بهترین دانشگاه های آلمان

بهترین دانشگاه های آلمان در سال 2021 کدام‌اند؟

با تحصیل و زندگی در آلمان و به خصوص با گرفتن پذیرش از بهترین دانشگاه های آلمان از مزایای بسیاری برخوردار خواهید شد، از جمله امکان تحصیل در سیستم آموزش عالی با کیفیتی که به شما امکان پیشرفت در زمینه‌ی شغلی‌تان را خواهد داد؛ یادگیری زبانی جدید، مراوده با دانشجویان دیگر و پیدا کردن دوستانی از فرهنگ‌های مختلف، به دست آوردن تجربه‌ی یک زندگی شگفت‌انگیز که سالیان سال در خاطرتان باقی خواهد ماند.

در آلمان صدها دانشگاه وجود دارد که دوره‌های تحصیلی رایگان یا بسیار ارزان برای دانشجویان خارجی برگزار می‌کنند. چه بخواهید در رشته‌های مهندسی، پزشکی، معماری ادامه تحصیل دهید یا در رشته‌های کسب و کار و مدیریت و سایر رشته‌های علوم انسانی، آلمان چیزی دارد که مناسب شما باشد. زندگی در آلمان و تحصیل در بهترین دانشگاه های آلمان با ترکیب آموزش با کیفیت و تجربه‌ی فرهنگی منحصر به فرد، باعث شده است که افراد بسیاری از سرتاسر جهان این کشور را برای تحصیل انتخاب کنند.

مراجع رتبه‌بندی دانشگاه‌های آلمان

برای تحصیل در آلمان، آنچه بیش از همه ذهن متقاضیان را به خود مشغول می‌کند، پذیرش گرفتن از بهترین دانشگاه های آلمان است. در اینجا رتبه‌بندی دانشگاه‌های آلمان می‌تواند کمک مؤثری به دانشجویان در انتخاب بهترین دانشگاه های آلمان باشد. اما منظور از رتبه‌بندی چیست و اصلاً مراجع این رتبه بندی که هستند؟

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها عبارتست از رتبه‌بندی موسسات آموزش عالی که بر اساس عوامل مختلف رتبه‌بندی می‌شوند. هیچ رتبه‌بندی‌ای نمی‌تواند به جای شما تصمیم‌گیری کند، چون همگی سازمان‌ها ویژگی‌هایی را برای رتبه‌بندی انتخاب می‌کنند که به سادگی بتوان از آن‌ها نتیجه‌گیری کرد. اما در این میان سه مرجع مهم رتبه‌بندی جهانی وجود دارند که سابقه‌ای طولانی در امر رتبه‌بندی دانشگاه‌ها دارند و بنابراین، در بسیاری از موارد برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها به این سه مرجع اعتماد می‌شود:

  1. Quacquarelli Symonds (QS)
  2. Times Higher Education (THE)
  3. ShanghaiRanking Consutancy (the Academic Ranking of World Universities; ARWU).

انواع دانشگاه‌ها در آلمان

موسسات آموزش عالی در آلمان به دو دسته تقسیم می‌شوند: موسسات آموزش عالی دولتی و موسسات آموزش عالی خصوصی مورد تایید دولت. در آلمان 355 موسسه‌ی آموزش عالی رسمی و مورد تایید در 165 شهر این کشور وجود دارد. انواع این دانشگاه‌ها به شرح زیر هستند:

  1. دانشگاه فنی یا دانشگاه (Universität) (Technische Hochschule)

دانشگاه‌های فنی، دانشگاه‌های معمولی و سنتی هستند و چون برخی از آنها در دوره‌ای روی رشته های فنی تمرکز داشته‌‌اند، به آن‌ها دانشگاه فنی گفته می‌شود. البته امروزه دانشگاه‌ها بر علوم اجتماعی و علوم انسانی نیز تمرکز زیادی گذاشته‌اند. دپارتمان‌هایی که در بیشتر دانشگاه‌ها در این زمینه‌ها وجود دارند عبارتند از علوم انسانی، علوم فرهنگی، حقوق، علوم طبیعی، اقتصاد و تربیت معلم. برخی دانشگاه‌ها بر یک حوزه تخصصی تمرکز می‌کنند، به عنوان مثال می‌توان به مدرسه پزشکی هانوور (Hannover Medical School)، دانشگاه لوبک (University of Lübeck)، دانشگاه ورزش آلمان در کلن و دانشگاه علوم مدیریت اسپیر (Speyer) اشاره کرد.

