تحصیل طراحی لباس در ایتالیا

تحصیل طراحی لباس در ایتالیا

مقدمه

هر شهر یا کشوری با یک ویژگی مشخص در جهان شناخته می‌شود. سوییس با ساعت، برزیل و اسپانیا با فوتبال، فرانسه با ادبیات، سینما، فرهنگ و تمدن و… نام ایتالیا را هم که می‌شنویم به یاد هنر می‌افتیم و از میان شهرهای ایتالیا نام میلان با مد و فشن نیز گره خورده است. هفته‌ی مد میلان در کنار هفته‌ی مد لندن، پاریس و نیویورک یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین رویدادها در زمینه‌ی مد و فشن در جهان محسوب می‌شود.

بیشتر برندهایی که نامشان برای ما آشناست مثل گوچی، دولچه اند گابانا، پرادا و… از میلان زاده شده‌اند. مد و فشن آن‌قدر در ایتالیا مهم و پررونق است که به عنوان یکی از پایه‌های اقتصادی این کشور شناخته می‌شود و نهادی تحت عنوان اتاق ملی مد ایتالیا (Camera Nazionale della Moda Italiana) در این کشور تاسیس شده است تا ساز و کار حاکم بر این صنعت را تعیین و رویدادهای مربوط به مد را مدیریت کند. این اتفاق از دهه‌های میانی قرن بیستم در میلان رقم خورد و امروزه حدود 70 سال است که میلان یکی از قطب‌های طراحی پوشاک، مد و فشن در جهان است. پس اگر شما جزو افرادی هستید که همیشه صنعت مد برایتان جذاب بوده است، به لباس خود و دیگران اهمیت می‌دهید و به دنبال کشف هزارتوهای این صنعت هستید، احتمالاً رشته‌ای که به درد آینده‌ی شما بخورد، طراحی لباس است. اگر به دنبال تحصیل در این رشته هستید، با توجه به تاریخی که از این رشته در میلان و ایتالیا گفتیم، تحصیل طراحی لباس در ایتالیا یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها برای شما خواهد بود.

چرا تحصیل طراحی لباس در ایتالیا فرصت ویژه‌ای محسوب می‌شود؟

  • همان طور که گفتیم ایتالیا خصوصا شهر میلان به عنوان یکی از ستون‌های اصلی و تعیین‌کننده مد در در دنیا شناخته می‌شود.
  • قاطعانه می‌توان گفت طراحی لباس رشته‌ی گرانی است. اما ایتالیا با توجه به فرصت‌های تحصیلی ارزانی که برای همه‌ی دانشجویان دنیا از هر قشری فراهم کرده است، این امکان را به شما می‌دهد که این رشته گران و لوکس را با کیفیت آموزشی فوق‌العاده و با هزینه‌ی کم بخوانید.
  • دانشجویان هنر در ایران و دیگر کشورهای دنیا، همیشه مخارج و هزینه‌های بالاتری دارند. یعنی نه تنها برای تحصیل در رشته‌های هنری در دنیا باید بیشتر شهریه بپردازید، بلکه هزینه‌‌ها‌ی جانبی نیز به دلیل خرید وسایل کمک‌آموزشی زیاد و گران، همیشه بیشتر از دیگر دانشجویان می‌شوند. ایتالیا به عنوان یکی از کشورهای ارزان در اروپا، می‌تواند علاوه بر فرصت تحصیل ارزان، دغدغه‌ی شما را در مورد هزینه‌های زندگی دانشجویی نیز کاهش دهد.
  • بورسیه‌های تحصیلی فراوان برای دانشجویان ممتاز بین‌المللی در ایتالیا، یکی دیگر از دلایلی محسوب می‌شود که تحصیل طراحی لباس در ایتالیا را به فرصتی ویژه برای دانشجویان این رشته تبدیل کرده است.

