تحصیل در نروژ بدون مدرک زبان

تحصیل در نروژ بدون مدرک زبان

مقدمه

تحصیل در نروژ با تمام حرف و حدیث‌هایش، امکانی فوق‌العاده برای رشد و ترقی را برایتان فراهم می‌آورد. اگر از کوه‌های سر به فلک کشیده و جنگل‌های زیبای این کشور بگذریم یا بازار کار جذاب، نرخ پایین بیکاری و جایگاه برتر کشور نروژ در صدر بهترین کشورهای دنیا  در این کشور را نادیده بگیریم، همچنان دلایل محکمی مثل تحصیل رایگان وجود دارند که بتوانیم با استناد بر آن‌ها به تحصیل در نروژ بپردازیم. برای مصمم شدن در تصمیمی که اتخاذ کرده‌ایم، کافی است این موضوع را درک کنیم که چرا مردمان این کشور کوچک به ازای هر ساعت کار بیشترین میزان بازدهی را دارند. میزان بازدهی کار در این کشور، 50 درصد بیشتر از میزان بازدهی در کشور انگلستان است. این عدد استثنایی با رفتار مدیران و رهبران یک محیط کار ارتباط دارد و با تحصیل در کشور نروژ، شما مدلی کامل از چگونگی کار کردن به عنوان یک رهبر مقتدر را خواهید آموخت. پیدا کردن ذهنیت نروژی، می‌تواند تضمین کننده موفقیت شما در مقاطع مختلف زندگی باشد و این همان چیزی است که ارزش تحصیلات در نروژ را معادل ارزش طلا می‌کند. ما در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد که تحصیل در نروژ بدون مدرک زبان ممکن است یا نه.

چرا از بین این همه کشور تحصیل در نروژ را انتخاب کنیم؟

بیایید نگاهی به عملکرد دانشگاه‌های نروژ در مقیاس جهانی بیندازیم. توجه به رتبه دانشگاه در مقیاس جهانی، یکی از معیارهای هر دانشجو حین تصمیم‌گیری درباره‌ی مقصد تحصیلی‌اش است. به این منظور، لازم است دانشگاه‌‌های مختلف را از 5 منظر اصلی مورد بررسی قرار دهیم. موسسه U-Multirank با در نظر گرفتن 5 فاکتور “آموزش و یادگیری”، “قدرت تحقیقاتی”، “انتقال دانش”، “گرایش فرا ملی” و “جذابیت منطقه‌ای” دانشگاه‌های این کشور را مورد بررسی قرار داده است. بر اساس این معیارها دانشگاه‌های نروژی، از جهات مختلف همواره نمره‌ای بالاتر از نمره‌ی میانگین سایر دانشگاه‌های دنیا کسب کرده‌اند و همین موضوع، یکی از جذابیت‌های تحصیل در نروژ است. بر اساس اعلام موسسه U-Multirank، عملکرد دانشگاه‌های کشور نروژ در زمینه‌ی آموزش و یادگیری، 20 درصد بهتر از میانگین عملکرد دانشگاه‌های جهان در این زمینه است. بر همین اساس عملکرد دانشگاه‌های نروژ در زمینه‌ی “قدرت تحقیقاتی” 52 درصد، “انتقال دانش” 29 درصد، “گرایش فرا ملی” 72 درصد و “جذابیت منطقه‌ای” 56 درصد بهتر از عملکرد سایر دانشگاه‌های دنیا است. مزیت دانشگاه‌های نروژی نسبت به سایر دانشگاه‌های دنیا، آنقدری هست که به خاطر تحصیل مطمئن در این دانشگاه‌ها و محکم کردن جای پایتان، قید تحصیل در نروژ بدون مدرک زبان را بزنید و زبان نروژی را یاد بگیرید.

مزیت دیگر کشور نروژ، این است که مراکز آموزش عالی دولتی در این کشور بودجه‌ی دولتی دریافت می‌کنند و تحصیل در آن‌ها رایگان است. صرفا دانشجویانی که موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های خصوصی نروژ می‌شوند، مجبور به پرداخت هزینه برای تحصیلات می‌شوند. تنها هزینه‌ای که در دانشگاه دولتی باید بپردازید، هزینه‌ی کتاب‌هایتان است و با همان هزینه، کلی امکانات آموزشی، تحقیقاتی و تفریحی دیگر نیز در اختیارتان قرار خواهد گرفت. ضمنا امکان کار پاره وقت در کنار تحصیل نیز برای دانشجویان فراهم است و بدین ترتیب، یک دانشجو نه تنها ملزم به پرداخت هزینه تحصیلی نخواهد بود، بلکه می‌تواند کسب درآمد هم داشته باشد.

