تحصیل شیمی در ایتالیا

تحصیل شیمی در ایتالیا

مقدمه

در سال‌های اخیر مهاجرت دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل به اروپا افزایش یافته است. دلیل استقبال دانشجویان از تحصیل در اروپا، کیفیت آموزش، رتبه‌ی بالای دانشگاه‌های اروپا، تحصیل ارزان‌تر نسبت به آمریکا و کانادا، ارائه‌ی کمک‌هزینه‌های تحصیلی، تنوع زبان، امکان تحصیل در بعضی از رشته‌ها به زبان انگلیسی، امکان کاردرحین تحصیل و ارائه‌ی خدمات بهداشتی و درمانی است.

تحصیل شیمی در ایتالیا

قاره‌ی اروپا پرجمعیت‌ترین و ثروتمندترین قاره‌ی دنیاست و تحصیل در بعضی دانشگا‌‌ه‌های آن حتی برای دانشجویان کانادایی، آمریکایی و استرالیایی جذابیت دارد. طبق آمار، سالیانه بیش از یک و نیم میلیون دانشجو از سایر نقاط جهان برای تحصیل در این قاره روانه‌ی دانشگاه‌های مختلف اروپا می‌شوند و این آمار همواره سیر صعودی دارد.

به‌خاطرداشته باشید که قبل از انتخاب اروپا برای تحصیل، شرایط دانشگاه‌ها، مدارک موردنیاز، زبانی که هر رشته با آن ارائه می‌شود و هزینه‌های زندگی و تحصیل را مورد بررسی قرار دهید.

یکی از رشته‌های پرطرفدار برای ادامه‌ی تحصیل در اروپا و به ‎خصوص در ایتالیا، رشته‌ی شیمی است. قدمت رشته‌ی شیمی به هنر کیمیاگری و تبدیل مواد بی‌ارزش به طلا می‌رسد و مانند علوم بیولوژی و فیزیک، یکی از ارکان اصلی علوم مختلف محسوب می‌شود. خوشبختانه این رشته نیز مانند دیگر رشته‌های تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های ایتالیا ارائه می‌شود.

در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل شیمی در ایتالیا، هزینه‌ی زندگی، شرایط دریافت پذیرش، شرایط دریافت ویزای دانشجویی و… می‌پردازیم.

چرا تحصیل شیمی در ایتالیا فرصت ویژه‌ای محسوب می شود؟

رشته‌ی مهندسی شیمی در ایتالیا هر ساله با استقبال زیادی از طرف دانشجویان سراسر دنیا مواجه می‌شود. از آنجایی‌که فناوری‌های شیمیایی در صنایع خودروسازی، زیست‌شناسی، پزشکی، الکترونیک، رشته‌های زیست‌محیطی، صنایع غذایی، هوافضا و… مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیاز به این علم در جوامع بشری امروز ضروری و لازم است.

یک مهندس شیمی باید راه‌حل‌های مهمی در جهت رفع نیازهای جامعه ارائه دهد و با استفاده از دانش خود در زمینه‌ی شیمی، فیزیک، ریاضیات و مهندسی، به توصیف تحولات شیمیایی، فیزیکی و طراحی فرآیندهای مولکولی در مقیاس صنعتی بپردازد. با توجه به این موارد، دانشگاه‌های ایتالیا از جمله دانشگاه بولونیا، این رشته را در بالاترین سطح خود به دانشجویان ارائه می‌دهند.

در حقیقت شما با تحصیل شیمی در ایتالیا، در کلیه‌ی فناوری‌‎های ساخت، پردازش و همچنین در حفاظت از مسائل مربوط به محیط زیست دانش کافی را به‌دست خواهید آورد.

 انواع دوره‎‌های  شیمی در ایتالیا

تحصیل شیمی در ایتالیا در مقطع کارشناسی

تحصیل در رشته‌ی شیمی در ایتالیا در مقطع کارشناسی سه‌ساله و تمام‌وقت است. دانشجویان می‌توانند در این مقطع در آزمایشگاه‌‌های شیمی تحقیقات مورد نظر خود را انجام ‌دهند و نتایج آن را ارزیابی کنند.

تحصیل شیمی در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

بیشتر دروس مقطع کارشناسی ارشد رشته‌ی شیمی در ایتالیا در محیط‌های آزمایشگاهی ارائه می‌شوند؛ بنابراین دانشجویان رشته‌ی شیمی در این مقطع در زمینه‌ی گسترش مهارت‌های آزمایشگاهی و تجزیه ‌و ‌تحلیل داده‌ها مهارت‌های لازم را کسب می‌کنند. مقطع کارشناسی ارشد رشته‌ی شیمی دو سال طول می‌کشد و تمام‌وقت است. دانشجویان موظف هستند در پایان این دوره، پایان‌نامه ارائه دهند.