لیست تعدادی از مهم‌ترین و بهترین دانشگاه های فنی آلمان به شرح زیر است:

  1. Aachen University of Technology
  2. Berufsakademie Ravensburg
  3. Christian-Albrechts-Universität
  4. Dortmund University
  5. Dresden Technical University
  6. Ernst-Moritz-Arndt-University Greifswald
  7. Europa-Universität Viadrina Frankfurt (Oder)
  8. Fachhochschule Fulda
  9. Fachhochschule Karlsruhe
  10. Fachhochschule Reutlingen, Hochschule für Technik und Wirtschaft
  11. Frankfurt University
  12. Freie Universität Berlin
  13. Friedrich Schiller Universität, Jena
  14. GISMA Business School
  15. Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf
  16. Humboldt-University, Berlin
  17. Institut f. Semantische Informationsverarbeitung
  18. Institut fur Lasertechnik
  19. Johannes Gutenberg Universität, Mainz
  20. Julius-Maximilians-Universität, Würzburg
  1. دانشگاه‌ عملی کاربردی (Fachhochschule)

دانشگاه‌های علمی کاربردی در آلمان به Fachhochschule (FH) معروف هستند. همانطور که از نامشان پیداست، در این دانشگاه‌ها تمرکز زیادی بر دانش عملی وجود دارد. دانشگاه‌های علمی کاربردی در پاسخ به تقاضا برای تربیت نیروی حرفه‌ای در بازار رقابتی بین المللی تشکیل شدند. 156 دانشگاه علمی کاربردی در کل کشور آلمان وجود دارد.

چند دانشگاه علمی کاربردی مهم آلمان عبارتند از:

  1. Fachhochschule Aachen
  2. Fachhochschule Aalen
  3. Fachhochschule Amberg-Weiden
  4. Technische Fachhochschule Berlin
  5. Fachhochschule für Wirtschaft Berlin
  6. Fachhochschule Coburg
  7. Hochschule Bremerhaven
  8. Fachhochschule Frankfurt am Main
  9. Hochschule für Technik und Wirtschaft Dresden (FH)
  10. Fachhochschule für Sozialwesen Esslingen
  11. Muthesius-Hochschule Fachhochschule für Kunst und Gestaltung Kiel
  12. Fachhochschule Hannover
  13. Fachhochschule Osnabrück
  1. کالج هنر و کالج موسیقی (Kunsthochschule/Musikhochschule)

کالج‌های هنر، فیلم و موسیقی سهم بزرگی از موسسات آموزش عالی آلمان را تشکیل می‌دهند. اگر می‌خواهید نقاش، موسیقیدان، آهنگساز یا هنرپیشه شوید، آلمان مقصد خوبی برای شماست. حدود 58 کالج هنر، موسیقی و نقاشی مورد تایید دولت در آلمان وجود دارد. آموزش عملی زیر نظر کارگردانان و هنرمندان معروف ارائه می‌شود. پذیرش در این کالج‌ها بسیار سخت است و فقط تعداد محدودی پذیرفته می‌شوند.

