بورسیه تحصیلی نروژ

بورسیه تحصیلی نروژ

مقدمه

در این مقاله کوتاه سعی می‌کنیم شما را با نحوه‌ی دریافت بورسیه تحصیلی در نروژ در سال جدید آشنا کنیم. تعداد بورسیه تحصیلی نروژ به دلیل رایگان‌بودن دانشگاه‌های این کشور کم بوده و برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا و دانشجویان خاورمیانه بسیار کم‌تر است .

بورسیه تحصیلی نروژ

ما در این مقاله تعدادی از بورسیه‌های خوب دانشگاه‌های نروژ را برای شما پیدا کرده‌ایم.

چرا برای تحصیل در نروژ به بورسیه نیاز داریم؟

همان طور که گفتیم دانشگاه‌های نروژ، برای همه‌ی دانشجویان دنیا، رایگان هستند و شما در طول تحصیل در هیچ کدام از مقاطع تحصیلی، شهریه‌ای پرداخت نمی‌کنید. اما تامین هزینه‌های زندگی در نروژ بر عهده‌ی خودتان است. نروژ در مقایسه با کشورهای حوزه‌ی اسکاندیناوی کشور گرانی است. در نتیجه شما باید به صورت جدی به تامین هزینه‌های زندگی و داشتن درآمد در این کشور، فکر کنید. دو راه پیش‌ِ رو دارید: کار پیدا کنید یا به دنبال بورسیه باشید.

هزینه تحصیل و زندگی در نروژ

هزینه زندگی در نروژ به طور کلی بین 800 تا 1400 یورو در ماه است.

اگر شما دانشگاه‌های دولتی را برای تحصیل انتخاب کنید، نباید شهریه بپردازید اما تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی نروژ رایگان نیست و ممکن است از 9000 تا 19000 یورو در سال برای شما هزینه داشته باشد. برای مثال شهریه دو دانشگاه خصوصی نروژ به شرح زیر است:

  • مدرسه تجاری نروژی (BI): حدود 14000 کرون (1300 یورو) در سال
  • کالج دانشگاهی کریستینا: حدود 50000 کرون (4705 یورو) در سال

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی نروژ

شما از هر ملیتی که باشید و به هر زبانی که در این کشور تحصیل کنید، شهریه‌ای بابت تحصیل پرداخت نمی‌کنید. حال که کشور و دولت نروژ چنین امکان فوق‌العاده‌ای را در اختیار دانشجویان دنیا قرار داده است، واضح است برای دانشجویانی هزینه می‌کند که از صلاحیت‌های علمی بالایی برخوردار باشند و نیازهای این کشور را تامین کنند. شما یکی از این دو شرط را باید داشته باشید:
 1) اولین و اصلی‌ترین شرط دریافت بورسیه تحصیل در نروژ، داشتن انگیزه و پشتکار و در بعضی رشته‌ها انجام تحقیقاتی متناسب با نیازهای کشور نروژ است. (هر چه تحقیقات، تز و رساله‌‌ی شما بیشتر با نیازهای زیست‌محیطی، اقتصادی، اجتماعی و… کشور نروژ مرتبط باشد، شانس دریافت بورسیه بیشتر است).

2) شرط دوم برای دانشجویان مهاجری است که از نظر مالی وضعیت مناسبی ندارد و از پس مخارج زندگی خود برنمی‌آیند. این دانشجویان می‌توانند از دولت نروژ کمک‌هزینه‌ی زندگی دریافت کنند.

مراحل اقدام برای بورسیه تحصیلی در کشور نروژ

معمولاً با توجه به نوع بورسیه و دانشگاه محل تحصیل شما، مراحل اقدام برای بورسیه تحصیلی نروژ متفاوت است. به طور کلی اگر برای بورسیه‌های دانشگاه اقدام می‌کنید:

در بیشتر رشته‌ها باید پروپوزالی کوتاه از تحقیق و تز خود بنویسید و طبق ددلاین تعیین‌شده برای دانشگاه بفرستید تا دانشگاه را جهت اعطای بورسیه در تحقیق مورد نظر قانع کنید.

اگر برای بورسیه‌های دولتی اقدام می‌کنید:

مدارکی دال بر نیاز و ضعف مالی (نداشتن شغل، نداشتن حامی مالی و…) ارائه کنید. معمولاً در صورت درخواست شما، از طرف دانشگاه شما نیز توصیه‌نامه‌هایی برای دریافت این بورسیه‌ها به نهادهای مربوطه ارسال می‌شود.

زمان مناسب برای ارائه درخواست بورسیه تحصیلی نروژ

زمان اپلای برای دانشگاه‌های نروژ بین اول دسامبر تا 15 مارس است. شما در همین بازه‌ی زمانی و حین اپلای برای دانشگاه‌ها، می‌‌توانید برای دریافت بورسیه نیز اقدام کنید.

انواع بورسیه تحصیلی کشور نروژ

در این جا بورسیه‌های مهم سال تحصیلی جدید دانشگاه‌های نروژ را به شما معرفی می‌کنیم:

1. بورسیه فلوشیپ 3-4 ساله دانشگاه اسلو برای دپارتمان‌های روانشناسی، فیزیک، زیست‌شناسی و پزشکی با حقوق 479600 تا 523200  کرون نروژی (45000 تا49000 یورو) در سال به علاوه کمک‌هزینه‌ی زندگی.

2. بورسیه اضطراری دانشگاه اسلو به مبلغ 10000 کرون (940 یورو) برای دانشجویان کارشناسی ارشد که به دلیل بیماری کرونا در شرایط بد اقتصادی قرار گرفته‌اند. شرط دریافت این بورسیه این است که دانشجو در کشور نروژ شغلی نداشته باشد. آخرین تاریخ اپلای برای دریافت این بورسیه اول ژوئن بود.

