تحصیل در فنلاند به زبان انگلیسی

تحصیل در فنلاند به زبان انگلیسی

مقدمه

وقتی صحبت از کیفیت آموزش به میان می‌آید، فنلاند یکی از کشورهایی است که قبل از سایر کشورهای اتحادیه‌ی اروپا به ذهن خطور می‌کند. کشور فنلاند نه تنها سیستم آموزشی توسعه‌یافته‌ای دارد، بلکه هم‌گام با آخرین تحولات موجود در سیستم‌های آموزشی در کل دنیا، به پیش‌رفته است. به‌علاوه، فنلاند رتبه‌ی ممتازی در استانداردهای آموزشی در سطح جهان دارد. اگر شما هم مایل هستید به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های فنلاند تحصیل کنید، این خبر خوب را به شما می‌دهیم که بسیاری از دانشگاه‌ها در فنلاند، آموزش را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.

همین امکان تحصیل به زبان انگلیسی در فنلاند، این کشور را محل  مناسبی برای ادامه‌ی تحصیل دانشجویان بین‌المللی کرده است. بالغ بر 40 دانشگاه در کشور فنلاند در 600 رشته‌ی تحصیلی گوناگون، دوره‌های آموزشی خود را به زبان انگلیسی برای دانشجویان متقاضی برگزار می‌کنند.

چنانچه متقاضی ادامه‎ی تحصیل در فنلاند به زبان انگلیسی هستید، این مقاله مختص شماست.

ادامه‌ی تحصیل به زبان انگلیسی در فنلاند، در چه رشته‌هایی امکان‌پذیر است

در فنلاند شما به‌راحتی قادر به ادامه‌ی تحصیل به زبان انگلیسی هستید. دانشگاه‌های این کشور برای جذب بیشتر دانشجویان بین‌المللی تعداد زیادی رشته‌ی تحصیلی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. در حال حاضر 600 رشته‌ی تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در فنلاند برگزار شده و هر ساله بر تعداد این رشته‎ها افزوده می‎شود. کسب و کار، مهندسی، علوم کامپیوتر، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، پزشکی و حقوق برخی از این رشته‌ها هستند.

اسامی برخی از دانشگاه‌هایی که امکان ادامه‌ی تحصیل به زبان انگلیسی در آن‌ها وجود دارد  و برخی از رشته‌های ارائه شده در این دانشگاه‌ها در ادامه می‌آید:

ردیفنام دانشگاهرشته تحصیلیمقطع
      1          دانشگاه هلسینکی  علومکارشناسی
اقتصاد کشاورزی- محیط زیست و منابع- علوم کشاورزی- شیمی- علوم اطلاعات- علوم کامپیوتر- اکولوژی- اقتصاد- ارتباطات و سیاست جهانی- زمین‌شناسی – جغرافیا- صنایع غذایی-جنگلداری- ژنتیک-میکروبیولوژی- ریاضی و آمار- زبان شناسی- نوروساینس- مدیریت شهریکارشناسی‌ارشد
تاریخدکترا
          2            دانشگاه Tampereمهندسی انرژی و محیط زیست- تجارت بین المللی- رسانه و هنر- مطالعات اجتماعی فرهنگی تاریخیکارشناسی
رقابت‌های کسب و کار- تحلیل داده- مطالعات فرهنگی- مدیریت بازاریابی و تجارت بین الملل- علوم سلامت- مطالعات اینترنت و بازی‌های کامپیوتری- مدیریت تجارت بین‌الملل- کارشناسی ارشد هنر، فرهنگ و فیلم نامه نویسی- مهندسی تکنولوژی اطلاعات-منابع طبیعی- آموزش رسانه-مدیریت رسانه- توسعه نرم‌افزاریکارشناسی‌ارشد
دکترای برنامه‌ریزی اپیدمیولوژیدکترا
            3            دانشگاه Eastern Finlandنگرشی بر ادیان-  دوره‌های روانشناسی برای دانشجویان بین‌المللی- مطالعات بین‌المللی در حقوق-  زبانشناسی و تکنولوژی زبانکارشناسی
زیست پزشکی- تجارت و مدیریت- تأثیر رنگ بر تکنولوژی رسانه-  پزشکی بالینی- سلامت عمومی- علوم زبانشناسیکارشناسی‌ارشد
برنامه‌ریزی کسب و کار- شیمی- پزشکی- جنگلداری و منابع طبیعی- مطالعات زبانشناسی-حقوق- آمار و ریاضیات- فیزیک پزشکی- پزشکی مولکولی- علوم غذایی- مدیریت اجتماعی و سلامت- آموزش زبان انگلیسیدکترا
    4Centria University of Applied Sciences  مدیریت کسب و کار- تکنولوژی و شیمی-مدیریت صنعتی- تکنولوژی اطلاعات- پرستاریکارشناسی
    5          HAMK University of Applied Sciences  مهندسی اتوماسیون- مدیریت ساخت و ساز- تجارت بین‌الملل- مهندسی مکانیک و مدیریت تولیدکارشناسی
مدیریت کسب و کار و سرمایه‌گذاری- توسعه و مدیریت مراقبت‌های اجتماعی و بهداشتیکارشناسی‌ارشد
    6  Metropolia University of Applied Sciences  تکنولوژی اطلاعات (پاره‌وقت و تمام‌وقت)- خدمات اجتماعی- پرستاری- مهندسی محیط زیستکارشناسی
مدیریت صنعتی- تکنولوژی اطلاعات- لجستیک- مدیریت کسب و کار سلامت- مهندسی مدیریت کسب و کار سلامتکارشناسی‌ارشد
  7    JAMK University of Applied Sciences  پرستاری- کسب و کار بین‌الملل- لجستیککارشناسی
امنیت سایبریکارشناسی‌ارشد

