تحصیل در ایتالیا یا فرانسه

تحصیل در ایتالیا یا فرانسه

مقدمه

متقاضیان خارج از اتحادیه‌ی اروپا در مواردی می‌توانند در برخی دانشگاه‌های کشورهای تراز اول اروپا به‌طور رایگان یا با صرف هزینه‌ی اندکی تحصیل کنند.

تحصیل در ایتالیا یا فرانسه

بهتر است قبل از انتخاب دانشگاه برای ادامه‌ تحصیل در اروپا، با روند مهاجرت تحصیلی، تنوع دانشگاه‌ها، شرایط و مدارک موردنظر برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها، هزینه‌ی زندگی در کشور مقصد و سایر موارد مرتبط با مهاجرت تحصیلی بیشتر آشنا شویم.

ایتالیا و فرانسه به ‌واسطه‌ی پیشینه‌ی تاریخی و برخورداری از دانشگاه‌هایی با سطح علمی بالا، همیشه برای متقاضیان ادامه‌ی تحصیل در اروپا، دو مقصد پرطرفدار به‌حساب می‌آیند.

در این مقاله، سعی شده است شما را با شرایط اخذ پذیرش برای ادامه‌‌ی تحصیل در ایتالیا یا فرانسه، بیشتر آشنا کرده و با مقایسه‌ی جزئیات پذیرش این دو کشور به شما کمک کنیم که بهترین کشور با توجه به شرایطتان را انتخاب کنید.

رتبه‌ی جهانی 5 دانشگاه برتر ایتالیا و فرانسه

5 دانشگاه برتر ایتالیارتبه‌ی جهانی5 دانشگاه برتر فرانسهرتبه‌ی جهانی
دانشگاه بولونیا (University of Bologna)167Paris Sciences et Lettres-PSL Research University Paris46
Sant’Anna School of Advanced Studies-Pisa170E’cole Polytechnique87
Scuola Normale Superiore di Pisa180دانشگاه سوربون (Sorbonne University)87
Sapienza University of Rome201-250University of Paris136
University of Padua251-300Paris-Saclay University178

دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا یا فرانسه

اولین قدم برای ادامه‌ی تحصیل در ایتالیا یا فرانسه، اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه‌های این دو کشور است.

ایتالیا

ایتالیا در بین کشورهای اتحادیه‌ی اروپا برای تحصیل یکی از بهترین‌هاست. یکی از قدیمی‌ترین مراکز آموزشی ایتالیا و جهان، دانشگاه بولونیاست که الگویی برای سیستم آموزشی اتحادیه‌ی اروپا به‌شمار می‌رود. ادامه‌ی تحصیل در ایتالیا در کنار برخورداری از  مزایای آموزشی فوق‌العاده، شما را با دنیایی از تاریخ، هنر و دانش بی‌پایان مواجه می‌سازد. از این‌رو نگاهی به شرایط دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا می‌اندازیم.

شما باید وقتی اقدام به دریافت پذیرش ‌کنید که از تکمیل بودن مدارک موردنیاز برای پذیرش مطمئن باشید:

  • دانشجویانی که به دنبال اخذ مدرک کارشناسی هستند، حتماً باید دارای گواهینامه‌ی پایان تحصیل از یک مرکز معتبر باشند و این مدرک باید به آن‌ها اجازه‌ی تحصیل در مقطع بالاتر را بدهد؛ این دانشجویان نیاز به تسلط کافی به زبان ایتالیایی دارند، چون در این مقطع، بسیاری از رشته‌های تحصیلی تنها به زبان ایتالیایی تدریس می‌شوند.
  • دانشجویان متقاضی برای مقطع کارشناسی ارشد نیز حتماً باید مدرک لیسانس معتبری داشته باشند. دانشجویان باید مدارکی مثل انگیزه‌نامه، مدارک هویتی، رزومه و … خود را به زبان ایتالیایی یا انگلیسی به دانشگاه ارائه کنند.
  • دانشجویان متقاضی برای دوره‌ی دکترا نیز باید مدرک‌ کارشناسی معتبری را به دانشگاه مورد نظر خود ارائه دهند. همچنین با توجه به رشته‌ی تحصیلی خود مدارکی از قبیل توصیه‌نامه، انگیزه‌نامه، رزومه، پروپوزال و … را برای دانشگاه ارسال کنند.

