بهترین دانشگاه های فنلاند

بهترین دانشگاه های فنلاند

مقدمه

بهترین دانشگاه های فنلاند : اگر می‌خواهید در کشوری زندگی کنید که بالاترین سطح آرامش، شادی، تکنولوژی، آموزش، رفاه و…تجربه کنید، فنلاند را برای زندگی و تحصیل انتخاب کنید. با اینکه قدمت دانشگاه‌های فنلاند به پای خیلی از دانشگاه‌های اروپایی نمی‌رسد و تعداد دانشگاه‌هایش هم زیاد نیست، اما همیشه اسم دانشگاه‌های فنلاند را در لیست بهترین دانشگاه‌های دنیا می‌بینیم. فنلاند بیشتر از 40 دانشگاه دارد. اگر بخواهیم بهترین دانشگاه‌های فنلاند را انتخاب کنیم و برای تحصیل به آن‌ها فکر کنیم، باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیریم؛ مثلا اینکه در کدام رشته قصد ادامه تحصیل داریم، آیا شهر خاصی مد نظرمان است یا نه، هزینه‌های زندگی دانشجویی و شهریه برایمان تا چه اندازه در اولویت است و… . در این مقاله برای معرفی بهترین دانشگاه‌های فنلاند، ما 20 دانشگاه را معرفی کرده‌ایم که شما با توجه به شرایطتان از میان آن‌ها می‌توانید دانشگاه مدنظر خود را پیدا کنید.

مزایای تحصیل در بهترین دانشگاه‌های فنلاند

  • رنکینگ بالای دانشگاه‌ها؛
  • سطح بالای رفاه و شادی و امنیت در فنلاند؛
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی؛
  • وجود بورسیه‌های تحصیلی؛
  • امکان اخذ اقامت دائم؛
  • استقبال از نیروی متخصص و وجود فرصت‌های شغلی زیاد و خوب.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله‌ی تحصیل در فنلاند مراجعه کنید.

رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های فنلاند در سایت‌های مرجع

Times Higher Education : رتبه‌بندی تایمز که با نام اختصاری THE شناخته می‌شود، یکی از مشهورترین و معتبرترین رتبه‌بندی‌های دانشگاهی دنیاست که در این مقاله هم برای شناخت بهترین دانشگاه‌های فنلاند از آن استفاده کرده‌ایم. این رتبه‌بندی، بین سال‌های 2004 تا 2010، با همکاری سازمان QS (سایت (topuniversities انجام می‌شد؛ ولی، بعد از 2010، این دو نهاد از هم جدا شدند.

QS: این سایت یکی از مهم‌ترین مراجع رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیاست. تفاوتش با THE در معیارهایی است که برای رتبه‌بندی دارد. در ادامه با معیارهای هر کدام از این‌ سایت‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

Shanghai Ranking: ایده‌ی اولیه‌ی رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا، از طرف دانشگاه شانگهای مطرح شد. دلیلش بیشتر این بود که دانشگاه‌های چین در جهان شناخته شوند و نقاط ضعف و قوتشان مشخص شود. این نظام رتبه‌بندی که از سال 2003 اولین رتبه‌بندی را منتشر کرد، به «ARWU» نیز شهرت دارد.

معیارهای انتخاب بهترین دانشگاه‌های فنلاند

معیارهای THE

  • شیوه‌ی آموزش و فضای آموزشی؛
  • میزان و حجم پژوهش و درآمد حاصل از آن؛
  • تاثیر عینی پژوهش؛
  • درآمد صنعتی و نوآوری؛
  • جنبه‌ی بین‌المللی از نظر نیروی انسانی و دانشجویان.

معیارهای QS

  • تحقیق و پژوهش؛
  • نحوه‌ی تدریس و بازخورد دانشجویان و میزان مطالعه؛
  • اشتغال نیروی انسانی فارغ‌التحصیل‌شده؛
  • جنبه‌ی بین‌المللی؛
  • امکانات و فضا؛
  • میزان استفاده از تکنولوژی و آموزش آنلاین؛
  • سرمایه‌گذاری‌های فرهنگی خارج از دانشگاه؛
  • نوآوری در تحقیق و پژوهش.