مدارک لازم برای اخذ ویزا برای  ادامه‌ی تحصیل به زبان انگلیسی در فنلاند

پس از اینکه از دانشگاه موردنظر خود پذیرش گرفتید، باید مدارک زیر را به منظور اخذ ویزای دانشجویی آماده کنید و تحویل دهید:

  • ارائه‌ی پاسپورت معتبر و دارای اعتبار بیشتر از 1 سال و کپی آن
  • ارائه‌ی اصل شناسنامه و ترجمه‌ی تمام صفحات و کپی آن‌ها
  • ارائه‌ی دو قطعه عکس رنگی 4*6
  • ارائه‌ی مدرک زبان آیلتس یا تافل
  • ارائه‌ی یک بیمه نامه‌ی معتبر درمانی
  • ارائه‌ی یک اجاره نامه
  • ارائه‌ی گواهی تمکن مالی
  • ارائه‌ی مدارک تحصیلی از مقطع دیپلم به بالا
  • ارائه‌ی نامه‌ی پذیرش تحصیل از دانشگاه‌های فنلاند

هزینه‌ی تحصیل در فنلاند به زبان انگلیسی

در فنلاند دانشگاه‌ها برای دانشجویان مقیم کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا، منطقه‌ی اقتصادی اروپا و سوئیس رایگان است؛ ولی اگر متولد ایران و مقیم هیچکدام از این کشورها نباشید، به عنوان دانشجوی بین‌المللی تلقی می‌شوید و باید شهریه پرداخت کنید.

عمدتاً شهریه‌ی هر دانشجو در سال بین 6000 تا 18000 یورو است. این شهریه می‌تواند با توجه به دانشگاهی که انتخاب کرده‌اید و رشته‌ی تحصیلی شما متغیر باشد.

معمولاً دانشجویانی که به‌صورت تمام‌وقت در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه‌های فنلاند تحصیل می‌کنند مجبور به پرداخت شهریه هستند و دانشجویان مقطع دکترا از پرداخت شهریه معاف هستند. البته این در صورتی است که به زبان انگلیسی تحصیل کنید. اگر به زبان فنلاندی مسلط باشید و به این زبان به تحصیل بپردازید، در تمامی مقاطع شهریه‌ی شما صفر می‌شود.