انواع دوره‌های طراحی لباس در ایتالیا

دوره‌هایی که مرتبط با این رشته در دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند، بیشتر جنبه‌ی نظری دارند. برای مثال شما برای تحصیل طراحی لباس در ایتالیا و در مقطع لیسانس احتمالا باید با رشته‌ی مطالعات مد (Fashion Studies) شروع کنید و در مقاطع بالاتر به صورت تخصصی به طراحی لباس بپردازید (البته چارت آموزشی هر دانشگاه متفاوت است). در دروه‌های دانشگاهی شما چندان به دروس عملی نمی‌پردازید.

اما دوره‌های دیگری هم برای تحصیل طراحی لباس در ایتالیا وجود دارد که خارج از دانشگاه ارائه می‌شوند. این دوره‌ها را آکادمی‌های هنری یا موسسات ارائه می‌دهند که می‌توانند کوتاه‌مدت یا بلند‌مدت باشند. موسسات و آکادمی‌ها از دوره‌های 3 ماهه (با ارائه مدرک دیپلم معتبر در آن رشته‌ی خاص) تا دوره‌های بلند‌مدت (کارشناسی و کارشناسی ارشد در آکادمی‌ها) را ارائه می‌دهند و شما می‌توانید برای تحصیل طراحی لباس در ایتالیا وارد این آکادمی‌ها شوید. دوره‌های درسی آکادمی‌های هنری بیشتر جنبه‌ی عملی و کارگاهی دارند و به صورت تخصصی‌تری به موضوع و رشته‌ی تحصیلی شما می‌پردازند. مثلا شما حین تحصیل طراحی لباس در ایتالیا و در آکادمی‌های ایتالیا به صورت تخصصی حتی نام انواع پارچه‌ها را نیز به ایتالیایی یاد می‌گیرید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله «تحصیل هنر در ایتالیا» مراجعه کنید.

آزمون‌‎های لازم برای تحصیل طراحی لباس در ایتالیا

آزمون‌های SAT و ACT  و GRE مهم‌ترین آزمون‌ها برای تحصیل طراحی لباس در ایتالیا و سراسر دنیا در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند. اما شاید بتوان گفت مهم‌ترین آزمون شما برای تحصیل طراحی لباس در ایتالیا، مصاحبه شماست. شما باید یک Portfolio یا رزومه‌ی هنری بسیار خوب از کارهایتان ارائه کنید تا بتوانید پذیرش دانشگاه مورد نظرتان را بگیرید. همچنین در مصاحبه‌ی دانشگاه و سفارت شما باید بر توانایی زبانی خود تکیه کنید (انگلیسی یا ایتالیایی با توجه به مقطع و دانشگاه). زیرا مصاحبه‌ی شما بسیار تخصصی است و باید بتوانید سوالاتی از تاریخ هنر تا حوزه‌های تخصصی مد و فشن را به زبانی غیر از فارسی پاسخ بدهید.

اگر به دنبال تحصیل در ایتالیا هستید و هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته اید، بد نیست شرایط تحصیل در اسپانیا را هم بدانید. برای سهولت در ورود به دانشگاه های اسپانیا می توانید از خدمات کالج CamposSpain اسپانیا استفاده کنید. این کالج شما را به دانشگاه های معتبر اسپانیا هدایت می کند.

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل طراحی لباس در ایتالیا

  • داشتن سن بالای 18 سال
  • آخرین مدرک تحصیلی (دیپلم دوازده‌ساله برای ورود به مقطع لیسانس)
  • مدرک زبان انگلیسی IELTS، TOEFL، C1 Advanced، TOEIC و… و یا ایتالیایی CHILS یا CHELI (در سطح B1 یا B2)
  • Portfolio یا نمونه کارهای هنری (رزومه‌ی هنری)
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه (برای مقاطع ارشد و دکترا و در صورت لزوم)
  • پاسپورت معتبر
  • هزینه سفارت
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • گواهی تمکن مالی (مبلغ این گواهی با توجه به خصوصی یا دولتی‌بودن دانشگاه یا آکادمی شما متفاوت است)
  • ارائه مدرک اسکان (خوابگاه، اجاره‌نامه آپارتمان و…)
  • بلیت

