تحصیل طراحی صنعتی در ایتالیا

تحصیل طراحی صنعتی در ایتالیا

مقدمه

تحصیل طراحی صنعتی در ایتالیا آرزوی بسیاری از دانشجویان در سراسر دنیاست. ایتالیا کشوری با پیشینه‌ی فرهنگی و تاریخی غنی است و اماکن طبیعی، تاریخی و گردشگری فراوانی دارد؛ از این‌رو تحصیل در این کشور هم از نظر سطح علمی پیشرفته و هم سطح زندگی بالا برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی ایده‌آل است. اغلب دانشگاه‌های ایتالیا در لیست برترین دانشگاه‌های دنیا قرار دارند و در بخش صنعت نیز این کشور جزء کشورهای پیشرو در دنیا محسوب می‌شود. ایتالیا پس از گذر از بحران مالی دنیا در سال 2008، در بخش صنعت دچار افت شدیدی شد و در حال حاضر با ارائه‌ی شیوه‌های نوین و جذب نیروهای خبره از سراسر دنیا، تلاش می‌کند تا به جایگاه پیشین خود در حوزه‌ی صنعت بازگردد. به همین دلیل طراحی صنعتی در ایتالیا و جذب افراد نخبه در این حوزه، موردتوجه فعالان کسب‌و‌کار این کشور قرار گرفته است و شما می‌توانید با تحصیل در رشته‌ی طراحی صنعتی در ایتالیا آینده‌ی شغلی خوبی را برای خود رقم بزنید. در این مقاله سعی داریم به بررسی این رشته و شرایط تحصیل آن در ایتالیا بپردازیم. چنانچه شما نیز به رشته‌ی طراحی صنعتی علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‎کنیم این مقاله را بخوانید.

چرا تحصیل طراحی صنعتی در ایتالیا فرصت ویژه‌ای محسوب می‌شود

اگر شما نیز به عنوان یک دانشجوی ایرانی قصد ادامه‌ی تحصیل در خارج از کشور را دارید؛ تحصیل طراحی صنعتی در ایتالیا فرصت خوبی است تا بتوانید در دانشگاه‌های سطح بالای این کشور در یکی از پرکاربردترین رشته‎های حوزه‌ی صنعت مشغول به تحصیل شوید.

 ایتالیا قدیمی‌ترین دانشگاه‌های دنیا را دارد و 13 دانشگاه این کشور جزء 500 دانشگاه برتر در سطح بین‌المللی است که این رقم، رکورد بالایی برای یک کشور محسوب می‌شود. علاوه بر این، زندگی در ایتالیا شگفت‌انگیز است، زیرا این کشور 51 مکان تاریخی مهم دارد که دانشجویان می‌توانند در اوقات فراغت خود از آن‌ها بازدیدکنند و از تماشای آن لذت ببرند؛ اما این تمام ماجرا نیست، تحصیل طراحی صنعتی در ایتالیا مزایای مهم‌تری نیز دارد. طراحی صنعتی دانشی است که ارتباط نزدیکی با هنر دارد و می‌توان گفت این رشته تلفیق هنر و صنعت است. ایتالیا به‌عنوان کشوری که هنر در تاروپود آن نهفته است و مردمانی هنردوست دارد، بهترین متخصصان این حوزه را در خود جای داده و دانشجویان این رشته می‌توانند از وجود اساتید خبره در طراحی صنعتی بهره‌مند شوند. وجود شرکت‌های پیشگام در حوزه‌های مختلف صنعت در ایتالیا از جمله خودروسازی، فرصت‌های شغلی خوبی را برای دانشجویان نخبه‌ی این رشته ایجاد کرده است. شاید یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تحصیل طراحی صنعتی در ایتالیا، تحصیل به زبان انگلیسی است که در اغلب دانشگاه‌های این کشور این امکان فراهم‌شده است.

