تحصیل فیزیک در ایتالیا

تحصیل فیزیک در ایتالیا

ایتالیا علاوه بر ساختار شهری فریبنده، اماکن تاریخی متعدد، و فرهنگ بسیار غنی دارای دانشگاه‌های فوق‌العاده معتبر و شناخته‌شده‌ای است. بدون‌شک تحصیل در ایتالیا امکان دست‌یابی دانشجویان به بالاترین سطوح علمی با کمترین هزینه‌ی ممکن را فراهم می‌کند. ایتالیا خانه‌ی قدیمی‌ترین دانشگاه قاره‌ی اروپاست (دانشگاه بولونیا) و همین مورد، قدمت ایتالیا در ترویج دانش و آموزش آکادمیک را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر ایتالیا بین کلیه‌ی کشورهای جهان دارای بیشترین تعداد اماکن تاریخی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو است، معماری خیره‌کننده و تاریخچه‌ی غنی این کشور، ایتالیا را بیشتر به یک موزه‌ی لوکس با آثار فاخر و هنری تبدیل کرده است تا یک کشور. از این‌رو تحصیل در ایتالیا علاوه بر پیشرفت تحصیلی چشمگیر، تجربه‌ی هیجان‌انگیز و لذت‌بخشی از زندگی در کشوری بسیار زیبا با بالاترین استانداردها و امکانات اجتماعی را برای دانشجویان بین‌المللی درپی‌خواهد داشت.

ادامه‌‌تحصیل در ایتالیا، روشی برای کسب اقامت این کشور است. دانشجویان با تحصیل در دانشگاه‌های برتر ایتالیا از شانس بالایی برای کار در این کشور برخوردار می‌شوند. مهاجرت تحصیلی به‌عنوان یکی از برترین و کم‌ریسک‌ترین انواع مهاجرت شناخته‌شده‌است.

یکی از رشته‎‌های پرطرفدار برای ادامه‎‌ی تحصیل، رشته‌ فیزیک در ایتالیا است. این رشته، ترکیبی از مفاهیم مهندسی با تسلط قوی بر فیزیک و ریاضیات برای تولید برنامه‎‌های خلاقانه و ابتکاری را شامل می‌شود. دانشجویان  با ادامه‎‌تحصیل در این رشته، به توانایی تحقیق و توسعه، طراحی و تجزیه و تحلیل برای سیستم‌‎های مختلف فیزیکی در صنعت مجهز می‎‌شوند و فارغ‌التحصیلان آن، قادر به تجزیه و تحلیل مشکلات مهندسی بر اساس فیزیک مهندسی (ابزار دقیق، انرژی و محیط زیست، مواد، ارتعاش و آکوستیک و فوتونیک) خواهند بود و می‌توانند نقش فعالی در حل مشکلات صنعت داشته باشند. در این مقاله سعی کرده‌ایم شما را با روش‌های اخذ پذیرش و تحصیل فیزیک در ایتالیا بیشتر آشنا کنیم.

انواع دوره‌های رشته فیزیک در ایتالیا

  • مقطع کارشناسی

تحصیل رشته‌ی فیزیک در ایتالیا در مقطع کارشناسی مطالعه‌ی اتم‌ها، مواد چگال، اپتیک، اخترفیزیک و… را شامل می‌شود.

  • مقطع کارشناسی‌ارشد

مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیک بیشتر روی تحقیقات و فعالیت‌های آزمایشگاهی متمرکز است؛ بنابراین، متقاضیان تحصیل رشته فیزیک در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد به گسترش مهارت‌های تحلیلی و حلِ‌مسئله و ارتباطات نیاز دارند.

گرایش‌های رشته‌ی فیزیک در مقطع کارشناسی ارشد:

  1. فیزیک کاربردی
  2. اخترفیزیک
  3. بیوفیزیک
  4. کیهان‌شناسی
  5. فیزیک امواج گرانشی
  6. فیزیک نوترینو
  7. فیزیک هسته‌ای
  8. فیزیک ماده‌ی چگال
  9. فناوری‌های کوانتوم
  10. فیزیک نظری
  11. فیزیک داده‌ها و سیستم‌های پیچیده
  • مقطع دکترا

تحصیل رشته‌ی فیزیک در ایتالیا در مقطع دکترا سه‌ساله و تمام‌وقت است و در پایان دوره، از دانشجویان انتظار می‌رود پایان‌نامه ارائه دهند.

