تحصیل رشته گرافیک در ایتالیا

تحصیل رشته گرافیک در ایتالیا

مقدمه

رشته گرافیک یا ارتباطات تصویری، از جمله رشته‌های پرطرفدار هنری در بین دانشجویان هنر است. دلیل این محبوبیت هم بازار کار این رشته پس از فارغ‌التحصیلی است. جالب است بدانید که رشته گرافیک نه تنها در ایران بلکه در دیگر کشورهای دنیا هم بازار کار بسیار خوبی دارد و با توجه به گستردگی روزافزون فضای مجازی، دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات و توسعه‌ی حوزه‌ی برندینگ، این رشته بیش از پیش در معرض توجه قرار گرفته است. به طوری که اگر شما در این رشته بتوانید مهارت‌های خود را افزایش دهید، فرصت‌های شغلی خوب و پردرآمدی پیش روی شما خواهد بود. همچنین در کشورهای دیگر هم امکان پیشرفت و ادامه تحصیل خواهید داشت. یکی از بهترین کشورها برای ادامه تحصیل در رشته گرافیک، ایتالیا است. همه ما به محض این‌که نام یک رشته هنری را می‌شنویم، بلافاصله نام ایتالیا را به خاطر می‌آوریم. یگانگی این کشور و یکه‌تاز بودن آن در عرصه‌ی هنر و وجود دانشگاه‌ها و آکادمی‌های هنری متنوع، برای یک دانشجوی گرافیک باپشتکار، هیچ راهی جز تحصیل رشته گرافیک در ایتالیا باقی نمی‌گذارد.

چرا تحصیل رشته گرافیک در ایتالیا فرصت ویژه‌ای محسوب می‌شود؟

دو دلیل اصلی و مهم برای تحصیل رشته گرافیک در ایتالیا وجود دارد:

1. ایتالیا مهد هنر در دنیاست و تحصیل رشته گرافیک در ایتالیا و به طور کلی تحصیل هنر در این کشور، مرزهای جدیدی از هنر را پیش چشم شما خواهد گشود. این کشور و شهرها و خیابان‌هایش به خودی خود یک اثر هنری محسوب می‌شود که با دیدن آن‌ها از آموختن هنر بی‌نیاز می‌شوید. همچنین به دلیل بستری که وجود دارد، امکان پیدا کردن شغل پس از فارغ‌التحصیلی بسیار زیاد است.

2. تحصیل ارزان در این کشور و هزینه‌های ارزان زندگی، نه تنها ایتالیا را تبدیل به مقصد مورد علاقه دانشجویان هنر کرده است، بلکه دیگر دانشجویان را نیز به تحصیل در دانشگاه‌هایش ترغیب می‌کند. تحصیل رشته گرافیک در ایتالیا در مقایسه با دانشگاه‌های معروف هنری دنیا، بسیار مقرون به صرفه است. در حالی که شما از امکانات آموزشی‌ای شبیه به همان دانشگاه‌ها و موسسات برخوردار خواهید بود. مثلا تحصیل رشته گرافیک در کالج سلطنتی هنر لندن (RCA) و یا دانشگاه هنر لندن (UAL) چیزی در حدود 20000 پوند (23300 یورو) در سال است. در حالی که تحصیل رشته گرافیک در ایتالیا و در دانشگاه‌های دولتی این کشور بیش از 4000 یورو در سال هزینه ندارد. حتی تحصیل در آکادمی‌های هنری ایتالیا نیز ارزان‌تر از سایر کشورها و یا تقریباً برابر با آن‌هاست. از طرفی هزینه‌ی زندگی در ایتالیا بسیار کمتر است. شما به عنوان یک دانشجوی رشته‌ی هنر، باید بدانید که هزینه‌های زندگی و تحصیل شما در هر کشوری از سایر دانشجویان بیشتر است. پس باید کشوری را انتخاب کنید که از بابت هزینه‌های آن نگرانی کمتری داشته باشید.

انواع دوره‌های این رشته در ایتالیا

آکادمی‌های هنری ایتالیا هم مثل دانشگاه‌ها دوره‌های طولانی‌مدت ارائه می‌دهند (2 تا 3 ساله) و هم دوره‌های کوتاه 3 تا 9 ماهه دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. شما می‌توانید در دوره‌های 1 تا 2 ساله آکادمی‌ها برای تحصیل در این رشته در ایتالیا ثبت نام کنید و دیپلم بگیرید و یا دوره‌های کارشناسی ارشد 1 ساله آکادمی‌ها را امتحان کنید. به هر حال دوره‌ها و رشته‌های آکادمی‌های هنری بسیار متنوع‌تر از دانشگاه است. چون این موسسات صرفا برای تحصیل در رشته‌های هنری تاسیس شده‌اند. برای اطلاعات بیشتر در مورد آکادمی‌های هنر ایتالیا، به مقاله‌ی «تحصیل هنر در ایتالیا» مراجعه کنید.

