تحصیل تربیت بدنی در نروژ

تحصیل تربیت بدنی در نروژ

مقدمه

با تحصیل در رشته‌ی تربیت بدنی در نروژ، نه تنها فرصت زندگی در یک کشور فوق پیشرفته نصیبتان می‌شود، بلکه صاحب شأن و پرستیژ اجتماعی نیز خواهید شد. دانشجو بودن یکی از کلیدی‌ترین نقش‌های اجتماعی در جوامع اروپایی است. از این رو، می‌توان گفت که با تحصیل تربیت بدنی در نروژ، تبدیل به یک متخصص در این زمینه شده و آینده‌ی شغلی خود را بیمه خواهید کرد؛ همچنین از بدو مهاجرتتان، به عنوان یکی از اعضای جامعه‌ی نروژ به حساب خواهید آمد و می‌توانید از مزایای یک دست شدن با جامعه‌ی این کشور بهره‌مند شوید.

چرا تحصیل در رشته‌ی تربیت بدنی در نروژ فرصت ویژه‌ای محسوب می‌شود

تا به حال اصطلاح کارت برنده به گوشتان خورده است؟ تحصیل تربیت بدنی در نروژ می‌تواند کارت برنده‏ی شما باشد. بگذارید یک چیز را رک و راست به شما بگویم، تربیت بدنی رشته‌ی دانشگاهی آسانی نیست و پیچیدگی‌های بسیاری دارد. اکثر دانشجویان رشته‌ی تربیت بدنی در ایران صرفاً درگیر پیچ و خم‌های مسیر تحصیل می‌شوند و از یادگیری مهارت باز می‌مانند؛ ولی با تحصیل در رشته‌ی تربیت بدنی در کشوری مانند نروژ، شما به جای درگیری در پیچ و خم‌های روند تحصیل، مهارت‌های لازم و ضروری را می‏آموزید و همین نکته، کارت برنده‌ی شما نسبت به سایر افرادی است که در رشته‏ی تربیت بدنی در جاهای دیگر تحصیل کرده‌اند؛ بنابراین، اگر بعد از تحصیل، قصد مهاجرت به کشوری دیگر یا حتی بازگشت به ایران را داشته باشید، خیلی زود مسیر پیشرفت خود را طی خواهید کرد.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که جامعه‏ی نروژ، از بالاترین استانداردهای زندگی در جهان بهره‌ می‌برد. کشوری که رشد اقتصادی مداوم آن و البته فضای آزادش برای سرمایه‌گذاری، باعث شده که روزانه فرصت‌های شغلی و عناوین جدیدی از تخصص‌ها در آن ظهور کنند. با اقدام برای تحصیل در نروژ در رشته‎ی تربیت بدنی، نه تنها به یک زمینه‎ی تحصیلی هیجان‌انگیز ورود می‌کنید، بلکه وارد کشوری می‌شوید که دارای یک سبک زندگی متفاوت و جذاب است. شما در نروژ با معنای واقعی واژه‌هایی مثل ثبات شغلی، آرامش و … آشنا می‌شوید.

روند تحصیل در رشته‏ی تربیت بدنی در نروژ در مقاطع مختلف

اگر به عنوان دانشجوی دوره‎ی کارشناسی وارد کشور نروژ شوید، سال اول تحصیلتان در رشته‌ی تربیت بدنی حول محور ورزش‎کردن و مطالعه‌ی نظریه‌ها ، علوم اجتماعی و علوم زیستی خواهد چرخید. از سال دوم به صورت عملی وارد فضای ورزش خواهید شد؛ به‌گونه‌ای که اکثر دوره‌هایتان نه در فضای بسته‌ی کلاس، بلکه در فضاهای باز ورزشی برگزار خواهد شد. منظور از فضای ورزشی، صرفاً سالن‌های دانشگاهی و باشگاه‌ها نیستند.

در کشور نروژ، دانشجویان رشته‌ی تربیت بدنی از سال دوم تحصیلشان به مناطق ساحلی، کوهستانی و حتی دریا خواهند رفت تا مهارت‌های عملی مرتبط با ورزش و فعالیت بدنی در هر یک از این فضاها را بیاموزند. در کنار یادگیری مهارت‌های عملی، کلاس‌های تئوری نیز به قوت خود پابرجا خواهند ماند تا دانشجو دانش علمی هم کسب کند. اگر دانشجوی درجه یکی باشید، می‌توانید دوره‌ی کارشناسی تربیت بدنی در کشور نروژ را سه ساله تمام کنید. در سال سوم پس از گذراندن دوره‌های انتخابی، یک ورزش خاص را به صورت تخصصی انتخاب خواهید کرد و پایان‌نامه‌ی لیسانس خود را بر اساس آن ارائه خواهید داد.

