تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی

تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی

مقدمه

دانشجویان ایرانی بیشتر ترجیح می‌دهند کشور انگلیسی‌زبانی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند و یا در هر کشوری که درس می‌خوانند، بتوانند به انگلیسی درس بخوانند. معمولاً تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های اروپایی هزینه دارد و دانشجویان بین‌المللی باید شهریه بپردازند. البته استثنائاتی هم در میان کشورهای اروپایی وجود دارد. یکی از بهترین این استثنائات که امکان تحصیل رایگان را به زبان انگلیسی برای همه‌ی دانشجویان دنیا فراهم کرده است، کشور نروژ است. شما با انتخاب نروژ برای تحصیل، علاوه بر این‌که در یکی از بهترین کشورهای اروپایی از نظر اقتصادی و اجتماعی درس می‌خوانید، این امکان را دارید که به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های دولتی نروژ مشغول به تحصیل شوید، بدون این‌که یک کرون شهریه بپردازید. البته مبلغی حدود 50 تا 60 یورو در ابتدای سال تحصیلی برای ثبت‌نام و کارت دانشجویی و … می‌پردازید و بعد از آن با خیال راحت و بدون شهریه ادامه تحصیل می‌دهید. در ادامه به شما خواهیم گفت تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی چگونه برای شما ممکن خواهد شد.

آیا فرقی می‌کند که در نروژ به زبان انگلیسی تحصیل کنیم یا نروژی؟

دانشگاه‌های دولتی نروژ برای همه‌ی دانشجویان جهان و با هر شرایطی رایگانند. با هر شرایطی یعنی این‌که شما در نروژ چه به زبان انگلیسی درس بخوانید و چه نروژی، از تحصیل رایگان برخوردار هستید. نگران رشته‌ها و تنوع آن‌ها هم نباشید. در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، رشته‌های زیادی به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند که شما به راحتی می‌توانید رشته‌ی مورد نظرتان را از بین آن‌ها انتخاب کنید.

چگونه می‌توان در نروژ به زبان انگلیسی تحصیل کرد؟

گام اول: انتخاب رشته و دانشگاه

ابتدا رشته‌ی مورد نظرتان را در دانشگاه‌های نروژ پیدا کنید. اگر رشته شما به زبان انگلیسی ارائه می‌شد، رنکینگ رشته‌ی خود را در دانشگاه‌های مختلف نروژ نگاه کنید و به هر دانشگاهی که با شرایط شما هماهنگ بود (نمره زبان، مدارک لازم و…) درخواست بفرستید.

گام دوم: اقدام برای اپلای

با دانشگاه یا استاد سوپروایزر (در صورت اقدام برای تحصیل در مقطع دکترا) ارتباط بگیرید. سعی کنید مدارک را مطابق آنچه دانشگاه از شما خواسته است، به دقت آماده کنید و بفرستید. در صورت پذیرش احتمالا یک مصاحبه‌ی آنلاین هم در پیش خواهید داشت.

گام سوم: اخذ ویزا

اگر دانشگاه شما را پذیرفت و مصاحبه هم به خوبی پیش رفت، یعنی شما پذیرش آن دانشگاه را برای تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی گرفته‌اید. حالا نوبت به مرحله‌ی گرفتن ویزا می‌رسد که این مرحله هم به اندازه‌ی مرحله قبل اضطراب‌آور، مهم و تعیین‌کننده است. پس دقت کنید. نامه‌ی پذیرش دانشگاه را همراه با مدارک شناسایی، پاسپورت، مدرک زبان، گواهی تمکن مالی، مدرک محل اسکان و… (برای اطلاعات بیشتر به مقاله «ویزای تحصیلی نروژ» و «تمکن مالی تحصیل در نروژ» مراجعه کنید) به سفارت نروژ در ایران بفرستید. اگر مدارکتان تکمیل باشد، سفارت هم به شما وقت مصاحبه می‌دهد و در صورت قبولی در مصاحبه، باید خود را برای رفتن به نروژ و تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی آماده کنید.

مهم‌ترین دانشگاه‌ها و رشته‌هایی که می‌توان با انتخاب آن‌ها به تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی پرداخت، کدامند؟

بهترین دانشگاه‌های نروژ را که هر سال رشته‌های زیادی را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند، در زیر ببینید:


نام دانشگاه                            رتبه
رتبه‌بندی THEرتبه‌بندی SHANGHAIرتبه‌بندی QS
University of Oslo13160113
University of Bergen201301194
Norwegian University of Science and Technology401101360
UIT Thee Arctic University of Norway 401501416
Norwegian University of Life Science501601 

بهترین رشته‌ها برای تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی در دانشگاه اسلو به شرح زیر‌ هستند:

بیوساینس، شیمی، ریاضیات و رشته‌های علوم طبیعی (PhD)، علوم کامپیوتر، علوم داده، مهندسی برق، اطلاعات و فناوری، مکانیک سیالات، انفورماتیک (بیشتر گرایش‌ها)، علوم مواد، انرژی و نانوتکنولوژی، فیزیک، دندانپزشکی (PhD)، پزشکی و علوم سلامت (PhD)، سیستم‌های انرژی تجدید‌پذیر، زبان‌شناسی، حقوق (گرایش‌های بین‌الملل عمومی، حقوق دریایی و همچنین دکتری حقوق)، روانشناسی، فلسفه، علوم اجتماعی، انواع گرایش‌های موسیقی و موسیقی‌شناسی و … .

