تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کشور فنلاند

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کشور فنلاند

مقدمه

فنلاند کشوری است با حدود 5/5 میلیون نفر جمعیت که در شمال اروپا قرار گرفته و پایتخت آن هلسینکی است. این کشور از شمال با نروژ، از شرق با روسیه و از غرب با سوئد مرز زمینی دارد. واحد پول آن یورو و نوع حکومتش جمهوری است.

از 5/5 میلیون نفر جمعیت این کشور، حدود یک میلیون نفر در پایتخت آن زندگی می‌کنند. وسعت فنلاند 338 هزار کیلومتر مربع است. تابستان این کشور اروپایی، بسیار گرم و کوتاه است و زمستانی تاریک، سرد و طولانی‌ دارد. در زمستان‎های فنلاند به مدت 2 ماه خورشید طلوع نمی‌کند و در تابستان‌های این کشور نیز، دو ماه غروب آفتاب دیده نمی‌شود.

با وجود شرایط اقلیمی کاملاً متفاوت فنلاند، دانشجویان بین‌المللی زیادی تمایل دارند به علت سیستم آموزشی فوق‌العاده‌، این کشور را برای ادامه‌ی تحصیل انتخاب کنند.

در ادامه به برخی از دلایل دانشجویان برای انتخاب فنلاند به عنوان یک کشور مناسب برای ادامه‎ی تحصیل می‌پردازیم و درباره دانشگاه‌ها و شرایط ورود به آن‌ها و هزینه‌های‌ زندگی و تحصیل در این کشور، اطلاعاتی در اختیار خوانندگان عزیز قرار می‌دهیم.

چرا برای ادامه‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد فنلاند را انتخاب کنیم؟

  • این کشور دارای سیستم آموزشی پیشرفته‌ای است: سیستم آموزشی دانشگاه‌های فنلاند در جهان جزو بهترین‌ها به‎شمار می‌رود؛ اساتید دانشگاه‌های فنلاند بر این باور هستند که دانشجویان باید گذشته از روش‎های تئوری، دروس‌ را به شکل عملی نیز یاد بگیرند تا بتوانند در زندگی و کار خود از آن استفاده کنند.
  • سبک تدریس در دانشگاه‌های این کشور، نوآورانه است: مورد دیگری که سیستم آموزشی این کشور را از دیگر کشورها متمایز ساخته، شناخت نیاز دانشجویان به کسب مهارت‌های میان‌رشته‌ای در دنیای مدرن است.
  • تلفیق تحصیل با شغل نیمه‎وقت در فنلاند بسیار معمول است. دانشجویان این اجازه را دارند که برای کسب درآمد و به دست آوردن تجربه‎ی کاری، اقدام به کار حین تحصیل ‌کنند.

اولین قدم: انتخاب رشته و دانشگاه

 در ادامه در مورد رشته‌های پرطرفدار و دانشگاه‌های برتر فنلاند اطلاعاتی در اختیار شما قرار می‌دهیم که می‌توانید در تصمیم‌گیری‌ها از آن‌ها استفاده کنید:

انواع دانشگاه‌های فنلاند

فنلاند سه نوع دانشگاه دارد، دانشگاه علمی کاربردی، دانشگاه دولتی و دانشگاه‌های خصوصی که هر کدام شرایط و شهریه‌ی متفاوت دارند. دانشجویان کشورهایی که عضو اتحادیه‌ی اروپا نیستند، اگر بخواهند به زبان انگلیسی تحصیل کنند، باید شهریه بپردازند؛ اما تحصیل به زبان فنلاندی، رایگان است.

دانشگاه علمی کاربردی

  • رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی بیشتر به شکل عملی یا کارورزی برگزار می‌شود.
  • این نوع دانشگاه‌ها از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی کوچک‌تر هستند.
  • دوره‎های دانشگاه‌ علمی‌کاربردی بیشتر در مقطع کارشناسی برگزار می‌شود و دانشجویان علاقه‌مندان برای تحصیل در رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد، باید سه سال سابقه کار داشته باشند.
  • دوره‎ی تحصیلی مقطع کارشناسی، حداقل 5/3 تا 4 سال و دوره‌ی تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد 1 تا 5/1 سال است.
  • هزینه‌ی این نوع دانشگاه‌ها در مقایسه با دانشگاه‌های خصوصی کمتر است.

