تحصیل طراحی صحنه در ایتالیا

تحصیل طراحی صحنه در ایتالیا

مقدمه

ممکن است طراحی صحنه در ذهن شما بیشتر امور مربوط به دکور و طراحی دکور در سینما را تداعی کند. اما این رشته بسیار وسیع‌تر از آن چیزی است که در ایران به‌صورت عمومی شناخته می‌شود. در واقع یک طراح صحنه همه‌ی امور مربوط به صحنه از نور تا دکور و لباس و… را مدیریت می‌کند و بر کار همه‌ی این افراد نظارت دارد. حتی در مورد نحوه‌ی اجرای این عناصر توسط کارگردان و یا تصمیمات تهیه‌کننده نیز نظر می‌دهد. پس طراحی صحنه، رشته و شغلی کلیدی در فضای تئاتر و سینما است. واضح است که چنین شغل و رشته‌ی مهمی، تحصیلات و دانش استانداردی هم می‌طلبد. ازاین‌رو بسیاری از دانشجویان و علاقه‌مندان این رشته تصمیم می‌گیرند که برای ادامه تحصیل و یا کار در این حوزه، مهاجرت کنند. ایتالیا کشوری است با صحنه‌های تئاتر پررونق و باشکوه. پس طبیعی خواهد بود که آرزوی هر دانشجوی هنری، تحصیل در ایتالیا باشد. اگر شما هم به‌عنوان یک دانشجوی این رشته یا علاقه‌مند به این حوزه، آرزوهای بزرگی در سر دارید و می‌خواهید در این رشته بهترین شوید و با بهترین اساتید و فضای تئاتر بین‌المللی آشنا شوید، مقاله‌ی ما را در مورد تحصیل طراحی صحنه در ایتالیا بخوانید.

چرا تحصیل طراحی صحنه در ایتالیا فرصت ویژه‌ای محسوب می‌شود؟

  • ایتالیا کشور جنبش رنسانس است. همه‌ی هنر جدید اروپا از این کشور زاده شده است. برای تحصیل رشته‌های هنری، کشوری نظیر ایتالیا وجود ندارد.
  • تحصیل طراحی صحنه در ایتالیا ارزان‌تر از دیگر کشورهای اروپایی است.
  • تحصیل طراحی صحنه در ایتالیا امکان‌های شغلی بسیار زیادی را پیشِ روی شما قرار می‌دهد.
  • وجود آکادمی‌های هنری به تعداد زیاد، دست شما را برای انتخاب دانشگاه یا آکادمی در ایتالیا باز می‌گذارد.
  • هزینه زندگی در ایتالیا مناسب است و شما می‌توانید بدون دغدغه‌ی مالی در این کشور زندگی کنید.
  • دستمزدهای فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنری در ایتالیا بالاست.
  • بورسیه‌های تحصیلی ایتالیا بسیار زیاد و متنوع‌اند و شما به‌راحتی می‌توانید از بورسیه‌های دانشگاهی یا استانی ایتالیا برخوردار شوید.

انواع دوره‌های طراحی صحنه در ایتالیا

مثل همه‌ی رشته‌های هنری در ایتالیا، دوره‌های کوتاه‌مدت یا بلند‌مدتی هم در آکادمی‌ها یا مؤسسات خصوصی برگزار می‌شوند که از لحاظ سطح آموزشی بسیار استاندارد هستند و دانشجویان می‌توانند از این دوره‌ها هم استفاده کنند.

آزمون‌‎های لازم برای تحصیل طراحی صحنه در ایتالیا

برای تحصیل در رشته‌های هنری در ایتالیا، مهم‌ترین آزمون شما، رزومه هنری شماست. هر چه در رشته خود رزومه بهتری ارائه کنید، شانس شما برای گرفتن پذیرش دانشگاه بیشتر است.

البته ممکن است بعضی از دانشگاه‌ها هم آزمون‌هایی مثل SAT را به‌عنوان آزمون ورودی برگزار کنند. این بستگی به دانشگاه و مقطع تحصیلی شما دارد.

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل طراحی صحنه در ایتالیا

  • داشتن 18 سال سن
  • ارائه‌ی آخرین مدرک تحصیلی
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی IELTS، TOEFL، PTE، C1 Advanced و… یا مدرک زبان ایتالیایی CHILS یا CHELI
  • انگیزه نامه
  • توصیه‌نامه (در صورت لزوم)
  • پورتفولیو
  • نامه‌ی پذیرش از دانشگاه
  • پاسپورت معتبر
  • هزینه‌ی سفارت
  • ارائه‌ی مدرک محل اسکان (برای ویزا)
  • بلیت
  • ارائه‌ی گواهی تمکن مالی (مبلغ آن با توجه به شهریه سالانه شما متفاوت است)
  • عدم سوءپیشینه (برای سفارت و گرفتن ویزا)

هزینه زندگی و تحصیل طراحی صحنه در ایتالیا

هزینه زندگی در ایتالیا را با مراجعه به مقاله «هزینه تحصیل در ایتالیا» می‌توانید با جزئیات آن ببینید. ولی به‌طورکلی بهتر است بدانید که هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا زیاد نیست و بین 700-900 یورو در ماه است. البته این بستگی به رشته شما و شهر محل زندگی‌تان هم دارد.

هزینه تحصیل این رشته در ایتالیا هم باتوجه‌به دانشگاه محل تحصیل شما فرق می‌کند.