بیشتر از 80 رشته در دانشگاه اسلو به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند که برای اطلاعات بیشتر باید به سایت دانشگاه مراجعه کنید.

 چند رشته از بهترین رشته‌ها برای تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی در دانشگاه برگن (مقطع کارشناسی ارشد) نیز به شرح زیر هستند:

علوم زیست‌پزشکی، جغرافیا و توسعه پایدار، توسعه جهانی، جغرافیای فیزیکی، مدیریت عمومی، طراحی، هنرهای زیبا، آهنگسازی و نوازندگی، فلسفه، زبان‌شناسی.

چند رشته از بهترین رشته‌ها برای تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی در دانشگاه NTNU (مقطع کارشناسی ارشد) در زیر گفته شده‌اند:

علوم کامپیوتر کاربردی، زیست‎‌شناسی، بیوتکنولوژی، مهندسی شیمی، شیمی، مطالعات کودک، فناوری ارتباطات، فناوری موسیقی خلاقانه، مهندسی برق قدرت، طراحی سیستم‌های الکترونیکی، شیمی و سم‌شناسی محیطی، مطالعات اروپایی، هنرهای زیبا، توسعه پایدار جهانی، مدیریت سلامت چندفرهنگی، توسعه منابع آبی، طراحی صنعتی، اکولوژی صنعتی، انفورماتیک، بازاریابی و تجارت بین‌المللی، پزشکی مولکولی، علوم ریاضی، هندسی و علوم مواد، فناوری دریایی، منابع اقیانوسی، نوروساینس، فناوری گاز طبیعی، مهندسی نفت، معماری پایدار، انرژی پایدار، برنامه‌ریزی شهری.

برای دیدن همه رشته‌های انگلیسی زبان در این دانشگاه‌ها و دانشگاه‌های دیگر نروژ به سایت آن‌ها مراجعه کنید.‌

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی

  • آخرین مدرک تحصیلی
  • معدل 14 به بالا (برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد)
  • مدرک زبان IELTS، TOEFL، PTE و Advanced C1 (نمره مدرک زبان برای تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی حتما باید بالای 6 برای تحصیل در مقطع لیسانس و در بیشتر مواقع بالای 6.5 برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس باشد. البته نمره زبان شما در نهایت به آنچه دانشگاه معین کرده است، بستگی دارد. ممکن است دانشگاهی برای چند رشته‌ی خاص نمره‌های بالاتر یا پایین‌تری در نظر گرفته باشد. اما این نمره هرگز زیر 6 نیست).
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه
  • رزومه‌ی خوب (مقاله و …)

در چه زمانی باید برای تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی اقدام کنیم؟

این مورد هم بستگی به دانشگاه‌ دارد. چند مورد را برای شما مثال می‌زنیم.
تاریخ اپلای برای تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی در دانشگاه اسلو:

  • شروع: 19 اکتبر
  • پایان: 1 دسامبر
  • جواب درخواست: حداکثر تا 13 آوریل

تاریخ اپلای برای تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی در دانشگاه برگن:

برای رشته‌های مختلف، زمان‌بندی متفاوت است. مثلا برای رشته طراحی، 1 فوریه، رشته‌های هنرهای زیبا، 15 آوریل و رشته زبان‌شناسی، 1 دسامبر  ددلاین‌های اپلای هستند. برای اطلاعات بیشتر به سایت دانشگاه مراجعه کنید.

تاریخ اپلای برای تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی در دانشگاه NTNU:

  • ددلاین: 1 دسامبر هر سال
  • تاریخ آپلود مدارک: تا 15 دسامبر هر سال
  • تاریخ ارسال مدرک زبان انگلیسی: تا 1 فوریه
  • تاریخ جواب درخواست: تا 5 آوریل

ددلاین دانشگاه‌ها متفاوت‌‌اند و شما حتما باید به سایت‌ها مراجعه کنید. ولی تاریخ شروع کلاس‌ها در همه‌ی دانشگاه‌های نروژ، ماه آگوست هر سال است.

