شرایط جدید تحصیل در ایتالیا 2021

شرایط جدید تحصیل در ایتالیا 2021

مقدمه

شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا، از جمله کشور ایتالیا، تاثیرات زیادی روی زندگی، کار و تحصیل همه‌ی افراد گذاشت. این ویروس بیشترین تاثیر را روی زندگی و تحصیل دانشجویان بین‌الملل یا متقاضیان تحصیل در خارج از کشور داشته است. ایتالیا یکی از مقاصد مهم تحصیلی برای دانشجویان ایرانی محسوب می‌شود؛ چون علاوه‌بر هزینه‌های زندگی کم‌تر نسبت به سایرکشورهای اروپایی، فرهنگی نزدیک به ایران دارد. شرایط جدید تحصیل در ایتالیا در سال 2021 نیز نسبت به گذشته تغییرات زیادی داشته است. این تغییرات را می‌توان در شیوه‌ی تدریس آنلاین، محدودیت‌های وضع‌شده برای مهاجرت، شرایط مجاز برای ثبت‌نام، روند ثبت‌نام و مهلت‌های تعیین شده برای ثبت‌نام دانشگاه‌ها، مشاهده کرد. اغلب دانشگاه‌های ایتالیا، زمان ثبت‌نام دانشجویان بین‌الملل را به‌تعویق انداخته‌اند. برخی دانشگاه‌ها نیز برای جلوگیری از شیوع ویروس کووید-19، درحال‌حاضر به‌هیچ‌عنوان دانشجوی خارجی پذیرش نمی‌کنند. اگر می‌خواهید برای دانشگاه‌های ایتالیا درخواست پذیرش ارسال کنید، بهتر است قبل از آن شرایط جدید تحصیل در ایتالیا 2021 را مطالعه کنید تا با روند کار دانشگاه‌ها در شرایط فعلی آشنایی کامل داشته باشید.

آمارهایی در مورد تحصیل در ایتالیا

ایتالیا یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی است. کیفیت فوق‌العاده‌ی آموزش و همانطور که قبلا گفتیم، هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی، آن را تبدیل به یکی از پرتقاضاترین کشورها برای اخذ ویزای تحصیلی کرده است. سالانه حدود یک میلیون و 600 هزار دانشجو در دانشگاه‌های ایتالیا تحصیل می‌کنند که از این تعداد تقریبا 32هزار نفر، دانشجویان بین‌المللی هستند. بیشترین کشورهایی که دانشجو به ایتالیا اعزام می‌کنند کشور یونان، کشورهای آفریقایی و آسیای میانه هستند. تعداد 330 رشته در دانشگاه‌های این‌کشور وجود دارد که به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. ایتالیا به علت بورسیه‌های تحصیلی ویژه‌ای که دارد، یکی از مناسب‌ترین کشورها برای تحصیل دانشجویان کم درآمد ایرانی است. ایران جزء پنج کشور پرتقاضای تحصیل در ایتالیاست و در سال‌های 2018 و 2019 تقریبا 3900 دانشجوی ایرانی برای تحصیل به این کشور اعزام شد‌ه‌اند.

گام به گام تحصیل در ایتالیا در سال 2021

کشور ایتالیا بیمه و مزایای زیادی برای آموزش‌و‌پرورش دانشجویان در نظر می‌گیرد؛ به‌همین دلیل یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل محسوب می‌شود. اگر شما هم قصد دارید که در این کشور ادامه تحصیل دهید، به‌عنوان یک دانشجوی بین‌الملل، باید اطلاعات بیشتری در مورد برنامه‌ها و روند پذیرش و ثبت‌نام در دانشگاه‌های ایتالیا کسب کنید. شرایط جدید تحصیل در ایتالیا در سال 2021 و مراحل پذیرش در دانشگاه‌های این کشور، به‌ شرح زیر است:

  1. آمادگی مالی: قبل از هرچیز شما باید بتوانید هزینه‌های مربوط به تحصیل‌تان را تامین کنید. اخذ بورسیه‌ی تحصیلی، درخواست برای دانشگاه‌های مقرون‌به‌صرفه یا حتی اشتغال همزمان، از جمله راه‌هایی است که به شما کمک می‌کند بتوانید از عهده‌ی تامین مخارج موردنیازتان برآیید. شما باید کاملا از لحاظ مالی آماده باشید تا بتوانید در ایتالیا تحصیلی راحت و بی‌دردسر داشته باشید.
  2. مدارک لازم: دانشجویان بین‌الملل برای درخواست پذیرش در دانشگاه‌های ایتالیا باید یک‌سری مدارک را آماده کنند؛ از جمله:
  3. مدرک زبان(انگلیسی یا ایتالیایی) که در هر دانشگاه و رشته میزان آن متفاوت است و در وب‌سایت دانشگاه می‌توانید اطلاعات دقیق آن را بررسی کنید؛
  4. کپی پاسپورت؛
  5. رزومه ؛
  6. گواهی تحصیلی و ریزنمرات مدرک تحصیلی قبلی به‌صورت ترجمه شده؛
  7. درخواست پذیرش از دانشگاه مقصد: اگر تا این‌جای کار همه‌چیز را آماده کرده باشید؛ گام بعدی ارسال درخواست به دانشگاه‌ موردنظرتان است. زمان ارسال درخواست بین فوریه تا حداکثر ماه جولای است و هزینه‌ی آن به صورت کلی حدود 56دلار می‌شود.
  8. اخذ ویزا: گام چهارم برای تحصیل در ایتالیا، گرفتن ویزا است. این مرحله، یکی از مهم‌ترین مراحل کار شماست؛ چون شرایط خاصی دارد و باید از طریق سفارت ایتالیا آن را انجام دهید.
  9. گرفتن بیمه‌ی درمانی: دانشجویان کشور ایران به‌عنوان یکی از کشورهای خارج از اتحادیه‌ی اروپا، ملزم به دریافت بیمه‌ی درمانی ایتالیا در کشور خود هستند. شما می‌توانید این بیمه را بعد از ورود به ایتالیا نیز خریداری کنید یا اینکه در خدمات بهداشت ملی ایتالیا مشترک شوید.
  10. مجوز اقامت: تا حداکثر 8 روز پس از ورودتان به ایتالیا باید مجوز اقامتتان را بگیرید. معمولا در دانشگاه‌ها یک دفتر جداگانه برای رسیدگی به اقامت دانشجویان بین‌الملل قرار دارد. برای گرفتن این مجوز شما باید به پلیس محلی منطقه‌ی محل سکونت‌تان نیز مراجعه کنید.

تغییرات رتبه بندی بهترین دانشگاه های ایتالیا (2021 نسبت به 2020)

طبق رتبه‌بندی انجام شده توسط Times Higher Education، تغییراتی در نمره‌ی کیفی دانشگاه‌ها طی این یک‌سال ایجاد شده است. در این رتبه‌بندی، دانشگاه‌های سراسر دنیا، براساس کیفیت تدریس، تحقیقات، انتقال دانش و چشم‌انداز بین‌المللی، نمره‌دهی می‌شوند. در سال 2020 رتبه‌ی جهانی دانشگاه‌های ایتالیا به‌ترتیب زیر بوده است:

  • دانشگاه Sant’Anna : 149
  • دانشگاه Scuola Normale Superiore : 152
  • دانشگاه Bologna : 168
  • دانشگاه‌های Padua و San Raffaele: 201 تا 250
  • دانشگاه Sapienza: 251 تا 300

طی رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایتالیا در سال 2021 براساس همین پژوهش، رتبه‌ی جهانی این دانشگاه‌ها با درنظرگرفتن شرایط جدید تحصیل در ایتالیا به‌صورت زیر تغییر کرده است:

  • دانشگاه Bologna: 167
  • دانشگاه Sant’Anna: 170
  • دانشگاه Scuola Normale Superiore: 181
  • دانشگاه Sapienza: 201 تا 250
  • دانشگاه‌های Padua و San Raffaele: 251 تا 300

محبوب ترین رشته ها برای تحصیل در ایتالیا در سال 2021

ایتالیا کشور خوبی برای تحصیل به‌حساب می‌آید. تاریخ غنی این کشور با سبک‌زندگی مدرن تلفیق شده و تجربه‌ی جدیدی از زندگی و تحصیل برای شما به ارمغان خواهد آورد. فرصت‌های تحصیلی زیادی در زمینه‌های مختلف در این کشور وجود دارد و شما می‌توانید در رشته‌هایی نظیر مدیریت، بانکداری، بهداشت، اقتصاد، طراحی و رشته‌های مهندسی ادامه تحصیل دهید. ایتالیا یکی از هنردوست‌ترین کشورهای اروپایی است و توجه زیادی به رشته‌های هنری و طراحی دارد؛ به‌همین‌خاطر اغلب کسانی که به این حوزه علاقه دارند، ایتالیا را انتخاب می‌کنند. برخی از رشته‌های پرطرفدار و آینده‌دار دانشگاه‌‌های ایتالیا، رشته‌های زیر هستند:

  • هنر
  • طراحی دوخت و فشن
  • طراحی صنعتی
  • معماری
  • تصویرسازی
  • تاریخ و فلسفه

برای اطلاع از جزئیات تحصیل در این رشته‌ها می‌توانید به مقاله‌های تحصیل هنر در ایتالیا، تحصیل معماری در ایتالیا، و تحصیل طراحی صنعتی در ایتالیا مراجعه کنید.