در آکادمی‌هایی مثل NABA، RUFA، Riaci و… که معروف‌ترین‌ها در ارائه‌ی رشته طراحی صحنه در ایتالیا هستند، شهریه‌ها ممکن است از 6000 یورو تا 17000-18000 یورو در سال (با توجه به مقطع تحصیلی) متفاوت باشد:

شهریه RUFA برای لیسانس: 17000 یورو

شهریه RUFA برای فوق‌لیسانس: 6000 یورو

شهریه ACCADEMIA RIACI برای فوق لیسانس: 9900-10000 یورو

شهریه ACCADEMIA RIACI برای دوره‌های یک ساله: 15000 یورو

بورسیه‌های موجود برای تحصیل طراحی صحنه در ایتالیا

  • بورسیه Merit: بورسیه همه آکادمی‌های خصوصی برای دانشجویان ممتاز با پوشش 10 تا 100 درصد شهریه
  • بورسیه استانی: اگر شهریه شما زیاد نباشد یعنی گواهی تمکن مالی شما نیز زیاد نیست. در این حالت می‌توانید از بورسیه استانی ایتالیا که شرط آن نیاز مالی است (مراجعه به مقاله «بورسیه تحصیلی ایتالیا» و «تمکن مالی لازم برای ویزای تحصیلی ایتالیا») استفاده کنید.
  • بورسیه‌های دولتی دیگری نیز مثل بورسیه وزارت خارجه ایتالیا و… هستند که اگر شرایط آن‌ها را داشته باشید، می‌توانید برای دریافت آن‌ها هم درخواست بدهید.

بهترین دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیل طراحی صحنه

دانشگاه‌های معروف و مطرح ایتالیا را که همه می‌شناسیم. از دانشگاه بولونیا تا رم ساپینزا و پلی‌تکنیک میلان و میلان و… که می‌توان در این دانشگاه‌ها هم‌رشته‌های مربوط به طراحی و طراحی صحنه را پیدا کرد. (مراجعه به مقاله «تحصیل در ایتالیا»). اما آکادمی‌های هنری در ایتالیا معمولاً برای تحصیل در رشته‌های هنری پرطرفدارترند. چون درس‌ها تخصصی‌تر و عملی‌تر ارائه می‌شوند. معمولاً همه‌ی دانشگاه‌های مطرح و مهم ایتالیا، یک آکادمی هنری هم دارند مثل ACCADEMIA DI BELLE ARTI di BOLOGNA و … (برای اطلاعات بیشتر به مقالات «تحصیل هنر در ایتالیا» و «تحصیل طراحی لباس در ایتالیا» مراجعه کنید).

شرایط کار پس از تحصیل این رشته در ایتالیا

شرایط کار پس از تحصیل طراحی صحنه در ایتالیا خوب و مساعد است. چون بازار کار هنری در این کشور رونق دارد. اما شرط پیداکردن کار با درآمد خوب این است که زبان ایتالیایی را به‌خوبی یاد بگیرید. طراحی صحنه رشته‌ای است که شما دائماً باید منظور خود را که گاه فرایندهایی بسیار پیچیده است به همکاران خود بفهمانید و این فقط با تسلط بر زبان بومی ممکن است. مشاغلی که می‌توان برای طراحی صحنه برشمرد، عبارت‌اند از:

1. طراحی صحنه تئاتر

2. طراحی صحنه در سینما

3. طراحی صحنه در تلویزیون

4. طراحی صحنه برای ایونت‌ها و رویدادها

5. طراحی دکور در تئاتر

6. طراحی دکور در سینما و تلویزیون

7. طراح و نورپرداز در تئاتر، سینما و…

8. طراحی لباس در تئاتر و…

9. مدیریت صحنه

سؤالات متداول

1. آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در رشته طراحی صحنه در ایتالیا وجود دارد؟

بله. در مقاطع ارشد و دکترا امکان تحصیل طراحی صحنه در ایتالیا به زبان انگلیسی فراهم است. اما برای مقطع لیسانس هم هرسال RUFA و سایر آکادمی‌ها به‌صورت محدود رشته‌ی طراحی صحنه را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.

2. آیا می‌توان بدون مدرک زبان برای تحصیل طراحی صحنه در ایتالیا اقدام کرد؟

خیر. تحصیل طراحی صحنه در ایتالیا منوط به داشتن مدرک زبان است. به‌علاوه اینکه پس از فارغ‌التحصیلی و برای پیداکردن کار شما ناچارید که زبان ایتالیایی را نیز بدانید.

3. آیا از هر رشته‌ای، می‌توان برای تحصیل طراحی صحنه در ایتالیا اقدام کرد؟

برای تحصیل در مقطع لیسانس حتی اگر قبلاً رشته‌ی غیرمرتبطی هم خوانده‌اید، می‌توانید اقدام کنید. اما باید توانایی‌های خود را به‌خوبی نشان دهید تا پذیرفته شوید (انگیزه نامه و رزومه‌ی خوب).

اگر در آماده‌کردن بعضی از مدارکتان مثل رزومه، انگیزه نامه، توصیه‌نامه و … دچار مشکل بودید، می‌توانید با ما تماس بگیرید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن مدارک شما را آماده‌ی ارسال کنیم.


2 دیدگاه دربارهٔ «تحصیل طراحی صحنه در ایتالیا»

  1. سلام
    من رشته ی طراحی صحنه میخونم در دانشگاه و سال اول هستم. میخواستم بپرسم که رزومه ای که مدنظر این دانشگاه هست شامل دقیقا چه مواردی میشه. ممنون

    1. مدیر سایت آریا استادی

      سلام دوست عزیز،
      درست متوجه سوالتون نشدم. منظورتون کدوم دانشگاه هست؟
      اگر در ساعات کاری با شماره ۰۲۱۸۸۲۴۰۴۴۵ تماس بگیرید شاید بتونیم سریع تر به جواب مد نظر شما برسیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button