گرایش‌های رشته‌ی فیزیک در مقطع دکترا:

  1. فیزیک بنیادی
  2. فیزیک هسته‌ای
  3. بیوفیزیک
  4. فیزیک آماری
  5. فیزیک ماده‌ی چگال
  6. فیزیک کاربردی
  7. اخترفیزیک و کیهان‌شناسی

مدارک لازم برای تحصیل فیزیک در ایتالیا

  • آخرین مدرک تحصیلی 
  • مدرک زبان B2 (زبان تحصیل رشته‌ی فیزیک در مقطع کارشناسی، ایتالیایی و در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا انگلیسی است)
  • قبولی در آزمون ورودی دانشگاه (در صورت لزوم)

هزینه تحصیل فیزیک در ایتالیا

هزینه‌ی تحصیل در رشته‌ی فیزیک در ایتالیا ممکن است با توجه به مقاطع مختلف و دانشگاهی که انتخاب می‌کنید، متفاوت باشد ولی به‌طورکلی به شرح زیر است:

  • هزینه‌ی تحصیل فیزیک در ایتالیا در مقطع کارشناسی

هزینه‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی رشته‌ی فیزیک در دانشگاه‌های دولتی تقریباً رایگان است و در دانشگاه‌های خصوصی حدوداً به 1000 یورو در هر سال تحصیلی می‌رسد.

  • هزینه‌ی تحصیل فیزیک در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

هزینه‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌ی فیزیک در دانشگاه‌های دولتی تقریباً رایگان و در دانشگاه‌های خصوصی نزدیک به 1500 یورو در هر سال تحصیلی است.

  • هزینه‌ی تحصیل فیزیک در ایتالیا در مقطع دکترا

هزینه‌ی تحصیل در مقطع دکترای رشته‌ی فیزیک در دانشگاه‌های دولتی رایگان است و در دانشگاه‌های خصوصی تقریباً به 400 یورو در هر سال تحصیلی می‌رسد.

برای اطلاع از هزینه زندگی در ایتالیا، به مقاله‌ی «هزینه تحصیل در ایتالیا» مراجعه کنید.

بهترین دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیل در رشته‌ی فیزیک

ردیفنام دانشگاهرتبه جهانیرتبه در رشته فیزیک
1پلی‌تکنیک تورین494431
2کامرینو699295
3بولونیا11261
4ساپینزای رم11419
5پادووا11488
6پیزا18925
7ناپل فدریکو 219249
8ترنتو22484
9میلان164155
10پاویا258208

به دلیل تعدد و تنوع دانشگاه‌های ایتالیا که امکان ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی فیزیک در آن‌ها وجود دارد، به بررسی برخی از معروف‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

 

 دانشگاه پلی‌تکنیک تورین (Politecnico di Torino)

دانشگاه پلی‌تکنیک تورین دانشگاهی دولتی در شهر تورین است. این دانشگاه در سال ۱۸۵۹ تأسیس شد و قدیمی‌ترین دانشگاه فنی ایتالیا محسوب می‌شود.

زبان تحصیل رشته‎‌ی مهندسی فیزیک در مقطع کارشناسی این دانشگاه ایتالیایی است؛ البته برخی از دروس نیز به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. گفتنی است هزینه‌ی تحصیل رشته‌‎ی مهندسی فیزیک در مقطع کارشناسی دانشگاه پلی‌تکنیک تورین 2000 یورو در هر سال تحصیلی است.

برخی از دروس ارائه‌شده برای تحصیل رشته‌ی مهندسی فیزیک در مقطع کارشناسی دانشگاه پلی‌تکنیک تورین عبارت‌ هستند از:

  • الکترومغناطیسی کاربردی
  • الکترونیک کاربردی
  • فیزیک هسته‌ای با کاربردهای زیست‌پزشکی
  • فیزیک حالت جامد
  • فیزیک و مواد برای فناوری‌های پیشرفته
  • فناوری‌های علوم نانو

هزینه‌ی تحصیل رشته‌ی فیزیک در مقطع دکترای دانشگاه پلی‌تکنیک تورین رایگان و به زبان تحصیل انگلیسی است.

دانشگاه کامرینو (University of Camerino)

دپارتمان فیزیک دانشگاه کامرینو از مؤسسه‌های تحقیقاتی برتر ایتالیا در رشته‌ی فیزیک محسوب می‌شود و از ‌نظر کیفیت آموزشی، در رده‌ی دوم دانشگاه‌های برتر این کشور در زمینه‌ی فیزیک قرار دارد.

برای متقاضیان خارج از اتحادیه‌ی اروپا هزینه‌ی تحصیل رایگان است. لازم است بدانید که برای تحصیل رشته‌ی فیزیک در مقطع کارشناسی دانشگاه کامرینو باید به زبان ایتالیایی در سطح B2 مسلط باشید.

از اکتبر تا جولای، ‌براساس رزومه و شایستگی و وضعیت اقتصادی خانواده‌ی متقاضیان، بورسیه‌ی تحصیلی ‌برای پوشش هزینه‌های تحصیلی و اقامت و خوراک اعطا می‌شود.

هزینه‌ی تحصیل رشته‌ی فیزیک در مقطع کارشناسی ارشد 200 تا 300 یورو است. ناگفته نماند زبان تحصیل رشته‌ی فیزیک در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه کامرینو انگلیسی است.

