تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا

تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا

مقدمه

ایتالیا مانند یک فرد همه‌چیز‌تمام است. مانند افرادی که زیبایی، متانت، تحصیلات و منزلت را با هم دارند. شما برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا، می‌توانید برای هر رشته‌ای اقدام کنید. نام این کشور با نام تحصیلات دانشگاهی گره خورده است.

تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا

ایتالیا به عنوان نخستین زادگاه دانشگاه در دنیا، هم می‌تواند به شما امکان تحصیل ارزان را بدهد؛ هم بورسیه‌های خوب و ارزشمندی را در اختیار شما بگذارد که خاطرتان را از بابت شهریه و گذران زندگی آسوده می‌کند. شما می‌توانید هر روز در شهرهای ایتالیا بچرخید و جلوه‌ی جدیدی از هنر را کشف کنید. پس اگر قصد ادامه تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا را دارید، بدانید که ایتالیا همه‌ی دانشجویان جهان را با مهربانی می‌پذیرد.

چرا برای ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس، ایتالیا را انتخاب کنیم؟

  • تحصیل ارزان: در مقایسه با کشورهای دیگر، تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا بسیار ارزان است. دانشجویان اتحادیه اروپا و خارج از اتحادیه‌ی اروپا، معمولاً و در بیشتر رشته‌ها به یک اندازه شهریه می‌پردازند که در دانشگاه‌های دولتی بیشتر از 4000 یورو در سال نیست.
  • تجربه تحصیل با استانداردهای آموزشی بالا: دانشگاه‌های ایتالیا به عنوان اولین دانشگاه‌های جهان از قرن یازدهم تا به امروز، خدمات آموزشی در سطح بسیار بالایی را به دانشجویان سراسر دنیا ارائه داده‌اند. اعتبار دانشگاه بولونیا در ایتالیا به اندازه‌ای است که سیستم آموزشی همه‌ی دانشگاه‌های دنیا، براساس آن تنظیم شده‌اند.
  • اعتبار جهانی دانشگاه‌های ایتالیا در رشته‌هایی مثل فشن و معماری: میلان به عنوان یکی از قطب‌های مد دنیا در ایتالیاست. اگر قصد تحصیل در ایتالیا در رشته‌های هنری را دارید، دانشگاه‌های ایتالیا اولین و بهترین گزینه‌ی شما هستند.
  • آب و هوا: این گزینه، ممکن است چندان برای ادامه تحصیل مهم نباشد؛ اما برای دانشجویان ایرانی که به آب و هوای سرد و برف و باران دائمی عادت ندارند، این قضیه همواره موضوع مهمی محسوب می‌شود.
  • هزینه‌های ارزان زندگی: ایتالیا در مقایسه با کشورهای اروپایی، کشوری ارزان از نظر هزینه‌های زندگی است. به جز شهرهایی مثل میلان و رم، در شهرهای ایتالیا، می‌توان با کمترین هزینه، بهترین نوع زندگی دانشجویی را داشت.
  • وجود بورسیه‌های متنوع دانشگاهی و بورسیه استانی: حتی اگر شما نتوانید از بورسیه‌های دانشگاهی برخوردار شوید، بورسیه‌ی استانی همیشه در دسترس شماست و با این بورسیه خیالتان از بابت شهریه‌ی دانشگاه (و بخشی از هزینه‌های زندگی)، راحت است.
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی: شما برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا، تقریباً برای همه‌ی رشته‌های تحصیلی امکان تحصیل به زبان انگلیسی را دارید.
  • نزدیکی فرهنگی بین ایتالیا و ایران: گزینه‌هایی از این دست شاید در وهله‌ی اول برای مهاجرت تحصیلی، نکات مهمی نباشند؛ اما برای دانشجویانی که قصد تحصیل و بعدها زندگی در یک کشور را دارند، این گزینه حیاتی است.

