تحصیل روانشناسی در ایتالیا

تحصیل روانشناسی در ایتالیا

مقدمه

 روانشناسی، علم کاربردی مطالعه‌ی رفتار و فرآیندهای ذهنی براساس یافته‌های علمی و تحقیق شده است. امروزه، روانشناسی دوره‌ی آزمون و خطای خود را کنار گذاشته و به درجه‎ای از ثبات و استحكام رسیده است.

تحصیل روانشناسی در ایتالیا

روانشناسی با درنظرگرفتن نیازهای طبیعی انسان و درك زمان، پرچم‌دار مطالعه‌ی پیچیدگی‎های بشر امروز است. «روانشناسی عبارت از کشف دروغ‌هایی است که به خود می‌گوییم و همچنین تعیین حدومرز راست‌هاست». در این تعریف انسان موجودی است که نخست باید خود را فتح کند؛ درنتیجه صداقت تمام عیار با خود، پایه‌ی روانشناسی است.

انتخاب رشته‎ی روانشناسی برای تحصیل، دارای مزایای دیگری نیز هست، برای مثال افزایش سطح توانایی در زمینه‌ی تفکر نقادانه یا دسترسی به‎طرز فکر جدیدی نسبت به بیماری‌های روانی از جمله مزایای تحصیل در این رشته محسوب می‌شود. در این میان، تعدادی از علاقه‌مندان به رشته‌ی روانشناسی، تحصیل در ایتالیا را انتخاب می‌کنند. چون کشور ایتالیا  دانشگاه‌های بسیار خوبی در زمینه‌ی علم روانشناسی دارد که برخی از آن‎ها نیز رشته‌های خود را به زبان‎انگلیسی ارائه می‌دهند. در ادامه به ارائه‌ی اطلاعاتی درباره بهترین دانشگاه‎های ایتالیا در رشته‌ی روانشناسی، شرایط تحصیل روانشناسی در ایتالیا در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در دانشگاه‌های مختلف و بازارکار رشته‌ی روانشناسی در ایتالیا خواهیم پرداخت.

چرا تحصیل روانشناسی در ایتالیا فرصت ویژه‌ای محسوب می‌شود

  1. ایتالیا علاوه بر ساختار شهری فریبنده، اماکن تاریخی متعدد و فرهنگ بسیار غنی دارای دانشگاه‎های فوق‎العاده معتبر و شناخته شده‏ای است. بدون شک تحصیل در ایتالیا امکان دست‌یابی دانشجویان بین‌المللی به بالاترین سطوح علمی را با کمترین هزینه‎ی ممکن فراهم می‎کند. ایتالیا خانه‎ی قدیمی‏ترین دانشگاه قاره‎ی اروپا (دانشگاه بولونیا) است، این مسأله قدمت ایتالیا در ترویج دانش و آموزش آکادمیک را نشان می‌دهد.
  2. از سوی دیگر ایتالیا بین کلیه‌ی کشورهای جهان دارای بیشترین تعداد اماکن تاریخی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو است، معماری خیره‎کننده و تاریخچه‎ی غنی این کشور، ایتالیا را بیشتر به یک موزه‌ی لوکس با آثار فاخر و هنری تبدیل کرده تا یک کشور. از این‌رو تحصیل در ایتالیا علاوه بر پیشرفت تحصیلی چشم‌گیر تجربه‌ی هیجان‎انگیز و لذت بخشی از زندگی در کشوری بسیار زیبا با بالاترین استانداردها و امکانات اجتماعی را برای دانشجویان بین‌المللی درپی‌خواهد داشت.
  3. یکی از دلایل تمایل دانشجویان بین‌المللی به تحصیل در ایتالیا، قدمت و اعتبار دانشگاه‌های ایتالیاست. همچنین فضای چندملیتی دانشگاه‌های این کشور به همراه شعبه‌های زیاد دانشگاه‌های بین‎المللی در ایتالیا، شرایط را برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی آسان‌کرده‌است.
  4. ایتالیا یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین کشورهای مطرح اروپایی از نظر هزینه‌ی تحصیل و زندگی در بین سایر کشورهای اروپایی است و از این نظر برای دانشجویان بین‌المللی یک انتخاب مناسب محسوب می‌شود.
  5. در ایتالیا شما می‌توانید در برخی از دانشگاه‌ها، روانشناسی را به زبان انگلیسی تحصیل کنید.
  6. به عنوان یک دانشجوی رشته‌ی روانشناسی در ایتالیا، می‌توانید برای تأمین بخشی از هزینه‌های خود به مدت ۲۰ ساعت در هفته کار کنید.
  7. با دریافت ویزای ایتالیا می‌توانید بدون محدودیت حین تحصیل و در تعطیلات تابستانی و زمستانی به تمام کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا (مانند فرانسه، اسپانیا، سوئیس، آلمان و…) سفر کنید و تجربه‌ی اروپاگردی را نیز در کنار تحصیل داشته باشید.