3. بورسیه DEEP دانشگاه اسلو برای دانشجویان دکتری و محققان در رشته‌های ژئوفیزیک، معدن، ژئوشیمی، زمین‌شناسی و… به مبلغ 30000 کرون نروژی (2800 یورو)

4. بورسیه‌های مدرسه اقتصادی نروژی: برای سال تحصیلی جدید، دپارتمان‌های حقوق و حسابداری، تجارت، مدیریت، اقتصاد و مدیریت استراتژیک این دانشگاه بورسیه‌های خوبی به مبلغ 44000 یورو برای دانشجویان دکترای خود در نظر گرفته‌اند.

5. بورسیه SHE: بورسیه مرکز آموزش‌های سلامت پایدار دانشگاه اسلو در سال تحصیلی جدید مبلغ 200000 کرون (18800 یورو) برای تحقیق و آموزش در زمینه کرونا در نظر گرفته است. دانشجویان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه اسلو می‌توانند برای دریافت این بورسیه تحصیلی نروژ اقدام کنند.

6. بورسیه INTPART: این بورسیه متعلق به دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه نروژ است و به دانشجویان کارشناسی ارشد رشته‌های اقتصاد و مرتبط با اقتصاد تعلق می‌گیرد. مبلغ این بورسیه نیز 12000 کرون (1100 یورو) است.

7. بورسیه دانشگاه اسلو برای دانشجویان کارشناسی ارشدی که در رشته‌های علوم اجتماعی، جغرافیای انسانی، محیط زیست، سلامت، مسکن، تاریخ، زبان‌ها، امنیت عمومی و… تحقیقاتی داشته باشند. مبلغ این بورسیه 30000 کرون (2800 یورو) است و به دانشجویان سال آخر کارشناسی ارشد تعلق می‌گیرد.

8. بورسیه تابستانی دپارتمان روانشناسی دانشگاه اسلو: این بورسیه نیز به 6 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد در سال اول تحصیلشان اعطا می‌شود و مبلغ آن 25000 کرون (2350 یورو) است.

9. بورسیه‌های دولتی که به دانشجویان با وضعیت مالی ضعیف و یا دانشجویان مهاجر اعطا می‌شود.

10. بورسیه ERASMUS MUNDUS

11. بورسیه USN: این بورسیه یک کمک‌هزینه کوتاه ‌مدت سه ماهه است که برای دانشجویان دکترا در نظر گرفته شده است تا زمانی که بتوانند برای خود کار یا بورسیه‌ای پیدا کنند.

12. بورسیه Smart system integrated solutions: این بورسیه را دانشگاه جنوب شرقی نروژ ارائه می‌کند. یک دوره تحصیلی و کارآموزی است که همراه با آموزش در زمینه‌های تجاری و اقتصادی، دانشجویان بیمه می‌شوند و مبلغی حدود 1000 یورو در ماه دریافت می‌کنند. سفرهای علمی و تحقیقاتی نیز شامل این بورسیه می‌شوند.

برترین دانشگاه‌های نروژ

  • دانشگاه اسلو
  • دانشگاه برگن
  • دانشگاه نروژی علم و فناوری
  • دانشگاه ترومسو (The Arctic University of Norway)
  • مدرسه نروژی اقتصاد (NHH)
  • دانشگاه نروژی علوم حیات

مدارک مورد نیاز برای بورسیه تحصیلی نروژ

  • مدرک تحصیلی
  • پروپوزال قوی و در بعضی رشته‌ها متناسب با نیازهای کشور نروژ در صورت اقدام برای بورسیه تحصیلی نروژ در مقطع دکترا
  • مدرک آیلتس بالای 6.5 و یا تافل بالای 90 (انواع دیگر مدارک زبان نیز مثل C1 advanced و… قابل‌قبول است).
  • انگیزه‌نامه‌ی قوی
  • رزومه

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی نروژ

  • پرداخت 4900 کرون نروژی (460 یورو) به سفارت
  • نامه‌ی پذیرش دانشگاه
  • منابع مالی (یا گواهی تمکن مالی به ارزش 121000 تا 123000 کرون (11600-11400 یورو) برای یک سال، یا مدرک دریافت بورسیه تحصیلی و یا مدرکی دال بر اثبات حمایت مالی فردی از اعضای خانواده و …
  • پاسپورت معتبر
  • عکس
  • بلیت
  • ارائه مدرکی دال بر داشتن محل اقامت در نروژ (خوابگاه، خانه و…)
  • مدرک زبان انگلیسی یا نروژی
سوالات متداول
  • آیا تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی ممکن است؟ آیا این تحصیل شهریه دارد؟

بله. تقریباً همه دانشگاه‌های نروژ دروس و رشته‌ها را به زبان انگلیسی هم ارائه می‌دهند و اگر شما دانشگاه‌های دولتی را برای تحصیل انتخاب کنید، شهریه‌ای پرداخت نخواهید کرد.

  • آیا تحصیل در نروژ بدون مدرک زبان ممکن است؟

خیر. شما باید برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های نروژ یا مدرک زبان انگلیسی و یا مدرک زبان نروژی ارائه کنید.

  • آیا با پول بورسیه تحصیلی نروژ می‌توان به راحتی در کشور نروژ زندگی کرد؟

 بله. خصوصاً اگر این بورسیه در مقطع دکترا باشد. بورسیه‌های دکترا در نروژ به اندازه‌ای است که حتی دانشجویان متاهل نیز می‌توانند با آن‌ها هزینه‌های زندگی را تامین کنند.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button