معیارهای شانگهای

  • کیفیت آموزش؛
  • اعضا هیات علمی و کیفیت کارشان؛
  • تحقیق و پژوهش و نتایج و خروجی‌های عینی آن‌ها؛
  • سرانه‌ی عملکرد.

این سه سایت رتبه‌بندی تنها سایت‌های رتبه‌بندی معتبر در جهان نیستند. در ادامه برای معرفی بهترین دانشگاه‌های فنلاند، رتبه‌بندی‌های دیگری را هم می‌بینید.

انواع دانشگاه‌ها در فنلاند

  • دانشگاه‌های معمولی؛
  • دانشگاه‌های علمی‌کاربردی؛
  • مدارس تجاری یا Business Schools.

معرفی 20 دانشگاه برتر فنلاند

20. Kymenlaakso University of Applied Science: این دانشگاه که به دانشگاه علمی-کاربردی جنوب شرق فنلاند (XAMK) معروف است، رتبه‌ی 20 را گرفته است. این دانشگاه در 2017 تاسیس و تبدیل به پنجمین دانشگاه بزرگ علمی-کاربردی فنلاند شد.

دانشجویان این دانشگاه دغدغه‌هایشان از سطح دغدغه‌های زندگی روزمره و رفع احتیاجات فراتر رفته است . این‌ها می‌خواهند کاری برای دنیا بکنند.  نگران گرم‌شدن زمین و آب‌شدن یخ‌های قطبی‌اند؛ نگران ازبین‌رفتن جنگل‌ها و پوشش گیاهی. دانشگاه علمی-کاربردی فنلاند شرقی (XAMK) در 4 حوزه‌ی زیر تحقیق می‌کند:

1) جنگل، محیط‌زیست و انرژی 2) بهزیستی پایدار 3) اقتصاد دیجیتال 4) آمایش دریایی و دریانوردی.

این دانشگاه با شهریه‌ی مناسب (بین 6000 تا7000 یورو در سال برای لیسانس و فوق لیسانس)، در سال گذشته حدود 63 میلیون یورو بودجه تحقیقاتی داشته است. این دانشگاه مناسب افراد علاقه‌مند به تحقیق در زمینه‌های محیط زیست، انرژی و… است.

19. Oulu University of Applied Science: خاک اولو هم برای کشت حاصلخیز است و هم برای پرورش دانشگاه. دانشگاه علمی-کاربردی اولو (Oamk)، دانشگاهی محبوب بین دانشجویان با رتبه‌ی 4/4 از 5 است.

دانشگاه علمی-کاربردی اولو هم رشته‌های تجارت بین‌الملل و فناوری اطلاعات، کارآفرینی آموزشی، مدیریت پروژه، تحلیل داده، هوش مصنوعی، مدیریت آب و محیط زیست و بینایی سنجی بالینی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. این دانشگاه رتبه‌ی دوم را در زمینه تحقیقات و توسعه در بین دانشگاه‌های علمی-کاربردی فنلاند دارد.

18. HAMK University of Applied Science: اسم این دانشگاه علمی-کاربردی بیشتر با اقتصاد، تجارت و صنعت گره خورده است. این دانشگاه بعضی از رشته‌هایش مثل تجارت بین‌الملل، فناوری اطلاعات، مدیریت تجارت، کارآفرینی، فناوری پایدار و… را در مقطع لیسانس و فوق لیسانس به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. شهریه‌ی این دانشگاه نسبت به دیگر دانشگاه‌های فنلاند، بسیار پایین و کمتر از 2000 یورو در سال است.