میزان هزینه‌ی تحصیل در فنلاند به زبان انگلیسی

میزان هزینه‌ی تحصیل در فنلاند به زبان انگلیسی در هر دانشگاهی متفاوت است. همچنین این میزان از یک رشته به رشته دیگر هم می‌تواند متغیر باشد؛ در جدول ریز میزان شهریه‌ی برخی دانشگاه‌های فنلاند آمده است:

میزان شهریه در سالنام دانشگاهردیف
12000  تا 15000 یوروAalto University1
8000 تا 12000 یوروÅbo Akademi University2
6000 تا 9000 یوروArcada University of Applied Sciences3
8500 تا 9500 یوروHaaga-Helia UAS4
12500 یوروHanken School of Economics5
10000 تا 12000 یوروHelsinki Metropolia UAS6
8000 تا 15000 یوروUniversity Of Eastern Finland7
13000 تا 18000 یوروUniversity of Helsinki8
10000 تا 13000 یوروUniversity of Oulu  9
8000 تا 12000 یوروUniversity of Tampere10
8000 تا 16000 یوروUniversity of Turku11

درنظر داشته باشید که این هزینه‌ها فقط به شهریه‌ی دانشگاه اختصاص می‌یابند و هزینه‌های زندگی را شامل نمی‌شوند.

بورسیه‌های موجود برای تحصیل در فنلاند به زبان انگلیسی

خوش‌بختانه برای دانشجویان متقاضی برای ادامه‌ی تحصیل به زبان انگلیسی در فنلاند بورسیه‌هایی درنظرگرفته شده است. در فنلاند هر دانشگاهی بورسیه‌ی تحصیلی مجزایی دارد که به دانشجویان واجد شرایط اعطا می‌کند. این بورسیه‌ها به شایستگی‌های دانشجو و رشته‌ی تحصیلی او بستگی دارد. برخی از دانشگاه‌ها با اعطای بورسیه، کل مبلغ شهریه‌ی دانشجو را پوشش می‌دهند و برخی دیگر مقدار مشخصی از شهریه را دربرمی‌گیرند؛ مثلاً 50 درصد آن‌ را. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله «بورسیه تحصیلی فنلاند» مراجعه کنید.

زمان پرداخت شهریه‌ی تحصیل در فنلاند به زبان انگلیسی

معمولاً وقتی نامه‌ی پذیرش دانشگاه را دریافت می‌کنید، صورت‌حسابی به همراه آن به شما داده می‌شود که میزان هزینه‌ی تحصیلی یک سال شما در آن قید شده است. اگر از همان ابتدای کار موفق به دریافت بورسیه‌ی تحصیلی شده باشید، مبلغ بورسیه به‌طور اتوماتیک از شهریه شما کسر می‌شود. همان‌طورکه گفته شد این مبلغ میتواند کل شهریه یا نیمی از آن را دربربگیرد. شیوه‌ی پرداخت شهریه هم می‌تواند در هر دانشگاه  متفاوت باشد؛ برخی از دانشگاه‌ها به شما دو هفته زمان می‌دهند تا کل شهریه را پرداخت کنید و وضعیت پذیرش شما در این دو هفته مشروط خواهد بود ولی برخی دیگر از دانشگاه‌ها شهریه‌ی شما را در چند مرحله دریافت می‌کنند.

پرداخت به موقع شهریه دانشگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چراکه تا شهریه را پرداخت نکنید، قادر به گرفتن ویزای دانشجویی و به‌تبع آن، اجازه اقامت نخواهید بود.

هزینه‌ی زندگی در فنلاند

فنلاند کشور ارزانی برای زندگی نیست؛ با این حال می‌توان در آن یک زندگی دانشجویی قابل‌قبول را گذراند. میزان پولی که در ماه خرج می‌کنید بستگی به سبک زندگی شما و شهری که در آن زندگی می‌کنید دارد؛  به‌عنوان مثال، هزینه‌ی زندگی در «هلسینکی»، پایتخت این کشور، بیشتر از شهرهای کوچک‌تری مثل «اولو» خواهد بود.

دانشگاه هلسینکی به دانشجویان خود پیشنهاد می‌دهد که ماهانه، مبلغی در حدود 700 تا 1000 یورو را برای هزینه‌های زندگی خود درنظربگیرند که این مبلغ شامل اجاره‌خانه هم می‌شود. البته زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی بسیار مقرون به‌صرفه‌تر است ولی اجاره‌ی یک اتاق مستقل یا یک سوئیت، خصوصاً در شهری مثل هلسینکی، می‌تواند بسیار گران تمام شود. برای اطلاعات بیشتر به مقاله «هزینه تحصیل در فنلاند» مراجعه کنید.