مدارک مورد نیاز

  • پاسپورت معتبر
  • فرم تکمیل‎شده‌ی پیش‎ثبت‎نام
  • فرم تکمیل شده‌ی درخواست پذیرش
  • سوابق دانشگاهی
  • نمره‌ی مهارت زبان
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه نامه
  • بیان اهداف تحصیلی
  • نمره‌ی SAT یا Act (در صورت نیاز دانشگاه)

زبان تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا

ایتالیا برای جذب هرچه بیشتر دانشجویان بین‌المللی، ترتیبی اتخاذ کرده‌است که بسیاری از رشته‌های تحصیلی به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به زبان‌انگلیسی آموزش داده شوند. از جمله‌ی این دانشگاه‌ها می‌توان به دانشگاه بولونیا اشاره کرد که به عنوان یکی از بهترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها به هر دو زبان انگلیسی و ایتالیایی رشته‌های تحصیلی مختلفی را تدریس می‌کند.

نمره‌ی آیلتس موردنیاز برای ادامه‌ی تحصیل در ایتالیا

برخلاف دانشگاه‌های کشورهای انگلیسی زبان که از دانشجویان غیربومی خود  توقع نمرات آیلتس بالا دارند، دانشگاه‌های اتحادیه‌ی اروپا، بجز انگلیس، در این زمینه توقع نسبتاً پایین‌‌تری دارند.

در ادامه‌ لیستی از دانشگاه‌های انگلیسی زبان ایتالیا را با نمره‌ی آیلتس موردنیاز ملاحظه می‌کنید:

برخی دانشگاه‌های انگلیسی زبان ایتالیانمره‌ی آیلتس موردنیاز
Bologna University Language center5/6
School of fashion, Milan campus5/5
The American University of Rome5/6
School of Visual Communication, Milan campus5/5
MIP Politecnico Di Milano5/6
European School of Economics-Florance5/6

همان‌طورکه مشاهده می‌کنید نمره‌ی آیلتس برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های انگلیسی زبان، بین 5/5 تا 5/6 متغیر است.

فرانسه

هرچند که ادامه‌ی تحصیل در کشور فرانسه تقریباً مانند سایر کشورهای اتحادیه‌ی اروپاست، ولی تفاوت‌های اندکی هم دیده می‌شود که سعی می‌کنیم در این مقاله به آن‌ها بپردازیم. طبیعتاً پذیرش دانشجوی بومی با دانشجوی غیربومی در دانشگاه‌های فرانسه متفاوت است. دانشگاه‌های فرانسه معمولاً نگاه ویژه‌ای به سوابق تحصیلی فرد دارند؛ از این‌رو مطمئن شوید که درخواست جامعی ارائه کرده‌اید. در مقاطع گوناگون تحصیلی، مدارک موردنیاز متفاوت است:

  • افرادی که خواستار تحصیل در مقطع‌کارشناسی هستند، باید دارای گواهینامه‌ی پایان تحصیلات باشند. علاوه برآن، چنانچه برای ادامه‌ی تحصیل در یک دانشگاه صنعتی اقدام کرده باشید، مصاحبه‌ی حضوری هم درپیش‌رو ‌خواهید داشت.
  • اگر برای مقطع فوق‌لیسانس متقاضی ادامه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه هستید. باید دارای مدرک کارشناسی یا معادل آن باشید و این مدارک نیز باید با رشته‌ی موردنظر شما برای فوق‌لیسانس، مرتبط باشد.
  • برای مقطع دکترا نیز باید دارای مدرک کارشناسی ارشد مرتبط با رشته‌ی مورد نظر خود باشید.