دانشگاه دولتی

  • این نوع دانشگاه‌ها از چند دانشکده تشکیل شده‌اند.
  • در دانشگاه‌های دولتی، دوره‌ی تحصیلی مقطع کارشناسی 3 سال و مقطع کارشناسی ارشد 2 سال است.

دانشگاه‌های خصوصی فنلاند

 مقطع کارشناسی دانشگاه‌های خصوصی 4 سال و مقطع کارشناسی ارشد آن‌ها 2 سال است؛ هم‏چنین این نوع دانشگاه‌ها نسبت به دانشگاه‌های دولتی شهریه‌ی بیشتری دریافت می‌کنند.

انواع دوره‌های کارشناسی ارشد در فنلاند

دوره‌های کارشناسی ارشد به دو شیوه برگزار می‌شوند: شیوه‌ی آموزش‌محور و پژوهش‌محور.

  • در شیوه‌ی آموزش محور، دانشجویان درس را با سخنرانی، سمینار‌ها و کار آزمایشگاهی فرامی‌گیرند.
  • در شیوه‌ی پژوهش محور، دانشجویان باید پروژه ارائه دهند و درباره موضوعات مرتبط با رشته‌ی خود تحقیق کنند. دوره‌ی کارشناسی ارشد پژوهش‌محور از دوره‌ی آموزش‌محور طولانی‌تر است.

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در فنلاند

  1. دانشگاه هلسینکی
  2. دانشگاه آلتو
  3. دانشگاه تامپره
  4. دانشگاه اولو
  5. دانشگاه LUT
  6. دانشگاه تورکو
  7. دانشگاه فنلاند شرقی
  8. دانشگاه جیواسکیلا
  9. دانشگاه ابو آکادمی

پرطرفدارترین رشته‌ها برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در فنلاند

  • مهندسی و فناوری:

مهندسی برق، مهندسی تحلیل سیستم صنایع، مهندسی علوم مواد و مهندسی زیست پزشکی.

  • کسب‌و‌کار و مدیریت:

 اقتصاد، مدیریت سایبری، حسابداری، دیجیتال مارکتینگ و مدیریت صنایع.

  • رشته‌ی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
  • علوم طبیعی، ریاضیات و ژنتیک
  • تربیت معلم

چگونه بفهمیم کدام دانشگاه برای ما مناسب است؟

 معمولاً وب‌سایت دانشگاه‌های مختلف اطلاعات لازم در خصوص رشته‌های ارائه شده و شرایط پذیرش آن دانشگاه را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند، پس با مراجعه به آن‌ها می‌توانید متوجه ‌شوید که رشته‌ی مورد نظر شما در کدام دانشگاه ارائه می‌شود و شرایط پذیرش آن دانشگاه چیست.

هم‏چنین به رنکینگ جهانی دانشگاه‌ها دقت کنید و میزان شهریه‌ی دانشگاه‌ها را نیز با توجه به بودجه‌ی خود بسنجید؛ ما نیز در این مقاله به دانشگاه‌های برتر فنلاند اشاره کرده‌ایم؛ سعی کنید دانشگاهی را انتخاب کنید که برگ برنده‌ی شما در رزومه‌تان باشد.

دومین قدم: استعلام شرایط لازم برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در فنلاند

هر دانشگاهی برای پذیرش دانشجو شرایطی دارد؛ فنلاند نیز از این قانون مستثنی نیست. برخی از شرایط لازم برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در فنلاند در ادامه آمده است:

  • مهارت زبانی (بستگی به رشته و دانشگاه دارد)
  • ارائه‌ی مدرک مقطع کارشناسی از دانشگاه معتبر
  • گرفتن نامه‌ی پذیرش از دانشگاه
  • بیمه‌ی درمانی

برای اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی بیمه‌ی درمانی مورد نیاز به مقاله‌ی «هزینه تحصیل در فنلاند» مراجعه کنید.

سومین قدم: مهارت زبانی لازم

هرچند زبان رسمی مردم فنلاند، فنلاندی یا سوئدی است، اما اکثر فنلاندی‌ها با زبان انگلیسی آشنایی کامل دارند. برخی از دانشگاه‌های فنلاند نظیر دانشگاه‌های هلسینکی، تامپر، واسا، آلتو و اولو نیز دوره‎های خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند؛ بنابراین دانستن زبان انگلیسی و ارائه نمره‌ی آیلتس 5/6 یا تافل 79 تا 92 برای یک دانشجوی بین‌المللی در فنلاند ضروری است. اگر رشته‌ای که انتخاب کرده‌اید، به زبان انگلیسی تدریس می‌شود، نیازی به دانستن زبان فنلاندی ندارید؛ زیرا فنلاندی به مراتب از انگلیسی سخت‌تر است و بیشتر مردم کشور فنلاند نیز به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند.

