آشنایی با کشور فنلاند

آشنایی با کشور فنلاند

مقدمه

امروز قصد داریم شما را با یکی از بهترین و شگفت‌انگیزترین کشورهای جهان یعنی فنلاند آشنا کنیم. کشوری که هم برای زندگی و هم کار و تحصیل یکی از بهترین انتخاب‌های مهاجرت است. چرا؟ این مقاله را بخوانید تا با زیر و بم این کشور، از تاریخش تا اقتصاد و سیاست و فرهنگش آشنا شوید.

فنلاند در یک نگاه (آمار 2020)

رتبه جهانی در سلامترتبه جهانی در  سوادرتبه جهانی در سطح درآمدمیزان نابرابریمیزان نابرابری‌های جنسیتیجمعیت فقیررتبه جهانی از نظر میزان افراد شاغلامنیتارتباطات و تکنولوژیپایداری اقتصادی-اجتماعی
8119480.80.905528990

رتبه کلی فنلاند در جهان براساس شاخص‌های توسعه انسانی: 11

فنلاند به چی مشهور است؟

بعضی از مواردی که برای آشنایی با کشور فنلاند لازم است بدانیم را در ادامه ذکر می کنیم. در واقع با شنیدن نام فنلاند این موارد به ذهن می‌رسد:

  • شفق قطبی در منطقه لاپلند
  • بهترین نظام آموزشی
  • شادی
  • رفاه
  • امنیت
  • سرما و یخبندان

تاریخچه فنلاند

قومی به نام فین‌ها در حدود قرن اول و دوم میلادی، از سواحل جنوبی خلیج فنلاند، به یک منطقه‌ی غیرمسکونی کوچ کردند که اقوامی به نام لاب‌ها در آن سکونت داشتند. لاب‌ها پس از مهاجرت فین‌ها به سمت شمال رفتند و فین‌ها ماندند و کشوری به نام فنلاند پدید آمد. البته فنلاند همیشه محل تردد برای تجارت آبی و دریایی بوده است و قدیمی‌ترین شهر فنلاند یعنی تورکو هم به معنای «محل تجارت» است. فنلاند از قرن 12 تا اوایل قرن 19 یعنی سال 1806 قسمتی از سوئد بود. تا قرن‌ها تاریخ فنلاند جزئی  از تاریخ سوئد محسوب می‌شد. همچنین زمانی که روسیه آن را از سوئد جدا کرد (1808-1809)، دوک‌نشین روسیه هم محسوب می‌شد. روسیه در این مدت فنلاند را توسعه داد. حتی شهر هلسینکی هم در همین زمان ساخته شد؛ تا اینکه در بحبوحه انقلاب روسیه، فنلاندی‌ها اعلام استقلال کردند (6 دسامبر 1917). در دهه 1940، قسمتی از فنلاند به روسیه پیوست (سرزمین پتسامو) و این کشور حدود یک دهم وسعت خود را از دست داد. فنلاند در سال 1995 به عضویت اتحادیه اروپا درآمد. همچنین این کشور همیشه ارتباطش با کشورهای حوزه اسکاندیناوی زیاد و خوب بوده است.