هزینه زندگی و تحصیل طراحی لباس در ایتالیا

همان طور که در بالا هم گفتیم، هزینه‌های زندگی در ایتالیا ارزان است. شما به طور متوسط با مبلغی بین 700-900 یورو در ماه می‌توانید زندگی کنید. اما نکته مهم این است که تحصیل طراحی لباس در ایتالیا و سایر رشته‌های هنری، گران‌تر است و این موضوع علاوه بر شهریه، هزینه‌های زندگی شما را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. در نتیجه باید روی مبلغی بالای 1000 یورو در ماه به عنوان هزینه‌ی زندگی حساب کنید. برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد هزینه‌های زندگی در ایتالیا به مقاله «هزینه تحصیل در ایتالیا» مراجعه کنید.

هزینه تحصیل طراحی لباس در ایتالیا هم با توجه به نوع دانشگاه یا آکادمی شما متفاوت است. این مبلغ می‌تواند از 2000-5000 یورو (در دانشگاه‌های دولتی) تا 20000-30000 یورو در سال (در آکادمی‌های دولتی) یا تا بالای 35000 یورو (در آکادمی‌های خصوصی) باشد.

بورسیه‌های موجود برای تحصیل طراحی لباس

معروف‌ترین بورسیه برای تحصیل طراحی لباس در ایتالیا و یا هر رشته هنری دیگری، بورسیه‌ی Merit است که به دانشجویان ممتاز بین‌المللی در آکادمی‌های ایتالیا اعطا می‌شود. این بورسیه می‌تواند از 10 تا 100 درصد شهریه‌ی شما را پوشش دهد و معمولاً همه‌ی آکادمی‌ها امکان دریافت این بورسیه را برای دانشجویان فراهم کرده‌اند.

بهترین دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیل طراحی لباس با توجه به رتبه‌بندی QS

رتبه دانشگاه
137 دانشگاه پلی‌تکنیک میلان
160 دانشگاه بولونیا
171 دانشگاه رم ساپینزا
216 دانشگاه پادوا
301 دانشگاه میلان
308 دانشگاه پلی‌تکنیک تورین
383 دانشگاه پیزا
392 دانشگاه ناپل فدریکو 2
392 دانشگاه سن رافائل ویتا سالوته
403 دانشگاه ترنتو
432 دانشگاه فلورانس

برای اطلاعات بیشتر در مورد رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایتالیا به مقاله‌ی «تحصیل در ایتالیا» مراجعه کنید.

اما آکادمی‌هایی نیز در ایتالیا هستند که فقط مختص رشته‌های هنری هستند و اعتبار و شهرت جهانی دارند، به طوری که هر ساله دانشجویانی از امریکا، کانادا، انگلیس و… برای تحصیل طراحی لباس در ایتالیا وارد این آکادمی‌ها می‌شوند. بعضی از مهم‌ترین آکادمی‌های هنری ایتالیا عبارتند از:

  1. آکادمی هنرهای زیبای بولونیا (ACCADEMIA DI BELLE ARTI di BOLOGNA) در سال 1582 تاسیس شد. این آکادمی یکی از قدیمی‌ترین آکادمی‌های هنر ایتالیاست و به آکادمی کلمنتین هم معروف است.
  2. آکادمی هنرهای زیبای فلورانس (ACCADEMIA DI BELLE ARTI di FIRENZE) در سال 1563 تاسیس شد و میکل آنژ را در دل خود پرورش داد.
  3. آکادمی هنرهای زیبای رم (ACCADEMIA DI BELLE ARTI di ROMA) در سال 1870 در رم تاسیس شد و قبلا با نام آکادمی سن لوکا شناخته می‌شد. فدریکو زوکاری یکی از هنرمندان معروف ایتالیایی دانشجوی این آکادمی بوده است.
  4. آکادمی هنرهای زیبای باری (ACCADEMIA DI BELLE ARTI di BARI) در سال 1970 تاسیس شده است. اما علیرغم این‌که آکادمی نسبتا جدیدی است، بسیار معروف و معتبر است.
  5. آکادمی هنرهای زیبای کارارا (ACCADEMIA DI BELLE ARTI di CARRARA) که در سال 1769 تاسیس شده است.
  6. آکاادمی هنرهای زیبای ناپلی (ACCADEMIA DI BELLE ARTI di NAPOLI) که در سال 1752 تاسیس شده است.
  7. آکادمی هنرهای زیبای میلان (ACCADEMIA DI BELLE ARTI di MILANO) آکادمی هنر معروف میلان که به آن Brera هم می‌گویند. یکی از معروف‌ترین آکادمی‌های هنر در بین دانشجویان بین‌المللی است چون حدود 3800 دانشجو دارد که حدود 1000 نفر آن‌ خارجی هستند.
  8. آکادمی هنرهای زیبای ونیز(ACCADEMIA DI BELLE ARTI di VENEZIA) یکی از آکادمی‌های هنر قدیمی ایتالیا است که در سال 1750 تاسیس شد و امبرتو بوچیونی، هنرمند مشهور ایتالیایی نیز در این آکادمی حضور داشته است.
  9. آکادمی هنرهای زیبای تورینو (ACCADEMIA DI BELLE ARTI di TORINO) که  در قرن 17 تاسیس شد.
  10. آکادمی هنرهای زیبای پالرمو (ACCADEMIA DI BELLE ARTI di PALERMO)