برای دریافت پذیرش، متقاضیان باید مدارک زیر را ارائه کنند:

  • سوابق تحصیلی به همراه ریزنمرات
  • پاسپورت و عکس
  • گواهینامه‌ها و افتخارات کسب‌شده (در صورت وجود)
  • مقالات علمی و تحقیقاتی (در صورت وجود)
  • رزومه
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه و پروپوزال (برای مقطع دکترا)

زبان تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه

دانشگاه‌های فرانسه به عنوان مراکز معتبر آموزشی و تحقیقاتی از رتبه‌ی ‌جهانی بالایی برخوردارند و طبعاً شرایط اخذ پذیرش از آن‌ها دشوار است. یکی از این شرایط برای رشته‌هایی که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند، نمره‌ی آزمون آیلتس است. در ادامه امتیاز آیلتس موردنیاز برای برخی دانشگاه‌های فرانسه آمده ‌است.

نمره‌ی آیلتس موردنیاز برای ادامه‌ی تحصیل در فرانسه

برخی دانشگاه‌های انگلیسی زبان فرانسهنمره‌ی آیلتس موردنیاز
École Normale Supérieure5/6
Sorbonne University5/6
CentraleSupelec5/6
University of Paris-Sud5/6
Sciences Po7
Ecole des Ponts ParisTech5/7 و بیشتر
TELECOM ParisTech5/5
University of Paris 1 Pantheon Sorbonn5/6
ESCP Europe6
ECE Graduate School of Engineering7
Ecole Polytechnique5/6
ENS LYON-ecole Normale Superieure5/6
University of Grenoble-Alpes6 و بیشتر
University of Montpellier6

مقایسه هزینه‌ی ادامه‌ی تحصیل در ایتالیا و فرانسه

دانستن هزینه‌ی تحصیل در هر یک از این دو کشور می‌تواند انتخاب شما را ساده‌تر کند، چون هر کس بر اساس بودجه‌ای که در اختیار دارد، کشور محل تحصیل خود را انتخاب می‌کند.

هزینه‌ی تحصیل در ایتالیا به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد، به عنوان مثال برای دانشگاه‌های دولتی این هزینه کمتر و برای دانشگاه‌های خصوصی، بیشتر است. همچنین دانشگاه‌هایی که از سطح علمی بالاتری برخوردارند، شهریه‌ی بیشتری دریافت می‌کنند. معمولاً برای ثبت نام در دانشگاه‌های ایتالیا، حداقل شهریه‌‌‌ تعیین شده است و مبلغ حداکثر شهریه این دانشگاه‌ها نمی‌تواند بیشتر از %20 درصد از سقف  تعرفه‌های دولتی باشد.

دانشگاه‌های دولتی

شهریه‌ی میانگین تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا، بسته به رتبه‌ی دانشگاه و رشته‌ی تحصیلی متغیر است، اما رقم آن بین 0 تا 5000 یورو در سال است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله‌ی «هزینه‌ تحصیل در ایتالیا» مراجعه کنید.

در فرانسه، 83 دانشگاه وجود دارد که با استفاده از بودجه‌ی دولتی، آموزش عالی در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. در این کشور، شهریه‌ی دریافتی بسته به رشته‌ و مقطع تحصیلی شما متغیر است. رقم آن در مقطع لیسانس‌ به طور متوسط 170 یورو در سال، لیسانس رشته‌های مهندسی 620 یورو در سال، رشته‌های حوزه‌ی پزشکی 450 یورو در سال و در مقطع فوق لیسانس و دکترا به ترتیب 260 یورو و 396 یورو در سال برآورد می‌شود.

دانشگاه‌های خصوصی

هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا بسیار بالاست و در بیشتر دانشگاه‌ها این مبلغ برای دانشجویان عضو اتحادیه‌ی اروپا و سایر دانشجویان یکسان است. این میزان با توجه به رشته‌ی تحصیلی و دانشگاه موردنظر، بین 3000 تا 35000 یورو در سال متغیر است.

هزینه‌ی تحصیلی در دانشگاه‌های خصوصی یا مدرسه‌های اقتصاد در فرانسه مسلما بالاتر از دانشگاه‌های دولتی است و برای مقاطع  مختلف تحصیلی بین 1500 تا 30000 یورو در سال متغیر می‌باشد.