انواع دوره‌های رشته‌ی طراحی صنعتی در ایتالیا

رشته‌ی طراحی صنعتی را می‌توان ترکیبی از طراحی و صنعت تولید کالا در نظر گرفت. در این رشته دانشجویان یاد‌ می‌گیرند که چگونه نیازهای مصرف‌کنندگان را بشناسند و محصول خود را در جهت رفع این نیاز طراحی کنند. لازمه‌ی این رشته، خلاقیت برای ارائه‌ی طرح‌های جدید و آشنایی با ابزارها و فرآیندهای تولید محصول در صنعت است. محصولات تولیدی طیف وسیعی از کالاهای موجود در بازار، از خودرو گرفته تا جعبه‌ی شکلات، را شامل می‌شوند؛ بنابراین این رشته در زمینه‌های صنعتی گوناگون کاربرد دارد و دانشجویان این رشته می‌توانند در هر یک از گرایش‌های تحصیلی زیر ادامه تحصیل دهند:

  • طراحی استراتژیک
  • طراحی قایق
  • طراحی صنعتی برای معماری
  • مهندسی و نوآوری طراحی صنعتی
  • طراحی محصول یکپارچه
  • طراحی سیستم خدمات محصول
  • طراحی برای صنایع غذایی

آزمون‌های لازم برای تحصیل طراحی صنعتی در ایتالیا

برای تحصیل طراحی صنعتی در ایتالیا در مقطع کارشناسی، باید در آزمون‌ ورودی دانشگاه‌ها (TOLC) شرکت کنید؛ البته این آزمون شرط ورودی هر  دانشگاهی محسوب نمی‌شود و شما می‌توانید قبل از شرکت در آزمون نیز ثبت‌نام خود را انجام دهید. آزمون TOLC برای تعیین استعداد و آمادگی دانشجویان متقاضی تحصیل در دوره‌ی کارشناسی است که به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و مهارت‌هایی نظیر ریاضیات، استدلال منطقی، فیزیک، زیست‌شناسی و… آن‎ها را موردارزیابی قرار می‌دهد. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از این آزمون، ممکن است دانشجویان در طی زمان تحصیل، ملزم به گذراندن برخی دوره‌های تکمیلی شوند. در سایر مقاطع تحصیلی، ارزیابی و تأیید صلاحیت دانشجویان بر اساس رزومه‌ی تحصیلی انجام می‌گیرد. این ارزیابی هم بر اساس رتبه‌ی علمی دانشجویان و هم فعالیت‌های عملی آن‎ها در مقاطع قبلی است. آزمون دیگری که متقاضیان تحصیل در ایتالیا باید در آن شرکت کنند، آزمون زبان است که برای سنجش مهارت زبان دانشجو موردنیاز است. آزمون‌های زبان تافل، آیلتس، PTE Academic یا  TOEIC موردتأیید دانشگاه‌های ایتالیا هستند. علاوه بر موارد گفته شده، در برخی موارد دانشجویان متقاضی تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا برای اخذ ویزای تحصیلی ملزم به گذراندن دو آزمون SAT یا ACT هستند. این دو آزمون تقریباً محتوای یکسانی دارند و مهارت‌های کلی دانشجویان برای ورود به دانشگاه را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

مدارک لازم برای تحصیل طراحی صنعتی در ایتالیا

به منظور گرفتن پذیرش تحصیلی برای رشته‌ی طراحی صنعتی در ایتالیا، ابتدا درخواست خود را برای دانشگاه مقصد ارسال کنید تا دانشگاه با ارزیابی صلاحیت شما، نامه‌ای مبنی بر تأیید دانشگاه، برای شما بفرستد. از این مرحله به بعد شما باید درخواست خود را برای سفارت ایتالیا ارسال کرده و از طریق سفارت، آن‌ را پیگیری کنید. مدارکی که باید به سفارت ایتالیا ارائه دهید، در ادامه آمده است:

  • مدارک شناسایی
  • کپی از گذرنامه به همراه اصل آن
  • کارنامه‎ی تحصیلی
  • فرم درخواست دانشگاه
  • دوره‌های گذرانده شده
  • توصیه‌نامه
  • انگیزه‎نامه
  • مدرک زبان B2 در زبان انگلیسی یا ایتالیایی
  • نمونه‌کار برای رشته‌ی طراحی صنعتی
  • نمرات رسمی  SAT وACT (در صورت نیاز)

هزینه‌ی زندگی و تحصیل طراحی صنعتی در ایتالیا

حال بیایید نگاهی دقیق به هزینه‌های زندگی و تحصیل طراحی صنعتی در ایتالیا بیندازیم. هزینه‌های تحصیل در کشور ایتالیا براساس ملیت دانشجو، نوع دانشگاه (دولتی و خصوصی) و بورسیه‌ی تحصیلی متفاوت است، اما به‌طور میانگین:

  • شهریه‌ی دانشگا‌ه‌های دولتی بین 0 تا 5000 یورو در سال است.
  • شهریه‌ی دانشگاه‌های خصوصی بین 3000 تا 35000 یورو در سال می‌شود.

