تحصیل در ایتالیا یا آلمان

تحصیل در ایتالیا یا آلمان

مقدمه

در این مقاله، سعی شده است شما را با شرایط پذیرش در بهترین دانشگاه‌های دو کشور ایتالیا و آلمان آشنا کنیم و با مقایسه‌ی جزییات روند اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها، شرایط ادامه‌ی تحصیل و… بتوانیم به شما در یک انتخاب درست درخصوص ادامه‌ی تحصیل در ایتالیا یا آلمان مشاوره‌ای صحیح و مناسب بدهیم.

رتبه‌ی جهانی 5 دانشگاه برتر ایتالیا و آلمان

5 دانشگاه برتر ایتالیارتبه‌ی جهانی5 دانشگاه برتر آلمانرتبه‌‌ی جهانی
دانشگاه بولونیا  (University of  Bologna)167دانشگاه فنی مونیخ (TUM)50
Sant’Anna School of Advanced Studies-Pisa170دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (LMU)63
Scuola Normale Superiore di Pisa180دانشگاه هایدلبرگ (Ruprecht-Karls)64
Sapienza University of Rome201-250دانشگاه هومبولت برلین117
University of Padua251-300دانشگاه آزاد برلین130

دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا و آلمان

ایتالیا

حتماً قبل از شروع به اقدام برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا، از تکمیل بودن مدارک خود مطمئن باشید. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم که به شما در جمع‌آوری و تکمیل مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش یاری رسانیم.

دانشجویان خواهان دریافت پذیرش برای اخذ مدرک‌کارشناسی حتماً باید دارای گواهینامه‌ی پایان تحصیلات  از یک مرکز معتبر باشند (ارائه‌ی دیپلم یا ریزنمرات 12 سال تحصیلی) و این مدرک باید به آن‌ها اجازه‌ی تحصیل در مقطع بالاتر را بدهد. همچنین تسلط کافی به زبان ایتالیایی برای این افراد ضروری است، چراکه ادامه‌ی تحصیل در این مقطع در بسیاری از رشته‌های تحصیلی به زبان ایتالیایی امکان‌پذیر است. از طرفی دانش زبان ایتالیایی می‌تواند در یافتن شغل پاره‌وقت نیز به آن‌ها کمک کند.

به تبع دانشجویان متقاضی برای مقطع کارشناسی‌ارشد باید مدرک لیسانس خود را در اختیار دانشگاه بگذارند و با توجه به دانشگاهی که خواهان دریافت پذیرش از آن هستند، مدارک تحصیلی و شخصی خود را به زبان ایتالیایی یا انگلیسی ارائه کنند.

برای دانشجویان متقاضی برای دوره‌ی دکترا نیز ارائه‌ی مدرک‌‌کارشناسی ارشد یک ضرورت است؛ همچنین با توجه به رشته‌ی تحصیلی که انتخاب می‎کنند، می‌توانند پیشنهاد برنامه‌ی تحقیقاتی خود را نیز ثبت نمایند.

مدارک موردنیاز

  • پاسپورت معتبر یا مدارک شناسایی
  • عکس جدید منطبق با تصویر پاسپورت
  • فرم تکمیل‎شده‌ی پیش‎ثبت‎نام
  • فرم تکمیل‌شده‌ی درخواست پذیرش
  • سوابق دانشگاهی (شامل جزئیات مربوط به برنامه‌های تحصیلی، تعداد ساعات آموزشی، توضیحاتی درخصوص رشته‌ی تحصیلی و سایر فعالیت‌ها)
  • نمره‌ی مهارت زبان
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه
  • بیان اهداف تحصیلی
  • نمره‌ی SAT یا ACT (در صورت نیاز دانشگاه)

زبان تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا

ایتالیا برای اینکه بتواند دانشجویان بین‌المللی بیشتری را جذب دانشگاه‎های خود کند، ترتیبی اتخاذ کرده‌است که بسیاری از رشته‌های تحصیلی به زبان‌انگلیسی آموزش داده شوند. از جمله‌ی این دانشگاه‌ها می‌توان به دانشگاه بولونیا اشاره کرد که به عنوان یکی از بهترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها به هر دو زبان انگلیسی و ایتالیایی رشته‌های تحصیلی مختلف را برگزار می‌کند.