17. Jyvaskyla University of Applied Science: میزان رضایت دانشجویان از این دانشگاه هم 4/4 از 5 است. دانشگاه علمی-کاربردی ییواسکیلیا رشته‌های تجارت بین‌الملل، خرید و مهندسی لجستیکی، پرستاری، مدیریت جهانگردی، فناوری اطلاعات تجاری و فناوری ارتباطات و اطلاعات را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. برای مقطع فوق لیسانس هم همین‌قدر تنوع رشته به زبان انگلیسی وجود دارد؛ برخلاف بیشتر دانشگاه‌های علمی-کاربردی فنلاند که رشته‌های محدودی دارند و رشته‌های محدودتری را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند، مدارس تابستانی این دانشگاه هم پررونق است و هر سال حدود 400-500 نفر از سراسر دنیا به این‌جا می‌آیند. همچنین jamk  بیش از 8000 دانشجو از 70 کشور مختلف دنیا دارد.

16. Laurea University of Applid Science: شاید خاص‌ترین ویژگی این دانشگاه علمی-کاربردی که آن را در ردیف بهترین دانشگاه‌های فنلاند قرار می‌دهد، این است: شما در Laurea می‌توانید برنامه‌ی درسی‌تان را هر طور که دوست دارید، بچینید. باورتان می‌شود؟! دانشگاه هیچ الزامی برای برقراری کلاس‌ها در ساعت خاص و یا ارائه‌ی دروس در زمان‌های مشخصی ندارد. همه چیز دست شماست و دانشجو قوانین درسی را برای خودش وضع می‌کند.

15. Satakunta University of Applied Science: این دانشگاه علمی-کاربردی رشته‌های هوش مصنوعی، مدیریت صنعتی، تجارت بین‌الملل، توسعه جهانگردی بین‌الملل، پرستاری، لجستیک، و فیزیوتراپی را برای مقطع لیسانس به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد.  برای فوق لیسانس نیز رشته‌های کارآفرینی و مدیریت تجارت، فناوری بهزیستی و توانبخشی به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

14. Novia University of Applied Science: این دانشگاه در قسمت سوئدی‌زبان فنلاند است و بزرگ‌ترین دانشگاه پلی‌تکنیک این منطقه محسوب می‌شود. شهریه‌ی این دانشگاه هم با توجه به مقطع تحصیلی و رشته‌تان بین 6000 تا 9000 یورو در سال است.

13. University of the Arts Helsinki: دیگر وقتش رسیده که به یک دانشگاه هنر معروف در بین بهترین دانشگاه‌های فنلاند یعنی دانشگاه هنر هلسینکی اشاره کنیم. این دانشگاه قدمت زیادی دارد و حدود سال‌های 1980 تاسیس شده است. آکادمی سیبلوس و آکادمی تئاتر هم جزو این دانشگاه هستند. رشته‌هایی که این  دانشگاه ارائه می‌دهد، به قرار زیر است:

مجسمه‌سازی، نقاشی، طراحی، عکاسی، تاریخ و نظریه هنرهای معاصر (لیسانس) و هنر و ارائه عملی (فوق لیسانس).

آکادمی تئاتر این دانشگاه هم از مقطع لیسانس تا دکترا، رشته‌های نمایش، کارگردانی، رقص، مربیگری رقص، طراحی صحنه و… را ارائه می‌کند.

12. University of Vaasa: این دانشگاه که در شهر واسا قرارا دارد، بیشتر به دانشگاه بازرگانی معروف است. واسا در قرن بیستم یک مدرسه‌ی اقتصادی کوچک بود ولی الان چهار دانشکده حسابداری، مدیریت، بازاریابی و ارتباطات و فناوری دارد. از رشته‌های حقوق تا مهندسی را از لیسانس تا دکترا ارائه می‌کند. دانشگاه واسا علاوه بر شهرت بازرگانی پردیس‌های زیبایی نیز دارد. شهریه این دانشگاه بین 10000 تا 12000 یورو در سال است.

11. Hanken School of Economics: همان طور که از اسم دانشگاه پیداست، این‌جا یک مدرسه‌ی اقتصادی است و معمولا با اسم Hanken هم شناخته می‌شود. این مدرسه در دو شهر هلسینکی و واسا است. این موسسه با مدرسه اقتصادی استکهلم در سوئد، قدیمی‌ترین مدارس اقتصادی شمال اروپا هستند.