آزمون‌‎های لازم برای تحصیل رشته گرافیک در ایتالیا

معروف‌ترین آزمون‌ها برای ورود به رشته گرافیک آزمون‌های SAT، ACT و GRE است. برای تحصیل رشته‌ی گرافیک در ایتالیا نیز معمولا دانشجویان در همین آزمون‌ها شرکت می‌کنند. آزمون‌های SAT و ACT برای تحصیل در مقطع کارشناسی است و آزمون GRE برای ورود به مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است.

مدارک لازم برای تحصیل رشته گرافیک در ایتالیا

  • آخرین مدرک تحصیلی
  • مدرک زبان انگلیسی (IELTS، TOEFL، C1 Advanced و…) و یا ایتالیایی (CHILS یا CHELI)
  • Portfolio یا رزومه هنری
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه (در صورت لزوم)
  • هزینه سفارت
  • پاسپورت معتبر

هزینه زندگی و تحصیل رشته گرافیک در ایتالیا

شهریه دانشگاه‌های دولتی ایتالیا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار کم است و همان طور که در بالا هم اشاره کردیم، از این جهت، تحصیل رشته گرافیک در ایتالیا، فرصت بسیار خوبی برای دانشجویان این رشته است. شهریه دانشگاه‌های دولتی ایتالیا معمولاً کمتر از 4000 یورو در سال است که این مبلغ به راحتی با بورسیه‌های مختلف پوشش داده می‌شود. اما شهریه دانشگاه‌های خصوصی خصوصاً در رشته‌های هنری بالاست و حتی ممکن است به 35000 یورو در سال هم برسد. به علاوه برای تحصیل رشته گرافیک در ایتالیا و به طور کلی همه‌ی رشته‌های هنری، می‌توان در آکادمی‌ها درس خواند. شهریه‌ی آکادمی‌های خصوصی نیز بسیار بالاست و حتی ممکن است بالای 40000 یورو در سال باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد هزینه تحصیل در رشته گرافیک در ایتالیا به مقاله «تحصیل هنر در ایتالیا» مراجعه کنید.

هزینه زندگی در ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه است. شما می‌توانید با 700-900 یورو در ماه زندگی کنید. البته در شهرهای بزرگ‌تر و گران‌تر مثل میلان این مبلغ بیشتر است. از طرفی در شهرهای ارزانی مثل بولونیا با مبلغ کمتری هم می‌توان زندگی کرد. برای دیدن جزئیات هزینه‌ها، به مقاله «هزینه تحصیل در ایتالیا» مراجعه کنید.

بورسیه‌های موجود برای تحصیل رشته گرافیک در ایتالیا

  • معروف‌ترین بورسیه تحصیلی برای تحصیل رشته گرافیک در ایتالیا و به طور کلی تحصیل در رشته‌های هنری، بورسیه Merit است که آکادمی‌های هنری خصوصی آن را به دانشجویان اعطا می‌کنند. برای به دست آوردن این بورسیه، شما باید بسیار تلاش کنید و درس بخوانید. این بورسیه می‌تواند از 10 درصد تا 100 درصد شهریه‌ی شما را پوشش دهد.
  • بورسیه استانی هم بورسیه‌ای است که شما همیشه می‌توانید حین تحصیل در ایتالیا روی آن حساب کنید. البته توجه کنید که اگر در یک آکادمی خصوصی پذیرش بگیرید، شانس شما برای دریافت این بورسیه پایین است. چون تحصیل در آکادمی‌های خصوصی ایتالیا نیازمند ارائه‌ی گواهی تمکن مالی بسیار بالاست و از طرفی شرط دریافت بورسیه استانی هم، نیاز مالی و پایین بودن درآمد سرپرست شما در ایران است.

برای اطلاع دقیق‌تر به مقاله «تحصیل هنر در ایتالیا» و «بورسیه تحصیلی ایتالیا» مراجعه کنید.

بهترین دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیل رشته گرافیک

علاوه بر دانشگاه‌های برتر و ممتاز ایتالیا که در بیشتر رشته‌ها سرآمدند، تعداد زیادی دانشگاه، آکادمی و موسسه نیز در ایتالیا هستند که مختص رشته‌های هنری هستند و شما برای تحصیل رشته گرافیک در ایتالیا، می‌توانید به آن‌ها هم فکر کنید.