لیست تعدادی از کالج‌های هنر و موسیقی به شرح زیر است:

  1. The Ludwigsburg Film Academy
  2. The Academy for Television and Film in Munich
  3. Academy of Film and Television in Potsdam-Babelsberg
  4. University of Music Carl Maria von Weber
  5. Dresden, Cologne University of Music
  6. Folkwang Hochschule in Essen
  7. College of Music Hanns Eisler Berlin
  8. Stage Dance Academy of Dance Dresden University of Music and Performing Arts in Frankfurt / Main
  1. موسسات خصوصی و تحت حمایت کلیسا

در آلمان 41 موسسه‌ی آموزش عالی هستند که تحت نظر کلیسا فعالیت می‌کنند. این موسسات برنامه‌های منتهی به مدارج دانشگاهی ارائه می‌کنند و مورد تایید دولت هستند. علاوه بر دروس مذهبی که برای تربیت کشیش و موسیقی کلیسایی ارائه می‌شوند، دوره‌های آموزش رفاه اجتماعی، پرستاری، مددکاری و تعالیم مذهبی نیز در برخی از این موسسات آموزش عالی تدریس می‌شوند.

پنج دانشگاه مهم تحت نظر کلیسا عبارتند از:

  1. Jacobs University Bremen
  2. International School of Management (ISM) in Dortmund
  3. Provadis School of International Management and Technology in Frankfurt/Main
  4. The Bucerius Law School in Hamburg
  5. The Europa Fachhochschule Fresenius University of Applied Sciences, Campus Cologne

معرفی 10 دانشگاه برتر آلمان

بهترین دانشگاه های آلمان طبق رتبه‌بندی سال 2021 Timles Higher Education’s World University شامل موسسات آموزش عالی قدیمی و مشهور و دانشگاه‌های فنی جوان می‌شوند.

بهترین دانشگاه های آلمان در تمام کشور پراکنده‌اند و می‌توانید بین مونیخ، برلین و 40 شهر دیگر انتخاب‌های خوبی داشته باشید. در کل نام 48 دانشگاه آلمان در میان برترین دانشگاه‌های جهان به چشم می‌خورد.

شماره یک بهترین دانشگاه های آلمان LMU Munich است و بعد از آن دانشگاه فنی مونیخ قرار می‌گیرد. در شهر برلین، بهترین دانشگاه Charité – Universitätsmedizin Berlin است. در ادامه به تفصیل به ده دانشگاه برتر آلمان می‌پردازیم.

دانشگاه lmu مونیخ ، یکی از بهترین دانشگاه های آلمان

  1. دانشگاه LMU Munich

دانشگاه لودویگ ماکسی‌میلیان مونیخ (Ludwig Maximilian University of Munich) دومین دانشگاه پر جمعیت آلمان است و دانشجویان بین المللی 13 درصد از کل دانشجویان آن را تشکیل می‌دهند.

LMU Munich در سال 1472 تاسیس شد و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور آلمان محسوب می‌شود. 42 برندۀ جایزۀ نوبل به این دانشگاه مرتبط هستند از جمله دانشمندان معروفی چون اتو هان (Otto Hahn)، مکس پلانک (Max Planck) و ورنر هایزنبرگ (Werner Heisenberg).

از پایان قرن هجدهم، دانشگاه تمرکز بسیاری بر علوم طبیعی گذاشته‌است و از اواسط قرن نوزدهم، تحقیقات، اکتشافات و نوآوری‌هایی در سطح جهانی داشته است.

برتری این دانشگاه آلمان که در سال 2005 شروع شد، بودجه‌ی قابل توجهی به LMU Munich آلمان سرازیر کرد.

رشته‌های ارائه شده در دانشگاه لودویگ ماکسی‌میلیان مونیخ عبارتند از:

  • علوم دینی کاتولیک
  • علوم دینی پروتستان
  • حقوق
  • مدیریت بازرگانی- مدرسه‌ی مدیریت مونیخ
  • اقتصاد
  • پزشکی
  • دامپزشکی
  • تاریخ و علوم انسانی
  • فلسفه، فلسفه علم و مطالعات دین
  • روانشناسی و علوم آموزشی
  • ریاضیات، انفورماتیک و آمار
  • مطالعات فرهنگی
  • زبان و ادبیات
  • علوم اجتماعی
  • فیزیک
  • زیست شناسی
  • شیمی و داروسازی
  • علوم زمین

دانشگاه فنی مونیخ

  1. دانشگاه فنی مونیخ (TUM)

دانشگاه فنی مونیخ در قرن نوزدهم تاسیس شد و تنها دانشگاه ایالتی (state university) است که به علوم و فناوری اختصاص یافته است.