شرایط و مدارک جدید اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا در سال 2021 

برای این‌که بتوانید در کشور ایتالیا تحصیل کنید، مانند هر کشور دیگری، شما نیاز به ویزای تحصیلی دارید. برای اخذ ویزای تحصیلی براساس شرایط جدید تحصیل در ایتالیا در سال 2021، مدارک زیر را باید ارائه دهید:

  • فرم پر شده‌ی درخواست ویزا
  • عکس هم‌سایز با عکس پاسپورت
  • پاسپورت
  • گواهی پیش‌ثبت‌نام دانشگاه
  • گواهی تمکن مالی

ویزای تحصیلی معمولا پس از تکمیل مراحل در سفارت ایتالیا برای شما صادر خواهد شد.

آخرین رقم تمکن مالی برای ویزای تحصیلی ایتالیا در سال 2021

زمانی‌که بخواهید ویزای تحصیلی دریافت کنید، باید تمکن مالی خود را اثبات کنید. سفارت ایتالیا با بررسی حساب بانکی و گردش‌های حساب شما، تایید می‌کند که آیا شما برای رفتن به ایتالیا و تحصیل در این کشور، تمکن مالی لازم را دارید یا خیر. میزان رقم موجودی حساب بانکی برای اثبات تمکن مالی ویزای تحصیلی، مطابق شرایط جدید تحصیل در ایتالیا در سال 2021 برابر با 449 یورو‌درماه است. به‌عبارت‌دیگر شما باید سالیانه چیزی حدود 5824.91 یورو گردش حساب داشته باشید.

مهارت زبانی مورد نیاز برای تحصیل در ایتالیا در سال 2021

یکی از چیزهایی که شما حتما باید قبل از ورود به دانشگاه‌ در نظر داشته باشید، مدارک موردنیاز برای مهارت زبان انگلیسی و ایتالیایی است. دانشگاه‌های مختلف شرایط متفاوتی دارند که باید در سایت دانشگاه بررسی کنید. ارائه‌ی مدرک زبان معتبر برای اثبات مهارت زبانی در دانشگاه‌های ایتالیا، براساس شرایط جدید تحصیل در ایتالیا در سال 2021 ، به‌صورت زیر است:

  1. در مقطع کارشناسی: برای زبان انگلیسی در بیشتر دانشگاه‌ها، دانشجو باید نمرات زیر را کسب کرده باشد:
  2. ·         IELTS = 5.5 یا مدارک معادل آن
  3. در مقطع کارشناسی ارشد: برای مقاطع بالاتر از کارشناسی، الزامات زبان کمی سخت‌گیرانه‌تر است که باید در پورتال هر دانشگاه آن را بررسی کنید. به‌عنوان‌مثال در برخی از رشته‌ها مانند مهندسی هوافضا، در دانشگاه پیزا، الزامی به داشتن مدارک تافل و آیلتس نیست؛ اگرچه این معیار در هنگام پذیرش دانشجو توسط سفارت در نظر گرفته می‌شود، پس بهتر است آن را دست‌کم نگیرید. در صورتی‌که دانشجو مدرک تحصیلی قبلی خود را به زبان انگلیسی گرفته باشد، نیازی به اثبات این مهارت نخواهد داشت. برخی رشته‌ها نظیر مدیریت تجارت نیز قبل از ورود آزمون زبان از دانشجو می‌گیرند. نمره‌ی قبولی زبان برای مقطع کارشناسی ارشد در اغلب دانشگاه‌های ایتالیا به‌صورت زیر است:
  4. IELTS = 7 یا مدارک معادل آن

این نمره برای همه‌ی دانشگاه‌ها صادق نیست و همانطور که گفتیم بهتر است به سایت دانشگاه مورد نظرتان مراجعه کنید؛ مثلا در دانشگاه بولونیا، سطح نمرات زبان مقطع کارشناسی ارشد، دقیقا مشابه نمرات کارشناسی است که قبل‌‌تر به آن اشاره کردیم.

  • در مقطع دکترا: در این دوره نیز مدرک موردنیاز دانشجویان براساس دانشگاه محل تحصیل و ملیت دانشجو متفاوت است. ولی معمولا دانشجو باید اثبات کند که که سطح زبان انگلیسی و در مواردی سطح زبان ایتالیایی او در حد B2 است.

