تحصیل دکتری در نروژ

تحصیل دکتری در نروژ

مقدمه

در همین ابتدا بهتر است خبر خوب را بشنوید: تحصیل دکتری در نروژ رایگان است. هزینه‌ی‌‌ تحصیل در همه‌ی مقاطع تحصیلی در کشور نروژ رایگان است. کشور نروژ با ثبات اقتصادی بالا، نظام آموزشی استاندارد، جمعیت کم، رفاه بالای اقتصادی و… گزینه‌ی بسیار خوبی برای مهاجرت است. از طرفی ایرانیانی که در حوزه‌های نفت و گاز فعالیت دارند و یا تحصیل می‌کنند، همواره در کشور نروژ، امکان‌های فراوانی برای پیشرفت در کار و تحصیل دارند. زیرا یکی از ارکان مهم رونق اقتصادی این کشور حوزه‌های مربوط به نفت و گاز است.

تحصیل دکتری در نروژ

دانشگاه‌های نروژ نیز در رتبه‌های بالای جهانی قرار دارند و سیاست این دانشگاه‌ها جذب حداکثری دانشجویان ممتاز در بازار کار این کشور است. همه‌ی این دلایل باعث می‌شود که تحصیل دکتری در نروژ به عنوان مقصدی دلخواه برای تحصیل در ذهن دانشجویان باشد.

تحصیل دکتری در نروژ چه مزایایی دارد

1. دلیل اول برای تحصیل دکتری در نروژ، رایگان‌بودن دانشگاه‌های نروژ است.

2. حقوق خوب با مبالغ مناسب که به راحتی کفاف زندگی دانشجویی را می‌دهد. چنانچه قصد کار کردن اضافه‌تر نیز داشته باشید، به عنوان دانشجوی دکتری، طبق قانون کشور نروژ، اجازه 30 ساعت کار قانونی در هفته را نیز دارید.

3. امکان اقامت دائم پس از پایان تحصیل دکتری در نروژ برای شما وجود خواهد داشت که در ادامه به شرایط اخذ اقامت دائم پس از پایان تحصیل می‌پردازیم.

4. نروژ هر سال در رتبه‌بندی سطح زندگی و رفاه، در رتبه‌های بالا قرار می‌گیرد و مردم نروژ جزو شادترین مردم جهان هستند.

5. تحصیل دکتری در نروژ به زبان انگلیسی است.‌

این‌ها، دلایل محکمی هستند که باعث می‌شود یک دانشجو برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری، کشور نروژ را انتخاب کند.

برای تحصیل دکتری در نروژ، از چه شرایطی باید برخوردار باشیم؟

تحصیل رایگان به همین سادگی نیست. همان طور که گفتیم دانشگاه‌ها و کشور نروژ از دانشجویان بین‌المللی برای حضور در بازار کار نروژ استقبال می‌کند. اما شما باید دانشجویی ممتاز و با رزومه‌ی علمی بسیار قوی باشید که نروژی‌ها از حضور شما استقبال کنند و تحصیل رایگان را در دانشگاه‌هایشان و شغل مناسب را در بازار کارشان به شما اعطا کنند. خوشبختانه شرط سنی برای تحصیل دکتری در نروژ وجود ندارد.

آیا برای تحصیل دکتری در نروژ، به اسپانسری یک استاد نروژی نیاز داریم؟

بله. استاد یا سوپروایزر شما شخصی است که قبل از گرفتن پذیرش دانشگاه‌های نروژ، باید با او ارتباط بگیرید و در مورد جزییات تز دکترای خود با او مشورت کنید. سوپروایزر باید از طرح شما و بودجه‌ای که شما برای انجام آن پیش‌بینی کرده‌اید باخبر باشد تا بتواند در مورد پذیرش یا عدم پذیرش شما تصمیم بگیرد. ممکن است هنگام تحصیل در نروژ در بعضی از رشته‌ها به دو یا حتی چند سوپروایزر نیاز داشته باشید. اما در نهایت یکی از این‌هاست که در طول دوران تحصیل دکتری در نروژ باید همواره از جزییات کار شما باخبر و راهنمایی‌های اصلی را به شما ارائه دهد. این سوپروایزرها، وظایفی شبیه به استاد راهنما و اساتید مشاور در سیستم آموزش عالی ایران را دارند.