ابتدا دانشگاه‌های برتر ایتالیا را با رتبه‌های آن‌ها در زیر معرفی می‌کنیم:

  • دانشگاه بولونیا: 160
  • دانشگاه رم ساپینزا: 171
  • دانشگاه پادوا: 216
  • دانشگاه میلان: 301
  • دانشگاه پیزا: 383
  • دانشگاه ناپل فدریکو دوم: 392
  • دانشگاه تورین: 521-530
  • دانشگاه ترنتو: 403
  • دانشگاه فلورانس: 432
  • دانشگاه رم تور ورگاتا: 511-520
  • دانشگاه میلان بیکوکا: 521-530
  • دانشگاه سن رافائل Vita-Salute: 392

برای اطلاع از رنکینگ دانشگاه‌های ایتالیا، به مقاله «تحصیل در ایتالیا» یا مقاله «بهترین دانشگاه‌های ایتالیا» مراجعه کنید.

اما در این جا لازم است با چند موسسه و آکادمی معروف هنری هم در ایتالیا آشنا شوید تا برای تحصیل رشته گرافیک در ایتالیا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید:

  • آکادمی هنرهای زیبای بولونیا: یکی از قدیمی‌ترین آکادمی‌های ایتالیاست که در قرن 16 تاسیس شد.
  • آکادمی هنرهای زیبای فلورانس: بهتر است بگوییم آکادمی میکل آنژ. این آکادمی هم در قرن 16 تاسیس شد.
  • آکادمی هنرهای زیبای رم: قبلا با نام آکادمی سن لوکا شناخته می‌شد.
  • آکادمی هنرهای زیبای Bari: در سال 1970 تاسیس شده است و نسبتا جدید است. اما اعتبار بالایی دارد.
  • آکادمی هنرهای زیبای Carrara: این آکادمی هم در قرن 18 تاسیس شده است.
  • آکاادمی هنرهای زیبای ناپلی: در 1752 در ناپل ایتالیا تاسیس شد.
  • آکادمی هنرهای زیبای میلان: یک آکادمی هنر دولتی معروف و محبوب بین دانشجویان خارجی که به آن Brera هم می‌گویند.
  • آکادمی هنرهای زیبای ونیز: یکی از آکادمی‌های هنر قدیمی ایتالیا است که در سال1750 تاسیس شد.
  • آکادمی هنرهای زیبای تورین (آلبرتینا): موسسه هنری آموزش عالی تورین در اواخر قرن 17 تاسیس شد و بیشتر در زمینه هنرهای تجسمی شهرت دارد.
  • IED: انستیتو طراحان اروپایی که در چند شهر ایتالیا مثل فلورانس، ونیز و… دوره‌های هنری بسیار سطح بالایی ارائه می‌کند. این آکادمی هم یکی از آکادمی‌های گران است که حدود 17000 یورو در سال شهریه دارد.

اما اگر از همه این‌ها بگذریم و شما را به فلورانس، مهد هنر ایتالیا و جهان ببریم، با شگفتی‌های زیادی در زمینه تحصیل هنر و تحصیل رشته گرافیک در ایتالیا آشنا می‌شوید. موسساتی که رشته گرافیک را در گرایش‌های متنوعی به زبان انگلیسی و در مقاطع مختلف ارائه می‌دهند به شرح زیر هستند:

  • Studio Arts Colleges International (SACI)
  • Florence Institute of Design International (FIDI)
  • Polimoda Institute of Fashion Design and Marketing
  • Accademia Europea Di Firenze

شرایط کار پس از تحصیل رشته گرافیک در ایتالیا

دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنر در ایتالیا خوش شانس‌اند. این رشته‌ها جزو معدود رشته‌هایی هستند که دانشجویان حتی حین تحصیل هم می‌توانند با آن‌ها کار پیدا کنند. تحصیل رشته گرافیک در ایتالیا نیز همین طور است. از جمله موقعیت‌های شغلی این حرفه می‌توان به شغل‌های مرتبط با طراحی لباس (که در فلورانس و میلان بسیار پررونق است)، مشاغل مربوط به طراحی جواهر و… اشاره کرد. در کل هر نوع شغلی که به طراحی‌های هنری مربوط باشد، می‌تواند در ردیف کارهای گرافیکی قرار گیرد. علاوه بر این‌ها طراحی سایت، عکاسی، ادیت عکس، انیمیشن و… هم جزو مشاغل پردرآمد در رشته گرافیک هستند. به طور کلی اگر بتوانید پس از تحصیل رشته گرافیک در ایتالیا وارد کار تبلیغات، مارکتینگ و برندینگ شوید، جنستان جورِ جور است.

سوالات متداول

1. آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در رشته گرافیک در ایتالیا وجود دارد؟

بله. هر چند در مقطع لیسانس احتمالا شما باید زبان ایتالیایی را بلد باشید، اما در مقاطع بالاتر گرایش‌های متنوعی به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. حتی در مقطع لیسانس هم شما می‌توانید در بعضی دانشگاه‌ها به تحصیل رشته گرافیک در ایتالیا به زبان انگلیسی بپردازید.