نروژ کشور ایده‌ها و استارتاپ‌های نوپا است. اقتصاد نروژ کیلومترها از مسائل مرتبط با بازار انرژی فاصله گرفته و فارغ از این که قیمت نفت در فلان روز چقدر کاهش یا افزایش داشته، روند رو به رشد خود را حفظ می‌کند. طبیعتا برای قاطی شدن با این فضای استارتاپی که اقتصاد نروژ را متحول کرده، لازم است روی مهارت‌های زبانتان کار کنید و با تمایل به تحصیل در نروژ بدون مدرک زبان، فرصت استثنایی حضور در این فضا را از خود سلب نکنید. نروژی‌ها ذوق بی‌نظیری برای طراحی کسب و کار دارند و در دنیای امروز، داشتن چنین ذوقی به معنای ساختن یک زندگی بهتر به کمک راه‌حل‌های فناورانه است. از نظر کارآفرینان، اسلو یک شهر فوق‌العاده برای ایجاد هر نوع کسب و کاری محسوب می‌شود. نروژی‌ها به صورت مداوم به دنبال راه‌های بهتر برای انجام کارهای مختلف هستند و به همین ترتیب، میلیون‌ها کرون به جیب می‌زنند. این بدان معنا است که می‌توانید به کمک مدرک دانشگاهی که در دست دارید شغلی متناسب با تخصصتان پیدا کنید. اصلا مهم نیست که در چه زمینه‌ای مهارت داشته باشید، هر مهارتی که داشته باشید یک کار درست و درمان برایتان وجود خواهد داشت.

یکی دیگر از مزیت‌های تحصیل در نروژ، تسلط مردم این کشور به زبان انگلیسی است. این تسلط به حدی است که اگر به صورت اتفاقی در خیابان از کسی بپرسید “can you speak English?”، طرف با تعجب نگاهتان خواهد کرد و این تعجب، از آن جا نشات می‌گیرد که چطور پیش خودتان فکر کردید که او انگلیسی بلد نیست. تسلط مردم نروژ به زبان انگلیسی، زندگی در این کشور را برای یک دانشجوی خارجی راحت می‌کند. برعکس کشور ایران که در آن یادگیری زبان انگلیسی امری رایج است، اغلب کشورهای خارجی به هیچ عنوان تمرکزی روی یادگیری زبان دوم ندارند. در کشور آلمان یا برزیل، به ندرت پیش می‌آید که بتوانید کارتان را با صحبت به زبان انگلیسی راه بیندازید. حتی در برخی از مناطق کشور کانادا مثل کبک، مردم شدیدا نسبت به فرانسوی صحبت کردن تعصب دارند و اگر انگلیسی صحبت کنید، جوابتان را نمی‌دهند. این در حالی است که در کشور نروژ نه خبری از رفتارهای متعصبانه است و نه خبر از کسی که به زبان انگلیسی مسلط نباشد. البته زبان نروژی، زبان ساده و شیرینی است و به تدریج بر روی آن مسلط خواهید شد، اما علی‌الحساب همان دو مورد ذکر شده کلی به دانشجویان خارجی ساکن این کشور کمک می‌کند.