نمره‌ی آیلتس موردنیاز برای ادامه‌ی تحصیل در ایتالیا

معمولاً دانشگاه‌های انگلیسی زبان اتحادیه‌ی اروپا، از دانشجویان خود توقع نمرات آیلتس بالا دارند؛ ولی برخلاف آن ایتالیا یکی از کشورهایی است که خوشبختانه در این خصوص توقع زیادی ندارد و دست یافتن به نمره‌ی آیلتس درخواستی در دانشگاه‌های این کشور نسبتاً راحت است.

در ادامه‌ لیستی از دانشگاه‌های انگلیسی زبان ایتالیا را با نمره‌ی آیلتس موردنیاز ملاحظه می‌کنید:

 برخی دانشگاه‌های انگلیسی زبان ایتالیانمره‌ی آیلتس موردنیاز
Istituo  Europe Di Design(IED)5/5
IULM Universities5/6
MIP Politecnico Di Milano5/6
The Johns Hopkins University SAIS Bologna Center7

طبق جدول بالا نمره‌ی آیلتس مورد نیاز برای اخذ پذیرش از  دانشگاه‌های انگلیسی زبان کشور ایتالیا، بین 5/5 تا 7 متغیر است. از این‌ رو بهتر است هنگام انتخاب دانشگاه به این نکته توجه کنید.

آلمان

مدارک لازم برای تحصیل

  • مدرک دیپلم معتبر با درنظرگرفتن معدلی که برای هر دانشگاه موردنیاز است(GPA).
  • انگیزه‌نامه
  • مدرک زبان‌انگلیسی یا آلمانی با توجه به رشته و دانشگاه
  • آزمون ورودی (برای تحصیل در مقطع لیسانس بستگی به دانشگاه محل تحصیل لازم است)
  • نمره‌ی GRE یا GMAT در صورت‌نیاز
  • پاسپورت معتبر و هزینه‌ی سفارت (75 یورو)
  • گواهی تمکن مالی
  • رزومه‌ی قوی
  • پروپوزال (برای مقطع دکترا)
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه (در صورت نیاز)

زبان تحصیل در دانشگاه‌های آلمان

ارائه‌ی مدرک زبان با نمره‌ی خوب یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای تحصیل در آلمان است. اگر رشته‌ی تحصیلی شما به زبان‌انگلیسی باشد:

مدرک آیلتس، تافل، PTE و C1 Advanced قابل‌قبول است (به‌جز فارغ‌التحصیلان رشته‌ی زبان انگلیسی).

و اگر رشته‌ی شما به زبان آلمانی ارائه می‌شود:

مدرک DSH سطح 1 یا 2، مدرک گوته سطح C1 یا C2 و مدرک زبان آلمانی TestDaf مورد قبول دانشگاه‌های آلمان است.

دانشگاه‌های آلمان به عنوان مراکز معتبر آموزشی و تحقیقاتی از رتبه‌ی ‌جهانی بالایی برخوردارند و طبعاً شرایط اخذ پذیرش از آن‌ها دشواری‌های خود را دارد. یکی از این شرایط، نمره‌ی آزمون آیلتس است. در ادامه امتیاز آیلتس موردنیاز برای برخی دانشگاه‌های آلمان آمده‌است.

 برخی دانشگاه‌های انگلیسی زبان آلماننمره‌ی آیلتس موردنیاز
دانشگاه فنی مونیخ5/6
دانشگاه لودویک ماکسیمیلیان مونیخ5/5
دانشگاه Heidelberg5/6
دانشگاه Humboldt برلین5/6
دانشگاه ULm5/6
دانشگاه کلن6
دانشگاه RWTH Aachen5/6
دانشگاه بن5/5
دانشگاه آزاد برلین5/4
دانشگاه Gottingen5/6

طبق جدول بالا نمره‌ی آیلتس مورد نیاز برای اخذ پذیرش از  دانشگاه‌های انگلیسی زبان کشور آلمان، بین 5/4 تا 5/6 متغیر است. از این‌ رو بهتر است هنگام انتخاب دانشگاه به این نکته توجه کنید.

