تحصیل مهندسی عمران در ایتالیا

تحصیل مهندسی عمران در ایتالیا

مقدمه

قاره‌ی اروپا پرجمعیت‌ترین و ثروتمندترین قاره‌ی دنیاست و تحصیل در آن برای دانشجویان سراسر دنیا جذابیت دارد. طبق آمار، سالیانه بیش از یک و نیم میلیون دانشجو از سایر نقاط جهان برای تحصیل در  این قاره روانه‌ی دانشگاه‌های مختلف اروپا می‌شوند که این آمار همواره سیر صعودی دارد. بهتر است قبل از انتخاب اروپا برای تحصیل، شرایط دانشگاه‌ها، مدارک مورد نیاز، زبان مورد نیاز برای هر رشته و هزینه‌های زندگی و تحصیل را مورد بررسی قرار دهید.

از جمله رشته‌های محبوب در دانشگاه‌های ایتالیا، رشته‌های مهندسی هستند. تحصیل مهندسی در اروپا به دلیل امکانات رفاهی، خدماتی و آموزشی با کیفیت و شرایط مناسب برای زندگی و تحصیل، مورد توجه بسیاری از متقاضیان این رشته‌ها قرار گرفته است؛ هرچند تحصیل مهندسی در اروپا مستلزم صرف هزینه‌ برای متقاضیان و دانشجویان علاقه‎مند به مهاجرت تحصیلی است، ولی پرداخت این هزینه‌ها، آینده‌ای روشن را برای فارغ التحصیلان رقم می‌زند.

مهندسی عمران، رشته‌ای است که خواسته‌ها و نیازهای جوامع مدرن در زمینه‌ی ساختمان‌سازی، برنامه‌ریزی، طراحی، نقشه‌برداری، ساخت و ارزیابی را دربرمی‌گیرد. تحصیل رشته‌ی عمران در ایتالیا به‌دلیل بالا بودن رتبه‌ی دانشگاه‌ها و برخورداری از بورسیه‌ی تحصیلی، در بین متقاضیان محبوبیت بسیاری دارد. در این مقاله به نحوه‎ی اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا و شرایط زندگی در این کشور و تحصیل در رشته‌ی مهندسی عمران می‌پردازیم.

 چرا تحصیل عمران در ایتالیا فرصت ویژه‎ای محسوب می‌شود

دانشگاه‌های ایتالیا جزو بهترین و باکیفیت‌ترین دانشگاه‌های دنیا در زمینه‌ی مهندسی عمران هستند. افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند، بعد از فارغ‌التحصیلی با فرصت‌های شغلی بسیاری مواجه می‌شوند. در آخرین رده بندی دانشگاه‌های برتر جهان در سایت معتبر QS تعداد 12 دانشگاه کشور ایتالیا رتبه‌های زیر 500 را به خود اختصاص داده‎اند.

به‌دلیل رتبه‌ی بالای دانشگاه‌های مهندسی در ایتالیا، اعتبار مدارک تحصیلی این رشته‌ها در این کشور، در مجامع بین المللی بالاست؛ همچنین امکان یافتن شغل در کشورهای مختلف برای دارندگان مدرک تحصیلی رشته‌ی مهندسی عمران فراهم است.

علاوه‌بر این، به‎واسطه‎ی قدمت و کیفیت دانشگاه‎های ایتالیا، تحصیل رایگان و هزینه‌های پایین زندگی و تحصیل، ایتالیا مقصد مناسبی برای متقاضیان این رشته است. مهندسی عمران در ایتالیا شامل موضوعاتی نظیر طراحی و ساخت‌وساز زیرساخت‌ها و سازه‌هایی مثل ساختمان‌ها، جاده‌ها، پل‌ها، سیستم‌های آب و انرژی، شبکه‌های فاضلاب و… می‌شود.

انواع دورههای رشته‌ی مهندسی عمران در ایتالیا

تحصیل رشته‌ی مهندسی عمران در ایتالیا در مقطع کارشناسی

هزینه‌ی تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی به نوع دانشگاه بستگی دارد و معمولاً این هزینه‌ در دانشگاه‌های دولتی قابل توجه نیست ولی در دانشگاه‌های خصوصی حدوداً به دو‌هزار یورو در سال می‌رسد. زبان تحصیل این رشته، ایتالیایی یا انگلیسی یا هر دوی این زبان‌هاست و این باز هم به دانشگاه موردنظر شما بستگی دارد.