اگر می‌خواهید در کشور فنلاند، به زبان فنلاندی ادامه‌ی تحصیل دهید، باید مدرک مهارت زبان فنلاندی C1 را داشته باشید.

چهارمین قدم: ارسال درخواست

دانشجویان بین‌المللی به دو روش می‌توانند برای ادامه‌ی تحصیل در فنلاند درخواست دهند: به شکل برنامه‌ی جداگانه و برنامه‌ی مشترک. در برنامه‌ی مشترک دانشجویان می‌توانند تا شش رشته را انتخاب کنند؛ اما در برنامه‌ی جداگانه، برای رشته‌های مختلف باید به شکل جداگانه درخواست داده شود و برای انتخاب رشته‌ها محدودیتی وجود ندارد.

ددلاین‌ها

به طورکلی، درخواست ادامه‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باید از اوایل دسامبر تا اواسط ژانویه ارسال شود، ولی برای دانشگاه علمی‌کاربردی ممکن است ارسال درخواست تا ماه مارس هم امکان‌پذیر باشد؛ اگرچه به دانشجویان توصیه می‌شود تا برای کسب اطلاعات دقیق‌ از ددلاین‌های درخواست پذیرش، به وب‌سایت دانشگاه موردنظر خود مراجعه کنند.

پنجمین قدم: گرفتن نامه‌ی پذیرش

بعد از ارسال مدارک باید مدتی منتظر بمانید تا نتیجه‌ی پذیرش یا رد آن برای شما ارسال شود. اگر از یکی از دانشگاه‌های فنلاند نامه‌ی پذیرش گرفته‌اید، می‌توانید برای ویزای تحصیلی اقدام کنید؛ سپس به‌صورت حضوری یا به شکل آنلاین در دانشگاه خود ثبت نام کنید.

ششمین قدم: گرفتن بیمه‌ی درمانی

بیمه‌ی درمانی باید قبل از درخواست مجوز اقامت اخذ شود. برای دو سال اقامت در کشور فنلاند بیمه‌‌ی درمانی شما باید حداقل 100000 یورو از هزینه‌های پزشکی را پوشش دهد.

هفتمین قدم: آماده کردن منابع مالی

زمانی‌که برای مصاحبه درخواست ویزای تحصیلی به سفارت فنلاند مراجعه می‌کنید، اولین مدرکی که از شما خواسته می‌شود، گواهی‌نامه تمکن مالی است. این گواهی‌نامه نقش مهمی در تصمیم‌گیری افسر کنسولگری برای قبول یا رد درخواست شما دارد.

گواهی تمکن مالی، سند معتبری است که در بانک صادر می‌شود و در آن اطلاعاتی در مورد موجودی و انواع حساب‌های شما به همراه برابری دارایی شما با ارز مورد نیاز برای مدت زمان اقامت در کشور موردنظر (یورو) درج شده است.

رقم تمکن مالی به هزینه‌ی زندگی و شهریه‌ی دانشگاه بستگی دارد؛ برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله «هزینه تحصیل در فنلاند» مراجعه کنید.

هزینه‌ی تحصیل و زندگی در فنلاند در مقطع کارشناسی ارشد

برای یک دانشجو، هزینه‌ی تحصیل و زندگی در کشوری که می‌خواهد به آن مهاجرت کند، مهم است. در ادامه، هزینه‌ی زندگی در فنلاند را بررسی می‌کنیم:

  • هزینه‌ی تخمین زده شده برای یک فرد مجرد، با هزینه‌ی اجاره‎خانه، ماهانه 1500 یورو است.
  • هزینه‌ی زندگی با تبدیل ریال به یورو، به طور متوسط 80 درصد بالا‌تر از ایران است.
  • اجاره نیز حدود 67 درصد بالا‌تر از ایران است.

