تحصیل دکترا در فنلاند

تحصیل دکترا در فنلاند

مقدمه

تحصیل دکترا در فنلاند : فنلاند کشور شگفتی‌هاست. روزهایی که شب و شب‌هایی که روز نمی‌شوند، هر دو از عجایب این کشور هستند. از دیگر جاذبه‌های فنلاند می‌توان انواع اسکی روی یخ و غذاهای دریایی لذیذ را نام برد. پس تصور نکنید که با مهاجرت به فنلاند، با یک کشور سرد و افسرده روبه‌رو می‌شوید. فنلاند در کنار سکوت و تاریکی و یخ‌زدگی و جمعیت کم، تفریحات متنوع و منحصر به فردی دارد که در کشورهای دیگر اروپایی موجود نیست. همچنین دانشگاه‌های این کشور نیز از رتبه‌های بالای جهانی برخوردارند. تعداد و قدمت دانشگاه‌های فنلاند مانند دیگر کشورهای اروپایی نیست، با این حال هر سال دانشگاه‌های فنلاند، رتبه‌های برتر جهانی را کسب می‌کنند. تحصیل دکترا در فنلاند نیز یکی از فرصت‌ها و شانس‌های تحصیلی است که نصیب هر دانشجویی نمی‌شود. اگر شما خود را دانشجوی باپشتکاری می‌دانید و به دنبال زندگی در کشوری شاد و آرام هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را بخوانید و خود را برای تحصیل دکترا در فنلاند آماده کنید.

چرا تحصیل دکترا در فنلاند انتخاب خوبی محسوب می‌شود؟

  • شما برای تحصیل دکتری در فنلاند شهریه نمی‌پردازید. مهم نیست که ملیت شما چیست. تحصیل دکتری در فنلاند، برای همه دانشجویان جهان رایگان است.
  • تحصیل دکترا در فنلاند، با توجه به سیاست‌های دانشگاهی آن، این امکان را برای شما فراهم می‌کند که در رشته خود با استانداردهای بالا، به کار علمی و پژوهش بپردازید.
  • شما پس از تحصیل دکترا در فنلاند، می‌توانید یک سال دیگر ویزای خود را تمدید کنید و در این مدت دنبال کار بگردید.. در فنلاند نسبت به کشورهای دیگر اروپایی، آسان‌تر کار پیدا می‌کنید.
  • تحصیل دکترا در فنلاند به زبان انگلیسی است. همچنین بیشتر فنلاندی‌ها نیز به زبان انگلیسی مسلط هستند و اگر شما زبان فنلاندی را هم یاد نگیرید، باز هم می‌توانید در این کشور زندگی کنید و نیازهای خود را برطرف نمایید.
  • فنلاند کشوری است با بالاترین میزان امنیت و آرامش و شادی.

اگر این ویژگی‌ها شما را برای زندگی و تحصیل در یک کشور ترغیب می‌کند، پس دست‌به‌کار شوید.

برای تحصیل دکترا در فنلاند از چه شرایطی باید برخوردار باشیم؟

  • تحصیل دکترا در فنلاند و گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های آن، ساده نیست. شما باید ویژگی‌های زیر را داشته باشید:
  • از صلاحیت علمی بالایی برخوردار باشید
  • رزومه‌ی علمی قوی‌ای داشته باشید
  • سابقه‌ی پژوهش و یا کار در حیطه‌ی تخصصی خود را داشته باشید
  • از همه این‌ها مهم‌تر، شما باید یک پروپوزال قوی از موضوع پژوهشیخود به استادان ارائه کنید.

 پروپوزال تنها راهی است که اساتید می‌توانند با شما و توانایی‌های شما آشنا شوند و در مورد پذیرش شما تصمیم بگیرند. خوشبختانه سن شما چندان برای تحصیل دکتری در فنلاند اهمیت ندارد.

آیا برای تحصیل دکترا در فنلاند به اسپانسری (حمایت) یک استاد راهنمای فنلاندی نیاز داریم؟

بله. شما برای تحصیل دکتری در فنلاند، حداقل به یک سوپروایزر(استاد راهنما) نیاز دارید. این سوپروایزر(ها) ممکن است در رشته‌ی شما به صورت ویژه یا در رشته‌های مرتبط با رشته تحصیلی شما فعالیت داشته باشند. ابتدا شما، موضوع رساله‌ی خود را در قالب پروپوزال به سوپروایزر عرضه می‌کنید. اگر پروپوزال شما تایید شد، به مصاحبه دعوت می‌شوید و بیشتر در مورد پروپوزال خود توضیح می‌دهید. علاوه بر سوپروایزر، لازم است که شما دو داور نیز برای پروسه دکتری خود در فنلاند پیدا کنید. روند اداری و دانشگاهی تحصیل دکترا در فنلاند با ایران متفاوت است. شما از همان ابتدای فرآیند اپلای باید داورهای خود را انتخاب کرده باشید. همان‌قدر که باید به دنبال سوپروایزر باشید باید برای پیدا کردن داور مناسب نیز وقت بگذارید و داورهای مناسب تز خود را پیدا کنید؛ به آن‌ها ایمیل بزنید و با آن‌ها در ارتباط باشید.