تحصیل رشته‌ی مهندسی عمران در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

علاقه‌مندان به تحصیل این رشته می‌توانند گرایش‌های زیر را انتخاب کنند:

  • مهندسی عمران گرایش سازه
  • مهندسی عمران گرایش معماری
  • مهندسی عمران گرایش حمل‌و‌نقل
  • مهندسی عمران گرایش ژئوتکنیک (زمین‌فناوری)
  • مهندسی عمران گرایش محیط‌زیست
  • مهندسی عمران گرایش هیدرولیک
  • مهندسی عمران گرایش معدن
  • مهندسی عمران منابع آب

تحصیل رشته‌ی مهندسی عمران در ایتالیا در مقطع دکترا

تحصیل مهندسی عمران در ایتالیا در مقطع دکترا معمولاً بین سه تا پنج سال زمان می‌برد و دوره‎های آموزشی در این مقطع علاوه بر زبان ایتالیایی به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شوند. تحصیل مهندسی عمران در ایتالیا در مقطع دکترا نوعی شغل به حساب می‌آید؛ چراکه در این مقطع اکثر دانشجویان فعالیت تحصیلی خود را تحت عنوان یک پروژه انجام می‌دهند و حقوق دریافت می‎کنند.

آزمون‎های لازم برای تحصیل رشته‎ی مهندسی عمران در ایتالیا

به‎طورکلی، ورود به دانشگاه‎های کشور ایتالیا و شرکت در برنامه‎های تحصیلی مهندسی عمران نیاز به شرکت در آزمون ورودی و کسب قبولی در این آزمون‌ها دارد. به‌طور مثال دانشجویان برای تحصیل در رشته‎ی مهندسی عمران  دانشگاه پلی‎تکنیک تورین به وسیله‌ی آزمون TIL مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. دانشجویان با توجه به نمره‎ای که در این آزمون در مقایسه با سایر متقاضیان کسب می‎کنند، پذیرفته می‌شوند.این آزمون نوعی آزمون تعیین سطح و ورودی است که هر ساله برای پذیرش دانشجو در رشته‎های مهندسی به زبان انگلیسی در مقطع لیسانس برگزار می‎شود و فقط مورد تأیید این دانشگاه است و برای پذیرش سایر دانشگاه‎ها شرایط می‎تواند متفاوت باشد؛ از این‌رو برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت دانشگاه‌ها مراجعه فرمایید. برخی از دانشگاه‌ها علاوه‌بر آزمون، مصاحبه‌ی آنلاین نیز دارند.

شرایط لازم برای تحصیل رشته‌ی مهندسی عمران در ایتالیا در مقاطع مختلف

متقاضیان ادامه‎ی تحصیل در مقطع کارشناسی، باید مدرک زبان ایتالیایی B2 یا حداقل B1 را ارائه دهند؛ البته ممکن است برخی از دانشگاه‎های ایتالیا با ظرفیت محدود امکان تحصیل مهندسی عمران در ایتالیا به زبان انگلیسی را داشته باشند.

متقاضیان همچنین باید مدارکی نظیر مدارک شناسایی، سوابق تحصیلی، توصیه‎نامه (در مقطع دکترا)، انگیزه‎نامه، بیمه‎ی درمانی و همچنین مدارکی جهت اثبات تمکن مالی خود ارائه دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله «ویزای تحصیلی ایتالیا» و «تمکن مالی ویزای تحصیلی ایتالیا» مراجعه کنید.

مدارک لازم برای تحصیل رشته‌ی مهندسی عمران در ایتالیا

مدارک لازم برای اخذ پذیرش در رشته‌ی مهندسی عمران در ایتالیا در مقطع کارشناسی عبارتند از:

  • دیپلم دبیرستان
  • مدرک معتبر زبان انگلیسی B2 (برای تحصیل در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی)
  • قبولی در آزمون آنلاین زبان ایتالیایی سطح B2 (برای تحصیل در مقطع کارشناسی به زبان ایتالیایی)
  • قبولی در آزمون ورودی دانشگاه
  • قبولی در مصاحبه‎ی آنلاین

مدارک لازم برای اخذ پذیرش در رشته‌ی مهندسی عمران در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد:

  • مدرک کارشناسی معتبر
  • مدرک معتبر زبان انگلیسی یا ایتالیایی سطح B2 (بسته به الزام دانشگاه)
  • قبولی در آزمون ورودی دانشگاه
  • قبولی در مصاحبه‌ی آنلاین

مدارک لازم برای اخذ پذیرش در رشته‌ی مهندسی عمران در ایتالیا در مقطع دکترا:

  • آزمون‎های مقدماتی ( کتبی و شفاهی)
  • تأیید رساله‎ی دکترا

هزینه‎ی زندگی و تحصیل در رشته‌ی مهندسی عمران در ایتالیا

هزینه و شرایط زندگی در ایتالیا

هزینه‎ی زندگی در ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی مبلغی حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه است که این رقم با توجه به شهرهای مختلف کمی تغییر می‌کند. از مجموع هزینه‌های ماهانه‌ی دانشجویان، بیشترین هزینه‌ها بابت مسکن و محل اقامت (به میزان ۳۵ درصد)، حمل‌ونقل و جابجایی (به میزان ۹ درصد) و شهریه‎ی دانشگاه (به میزان ۱۲ درصد) پرداخت می‌شود. هزینه‌ی مسکن در ایتالیا بین 250 تا 350 یورو در ماه است.