این دانشگاه در ابتدا بر مهندسی متمرکز بود اما طی سالیان حوزه‌های خود را گسترش داد و اکنون علوم طبیعی، علوم اجتماعی، کشاورزی و فناوری غذا و آشامیدنی و پزشکی را نیز به حوزه‌ی فعالیت خود افزوده است. گرایشات تخصصی مهندسی و فناوری اطلاعات در هر سه دپارتمان این دانشگاه ارائه می‌شود.

فلسفه‌ی «دانشگاه کارآفرین» فلسفه غالب دانشگاه فنی مونیخ است و این دانشگاه را در مسیر توسعه هدایت کرده و آن را به جایگاهی رسانده است که اکنون 15 دپارتمان در سه پردیس در سرتاسر مونیخ دارد.

از سال 1927، 17 محقق و مدرس دانشگاه فنی مونیخ در رشته‌های فیزیک، شیمی و پزشکی برنده جایزه‌ی نوبل شده‌اند.

در سال 2001، دانشگاه فنی مونیخ در سنگاپور شعبه‌ای به نام TUM Asia تاسیس کرد و در آن‌جا به دانشجویان آسیایی آموزش‌هایی در سطح بین المللی ارائه می‌دهد.

دانشگاه فنی مونیخ در رشته‌های زیر دوره ارائه می‌کند:

  • معماری
  • شیمی
  • علوم کامپیوتر
  • ساخت محیط زیست زمینی
  • هوانوردی، سفر فضایی و ژئودزی
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی برق و کامپیوتر
  • ریاضیات
  • فیزیک
  • علوم ورزشی و بهداشت
  • اقتصاد
  • پزشکی

دانشگاه هایدلبرگ ، یکی از بهترین دانشگاه های آلمان

  1. دانشگاه هایدلبرگ (Heidelberg)

دانشگاه هایدلبرگ در سال 1386 تاسیس شد و قدیمی‌ترین دانشگاه آلمان است. این دانشگاه در 160 برنامه‌ی تحصیلی در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد دوره ارائه می‌کند. در دانشگاه هایدلبرگ رشته‌های فرعی متعدد و منحصربفردی تاسیس شده است از جمله ژنتیک روانپزشکی، جامعه‌شناسی مدرن و فیزیک زیست محیطی.

نزدیک به 20 درصد از دانشجویان این دانشگاه خارجی هستند و از 130 کشور مختلف به دانشگاه هایدلبرگ آمده‌اند.

دانشگاه هایدلبرگ بالاخص در تلاش است در بخش تحقیقات نوآورانه و نقش فکری و علمی در رشته‌های مختلف به برتری دست پیدا کند. 27 برنده‌ی جایزه نوبل به دانشگاه هایدلبرگ مرتبط هستند و نه نفر آنها زمانی برنده جایزه نوبل شدند که در استخدام این دانشگاه بودند.

بسیاری از دانشمندان، فلاسفه و سیاستمداران تاثیرگذار در دانشگاه هایدلبرگ درس خوانده‌اند یا به این دانشگاه مرتبط بوده‌اند، از جمله مکس وبر (Max Weber)- بنیان‌گذار جامعه‌شناسی مدرن- و فیلسوف هانا ارنت (Hannah Arendt).

هایدلبرگ به خانه‌ی رمانتیسم آلمان معروف است و شهر قدیمی (Old Town) و قلعه‌ی آن از مقاصد توریستی مهم آلمان هستند.