ارزیابی برای واجد صلاحیت بودن برای تحصیل دکتری در نروژ به چه صورت است؟

رزومه شما برای تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه‌های مطرح جهان همواره مهم است. اما برای تحصیل دکتری در نروژ، می‌توان گفت مهم‌ترین فاکتوری که شما با آن ارزیابی می‌شوید، پروپوزال شماست. پروپوزال خوب، سکوی پرتاب شماست. زمانی که بتوانید پروپوزال خوب ارائه کنید و در مصاحبه خود از طرح خود با قوت دفاع نمایید، می‌توانید امیدوار باشید که بلیت تحصیل دکتری در نروژ را برنده شده‌اید.

بسیاری از دانشجویان علی‌رغم رزومه خوب و نمرات بالای فوق لیسانس، نمی‌توانند برای مقطع دکتری در کشور نروژ پذیرش بگیرند. دلیل این امر، پروپوزال ضعیف است. ما در این‌جا چند نکته مهم برای نوشتن پروپوزال خوب را به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید یکی از گام‌های مهم و اصلی تحصیل دکتری در نروژ را محکم و با اطمینان بردارید.

  • مساله یا پرسش خود را به دقت و وضوح در پروپوزال مشخص کنید. مساله شما باید طوری باشد که سوپروایزر با خواندن آن قانع شود که این موضوع ارزش بررسی دارد. پس در این قسمت دقت کنید.
  • پروپوزال علاوه بر اینکه پرسش و مساله درست و بدیع می‌خواهد، ساختار درست و استاندارد نیز لازم دارد. نوشتن ادبیات موضوع، پیشینه تحقیق و… پروپوزال شما را به یک پروپوزال حرفه‌ای تبدیل می‌کند.
  • ارائه موضوع و مساله بدیع به تنهایی قانع‌کننده نیست. شما باید در پروپوزال خود دورنمای تحقیقتان را مشخص کرده باشید. یعنی موضوع شما و میزان زمانی که برای تحصیل دکتری در نروژ دارید (3 الی 4 سال) با هم ارتباط منطقی داشته باشند. پس موضوعی انتخاب نکنید که نتوانید سوپزوایزر خود را قانع کنید که می‌توانید طرح خود را در بودجه‌بندی سه ساله به اتمام برسانید.
  • انگیزه و اشتیاق شما برای انجام طرح، باید در پروپوزال نمود داشته باشد و این هنر شماست که این کار را به دقت انجام دهید. پس برای نوشتن پروپوزال، وقت صرف کنید. همان طور که برای باقی کارهای مهاجرت وقت می‌گذارید.
  • در نهایت شما باید در مصاحبه خود قبل از پذیرش از پروپوزالتان دفاع کنید و در مورد بودجه‌ی مالی کار با سوپروایزر صحبت نمایید.
  • توانایی شما در زبان انگلیسی نیز یکی از فاکتورهای سنجش صلاحیت شماست. زیرا برای تحصیل دکتری در نروژ شما باید به زبان انگلیسی درس بخوانید.
  • احراز صلاحیت برای تحصیل دکتری در نروژ، ابعاد دیگری نیز دارد. علاوه بر پروپوزال که حرف اول را می‌زند، رزومه‌ی علمی شما نیز در رای اساتید تاثیر زیادی می‌گذارد. تعداد مقالات یا هر آنچه را در حیطه‌ی کاری خود منتشر کرده‌اید یا در دست انتشار دارید، ارائه کنید.

در پایان تحصیل دکتری در نروژ، شما مانند ایران از رساله خود دفاع می‌کنید و اما فرآیند این دفاع کمی پیچیده‌تر است. یک جلسه سخنرانی در حضور سه استاد انجام می‌شود. به اضافه یک ممتحن که از شما امتحان می‌گیرد.

بهترین دانشگاه‌های نروژ در مقطع دکتری کدامند؟

1. دانشگاه اسلو (Oslo): قدیمی‌ترین دانشگاه نروژ است که در 1811 میلادی در پایتخت این کشور (اسلو) تاسیس شده است. نام اولیه این دانشگاه، دانشگاه شاهنشاهی فردریک بود که این نام را از فردریک ششم، پادشاه دانمارک و نروژ گرفته بود و در سال 1939 به دانشگاه اسلو تغییر نام داد. این دانشگاه در همه رشته‌ها از الهیات و علوم انسانی تا مهندسی و دندان‌پزشکی در دنیا مطرح است. رتبه‌بندی دانشگاه اسلو در سال 2020 و 2021 به شرح زیر است:

رتبه‌بندی QS: 113

رتبه‌بندی THE: 127

رتبه‌بندی ARWU: 60

2. دانشگاه برگن (Bergen): این دانشگاه در 1946 تاسیس شد و اکنون 14500 دانشجو دارد و دومین دانشگاه مهم نروژ است. این دانشگاه 6 دانشکده دارد که عبارتند از دانشکده علوم انسانی، حقوق، ریاضیات و علوم طبیعی، پزشکی و دندان‌پزشکی، روانشناسی و دانشکده علوم اجتماعی. رتبه‌بندی دانشگاه برگن:

رتبه‌بندی QS:  201 تا 250

رتبه‌بندی THE: 194

رتبه‌بندی ARWU: 301 تا 400

3.The Arctic University of Norway (UiT): این دانشگاه که به دانشگاه ترومسو نیز معروف است، در 1968 در همین شهر تاسیس شد. اما بازگشایی رسمی آن در 1972 بود.  این دانشگاه، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دانشگاه نروژ از لحاظ تحقیقاتی است. رشته‌های متنوعی را از زبان‌شناسی تا فرهنگ‌های سامی, اپیدمیولوژی، علوم فضا و… می‌توانید در این دانشگاه بیابید. رتبه‌بندی دانشگاه ترومسو در سال 2020 و 2021:

رتبه‌بندی QS: 351-400

رتبه‌بندی THE: 416

رتبه‌بندی ARWU: 501-600

4. Norwegian University of Science and Technology (NTNU): دانشگاه علم و فناوری نروژ در شهر تروندهایم نروژ واقع شده است و مهم‌ترین دانشگاه در زمینه‌ی علوم و مهندسی است. رتبه‌بندی این دانشگاه:

رتبه‌بندی QS: 401-500

رتبه‌بندی THE: 360

رتبه‌بندی ARWU: 101-150

5. Norwegian University of Life Sciences (NMBU): دانشگاه علوم زیستی یا علوم حیات نروژ در جنوب اسلو واقع شده است و همان‌طور که از نامش پیداست در رشته‌های مربوط به علوم زیستی در نروژ سرآمد است. این دانشگاه رشته‌هایی مانند غذا، بهداشت، محیط زیست و … دارد. همچنین تنها دانشگاهی در نروژ است که رشته‌ی دامپزشکی را ارائه می‌کند. رتبه‌بندی این دانشگاه به شرح زیر است:

رتبه‌بندی QS: 601-800

رتبه‌بندی ARWU: 601-700

طول تحصیل دکتری در نروژ چه‌قدر است؟

تحصیل دکتری در نروژ به طور نرمال 3 سال است. اگر وظایف یا فعالیت‌های آموزشی را در نظر بگیریم، ممکن است تا 4 سال نیز به طول بینجامد.

در چه تاریخ‌هایی می‌توانیم برای تحصیل دکتری در نروژ اقدام کنیم؟

دانشگاه‌های مختلف معمولاً ددلاین‌های مختلفی دارند. اما به طور کلی برای تحصیل دکتری در نروژ بین ماه‌های ژانویه و فوریه و در بعضی دانشگاه‌ها تا مارس می‌توانید اقدام کنید.

برای تحصیل دکتری در نروژ چه مدارکی نیاز داریم؟

  • پروپوزال خوب و در برخی رشته‌ها مرتبط با نیازهای کشور نروژ (حدود 3000 کلمه). مهم‌ترین گام برای تحصیل دکتری در نروژ است. شما با پروپوزال خوب، استادان یا سوپروایزرها را متقاعد می‌کنید که شما را به عنوان دانشجویی توانمند بپذیرند.
  • مدرک زبان انگیسی که نمره آن برای هر دانشگاه متفاوت است. اما لزوماً از 6.5 به بالاست.
  • ارائه‌ی آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز‌نمرات
  • رزومه‌ی کامل و قوی (مقالات و آثار منتشر ‌شده یا در دست انتشار)
  • انگیزه‌نامه‌ی قوی
  • نامه‌ی موافقت استاد راهنما یا سوپروایزر برای پذیرش شما به عنوان دانشجوی دکترا
  • ارائه‌ی گواهی تمکن مالی
  • اخذ ویزای نروژ

آیا برای تحصیل دکتری در نروژ، به گواهی تمکن مالی نیاز داریم؟

بله برای تحصیل دکتری در نروژ، متقاضیان باید گواهی تمکن مالی به ارزش 11000 یورو ارائه دهند. این پول باید در حسابی در یکی از بانک‌های نروژ بلوکه شود.

برای تحصیل دکتری در نروژ، چه بورسیه‌هایی وجود دارد؟

همان‌طور که گفتیم تحصیل در دانشگاه‌های نروژ، هم برای نروژی‌ها و هم برای دانشجویان بین‌المللی، رایگان است. این یعنی تحصیل دکتری در نروژ نیز رایگان خواهد بود. به علاوه، دانشگاه‌های نروژ مانند همه‌ی دانشگاه‌های ممتاز دنیا، به دانشجویان دکترای خود حقوق می‌دهند. شما هنگام تحصیل در مقطع دکترا شاغل محسوب می‌شوید و این حقوق از طریق دستیاری استاد یا تدریس در مقاطع پایین‌تر تامین می‌شود.