بهترین دانشگاه‌های فنلاند  برای تحصیل به زبان انگلیسی

دانشگاه‌های فنلاند از شهرت جهانی برخوردارند و معمولاً در رتبه‌بندی‌های جهانی در صدر جدول هستند. دانشگاه هلسینکی یکی از 20 دانشگاه برتر اروپا و بهترین دانشگاه فنلاند است. از میان دیگر دانشگاه‌های تحقیقاتی فنلاند، دانشگاه‌های Aalto University  و University of Turku جزو 300 دانشگاه برتر دنیا هستند. دانشگاه‌های ممتاز دیگری هم برای رشته‌های علوم‌کاربردی وجود دارند که به دلیل فعالیت‌های تحقیقاتی کمتر، در رتبه‌های پایین‌تری قرارگرفته‌اند.

مهلت ارائه‎ی درخواست پذیرش

چنانچه قصد دارید در ترم پاییز (ماه سپتامبر) دانشگاه موردنظر خود شرکت کنید باید در ماه ژانویه همان سال نامه‌ی درخواست پذیرش خود را ارائه کرده باشید. زمان دقیق ثبت‌نام می‌تواند هر سال متغیر باشد. دانشگاه‌های علوم‌کاربردی در فنلاند معمولاً تا ماه مارس و آوریل هم نامه‌ی درخواست پذیرش را قبول می‌کنند.

اگر قصد دارید در ماه ژانویه، ترم تحصیلی خود را شروع کنید، زمان ارسال نامه‌ی پذیرش، ماه سپتامبر سال پیش خواهد بود.

مدرک زبان موردنیاز برای تحصیل در فنلاند به زبان انگلیسی

برای ادامه‌ی تحصیل در فنلاند به زبان انگلیسی، باید توانایی خود را در زبان انگلیسی ثابت کنید؛ چنانچه هر یک از شرایطی را که در ادامه می‌گوییم، داشته باشید، نیازی به ارائه‌ی نمره تافل یا آیلتس ندارید:

  • مانند کسی که زبان انگلیسی زبان مادری‌اش است، بتوانید به این زبان صحبت کنید.
  • مدرک تحصیلی پیشین خود را از یکی از دانشگاه‌های اتحادیه‌ی اروپا، استرالیا، کانادا، نیوزیلند یا ایالات متحده‌ی امریکا دریافت‌کرده باشید.
  • در بعضی از دانشگاه‌های فنلاند، اگر در مقطع تحصیلی پیشین خود، تنها چند واحد را نیز به زبان انگلیسی گذرانده باشید، به شما اجازه‌ی تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع بالاتر را می‌دهند.

چنانچه هیچ‌کدام از شرایط بالا را ندارید، باید در یکی از آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی شرکت کنید.

آزمون‌های مورد قبول دانشگاه‌های فنلاند برای تحصیل به زبان انگلیسی

همه‌ی دانشگاه‌های فنلاند مدارک آزمون‌های IELTS Academic و TEFL iBT یا PBT را می پذیرند. همچنین مدارکی نظیر PEARSON Test of English (PTE Academic) ، Cambridge ESOL’s Certificate of Proficiency in English (CPE) یا Cambridge ESOL’s Certificate in Advanced English (CAE) برای دانشگاه‌های این کشور قابل قبول است.

اگر می‌خواهید در آزمونی برای کسب یکی از مدارک فوق شرکت کنید، پیشنهاد ما آزمون‌های آیلتس یا تافل است.

نمره‌ی آیلتس و تافل موردنیاز برای تحصیل در فنلاند به زبان انگلیسی

در اکثر دانشگاه‌های فنلاند، نمره‌ی آیلتس موردنیاز برای اخذ پذیرش، 6 یا 5/6 است. چنانچه در آزمون تافل شرکت کرده باشدَ، نمره‌ی موردنیاز شما باید در محدوده‌ی 79 تا 92 باشد.