تحصیل شیمی در ایتالیا در مقطع دکترا

تحصیل رشته‌ی شیمی در ایتالیا در مقطع دکترا سه‌ساله و تمام‌وقت است و در پایان دوره این نیز دانشجویان باید  پایان‌نامه‌ی منحصربفرد خود را ارائه دهند. برخی از گرایش‌های شیمی در مقطع دکترا عبارت‌اند از:

  • شیمی و تکنولوژی دارویی
  • فرایندهای فیزیکی و شیمیایی در سیستم‌های کره‌ی زمین
  • فناوری نانو و مواد
  • شیمی صنعتی و مهندسی شیمی
  • شیمی دارویی
  • شیمی آلی
  • شیمی معدنی
  • شیمی فیزیک
  • شیمی تجزیه
  • بیوشیمی
  • شیمی هسته‌ای
  • شیمی پلیمر
  • شیمی بیوفیزیک

مدارک لازم برای تحصیل رشته‌ی شیمی در ایتالیا در مقاطع مختلف

مدارک لازم برای تحصیل رشته‌ی شیمی در ایتالیا در مقطع کارشناسی:

  • دیپلم دبیرستان
  • مدرک زبان ایتالیایی B2
  • قبولی در مصاحبه‌ی آنلاین

مدارک لازم برای تحصیل رشته‌ی شیمی در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد:

  • مدرک کارشناسی معتبر
  • مدرک زبان انگلیسی B2 (تحصیل شیمی در ایتالیا در این مقطع معمولا به زبان انگلیسی است)
  • قبولی در مصاحبه‌ی آنلاین

مدارک لازم برای تحصیل رشته‌ی شیمی در ایتالیا در مقطع دکترا:

  • مدرک کارشناسی ارشد معتبر
  • مدرک زبان انگلیسی B2 (تحصیل شیمی در ایتالیا در این مقطع معمولا به زبان انگلیسی است)
  • قبولی در مصاحبه‌ی آنلاین

اگر مدارکتان نواقصی دارد که خودتان نمی‌توانید برطرف کنید، می‌توانید از ما کمک بخواهید تا پرونده‌ی شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن آماده‌ی ارسال کنیم.

هزینهی زندگی و تحصیل رشته‌ی شیمی در ایتالیا

هزینه و شرایط زندگی در ایتالیا

هزینه‌ی زندگی در ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی مبلغی حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه است که این رقم با توجه به شهرهای مختلف کمی تغییر می‌کند. هزینه‌ی مسکن در ایتالیا بین 250 تا 350 یورو در ماه است. هزینه‌ی خوردوخوراک در ایتالیا به‌صورت میانگین مبلغ 200 یورو در ماه می‌شود. بلیت ماهانه‎‌ی وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز برای دانشجویان در حدود ۲۵ تا ۳۵ یورو در ماه، با توجه به شهر محل تحصیل، هزینه دارد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه‌ می‌توانید به مقاله‌ی “هزینه تحصیل در ایتالیا” مراجعه کنید.

هزینه‌ی تحصیل در رشته‌ی شیمی در ایتالیا

هزینه‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا رشته‌ی شیمی در دانشگاه‌های دولتی تقریباً رایگان است.

بورسیههای موجود برای تحصیل رشته‌ی شیمی در ایتالیا

دانشگاه کامرینو(camerino)  یکی از دانشگا‌ه‌هایی است که به طور اختصاصی به دانشجویان شیمی در ایتالیا بورسیه اعطا می‌کند. این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد گرایش شیمی و تکنولوژی دارویی از اکتبر تا جولای، ‌براساس رزومه و شایستگی و وضعیت اقتصادی خانواده‌ی متقاضیان و در جهت پوشش هزینه‌های تحصیلی، اقامت، خورد‌وخوراک، بورسیه‌ی تحصیلی اعطا می‌کند.

برای داشتن اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی بورسیه، می‌توانید به مقاله‌ی “بورسیه تحصیلی ایتالیا” مراجعه کنید.

