پذیرش و بورسیه تحصیلی در آلمان

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در آلمان

پذیرش تحصیلی کشور آلمان

آلمان یکی از محبوب‌ترین مقاصد ادامه‌ی تحصیل برای دانشجویان خارجی محسوب می‌شود. هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های آلمان نسبت به دانشگاه‌های انگلستان، امریکا و استرالیا پایین‌تر است. به علاوه، بورس‌های متعددی به دانشجویان خارجی تعلق می‌گیرد که با گرفتن این بورس‌ها، در واقع تحصیل در آلمان برای آن‌ها رایگان می‌شود.

از اکتبر سال 2014، هیچ دانشگاهی در آلمان برای مقطع کارشناسی شهریه نمی‌گیرد. در برخی ایالت‌های فدرال، دانشگاه‌ها برای یک ترم (حدود 50 یورو) یا هزینه‌ی امور اداری (حدود 50 یورو) می‌گیرند. این ساختار شهریه ممکن است در آینده در ایالت‌های فدرال مختلف آلمان تغییر کند. به عنوان مثال، ایالت فدرال بادن- ورتمبرگ از شهروندان کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا برای کارشناسی، کارشناسی ارشد، دوره‌های منتهی به دیپلم و مدارک دولتی، ترمی 1500 یورو شهریه می‌گیرد.

بر خلاف مقطع کارشناسی، بیشتر دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا در آلمان مبتنی بر شهریه هستند. هزینه‌های تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی جدا از هزینه‌ی ثبت نام و تایید هستند. خوشبختانه، بورس‌های خوبی نیز برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا در آلمان وجود دارد.

پذیرش تحصیلی آلمان

بورس ملی دویچلند استیپندوم (DeutschlandStipendium)

برنامه‌ی بورس آلمان (DeutschlandStipendium) از دانشجویانی که دستاوردهای بالایی کسب کرده‌اند و متعهد بوده‌اند، صرفنظر از موقعیت جغرافیایی، حمایت مالی می‌کند. بورس‌های آلمان برای دانشجویان مستعد است و تمام دانشگاه‌های این کشور این بورس‌های تحصیلی را ارائه می‌کنند. بورس‌های تحصیلی آلمان بدون توجه به درآمد شخصی دانشجو یا درآمد والدین وی و نیز ملیت متقاضی به دانشجویان اعطا می‌شوند. مبلغ بورس‌ها تا 300 یورو در ماه می‌رسد و دست کم دو ترم به دانشجو تعلق می‌گیرد اما ممکن است حداکثر تا پایان دوره‌ی تحصیلی دانشجو را نیز در بر بگیرند. دانشجویان همچنین از برنامه‌های مربی‌گری، رویدادهای شبکه‌ای و کارآموزی بهره مند می‌شوند. اگر شرایط دانشگاه محل تحصیل خود را دارا می‌باشید، می‌توانید برای بورس DeutschlandStipendium درخواست دهید. این کمک هزینه برای دانشجویان واجد شرایط قابل تمدید نیز هست.

بیش از 22500 دانشجو از بورس برنامه‌ی ملی که دولت فدرال آلمان آن را بنیان نهاده، بهره مند شده‌اند. این بورس، برنامه‌ای مشترک بین موسسات دولتی و خصوصی برای پاداش دادن به دانشجویان با استعداد است.

بورس ملی دویچلند استیپندوم

بورس تحصیلی داد (DAAD)

داد یکی از سازمان‌های مشترک برای موسسات آموزش عالی آلمان و مسئول ارتقای روابط آکادمیک بین الملل، به ویژه از طریق تبادل دانشجو، افراد دانشگاهی و پژوهشگران است. پایگاه داده‌های بورس‌های تحصیلی داد حاوی بورس‌ها و فرصت‌های فاندینگ برای دانشجویان خارجی، دانش آموختگان و دانشمندانی است که به دنبال حمایت مالی برای مطالعات، کارهای تحقیقاتی یا وظایف آموزشی خود در آلمان هستند.