در جدول زیر نمره‌ی موردنیاز آیلتس و تافل برای اخذ پذیرش از چند دانشگاه محبوب فنلاند را مرور می‌کنیم:

ردیفنام دانشگاهنمره آیلتسنمره تافل
1Aalto University5/692
2Arcada University of Applied Sciences679
3Lapland University of Applied Sciences (Lapin AMK)679 تا 80
4LUT University (Lappeenranta-Lahti University of Technology)6کارشناسی: 78 کارشناسی‌‌ارشد: 80
5Oulu University of Applied Sciences (OAMK)5/5 یا 679 تا 80
6Tampere University5/692
7University of Eastern Finland5/692 تا 99
8University of Helsinki5/692
9University of Jyvaskylaکارشناسی‌ارشد: 5/6 دکترا: 7کارشناسی‌ارشد: 92 دکترا:95
10University of Lapland5/685
11University of Oulu5/692
12University of Turkuکارشناسی: 6 کارشناسی‌ارشد:5/6کارشناسی: 80 کارشناسی‌ارشد: 92

آیا دانستن زبان فنلاندی برای تحصیل به زبان انگلیسی لازم است

به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، شما نیازی به دانستن زبان فنلاندی ندارید، خصوصاً که فنلاندی‌ها، مخصوصاً نسل جوان مردم این کشور، به زبان انگلیسی تسلط دارند.

ولی درنظر داشته باشید که اصولاً ادامه‌ی تحصیل در یک کشور دیگر، فرصت مناسبی است تا با زبان جدیدی آشنا شوید و د صورت امکان دوره‌های آموزشی دلخواه را به زبان آن کشور بگذرانید.

کار حین تحصیل به زبان انگلیسی در فنلاند

امکان کار حین تحصیل برای دانشجویان در تمام کشورهای اتحادیه‌ی اروپا یکی از پراهمیت‌ترین مسائل است، در کشور فنلاند هم اجازه کارحین تحصیل یک ویژگی مهم محسوب می‌شود.

در این کشور دانشجویان غیراروپایی نیز درصورتی‌که بتوانند با یک کارفرما قرارداد کاری منعقد کنند، می‌توانند در یک زمان مشخص، به صورت پاره‌وقت مشغول به کار شوند. دانشجویان پس از اخذ ویزای تحصیلی فنلاند در مقطع کارشناسی، می‌توانند تا 10 ساعت در هفته کار کنند. آگاهی به زبان فنلاندی و سوئدی در بیشتر موارد از مستلزمات پیداکردن شغل دانشجویی محسوب می‌شود. برای مقطع کارشناسی‌ارشد نیز دانشجویان می‌توانند درصورت پیداکردن کار پاره‎وقت، تا 20 ساعت مشغول به کار شوند. در مقطع دکترا نیز تا حدود 30 ساعت در هفته اجازه‌ی کار داده می‌شود.

ویزای تحصیلی فنلاند و ویزای همراه

یکی از مسائل بسیار مهم برای دانشجویان متأهل، امکان همراهی خانواده آنان در کشور فنلاند است. خوشبختانه امکان اخذ ویزای همراه برای خانواده‌ی دارندگان ویزای تحصیلی فنلاند وجود دارد.

سوألات متداول

  1. آیا  امکان تحصیل به زبان انگلیسی در فنلاند برای کلیه‌ی مقاطع تحصیلی وجود دارد؟

بله. حدوداً 40 دانشگاه در فنلاند دوره‌های تحصیلی خود را در مقاطع مختلف به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند.

  • متوسط هزینه‌ی تحصیلی به زبان انگلیسی در فنلاند به چه میزان است؟

هزینه‌ی تحصیلی به زبان انگلیسی در فنلاند حدوداً بین 6000 تا 18000 یورو متغیر است.

سخن پایانی

دانشگاه‌های کشور فنلاند برای جذب بیشتر دانشجویان بین‌المللی تعداد زیادی رشته‌ی تحصیلی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. در حال حاضر 600 رشته‌ی تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در فنلاند برگزار شده و هر ساله بر تعداد این رشته‎ها افزوده می‎شود. برای تحصیل در دانشگاه‌های تراز اول فنلاند به زبان انگلیسی حتماً باید یکی از مدارک آیلتس یا تافل را ارائه دهید. به خاطر داشته باشید نمرات درخواستی آزمون‌های آیلتس و تافل در دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف متفاوت است. پس بعد از انتخاب رشته و دانشگاه، شرایط لازم برای تحصیل را از سایت دانشگاه استخراج کنید. اگر در پیدا کردن رشته و دانشگاه با مشکلی روبرو هستید و تردیدهای زیادی در ذهنتان وجود دارد، می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا شما را در راه پر پیچ‌وخم تحصیل در فنلاند به زبان انگلیسی یاری کنند.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button