10. University of Lapland: دانشگاه لاپلند در شهر Rovaniemi، شمالی‌ترین نقطه‌ی اروپا،قرار دارد. این دانشگاه در ارائه‌ی رشته‌های علوم انسانی با کیفیت بالا شهرت دارد.

9. Lappeenranta-Lahti University of Technology: این دانشگاه با اینکه سال 2003 تاسیس شده، ولی در همین زمان اندک توانسته است رتبه‌ی خوبی در بین بهترین دانشگاه‌های فنلاند از آن خود کند.‌ LUT هم در راستای تولید و بهینه‌سازی انرژی پاک، منابع آبی و زیست‌محیطی و توجه به هوای پاک، فعالیت و تحقیقات می‌کند.

5 رشته در لیسانس (مهندسی الکترونیک، فناوری انرژی، مهندسی مکانیک، مهندسی نرم‌افزار و سیستم‌ها و علوم مهندسی و فناوری) و 24 رشته در مقطع فوق لیسانس در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. متوسط شهریه این دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی 7000 یورو در سال است.

8. Abo Akademi University: آبو آکادمی با حضور در بین لیست 500 دانشگاه برتر دنیا، یکی دیگر از دانشگاه‌های بزرگ سوئدی‌زبان این کشور است. تاریخ تاسیس این آکادمی به 1918 برمی‌گردد. زمانی که انقلاب اکتبر و جنگ جهانی اول اتفاق افتاده بودند و جهان با هزاران مشکل و معضل از فقر و گرسنگی تا ناامنی دست به گریبان بود. آبو آکادمی هنوز در پی ساخت جهانی بهتر با کمک دانش است. برای ورود به این دانشگاه بهتر است زبان سوئدی خود را تقویت کنید. بیشتر رشته‌ها در این دانشگاه به زبان سوئدی ارائه می‌شوند.

7. University of Eastern Finland: این دانشگاه هم جزو 500 دانشگاه برتر و معروف دنیاست.

34 رشته در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. این دانشگاه هم به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های فنلاند در حوزه‌های محیط زیستی و سلامت فعال است و رشته‌های زیادی در این زمینه‌ها دارد. شهریه این دانشگاه حدود 10000 یوور در سال است.

6. University of Jyvaskyla: علاوه بر شهرت علمی، این دانشگاه با ساختمانش هم شناخته می‌شود. معمار معروف فنلاندی، آلوار آلتو با کمک گرفتن از سبک معماری مدرن امریکایی ساختمان این دانشگاه را ساخت. نمای شیشه و سنگش با نیمکت‌های چوبی شما را شیفته می‌کند. شهریه‌ی دانشگاه JYU در رشته‌های مختلف و در مقطع کارشناسی به طور متوسطه شهریه 8000 یورو (رشته‌های آموزش و زبان و…) تا 12000 یورو (برای رشته‌های مهندسی و علوم پایه و تجارت و مدیریت و…) و در موارد خاصی 16000 یورو در سال است.

5. University of Oulu: محال است از بهترین دانشگاه‌های فنلاند یاد کنند و اسم دانشگاه اولو در همان ابتدای لیست نباشد. این دانشگاه تقریبا هر سال جزو 500 دانشگاه مهم و برتر جهان شناخته می‌شود و یکی از ستون‌های آموزش عالی در فنلاند است. دانشگاهی است که از سال 1958 شروع به کار کرد و مثل همه‌ی دانشگاه‌های طراز اول دنیا، تقریبا همه‌ی رشته‌ها را دارد. شهریه‌ی این دانشگاه هم 11000 تا 12000 یورو در سال است.

4. University of Tampere: همین یکی دو سال پیش این دانشگاه با دانشگاه علمی-کاربردی تامپره ادغام شد و در حال حاضر تنها یک دانشگاه تامپره در فنلاند داریم. حدود 3000 دانشجو در این دانشگاه که یکی از بهترین دانشگاه‌های فنلاند و جهان است، درس می‌خوانند.