از آنجایی که اکثر افراد به دنبال تحصیل ارزان هستند؛ در ادامه لیستی از ارزان‌ترین دانشگاه‌های فرانسه را می‌آوریم:

دانشگاه‌های ارزان در فرانسهمیانگین شهریه در سال
Ecole Polytechnique1200 یورو
Pierre and Marie Curie University350 یورو
Ecole Superiere d’Electricite SUPELEC2000 یورو
Paris Descartes University250 یورو

هزینه و شرایط زندگی در ایتالیا و فرانسه

یکی از مهم‌ترین پارامترها برای انتخاب دانشگاه و ادامه‌ی تحصیل در ایتالیا یا فرانسه، هزینه‌های مربوط به زندگی در این دو کشور است.

ایتالیا

هزینه‌ی زندگی و مسکن

هزینه‌ی زندگی در ایتالیا بدون احتساب مسکن به طور کلی بین 700 تا 1000 یورو در ماه است.

در مورد مسکن نیز دانشجویانی که به طور مستقل زندگی می‌کنند، تقریباً ماهانه 400 تا 700 یورو می‌پردازند و آن‌هایی که در خوابگاه دانشجویی اقامت دارند، بین 250 تا 300 یورو در ماه هزینه می‌کنند.

هزینه‌ی رفت‌و‌آمد

بهترین راه برای کاهش هزینه‌های رفت‌و‌آمد، استفاده از وسایل نقلیه عمومی است. خوشبختانه با ارائه‌ی کارت دانشجویی، هزینه‌ی مترو و تراموا کمتر از حد معمول و چیزی مابین 25 تا 35 یورو در ماه محاسبه می‌شود.

هزینه‌ی بیمه‌ی درمانی

شما در ایتالیا یک دانشجوی غیربومی محسوب می‌شوید و در بدو ورود به این کشور باید بیمه‌ی درمانی داشته باشید. به این منظور بهتر است در کشور مبداً مدارک لازمی را که بیانگر سلامت شماست، تهیه کرده و آن را به نزدیک‌ترین کنسولگری ایتالیا ارائه دهید.

چنانچه تمایل دارید از بیمه‌ی درمانی خصوصی استفاده کنید، بیمه‌ی INA-Assitalia پیشنهاد می‌شود که درمان اورژانسی در بخش اورژانس تمام بیمارستان‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد و هزینه‌ی آن 98 یورو برای یک سال است.

برای استفاده از بیمه‌های دولتی، باید با تکمیل فرم MODELLO F-24، باید مبلغ 145 یورو در سال از طریق اداره‌ی پست بپردازید.

هزینه‌ی ویزای دانشجویی

ویزای دانشجویی برای ادامه‌ی تحصیل در ایتالیا توسط سفارت یا کنسولگری ایتالیا در کشور مبدأ صادر می‌شود و دانشجویانی که از خارج از اتحادیه‌ی اروپا می‌خواهند وارد این کشور شوند، باید ویزا داشته باشند. پروسه‌ی اخذ ویزا معمولاً با تکمیل فرم‌های مربوطه آغاز می‌شود و زمان‌بر است.

همچنین متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی باید این مدارک را ارائه دهند:

  • نامه‌ی پذیرش از دانشگاه
  • مدارک هویتی
  • مدارک مربوط به تمکن مالی برای برگشت به کشور مبدأ (در صورت لزوم) یا دارا بودن بلیط برگشت
  • گواهی سلامت
  • مدارک مربوط به محل اسکان

برای اطلاعات بیشتر به مقاله‌ی “هزینه‌ تحصیل در ایتالیا” مراجعه کنید.

فرانسه

هزینه‌ی زندگی و مسکن

هزینه‌‌ی زندگی در فرانسه به نسبت سایر کشورهای اروپایی بیشتر است خصوصاً شهرهایی مثل پاریس (1200 تا 1800 یورو در ماه) و سایر شهرهای بزرگ بسیار گران (800 تا 1400 یورو در ماه) هستند، هر چند زندگی در برخی شهرهای ساحلی و جنوبی (حداقل 650 یورو در ماه) کم هزینه‌تر است.

