تحصیل در روسیه

تحصیل در روسیه: از میدان سرخ تا بهترین دانشگاه‌های دنیا

روسیه پهناورترین و بزرگترین کشور دنیا است که نیمی از آن در آسیا و نیمی دیگر در اروپا قرار دارد. معمولا دو دسته انسان در کره‌ی زمین وجود دارند.

کسانی که عاشق سرما و آب و هوای روسیه هستند و کسانی که با سرما شدیدا مشکل دارند و از آن متنفر هستند. اگر شما جزء دسته‌ی اول باشید، قطعا گاهی به مهاجرت به روسیه فکر می‌کنید.

البته مهاجرت صرفا نباید به خاطر ساختمان کرملین یا شهر رمانتیک سن پترزبورگ صورت بگیرد. شما می‌توانید برای تحصیل در روسیه نیز اقدام کنید.

کشور روسیه با آغوشی باز از دانشجویان ایرانی استقبال می‌کند و از سیستم آموزشی برتری برخوردار است.

تحصیل در روسیه با بهترین امکانات رفاهی و آموزشی

در حقیقت 24 مورد از دانشگاه‌های روسیه در رده‌بندی جهانی QS World University Rankings® 2018، قرار دارند. از این تعداد، 10 مورد در بین 400 دانشگاه برتر جهان شناخته شده‌اند.

همچنین دانشگاه‌های  روسیه در رده‌بندی  QS EECA University Rankings  جایگاه ویژه‌ای دارند.

در این رده بندی 300 دانشگاه اروپایی به عنوان دانشگاه‌های برتر شناخته شده‌اند  که 95 مورد از آن‌ها، در روسیه قرار دارند.

طی یک دهه گذشته ، آموزش عالی در روسیه دستخوش تغییر قابل توجهی شده است.  جالب است بدانید که از سال 2011 تا 2015، روسیه حدود  390 میلیارد روبل (6.7 میلیارد پوند) برای ارتقاء امکانات و تجهیزات فنی در دانشگاه‌های روسیه و بهبود امکانات آموزشی هزینه کرده است.

علاوه بر این ، در سال 2003 ، روسیه به فرآیند بولونیا پیوست  و متعهد شد كه سیستم آموزشی خود را با سایر سیستم‌های اروپایی هماهنگ كند.

به این ترتیب، اوضاع برای دانشجویان بین‌المللی نیز هموارتر شده است. چون دیگر با دیپلم آبی و قرمز روسی سردرگم نمی‌شوند و به راحتی می‌توانند  به ادامه‌ی تحصیل بپردازند.

پس به این نتیجه می‌رسیم که تحصیل در روسیه با تحصیل در اروپا، فرق چندانی ندارد. در ادامه قرار است پنج مورد از بهترین دانشگاه‌های موجود در روسیه را معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

تحصیل در روسیه

دانشگاه دولتی لومونسف مسکو (Lomonosov Moscow State university)

از مهم‌ترین دانشگاه‌های روسیه‌، می‌توان به لومونسف مسکو اشاره کرد. این دانشگاه که روی تپه‌ی گنجشکان مسکو قرار دارد، یکی از زیبا‌ترین دانشگاه‌های دنیا به شمار می‌رود. البته از معماران روسیه که خالق کاخ کرملین و … هستند، باید همین انتظار را داشت.

دانشگاه لومونوسف مسکو  نماد فرهنگی و آموزشی کشور روسیه است. این دانشگاه بیش از 47000 دانشجو دارد که از این تعداد 7000 نفر در مقطع کارشناسی درس می‌خوانند و 4000 نفر دانشجوی بین‌المللی هستند.

این دانشگاه وسعت بسیار بالایی  دارد و می‌توان آن را یکی از بزرگترین دانشگاه‌های دنیا نیز به حساب آورد. در مجموع دانشگاه شامل 380 بخش، 39 دانشکده ، 15 پژوهشکده و چهار موزه است. علاوه بر این، دانشگاه  شش پردیس در داخل و خارج از کشور دارد.

تحصیل در روسیه

دانشگاه دولتی نووسیبریسک (Novosibirsk State University)

با اینکه دانشگاه نووسیبریسک قدمت زیادی ندارد و به تازگی ساخته شده است؛ از اعتبار بالایی  برخوردار است.

این دانشگاه برای اولین بار در سال 1959 تاسیس شد و به سرعت جایگاه خود را در میان برترین دانشگاه‌های دنیا به دست آورد.

علاوه بر این، دانشگاه نووسیبریسک، در رتبه‌بندی  EECA جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. البته تعداد دانشجویان این دانشگاه کم است و در مجموع، تقریبا 6000 دانشجو در آن درس می‌خوانند.

اما شما نباید دانشگاه را بر اساس تعداد دانشجویانش قضاوت کنید. این دانشگاه در محلی خارج از شهر نووسیبریسک قرار دارد. این شهر را می‌توان سومین شهر مهم و پرجمعیت روسیه به حساب آورد.

البته این شهر نسبت به مسکو و سن پترزبورگ شهرت کمتری دارد. حتی شاید به خاطر تلفظ سختش تا به حال به اسمش توجه نکرده باشید.

اما در این شهر فرهنگی غنی جریان دارد و از امنیت بالایی برخوردار است. طبق تجارب به دست آمده، برخی دانشجویان در شهری مثل مسکو احساس آرامش ندارند. ولی در نووسیبریسک یک زندگی دانشجویی آرام را تجربه خواهید کرد.