انواع رشته ‎های دوره‌ی روانشناسی در ایتالیا

رشته‌ی روانشناسی یکی از زیرشاخه‌های رشته‌ی علوم اجتماعی است. با مطالعه یکی از مقاطع لیسانس یا فوق‌لیسانس در رشته‌ی روانشناسی می‎توانید به جنبه‌های مختلف روان انسان‌ها و تأثیرپذیری آن‌ها از جامعه، فرهنگ و چالش‌های مقطعی پیش‌آمده برای آن‎ها پی برد.

رشته‌ی روانشناسی به شما کمک می‌کند که به درک درستی از رفتارهای انسانی برسید. دانشجویان روانشناسی کلاس‌های تئوری را به همراه پروژه‌های عملی می‌گذرانند. این پروژه‌ها شامل آسیب‌های اجتماعی، اختلال روانی، اعتیاد، مسائل مربوط به رشد کودکان و متدهای درمانی متداول هستند.

رشته‌ی روانشناسی شاخه‌های متفاوتی دارد: روانشناسی بالینی، روانشناسی شناختی و ادراکی، روانشناسی رفتاری، نوروسایکولوژی، روانشناسی توسعه، روانشناسی آموزش، روانشناسی تجربی یا روانشناسی عمق (با تمرکز بر ناخودآگاه).

با فارغ‌التحصیل‌شدن در رشته‌ی روانشناسی، دانشجویان می‌توانند به عنوان روان‌درمانگر، مشاور روانشناسی، روانشناس حرفه‌ای، روانشناس تحصیلی، کارشناس منابع انسانی، بازی‌درمانگر، روانشناس پزشکی‌قانونی، روانشناس سازمانی و… وارد بازار کار شوند.

آزمون‌های لازم برای تحصیل روانشناسی در ایتالیا

برای تحصیل‎ روانشناسی در ایتالیا گاهی باید در آزمون ورودی این رشته پذیرفته شوید ولی به این نکته توجه کنید که دانشگاه‌های مختلف شرایط خاص خود را دارند که بهتر است برای کسب اطلاعات دقیق از شرایط پذیرش هر یک از دانشگاه‌ها به سایت همان دانشگاه مراجعه کنید یا اطلاعات تکمیلی در این زمینه را از ما بگیرید.

مدارک لازم برای تحصیل روانشناسی در ایتالیا

متقاضیان ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی روانشناسی در ایتالیا برای اخذ پذیرش حتماً باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • رزومه‌ی کاری
  • انگیزه‌نامه
  • مدارک مربوط به دوره‌ها و حضور در کارگاه‌های آموزشی
  • گواهی مدرک مهارت در زبان انگلیسی
  • پاسپورت معتبر
  • رسید پرداخت هزینه‌های اخذ پذیرش
  • آزمون SAT (الزامی نیست): متقاضیان غیراروپایی می‌توانند به جای آزمون SAT از روش ارزیابی از طریق مصاحبه استفاده کنند اما اولویت با آن‌هایی است که دارای نمره‌ی آزمون SAT هستند. همچنین نمره‌ی موردنیاز برای این آزمون ۱۰۰۰ یا بیشتر است. دانشگاه‌هایی مثل پادوا اهمیت زیادی برای آزمون SAT قائل هستند.

هزینه‌ی زندگی و تحصیل روانشناسی در ایتالیا

هزینه‌ی تحصیل:

  • دانشگاه‌های دولتی

شهریه‌ی میانگین تحصیل در دانشگاه‌های دولتی، بسته به رتبه‌ی دانشگاه، رشته‌ی تحصیلی و مقطع تحصیلی، از 0 تا 5000  یورو در سال است.