وقتی نوبت به انتخاب محل زندگی در فرانسه می‌رسد، گزینه‌های زیادی پیش روست. درهرحال هزینه‌های مسکن در فرانسه در خوابگاه، 200 یورو در ماه و اجاره‌ی آپارتمان، 400 تا 800 یورو در ماه است.

CROUS

ارزان‌ترین محل‌های زندگی در فرانسه، مراکز محلی دانشگاهی ( Regional Centers of University and Academic Services) یا (CROUS) هستند که 13 درصد از دانشجویان از آن استفاده می‌کنند و هزینه‌های آن بین150تا 600 یورو در ماه است.

خوابگاه‌های خصوصی دانشگاه‌ها

برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه Grandes Ecoles  خوابگاه‌های خصوصی دارند که به دانشجویان خود پیشنهاد می‌دهند. ازآنجایی‌که این خوابگاه‌ها خصوصی هستند، هزینه‌ی آن‌ها بسته به دانشگاه، متغیر است.

اقامتگاه‌های دانشجویی

این اقامتگاه‌ها از CROUS گران‌تر هستند ولی از خوابگاه‌های خصوصی دانشگاه‌ها ارزان‌ترند. این اقامتگاه‌ها برای دانشجویانی که به دنبال رفاه بیشتر هستند، مناسب است.

هزینه‌ی‌ رفت‌و‌آمد

در فرانسه وسایل نقلیه‌ی عمومی مختلفی وجود دارد، از جمله مترو، اتوبوس، تاکسی، تراموای، دوچرخه و … . دانشجویان می‌توانند با صرف هزینه‌ای مابین 17 تا 33 یورو از مترو، تراموای و اتوبوس استفاده کنند. هزینه‌ی استفاده از تاکسی 25/1 یورو در کیلومتر است که بسیار مقرون به‌صرفه است. امکان کرایه‌ی روزانه دوچرخه نیز با صرف هزینه‌ی اندک نیز وجود دارد.

هزینه‌ی‌ بیمه‌ی درمانی

داشتن بیمه‌ی درمانی در فرانسه اجباری است. دانشجویان غیربومی که سن آن‌ها زیر 28 سال است و  مدت 4 ماه از اقامت آن‌ها در فرانسه می‌گذرد، می‌توانند در طرح امنیت اجتماعی فرانسه ثبت‌نام کنند. اما کسانی‌‌که زیر 4 ماه از اقامت آن‌ها می‌گذرد، باید بیمه‌ی درمانی ‌خصوصی داشته‌باشند. هزینه‌های این قبیل بیمه‌ها بسته به نوع پوشش درمانی که ارائه می‌دهند، متغیر است.

هزینه و مدارک لازم ویزای دانشجویی

هزینه‌ی اخذ ویزا برای اقامت دانشجویی طولانی مدت، 99 یورو است که با توجه به کشور مبدأ شما متفاوت است.

همچنین متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی باید این مدارک را نیز ارائه دهند:

  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • عکس و پاسپورت
  • برخورداری از بیمه‌ی مسافرتی معتبر در اتحادیه‌ی اروپا
  • دارابودن بیمه‌ی درمانی به ارزش 30000 یورو
  • ارائه‌ی Cover Letter  برای توضیح بیشتر دلایل مهاجرت
  • داشتن تمکن مالی

بورسیه‌های موجود برای ادامه‌ی تحصیل در ایتالیا و فرانسه

به‌عنوان یک فرد متقاضی ادامه‌ی تحصیل در ایتالیا یا فرانسه، استفاده از بورسیه‌های تحصیلی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

ایتالیا

دولت و دانشگاه‌های ایتالیا به افراد واجد شرایط بورسیه‌های خوبی ارائه می‌کنند که دربرگیرنده‌ی هزینه‌ی خوراک و محل زندگی آن‌ها هم هست.