ددلاین های تحصیل در ایتالیا در سال 2021

به‌صورت کلی مهلت‌های تعیین شده برای تحصیل براساس شرایط جدید تحصیل در ایتالیا در سال 2021 ، به‌صورت زیر است:

  • اواسط آوریل تا اواسط مه: دانشجویان می‌توانند با سفارت ایتالیا در ایران تماس گرفته تا بتوانند نامه‌ای دریافت کنند تا واجد شرایط تحصیل بودنشان را اثبات کند و همچنین یک برنامه‌ی مطالعاتی براساس انتخاب‌هایشان بگیرند تا برای دانشگاه موردنظر ارسال نمایند. تاریخ دقیق ارسال درخواست در سایت هر دانشگاه اعلام شده است.
  • آگوست: نتیجه‌ی درخواست دانشجویان مبنی بر پذیرفته شدن در رشته‌های انتخابی دانشگاه از طریق ایمیل برای دانشجو ارسال می‌شود. در همین ایمیل تاریخ برگزاری آزمون زبان ایتالیایی و سایر آزمون‌های پیش‌نیاز نیز مشخص شده است.
  • سپتامبر: این ماه معمولا زمان برگزاری آزمون‌های زبان و دیگر آزمون‌های دانشگاه‌هاست.

اغلب دانشگاه‌ها به‌علت شیوع کرونا، ددلاین‌های خود را تغییر داده‌اند. شما باید برای هر دانشگاه به‌صورت جداگانه از طریق سایت دانشگاه این تاریخ‌ها را بررسی کنید. برخی از دانشگاه‌ها نیز هنوز هیچ تاریخی برای ترم پاییز اعلام نکرده‌اند.

سخن پایانی

تحصیل در ایتالیا، آرزوی بسیاری از دانشجویانی است که قصد دارند در خارج از کشور ادامه تحصیل دهند. ایتالیا به‌عنوان یک کشور با پیشینه‌ی تاریخی و فرهنگی عظیم، یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای زندگی و تحصیل است. شرایط آب‌وهوایی ایده‌آل، هزینه‌های پایین، سبک زندگی و فرهنگ نزدیک به ایران، این کشور را به یکی از مهم‌ترین مقاصد دانشجویان ایرانی تبدیل کرده است. در یک‌سال اخیر که ویروس کووید-19 شیوع پیدا کرده است، تغییرات زیادی در زندگی، کار و تحصیل افراد به‌وجود آمده و بسیاری از کشورها قوانین جدیدی برای دانشجویان خارجی وضع کرده‌اند؛ از جمله منع ورود و خروج به کشور، برگزاری کلاس‌های مجازی، تغییر تاریخ‌های امتحانی، ثبت‌نام دانشگاه‌ها و… . درحال‌حاضر کشور ایتالیا نیز از این قاعده مستثنی نیست و با تعیین یک‌سری محدودیت‌ها برای دانشجویان بین‌الملل و متقاضیان تحصیل در این کشور، شرایط را تغییر داده است. اگر شما هم علاقمند به تحصیل در این کشور باشید، باید قبل‌از هرچیز شرایط جدید تحصیل در ایتالیا در سال 2021 را بدانید تا در طول پروسه‌ی اخذ پذیرش سردرگم نشوید.

 سوالات متداول

  • آیا پس از تحصیل نیز می‌توان در ایتالیا ساکن شد؟

بله پس از فارغ‌التحصیلی شما در صورتی‌که دانشجو بتواند مجوز اقامت دریافت کند، مشغول به‌کار شود، کسب‌وکار خود را راه بیاندازد یا در مکانی استخدام شود، به‌صورت قانونی اجازه‌ی اقامت در ایتالیا را به‌دست خواهد آورد.

  • آیا می‌توان بدون تسلط به زبان ایتالیایی، در این کشور کار کرد؟

ممکن است که شما بتوانید در این کشور کاری پیدا کنید که به زبان انگلیسی صحبت کنید و نیازی به زبان ایتالیایی نداشته باشد؛ ولی یادگیری زبان ایتالیایی، نشان می‌دهد که شما چقدر برای زندگی و کار در این کشور مصمم هستید و تعهد شما را نسبت به کارتان و کشور ایتالیا مشخص می‌کند.

  • فرآیند اخذ ویزا چقدر زمان می‌برد؟

پس از این‌که برای اخذ ویزا درخواست دادید، تاریخ مصاحبه بین 4 تا 6 هفته بعد برای شما تعیین و ارسال می‌شود. بین یک تا سه هفته طول می‌کشد تا مراحل ویزای شما تکمیل شود و آن را دریافت کنید. باید برنامه‌ی اخذ ویزایتان‌ را جوری تنظیم کنید که حداقل سه‌ماه قبل‌از رسیدن به ایتالیا، ویزای تحصیلی شما صادر شده باشد.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button