  • دانشگاه‌های خصوصی

هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی بین 3000 تا 35000 یورو در سال است.

برای کسب اطلاعات در مورد هزینه‌های تحصیل در ایتالیا، می‌توانید به مقاله‌ی “هزینه‌ تحصیل در ایتالیا” مراجعه کنید.

بهترین دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیل در رشته روانشناسی (Times Higher Educations)

  • دانشگاه پادوا (Padua): رتبه‌بندی جهانی: 114، رتبه‌بندی در ایتالیا: 5
  • دانشگاه ساپینزای روم (Sapienza):  رتبه‌بندی جهانی: 114، رتبه‌بندی در ایتالیا: 4
  • دانشگاه بولونیا (Bologna): رتبه‌بندی جهانی: 112، رتبه‌بندی در ایتالیا: 1
  • دانشگاه فلورانس (Florence): رتبه‌بندی جهانی: 235، رتبه‌بندی در ایتالیا: 11
  • دانشگاه بیکوکای میلان (Milan-Bicocca): رتبه‌بندی جهانی: 281، رتبه‌بندی در ایتالیا: 15
  • دانشگاه میلان (Milan): رتبه‌بندی جهانی: 165، رتبه‌بندی در ایتالیا: 5

کارشناسی روانشناسی در دانشگاه پادوا

شهریه‌ی دقیق رشته‌ی روانشناسی برای سال ۲۱-۲۰۲۰ هنوز در دسترس نیست اما تقریباً برابر با شهریه‌ی سال اخیر است. البته مبلغ کلی شهریه (۲۶۰۰ یورو برای سال ۲0-۲۰۱۹) ممکن است با توجه به  شرایط اقتصادی شما به صورت قابل توجهی کاهش پیدا ‌کند. یکی از مشهورترین بورسیه‌های تحصیلی در ایتالیا، بورسیه‌ی استانی است که تمامی دانشجویان ایرانی می‌توانند از آن استفاده کنند.

کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه ساپینزای رم

این دانشگاه رشته‌ی عصب‌شناسی شناختی، رفتارشناسی و روانشناسی جنسی بالینی را برای مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. شهریه‌ی این دانشگاه همچنین برای این مقطع برای رشته‌ی علوم روانشناسی برابر ۱۶۰۰ یورو در سال است.

کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه بولونیا

دانشگاه بولونیا یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر ایتالیاست که برای مقطع کارشناسی ارشد در زمینه‌ی روانشناسی رشته‌هایی نظیر روانشناسی کار و روانشناسی فردی را ارائه می‌دهد. همچنین شهریه‌ی این دانشگاه برای مقطع کارشناسی ارشد برابر ۶۰۰۰ تا ۹۰۰۰ یورو در سال (سال 202۰-۲۰۱۹) است که البته کماکان دانشجویان ایرانی می‌توانند از بورسیه‌ی استانی نیز استفاده کنند.

کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه میلان بیکوکا

دانشجویانی که دانشگاه میلان بیکوکا را برای ادامه تحصیل در رشته‌ی روانشناسی انتخاب کرده‌اند، خوب است بدانند که این دانشگاه برای مقطع کارشناسی ارشد، ۵ رشته را به‌طورکامل به زبان انگلیسی تدریس می‌کند که یکی از آن‌ها علوم روانشناسی تجربی کاربردی است. شهریه‌ی این دانشگاه نیز برای دانشجویان خارجی برابر ۹۰۰ یورو در سال (صرف نظر از بورسیه) است.

تحصیل در رشته‌ی روانشناسی در ایتالیا به زبان‌انگلیسی

نکته‌ی بسیار مهمی که باید به آن توجه شود این است که تمامی این دانشگاه‌ها رشته‌ی روانشناسی را به  زبان انگلیسی ارائه نمی‌دهند و دانشجویان می‌توانند تنها در برخی از این دانشگاه‌ها (پادوا در مقطع کارشناسی و دانشگاه‌های ساپینزای رم، بولونیا و بیکوکای میلان در مقطع کارشناسی ارشد) به زبان انگلیسی تحصیل کنند.

کارحین تحصیل در ایتالیا

دانشجویان غیربومی در ایتالیا می‌توانند در حین تحصیل، اقدام به‌کار کنند ولی ساعات کاری در هفته نباید بیش از 20 ساعت باشد، یعنی می‌توانند روزی 4 ساعت کار کنند.