برای اخذ بورسیه‌ی تحصیلی به طور کلی باید مراحل زیر را پشت سربگذارید:

  • در ابتدا مطمئن شوید کشور شما جزو کشورهای واجدشرایط اخذ بورسیه‌ی تحصیلی است.
  • به‌دنبال مراکز آموزشی باشید که نمرات تحصیلی شما مورد قبول آن‌ها باشد.
  • مطمئن شوید که رشته‌ی انتخابی شما شامل بورسیه‌ی تحصیلی می‌شود.
  • درخواست بورسیه‌ی خود را برای دانشگاه موردنظرتان ثبت کنید.
  • برخی از درخواست‌های پذیرش دانشگاهی، شامل بورسیه‌ی تحصیلی نیز هستند؛ اگر درخواست شما بدین صورت نبود، به صورت جداگانه درخواست دهید.
  • منتظر نتیجه باشید.

بورسیه‌های تحصیلی موجود در ایتالیا

  • بورسیه‌ی استانی (بر اساس وضعیت مالی دانشجو به او بورسیه داده می‌شود و این بورسیه برگ برنده‌ی ایتالیا نسبت به دیگر کشورهاست)
  • بورسیه‌ی EDISU Piemonte
  • بورسیه‌ی تحصیلی دانشگاه بولونیا برای دانشجویان غیربومی
  • بورسیه‌ی دانشگاه بین‌المللی Pavia  برای دانشجویان کشورهای درحال توسعه
  • بورسیه‌ی Politecnico di torino برای دانشجویان خارجی
  • بورسیه‌ی Bocconi
  • و …

برای اطلاعات بیشتر به مقاله‌ی “بورسیه تحصیلی ایتالیا” مراجعه کنید.

فرانسه

ادامه‌ی تحصیل در فرانسه نیز مانند ایتالیا شامل بورسیه‌های دولتی و دانشگاهی می‌شود که شرح آن در ادامه می‌آید:

بورسیه‌ی تحصیلی دولتی

  • Eiffle Scholarship Program of Excellence: این بورسیه توسط وزارت امورخارجه فرانسه بنیان گذاری شده است. متقاضیان ادامه‌ی تحصیل بالای سی سال خارجی که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، در یکی از رشته‌های حقوق، اقتصاد، مدیریت، مهندسی یا علوم سیاسی تحصیل می‌کنند، می‌توانند از این بورسیه استفاده کنند.
  • Erasmus: این نهاد که توسط کمیسیون اروپا اداره می‌شود، بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌ی بورسیه‌های تحصیلی در اتحادیه‌ی اروپاست.

درآمد کاردانشجویی حین تحصیل در ایتالیا و فرانسه

یکی از موضوعاتی که هنگام اقدام برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا و فرانسه حائزاهمیت است، شرایط  انجام کار در حین تحصیل در این کشورهاست:

کاردانشجویی در ایتالیا

دانشجویان غیربومی در ایتالیا می‌توانند در حین تحصیل، اقدام به‌کار کنند ولی ساعات کاری در هفته نباید بیش از بیست ساعت باشد و میزان درآمد ماهانه‌ی آن‌ها نیز بین  500 تا 1000 یورو متغیر است.

کاردانشجویی در فرانسه

امکان کار حین تحصیل برای دانشجویان غیربومی، با کسب مجوز کار، در فرانسه نیز وجود دارد ولی ساعات کاری آن‌ محدود می‌باشد؛ بدین‌صورت که دانشجویان اجازه دارند از ماه سپتامبر تا ژوئن 670 ساعت و از ماه جولای تا آکوست 300 ساعت کارکنند.  میانگین درآمد دانشجویان در فرانسه 577 یورو در ماه است.

تمکن مالی لازم برای ادامه‌ی تحصیل در ایتالیا یا فرانسه

داشتن تمکن مالی برای ادامه‌ی تحصیل در ایتالیا یا فرانسه تقریباً به یک میزان حائزاهمیت است و همان‌طورکه پیش‌تر گفته شد، یکی از شرایط اخذ ویزای تحصیلی است.