رشته‌های دانشگاه هایدلبرگ عبارتند از:

  • علوم زیستی
  • شیمی و علوم زمین
  • ریاضیات و علوم کامپیوتر
  • فیزیک و ستاره شناسی
  • مطالعات فرهنگی و رفتاری
  • اقتصاد و علوم اجتماعی
  • حقوق
  • زبان‌های مدرن
  • فلسفه
  • فیزیک و ستاره شناسی
  • دین شناسی
  • پزشکی

  1. شاریته- دانشگاه پزشکی برلین (Charité – Universitätsmedizin Berlin)

Charité – Universitätsmedizin Berlin یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های دانشگاهی در اروپاست.

تاریخ تاسیس آن به سال 1710 بر می‌گردد، زمانی که بیمارستانی در پاسخ به شیوع طاعون در پروس شرقی (کشور پروس که امروز جزئی از شرق آلمان است) ساخته شد. در سال 2003 با دیگر موسسات پزشکی آلمان ادغام شد و نام امروزی خود را انتخاب کرد.

بسیاری از دانشمندان و پزشکان معروف در دانشگاه شاریته کار یا تحصیل کرده‌اند از جمله عصب شناس به‌نام کارل ورنیکه (Carl Wernicke)، روانشناس معروف کارل لئونهارد (Karl Leonhard) و راحل هیرش (Rahel Hirsch)، اولین استاد پزشکی زن در پروس.

بیش از نیمی از برندگان جایزه نوبل پزشکی و روانشناسی در این دانشگاه کار یا تحصیل کرده‌اند.

دانشگاه توبینگن ، یکی از بهترین دانشگاه های آلمان

  1. دانشگاه توبینگن (University of Tübingen)

دانشگاه توبینگن به خاطر رشته‌های علوم انسانی، علوم طبیعی و دین‌شناسی معروف است. این دانشگاه در توبینگن واقع شده که یکی از سنتی‌ترین شهرهای دانشگاهی بادن ورتمبرگ (Baden-Württemberg) آلمان است که شهرتش را به خاطر سفر با قایق و معماری زیبای شهر قدیمی خود به دست آورده است.

دانشگاه توبینگن با بیش از 150 موسسه‌ی بین المللی در 62 کشور ارتباطات نزدیکی دارد. برخی از این دانشگاه عبارتند از دانشگاه میشیگان، دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل (Chapel Hill) و دانشگاه سنت اندروز. این ارتباطات فرصت مطالعه و تحصیل یک ساله در دانشگاه‌های خارجی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد؛ همینطور به دانشجویان خارجی اجازه می‌دهد به توبینگن بیایند و در تحقیقات علمی شرکت کنند.

11 برنده جایزه نوبل به دانشگاه توبینگن مربتط هستند، به خصوص در زمینه‌های پزشکی و شیمی.

رشته‌های دانشگاه توبینگن عبارتند از:

  • دین شناسی پروتستان
  • دین شناسی کاتولیک
  • حقوق
  • فلسفه
  • ریاضیات و علوم طبیعی
  • علوم اقتصادی و اجتماعی
  • مدرسه پزشکی
دانشگاه هومبولت برلین
  1. دانشگاه هومبولت برلین (Humboldt-Universität zu Berlin)

دانشگاه هومبولت برلین یکی از معروف‌ترین دانشگاه های آلمان با تقریباً 35،475 دانشجو است که 5610 نفر آن‌ها دانشجوی خارجی هستند. آموزش و تحقیق در این دانشگاه از شهرت خوبی برخوردار است و حدود 420 نفر استاد و بیش از 1900 استادیار امر آموزش و تحقیق دانشگاه هومبولت برلین را به پیش می‌برند. حدود 18 استاد هیئت علمی این دانشگاه خارجی هستند و این بدان معناست که دانشجویان از آموزش با کیفیت و چشم‌اندازی بین‌المللی برخوردار خواهند بود. دانشجویان به هنگام فارغ‌التحصیلی مهارت کافی برای ورود به بازار کار را خواهند داشت. در دانشگاه هومبولت برلین می‌توانید رشته خود را از بین یکی از زمینه‌های تحصیلی زیر انتخاب کنید:

  • حقوق
  • فرهنگ، علوم اجتماعی و آموزش
  • علوم حیات
  • ریاضی و علوم طبیعی
  • فلسفه
  • زبانشناسی و ادبیات
  • دین شناسی
  • کسب و کار و اقتصاد
  • پزشکی (با موسسه‌ای همکار)
موسسه کارلسروه
  1. KIT، موسسه فناوری کارلسروهه (Karlsruhe Institute of Technology)

هدف موسسه فناوری کارلسروهه این است که از طریق تحقیقات و آموزش در حل بزرگ‌ترین چالش‌های جامعه، صنعت و محیط زیست امروز مشارکت کند. اگر بخواهیم کاری که در این دانشگاه انجام می‌شود تعریف کنیم، باید بگوییم که کار دانشگاه کارلسروهه تبادل جهانی دانش و انجام پروژه‌های تحقیقاتی بین المللی در محیطی با تنوع فرهنگی بالاست. KIT دانشگاهی است که خیلی زود دانشجویان خود را وارد پروژه‌های تحقیقاتی بین رشته‌ای و تیم‌های بین المللی می‌کند تا چشم‌اندازهای توسعه‌ی منحصر به فردی را به رویشان باز کند. رشته‌هایی که می‌توانید در دانشگاه کارلسروهه بخوانید:

  • معماری
  • مهندسی عمران، علوم زمین و زیست محیطی
  • شیمی و علوم زیستی
  • مهندسی شیمی و فرایند
  • علوم انسانی و علوم اجتماعی
  • مهندسی برق و فناوری اطلاعات
  • مهندسی مکانیک
  • اقتصاد و ریاضی
  • فیزیک
  • انفورماتیک
  • ریاضیات

  1. دانشگاه آزاد برلین (Freie Universitaet Berlin)

دانشگاه آزاد برلین شبکه‌ی متنوعی دارد و از سال 2007 در علوم و آموزش یکی از موسسات پیشگام جهانی شده است. حدود 33 هزار دانشجو در دپارتمان‌های این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که 13 درصد آن‌ها دانشجویان خارجی مقطع کارشناسی و 27 درصد آن‌ها دانشجویان خارجی مقطع کارشناسی ارشد هستند.

از اهداف اصلی دانشگاه آزاد برلین این است که دانشجویان مهارت‌های لازم برای غلبه بر چالش‌های جامعه امروز را به دست بیاورند. برنامه‌هایی که در 11 دپارتمان این دانشگاه ارائه می‌شوند عبارتند از:

  • زیست شناسی، شیمی و داروسازی
  • علوم زمین
  • آموزش و روانشناسی
  • تاریخ و علوم فرهنگی
  • حقوق
  • ریاضیات و علوم کامپیوتر
  • فلسفه و علوم انسانی
  • فیزیک
  • علوم سیاسی و اجتماعی
  • دامپزشکی
  • کسب و کار و اقتصاد
  • پزشکی (با موسسه‌ای همکار)
دانشگاه فرایبورگ
  1. دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ (Albert-Ludwigs-Universität Freiburg)

دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ در سال 1457 تاسیس شد و در حال حاضر دوره‌های مختلفی ارائه می‌کند که برای مطالعات بین رشته‌ای نوآورانه ایده آل هستند. در این دانشگاه می‌توانید در تمام رشته‌های مهم روز تحصیل کنید. دانشگاه فرایبورگ از فکر باز، تکثرگرایی و تبادل بین المللی استقبال می‌کند. بهترین شرایط تحقیق، آموزش، امور اداری و تحصیلات را در محیطی گرم و مملو از برابری برای دانشجویان خارجی فراهم می‌سازد. کنجکاوی و باز بودن عواملی هستند که این دانشگاه و دستاوردهای آن را تعریف می‌کنند. رشته‌های تحصیلی دانشگاه فرایبورگ عبارتند از:

  • دین شناسی
  • حقوق
  • اقتصاد و علوم رفتاری
  • علوم انسانی
  • واژه شناسی
  • زیست شناسی
  • ریاضیات و فیزیک
  • شیمی و داروسازی
  • پزشکی
  • محیط زیست و منابع طبیعی
  • مهندسی

دانشگاه آخن آلمان

  1. مدرسه عالی فنی راینیش- وستفالیشه آخن (Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen) (RWTH)

دانشگاه فنی آخن از شهرت جهانی برخوردار بوده و کیفیت آموزش و پژوهش آن در سطح جهان شناخته شده است. این مدرسه عالی یکی از ده دانشگاه برتر آلمان بوده و در آن راه حل‌های نوآورانه برای حل مسائل و چالش‌های جهانی ارائه می‌شود. به علاوه، دانشگاه فنی آخن با صنایع ارتباط نزدیکی دارد و بنابراین فرصت‌های بیشتری در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهد تا بتوانند مهارت‌ها و دانش لازم برای موفقیت در بازار کار جهانی را کسب کنند. دانشگاه فنی آخن 45،628 دانشجو دارد که از این تعداد 11،280 دانشجو خارجی هستند که از سرتاسر دنیا به این دانشگاه آمده‌اند. دروس پر طرفدار این دانشگاه عبارتند از:

  • ریاضیات، علوم کامپیوتر و علوم طبیعی
  • معماری
  • مهندسی عمران
  • مهندسی مکانیک
  • منابع زمین و مهندسی مواد
  • مهندسی برق و فناوری اطلاعات
  • علوم انسانی
  • کسب و کار و اقتصاد
  • پزشکی

برترین دانشگاه های انگلیسی زبان آلمان

نکته‌ای که باید از همان ابتدا مد نظر داشته باشید این است که اگر قصد دارید برای تحصیل مقطع کارشناسی از دانشگاه‌های دولتی آلمان پذیرش بگیرید، سخت بتوانید دوره‌ای پیدا کنید که به زبان انگلیسی تدریس شود؛ در واقع اکثر این دوره‌ها به زبان آلمانی هستند.

بنابراین اولین سوالی که به ذهن می‌رسد این است که کدام دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند. البته به صرف اینکه دانشگاهی دوره‌های خود را به زبان انگلیسی برگزار می‌کند نمی‌توان دانشگاه انتخاب کرد چرا که کیفیت آموزش از اهمیت بالاتری برخوردار است.

شایان ذکر است که در بهترین دانشگاه های آلمان امکان پیدا کردن دوره‌های مورد نظر (حتی در مقطع کارشناسی) به زبان انگلیسی وجود دارد؛ چنانکه بیش از 500 دوره (که برنامه‌های کارشناسی نیز جزئی از آنها هستند) در بیش از 200 دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. برخی از بهترین دانشگاه های آلمان که دوره‌های آموزشی خود را به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند عبارتند از:

  • Hochschule Mannheim –University of Applied Sciences
  • Karlsruhe Institute of Technology
  • Berlin International University of Applied Sciences
  • Bremen University of Applied Sciences
  • Jacobs University
  • Technische Universitat Munchen
  • University of Gottingen
  • Max Planck Institute
  • Freie Universitat Berlin
  • Technische Universitat Dresden
  • Munich University of Applied Sciences
  • University of Bonn
  • Saarland University
  • Frankfurt School of Finance & Management
  • Technische Universitat Kaiserslautern
  • Universitat Hamburg
  • ULM University
  • HHL Leipzig Graduate School of Management
  • University of Bayreuth
  • WHU-Otto Beisheim School of Management
  • University of Stuttgart
  • RWTH Aachen University
  • HTW Berlin
  • Technische Universitat Berlin
  • TU Darmstadt
  • University of Hohenheim
  • University of Erfurt
  • University of Freiburg

لیست بهترین دانشگاه های آلمان به همراه رتبه‌ی آن‌ها

[ninja_tables id=”2793″]