اولین قدم: انتخاب رشته و دانشگاه

ابتدا شما باید رشته مورد علاقه خود را در دانشگاه‌های ایتالیا جست‌و‌جو کنید. تعداد دانشگاه‌های ایتالیا بسیار زیاد است. برای تسریع این روند، باید دانشگاه‌های خوب ایتالیا و دانشگاه‌هایی را که رشته‌ی شما را ارائه می‌دهند و در سطح بالایی قرار دارند، پیدا کنید. ما در ادامه شما را با مهم‌ترین دانشگاه‌ها و رشته‌ها در ایتالیا آشنا خواهیم کرد:

انواع دانشگاه‌های ایتالیا

ایتالیا مانند همه بیشتر کشورهای دنیا، دو نوع دانشگاه دارد:

  • دانشگاه دولتی: شهریه‌ی این دانشگاه‌ها در مقایسه با سایر دانشگاه‌های دولتی در دنیا، بسیار ارزان است. شما برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا و در دانشگاه‌های دولتی معمولاً بیش از 3000-4000 یورو در سال نمی‌پردازید (ممکن است شهریه در بعضی رشته‌ها بیشتر باشد). بیشتر دانشگاه‌های ایتالیا نیز دولتی هستند (حدود 67 دانشگاه) و در حدود 100000 دانشجو از سراسر دنیا در این دانشگاه‌ها درس می‌خوانند.
  • دانشگاه‌های خصوصی: این دانشگاه‌ها نیز که تعدادشان در ایتالیا نزدیک به 30 دانشگاه است، شهریه‌ی بیشتری نسبت به دانشگاه‌های دولتی دریافت می‌کنند. این شهریه ممکن است تا 12000 یورو یا بیشتر نیز باشد. اما به لحاظ استانداردهای آموزشی چیزی کم از دانشگاه‌های دولتی ندارند.
  • دانشگاه‌های مناسب برای افراد غیر ایتالیایی‌: دو دانشگاه در ایتالیا هستند (پروجیا و سینا) که برای آموزش زبان و فرهنگ ایتالیایی به دانشجویان خارجی تاسیس شده‌اند.
  • مدارس عالی: سطح علمی این مدارس نیز بسیار بالاست و تنها دانشجویان ممتاز می‌توانند وارد این موسسات شوند. موسساتی مثل مدرسه‌ نرمال عالی پیزا و یا مدرسه تحصیلات تکمیلی سنت آنا که در لیست 10 دانشگاه برتر ایتالیا قرار دارند، از این نوع مدارس هستند.
  • دانشگاه‌های پلی‌تکنیک: این دانشگاه‌ها ارائه‌دهنده تمام رشته‌های فنی و مهندسی و معماری هستند و مثل دانشگاه پلی تکنیک میلان از رنکینگ‌های بالای جهانی نیز برخوردارند.
  • دانشگاه‌های مجازی

بهترین دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیل کارشناسی ارشد

تعداد دانشگاه‌های برتر ایتالیا زیاد است. در زیر به برخی از این دانشگاه‌ها با رتبه‌های QS آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. دانشگاه بولونیا: 160
  2. دانشگاه پلی‌تکنیک تورین: 308
  3. دانشگاه رم ساپینزا: 171
  4. دانشگاه پادوا: 216
  5. دانشگاه میلان: 301
  6. دانشگاه پیزا: 383
  7. دانشگاه ناپل فدریکو دوم: 392
  8. دانشگاه تورین: 521-530
  9. مدرسه عالی نرمال پیزا:204
  10. دانشگاه ترنتو: 403
  11. دانشگاه فلورانس: 432
  12. دانشگاه رم تور ورگاتا: 511-520
  13. دانشگاه میلان بیکوکا: 521-530
  14. دانشگاه پلی‌تکنیک میلان: 137
  15. دانشگاه سن رافائل Vita-Salute: 392

پرطرفدارترین رشته‌ها برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا

  • اقتصاد
  • مطالعات فرهنگی
  • معماری
  • حقوق و روابط بین‌الملل
  • هنر: طراحی، مد و…
  • تجارت و مدیریت

چگونه بفهمیم کدام دانشگاه برای ما مناسب است؟

1. رشته‌ی مورد علاقه خود را در دانشگاه‌های مختلف ایتالیا جست‌و‌جو کنید. بررسی کنید که در کدام دانشگاه رشته‌ی شما به نحو بهتری ارائه می‌شود و یا متناسب با روحیات شما یا اهدافتان از تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیاست. ممکن است شما پژوهش را به کار آزمایشگاهی ترجیح دهید و یا بالعکس. این اولین و مهم‌ترین راه برای پیدا کردن دانشگاه مناسب است.

2. دانشگاه‌ها را براساس بورسیه‌هایی که برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته‌اند، اولویت‌بندی کنید. این راه دوم نیز برای کسانی است که قصد ادامه تحصیل دارند و مساله‌ی مالی برایشان بسیار مهم است.