براساس قوانین جدید اخذ ویزای تحصیلی برای ادامه‌‌ی تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا در سال جاری میلادی، تمام دانشجویان متقاضی برای ادامه‌ی‌ تحصیل در یکی از مقاطع لیسانس یا فوق‌لیسانس باید گواهی تمکن مالی ارائه دهند.

این گواهی برای پوشش طول مدت تحصیل در ایتالیا، بین 415 تا 550 یورو در ماه متغیر است

احراز شرط تمکن مالی برای ادامه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه کمی سختگیرانه‌‌تر است و برای متقاضیان از کشورهای مختلف، این مبلغ متفاوت می‌باشد.

برای متقاضیان ادامه‌ی تحصیل در فرانسه که مایلند از ایران اقدام به اخذ پذیرش کنند، این میزان 615 یورو در ماه برای طول مدت تحصیل است.

چنانچه متقاضی دارای بورسیه‌ی تحصیلی یا پشتیبان مالی باشد، مدارک آن باید به دانشگاه ارائه شود.

شرایط اقامت دائم پس از تحصیل در ایتالیا یا فرانسه

بسیاری از کسانی‌که برای ادامه‌ی تحصیل کشورهای اروپایی بخصوص ایتالیا یا فرانسه را انتخاب می‌کنند، قصد آن‌را دارند که بعد از اتمام تحصیلات در این کشورها اقامت دائم بگیرند و به کار و زندگی مشغول شوند. اخذ اقامت دائم در ایتالیا یا فرانسه از راه‌های متفاوتی امکان‌پذیر است که تقریباً با هم مشترک هستند و در ادامه به ذکر آن‌ها می‌پردازیم:

  • اخذ اقامت از طریق ادامه‌ی تحصیل در یکی از کشورهای ایتالیا یا فرانسه
  • اجازه‌ی اقامت از طریق اخذ مجوز کار در این دو کشور
  • دریافت اقامت دائم از طریق ازدواج
  • سرمایه‌گذاری
  • ثبت شرکت و کارآفرینی در یکی از کشورهای ایتالیا یا فرانسه

سؤالات متداول درباره‌ی ادامه‌ی تحصیل در ایتالیا یا فرانسه

ایتالیا

  1. هزینه‌های زندگی در ایتالیا برای دانشجویان به چه میزان است؟

هزینه‌های زندگی در ایتالیا، شهر به شهر و منطقه به منطقه متفاوت است ولی می‌توان میانگین بین 350 تا 600 یورو در ماه را به‌عنوان یک عدد منطقی درنظر گرفت. این هزینه‌ها شامل هزینه‌ی اقامت، خوراک، حمل و نقل، نظافت و سایر مخارج شخصی می‌‌شود.

  • در ایتالیا به دانشجویان چند ساعت اجازه‌ی کار حین تحصیل داده می‌شود؟

در این کشور دانشجویان اجازه دارند 4 ساعت در روز معادل 20 ساعت در هفته مشغول به‌کار شوند و کارفرمایان معمولاً دانشجویان را به عنوان کارآموز و با حقوقی مابین 500 تا 1000 یورو در ماه استخدام می‌کنند.

  • آیا امکان کار تمام‌وقت برای دانشجویان در ایتالیا فراهم است؟

برخلاف کشوری مثل فرانسه، انجام کار به صورت تمام‌وقت برای دانشجویان به سختی فراهم می‌شود و نیاز به آشنایی نسبتاً خوب به زبان ایتالیایی و همچنین تسلط به زبان انگلیسی در حد قابل قبول دارد و حتماً باید با کسب مجوز انجام شود. درصورتی‌که دانشجویی موفق به انجام کار تمام‌وقت شود، درآمدی معادل 1300 تا 1500 یورو در ماه خواهد داشت.

  • چه میزان تمکن مالی برای دریافت اجازه‌ی اقامت دانشجویی در ایتالیا موردنیاز است؟

چنانچه متقاضی تحصیل، بورسیه‌ی تحصیلی نداشته باشد، باید گواهی تمکن مالی معتبر ارائه دهد که این میزان برای شخص تقاضادهنده، تقریباً بین 415 تا 550 یورو در ماه است.