هزینه‌ی تحصیل در مقطع دکترا رایگان است. در مقطع دکترای فیزیک دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

دانشگاه بولونیا (University of Bologna)

دانشگاه بولونیا یکی از دانشگاه‌های قدیمی جهان و دومین دانشگاه بزرگ ایتالیاست.

دانشگاه بولونیا برای مقطع کارشناسی ارشد در فیزیک، آموزش‌های تخصصی و جامعی در رشته‌های فیزیک مدرن و نظری و تجربی ارائه می‌کند.

ازجمله گرایش‌هایی که دانشگاه بولونیا برای رشته‌ی فیزیک در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد، می‌توان به این‌ موارد اشاره کرد: 

  • فیزیک هسته‌ای
  • فیزیک نظری
  • فیزیک کاربردی
  • فیزیک مواد
  • علوم نانو

هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه بولونیا براساس میزان دارایی متقاضیان محاسبه می‌شود و زبان تحصیل در این مقطع انگلیسی و ایتالیایی است.

دانشگاه ساپینزای رم (Sapienza University of Rome)

دانشگاه ساپینزای رم یکی از دانشگاه‌های معتبر ایتالیا و حتی اروپا به‌شمار می‌آید که در سال ۱۳۰۳میلادی تأسیس شده است.

مقطع کارشناسی ارشد رشته‌ی فیزیک در دانشگاه ساپینزای رم در قالب چهار گرایش ارائه می‌شود:

  • فیزیک ذرات و اخترذرات: ارائه به زبان انگلیسی
  • فیزیک ماده‌ی چگال: ارائه به زبان انگلیسی
  • بیوفیزیک: ارائه به زبان انگلیسی
  • فیزیک نظری عمومی: ارائه به زبان ایتالیایی و انگلیسی

هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه ساپینزای رم 1000 یورو در هر سال تخمین زده می‌شود. در این دانشگاه اغلب رشته‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

دانشگاه پادووا (University of Padua)

دانشگاه پادووا یکی از دانشگاه‌های برتر ایتالیا برای تحصیل رشته‌ی فیزیک است که در شهر پادووا قرار دارد. این دانشگاه دومین دانشگاه قدیمی ایتالیا و پنجمین دانشگاه قدیمی جهان است. طبق رتبه‌بندی آکادمیک دانشگاه‌های جهان (ARWU)، در سال ۲۰۱۸ دانشگاه پادووا بهترین دانشگاه ایتالیا شناخته شد.

هزینه‌ی تحصیل در مقطع دکترا به ۳۷۴ یورو در هر سال می‌رسد و زبان تحصیل انگلیسی است.

مقطع دکترای فیزیک در دانشگاه پادووا بسیار رقابتی است و در این گرایش‌ها ارائه می‌شود:

  • فیزیک بنیادی
  • اخترفیزیک و کیهان‌شناسی
  • فیزیک هسته‌ای
  • بیوفیزیک
  • فیزیک آماری
  • فیزیک ماده‌ی چگال
  • فیزیک کاربردی

بورسیه‌ی استانی برای تحصیل فیزیک در ایتالیا

یکی از مزیت‌های تحصیل در ایتالیا امکان استفاده از بورسیه‌های استانی است که می‌تواند بخش قابل‌توجه‌ای از هزینه‌های تحصیل و زندگی را پوشش دهد. بورسیه‌ی استانی یکی از معروف‌ترین بورسیه‌های دولتی ایتالیاست. این بورسیه به دانشجویانی که در مقاطع مختلف تحصیلی از کارشناسی تا دکترا در ایتالیا تحصیل می‌کنند، تعلق می‌گیرد.

برای اعطای بورسیه‌ی کشورهای درحال توسعه یا بورسیه‌ی استانی ایتالیا مواردی همچون سن، میزان درآمد سالانه‌ی خانواده، وضعیت مسکن در ایران و تعداد خواهران و برادران، مورد بررسی قرار می‌گیرد نه سوابق تحصیلی متقاضی. برای اطلاعات بیشتر به مقاله «بورسیه تحصیلی ایتالیا» مراجعه کنید.

سؤالات متداول

  1. آیا می‌توان بدون مدرک زبان برای تحصیل در رشته‌ی فیزیک در ایتالیا اقدام کرد؟

خیر، برای تحصیل در این رشته به مدرک زبان انگلیسی و ایتالیایی نیاز است.

  • آیا دانشگاه‌های ایتالیا مورد تأیید وزارت علوم و بهداشت هستند؟

بله، دانشگاه‌های ایتالیا از اعتبار جهانی برخوردار هستند و اغلب دانشگاه‌های دولتی در لیست ممتاز وزارت علوم قرار دارند؛ این لیست سالانه به‌روز می‌شود.

  • آیا پس از اتمام تحصیل در رشته‌ی فیزیک می‌توان اقامت ایتالیا را گرفت؟

بله، درصورتی‌که بتوانید پس از اتمام تحصیل در این کشور کار پیدا کنید، بعد از چهار سال پرداخت مالیات، به شما اقامت دائم داده می‌شود.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button