این لیست طولانی‌تر است و حدود 40 آکادمی دولتی را شامل می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد آکادمی‌های دولتی به مقاله «تحصیل هنر در ایتالیا» مراجعه کنید. اما همان طور که می‌بینید تقریبا همه‌ی دانشگاه‌های مطرح ایتالیا، یک آکادمی هنری معروف هم دارند که مختص رشته‌های هنری است. اما چند موسسه‌ی خصوصی معروف هم در ایتالیا هستند که اعتبار و شهرت جهانی دارند و برای تحصیل طراحی لباس در ایتالیا می‌توانید به آن‌ها هم فکر کنید، هرچند هزینه و شهریه‌ی بالاتری دارند. بعضی از این موسسات و آکادمی‌ها عبارتند از:

  • IED: انستیتو طراحان اروپایی در چند شهر ایتالیا مثل فلورانس، ونیز و… دوره‌های هنری معروف و استانداردی ارائه می‌کند و حدود 17000 یورو در سال شهریه دارد.
  • Modartech: این موسسه هم در زمینه طراحی لباس و مد و فشن دوره‌های کوتاه مدت و بلند مدت دارد. شهریه آن هم حدود 10000 یورو در سال است.

شرایط کار پس از تحصیل این رشته در ایتالیا

نیازی به توضیح نیست که وقتی وارد سرزمین مد می‌شوید و در دانشگاه‌های آن تحصیل می‌کنید تا چه اندازه شانس و فرصت شغلی متنوع و جذاب دارید. شما پس از تحصیل طراحی لباس در ایتالیا و خصوصا پس از تحصیل در مقاطع ارشد و دکترا، می‌توانید با عنوان‌های شغلی زیر فعالیت کنید‌:

  • کارشناس مد و فشن
  • طراح لباس و کفش و اکسسسوار
  • خیاط
  • کارشناس منسوجات و پارچه و طراح پارچه و…
  • دستیار طراح
  • استایلیست
  • طراح گرافیک در حوزه مد و لباس
  • استاد و نظریه‌پرداز در حوزه‌های مطالعات مد و تاریخ مد

سوالات متداول

1. آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در رشته طراحی لباس در ایتالیا وجود دارد؟

بله. خصوصا در مقالع بالاتر از لیسانس این امکان بسیار زیاد و فراوان است. همان طور که گفتیم هر سال دانشجویان زیادی از کشورهای مختلف جهان برای تحصیل طراحی لباس در ایتالیا اقدام می‌کنند. حتی گاهی شما در مقطع لیسانس هم می‌توانید Course مد نظر خود را به زبان انگلیسی پیدا کنید.

2. آیا می‌توان بدون مدرک زبان برای تحصیل طراحی لباس در ایتالیا اقدام کرد؟

خیر. مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی بسیار در پذیرش و اخذ ویزای شما مهم است. همان طور که گفتیم، شرط قبولی در مصاحبه دانشگاه و سفارت، توانایی‌های زبانی شماست.