هزینه‌ی تحصیل در ایتالیا

فاکتورهای مختلفی برای تعیین هزینه‎ها‌ی تحصیل در ایتالیا وجود دارد؛ به عنوان مثال برای دانشگاه‌های دولتی این هزینه کمتر و برای دانشگاه‌های خصوصی، بیشتر است. از طرفی دانشگاه‌هایی که سطح علمی بالاتری دارند، شهریه‌ی بیشتری دریافت می‌کنند. معمولاً برای ثبت نام در دانشگاه‌های ایتالیا از سوی دولت، حداقل شهریه‌‌‌ تعیین شده است.

دانشگاه‌های دولتی

شهریه‌ی میانگین تحصیل در دانشگاه‌های دولتی، بستگی  به رتبه‌‎بندی دانشگاه و رشته‌ی تحصیلی دارد و بین 0 تا 5000 یورو در سال است.

دانشگاه‌های خصوصی

هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا بسیار بالاست (3000 تا 35000 یورو در سال) و در بیشتر این دانشگاه‌ها این هزینه برای دانشجویان عضو اتحادیه‌ی اروپا و سایر دانشجویان یکسان است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص هزینه‌ی تحصیل در ایتالیا، به مقاله‌ی «هزینه‌ تحصیل در ایتالیا» مراجعه کنید.

هزینه‌ی تحصیل در آلمان

هزینه‌ی تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی

هزینه‌ی تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی  در‌صورتی‌که متقاضی تسلط لازم به زبان آلمانی داشته باشد، رایگان خواهد بود و تنها هزینه‌ای که باید توسط متقاضی پرداخت شود، جهت ثبت نام و مراحل اداری است که معمولاً در حدود 500 یورو است.

هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی در آلمان بسته به دانشگاه و رشته‌ی تحصیلی، متفاوت است و شهریه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی سالیانه از 7000 یورو آغاز و تا 26000 یورو تخمین زده می‌شود.

هزینه‌ی تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی‌ارشد

هزینه‌ی تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی‌ارشد بسته به رشته‌ی تحصیلی در دانشگاه‌های خصوصی متغیر و در دانشگاه‌های دولتی رایگان است. البته برخی رشته‌ها در برخی دانشگاه‌های آلمان به زبان انگلیسی به صورت رایگان ارائه می‌شود اما تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد به زبان‌انگلیسی، به دلیل ثبت نام در دانشگاه‌های خصوصی نیاز به پرداخت شهریه‌ی سالیانه دارد.  این شهریه بسته به رشته‌ی تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل نرخ متفاوتی دارد و به صورت کلی 10000 الی 40000 یورو در سال است.

تحصیل فوق‌لیسانس در دانشگاه‌های رایگان آلمان نیز سالیانه هزینه‌ای به عنوان شهریه‌ی سالیانه دربرخواهد داشت که بسته به رشته‌ی تحصیلی بین 600 الی 700 یورو در سال است.

هزینه‌ی تحصیل در آلمان در مقطع دکترا

هزینه‌ی تحصیل در آلمان در مقطع دکترا رایگان است و همچنین در برخی مواقع امکان دریافت کمک هزینه‌ی تحصیلی نیز وجود دارد. تحصیل دکترا در آلمان به زبان انگلیسی است.

هزینه و شرایط زندگی در ایتالیا و آلمان

ایتالیا

هزینه‌ی مسکن

هزینه‌ی اجاره‌ی مسکن در ایتالیا حدود 200 تا 300 یورو در ماه است.

هزینه‌ی رفت‌و‌آمد

اگر دانشجویان کارت دانشجویی ارائه دهند، هزینه‌ی مترو و تراموای کمتر از حد معمول خواهد شد؛ یعنی مبلغی مابین 25 تا 35 یورو در ماه محاسبه می‌شود.