با ورود به دوره‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی تربیت بدنی در کشور نروژ، به درک کاملی از سلامتی، میزان بالایی از آمادگی جسمانی، دانش بالایی از چگونگی اجرای برنامه‌های موفق ورزشی و آمادگی کافی برای کار مستقل به عنوان مربی ورزشی خواهید رسید. به منظور رسیدن به این اهداف، لازم است طی دوره‌ی کارشناسی ارشد، روی مباحث مختلفی از جمله مباحث مرتبط با تئوری‌های ورزشی، علوم روانشناسی، آناتومی بدن، دستورالعمل‌ ورزش‌های مادر (مانند دو و میدانی) و علوم قلبی و عروقی تسلط پیدا کنید. با اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته‌ی تربیت بدنی از کشور نروژ، صرفاً شغلی در حیطه‌ی ورزش پیدا نخواهید کرد، بلکه سبک زندگیتان به عنوان یک ورزشکار یا مربی تغییر خواهد کرد.

مدارک لازم برای تحصیل در رشته‌ی تربیت بدنی در نروژ

اگر دانشجوی رشته‌ی کارشناسی هستید، باید قبل از هر کاری فرآیند هدف‌گذاری را به انجام برسانید. بدین منظور، کافی است با توجه به شرایط موردنظرتان، رشته و دانشگاه خود را انتخاب کنید. همان‌طورکه گفته شد، گذراندن دوره‌ی کارشناسی در کشور نروژ حدود سه سال طول می‌کشد که نیمه‌ی دوم سال آخر آن، نیمه‌ی پایان‌نامه است. شما می‌توانید این دوره‌ی سه ساله را به زبان نروژی یا انگلیسی بگذرانید. برای شرکت در دوره‌های انگلیسی، باید مدرک آیلتس 6 و برای گذراندن دوره‌های نروژی دانشگاه، لازم است مدرک نروژی سطح سه داشته باشید. اگر مایل به تحصیل به زبان نروژی هستید ولی مدرک سطح سه ندارید، می‌توانید پیش از شروع واحدهای اصلی، یک سال در دانشگاه دوره‌ی زبان نروژی را بگذرانید و سپس تحصیل در رشته‌ی اصلی خود را آغاز کنید. برای این که بتوانید به عنوان دانشجو وارد کشور نروژ شوید، باید ابتدا مکاتبات لازم با دانشگاه را انجام داده و پس از دریافت پذیرش، درخواست خود برای دریافت ویزای تحصیلی را به سفارت نروژ ارائه دهید.

اگر دوره‌ی لیسانس تربیت بدنی را گذرانده باشید، شانس بیشتری دارید برای این‌که بتوانید به‌راحتی وارد مقطع کارشناسی ارشد رشته‌ی تربیت بدنی شوید. اغلب رشته‌های دوره‌ی کارشناسی ارشد در کشور نروژ به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. برای گذراندن این دوره لازم است مدرک زبان آیلتس 5/6 یا معادل تافل آن را کسب کرده باشید. مدارک اخذ ویزای تحصیلی در دوره‌ی کارشناسی ارشد، مشابه دوره‌ی کارشناسی است. این‏که چه دانشگاهی شما را به عنوان دانشجو بپذیرد یا خیر، بستگی به رزومه‌ی شما دارد و این‏که اندوخته‌های شما طی سالیان، به درد دانشگاه بخورد یا نه، بستگی به رشته‌ی تحصیلی، مهارت‌های شما و البته دانشگاه موردنظرتان دارد.

هزینه‌ی زندگی و تحصیل تربیت بدنی در نروژ

هزینه‌ی زندگی و تحصیل تربیت بدنی در نروژ، بسته به این که بخواهید به چه زبانی تحصیل کنید و برای ادامه‌ی تحصیل در چه مقطعی وارد کشور نروژ شوید، متفاوت خواهد بود. البته که امکان کار پاره‌وقت برای دانشجویان بین‌المللی ساکن نروژ فراهم است و بدین ترتیب شما می‌توانید بخشی از هزینه‌های زندگی و تحصیل در یک کشور خارجی را تأمین کنید. هزینه‌ی زندگی در شهر بزرگی مانند اسلو می‌تواند تا 1200 یورو در ماه برایتان تمام شود، اما در شهرهای کوچک‌تر می‌توانید با 800 یورو هم یک ماه را سر کنید. ضمن این‌که اگر آگاهانه قدم بردارید، می‌توانید کل فرآیند تحصیلتان را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به اتمام برسانید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله‌ای که به صورت تخصصی پیرامون “هزینه‌ تحصیل در نروژ” نوشته شده مراجعه کنید.

بورسیه‏ های موجود برای تحصیل تربیت بدنی در نروژ

یکی از محبوب‎ترین بورسیه‏ها در کشور نروژ، The Norwegian State Educational Loan Fund نام دارد که با شرایطی خاص به دانشجویان داده می‎شود، از جمله:

  • اگر همسر فرد دانشجو اهل کشور نروژ باشد و همراه او، در این کشور زندگی کند.
  • اگر فرد متقاضی بورسیه یا یکی از اعضای خانواده او، شهروند ناحیه اقتصادی اروپا باشد.
  • اگر فرد دانشجو همراه با شخص دیگری در نروژ زندگی کند که اقامتی غیر از اقامت تحصیلی داشته‌باشد.
  • اگر فرد متقاضی سه سال سابقه تحصیل تمام وقت در نروژ را داشته باشد.