فنلاند از کدام سیستم ارزیابی برای دانشجویان متقاضی تحصیل دکتری استفاده می‌کند؟

احراز صلاحیت شما برای تحصیل دکتری در فنلاند با مصاحبه مشخص می‌شود. مصاحبه‌ی دانشگاه را جدی بگیرید و خود را برای آن آماده کنید. در این‌جا ما چند حوزه مهم را که در مورد آن‌ها از شما سوال می‌شود، معرفی می‌کنیم:

  • برنامه خود را برای پروژه‌ی سه‌ساله‌ی پژوهش در مقطع دکترا شرح دهید. شما باید دقیق و کامل، برنامه و پروپوزال خود را شرح دهید. این‌جاست که پروپوزال قوی به کمک شما می‌آید.
  • نشان دهید که توانایی کار پژوهشی گروهی را دارید و به این موضوع علاقه‌مند هستید.
  • خود را به راحتی معرفی کنید. معمولاً معرفی برای باز شدن یخ بین دانشجو و اساتید است. پس از این بخش نترسید. اما معرفی خود به معنی صحبت‌کردن در مورد گذشته‌ی شخصی نیست. بلکه ارائه تصویری از زندگی و علایق علمی شماست.
  • دستاوردها و حوزه‌های پژوهشی خود را در رشته‌ی تحصیلی‌تان شرح دهید. همچنین اهدافی را که از تحصیل دکتری در فنلاند دنبال می‌کنید، برای مصاحبه‌کنندگان به روشنی توضیح دهید.
  • هرگز، هرگز و هرگز طوری نشان ندهید که به دلیل پیدانکردن کار مناسب با مدرک کارشناسی ارشد و یا از سر بیکاری و تفنن و یا زندگی در یک کشور دیگر، برای تحصیل دکترا در فنلاند، اقدام کرده‌اید. تحصیل دکتری در فنلاند به دلیل رایگان بودن، بسیار رقابتی است و دانشگاه و اساتید سعی در پیدا‌کردن دانشجویی دارند که صلاحیت علمی و لیاقت گرفتن فاند و بورسیه‌ی دانشگاه را داشته باشد. پس شما باید به آن‌ها نشان دهید که تنها گزینه‌ی مناسب برای این جایگاه هستید و فقط به دلیل علاقه‌ی زیاد به پژوهش در رشته‌ی خود اقدام به تحصیل دکتری در فنلاند کرده‌اید.
  • در مورد نقاط قوت و ضعف خود صادق باشید. اگر مصاحبه‌کننده از شما در مورد نقاط قوت و ضعف‌تان می‌پرسد، بر روی هیچ‌کدام تمرکز بیشتری نکنید. هر دو را به یک اندازه توضیح دهید. نه در مورد نقاط قوت خود اغراق کنید و نه نقاط ضعف خود را آن‌قدر بزرگ کنید که مصاحبه‌کنندگان از پذیرش شما منصرف شوند. همچنین نکاتی را ذکر کنید که مربوط به حوزه‌ی کاری شماست. از کلی‌گویی بپرهیزید. برای مثال وقت‌شناس‌بودن یک نقطه‌ی قوت کلی است. هر کسی و در هر حوزه‌ای ممکن است وقت‌شناس باشد. نقطه‌ی قوتی را برجسته کنید که مصاحبه‌کننده را قانع کند که شما فرد واجد صلاحیت برای تحصیل دکترا در فنلاند هستید.

این مصاحبه‌ها ممکن است برای رشته‌های هنر و علوم انسانی ساده‌تر و انعطاف‌پذیرتر باشد. زیرا این رشته‌ها پروژه‌محور نیستند و چانه‌زنی و اقناع بر سر فاند، در این رشته‌ها مطرح نیست. معمولاً به این‌گونه رشته‌ها، Self-proposed می‌گویند. عامل اصلی برای پذیرش در این رشته‌ها، پروپوزال شماست و مصاحبه‌ای غیررسمی با خود سوپروایزر خواهید داشت. پس اگر برای تحصیل دکترا در فنلاند و در رشته‌های علوم انسانی و هنر اقدام می‌کنید، پروپوزال خود را با دقت زیاد بنویسید و مساله و پرسش بدیع و نو برای تز دکترای خود انتخاب کنید.