3. آیا از هر رشته‌ای، می‌توان برای تحصیل طراحی لباس در ایتالیا اقدام کرد؟

تقریبا بله. اما این بستگی به رزومه و portfolio شما دارد که هرچه پربارتر باشد، امکان قبولی شما بیشتر است. در زمینه‌ی آماده‌سازی مدارک نظیر رزومه، پورتفولیو، انگیزه‌نامه و … اگر نیاز به کمک داشتید، روی ما حساب کنید. ما تا انتهای مسیر تحصیل طراحی لباس در ایتالیا کنار شما هستیم.

12 دیدگاه دربارهٔ «تحصیل طراحی لباس در ایتالیا»

  1. سلام من یه برند طراحی لباس دارم تو ایران، 5 ساله که مغازه دارم و تمام کارهام تولید برند خودمه، رشتم کارشناسی گرافیک با معدل حدود 16 دارم از دانشگاه علمی کاربردی، و طراحی لباس و تو دوره های آزاد آموزش دیدم، چقدر شانس گرفتن بورس از یه دانشگاه معتبر تو میلان و دارم؟

    1. مدیر سایت آریا استادی

      سلام. وقت بخیر شرایطی که شما مطرح کردید باید دقیق تر بررسی بشه تا بتونیم جواب درستی بهتون بدیم. چون شرایطی مثل گپ تحصیلی و … در روند اخذ بورسیه تاثیر بسزایی دارند. لطفا در صورت تمایل با شماره ۰۲۱۸۸۲۴۰۴۴۵ تماس بگیرید تا بتونیم دقیق تر شما رو راهنمایی کنیم.

  2. مدیر سایت آریا استادی

    سلام. وقت بخیر شرایطی که شما مطرح کردید باید دقیق تر بررسی بشه تا بتونیم جواب درستی بهتون بدیم. چون شرایطی مثل گپ تحصیلی و … در روند اخذ بورسیه تاثیر بسزایی دارند. لطفا در صورت تمایل با شماره 02188240445 تماس بگیرید تا بتونیم دقیق تر شما رو راهنمایی کنیم.

    1. مشاور ارشد آریا استادی

      سلام
      شرایط و مدارکتون باید بررسی بشه تا بتونیم دانشگاه مورد نظر رو بررسی کنیم و اعلام کنیم ایا آزمون دارد یا خیر.

      1. فاطمه حاجی هاشمی

        سلام وقت بخیر
        من 28 سالمه و لیسانس معماری از دانشگاه ازاد دارم و دیپلم ریاضی و فیزیک.یعنی دوره پیش دانشگاهی رو هم گذروندم
        برای طراحی لباس میتونم با مدرک لیسانسم برای ارشد اپلای کنم یا باید از کارشناسی شروع کنم؟
        و اینکه کدوم دانشگاه ها این رشته رو ارائه میدن؟

    1. سلام وقت بخیر
      شما میتوانید با ارائه مدرک لیسانس خود برای مقطع فوق لیسانس مربوط به این رشته اقدام نمایید.
      همچنین برای بورسیه تحصیلی نیز اقدام نمایید.

  3. سلام، اگر بخوایم از یک رشته نامربوط به طراحی لباس اپلای کنیم، رزومه و پورتفولیوی خاصی نداریم قطعا،پس چجوری میشه‌پذیرش گرفت از رشته های دیگه

    1. سلام وقت بخیر
      برای ارشد اگر بخواهید اقدام کنید باید حتما لیسانس مرتبط داشته باشید اگر برای لیسانس بخواهید اقدام کنید میتونید با ارائه مدارک حرفه ای یا فنی برای پذیرش اقدام کنید

  4. سلام آیا دوره هایی مثل ورکشاپ های یک هفته ایی درمورد طراحی لباس هم در ایتالیا برگزار میشه؟که بشه درین ورکشاپ ها شرکت کرد

    1. سلام وقت بخیر موسسه ما متاسفانه برای دوره های کوتاه مدت اقدام نمیکند شما میتوانید با موسسات دیگر صحبت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button