حقوق شما ممکن است تا 25000 کرون نروژی باشد (هر 10 کرون معادل 1 یورو است) . همچنین قانون کار نروژ به شما اجازه می‌دهد که در خارج از دانشگاه تا سقف 30 ساعت در هفته نیز کار کنید. به دلیل همین رایگان‌ بودن تحصیل، معمولا بورسیه‌های کمی در دانشگاه‌های نروژ برای مقاطع تحصیلی مختلف وجود دارد. بورسیه‌های اراسموس و یا سایر بورسیه‌های خاص دانشجویان اتحادیه‌ی اروپا هر سال ارائه می‌شوند. اما این بورسیه‌ها به دانشجویان ایرانی تعلق نمی‌گیرند. حال ما قصد داریم چند بورسیه‌ی خوب را به شما معرفی کنیم که در سال تحصیلی پیش رو ارائه می‌شوند و به همه دانشجویان اعم از اروپایی و غیراروپایی تعلق می‌گیرند:

1. DEEP: دانشگاه اسلو این گرنت را برای محققان خود در رشته‌های ژئوفیزیک، معدن، ژئوشیمی و زمین‌شناسی در نظر گرفته است. مبلغ آن 30000 کرون (NOK) است. محققان و دانشجویان دکترا برای انجام کارهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی و همچنین سفرهای تحقیقاتی می‌توانند از آن استفاده کنند. اما گرفتن این گرنت آسان نیست (خصوصاً برای دانشجویان بین‌المللی). شما باید در یک پروپوزال حدود 300 تا 400 کلمه‌ای، دانشگاه را قانع کنید که گرفتن این گرنت و مسافرت تحقیقاتی به پروژه شما و دانشگاه کمک می‌کند. همچنین سوپروایزر شما نیز باید صلاحیت شما را در زمینه‌ی تحقیقاتی تایید کند. شما برای این گرنت سه بار در سال، در ماه‌های ژانویه، ژوئن و اکتبر می‌توانید اپلای کنید.

2. بورسیه‌های مدرسه اقتصادی نروژی (NHH): دپارتمان‌های حقوق و حسابداری، مدیریت مالی، تجارت و مدیریت، اقتصاد و مدیریت و استراتژی برای دانشجویان دکترای رشته‌های خود در سال تحصیلی جدید بورسیه خوبی در نظر گرفته‌اند. مبلغ این بورسیه برای دانشجویان بین‌المللی حدود 44000 یورو در سال است. این بورسیه در هر دپارتمان به صورت جدا ارائه می‌شود و شما باید با توجه به رشته و دپارتمان خود برای دریافت آن اقدام کنید.

3. بورسیه‌ای که هر سال به دانشجویان بین‌المللی‌ای که قصد تحصیل در رشته‌ی زبان و ادبیات نروژی در مقطع فوق لیسانس یا دکترا را دارند، اعطا می‌شود. مدت زمان این بورسیه از 1 تا 3 ماه است و هزینه‌ی رفت و آمد (5000 کرون برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا) و فاندی حدود 11020  کرون در هر ماه را پوشش می‎‌دهد. برای دریافت این بورسیه، می‌توانید تا نیمه‌ی آوریل هر سال اپلای کنید.

هزینه‌های زندگی و تحصیل در مقطع دکتری در نروژ به چه صورت است؟

دهکده‌های دانشجویی برای دانشجویان مکان‌هایی هستند که دانشگاه‌های نروژ برای اقامت دانشجویان در نظر می‌گیرند. هزینه‌ی مسکن در نروژ بالا است. کارکرد این دهکده مثل سالن‌های اسکان در بریتانیاست که اتاق‌های ارزان در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهند. هزینه‌ی مسکن در نروژ از هزینه‌ی مسکن در بریتانیا هم بیشتر است. برای هر اتاق دانشجویی بین 355 تا 455 یورو و برای خانه یا اتاق مستقل باید از رقمی حدود 1350 یورو را انتظار داشته باشید. همچنین هر ترم 50 تا 100 یورو در بعضی از دانشگاه‌ها برای خدمات و کارت دانشجویی از دانشجویان اخذ می‌شود. به طور کلی هزینه‌های یک دانشجو هنگام تحصیل دکتری در نروژ، به این صورت است: 355 یورو برای اسکان، 305 یورو برای غذا و حدود 405 یورو برای هزینه‌های متفرقه. همچنین هر وعده رستوران حدود 16.4 یورو، حمل و نقل ماهانه 68.37 یورو، خدمات رفاهی و عمومی 157.75 یورو در ماه. در نتیجه هزینه کلی برابر است با حدود 1065 یورو هر ماه و یا 12060 یورو در هر سال برای دانشجوی دکترا.