3. دانشگاه‌ها را براساس مدارک مورد نیاز اولویت‌بندی کنید. گاه ممکن است دانشگاهی، مدارک یا نمراتی بخواهد که شما ندارید یا نمی‌توانید تهیه کنید؛ برای تسریع روند اپلای، این دانشگاه‌ها را کنار بگذارید و مدارک خود را برای دانشگاه‌های متناسب با وضعیتتان بفرستید.

به طور کلی انگیزه، هدف و شرایط شما تعیین‌کننده‌ی دانشگاه مناسب برای شماست.

طول مدت تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا

طبق سیستم بولونیا طول تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا 2 سال است. در این 2 سال دانشجویان باید 120 واحد پاس کنند که شامل دروس سمیناری و پایان‌نامه است.

دومین قدم: استعلام شرایط لازم برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا

فرض بر این است که شما دانشگاه مورد نظرتان را در مرحله‌ی قبل پیدا کرده‌اید. در این مرحله باید با رجوع به سایت دانشگاه، مدارک مورد نیاز را فراهم کنید. مدارکی که برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا نیاز است، به طور کلی شبیه به هم‌اند. ما در زیر فهرست این مدارک را می‌آوریم:

مدارک لازم برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا

  • مدرک لیسانس معتبر
  • رزومه
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه
  • مدرک زبان (ایتالیایی یا انگلیسی با توجه به رشته)
  • Portfolio: در صورتی که برای رشته‌هایی مثل هنر و معماری اقدام می‌کنید.
  • مدرک SAT یا ACT در صورت نیاز
  • مدرک GRE یا GMAT در صورت نیاز
  • بیمه‌ی درمانی
  • پاسپورت معتبر

سومین قدم: مهارت زبانی لازم

  • مدرک زبان IELTS: معمولاً از 6 به بالا و در بعضی دانشگاه‌ها از 5.5 به بالا
  • مدرک زبان TOEFL: معمولا بالای 85 یا 90
  • مدرک زبان TOEIC
  • مدرک زبان PTE

این‌ها همه مدارک زبان معتبری هستند که برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا می‌توانید آن‌ها را ارائه دهید.

چهارمین قدم: ارسال درخواست

شما در این مرحله، پس از آماده کردن مدارک لازم، آن‌ها را از طریق سایت دانشگاه مربوطه ارسال می‌کنید. مهم‌ترین نکته در این مرحله، از دست‌ندادن بازه‌ی زمانی اپلای است. بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا در دو یا سه مرحله ددلاین اپلای دارند. شانس دریافت بورسیه‌های خوب، معمولاً با دانشجویانی است که زودتر اقدام کنند.

ددلاین‌ها

معمولاً تاریخ اپلای برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا، از اول نوامبر تا 15 آوریل است. اما این تاریخ‌ها ممکن است برای هر دانشگاه متفاوت باشد. مطمئن‌ترین منبع شما برای ددلاین دانشگاه‌ها، سایت دانشگاه‌ها است. اگر در این زمینه سوالی داشتید، با ما در میان بگذارید.

پنجمین قدم: گرفتن نامه پذیرش

در این مرحله شما باید منتظر بمانید. حساس‌ترین و اضطراب‌آورترین مرحله اپلای این مرحله است. اگر پذیرش شما موفقیت‌آمیز نبود، ناامید نشوید و مجدداً در ددلاین‌های بعد یا سال بعد و یا برای دانشگاه‌های دیگر اقدام کنید. اگر پذیرش شما موفق بود، با گرفتن نامه‌ی پذیرش وارد مرحله اخذ ویزا می‌شوید.

ششمین قدم: گرفتن بیمه درمانی

بیمه درمانی برای دانشجویان در ایتالیا هر سال باید تمدید شود و کلیه‌ی هزینه‌های پزشکی و دندان‌پزشکی را پوشش می‌دهد. این بیمه توسط خدمات سلامت ملی ایتالیا (SSN) ارائه می‌شود.

هفتمین قدم: آماده کردن منابع مالی

گواهی تمکن مالی شما برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا با توجه به مدت زمان تحصیل شما طبق اطلاعات سفارت ایتالیا باید 448.07 در ماه باشد. (حدود 6000 یورو در سال)

هزینه زندگی در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

به طور کلی، هزینه زندگی در ایتالیا، بین 700-900 یورو در ماه است که در شهرهایی مثل میلان و رم به 1000-1100 یورو نیز می‌رسد. این مبلغ، هزینه‌ی مسکن را شامل نمی‌شود. هزینه‌ی مسکن در ایتالیا (خوابگاه، اتاق، خانه مشترک و…) حداقل 300 یورو است. در شهرهای ارزان‌تر مثل پادوا، پیزا، بولونیا و… نیز هزینه‌ی زندگی به 550 تا 750 یورو در ماه می‌رسد.