بهترین دانشگاه‌‎های ایتالیا برای تحصیل در رشته‌‎ی شیمی

  • دانشگاه پلی‌تکنیک میلان
  • دانشگاه ساپینزا
  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه کامرینو
  • دانشگاه پلی‌تکنیک تورین
  • دانشگاه پلی‌تکنیک تورین: دانشگاه پلی‌تکنیک تورین دانشگاهی دولتی در شهر تورین است. این دانشگاه در سال ۱۸۵۹ تأسیس شد و قدیمی‌ترین دانشگاه فنی ایتالیا محسوب می‌شود. زبان تحصیل این رشته در این دانشگاه ایتالیایی است، البته برخی از دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند
  • دانشگاه کامرینو: دانشگاه کامرینو دانشگاهی دولتی در ایتالیاست که هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای شیمی را ارائه می‌دهد و روی این رشته به صورت تخصصی کار می‌کند. این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های برتر در زمینه‌ی تحصیل شیمی در ایتالیا محسوب می‌شود.
  • دانشگاه پلی‌تکنیک میلان: این رشته در دانشگاه پلی‌تکنیک میلان در سه دوره‌ی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای شیمی صنعتی و مهندسی شیمی ارائه می‌شود.
  • دانشگاه ساپینزا: این دانشگاه یکی از معتبرترین دانشگاه‌های اروپا و ایتالیاست. داشتن نمره‎ی قابل قبول در آزمون GRE برای پذیرفته‌شدن در رشته‌ی شیمی در این دانشگاه الزامی است.

اگر در مورد دانشگاه بولونیا نیاز به اطلاعات تکمیلی دارید، می‌توانید به مقاله‌ی “دانشگاه بولونیا” مراجعه کنید.

شرایط کار پس از تحصیل بعد از فارغ التحصیل‌شدن از رشته‎‌ی شیمی

فارغ‌التحصیلان رشته‌ی شیمی در ایتالیا می‌توانند بعد از اخذ مدرک در کارخانه‌های مواد شیمیایی و پتروشیمی، شرکت‌های مربوط به مواد غذایی، مواد دارویی، مواد بهداشتی، مواد آرایشی، سازمان‌های محیط‌زیست و انرژی مشغول به‌کارشوند.

سؤالات متداول

  1. آیا می‌توان بدون مدرک زبان برای تحصیل در رشته‌ی شیمی در ایتالیا اقدام کرد؟

خیر، برای تحصیل در این رشته بسته به دانشگاه و مقطع تحصیلی به مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی نیاز است.

  • آیا دانشگاه‌های ایتالیا مورد تأیید وزارت علوم هستند؟

بله، دانشگاه‌های ایتالیا از اعتبار جهانی برخوردار هستند و در لیست ممتاز وزارت علوم قرار دارند؛ این لیست سالانه به‌روز می‌شود.

  • در ایتالیا به دانشجویان چند ساعت اجازه‌ی کار حین تحصیل داده می‌شود؟

در این کشور، دانشجویان اجازه دارند چهار ساعت در روز معادل 20 ساعت در هفته مشغول به‌کار شوند و کارفرمایان معمولاً دانشجویان را به عنوان کارآموز و با حقوقی مابین 500 تا 1000 یورو در ماه استخدام می‌کنند.

  • زندگی در ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی شامل چه هزینه‌هایی است؟

محل اقامت، هزینه‎های خوردوخوراک، حمل‌ونقل عمومی، مسافرت‎های محلی و بیمه‌ی درمانی.

  • آیا پس از اتمام تحصیل در رشته‌ی شیمی می‌توان اقامت ایتالیا را گرفت؟

بله، درصورتی‌که بتوانید پس از اتمام تحصیل در ایتالیا کار پیدا کنید، بعد از چهار سال پرداخت مالیات، به شما اقامت دائم داده می‌شود.

آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در رشته‌ی شیمی در ایتالیا وجود دارد؟

اغلب دانشگاه‌های ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا دروس خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند و شما با داشتن مدرک آیلتس و GRE می‌توانید برای اخذ پذیرش اقدام کنید. توجه داشته باشید که نمره‌ی قابل قبول برای هر دانشگاه متفاوت است و با مراجعه به سایت دانشگاه مذکور می‌توانید از این موضوع آگاه شوید.

اگر در حد متوسط به زبان ایتالیایی تسلط داشته باشند برای پیدا کردن کار و زندگی در این کشور وضعیت شما نسبت به دیگران بهتر خواهد بود.

نتیجه‌گیری

برای تحصیل در ایتالیا به مدرک زبان، رزومه، توصیه‌نامه و انگیزه‌نامه نیاز دارید، همچنین باید تمامی مدارک تحصیلی خود را تکمیل و در دارالترجمه‌ی رسمی ترجمه کنید و همراه با مدارک اثبات تمکن مالی به سفارت ارائه دهید.

برای اینکه بتوانید در انتخاب کشور مقصد یک انتخاب درست داشته باشید باید در زمینه‌ی رشته‌ی موردعلاقه‌تان و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها تحقیقات لازم را انجام دهید. از مسائل مهم دیگر در زمینه‌ی اخذ ویزای تحصیلی، بررسی شرایط اقتصادی و کاری کشور مقصد است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button