رشته‌هایی در آلمان که شهریه دارند

دانشگاه‌های دولتی آلمان معمولا شهریه ندارند و همانطور که در بخش قبل گفتیم، بسیاری از دانشگاه‌ها دروس خود را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند. بنابراین تا اینجا برای ادامه تحصیل در آلمان دو مانع از سر راه دانشجویان خارجی برداشته می‌شود: شهریه دانشگاه و زبان آلمانی. البته باید به استثناهایی برای تحصیل رایگان در دانشگاه‌های آلمان نیز اشاره کرد. حدود 15 تا 20 دوره‌‌ی تحصیلی هستند که با اینکه در دانشگاه‌های دولتی ارائه می‌شوند، اما شهریه دارند. این دوره‌ها عبارتند از:

  • بیشتر دوره‌های حرفه‌ای و مدارک کارشناسی ارشد اجرایی مثل کارشناسی ارشد حقوق ( M.)، MBA (کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار) و MPA (کارشناسی ارشد مدیریت دولتی).
  • دوره‌های تحصیلی خیلی تخصصی مثل دوره‌هایی که مستلزم آزمایشگاه یا فناوری تخصصی و تجهیزات هستند.
  • برخی دوره‌های مربوط به برنامه‌های تحصیلی بین المللی مثل دوره‌های دو مدرکی که حاصل همکاری بین دانشگاه‌های آلمان و دانشگاه‌های خارجی هستند یا دوره‌های کارشناسی ارشد مشترک (مثل اراسموس موندوس Erasmus Mundus).

البته این هزینه‌ها صرفاً برای دانشجویان خارجی نیست بلکه برای تمام دانشجویانی است که قصد تحصیل این دوره‌ها دارند.

سوالات متداول بهترین دانشگاه های آلمان

  1. دانشگاه‌های آلمان چه مدارکی ارائه می‌کنند؟

بعد از اصلاحات بولونیا (Bologna reform)، تمام دانشگاه‌های آلمان مدارکی که در تمام جهان شناخته شده هستند ارائه می‌کنند. دوره کارشناسی (Bachelor) سه سال طول می‌کشد. دوره کارشناسی ارشد (Master) یک تا دو سال است و دوره دکترا (Doctor of Philosophy) دو تا سه سال به طول می‌انجامد.

  1. در آلمان در کدام دانشگاه می‌توانم تحصیل سطح بالایی داشته باشم؟

کشور آلمان 48 دانشگاه دارد که در حال حاضر نامشان در رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های برتر جهان به چشم می‌خورد. بنابراین انتخاب گسترده‌ای در اختیار دارید و می‌توانید به راحتی در بهترین دانشگاه های آلمان درس بخوانید.

  1. تفاوت بین دانشگاه و دانشگاه علمی کاربردی (fachhochschulen) چیست؟

دانشگاه‌های علمی کاربردی بیشتر به سمت آموزش عملی گرایش دارند و معمولاً در رشته‌های مهندسی، علوم طبیعی و مدیریت کسب و کار دوره ارائه می‌کنند. تحصیل در دانشگاه‌های علمی کاربردی دانشجویان را در تماس بیشتری با صنعت قرار می‌دهد و فرصت‌های آموزش عملی بیشتر، از جمله کارآموزی را برای دانشجویان فراهم می‌کند.

سخن پایانی

برای تحصیل در بهترین دانشگاه های آلمان شما اول از همه به یک رزومه‌ی قوی نیاز دارید. رزومه‌ای که توانایی‌های شما را به بهترین شکل ممکن نشان دهد. پس از آن نیاز به یک انگیزه‌نامه‌ی قابل باور خواهید داشت. اگر برای تحصیل در آلمان به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیاز به کمک دارید، کارشناسان موسسه مشاوره آریا در خدمت شما خواهند بود. ما در این راه شما را تنها نخواهیم گذاشت!

1 دیدگاه دربارهٔ «بهترین دانشگاه های آلمان در سال 2021 کدام‌اند؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button