این پایگاه داده‌ها نه تنها شامل بورس‌هایی است که داد ارائه می‌کند، بلکه برنامه‌های مختلفی را که موسسات آموزش عالی مختلف ارائه می‌کنند، نشان می‌دهد.

با توجه به اهمیت این سازمان، در ادامه توضیحات بیشتری راجع به چگونگی ارائه‌ی درخواست به داد اطلاعاتی در اختیارتان قرار می‌دهیم.

بورس تحصیلی داد DAAD

بورس‌های تحصیلی DAAD

چگونه برای بورس تحصیلی DAAD در آلمان درخواست دهیم؟

بورس تحصیلی DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst) در آلمان، برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه فرصت‌های مطالعاتی فراهم می‌کند. تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های آلمان از بورس‌های تحصیلی داد استفاده می‌کنند.

محبوب‌ترین بورس تحصیلی DAAD برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه بورس DAAD برای رشته‌های تحصیلات تکمیلی مرتبط با توسعه (DAAD Scholarships for Development-related Postgraduate Courses) در نظر گرفته شده است. به عنوان یک مورد محبوب دیگر می‌توان بورس داد در سیاست دولتی و حکومت خوب (DAAD Scholarships in Public Policy and Good Governance) را نام برد.

برنامه‌های آموزشی بسیاری که به انگلیسی و آلمانی تدریس می‌شوند، به دانشجویان داد DAAD ارائه می‌گردند. بورس داد برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی نیز در نظر گرفته می‌شود. حداقل شرط لازم برای درخواست بورس تحصیلی داد داشتن دو سال تجربه و سابقه‌ی کاری است. دوره‌ی تحصیلی دانشجویانی که بورس داد به آن‌ها تعلق می‌گیرد باید بیش از 12 ماه و کمتر از 36 ماه باشد.

مقرری بورس داد و مزایای آن

بعد از برنده شدن بورس داد، فرصت تحصیل در آلمان را به دست خواهید آورد. همچنین ماهانه مقرری‌ای دریافت می‌کنید که هزینه‌های زندگی، بیمه‌ی سلامت و برخی مخارج سفر شما را پوشش می‌دهد. لیست مزایای بورس داد عبارتند از:

  • مقرری ماهانه‌ی 750 یورو برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی
  • مقرری ماهانه‌ی دانشجویان دکترا 1000 یورو در ماه است
  • دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا هر دو تحت پوشش بیمه‌ی درمانی قرار می‌گیرند
  • دانشجویان ارشد و دکترا هر دو می‌توانند کمک هزینه‌ی سفر دریافت کنند
  • تحصیلات در دانشگاه‌های آلمان برای دارندگان بورس تحصیلی داد رایگان است
  • اقامت دانشجویان بهره‌مند از بورس داد در خوابگاه‌های دانشجویی رایگان است
شرایط درخواست بورس تحصیلی DAAD
  • متقاضی باید دوره‌ی لیسانس خود را حداکثر شش سال قبل از ارائه‌ی درخواست به اتمام رسانده باشد
  • بورس DAAD به دانشجویانی اعطا می‌شود که دست کم دو سال تجربه‌ی کاری قابل اثبات داشته باشند
  • مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی بستگی به دوره‌ی انتخابی دانشجو دارد
11 گام برای درخواست بورس تحصیلی داد

آیلتس: نمره بستگی به شرایط دانشگاه محل تحصیل دارد
زبان آلمانی: برای رشته‌هایی که به زبان آلمانی تدریس می‌شوند اجباری هستند
تافل: تافل موسسه‌ای قابل قبول نیست

بورس تحصیلی بنیادهای آلمان

برخی بنیادهای سیاسی و مذهبی آلمان بورس‌هایی به دانشجویان بین المللی با توجه به پیشینه‌ها، علایق و مدارک مختلف اعطا می‌کنند.

به عنوان مثال، بورس بنیاد هاینریش بول (Heinrich Boll Foundation Scholarships) یکی از بورس‌های بنیادی سیاسی در آلمان است و بورس کونارد آدنوئر- استیفتانگ (Konrad-Adenauer-Stiftung Scholarships) و بورس تحصیلی کاد (KAAD) از بورس‌هایی هستند که بنیادهای مذهبی آلمانی اعطا می‌کنند.