هزینه‌ی بیمه‌ی درمانی

برای دانشجویان غیربومی، دارابودن بیمه‌ی درمانی نه تنها لازم است بلکه یک ضرورت است. برای استفاده از بیمه های درمانی در ایتالیا بهتر است مدارک مربوط به سلامت و تندرستی  خود را در کشور مبدأ (ایران) تهیه‌کرده و آن را به نزدیک‌ترین کنسولگری ایتالیا ارائه دهید و ظرف هشت روز پس از ورود به کشور ایتالیا، این مدارک را به یکی از ایستگاه‌های پلیس برسانید. اطلاعات موجود در مدارک ارائه شده شما  بسیار مهم هستند، چراکه اگر قصد اقامت بیشتر از 90 روز در ایتالیا را داشته‌باشید، حتماً باید ویزای اقامت موقت را دریافت کنید.

 اگر می‎خواهید از بیمه‌ی درمانی خصوصی استفاده کنید، بیمه‌ی INA-Assitalia یکی از گزینه‌هاست و درمان اورژانسی در بخش اورژانس تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را تحت پوشش قرار می‌دهد و هزینه‌ی آن برای شش ماه، 49 یورو و برای یک سال، 98 یورو است.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله «هزینه تحصیل در ایتالیا» مراجعه کنید.

هزینه‌ی ویزای دانشجویی

صدور ویزای تحصیلی برای ادامه‎ی تحصیل در ایتالیا توسط سفارت یا کنسولگری در کشور مبدأ (ایران) انجام ‎می‎شود و دانشجویانی که از خارج از اتحادیه‌ی اروپا می‌خواهند وارد این کشور شوند، باید ویزا داشته باشند. مراحل اخذ ویزا معمولاً با تکمیل فرم‌های مربوط به آن آغاز می‌شود و تقریباً زمان‌بر است و شرایط متغیری دارد.  معمولاً در فرم درخواست ویزا از شما یک قطعه عکس جدید مطابق با عکس پاسپورت، مدارک معتبر مسافرتی و دیگر مدارک، بسته به نوع ویزا خواسته می‎شود.

همچنین متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی باید این مدارک را نیز ارائه دهند:

  • نامه‌ی پذیرش از دانشگاه
  • مدارک مربوط به برگشت به کشور مبدأ (در صورت لزوم) یا دارا بودن بلیط برگشت
  • گواهی سلامت
  • مدارک مربوط به محل زندگی
  • دانشجویانی که از خارج از اتحادیه‌ی اروپا به ایتالیا می‌آیند باید قبل از ورود به کشور، اقدام به اخذ ویزا کنند.
  • اثبات تمکن مالی که برای دانشجویانی که هیچ یک از اعضای خانواده‌ آن‌ها را ساپورت نمی‌کنند، مبلغ 5825 یورو است.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله «ویزای تحصیلی ایتالیا» مراجعه کنید.

آلمان

هزینه‌ی مسکن

از آنجا که نظام آموزشی در کشور آلمان به زبان آلمانی رایگان است، این کشور موردتوجه بسیاری از دانشجویان بین‌المللی قرارگرفته است. پس کسانی که به زبان آلمانی مسلط باشند، باید تنها هزینه‌های زندگی خود را تأمین کنند. به‌طور میانگین هزینه‌ی ماهیانه یک دانشجو در کشور آلمان، حدود ۸۵۰ یورو در ماه است. درواقع بخش اعظم هزینه‌ی زندگی یک دانشجو به صورت ماهیانه صرف اجاره‌ی خانه می‌شود. به‌طور میانگین هزینه‌‌ی اجاره خانه‌ی دانشجویی ۲۸۰ یورو است؛ اما اگر دانشجو در خوابگاه زندگی کند، می‌تواند هزینه‌های اجاره خود را تا ۲۳۲ یورو در ماه پایین بیاورد. این هزینه‌ها به مقدار میانگین هستند، یعنی در هر شهر ممکن است مقداری بیشتر یا کمتر باشند.

هزینه‌ی‌ رفت‌و‌آمد

اگر بخواهیم به صورت جزئی‌تر هزینه‌های زندگی دانشجویی را بیان کنیم، می‌توانیم به صورت میانگین ۱۶۸ یورو به صورت ماهیانه برای غذا، ۴۲ یورو برای لباس، ۹۴ یورو برای حمل و نقل، ۳۱ یورو برای اینترنت و هزینه‌ی تلفن، ۲۰ یورو برای هزینه‌های کتاب و لوازم‌التحریر و ۱۶۱ یورو برای هزینه‌های اوقات فراغت و ورزش درنظرگرفت.