هزینه‌ی خوردوخوراک در ایتالیا بسیار مقرون‌به‌صرفه است و شما می‌توانید به‌صورت میانگین مبلغ 200 یورو در ماه برای خرید از فروشگاه‌ها اختصاص دهید. وسایل حمل‌ونقل عمومی راحت‌ترین روش برای رفت‌وآمد در شهرهای ایتالیا هستند. بلیط ماهانه‎ی اتوبوس، تراموا و مترو برای دانشجویان در محدوده ۲۵ تا ۳۵ یورو در ماه، با توجه به شهر محل تحصیل، هزینه دارد.

هزینه و شرایط تحصیل در ایتالیا

متوسط هزینه‌ی تحصیل در ایتالیا در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا با توجه به رنک دانشگاه و رشته‎ی انتخابی، بین 850 تا 2000 یورو در سال است، اما هزینه‎ی تحصیل در دانشگاه‎های خصوصی بسیار بالاست.

بورسیههای موجود برای تحصیل در رشته‌ی مهندسی عمران در ایتالیا

برخی از دانشگاه‌های ایتالیا ‌براساس رزومه و شایستگی و بعضی بر اساس وضعیت اقتصادی خانواده‌ی متقاضیان و در جهت پوشش هزینه‌های تحصیلی، اقامت و خورد و خوراک، بورسیه‌ی تحصیلی اعطا می‌کنند. اعطای بورسیه‎ی تحصیلی در مقطع دکترا به شرایط زندگی و رزومه‎ی علمی دانشجو بستگی دارد.

 مواردی از قبیل داشتن مقالات بین المللی ISI، رزومه‎ی علمی قوی، مدرک معتبر بین‎المللی زبان انگلیسی مانند آیلتس با نمره‌ی 5/6 و بالاتر یا معادل آن و ارائه‎ی توصیه‎نامه از اساتید معتبر می‎تواند تأثیر زیادی در دریافت بورسیه‎ی تحصیلی مقطع دکترای رشته‎ی مهندسی عمران در ایتالیا داشته باشد.

بهترین دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیل در رشته‌ی مهندسی عمران

  • دانشگاه پلی‌تکنیک میلان
  • دانشگاه پلی‌تکنیک تورین
  • دانشگاه پادوا
  • دانشگاه ساپینزا رم
  • دانشگاه بلونیا
  • دانشگاه ناپلز فدریکو II
  • دانشگاه ترنتو
  • دانشگاه پیزا
  • دانشگاه پروجیا
  • دانشگاه سالرنو
  • دانشگاه پاویا
  • دانشکده صنعتی باری
  • دانشگاه فلورانس
  • دانشگاه رم تور ورگاتا
  • دانشگاه پالرمو
  • دانشگاه گینوا
  • دانشگاه کالابریا
  • دانشگاه کاگلیاری
  • دانشگاه آکویلا

در ادامه 3 دانشگاه برتر برای تحصیل مهندسی عمران در ایتالیا را به شما معرفی می‌کنیم:

  1. 1.دانشگاه پلی‌تکنیک میلان: قدیمی‌ترین دانشگاه شهر میلان است که در سال ۱۸۶۳ تأسیس شده است. تحصیل رشته‌ی مهندسی عمران در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه دوساله و تمام‌وقت است و همه‎ی دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

شهریه‎ی سالانه‎ی تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پلی‌تکنیک میلان ۸۹۵ یورو و حداقل نمره‎ی آیلتس ۶ یا حداقل نمره‎ی تافل اینترنتی ۷۸ مورد نیاز است.

  • دانشگاه پلی‌تکنیک تورین: یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته‎ی مهندسی عمران در ایتالیا دانشگاه پلی‌تکنیک تورین است. این دانشگاه دولتی‌ که به قدیمی‌ترین دانشگاه فنی ایتالیا ملقب است، در سال ۱۸۵۹ آغاز به کار کرد.

رشته‌ی مهندسی عمران در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پلی‌تکنیک تورین به زبان‌های انگلیسی و ایتالیایی تدریس می‌شوند. دانشجویان این مقطع سالانه باید 2600 یورو شهریه بپردازند. علاقه‌مندان به تحصیل رشته‎ی مهندسی عمران در مقطع کارشناسی ارشد باید مدرک کارشناسی معتبر در رشته‌‎ی مهندسی عمران و مدرک زبان انگلیسی با حداقل نمره‌ی آیلتس ۵/۵ یا حداقل نمره‌ی تافل اینترنتی ۷۲ ارائه دهند.