فنلاند و جنگ جهانی دوم

سرگذشت این کشور در جنگ جهانی دوم هم برای آشنایی با کشور فنلاند، جالب است. در واقع سرنوشت فنلاند این بود که ناخواسته وارد جنگ جهانی دوم شود. اما این کشور هیچ‌گاه استقلالش را از دست نداد. هنوز مدت زیادی از استقلال فنلاند نگذشته بود که جنگ داخلی در این کشور اتفاق افتاد. این جنگ که به جنگ سفیدها (دولتی‌ها) و سرخ‌ها (کارگران) معروف بود، در واقع جنگ بین آلمان (سفیدها) و روسیه (سرخ‌ها) بود. در نهایت آلمان در این جنگ پیروز شد (1930). اما در 1939 شوروی و آلمان بر سر فنلاند توافقی کردند که فنلاند تحت نفوذ شوروی باشد. فنلاندی‌ها که هیچ وقت این سلطه را نپذیرفتند، در طی جنگ جهانی دوم با همراهی آلمان علیه شوروی جنگیدند و شکست خوردند. ولی این شکست هم فنلاند را تحت اشغال شوروی درنیاورد. اما به هر حال مجبور شد غرامت سنگینی به شوروی بپردازد. از جنگ جهانی دوم به بعد، فنلاند سعی کرد ارتباط خود را با کشورهای دیگر بیشتر و بهتر بکند و این کار را با فعالیت‌های اقتصادی و تجاری و فرهنگی انجام داد. این کشور در سال 1955 به عضویت سازمان ملل متحد درآمد. همچنین فنلاند در کنفرانس امنیت و همکاری در اروپا که در هلسینکی برگزار شد، ارتباط نزدیک‌تری با کشورهای دیگر برقرار کرد (1975).

اقتصاد فنلاند

بعد از شکست از شوروی، غرامتی که فنلاند باید می‌پرداخت، بیشتر در قالب ساخت و تولید قطار و کشتی و صادرات این ابزار و وسایل به شوروی بود. همین باعث شد فنلاند طی یک مدت کوتاه اقتصادش از این رو به آن رو شود. یعنی یک اقتصاد کشاورزی تبدیل به یک اقتصاد صنعتی شد. اما این کشور بحران‌های اقتصادی زیادی را هم از سر گذرانده است که یکی از بزرگ‌ترین این بحران‌ها، بحران اقتصادی دهه‌ی 1990 و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود. فنلاند که در دوران جنگ سرد با شوروی توافق‌هایی کرده بود، بعد از فروپاشی شوروی، به دلیل اقتصاد وابسته و وام‌های زیاد، با رکود اقتصادی، بیکاری نیروی کار، ورشکستگی شرکت‌ها و کمبود بودجه مواجه شد.اما به سرعت خود را جمع و جور کرد و در سال 1995 شرکت نوکیا را راه‌اندازی نمود. نوکیا آغاز توسعه‌ی اقتصادی فنلاند بود. فنلاند در همین سال به عضویت اتحادیه اروپا درآمد و واحد پولش را به یورو تغییر داد.

سیاست‌های کشور فنلاند

  • دولتِ رفاه در فنلاند، با گرفتن مالیات‌های سنگین (مالیات بر درآمد) خدمات بسیار بالایی از جمله بیمه و خدمات درمانی، سیستم حمل و نقل عالی و سایر خدمات شهری را به شهروندان ارائه می‌دهد.
  • این دولت دائما با سیاست‌های حمایتی از طبقه‌ی کم‌درآمد محافظت می‌کند.
  • در فنلاند همه افراد از حق آزادی بیان و آزادی قلم برخوردارند.
  • یک نکته جالب برای آشنایی با کشور فنلاند برای مهاجران: خارجی‌هایی که حق رای دارند، می‌توانند نامزد نمایندگی انتخابات شهری هم بشوند.
  • قانون برابری و مساوات به شکل سفت و سختی اجرا می‌شود و با کارفرمایی که بین کارمندانش تبعیض جنسیتی قائل شود، شدیدا برخورد خواهد شد.

سیستم اداره کشور در فنلاند

  • فنلاند به صورت جمهوری اداره می‌شود و رئیس جمهور در راس دولت است.
  • دولت در فنلاند شامل نخست وزیر و وزیران است. انتخاب نخست وزیر توسط مجلس صورت می‌گیرد.
  • شهر‌های فنلاند خودمختارند. یعنی در مورد اخذ مالیات و… به صورت مستقل عمل می‌کنند.
  • فنلاند یک دستگاه دولتی محلی دارد که شامل سازمان‌های زیر است:

پلیس، دادستانی، اداره‌ی توقیف اموال، اداره‌ی ثبت احوال، اداره‌ی مالیات، گمرک، اداره‌ی کار و امور اجتماعی.