هزینه‌ی‌ بیمه‌ی درمانی

در حال حاضر هزینه‌ی بیمه‌ی دانشجویی با شرکت‌های بیمه‌ی دولتی ماهانه مبلغی در حدود ۸۰ یورو است. این تعرفه تا سی سالگی یا تا پایان ترم چهارده تحصیلی برای دانشجویان درنظرگرفته شده است.
پس از این زمان دانشجویان موظف هستند، تعرفه‌ی دیگری برابر با ۱۶۰ یورو در ماه بپردازند. همسر و فرزندان دانشجو که به همراه وی در آلمان اقامت دارند، در صورت اثبات ناچیز بودن درآمد وی از پرداخت حق بیمه معاف خواهند بود.
دانشجویانی که به‌هنگام ثبت‌نام در دانشگاه ۲۹ سال بیشتر دارند، نمی‌توانند از تعرفه‌ی بیمه‌ی دولتی بهره ببرند و باید به شرکت‌های خصوصی بیمه مراجعه کنند.
چنانچه پرسشی درباره‌ی جزئیات بیمه‌ی دانشجویی در آلمان دارید می‌توانید سوالتان را طی یک تماس تلفنی از ما بپرسید یا به مقاله «هزینه تحصیل در آلمان» مراجعه کنید.

هزینه‌ی ویزای دانشجویی

برای تحصیل در آلمان بعد از اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور نیاز به دریافت ویزای تحصیلی آلمان است که این موضوع با ارائه‌ی مدارک زیر امکان‌پذیر است:

  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • پاسپورت معتبر
  • کپی از صفحات پاسپورت
  • شناسنامه
  • مدارک مربوط به تأهل (اگر متأهل باشید)
  • شناسنامه فرزندان (درصورت وجود)
  • دوقطعه عکس
  • مدارک تحصیلی اعم از دیپلم دوازده‌ساله و پیش‌دانشگاهی به همراه ترجمه‌ی رسمی و در صورت وجود ارائه‌ی اصل مدرک کارشناسی  یا کارشناسی‌ارشد به همراه ریزنمرات و ترجمه‌ی رسمی
  • ارائه‌ی مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی
  • گواهی تمکن مالی: این گواهی به دو صورت قابل ارائه است. ارائه‌ی گواهی تمکن مالی به ارزش 236,10 یورو یا ارائه‌ی گواهی ضمانت و پشتیبانی توسط یکی از وابستگان متقاضی که ساکن آلمان است
  • رسید فیش پرداختی هزینه‌ی ویزا به مبلغ 75 یورو
  • بیمه‌ی دانشجویی
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه اساتید

بورسیه‌های موجود برای ادامه‌ی تحصیل در ایتالیا یا آلمان

برای یک فرد متقاضی ادامه‌ی تحصیل در ایتالیا یا آلمان، استفاده از بورسیه‌های تحصیلی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

ایتالیا

یکی از مزایای ادامه‌ی تحصیل در ایتالیا، بورسیه‌های خوبی است که دولت و دانشگاه‌های ایتالیا به افراد واجد شرایط ارائه می‌کنند  و این بورسیه‌ها،  هزینه‌ی خوراک و محل زندگی دانشجویان را نیز تاحدودی تأمین می‌کند.

بورسیه‌های تحصیلی موجود در ایتالیا

  • بورسیه‌ی دولتی ایتالیا برای دانشجویان خارجی
  • بورسیه‌ی EDISU Piemonte
  • بورسیه‌ی تحصیلی دانشگاه بولونیا برای دانشجویان غیربومی
  • بورسیه‌ی دانشگاه بین‌المللی Pavia  برای دانشجویان کشورهای درحال توسعه
  • بورسیه‌ی دانشگاه Politecnico di torino برای دانشجویان خارجی
  • بورسیه‌ی Bocconi

آلمان

بورسیه‌ی تحصیلی در آلمان

بورسیه‌ی تحصیلی در آلمان در مقاطع مختلف ارائه می‌شود و متقاضیان امکان تحصیل در دانشگاه‌های باکیفیت بالا و به زبان انگلیسی را خواهند داشت. این بورسیه فقط شامل دانشجویان واجد شرایط با رزومه‌ی آکادمیک قوی می‌شود. البته به دلیل رایگان بودن هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان، بورسیه به سختی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. در ادامه به بررسی بورسیه‌های تحصیلی دولتی و غیردولتی پرداخته‌ایم.