شرایط کار پس از فارغ التحصیلی از رشته‌ی روانشناسی در ایتالیا

درآمدکار به‌عنوان یک روانشناس در ایتالیا معمولاً به میزان تجربه‌کاری شما، مهارت‌های کاری، محل‌کار شما و حتی جنسیت شما بستگی دارد؛ ولی حداقل دستمزد یک روانشناس در ایتالیا، 2750 یورو و حداکثر آن 9500 یورو است. به‌طورکلی درآمد میانگین یک روانشناس در ایتالیا حدود 5900 یورو خواهد بود.

سؤالات متداول

  1. رشته‌ی روانشناسی در دانشگاه‌های ایتالیا به چه زبانی تدریس می‌شود؟

دانشجویان می‌توانند در برخی از این دانشگاه‌ها (پادوا در مقطع کارشناسی و دانشگاه‌های ساپینزای رم، بولونیا و بیکوکای میلان در مقطع کارشناسی ارشد) به زبان انگلیسی تحصیل کنند و در باقی دانشگاه‌ها زبان تحصیل ایتالیایی است.

  • بهترین دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیل رشته‌ی روانشناسی کدام هستند؟
  • دانشگاه پادوا (Padua): رتبه‌بندی جهانی: 114، رتبه‌بندی در ایتالیا: 2
  • دانشگاه ساپینزای روم (Sapienza)
  • دانشگاه بولونیا (Bologna)
  • دانشگاه فلورانس (Florence)
  • دانشگاه بیکوکای میلان (Milan-Bicocca)
  • دانشگاه میلان (Milan)
  • هدف از تدریس روانشناسی در ایتالیا به زبان انگلیسی چیست؟

دوره‌های برگزار شده به زبان انگلیسی به منظور فراهم‌آوردن امکان ادامه‌ی تحصیل برای متقاضیان از سراسر دنیا و ایجاد حرفه‌ای خلاق و درعین حال کسب دانش و مهارت‌های فنی است.

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید، دانشگاه‌های مطرحی در ایتالیا هستند که رشته‌ی روانشناسی را ارائه می‌دهند. این دانشگاه‌ها این رشته‌ را با بالاترین استاندارد جهانی تدریس می‌کنند و در بعضی موارد دانشجویان می‌توانند به زبان انگلیسی نیز مشغول به تحصیل شوند. ایتالیا کشوری ارزان هم از نظر هزینه‌ی زندگی، هم از نظر تحصیل است و با اینکه دانشگاه‌های دولتی آن شهریه‌ی بالایی ندارند، ولی بورسیه‌های خوبی به دانشجویان خود ارائه می‌دهند. بورسیه‌ی استانی ایتالیا نیز که بورسیه‌ای است که بر اساس وضعیت مالی فرد به او تعلق می‌گیرد، برگ برنده‌ی ایتالیا نسبت به دیگر کشورهای اروپایی است.

شما با تحصیل روانشناسی در ایتالیا و بعد از آن کار کردن در این کشور می‌توانید بعد از چند سال اقامت دائم آن را اخذ کنید. البته توجه داشته باشید که آمار بیکاری در ایتالیا نسبت به دیگر کشورهای اروپایی بیشتر است، ولی این کشور می‌تواند دروازه‌ی ورود به شما به قاره‌ی اروپا باشد. پس همین الان دست به کار شوید و مدارک هویتی و تحصیلی خود را آماده کنید. در این راه هم اگر نیاز به کمک فکری داشتید یا در آماده‌کردن مدارک با مشکلی روبرو شدید، با کارشناسان ما تماس بگیرید تا در این راه ناهموار همراه شما باشیم.

3 دیدگاه دربارهٔ «تحصیل روانشناسی در ایتالیا»

  1. ممنون از اطلاعات.برای دکتری ذکر نکردین که انگلیسی ارایه دارن یا خیر.ممنون میشم پاسخ بدین

  2. سلام خسته نباشید.
    کدوم دانشگاه ایتالیا که بورسیه میده ، روانشناسی بالینی رو تدریس‌میکنه به زبان انگلیسی در مقطع ارشد؟😭 من هرچی میگردم دانشگاهی پیدا نمیکنم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button