هزینه‌های زندگی نیز بر اساس شهر محل سکونت متغیر است و بد نیست بدانید شهرهای رم و میلان گران‌ترین شهرهای ایتالیا محسوب می‌شوند. به‌طور متوسط یک دانشجو برای تمامی هزینه‌های زندگی خود که شامل اقامت، حمل‌و‌نقل، غذا و سرگرمی می‌شود، باید مبلغی بین 700 تا 1000 یورو  در ماه بپردازد.

بورسیه‌های موجود برای تحصیل طراحی صنعتی در ایتالیا

دو نوع بورسیه‌ی تحصیلی برای تحصیل طراحی صنعتی در ایتالیا وجود دارد؛ بورسیه‌ی استانی و بورسیه‌ی دانشگاهی.

بورسیه‌ی استانی، مبلغی است که دولت به‌عنوان کمک‌هزینه به دانشجویان کم‌درآمد اختصاص می‌دهد و برای دریافت آن دانشجو باید مدارک مربوط به درآمد و دارایی‌های خانواده را ارائه دهد؛ ازجمله این مدارک حقوق سالانه سرپرست خانواده‌ی دانشجو، تعداد اعضای خانواده و متراژ منزل یا هزینه‌ی اجاره‌نامه‌ی محل سکونت دانشجو است.

بورسیه‌ی دانشگاهی، کمک‌هزینه‌ای است که دانشگاه محل تحصیل برای دانشجویان مستعد یا کم‌درآمد در نظر می‌گیرد؛ ازجمله مهم‌ترین بورسیه‌های دانشگاهی برای تحصیل طراحی صنعتی در ایتالیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه پلی‌تکنیک میلان

این دانشگاه یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیل در رشته‌ی طراحی صنعتی است. دانشگاه پلی‌تکنیک میلان سالانه بورسیه‌هایی را به دانشجویان اختصاص می‌دهد. ازجمله مهم‌ترین بورسیه‌های تحصیلی این دانشگاه بورس طلایی، نقره‌ای و پلاتین است. بورس طلایی شامل مبلغ 5000 یورو هزینه‌های زندگی بعلاوه کل شهریه‌ی دانشجو است. در بورس نقره‌ای دانشجو تنها از پرداخت شهریه‌ی دانشگاه معاف می‌شود و بورس پلاتین شامل مبلغ 10000 یورو برای هزینه‌های زندگی و معافیت از پرداخت شهریه‌ی دانشگاه است.

  • دانشگاه ILUM

بورسیه‌ی ” Invest Your Talent in Italy” یا « استعداد خود را در ایتالیا سرمایه‌گذاری کنید » توسط وزارت خارجه ایتالیا با همکاری این دانشگاه به دانشجویان برخی کشورها ازجمله ایران اعطا می‌شود و  شامل هزینه‌های تحصیل، مبلغ 90000 یورو برای هزینه‌های زندگی و برخی مزایای دیگر است. البته دریافت این بورسیه شرایط خاصی نیز دارد و دانشجو موظف است کل تحقیقات پایان‌نامه‌ی خود را در ایتالیا انجام دهد و امکان درخواست کارآموزی برای خارج از کشور ایتالیا وجود ندارد.

بهترین دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیل در رشته‎ی طراحی صنعتی

امکان تحصیل طراحی صنعتی در ایتالیا به زبان انگلیسی در برخی از دانشگاه‌های این کشور وجود دارد. بهترین دانشگاه این کشور برای تحصیل در رشته‌ی طراحی صنعتی دانشگاه پلی‌تکنیک میلان است. این دانشگاه در رتبه‌بندی نشریه‌ی QS ششمین دانشگاه برتر در زمینه‌ی طراحی صنعتی است. علاوه بر دانشگاه میلان، دانشگاه‌های ساپینزا، تورین و IULM جزء بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل طراحی صنعتی در ایتالیا هستند.