بورسیه‌های دولتی آلمان

  • بورسیه‌ی تحصیلی DAAD
  • بورسیه‌ی تحصیلی اراسموس

بورسیه‌های تحصیلی غیردولتی آلمان

  • Heinrich boll
  • konder adenauer stiftung
  • kurt Hansen
  • Deutschland scholarship
  • بورسیه‌ی تحصیلی ماری‌کوری
  • DAAD : این سازمان  با هدف گسترش روابط بین دانشگاه‌ها تأسیس شده است و کمک هزینه‌هایی برای دانشجویان درنظرگرفته است. این بورسیه اصولاً برای مقطع کارشناسی‌ارشد و دکترا ارائه می‌شود. مبلغ این بورسیه 507 یورو در ماه برای دانشجویان کارشناسی‌ارشد و 1000 یورو در ماه برای دانشجویان مقطع دکتراست.
  • بورسیه‌ی تحصیلی Deutschland scholarship: برای تمام دانشجویان از سراسر دنیا امکان اخذ این بورسیه وجود دارد و مبلغی در حدود 300 یورو برای 2 ترم به دانشجویان با استعداد اعطا می‌شود.
  • heinrich bool :این بورسیه از سوی دانشگاه‌های دولتی در آلمان برای مقطع کارشناسی‌ارشد و دکترا اعطا می‌شود و مبلغی درحدود 850 تا 1000 یورو در ماه برای آن در نظرگرفته شده است.
  • بورسیه‌ی تحصیلی گوته: دانشگاه گوته با هدف پشتیبانی از دانشجویان، به مدت 2 سال در مقطع کارشناسی‌ارشد، مبلغ 1000 یورو در ماه به دانشجویان ارائه می‌دهد.
  • بورسیه‌ی تحصیلی بیگز دانشگاه برمن: دانشگاه برمن ماهیانه 1300 یورو به دانشجویان با معدل بالا کمک هزینه پرداخت می‌کند.
  • بورسیه‌ی تحصیلی دانشگاه کوفی‎عنان: دانشجویان بااستعداد کشورهای توسعه‌یافته درصورتی‌که یک سال در رشته MBA در آلمان تحصیل‌کرده باشند، می‌توانند از دانشگاه کوفی‌عنان کمک هزینه‌ی شهریه‎ی دانشگاه و هزینه‌ی زندگی خود را دریافت کنند.

درآمد کاردانشجویی حین تحصیل در ایتالیا و آلمان

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که از ابتدای پروسه‌ی اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا یا آلمان باید مدنظر قراردهید، شرایط  انجام کار در حین تحصیل در این کشورهاست. برای آشنایی با این شرایط، به ادامه‌ی مقاله توجه کنید.

کاردانشجویی در ایتالیا

 خوشبختانه دانشگاه‌های ایتالیا ترتیبی را اتخاذ کرده‌اند که دانشجویان بتوانند در حین تحصیل مشغول به‌کار شوند. ولی ساعات کاری در هفته نباید بیش از 20 ساعت باشد، یعنی دانشجویان می‌توانند روزی 4 ساعت کارکنند و میزان درآمد ماهانه‌ی آن‌ها نیز بین  500 تا 1000 یورو متغیر است.

کاردانشجویی در آلمان

دانشجویان بین‌المللی به مدت ۱۲۰ روز به‌صورت کامل یا ۲۴۰ روز به‌صورت پاره‌وقت در سال اجازه‌ی کاردارند که البته این مدت زمان از شهری به شهری دیگر متفاوت است. اگر دانشگاه شما در شهری باشد که احتیاج بیشتری به نیروی کار داشته باشد، ممکن است بتوانید بیش از ۱۲۰ روز در سال کارکنید.

یکی از موارد استثنا درمورد کار دانشجویی در آلمان این است که دانشجویان غیراروپایی که می‌خواهند به‌عنوان دستیار آموزشی مشغول به فعالیت شوند، به گرفتن تأییدیه از آژانس کاریابی آلمان احتیاج دارند.