برای تحصیل در نروژ به چه نمره زبانی احتیاج داریم

افرادی که قصد تحصیل در نروژ بدون مدرک زبان را دارند، توجه داشته باشند که اخذ این مدرک آنقدرها هم که به نظر می‌رسد سخت نیست. بیایید اول از همه نگاهی به مقطع کارشناسی بیندازیم. در این مقطع، دانشجو باید یکی از دو زبان نروژی یا انگلیسی را به عنوان زبان تحصیل خود انتخاب کند. اگر زبان انتخابی دانشجو انگلیسی باشد، یا باید مدرک آیلتس ارائه کند و یا از پس آزمون ورودی دانشگاه بربیاید. اگر دانشجو بخواهد تحصیلات خود را به زبان نروژی ادامه دهد، لازم است بسته به نیاز دانشگاه مدارک مرتبط با زبان نروژی را در رزومه‌اش بگنجاند. در غیر این صورت، ملزم به گذراندن دوره‌ی یک ساله آموزش زبان نروژی پیش از شروع تحصیلات رسمی خواهد بود. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، حتما نیازمند مدرک آیلتسی با حداقل نمره‌ی 6.5 و یا تافل 80 هستید. در صورتی که قصد تحصیل در مقطع دکترا را داشته باشید، باید حداقل نمره‌ی آیلتس‌ 7.5 و مدرک GRE را در رزومه‌ی خود داشته باشید.

برای تحصیل در نروژ بدون مدرک زبان چه مراحلی را باید طی کنیم

فرض می‌کنیم که با توجه به علاقه‌ی خود رشته‌ی مورد نظرتان را انتخاب کرده‌اید. حالا نوبت آن است که دانشگاهتان را انتخاب کنید. در این مرحله لازم است درباره مدارک و شرایط لازم برای اخذ پذیرش با دانشگاه مورد نظرتان مکاتبه کنید. این مدارک عموما شامل ریزنمرات، پاسپورت، ارائه مدارک مرتبط با تمکن مالی و در مواردی مدرک زبان هستند. در صورتی که به موقع اقدام کنید و مدارکتان کامل باشد، می‌توانید در اولین ددلاین درخواستتان را ارسال کنید. زمان ارسال ددلاین معمولا از 15 دسامبر تا 1 ژانویه است، با این حال این بازه زمانی می‌تواند بسته به دانشگاهی که با آن مکاتبه می‌کنید متفاوت باشد.

در صورتی که دانشگاه با درخواستتان موافقت کند، نامه‌ای دریافت خواهید کرد که انجام باقی کارهای سفارت از جمله دریافت بیمه‌ی دانشجویی به کمک آن ممکن می‌شود. در این فرصت لازم است مدارک تمکن مالی خود را نیز تسلیم سفارت کنید تا در نهایت ویزای دانشجویی برایتان صادر گردد.

سوالات متداول

آیا امکان کار تمام وقت برای دانشجویان خارجی در نروژ فراهم است؟

خیر، مدت زمانی مجازی که هر دانشجوی خارجی می‌تواند با ویزای دانشجویی در این کشور کار کند، حداکثر 20 ساعت در هفته است.

یک دانشجو می‌تواند سالی چقدر در نروژ درآمد داشته باشد؟

همانطور که گفته شد، نروژ کشور فرصت‌ها است. اگر رزومه‌ای قوی برای خود دست و پا کنید، می‌توانید تا سالی 70 هزار دلار درآمد داشته باشید.

سخن پایانی

بهتر است هیچوقت یادگیری مهارت‌های زبانی را کنار نگذارید. با ورود به جامعه‌ی نروژ، نیاز خود به یادگیری زبان را حس خواهید کرد و اگر در بدو ورود به این کشور، به دلیل ضعف در مهارت‌های زبانی نتوانید در جامعه‌ی کشور نروژ حل شوید، فرصت یادگیری زبان در محیط را نیز از دست خواهید داد. بنابراین، بهتر است به خاطر خودتان هم که شده مطالعه‌ی زبان را جدی بگیرید.


3 دیدگاه دربارهٔ «تحصیل در نروژ بدون مدرک زبان»

  1. این مقاله حتی با دیگر مقاله های این سایت هم همخونی نداره
    اولا که تو مقطع کارشناسی 10ساعت و در مقطع ارشد 20 ساعت در هفته اجازه کار داده میشه
    دوما هر ساعت کار دانشجویی تقریبا 10 یورو حقوق داره که به عبارتی میکنه 400 یورو در ماه برای مقطع کارشناسی و 800 یورو برای مقطع ارشد که اگر *12 کنیم میشه به ترتیب 4800 و 9600 یورو در سال. که در واقع کفاف هزینه های زندگی رو هم نمیده

    1. مدیر سایت آریا استادی

      سلام. ممنون بابت تذکر بجایی که دادید. اطلاعات اشتباه در حال حاضر حذف شدند و در فرصتی مناسب اطلاعات به‌روز جایگزین آن خواهند شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button