بورس بنیاد هاینریش بول

بورس تحصیلی اراسموس (Erasmus) در آلمان

دانشگاه‌های آلمان در برنامه‌های آموزشی – تحصیلی متعددی شرکت می‌کنند که هزینه‌ی آن‌ها را بورس‌های اراسموس موندوس و اراسموس پلاس (Erasmus Mundus and Erasmus+ scholarships) تامین می‌کنند.

این بورس‌های تحصیلی می‌توانند هزینه‌های دانشجویان خارجی را تامین کنند تا دانشجویان بتوانند در برنامه‌ی تحصیلی خود در آلمان شرکت کنند.

بورس تحصیلی اراسموس

بورس‌های غیر دولتی

بورس فردریش ابرت استیفتونگ (Friedrich Ebert Stiftung)

فردریش ابرت استیفتونگ بنیادی سیاسی است که به دانشجویان بومی و خارجی تعلق می‌گیرد که نمره‌ی بالاتر از حد متوسط داشته باشند و از مسئولیت مدنی خود آگاه باشند، مخصوصاً مشارکت‌های اجتماعی یا سیاسی در کارنامه‌شان باشد. دانشجویانی که این بورس به آن‌ها تعلق می‌گیرد تا سقف 1000 یورو در ماه کمک هزینه دریافت خواهند کرد که این مبلغ شامل هزینه‌های ثبت نام، بیمه‌ی سلامت و مایحتاج آموزشی می‌شود.

بنیادهای بایر (Bayer Foundations)
  • بنیادهای به دانشجویان و جوانان شاغل آلمانی و غیر آلمانی که می‌خواهند ادامه‌ی تحصیل دهند یا پروژه‌های تحقیقاتی دارند، کمک هزینه اعطا می‌کند. شرط اصلی برای گرفتن این بورس داشتن نتایج آکادمیک خیلی خوب است و پروژه باید بر موضوعات و رویکردهای خلاقانه تمرکز داشته باش
بورس‌های ویژه
  • دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ تا سقف 400 یورو در ماه (4 ترم) به برخی دانشجویان کارشناسی ارشد بورس می‌دهد.
  • مدرسه‌ی تحصیلات تکمیلی مدیریت لایپزیگ به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد کمک هزینه‌ی تحصیلی می‌دهد.
  • ESMT MBA
  • دانشگاه اولم (Ulm)
  • RWTH Aachen
سایر بورس های تحصیلی آلمان

بنیاد‌های وابسته به احزاب دیگری هم هستند که از دانشجویان حمایت مالی می‌کنند، مثل فردریش نومان استیفتونگ (Friedrich Naumann Stiftung) و رزا لوگزامبورگ استیفتونگ (Rosa Luxemburg Stiftung).

همچنین دانشجویان می‌توانند از سازمان‌های مذهبی دیگری مثل Cusanuswerk، Evangelischen Studienwerk e.V. Villigst یا Evangelischen StudentInnengemeinde درخواست بورس تحصیلی کنند.

از دیگر جاهایی که می‌توانید در آن‌ها به دنبال بورس تحصیلی باشید، انجمن‌ها و برنامه‌هایی مثل Marie Sklodowska-Curie، MAWISTA و انجمن HEMHOLTZ را می‌توان نام برد.

نکات مهم قبل از درخواست برای بورس تحصیلی

  • همیشه یادتان باشد که مهلت ارائه‌ی درخواست برای بورس را چک کنید!
  • معیارهای واجد شرایط شدن را کامل مطالعه کنید و اطمینان حاصل کنید که همه‌ی شرایط را داشته باشید. اگر مطمئن نیستید، با بورس دهنده تماس بگیرید و اطلاعات تکمیلی را درخواست کنید.
  • برای چند بورس تحصیلی درخواست دهید تا شانس بورس گرفتن خود را بالا ببرید.

برای مشاوره دریافت ویزا و تحصیل در آلمان با ما تماس بگیرید

Call Now Button