البته که بورسیه‌های متنوعی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌شوند که برای اطلاع از آن‌ها می‌توانید به مقاله‌ی تخصصی نوشته شده پیرامون “بورسیه‎ تحصیلی نروژ” مراجعه کنید.

بهترین دانشگاه‌های نروژ برای تحصیل در رشتهی تربیت بدنی

برخی از بهترین مراکز آموزشی کشور نروژ برای تحصیل در رشته‌ی تربیت بدنی در ادامه آمده است:

  • دانشگاه Norway University of Applied Sciences در شهر Bergen
  • دانشگاه Norwegian University of Sport and Physical Education در شهر Oslo
  • دانشگاه Telemark University College در شهر Porsgrunn
  • دانشگاه College of Southeast Norway در شهر Notodden

شرایط کار پس از فارغ التحصیل شدن در رشتهی تربیت بدنی

طبیعتاً انتظار افراد از تحصیل در رشته‎ی تربیت بدنی، این است که بتوانند دانش خود را به دیگری منتقل کنند یا خودشان تحت عنوان ورزشکار فعالیت داشته باشند. چه بخواهید وارد دنیای مربی‌گری شوید و چه قصدتان ورود به دنیای ورزش به عنوان یک ورزشکار باشد، درآمدهای بالایی در انتظارتان خواهد بود. اصولاً در کشورهای اروپایی، اصل ادامه‌ی زندگی بر اساس علایق است. با این حال، رشته‌هایی مانند فوتبال، قایق‌رانی، پاتیناژ، اسکی و کوه‌نوردی، از جمله محبوب‌ترین ورزش‌ها در کشور نروژ هستند که طبیعتاً موقعیت‌های شغلی بیشتری پیرامون آن‌ها وجود دارد؛ مخصوصاً رشته‌هایی مانند اسکی و کوهنوردی که فارغ از ورزش، هویت کشورهای حوزه‌ی اسکاندیناوی به شمار می‌روند. ضمناً از دانشی که با تحصیل در رشته‌ی تربیت بدنی در نروژ کسب خواهید کرد، می‌توانید وارد حوزه‌های مرتبط با فرآیندهای نوآوری در علم ورزش نیز بشوید.

سؤالات متداول

آیا در نروژ امکان تحصیل به زبان انگلیسی در رشته‌ی تربیت بدنی وجود دارد؟

تحصیل به زبان انگلیسی در نروژ بسیار رایج است، به گونه‌ای که بسیاری از دوره‌های کارشناسی ارشد در این کشور صرفاً به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند.

آیا می توان بدون مدرک زبان برای تحصیل تربیت بدنی در نروژ اقدام کرد؟

درصورتی‌که مدرک زبان نروژی یا انگلیسی نداشته باشید، می‌توانید با گذراندن یک سال دوره زبان نروژی در این کشور، وارد دانشگاه شوید.

آیا نداشتن مدرک زبان می‌تواند فرآیند مهاجرت تحصیلی را دچار اخلال کند؟

متأسفانه عدم بهره‌مندی از مدارک زبان، شانس دریافت ویزا را کاهش می‌دهد.

هزینه‌ی اخذ ویزای تحصیلی در نروژ چقدر است؟

برای تحصیل تربیت بدنی در نروژ، نیازمند اخذ ویزای تحصیلی هستید که بدین منظور باید مبلغی معادل 516 یورو پرداخت کنید.

منظور از تمکن مالی دانشجو چیست؟

هزینه‌های هر دانشجو برای گذراندن یک سال در کشور نروژ، حدوداً 11816 یورو است که این مبلغ باید پیش از ورود او به کشور نروژ در حساب بانکی‌اش موجود باشد. تأمین این مبلغ می‌تواند به عهده‌ی دانشجو یا سازمان‌های ارائه کننده‌ی بورسیه‌ی تحصیلی باشد.

سخن پایانی

فارغ از این‌که چه مسئله‌ای شما را به فکر تحصیل تربیت بدنی در نروژ انداخته است، رشته و کشور هیجان‌انگیزی را انتخاب کرده‌اید. رشته‌ی تربیت بدنی به خودی خود جالب و علمی است، اما ممکن است نگرانی از آینده‌ی شغلی آن، شما را از لذت دوران تحصیل محروم کند. با تحصیل تربیت بدنی در نروژ از آینده شغلی خود مطمئن خواهید. امیدوارم هر چه زودتر درخواست خود را برای تحصیل تربیت در نروژ ارسال کنید و با تحصیل در این رشته، از رشته‌ای که انتخاب کرده‌اید و زندگی در یکی از بهترین کشورهای اروپایی لذت ببرید.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button