در این‌جا چند گرایش معروف را که به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند، به شما معرفی می‌کنیم:

  • Fashion Styling در Polimoda Institute of Fashion Design and Marketing
  • Communication Design  در SACI
  • Graphic Design در FIDI
  • Design (Graphic) در FIDI
  • Studio Art Summer Low-Residency در SACI

همچنین بسیاری گرایش‌های دیگر در دانشگاه‌ها و موسسات مطرح به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. مثل:

1. لیسانس طراحی گرافیک در موسسه IED

2. فوق لیسانس طراحی، ارتباطات تصویری و چندرسانه‌ای در دانشگاه رم ساپینزا

3. فوق لیسانس طراحی گرافیک با تکیه بر رسانه‌های جدید در موسسه IED

4. لیسانس فیلم و رسانه‌های دیجیتال در دانشگاه امریکایی رم

2. آیا می‌توان بدون مدرک زبان برای تحصیل رشته گرافیک در ایتالیا اقدام کرد؟

به طور کلی باید گفت خیر. تحصیل در رشته‌های هنری و همچنین تحصیل در رشته گرافیک در ایتالیا، نیازمند داشتن دانش زبان کافی و نمره‌ی زبان خوب است. اگر دانشگاه شما رشته گرافیک را به زبان انگلیسی ارائه دهد، شما باید مدرک زبان انگلیسی داشته باشید تا پذیرفته شوید. همچنین به طور کلی در رشته‌های هنری، دانستن زبان ایتالیایی تاثیر مثبتی در مصاحبه با افسر ویزا خواهد داشت. به علاوه اگر رشته شما به زبان ایتالیایی ارائه شود، دانستن زبان ایتالیایی و داشتن مدرک آن، ضروری است و سفارت در این زمینه سخت‌گیری‌هایی دارد.


13 دیدگاه دربارهٔ «تحصیل رشته گرافیک در ایتالیا»

  1. با سلام
    من لیسانس گرافیک هستم سال 90 لیسانس گرفتم و الان میخوام اقدام کنم مستر ایتالیا، میتونم بورسیه استانی رو استفاده کنم برای ارشد گرافیک یا نه؟آیلتس هم دارم پرتفلیو و نامه سابقه کار برای گپ تحصیلی هم دارم.
    سن 32

    1. مدیر سایت آریا استادی

      سلام دوست عزیز،
      به علت شرایط سنی ای که دارید، مدارک، سابقه کار و معدل شما باید بررسی دقیق تری بشه.
      اگر دوست دارید که هر چه سریعتر به جوابتون برسید در ساعات کاری با شماره ۰۲۱۸۸۲۴۰۴۴۵ تماس بگیرید تا با مشاوره ای دقیق و اصولی سریعتر به جواب مدنظرتون دست پیدا کنید.

  2. سلام خسته نباشید
    من میخوام برای گرافیک در مقطع لیسانس اقدام کنم، 16 سالمه و 2 سال دیگه دیپلمم رو میگیرم. فقط میخوام به زبان ایتالیایی درس بخونم و مدرک انگلیسی ندارم. کدوم دانشگاه های ایتالیا گرافیک به زبان ایتالیایی تدریس می کنند؟

  3. سلام وقتتون بخیر
    من لیسانس و فوق لیسانس نقاشی دارم و ۳۶ ساله هستم در زمینه گرافیک مشغول به کار هستم می خواستم بدونم برای تحصیل در گرافیک ایتالیا از چه طریقی می تونم اقدام کنم و می تونم از هیچ بورسیه ای استفاده کنم؟

    1. مشاور ارشد آریا استادی

      سلام
      بورسیه استانی فقط به دانشگاه های دولتی تعلق میگیرد. آکادمی ها خصوصی هستند

  4. چطور باید برای پذیرش در دانشگاهای ایتالیا اقدام کنم؟ و اینکه معدل دیپلم چه تاثیری رو پذیرش داره؟

    1. مشاور ارشد آریا استادی

      سلام
      باید شرایط ورود به هر دانشگاه و شرایط آکادمیک شما بررسی بشه هر دانشگاه ممکنه مدارک مورد نیاز خودشون رو داشته باشن.

  5. سلام وقت بخیر.
    می خواستم بدونم در کل دانشگاه های ایتالیا رشته انیمیشن رو دارند چون هر چی گشتم چیزی پیدا نکردم.

  6. با سلام
    من لیسانس گرافیک دارم و علاقه مند به تحصیل در کشور ایتالیا هستم.در حال گذراندن دوره های ایلتس هستم.میتونم برای دریافت بورسیه اقدام کنم؟
    با تشکر

    1. سلام وقت بخیر
      بله شما با ارائه مدرک زبان میتوانید برای بورسیه های مربوط ایتالیا اقدام کنید

    1. سلام وقت بخیر
      بستگی به شرایط متقاضی دارد .برای اطلاعات بیشتر با دفتر تهران تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button