شرایط سنی تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی چیست؟

معمولا داشتن سن بالای 18 برای تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی ضروری است. مگر این‌که شما آنقدر نخبه باشید که قبل از 18 سالگی دیپلم گرفته باشید. اما در مورد دانشجویان با سنین بالا باید گفت که برای تحصیل در مقطع لیسانس، سن اهمیتی ندارد. دانشجوی 30 ساله می‌تواند در کنار دانشجوی 18 ساله در کلاس بنشیند و درس بخواند. در مقاطع بالاتر هم این مورد چندان اهمیتی ندارد. مگر این‌که دانشگاه و رشته‌ی شما سن خاصی را برای تحصیل تعیین کرده باشد. در کل سن شما زمانی برای دانشگاه مهم می‌شود که مساله‌ی گپ تحصیلی در روند تحصیل شما وجود داشته باشد. در مورد گپ تحصیلی در ادامه توضیح می‌دهیم.

اما سن در دو وضعیت هم ممکن است برای شما مشکلاتی هرچند جزئی ایجاد کند:

1. هنگام درخواست وام یا بورسیه از دانشگاه یا دولت نروژ

2. هنگام پیدا کردن کار بعد از اتمام تحصیلات

آیا گپ تحصیلی تاثیری در پذیرش درخواست شما برای تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی دارد؟

گپ تحصیلی فاصله‌ای است که شما در روند تحصیل خود و بین دو مقطع دارید. این موضوع در بیشتر مواقع برای دانشگاه شما مهم است. حتی اگر هم برای دانشگاه اهمیتی نداشته باشد، برای سفارت مهم است و در روند اخذ ویزا ممکن است با مشکل مواجه شوید. زمان و بازه‌ی خاصی به عنوان گپ تحصیلی مجاز برای تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی وجود ندارد. مگر این‌که دانشگاه شما قانون خاصی تعیین کرده باشد. اما به طور کلی شما با دلایل زیر می‌توانید گپ تحصیلی خود را برای دانشگاه و افسر ویزا، توجیه کنید:

  • در این بازه زمانی زبان خود را تقویت می‌کرده‌اید.
  • در این بازه به نوشتن مقالات یا انجام کارهای پژوهشی در رشته خود مشغول بوده‌اید(با ارائه مستندات).
  • در این مدت زمان، کار مرتبط با رشته‌ی خود را انجام داده‌اید.
  • دوره‌هایی مرتبط با رشته‌ی خود را برای پیشرفت در رشته‌تان می‌گذراندید.
  • مشغول فعالیت در حوزه‌های اجتماعی یا عرصه‌ی عمومی و یا انجام فعالیت‌های عام‌المنفعه بوده‌اید.

آیا شما هنگام تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی، مجوز کار دارید؟

بله. یکی دیگر از مزایای تحصیل در نروژ این است که دولت این کشور به دانشجویان خارجی اجازه می‌دهد که تا سقف 20 ساعت در هفته در روزهای عادی و تا سقف 40 ساعت در هفته در ایام تعطیلات کار کنند. معمولا مجوز کار را می‌توانید با نامه‌ای از طرف دانشگاه بگیرید. یک نکته جهت یادآوری:

درست است که شما به راحتی به تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی مشغول هستید، ولی برای پیداکردن کار خوب، بهتر است به زبان نروژی تا حدی مسلط باشید.

سوالات متداول

1. آیا دانشجویانی که به تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی مشغولند، امکان دریافت ویزای همراه دارند؟

بله. برای گرفتن ویزای همراه دانستن زبان نروژی اهمیتی ندارد. فقط مدارک شما و همراهتان باید تکمیل باشد و گواهی تمکن مالی داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله «ویزای تحصیلی نروژ» مراجعه کنید.

2. آیا دانشجویان هنگام تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی حقوق دریافت می‌کنند؟

دریافت حقوق یا فاند در مقطع دکترا رایج است. هم دانشجویان بین‌المللی و هم دانشجویان نروژی می‌توانند هنگام تحصیل دکترا، حقوق بگیرند. ولی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و کارشناسی، شرایط نروژ به دلیل رایگان‌بودن دانشگاه‌ها، کمی خاص است. دانشجویان بین‌المللی (دانشجویانی که به تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی مشغولند) و خصوصا دانشجویان خاورمیانه‌ای و ایرانی شانس کمتری برای دریافت بورسیه‌ی دانشگاهی دارند.

3. آیا تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی در همه‌ی دانشگاه‌های نروژ رایگان است؟

خیر. امکان تحصیل رایگان به زبان انگلیسی فقط در دانشگاه‌های دولتی نروژ امکان دارد.

سخن پایانی

در این مقاله دو نکته واقعا مهم را در مورد تحصیل در نروژ دیدید. مورد اول امکان تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی بود و مورد دوم که از مورد اول هم مهم‌تر است، تحصیل رایگان در نروژ بود که موقعیت نروژ را برای تحصیل کاملا تغییر می‌دهد و بیشتر دانشجویان را ترغیب می‌کند که به تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی فکر کنند. پس همین الان دست به کار شوید و برای تحصیل در یکی از مرفه‌ترین کشورهای جهان، آن هم به صورت رایگان اقدامی جسورانه انجام دهید.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button