تمکن مالی ویزای تحصیلی آلمان

تمکن مالی برای ویزای تحصیلی آلمان

مقدمه

به دلیل امکان تحصیل رایگان در آلمان و دانشگاه‌های درجه اولی که دارد، آلمان یکی از مقاصد محبوب دانشجویان جهان است. اگر رزومه‌ی علمی قوی دارید و جزو دانشجویان ممتاز در رشته‌ی تحصیلی خود هستید، به راحتی می‌توانید با پرداخت مبلغ بسیار ناچیزی در بهترین دانشگاه‌های آلمان درس بخوانید.

اما همیشه اپلای و گرفتن پذیرش دانشگاه یک سمت ماجراست و سمت دیگر ماجرا که سختی‌اش از گرفتن پذیرش کمتر نیست، اخذ ویزا و انجام کارهای مربوط به سفارت است. احتمالاً در مورد گرفتن وقت سفارت آلمان چیزهایی شنیده‌اید. باید به شما بگوییم که درست شنیده‌اید و این فرآیند به همین اندزه زمان‌بر است. علاوه بر این‌ها نیاز است گواهی تمکن مالی برای ویزای تحصیلی آلمان را هم داشته باشید تا بتوانید ویزای تحصیلی آلمان را با موفقیت دریافت کنید. در ادامه راجع به تمکن مالی لازم برای ویزای دانشجویی آلمان با شما صحبت خواهیم کرد.

تمکن مالی برای ویزای تحصیلی آلمان

به طور مثال شما اگر امروز برای گرفتن وقت سفارت برای مقطع کارشناسی اقدام کنید، احتمالاً و در بهترین حالت یک الی دو سال دیگر نوبت شما خواهد رسید. پس بهتر است برای این‌که این روند را بیش از این به تعویق نیندازید، از جزییات امور و مدارک لازم برای اخذ ویزا به طور کامل مطلع باشید. به همین منظور ما خواندن نوشته‌ی زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مفهوم تمکن مالی برای ویزای تحصیلی

هنگامی که شما برای مهاجرت تحصیلی به هر کشوری اقدام می‌کنید، سفارت کشور مقصد باید از میزان درآمد و وضعیت مالی شما مطلع باشد. یعنی باید اطمینان حاصل کند که شما توانایی پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی را در کشور مقصد خواهید داشت. به توانایی شخص در پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل، «تمکن مالی» می‌گویند. کشور آلمان نیز از این قاعده مستثنی نیست و شما برای مهاجرت تحصیلی به آلمان و اخذ ویزای این کشور، نیاز به ارائه‌ی مدارکی جهت اثبات تمکن مالی دارید.

گواهی تمکن مالی چیست و چگونه می‌توان آن را دریافت کرد؟

برای این‌که شما به عنوان دانشجو اثبات کنید توان پرداخت هزینه‌های شخصی خود را بدون کار کردن در کشور مقصد دارید، نیاز است که مدارکی را به دولت آلمان ارائه دهید. به این مدرک، «گواهی تمکن مالی» (Bank Statement) می‌گویند. مبلغ گواهی تمکن مالی طبق قوانین هر کشور متفاوت است. همچنین براساس نوع ویزا نیز (تحصیلی یا کاری) این مبلغ متفاوت است. کشور آلمان این مبلغ را در دسامبر سال 2019 افزایش داده است. تا پیش از سال 2020، دانشجویان با قرار دادن 8640 یورو در حساب خود، می‌توانستند گواهی تمکن مالی برای ویزای تحصیلی آلمان را به سفارت ارائه کنند. اما در حال حاضر دانشجویان باید مبلغ 10236 یورو را در حساب خود داشته باشند.

لازم به ذکر است که این گواهی صرفاً جهت اثبات ادعای شما و اطمینان افسر سفارت است. پس شما نمی‌توانید مبلغی را از چند روز قبل در حساب خود قرار دهید و پس از ارائه گواهی تمکن مالی، فوراً آن را از حساب خارج کنید. زیرا سفارت، علاوه بر گواهی تمکن مالی، گردش حساب شما را نیز در نظر می‌گیرد. بهتر است برای این‌که در روند ارائه گواهی تمکن مالی ویزای تحصیل در آلمان و اخذ ویزای این کشور با مشکل مواجه نشوید، مبلغ مورد نظر را از 3 تا 6 ماه قبل در حساب خود نگه دارید و تا زمان اخذ ویزا آن را از حساب خارج نکنید. در غیر این صورت، اگر سفارت استعلام بگیرد و حساب شما به شکل مشکوک و در فواصل غیرمنطقی پر و خالی شده باشد، نه تنها ویزا به شما تعلق نمی‌گیرد؛ بلکه ممکن است اسم شما در لیست سیاه نیز قرار بگیرد.

آیا تمام افراد به گواهی تمکن مالی برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان نیاز دارند؟

خیر. اگر شما بتوانید از دانشگاه‌های آلمان بورسیه‌ی کامل یا فول فاند بگیرید، نیازی به ارائه‌ی گواهی تمکن مالی نیست. سفارت نیز با ارائه‌ی مدارک بورسیه، ادعای شما را می‌پذیرد. همچنین گاهی ممکن است فاند شما به صورت 9 ماهه به شما تعلق بگیرد و 3 ماه تعطیل در فاند شما محاسبه نشده باشد. در این موارد، ممکن است افسر ویزای شما درخواست گواهی تمکن مالی نماید. مبلغ این گواهی با توجه به کشور مقصد متفاوت است. تمکن مالی برای ویزای تحصیلی آلمان برای حدود 3 ماه، با توجه به هزینه‌های زندگی در کشور آلمان (حدود 850 یورو در ماه) بیشتر از 3000 یورو نیست.