بهترین دانشگاه‌های فنلاند در مقطع دکتری کدامند؟

فنلاند 13 دانشگاه دارد که دوره‌های دکتری را ارائه می‌کنند. باقی دانشگاه‌های فنلاند، دانشگاه‌های علمی کاربردی هستند که دوره‌های دکترا ندارند. از این تعداد، 8 دانشگاه، رتبه‌ی جهانی زیر 500 دارند. این یعنی استانداردهای آموزشی در دانشگاه‌های فنلاند بسیار بالاست. با بهترین دانشگاه‌های این کشور آشنا شوید:

1. دانشگاه هلسینکی (Helsinki):

رتبه‌های جهانی: THE: 98، QS: 104، ARWU: 75

2. دانشگاه آلتو (Aalto):

رتبه‌های جهانی: THE: 201-250، QS: 127، ARWU:401-500

3. دانشگاه اوولو (Oulu):

رتبه‌های جهانی: THE: 301-350، QS: 408، ARWU: 501-600

4. دانشگاه تامپره: (Tampere):

رتبه‌های جهانی: THE: 301-350، QS: 409، ARWU: 401-600

5. دانشگاه LUT (Lappeenranta-Lahti University of Technology):

رتبه‌های جهانی: THE: 351-400، QS: 470، ARWU: 901-1000

6. دانشگاه تورکو (Turku):

رتبه‌های جهانی: THE: 351-400، QS: 287، ARWU: 301-400

7. دانشگاه فنلاند شرقی (University of Eastern Finland):

رتبه‌های جهانی: THE:401-500، QS: 499، ARWU: 501-600

8. دانشگاه ییواسکیلا (جیواسکیلا) (Jyvaskyla):

رتبه‌های جهانی: THE: 401-500، QS:333، ARWU: 701-800

9. دانشگاه آبوآکادمی (Abo Akademi):

رتبه‌های جهانی: THE: 601-800، QS: 571-580

طول تحصیل دکترا در فنلاند چه‌قدر است؟

براساس سیستم بولونیا، تحصیل دکتری در فنلاند، 3 الی 4 سال طول می‌کشد.

در چه تاریخ‌هایی می‌توانیم برای تحصیل دکترا در فنلاند اقدام کنیم؟

معمولاً دانشگاه‌های فنلاند از اکتبر یا نوامبر تا فوریه یا مارس برای اپلای به دانشجویان زمان می‌دهند. زمان دقیق، بستگی به دانشگاه مورد نظر شما دارد. اما جالب است بدانید که بسیاری از دانشگاه‌های فنلاند در طول سال برای پذیرش دکترا وقت دارند و برای این دانشگاه‌ها ددلاین مشخصی برای اپلای در مقطع دکتری در این کشور وجود ندارد.

برای تحصیل دکترا در فنلاند چه مدارکی نیاز داریم؟

  • ارائه‌ی مدرک فوق لیسانس معتبر
  • مدرک زبان آیلتس بالای 6.5 یا تافل بالای 90 (در تعداد اندکی از رشته‌ها ممکن است مدرک زبان فنلاندی مورد نیاز باشد)
  • رزومه
  • انگیزه‌نامه
  • بیانیه شخصی: این بخش، همیشه ضروری نیست. بعضی از پوزیشن‌های دکتری این بخش را لازم می‌دانند و برخی فقط به رزومه و انگیزه‌نامه  اکتفا می‌کنند. در واقع بیانیه شخصی (personal statement)چیزی شبیه به انگیزه‌نامه و رزومه  است. اما در این مدرک، به صورت مفصل‌تر، علایق خود و انگیزه‌تان را شرح می‌دهید و از کارهای پژوهشی و عملی خودحرف می‌زنید.
  • پروپوزال قوی
  • گواهی تمکن مالی
  • پاسپورت معتبر
  • بیمه سلامت
  • و دیگر مدارکی که ممکن است بر حسب مورد دانشگاه یا سفارت از شما درخواست کند.

آیا برای تحصیل دکترا در فنلاند به گواهی تمکن مالی نیاز داریم؟

بله. ارائه گواهی تمکن مالی به ارزش 6720 یورو برای تحصیل دکترا در فنلاند ضروری است.

برای تحصیل دکترا در فنلاند، چه بورسیه‌هایی وجود دارد؟

اگرچه تحصیل دکترا در فنلاند برای همه دانشجویان رایگان است، اما دانشگاه‌ها و دولت فنلاند برای دانشجویان این مقطع بورسیه‌هایی نیز در نظر گرفته‌اند.

  • بورسیه‌های دانشگاهی:

معمولاً هر سال همه دانشگاه‌های فنلاند بورسیه‌های خوبی را به دانشجویان بین‌المللی دکترا اعطا می‌کنند. این روش، رایج‌ترین روش دریافت بورسیه است.