بر اساس قوانین مربوط به کار حین‌تحصیل در آلمان، معمولاً دانشجویان نمی‌توانند بیش از ۲۰ ساعت در هفته (در طول ترم) کار کنند. البته دانشجویان می‌توانند در تعطیلات به صورت تمام‌وقت کارکنند.

تمکن مالی لازم برای ادامه‌ی تحصیل در ایتالیا یا آلمان

یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای ادامه‌ی تحصیل در کشورهای اتحادیه‌ی اروپا، داشتن تمکن مالی و اثبات آن به دانشگاه موردنظراست. داشتن تمکن مالی برای ادامه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا و آلمان تقریباً به یک میزان حائز اهمیت است.

براساس قوانین جدید تحصیل در ایتالیا، اخذ ویزای تحصیلی در این کشور در سال جاری میلادی،  برای تمام دانشجویان متقاضی برای ادامه‌ی‌ تحصیل در یکی از مقاطع لیسانس یا فوق‌لیسانس منوط به ارائه گواهی تمکن مالی است.

این گواهی برای پوشش طول مدت تحصیل در ایتالیا، بین 415 تا 550 یورو در ماه است.

براساس آخرین تغییرات صورت‌گرفته در مدارک مربوط به روادید دانشجویی آلمان، از ژانویه ۲۰۲۰ به بعد، تمام دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان، باید تمکن مالی 853 یورو در ماه، برای دریافت ویزای دانشجویی آلمان ارائه دهند. این درحالی است که تا پیش از این، میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی آلمان مبلغی معادل 720 یورو در ماه در نظر گرفته شده بود.

شرایط اقامت دائم پس از تحصیل در ایتالیا و آلمان

همان طور که می‌دانیم مهاجرت تحصیلی یکی از بهترین و در عین حال ساده‌ترین راه‌های اخذ اقامت دائم و کار در کشورهای اروپایی یا دیگر کشورهای پیشرفته دنیاست. به همین دلیل بسیاری از دانشجویان تمایل دارند بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه کار مناسبی پیدا کنند و به زندگی در اروپا ادامه دهند. اخذ اقامت دائم در ایتالیا یا آلمان از راه‌های متفاوتی امکان‌پذیر است که تقریباً با هم مشترک هستند و در ادامه به ذکر آن‌ها می‌پردازیم:

  • اخذ اقامت از طریق ادامه‌ی تحصیل در یکی از کشورهای ایتالیا یا آلمان
  • اجازه‌ی اقامت از طریق اخذ مجوزکار در این دو کشور
  • دریافت اقامت دائم از طریق ازدواج
  • درخواست پناهندگی برای اخذ اقامت دائم
  • سرمایه‌گذاری
  • ثبت شرکت و کارآفرینی در یکی از کشورهای ایتالیا یا آلمان

سؤالات متداول درباره‌ی ادامه‌ی تحصیل در ایتالیا و آلمان

ایتالیا

  • آیا دانشجویان در ایتالیا امکان کار تمام‌وقت دارند؟

اشتغال به کار تمام‎وقت در ایتالیا، برای دانشجویان به سختی فراهم می‌شود و دانشجویان نیاز به آشنایی و تسلط نسبی  به زبان ایتالیایی و همچنین تسلط به زبان انگلیسی در حد قابل قبول دارند و حتماً باید از مراجع دارای صلاحیت مجوز انجام کار تمام وقت را کسب کنند. درصورتی‌که دانشجویی موفق به انجام کار تمام‌وقت شود، درآمدی معادل 1300 تا 1500 یورو در ماه خواهد داشت.

  • تمکن مالی موردنیاز  برای دریافت اجازه‌ی اقامت دانشجویی در ایتالیا چقدر است؟

اگر متقاضی ادامه‌ی تحصیل در ایتالیا، بورسیه‌ی تحصیلی نداشته باشد، باید گواهی تمکن مالی معتبر ارائه دهد که این میزان برای شخص تقاضادهنده، تقریباً 5000 یورو است. چنانچه دانشجو یک همراه داشته باشد این مبلغ 10000 یورو می‌شود و در‌صورتی‌که تعداد اعضای خانواده‌ی دانشجو با احتساب خود شخص، سه نفر باشد، این مبلغ به حدود 15000 یورو افزایش می‌یابد.