  •  یکی از گرایش‌هایی که دانشگاه دولتی پیزا در مقطع دکترای رشته‎ی مهندسی عمران ارائه می‌دهد، گرایش «مهندسی ساختمان، سیستم‌ها و انرژی» است.

هزینه‎ی تحصیل در مقطع دکترای رشته‎ی مهندسی عمران گرایش مهندسی ساختمان، سیستم‌ها و انرژی در دانشگاه پیزا به ۳۵۶ یورو در سال می‌رسد و زبان تحصیل نیز انگلیسی است. دانشجویان موظفند مدرک کارشناسی ارشد معتبر و مدرک زبان انگلیسی با حداقل نمره‎ی آیلتس ۵ ارائه دهند.

شرایط کار پس از فارغ التحصیل شدن از رشته‌ی ‌مهندسی عمران

شما با دریافت پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه‌های برتر ایتالیا می‌توانید پس از فارغ التحصیلی در این کشور مشغول به کار شوید؛ با پیدا کردن یک کارفرما در شرکت‌هایی که در زمینه‌ی ساختمان‌سازی، برنامه‌ریزی، طراحی، نقشه‌برداری، ساخت و ارزیابی فعالیت دارند، بعد از چهار سال می‌توانید اقامت دائم ایتالیا را دریافت کنید.

آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در رشته‌ی مهندسی عمران در ایتالیا وجود دارد؟

بعضی از دانشگاه‌های ایتالیا دروس خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند و شما با داشتن مدرک آیلتس می‌توانید برای اخذ پذیرش اقدام کنید. توجه داشته باشید که نمره‌ی قابل قبول برای هر دانشگاه متفاوت است و با مراجعه به سایت دانشگاه موردنظر، می‌توانید از آن اطلاع یابید.

متقاضیان باید در آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی یا ایتالیایی نیز شرکت کرده و تسلط خود بر یکی از این دو زبان را اثبات کنند و همچنین مدرک زبان معتبر آیلتس 5/5 یا تافل 68 ارائه دهند.

آزمون‎های قابل قبول زبان انگلیسی در دانشگاه‌های ایتالیا:

  • TOEFL
  • TOEIC
  • IELTS

سؤالات متداول

  • حداقل سطح زبان انگلیسی موردنیاز برای تحصیل مهندسی عمران در ایتالیا چیست؟

متقاضیان تحصیل در رشته‌ی عمران در کشور ایتالیا با نمره‌ی آیلتس 5/5 می‌توانند پذیرش تحصیلی دریافت کنند.

  • برترین دانشگاه کشور ایتالیا برای تحصیل مهندسی عمران کدام است؟

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان برترین دانشگاه ایتالیا در کلیه‌ی رشته‌های فنی و مهندسی است.

  • هزینه‎ی تحصیل مهندسی عمران در کشور ایتالیا چگونه است؟

 هزینه‎ی تحصیل مهندسی عمران در دانشگاه‎های مختلف در حدود 2500 تا 5000 یورو در سال است.

  • آیا امکان استفاده از بورسیه‎ی تحصیلی استانی برای دانشجویان رشته‎ی عمران در ایتالیا وجود دارد؟

 همه‎ی دانشجویان با توجه به شرایط مالی خود می‎توانند برای دریافت بورسیه‎ی تحصیلی استانی اقدام کنند.

  • هزینه‎ی زندگی دانشجویی در کشور ایتالیا چگونه است؟

 یک دانشجو بسته به شهر محل زندگی خود ماهیانه به 800 تا 1200 یورو نیاز خواهد داشت.

نتیجه‌گیری

عمران یکی از محبوب‎ترین رشته‎های مهندسی بوده که کاربردهای فراوانی دارد و از بازار کار نسبتاً مناسبی برخوردار است؛ به همین دلیل در سال‎های اخیر متقاضیان تحصیل مهندسی عمران در ایتالیا و سایر کشورهای دنیا افزایش یافته‌اند.

از مزایای تحصیل مهندسی عمران در ایتالیا می‎توان به هزینه‎های مناسب تحصیل و زندگی در این کشور، وجود بورسیه‎های متعدد تحصیلی و رتبه‌ی بالای دانشگاه‌های آن اشاره کرد. برای تحصیل در ایتالیا به مدرک زبان، رزومه، توصیه‌نامه و انگیزه‌نامه نیاز دارید، همچنین باید تمامی مدارک تحصیلی خود را تکمیل و در دارالترجمه‌ی رسمی ترجمه کنید و همراه با مدارک اثبات تمکن مالی به سفارت ارائه دهید.

برای انتخاب مناسب و به‎جای کشور مقصد، بهتر است درباره‌ی رشته‌ی موردعلاقه‌ خود و رتبه‌بندی دانشگاه‌های آن کشور، تحقیقات لازم را انجام دهید و شرایط اقتصادی و کاری کشور مقصد را بررسی کنید.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button