شرایط کار پس از فارغ‌التحصیل شدن در رشته‌ی طراحی صنعتی

برای ورود به بازار کار، شما نیاز به مهارت‌های عملی دارید؛ از این‎رو اغلب دوره‌های طراحی صنعتی به‌ صورت عملی برگزار می‌شود و در طی دوره‌ی تحصیلی باید روی پروژه‌های تعیین شده توسط اساتید کار کنید. این پروژه‌ها شامل انجام روند طراحی، انتخاب مواد اولیه، رعایت اصول مهندسی و همین‌طور چاپ سه‌بعدی می‌شوند. به‌طورخلاصه می‌توان گفت شما با کلیه‌ی مراحل از طراحی تا تحویل محصول باکیفیت درگیر کار خواهید بود و در کنار آن خلاقیت خود را نیز پرورش می‌دهید. حال مزیت این کار چیست؟ یادگیری کلیه اصول انجام کار، باعث می‌شود که شما آمادگی لازم برای ورود به عرصه‌ی طراحی صنعتی را کسب کنید و با اعتمادبه‌نفس کامل حرفه‌ی خود را دنبال کنید. رشته‌ها و تخصص‌های مربوط به مدرک طراحی صنعتی زیاد است و شما می‌توانید بر اساس علاقه‌ی خود، کار در هرکدام از حوزه‌های زیر را انتخاب کنید:

  • صنعت خودرو
  • صنعت نرم‌افزار
  • طراحی محصولات مصرفی
  • طراحی نمایشگاهی
  • جلوه‌های ویژه
  • بازاریابی یا تدارکات زنجیره‌ی تأمین

سؤالات متداول

  • آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در رشته‌ی طراحی صنعتی در ایتالیا وجود دارد؟

بله، طراحی صنعتی در ایتالیا در اغلب دانشگاه‌ها و در اکثر مقاطع تحصیلی، به استثنای مقطع کارشناسی، به زبان انگلیسی ارائه می‌شود.

  • آیا می‌توان بدون مدرک زبان انگلیسی برای تحصیل طراحی صنعتی در ایتالیا اقدام کرد؟

     خیر، تنها درصورتی می‌توانید بدون مدرک زبان انگلیسی در ایتالیا تحصیل کنید که به زبان ایتالیایی مسلط باشید و مدرک آن را به سفارت یا دانشگاه ارائه کنید.

  • بورسیه‌ی استانی چه شرایطی دارد؟ آیا دانشجویان ایرانی قادر به دریافت آن هستند؟

بله، با توجه به ارزش فعلی پول ایران، دانشجویان ایرانی به‌راحتی می‌توانند از این بورسیه بهره‌مند شوند؛ به‌عنوان‌مثال یکی از شروط دریافت بورسیه، حقوق کمتر از 10000 یورو در سال برای سرپرست خانواده است که می‌توان گفت این مبلغ برای بیش از 50 درصد خانواده‌های ایرانی به عنوان حقوق یک‌ساله، قابل تصور هم نیست! اما بورسیه‌ی استانی شرایط خاصی دارد مثلاً پس از دریافت این بورسیه، باید حتماً در تعداد مشخصی از واحدهای درسی، نمره‌ی قبولی کسب کنید، در غیر این‌صورت بورسیه‌ی استانی از شما گرفته می‌شود. مبلغ این بورسیه نیز 5200 یورو در سال است و شما با صرفه‌جویی در هزینه‌های زندگی، می‌توانید مقداری پس‌انداز نیز داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر به مقاله «بورسیه تحصیلی ایتالیا» مراجعه کنید.


1 دیدگاه دربارهٔ «تحصیل طراحی صنعتی در ایتالیا»

  1. سلام وقت بخیر
    بنده مقطع کارشناسی را در رشته مهندسی شیمی تحصیل کردم میخاستم بدونم امکان تحصیل در رشته طراحی صنعتی در مقطع ارشد وجود داره.ممنون میشم از راهنماییتون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button