  • همچنین یک نظام دولت منطقه‌ای وجود دارد که به اجرای قانون در یک منطقه رسیدگی می‌کند و  وظایف زیر را بر عهده دارد:

عملیات نجات و آماده‌باش، بهداشت و درمان، ارتقا سطح ایمنی جاده‌ها، بهبود وضعیت مهاجرین، حفاظت از محیط زیست، مشاوره کسب و کار و… .

وضعیت معیشتی مردم در فنلاند

دستمزدها در فنلاند بسیار بالاست. میانگین حقوق و درآمد افراد حدود 3000 یورو در ماه است که در بین دستمزدهای اتحادیه اروپا، واقعا رقم خوبی محسوب می‌شود. هرچند مالیات و هزینه‌ها هم در فنلاند بالاست ولی وضعیت معیشتی مردم سطح فو‌ق‌العاده‌ای دارد. همان طور که در جدول ابتدای مقاله هم دیدیم، فقر در فنلاند وجود ندارد.

نکات جالب در مورد فنلاند

  • بیش از 90 درصد مردم فنلاند به زبان انگلیسی تسلط کامل دارند.
  • زبان رسمی در این کشور فنلاندی و سوئدی است. اما فقط حدود 5 درصد از مردم به زبان سوئدی حرف می‌زنند.
  • فنلاند بیش از 56000 رودخانه و دریاچه دارد.
  • در قدیم شهر تورکو پایتخت این کشور بود که در سال 1827 در آتش‌سوزی از بین رفت و بعد از آن هلسینکی پایتخت شد.
  • سیستم حمل و نقل در فنلاند بیشتر قطارها و اتوبوس‌های درون‌شهری و بین‌شهری هستند و خرید و استفاده روزمره از ماشین شخصی (به دلیل هزینه‌های بالای خودرو و بنزین) بسیار کم است.
  • فنلاند از نظر جمعیتی، کم‌تراکم‌ترین کشور در کل اتحادیه اروپاست (با جمعیت حدود 5 میلیون نفر).
  • اگر در فنلاند بچه‌دار شوید، سیسمونی بچه با دولت است. دولت فنلاند برای تولد هر نوزاد، مجموعه‌ای از وسایل مورد نیاز مثل کالسکه، گهواره، لباس بچه و… را در نظر می‌گیرد.
  • دولت فنلاند زنانه‌ترین دولت جهان است. رییس جمهور این کشور و بیشتر اعضای کابینه‌اش زن هستند.
  • یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین تفریحات فنلاندی‌ها رفتن به سونا است.

جغرافیای فنلاند

فنلاند، جنگلی‌ترین کشور اروپایی است. تقریباً دو سوم مساحت این کشور، جنگل‌های انبوه‌اند. همچنین این کشور پر از رود و دریاچه و مرداب است. می‌توان تصور کرد که عکس هوایی فنلاند چیزی شبیه به یک پازل سبز و آبی خواهد بود. در کل طبیعت و جغرافیای فنلاند سخت، خشن و رام‌نشدنی است. کوه‌ها و صخره‌های گرانیتی با قدمت بین 4 تا 540 بیلیون سال که در شمال غرب قرار گرفته‌اند، آن منطقه از فنلاند را تقریبا غیرقابل‌سکونت کرده‌اند. قابل‌سکونت‌ترین قسمت‌های فنلاند مرکز و شمال شرق این کشور است. شگفتی‌های این جغرافیای عجیب، تمام‌نشدنی‌اند. خط ساحلی فنلاند حدود 4600 کیلومتر است که در این قسمت هزاران جزیره وجود دارد. این جزایر بیشتر در جنوب غربی و در شهرهایی مثل تورکو، آبو و… متمرکز شده‌اند.

آب و هوای فنلاند

فنلاند سرد و یخبندان است. مردم این کشور زمستان‌های منفی 30 درجه را هم تجربه می‌کنند. برف در کوه‌های شمالی هیچ‌وقت آب نمی‌شود. اما به همین میزان تابستان‌های گرم و دلپذیری هم دارد و دمای 27 درجه‌ای، مردم را به خیابان‌ها می‌کشاند. در منطقه لاپلند حدود 2 ماه (از می تا جولای) آفتاب در وسط آسمان است و شب نمی‌شود. از آن طرف در زمستان هم حدود 50 روز رنگ خورشید را نمی‌بینید.