  • فارع‌التحصیلان تا چه مدت اجازه‌ی اقامت در ایتالیا را دارند؟

فارغ‌التحصیلان مقطع دکترا و برخی فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی‌ارشد می‌توانند بین 6 تا 12 ماه پس از پایان دوره‌ی تحصیلی در ایتالیا اقامت داشته باشند. دانشجویان مقطع کارشناسی تنها می‌توانند تا پایان اجازه‌ی اقامت تحصیلی، در این کشور به زندگی ادامه دهند.

آلمان

  • دانشجویان در آلمان با کار دانشجویی چقدر می‌توانند درآمد کسب کنند؟

یک دانشجو می‌تواند ساعتی ۵ تا ۱۵ یورو و میانگین حدود ۴۵۰ یورو در ماه درآمد کسب کند.

  • با کارکردن چقدر از هزینه‌های زندگی در آلمان را می‌توان پوشش داد ؟

حداقل درآمد در آلمان به ازای هر ساعت 5/8 یورو است و دانشجو اجازه دارد هر هفته 20 ساعت کار کند و با توجه به اینکه مخارج یک زندگی خوب دانشجویی در ماه 650 یورو است، می‌توان ادعا کرد که از طریق کار در کنار تحصیل می‌توان 95 الی 100 درصد کل مخارج زندگی را تأمین کرد. البته بسیاری از کارها هستند که به ازای هر ساعت، بیشتر از 5/8 یورو می‌پردازند.

  • اقامت دائم پس از تحصیل در آلمان به چه صورتی است؟

دانشجویان خارجی پس از اتمام تحصیل خود در آلمان، ۱۸ ماه فرصت دارند یک کار مرتبط با تحصیلات خود پیدا کنند. در صورت یافتن کار و تمدید ویزای کاری، ابتدا به آن‌ها اقامت دائم داده شده و سپس اگر 5 سال از اقامت آن‌ها در آلمان گذشته باشد، به آن‌ها پاسپورت آلمانی داده می‌شود.

  • آیا امکان ترک تحصیل و کارکردن در آلمان وجود دارد؟

خیر. در صورت ترک تحصیل در آلمان فرد مجبور خواهد بود خاک آلمان را ترک کند.

  • حداقل سطح زبان آلمانی برای گرفتن پذیرش چقدر است؟

برای رشته‌های آلمانی‌زبان داشتن حداقل سطح B1  الزامی است. همچنین برای دریافت پذیرش از رشته‌هایی که به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند، داشتن مدرک آیلتس با نمره 5/6  الزامی است.

  • آیا پس از اتمام تحصیلات، امکان زندگی در آلمان وجود دارد؟

چنانچه پس از اتمام تحصیلات، شخص تمایل داشته باشد در آلمان بماند ، باید نوع ویزای خود را تغییر دهد. اما برخی فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا می‌توانند تا یک سال پس از پایان تحصیلات در آلمان زندگی و کار کنند.

نتیجه‌گیری

اخذ ویزای تحصیلی برای ادامه‌ی تحصیل در ایتالیا یا آلمان تفاوت‌هایی دارد؛ این تفاوت‌ها بیشتر در زبان تحصیل ارائه شده توسط دانشگاه‌ها، میزان شهریه، بورسیه‌های تحصیلی و هزینه‌های زندگی خود را بروز می‌دهند. ناگفته پیداست موقع انتخاب یک کشور و به تبع آن یک دانشگاه برای ادامه‌ی تحصیل، بهتر است مؤلفه‌ی رشته‌ی تحصیلی موردعلاقه و رنکینگ دانشگاه در اولویت قرار گیرد و برای کسانی‌که قصد اخذ اقامت دائم پس از پایان دوره‌ی تحصیلی را دارند، شرایط اقتصادی و بازار کارکشور مقصد می‌تواند کمک‌کننده باشد. پس اگر دنبال کار پس از تحصیل هستید، آلمان و اگر به دنبال اخذ ساده‌ی بورسیه هستید، ایتالیا بهترین انتخاب خواهد بود.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button