شهریه‌ی دانشگاه‌های دولتی معمولا بین 5000 تا 15000 یورو در سال است و در بین دانشگاه‌های دولتی این کشور، دانشگاه هلسینکی بالا‌ترین شهریه را دارد. در ادامه، شهریه‌ی سالیانه تعدادی از دانشگاه‌های برتر فنلاند آورده شده است:

  • دانشگاه هلسینکی: 13000 تا 18000 یورو
  • دانشگاه تورکو: 10000 تا 12000 یورو
  • دانشگاه آلتو: 12000 تا 15000 یورو
  • دانشگاه اولو: 10000 تا 13000 یورو
  • دانشگاه تامپر: 8000 تا 12000 یورو

بورسیه‌های موجود برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در فنلاند

اکثر دانشگاه‌های فنلاند بورسیه‌ای برای دانشجویان درنظر می‌گیرند که میزان آن با توجه به مقطع و رشته‌ی تحصیلی آن‌ها متفاوت است؛ بعضی از بورسیه‌ها ممکن است بخشی از شهریه‌‎ی دانشگاه را پوشش دهند و برخی دیگر شامل معافیت کامل دانشجو، از پرداخت شهریه شوند.

دانشجویان بین‌المللی باید هم‌زمان با ثبت‌نام در دانشگاه موردنظر، برای اخذ بورسیه‌ی تحصیلی هم درخواست دهند. درخواست‌های بورسیه‌ی تحصیلی مستقیماً در دانشگاه انجام می‌شود. در ادامه با دانشگاه‌هایی آشنا می‌شویم که به دانشجویان بین‌المللی بورسیه‌ها‌ی تحصیلی خوبی می‌دهند:

بورسیه‌ی دانشگاه هلسینکی

  • بورسیه‌ی تحصیلی این دانشگاه دو ساله است و معدل سال اول دوره‌ی تحصیلی شما برای دریافت آن، بسیار مهم است؛ چراکه بورسیه‌ی تحصیلی این دانشگاه براساس پیشرفت تحصیلی و نمرات شما، ارائه می‌شود.
  • کمک‌هزینه‌ی تحصیل تا 10000 یورو است.
  • معافیت از پرداخت شهریه امکان‌پذیر است.

بورسیه‌ی دانشگاه اولو در مقطع کارشناسی ارشد

  • یکی از شرایط این دانشگاه برای بورسیه گرفتن، حداقل نمره‌ی 55 ECTS است. دانشجویان باید این نکته را در نظرداشته باشند که بورسیه شامل هزینه‌ی غذا، وسایل نقلیه‌ی عمومی و اجاره‌خانه نمی‌شود. بورسیه‌ی این دانشگاه تنها یک سال به دانشجو تعلق می‌گیرد.

بورسیه‌ی دانشگاه آلتو

این دانشگاه نیز برای دانشجویان بین‌المللی بورسیه‌ای در نظر گرفته است. بورسیه‌ی این دانشگاه به سه گروه، طلایی، نقره‌ای و برنزی تقسیم می‌شود که از 8000 تا 16000 یورو در سال هستند.

شرایط کار حین تحصیل در فنلاند

دانشجویان بین‌المللی در طول تحصیل می‌توانند حداکثر حدود 25 ساعت در هفته به شکل نیمه‌وقت در زمینه‌ها و صنایع مختلف کار کنند.

هشتمین قدم: گرفتن ویزای دانشجویی فنلاند

یکی از شرایط اخذ ویزای فنلاند، گرفتن پذیرش از یکی از دانشگاه‌های این کشور است. ویزای تحصیلی به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که بخواهد بیشتر از 90 روز در فنلاند به تحصیل مشغول باشد. در ادامه‌ به مدارک و مراحل اخذ ویزای تحصیلی برای ادامه‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در فنلاند می‌پردازیم:

  • ارائه‌ی نامه‌ی پذیرش از یکی از دانشگاه‌های فنلاند
  • اثبات تمکن مالی به میزان حداقل 560 یورو در ماه یا حدود 6720 یورو در سال
  • گذرنامه‌ی معتبر عکس‌دار
  • ترجمه‌ی مدارک به زبان انگلیسی، فنلاندی یا سوئدی
  • بیمه‌ی درمانی

بعد از تکمیل مدارک باید این مدارک را به سفارت یا کنسولگری فنلاند در کشور خود ارائه کنید.

شرایط کار پس از فارغ‌التحصیل شدن از مقطع کارشناسی ارشد در فنلاند و نحوه‌ی اخذ اقامت دائم

در فنلاند دانشگاه‌ها به دانشجویان کمک می‌کنند تا در طول تحصیل با شرکت‌های محلی ارتباط برقرارکنند. در همین حین دانشجو باید بتواند توانایی و استعداد خود را به کارفرما نشان دهد تا پس از فارغ التحصیلی برای ادامه کار نزد همان کارفرما استخدام شود. شرایط کارکردن در فنلاند عالی است و کارفرمایان معمولاً حقوق بالایی به کارکنان می‌پردازند.