هزینه زندگی در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

شهریه‌ی سالانه‌ی برخی دانشگاه‌های مطرح ایتالیا به شرح زیر است:

دانشگاه بولونیا: حدود 3000 یورو

دانشگاه پادوا: حدود 2600 یورو

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان: حدود 3900 یورو

دانشگاه ترنتو: حدود 4000 یورو

بورسیه‌های موجود برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا

  • بورسیه‌های دانشگاهی:

دانشگاه پادوا متنوع‌ترین بورسیه‌ها را برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا ارائه می‌دهد. شما با هر شرایطی، می‌توانید بورسیه مناسب خود را در این دانشگاه پیدا کنید. برای مثال برای سال تحصیلی 2021-2022، دانشگاه پادوا برای دانشجویان ممتاز و مستعد بین‌المللی مقطع لیسانس و فوق لیسانس، بورسیه‌ای در نظر گرفته است که علاوه بر صفرکردن شهریه، 8000 یورو نیز به عنوان کمک‌هزینه به دانشجویان اعطا می‌شود. بورسیه‌ای دیگر نیز به نام Regione Veneto دارد که فقط برای دانشجویان با درآمد کم و وضعیت مالی ضعیف در نظر گرفته شده است. سومین راه دریافت بورسیه در دانشگاه پادوا، مراجعه به دپارتمان‌های این دانشگاه است. تقریباً همه دپارتمان‌های دانشگاه پادوا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، بورسیه‌های خوبی دارند. مانند بورسیه‌های دانشکده کشاورزی و غذا، علوم اجتماعی، مهندسی و ریاضیات و…

راه چهارم برای دریافت بورسیه جهت تحصیل کارشناسی ارشد در دانشگاه پادوا این است که شما از طریق دانشگاه، به اداره‌ی امور مهاجران ایتالیا معرفی شوید.

علاوه بر بورسیه‌های متنوع دانشگاه پادوا، دانشگاه‌های بولونیا، پلی‌تکنیک میلان، و تورین بولزانو و… نیز هر سال بورسیه‌های خوبی برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا ارائه می‌کنند. مثلا بورسیه‌های اکشن دانشگاه بولونیا و یا بورسیه‌های پلاتینیوم، گلد و سیلور دانشگاه پلی‌تکنیک میلان، بورسیه‌های خوب و پرطرفدرای برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا هستند.

  • بورسیه استانی: بورسیه استانی برخلاف بورسیه‌های دانشگاهی یک بورسیه دولتی است که از طریق استان محل تحصیل شما به شما تعلق می‌گیرد و شما در هر سنی و در هر مقطعی می‌توانید این بورسیه را دریافت کنید. تنها شرط دریافت آن این است که معیاری به ISEE از 24000 یورو در سال کم‌تر باشد.

اگر نیاز به جزئیات بیشتر در این زمینه دارید، می‌توانید مقاله‌های بورسیه تحصیلی ایتالیا و تحصیل رایگان در ایتالیا به زبان انگلیسی را بخوانید.

شرایط کار حین تحصیل در ایتالیا

قوانین کشور ایتالیا به شما اجازه می‌دهد که حین تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا به مدت 20 ساعت در هفته، کار قانونی انجام دهید و در هر ساعت حدود 10 یورو دریافت کنید. ممکن است پیدا کردن کار در ایتالیا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی سخت‌تر باشد. اما اگر شما شرایط زیر را داشته باشید، ممکن است راحت‌تر و سریع‌تر بتوانید کار پیدا کنید:

1. تسلط به زبان ایتالیایی

2. تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا در رشته‌ی زبان انگلیسی: این گزینه بسیار می‌تواند برای کسب درآمد کمک‌کننده باشد. ایتالیایی‌ها به دلیل ضعف زبان انگلیسی از معلم زبان خصوصی زبان انگلیسی به شدت استقبال می‌کنند.

3. تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا در رشته‌های هنر، معماری، عکاسی و…

4. تسلط به نرم‌افزارها و برنامه‌های مختلف برای انجام کارهای فریلنسری

به یاد داشته باشید که پیدا کردن کار دانشجویی در ایتالیا به دلیل کمبود شغل، بسیار رقابتی است. پس باید مهارت‌های مختلف را در خود تقویت کنید تا بتوانید مشاغل بهتری پیدا کنید.

در نهایت اگر هیچ‌کدام از مشاغل بالا را به دست نیاوردید، کار در کافه و رستوران، نگهدای از بچه، پیک و دلیوری، کارهایی هستند که دانشجویان حین تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا به آن‌ها مشغول می‌شوند. تقریباً درآمد همه این مشاغل حدود 10 یورو در هر ساعت است.

هشتمین قدم: گرفتن ویزای دانشجویی ایتالیا

در این مرحله شما باید همه مدارکی را که از قبل آماده کرده‌اید به اضافه چند مورد دیگر ارائه کنید:

  • فرم ویزا
  • پاسپورت معتبر
  • نامه‌ی پذیرش دانشگاه
  • ارائه منابع مالی: تمکن مالی، مدرک بورسیه یا گرنت و…
  • بیمه سلامت
  • مدارکی دال بر داشتن محل اسکان (خوابگاه، اجاره‌نامه خانه، مدرک رزرو هتل یا هاستل و…)
  • ·        50 یورو برای انجام کارهای سفارت
  • عکس پرسنلی
  • بلیت پرواز
  • و دیگر مدارکی که ممکن است بر حسب مورد سفارت از شما درخواست کند

شرایط کار پس از تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا و نحوه اخذ اقامت دائم

شما به عنوان یک دانشجوی خارجی (خارج از اتحادیه اروپا) پس از اتمام تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا، اجازه دارید از 6 تا 12 ماه در این کشور بمانید و برای خود کار مرتبط پیدا کنید. پیدا کردن کار و درآمد ثابت و کافی تا حدی که مالیات بر آن تعلق بگیرد، شرط لازم دریافت اقامت دائم ایتالیا و گرفتن کارت آبی است.

سوالات متداول

  • ویزای همراه دانشجو در ایتالیا چه شرایطی دارد و نحوه اخذ آن به چه صورت است؟

برای گرفتن ویزای همراه، حداقل باید 3 ماه از تاریخ ورود شما به ایتالیا بگذرد. بعد از این تاریخ با ارائه‌ی مدارکی می‌توانید برای دریافت ویزا اقدام کنید.

  • آیا برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا، شرط سنی وجود دارد؟

خیر. شما در هر سنی می‌توانید برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا اقدام کنید. فقط در سنین بالای 31 سال نمی‌توانید از بورسیه‌های دانشگاهی برخوردار شوید. اما بورسیه استانی شرط سنی ندارد و شما همیشه می‌توانید از آن استفاده نمایید.

  • آیا امکان تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا به زبان انگلیسی وجود دارد؟

بله. تقریباً همه‌ی دانشگاه‌های ایتالیا در بیشتر رشته‌ها امکان تحصیل کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی را برای دانشجویان فراهم کرده‌اند. مگر در مورد رشته‌های خاصی در زمینه‌ی هنر، طراحی و… که بیشتر به زبان ایتالیایی ارائه می‌شوند.

  • آیا بدون مدرک زبان می‌توان به تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا مشغول شد؟ در مقطع کارشناسی، این امکان وجود دارد. اما باز هم شما برای مصاحبه‌ی سفارت باید مدرک زبان ارائه کنید. اما در مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه‌ها از شما مدرک زبان (انگلیسی یا ایتالیایی) می‌خواهند.
  • آیا می‌توان هم‌زمان از دو بورسیه دانشگاهی و استانی در ایتالیا بهره‌مند شد؟ خیر. شما تنها می‌توانید یکی از این دو نوع بورسیه را دریافت کنید.

سخن پایانی

مهم‌ترین دلیل برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا، تحصیل کم‌هزینه در دانشگاه‌های معروف این کشور است. تحصیل کارشناسی ارشد در این کشور چندان سخت نیست. ممکن است پیدا کردن کار در این کشور چالش‌هایی داشته باشد. اما اگر توانمندی‌های خود را تقویت کنید، می‌توانید کار هم پیدا کنید و با اندک هزینه در یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان به تحصیل رشته‌ی موردعلاقه خود بپردازید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button