آیا پس از تحصیل دکتری در نروژ، امکان کار کردن و اخذ اقامت دائم وجود دارد؟

بله. کشور نروژ به دلیل جمعیت کمی که دارد از دانشجویان بین‌المللی نیز به عنوان نیروی متخصص استقبال می‌کند. نرخ بیکاری در نروژ بسیار پاین و احتمال اینکه شما پس از تحصیل بتوانید جذب بازار کار شوید بسیار بالا است. برای گرفتن اقامت دائم نروژ شما باید حداقل 3 سال به عنوان نیروی کار در این کشور کار کرده باشید.

یعنی ویزای کار داشته باشید و مالیات کار را پرداخته باشید. اما دانشجوی دکترا از همان ابتدا شاغل محسوب می‌شود. این یعنی شما به عنوان دانشجوی دکترا یک گام از سایر مهاجران جلوتر هستید. شما پس از پایان تحصیل خود (که حداقل 3 سال است) به راحتی می‌توانید برای اخذ اقامت دائم نروژ اقدام کنید. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که شما در نهایت برای زندگی و کار در نروژ پس از پایان تحصیلات نیاز دارید که به زبان نروژی کاملاً مسلط باشید. پس از همان ابتدای تحصیل سعی کنید زبان این کشور را به خوبی بیاموزید.

تحصیل دکتری در نروژ چه سختی‌هایی دارد؟

  • سخت‌گیری در مورد پروپوزال و طرحی که قرار است دانشجو در دانشگاه‌های نروژ در مورد آن تحقیق کند. طرح پیشنهادی باید با نیازهای جامعه‌ی نروژ همخوانی داشته باشد (در برخی رشته‌ها برای مثال در رشته‌های مهندسی، نفت و گاز، محیط زیست و زمین‌شناسی و…) و در سایر رشته‌ها به گونه‌ای باشد که سوپروایزر یا دانشگاه را برای اعطای بورسیه و حقوق قانع کند.
  • پیدا کردن سوپروایزر نیز یکی از سختی‌های تحصیل دکتری در نروژ است. پرداخت حقوق در دانشگاه‌های نروژ در مقطع دکتری، بر عهده‌ی استاد یا سوپروایزر است و به همین دلیل استادان در پذیرش دانشجو سخت‌گیری زیادی دارند.
  • پیدا کردن گرنت یا بورسیه برای دانشجویان بین‌المللی خارج از اتحادیه‌ی اروپا سخت‌تر از سایر دانشجویان است.

سخن پایانی

همان طور که دیدیم تحصیل دکتری در نروژ مانند بسیاری از کشورهای درجه اول دنیا، ممکن است کار سختی باشد. اما فراموش نکنید که فرایند پذیرش و مهاجرت تحصیلی به طور کلی روندی سخت و پیچیده و فرسایشی است.

به همین دلیل بسیاری از دانشجویان ممتاز، عطای آن را به لقایش می‌بخشند. اما تصور کنید که با تحصیل دکتری در نروژ، می‌توانید به راحتی اقامت دائم یکی از بهترین کشورهای دنیا را به دست آورید. اتفاقی که شاید از طریق دیگر و یا در کشور دیگری با سختی‌های بیشتر برایتان میسر شود و یا حتی هرگز میسر نشود.

همچنین پیدا کردن کار در این کشور بسیار راحت‌تر از کشورهای دیگر است. اقامت و کار به اضافه تحصیل در دانشگاه‌های ممتاز جهان، همه آن چیزهایی است که یک دانشجو آرزو دارد و تحصیل دکتری در نروژ می‌تواند این آرزو را برآورده کند.

اگر در زمینه‌ی آماده کردن رزومه، انگیزه‌نامه و پیدا کردن و مکاتبه با استاد راهنما نیاز به کمک دارید، می‌توانید از طریق تماس تلفنی با کارشناسان ما راهنمایی‌های لازم را دریافت کرده و شانس خود را برای گرفتن پذیرش و بورسیه از دانشگاه‌های نروژ در مقطع دکترا بالا ببرید. ما با داشتن 15 سال سابقه در امر مهاجرت تحصیلی و داشتن نمایندگی بسیاری از دانشگاه‌های مطرح جهان می‌توانیم راه شما را هموار کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button