در ادامه به شما می‎گوییم که چگونه می‌توانید پس از فارغ‌التحصیلی به‌راحتی کار مناسب خود را بیابید.

  • کار حین تحصیل یک روش متداول در فنلاند است تا بدین وسیله کارفرما از قابلیت‌های شما آگاه شود و پس از فارغ التحصیلی، شما را به عنوان یک نیروی کار مناسب استخدام کند؛ بنابراین برای اینکه سریع‌تر بتوانید مشغول به کار شوید، بهتر است در حین تحصیل، در دوره‌ها‌ی کارورزی شرکت کنید یا به شکل نیمه‌وقت در یک شرکت محلی مشغول به کار شوید.

رایج‌ترین مشاغل عمومی دانشجویی در فنلاند، کار در رستوران‌ها، سوپر مارکت‌ها و خرده فروشی‌هاست؛ هم‏چنین می‌توانید کار‌های داوطلبانه انجام دهید تا یک تجربه‌ی عالی به دست آورید.

  • بعد از فارغ‌التحصیلی، دانشجویان می‌توانند برای 1 سال اجازه‌ی اقامت خود را تمدید کنند و دنبال کار مناسب باشند. برای تمدید اجازه اقامت باید تا زمانی که دانشجو هستید، درخواست دهید.
  • این کشور با کمبود نیروی کار در صنایع مختلف رو‌به‌رو است؛ در نتیجه شرکت‌های مختلف در این حوزه، بیشتر به دنبال استخدام نیرو هستند. حوزه‌ی فناوری اطلاعات هم یکی دیگر از زمینه‎هایی است که به دلیل کمبود نیروی انسانی، می‎تواند فرصت‌های مناسبی در اختیار فارغ‌التحصیلان جویای کار بگذارد.
  • برای یافتن یک کار مناسب، نیاز به یک رزومه‌ی قوی و تأثیرگذار دارید.
  • هم‏چنین بهتر است تا حد ممکن زبان فنلاندی را فرابگیرید. زیرا با وجود اینکه زبان انگلیسی در فنلاند بسیار رایج است ولی پیداکردن کار در بعضی از حوزه‌ها نظیر بهداشت و درمان با دانستن زبان فنلاندی راحت‌تر است.

اقامت دائم

اگر حداقل 4 سال به شکل مداوم در فنلاند زندگی و کار کنید، می‌توانید اقدام به اخذ اقامت دائم این کشور را بگیرید. با اقامت دائم فنلاند، از مزایایی نظیر بیمه‌ی سلامت و امنیت اجتماعی برخوردار خواهید شد.

اگر دانشجو هستید، پیش از پایان تحصیلات خود باید برای اقامت موقت در فنلاند دوباره درخواست دهید و مجوز اقامت خود را تمدید کنید. 

سؤالات متداول

ویزای همراه دانشجو در فنلاند چه شرایطی دارد و نحوه‌ی اخذ آن به چه شکل است؟

همسر، فرزند زیر 18 سال و والدین متقاضی می‌توانند برای ویزای همراه دانشجو درخواست دهند؛ هم‏چنین برای اخذ ویزای همراه دانشجو باید شرایطی رعایت شود که به شرح زیر است:

  • والدین متقاضی حق کار در فنلاند ندارند
  • همسر و فرزند دانشجو می‌توانند در این کشور تحصیل و کار کنند
  • داشتن پاسپورت
  • دو قطعه عکس
  • ارائه‌ی مدارک تمکن مالی
  • ارائه‌ی سند ازدواج

آیا برای ادامه‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در فنلاند شرط سنی وجود دارد؟

بله، حداقل سن 21 سال و حداکثر سن 28 سال ضروری است.

آیا امکان تحصیل کارشناسی ارشد در فنلاند به زبان انگلیسی وجود دارد؟

بله. بعضی از دانشگاه‌ها در این کشور، به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند. همان‌طورکه در این مقاله اشاره شد برای آیلتس و تافل حداقل نمره درنظرگرفته شده است.

آیا می‌توانم بدون مدرک زبان در کشور فنلاند تحصیل کنم؟

بله، اما شانس کمی وجود دارد؛ بنابراین بهتر است یکی از مدارک تافل یا آیلتس را داشته باشید.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button