  • بورسیه‌های غیردانشگاهی:

1. بورسیه EDUFI: آژانس ملی فنلاند برای آموزش، هر سال برای دانشجویان بین‌المللی بورسیه‌ای برای دوره‌های فلوشیپ ارائه می‌کند که مبلغ آن 1500 یورو در ماه است.

2. بورسیه دولتی Scholarship Pool: مبلغ این بورسیه نیز 1500 یورو در ماه است که از 3 تا 9 ماه برای کارهای پژوهشی به دانشجویان دکتری، اعطا می‌شود.

3. بورسیه UNU-WIDER: این بورسیه نیز بورسیه‌ی دولتی بسیار ارزشمندی است و مبلغ آن 16000 یورو در سال است که به مدت سه سال به دانشجویان دکتری اعطا می‌شود.

همچنین شما می‌توانید حین تحصیل دکترا در فنلاند در دانشگاه مشغول به کار تدریس شوید و به عنوان کارمند حقوق دریافت کنید و مالیات آن را نیز بپردازید.

هزینه‌های زندگی و تحصیل در مقطع دکتری در فنلاند به چه صورت است؟

هزینه زندگی در فنلاند در مقایسه با کشورهای اسکاندیناوی زیاد نیست؛ اما در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، فنلاند کشور گرانی محسوب می‌شود. هزینه‌ی یک زندگی دانشجویی در فنلاند، بین 700-900 یورو در ماه است.

هزینه مسکن:

معمولاً دانشجویان در خوابگاه‌هایی زندگی می‌کنند که دانشگاه در اختیارشان قرار می‌دهد یا با دانشجویان دیگر به صورت اشتراکی خانه‌ای اجاره‌ می‌کنند.  این دو روش بسیار به‌صرفه‌تر از اجاره‌کردن خانه‌ی مستقل است.

اجاره ماهانه اتاق مستقل در آپارتمان مشترک: 160-380 یورو  (با توجه به شهر محل زندگی شما )

اجاره ماهانه آپارتمان خصوصی تک‌خوابه در مرکز شهر: حدود 732 یورو

(SOA: انجمن خانه‌های دانشجویی فنلاند یکی از گزینه‌های مطمئنی است که اطلاعات مفیدی در مورد اجاره‌ها و پیدا کردن موارد مورد نظرتان در اختیار شما قرار می‌دهد.)

سایر هزینه‌های زندگی

هزینه  رستوران و تفریح: یک وعده غذا در رستوران حدود 11 یورو و بلیت سینما، حدود 14 یورو

هزینه حمل و نقل: حدود 58 یورو در ماه

هزینه خدمات عمومی: حدود 102 یورو در ماه

همچنین دانشجویان مبلغی بین 80-100 یورو را در هر ترم برای کارت دانشجویی، غذا و… می‌پردازند.

آیا پس از تحصیل دکترا در فنلاند، امکان کارکردن و اخذ اقامت دائم وجود دارد؟ چه شرایطی دارد؟

جالب است بدانید که فنلاند جزو معدود کشورهای اروپایی است که برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا، شرایط شغلی بسیار خوبی پس از فارغ‌التحصیلی در نظر می‌گیرد. شما فقط باید یک  پروانه‌ی اقامت یک ساله بگیرید و شغلی  پیدا کنید. اگر در این بازه زمانی کار پیدا کنید، می‌توانید برای اقامت شغلی اقدام کنید .

تحصیل دکترا در فنلاند چه سختی‌هایی دارد؟

تحصیل دکترا در فنلاند و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های فنلاند در مقطع دکترا آسان نیست. به دلیل رایگان‌بودن این دانشگاه‌ها و اعتبار جهانی آن‌ها، رقابت بالایی در اخذ پذیرش وجود دارد. شما باید خود را برای درس و کار زیاد و ممارست و سخت‌کوشی آماده کنید. داشتن رزومه‌ی خوب در دوران تحصیل دکترا در فنلاند، در نهایت شانس شما را برای پیدا کردن شغل خوب در این کشور افزایش می‌دهد. همچنین برای اخذ پذیرش و تحصیل دکتری در فنلاند باید پروپوزال دقیقی ارائه کنید.

سخن پایانی

تحصیل دکترا در فنلاند، فرصتی است عالی برای دانشجویان ممتاز و علاقه‌مند به پژوهش و کار علمی. شما با تحصیل دکتری در فنلاند و سپس اقامت در این کشور، می‌توانید آینده شغلی و زندگی خود را به کلی متحول کنید. اگر زندگی در کشور پیشرفته‌ای مثل فنلاند برای شما جذاب است، از همین امروز، زبان بخوانید و برای نوشتن پروپوزال خوب و مفصل، وقت بگذارید. اگر در زمینه‌ی آماده کردن رزومه، انگیزه‌نامه‌ی قوی و دیگر مدارک خود با مشکلی مواجه شدید، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را خدمت شما ارائه کنند.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button