برای اثبات تمکن مالی برای ویزای تحصیلی آلمان چه روش‌هایی وجود دارد؟

1. ضمانت‌نامه: در این روش فردی از نزدیکان شما (معمولاً سرپرست یا یکی از اعضای خانواده) می‌تواند به عنوان حامی مالی شما اعلام کند که هزینه‌های زندگی و تحصیل شما را می‌پردازد. این فرد می‌تواند در ایران یا در هر کشوری باشد. فقط ضروری است که به عنوان حامی مالی، مدارک و تمکن مالی خود را در این زمینه ارائه کند و شما گواهی تمکن مالی برای ویزای تحصیلی آلمان را به افسر ویزای خود تحویل دهید.

2. صورت‌ حساب بانکی: رایج‌ترین روش برای اثبات تمکن مالی برای ویزای تحصیلی آلمان، روش ارائه‌ی صورت‌حساب بانک است. همان طور که گفتیم در این روش، شما مبلغی را از چند ماه قبل در حساب خود قرار می‌دهید و گواهی آن را به عنوان تمکن مالی به سفارت ارائه می‌کنید. اما جزییات و ریزه‌کاری‌های این روش بسیار زیاد است؛ از مبلغی که در حساب قرار می‌دهید تا زمانی که این مبلغ را در حساب گذاشته‌اید و حتی زمانی که پس از پایان کار سفارت، مبلغ را از حساب خارج می‌کنید، همه و همه باید با دقت و در بازه‌های زمانی منطقی انجام شوند تا در روند اخذ ویزا مشکلی به وجود نیاید.

ساده‌ترین روش برای اثبات تمکن مالی برای ویزای تحصیلی آلمان چیست؟

ساده‌ترین روش برای اثبات تمکن مالی برای ویزای تحصیلی آلمان، افتتاح «حساب مسدود ‌شده» (Sperrkonto) یا حساب بلوکه شده است.

حساب مسدود‌شده چیست؟

حساب مسدود‌شده، نوعی حساب بانکی آلمانی است که برای سهولت در انجام کارهای بانکی دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا ساخته شده است. برای آگاهی از چگونگی ایجاد حساب مسدود شده در آلمان می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. مشاوران ما به شما کمک خواهند کرد تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه، حساب مسدود شده‌ی خود را در آلمان ایجاد کنید.

برداشت از حساب مسدود‌شده چه شرایطی دارد؟

شما به مبلغ سپرده مسدود‌شده خود در آلمان دسترسی مستقیم ندارید. تنها راهی که می‌توانید از حساب مسدود‌شده خود در آلمان پول برداشت کنید، افتتاح یک حساب بین‌المللی و انتقال وجه به آن حساب است. با قوانین فعلی آلمان، شما می‌توانید ماهانه حداکثر 853 یورو از حساب خود برداشت کنید. مگر این‌که مبلغ واریزی شما در حساب مسدودشده در ابتدای مهاجرتتان بیشتر از 10236 یورو بوده باشد. این امر هیچ مانعی ندارد و شما می‌توانید بیش از مبلغ درخواستی تمکن مالی برای ویزای تحصیلی آلمان در حساب خود قرار دهید که بعد از ورود به خاک آلمان نیز بتوانید مبلغ بیشتری از حساب بین‌المللی خود برداشت کنید.

 

اگر قصد تحصیل در آلمان را دارید، خواندن مطالب زیر هم به شما در راستای مهاجرت تحصیلیتان کمک خواهد کرد:

تحصیل در اروپا

تحصیل در اروپا بدون نیاز به مدرک آیلتس

تحصیل در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان

 

5 دیدگاه دربارهٔ «تمکن مالی برای ویزای تحصیلی آلمان»

  1. آیا تا زمانی که ایران هستیم داشتن حساب معمولی کافی است یا حتما باید حساب ارزی باز کنیم و پول را به یورو در حساب خود قرار دهیم ؟

  2. سیاوش باقری

    سلام من یک اسکالر شیپ 1100 یوریی گرفتم از یکی از دانشگاههای المان وخانوادی 3 نفره هستیم ایا به تمکن مالی نیاز هست.وبه چه مقدار؟ وایا خونه سند دار که به نامم هست به عنوان تمکن قبول میکنند یا حتما باید خونرو بفروشم. با تشکر

    1. مشاور ارشد آریا استادی

      سلام
      بله لطفا بفرمایید ۱۱۰۰ یورو پرداختش بهدصورت ماهیانه ست یا سالیانه.
      تمکن مالی فقط به صورت نقد در حساب بانکی مورد قبول است.

  3. 10332 یورو تمکن به ازای هرسال تحصیلی هست یا فقط همین مقدار برای کل طول تحصیل کافیه؟ مثلا برای 6 سال تحصیل پزشکی باید 60000 یورو تمکن داشت یا همان 10332 یورو کافی است

    1. مشاور ارشد آریا استادی

      کافیه اما منبع مالی جاری هم که درآمد متقاضی و یا اسپانسر وی را نشان دهد مورد نیاز است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button