کشورهای هم‌‌مرز با فنلاند

فنلاند از شمال با نروژ، از شرق با روسیه و خلیج بوسنی و از غرب با سوئد هم‌مرز است. این کشور در واقع به شکل نمادینی پیوند دهنده‌ی شرق و غرب اروپا شده است. این کشور از جنوب به خلیج فنلاند می‌رسد. همچنین در فنلاند منطقه‌ای به نام منطقه‌ی خودمختار الند وجود دارد. یک سوم فنلاند در قطب شمال یعنی در سردترین منطقه‌ی زمین قرار گرفته است.

نظام آموزشی فنلاند

نظام آموزشی فنلاند، امضا و شناسنامه‌ی این کشور است. برای آشنایی با کشور فنلاند، اول از همه در مورد نظام آموزشی‌اش حرف می‌زنند.

در سال 1968 نظام آموزشی ابتدایی و راهنمایی در فنلاند تشکیل شد. آموزش از 7 تا 18 سالگی یعنی از دبستان تا پایان دبیرستان در فنلاند اجباری است. دانش‌آموزان می‌توانند دوره‌های متفاوتی را با توجه به علایق خود بگذرانند؛ از دوره‌های آموزشی تا دوره‌های عملی. سیستم دانشگاهی هم به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند. یعنی در فنلاند دو نوع دانشگاه وجود دارد: دانشگاه‌های معمولی که همه‌ی رشته‌ها را تا مقطع دکترا ارائه می‌دهند و دانشگاه‌های علمی-کاربردی که رشته‌های فنی و مهندسی را تا مقطع فوق لیسانس دارند.

مشاغل پردرآمد در فنلاند

شغل‌های پردرآمد در فنلاند زیادند و درآمدشان از شهری به شهر دیگر ممکن است متفاوت باشد. در این‌جا چندتا از بهترین و پول‌سازترین شغل‌های فنلاند را ذکر می‌کنیم:

  1. توسعه‌ی کسب‌وکار
  2. حسابداری
  3. تحلیل‌گری مالی
  4. دندان‌پزشکی
  5. مدیریت تولید
  6. مدیریت بازاریابی
  7. مدیریت اجرایی
  8. مهندسی عمران
  9. مهندسی شیمی
  10. طراحی UX
  11. وکالت
  12. تحلیل‌گری داده
  13. مدیریت IT
  14. طراحی صنعتی
  15. تدریس (مدرسه و دانشگاه)
  16. مدیریت پروژه
  17. مهندسی نرم‌افزار
  18. علوم داده
  19. مهندسی مکانیک
  20. مهندسی برق
  21. معماری
  22. مدیریت فروش
  23. مدیریت سیستم‌ها
  24. طراحی و توسعه‌ی وب
  25. داروسازی

سختی‌های زندگی در فنلاند

برای اطلاعات دقیق‌تر به مقاله «مزایا و معایب تحصیل در فنلاند» مراجعه کنید. اما به طور خلاصه و در چند جمله برای آشنایی با کشور فنلاند، مهم‌ترین سختی‌های فنلاند را به شما می‌گوییم:

  • آب و هوای سرد و یخبندان
  • هزینه‌های بالای زندگی
  • مالیات‌های سنگین
  • یادگیری زبان فنلاندی

سخن پایانی

این مقاله یک طرح کلی از کشور فنلاند بود که برای آشنایی با کشور فنلاند در اختیار شما گذاشتیم. همان طور که دیدید، این کشور از هر نظر برای زندگی و تحصیل و کار، جزو بهترین‌هاست. اگر سوال‌های بیشتری در مورد این کشور و تحصیل در فنلاند دارید، می‌توانید به مقالات دیگر ما در مورد فنلاند سری بزنید و یا با تماس با ما در مورد این کشور سوالات خود را با جزئیات کامل از ما بپرسید.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button