شهریه‌ی دانشگاه تامپره به طور کلی بین 6000 تا 12000 یورو در سال و شهریه‌ی رشته‌های علمی-کاربردی آن بین 9800 تا  10800 یورو (برای مقطع لیسانس و فوق لیسانس) در سال است.

چند رشته در دانشگاه تامپره از اعتباری جهانی برخوردار هستند:

  • رشته‌ی ارتباطات و مطالعات رسانه که این رشته در فنلاند رتبه‌ی اول و رتبه‌ی 51 را در دنیا دارد.
  • رشته‌ی زبان انگلیسی که رتبه‌ی اول را در فنلاند و 251 را در سطح دنیا دارد.
  • رشته روانشناسی این دانشگاه، رتبه‌ی اول را در فنلاند و 176 را در جهان دارد.

3. University of Turku: دانشگاه تورکو در شهر تورکو و در جنوب غربی فنلاند است. این دانشگاه بعد از هلسینکی و تامپره، سومین‌ دانشگاه بزرگ فنلاند محسوب می‌شود.شهریه دانشگاه تورکو حدود 11000 یورو در سال است.

رشته‌های پزشکی، پرستاری و جامعه‌شناسی دانشگاه تورکو در اکثر رتبه‌بندی‌ها در فنلاند رتبه‌ی اول را دارند.

2. Aalto University: دانشگاه آلتو با شعار آینده‌ی پایدار، سال‌ها در تلاش است آشتی بین علم و هنر را با عرصه‌ی تکنولوژی و اقتصاد ایجاد کند. دغدغه‌اش دانشی است که در زندگی روزمره به کار بیاید و وارد چرخه‌ی تولید شود. شما با یک دانشگاه تحقیقاتی مطرح در دنیا طرف هستید. شهریه‌ی دانشگاه آلتو حدود 12000 یورو در سال است.

1. University of Helsinki: به اولین دانشگاه فنلاند رسیدیم. دانشگاه هلسینکی بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاه فنلاند است. در این لیست 10 دانشگاه آخر نه تنها جزو بهترین دانشگاه‌های فنلاند هستند بلکه اسمشان در دنیا نیز مطرح است. البته دانشگاه هلسینکی، بیشتر از همه می‌درخشد. این دانشگاه طبق رتبه‌بندی جهانی THE، جزو 90 دانشگاه برتر دنیاست.

سوالات متداول

1. آیا تحصیل در دانشگاه‌های فنلاند به زبان انگلیسی رایگان است؟

خیر. دانشگاه‌های فنلاند برای دانشجویان بین‌المللی رایگان نیستند. شرط تحصیل رایگان در بهترین دانشگاه‌های فنلاند این است که به زبان فنلاندی درس بخوانید.

2. آیا دانشگاه‌های فنلاند به دانشجویان خارجی بورسیه می‌دهند؟

بله. بورسیه‌های دانشگاه‌های این کشور و بهترین دانشگاه‌های فنلاند زیاد و متنوع‌اند. از کمک‌هزینه‌های اندک، هزینه‌ی غذا و مخارج تحصیل و خوابگاه تا پوشش 50 درصدی و کامل شهریه.

3. 10 دانشگاه برتر فنلاند کدامند؟

ARWUTHEQSرتبه جهانی نام دانشگاه
7598104دانشگاه هلسینکی Helsinki
401-500201-250127دانشگاه آلتوAalto
301-400351-400287دانشگاه تورکوTurku
710-800401-500333دانشگاه Jyvaskyla 
501-600301-350408دانشگاه اوولو: University of Oulu
901-1000351-400470دانشگاه فنی لاپیینرانتا: Lappeenranta University of Technology
501-600401-500499دانشگاه فنلاند شرقی: University of Eastern Finland
 601-800571-580Abo Akademi University
501-600301-350409 دانشگاه تامپره: Tampere University

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button