  • پس از پایان تحصیلات در ایتالیا، تا چه مدت اجازه‌ی اقامت وجود دارد؟

تنها فارغ‌التحصیلان دکترا و برخی فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی‌ارشد می‌توانند بین 6 تا 12 ماه پس از پایان دوره‌ی تحصیلی در ایتالیا اقامت داشته باشند و سایر دانشجویان تنها می‌توانند تا پایان اجازه‌ی اقامت تحصیلی، در این کشور به زندگی ادامه دهند.

فرانسه

  1. آیا برای ادامه‌ی تحصیل در فرانسه نیازی به اخذ ویزا هست؟

متقاضیان ادامه‌ی تحصیل دانشجویان خارج از اتحادیه‌ی اروپا حتماً باید با ارائه مدارک و سوابق تحصیلی، گواهینامه‌ی مهارت زبان فرانسوی یا انگلیسی، گواهی تمکن مالی  و … اقدام به اخذ ویزا نمایند.

  • آیا برای ادامه‌ی تحصیل در فرانسه باید به زبان فرانسوی تسلط کامل داشت؟

بیشتر رشته‌های مقاطع کارشناسی در دانشگاه‌های فرانسه، به زبان فرانسوی تدریس می‌شوند، با این حال در سایر مقاطع تحصیلی با توجه به رشته‌ی انتخابی شما، زبان دانشگاهی می‌تواند فرانسوی یا انگلیسی باشد که در صورت دوم نیاز به ارائه‌ی مدرک آیلتس، تافل یا … هست.

  • هزینه‌های زندگی در فرانسه به چه میزان است؟

در شهری مثل پاریس با توجه به میزان بالای مخارج، هزینه‌های ماهانه زندگی به 1200 تا 1800 یورو در ماه می‌رسد که این مبلغ در شهرهای کوچک حداقل 650 یورو در ماه است.

  • آیا امکان کاردر حین تحصیل در فرانسه وجود دارد؟

برای دانشجویانی عضو کشورهای غیر اروپایی هر فرد اجازه دارد 965 ساعت در سال کار کند یعنی تقریباً 60 درصد ساعات یک کار تمام‌وقت.

  • آیا پس از اتمام تحصیلات، امکان زندگی در فرانسه وجود دارد؟

چنانچه پس از اتمام تحصیلات، شخص تمایل داشته باشد در فرانسه به زندگی بماند، باید نوع ویزای خود را تغییر دهد اما برخی فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا می‌توانند تا یک سال پس از پایان تحصیلات در فرانسه زندگی و کار کنند.

نتیجه‌گیری

اخذ ویزای تحصیلی برای ادامه‌ی تحصیل در ایتالیا یا فرانسه تفاوت‌هایی دارد که این تفاوت‌ها بیشتر در زمینه‌های زبان تحصیل در دانشگاه‌ها و میزان شهریه و هزینه‌های زندگی  بروز می‌‌کند.

بدیهی است ادامه‌ی تحصیل در ایتالیا یا فرانسه، نیازمند داشتن تمکن مالی و امکان اثبات آن برای اخذ پذیرش دانشگاه است. همان‌طورکه در این مقاله گفته شد، شهریه‌ی دانشگاهی در فرانسه بالاتر از ایتالیاست. همچنین هزینه‌های مختلف زندگی در این کشور بیشتر از ایتالیا می‌باشد. بنابراین کسانی‌که قصد ادامه‌ی تحصیل در فرانسه را دارند باید بتوانند از پس هزینه‌های بیشتر این کشور بربیایند.

به‌نظر می‌رسد برای اینکه بتوان یک تصمیم‌گیری درست در مورد انتخاب کشور مقصد انجام داد، ابتدا باید رشته‌ی تحصیلی موردعلاقه و رنکینگ دانشگاه‌ها را بررسی کنید. همچنین کسانی‌که قصد اخذ اقامت دائم پس از پایان دوره‌ی تحصیلی را دارند، باید نیم نگاهی به شرایط اقتصادی و بازار کارکشور مقصد داشته‌باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button