تحصیل در روسیه

دانشگاه دولتی سن پترزبورگ (Saint Petersburg State University)

از معتبرترین دانشگاه‌های روسیه، می‌توان به دانشگاه دولتی سن پترزبورگ اشاره کرد. این دانشگاه در رتبه‌بندی EECA، جایگاه چهارم را به خودش اختصاص داده است.

دانشگاه سن پترزبورگ ابتدا در سال 1724 تاسیس شد و طبق آخرین گزارشات، حدود 30000  دانشجو در آن درس می‌خوانند. از این تعداد، حدود 3000 نفر دانشجوی بین‌المللی هستند.

از اسم دانشگاه محل قرار گیری آن، یعنی شهر سن پترزبورگ را می‌توان تشخیص داد. این دانشگاه با بیش از 400 ساختمان و 25 دانشکده به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های دنیا محسوب می‌شود.

اگر خدمات و امکانات آموزشی دانشگاه را نادیده بگیریم، شهر زیبای سن پترزبورگ را نمی‌توان نادیده گرفت. شهری آرام، زیبا و توریستی که از هر گوشه‌اش هنر می‌بارد.

تحصیل در روسیه

دانشگاه دولتی تومسک (Tomsk State University)

این دانشگاه قدمت بالایی دارد. در حقیقت می‌‌توان آن را یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها در قاره‌ی آسیا دانست. چون دانشگاه تومسک ابتدا در سال 1880 ساخته و تاسیس شد. این دانشگاه در رتبه‌بندی EECA، جایگاه یازدهم را به خود اختصاص داده است.

هم اکنون حدود 23000 دانشجو در دانشگاه تومسک درس می‌خوانند. جالب است بدانید که این دانشگاه در رشته‌ی زبان‌های مدرن، فیزیک و ستاره‌شناسی جزو برترین دانشگاه‌های دنیا است.

تحصیل در روسیه

دانشگاه فیزیک و تکنولوژی مسکو

همانطور که از نام آن مشخص است، در این دانشگاه رشته‌ی فیزیک، نجوم و تکنولوژی تدریس می‌شود. این دانشگاه در رتبه‌بندی EECA، جایگاه سیزدهم را به خود اختصاص داده است.

دانشگاه فیزیک مسکو ابتدا در سال 1946 تاسیس شد. اما وجود اینکه قدمت چندانی ندارد، در تدریس  رشته‌های فیزیک، علوم طبیعی و … جزو برترین دانشگاه‌های دنیا است.

درست مثل دانشگاه نووسیبریسک، این دانشگاه نیز دانشجویان زیادی ندارد. طبق آخرین آمار به دست آمده، حدود 5700 دانشجو در این دانشگاه درس می‌خوانند.

اما تعداد زیادی از فارغ‌التحصیل، هم اکنون به عنوان فیزیکدانان، ستاره‌شناسان و دانشمندان بزرگی در حال فعالیت هستند.

تحصیل در روسیه

دانشگاه ملی تحقیقات هسته‌ای مفی (National Research Nuclear University “Mephi“)

از معتبرترین دانشگاه‌های فنی در روسیه می‌توان به این دانشگاه اشاره کرد که ابتدا در سال 1942 تاسیس شده است.

این دانشگاه بیشتر در زمینه‌‌هایی چون فیزیک، مهندسی، ریاضیات و رشته‌هایی از این قبیل تمرکز دارد. البته علاوه بر این موارد، دانشگاه در زمینه‌ی زبان‌های خارجه، علوم سیاسی اقتصادی و علوم انسانی نیز فعالیت‌های مفیدی انجام می‌دهد.

جالب است بدانید که این دانشگاه در رشته‌ی فیزیک و ستاره‌شناسی جزئی از 100 دانشگاه برتر قرار دارد.

سخن آخر

معمولا اکثر دانشجویان تلاش می‌کنند تا برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادایی و اروپایی اقدام کنند.

اما ما در این مقاله سعی کردیم تا ارزش علمی و امکانات آموزشی موجود در روسیه را نیز بیان کنیم. شما خیلی راحت‌تر از سایر کشورها می‌توانید از دانشگاه‌های روسیه پذیرش بگیرید.

علاوه بر این، رفت و امد به این کشور برای ایرانیان امری ساده و نسبتا ارزان است. چون معمولا قیمت یک بلیط معمولی و مقرون به صرفه به روسیه، از سه الی چهار میلیون تومان فراتر نمی‌رود.

ولی برای سفر به کانادا یا انگلستان، دست کم باید بیست میلیون تومان هزینه کنید. البته در صورتی که بتوانید از هفت خان رستم رد شوید و ویزای توریستی آن را اخذ نمایید!

پس در صورت تحصیل در این کشورها، شانس کمی دارید که خانواده‌ی خود را ملاقات کنید. اما نزدیکی به کشور روسیه و مقرون به صرفه‌ بودن نرخ بلیط‌ها را می‌توان مزیت بزرگی  به حساب آورد.

ما در این مقاله صرفا پنج مورد از برترین دانشگاه‌های روسیه را معرفی کردیم. ولی در این کشور، دانشگاه‌های فوق‌العاده‌ی زیادی وجود دارند.

اما هنگام ارسال درخواست  پذیرش، حتما باید به رشته‌ی تحصیلی خود نیز توجه کنید. برای مثال، حالا می‌دانید که برای رشته‌ی فیزیک، بهتر است دانشگاه فیزیک و تکنولوژی مسکو را انتخاب کنید.

این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که معمولا در هر دانشگاه، برخی رشته‌ها بهتر تدریس می‌شوند. درست همین نکته به شما در انتخاب برترین دانشگاه در روسیه کمک می‌کند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button