شرایط تحصیل در نروژ

شرایط تحصیل در نروژ

مقدمه

تقریبا غیرممکن است، لیستی از بهترین کشورهای جهان از نظر آرامش، تحصیل، ترقی و اشتغال را آماده‌ کنید و نامی از کشورهای منطقه‌ی اسکاندیناوی نظیر نروژ، سوئد، دانمارک و… نبرید؛ کشورهایی با بالاترین سطح کیفی زندگی، جامعه‌ای آرام و با فرهنگ، فرصت‌های عالی شغلی در کنار مناظر و چشم‌اندازهای بی‌نظیر می‌تواند به رویا‌ی بسیاری از انسان‌ها برای تجربه‌ی یک زندگی شاد و راحت بدل شود.

حال به تمام موارد بالا، تحصیلات رایگان و عدم اِعمال تبعیض در حق دانشجویان بومی و ملیت‌های مختلف را اضافه کنید تا بیشتر متوجه شوید که چرا کشورهای این حوزه‌ی جغرافیایی مثل نروژ، به یکی از محبوب‌ترین مقاصد دانشجویان بین‌المللی تبدیل شده و چه عواملی، شرایط تحصیل در نروژ را تا این حد مورد توجه قرار داده است.

آمارهایی در مورد تحصیل در نروژ

آمار دانشجویان در کشور نروژ، در دهه‌ی گذشته همواره روندی صعودی داشته و این کشور پذیرای دانشجویان بین‌المللی فراوانی بوده‌است. آمار کل دانشجویان کشور نروژ در سال 2010، رقمی نزدیک 241 هزار نفر بوده که با افزایشی چشمگیر در سال 2020، این تعداد به 306 هزار نفر رسیده که خود بیانگر شرایط و امکانات آموزشی مناسب و کارآمدی است که هر ساله افراد بیشتری را به فکر تحصیلات عالی در دانشگاه‌ها و کالج‌ها می‌اندازد.

به سبب مناسب بودن شرایط تحصیل در نروژ، شاهد افزایش حضور دانشجویان بین‌المللی در این کشور نیز بوده‌ایم تا آن جا که امروزه بیش از 13500 دانشجو با ملیت‌های مختلف براساس آمار سامانه‌های رسمی دانشگاهی، مشغول تحصیل هستند. ملیت این دانشجویان بیشتر سوئدی، دانمارکی، ایرانی، هلندی و آمریکایی است.

گامبه گام تحصیل در نروژ در سال 2021

براساس سیستم آموزشی کشور نروژ، افراد پس از 6 سالگی تا 13 سالگی را در مقطع ابتدایی و بدون وجود ارزشیابی برحسب نمره، بلکه براساس ارزیابی‌های تحلیلی خواهند گذراند و پس از آن وارد دوره‌ی متوسطه‌ی 6 ساله که به دو دوره‌ی دروس عمومی و فنی حرفه‌ای و دوره‌ی دروس کارگاهی و فعالیت‌های عملی تقسیم می‌شود، به ادامه‌تحصیل خواهند پرداخت.

پس از گذراندن دوره‌ی متوسطه، افراد بر حسب شرایط تحصیل در نروژ، ادامه‌ی تحصیلات خود را در سطوح عالی و دانشگاهی، در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا خواهند گذراند که در اکثر رشته‌ها به صورت رایگان خواهد بود. گفتنی است که تحصیل در رشته‌ی پزشکی در این کشور نیز 6 سال در نظر گرفته شده که مانند سایر رشته‌ها، براساس شرایط دانشجوها، ممکن‌ است کمی متفاوت‌تر باشد. لازم است بدانید که در مقطع دکترا، امکان بورسیه شدن نیز وجود دارد و از آن‌جا که تحصیل به شکل رایگان است، کمک هزینه‌ی قابل ملاحظه‌ای به فرد و همراهش برای آسایش بیشتر در کنار خدمات پزشکی رایگان ارائه می‌شود. اغلب رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی، به زبان نروژی تدریس شده و فراگیری این زبان برای دانشجوهای بین‌المللی الزامی است.

تغییرات رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های نروژ

بهترین دانشگاه‌های نروژ مثل دانشگاه اُسلو، دانشگاه بِرِگن، دانشگاه ترومسو، دانشگاه علم و فناوری و دانشگاه علوم زیستی، در دید موسسات تحقیقی و پژوهشی معتبر نظیر QS، تایمز و شانگهای یا ARWU چه جایگاهی دارند؟ چه عواملی در این رتبه‌بندی اثرگذارند؟

موسسه‌ی QS که عمده‌ی توجه و تعیین رَنک دانشگاه‌ها را بر اساس نظر سنجی از دانشجوها و فیدبک‌هایی که از نظرات آن‌ها می‌گیرد، قرار داده است، در سال 2021 ، دانشگاه اُسلو را در رتبه‌ی 113، دانشگاه بِرِگن را در رتبه‌ی 194، دانشگاه ترومسو را در رتبه‌ی 416 و دانشگاه علم و فناوری نروژ را رتبه‌ی 360 دانشگاه‌های سراسر دنیا قرار داده که گواه محبوبیت آن‌هاست.

موسسه‌ی تحقیقاتی تایمز که براساس کیفیت آموزش، ارزش پژوهش‌ها و تحقیقات دانشگاه‌ها و تاثیر آن‌ها بر سایر دانشگاه‌ها، رتبه‌بندی خودش را ارائه می‌دهد در سال 2021، به دانشگاه اُسلو رتبه‌ی 127، به دانشگاه بِرِگن رتبه‌ی 201، به دانشگاه ترومسو رتبه‌ی 351، به دانشگاه علم و فناوری نروژ رتبه‌ی 401 و به دانشگاه علوم زیستی نروژ نیز رتبه‌ی 601 را اعطا کرده است.

رتبه‌بندی شانگهای یا ARWU هم که براساس مقالات علمی منتشر شده و تعداد کارمندان و فارغ التحصیلان و جوایز علمی کسب شده و… دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی می‌نماید، در آخرین رَنکینگ خود، به دانشگاه اسلو رتبه‌ی 60، دانشگاه بِرِگن رتبه‌ی 301، به دانشگاه تروموسو رتبه‌ی 501، به دانشگاه علم و فناوری رتبه‌ی 101 و به دانشگاه علوم زیستی رتبه‌ی 601  در بین سایر دانشگاه‌های دنیا را داده که از سطح بالای علمی و پژوهشی این دانشگاه و در کل از مناسب بودن شرایط تحصیل در نروژ حکایت دارد.

محبوب‌ترین رشته‌ها برای تحصیل در نروژ در سال 2021

بر طبق آخرین نظرسنجی انجام شده و نتایج‌ به دست آمده از جامعه‌ی دانشجویی نروژ، مشخص شده که اکثریت افراد  به رشته‌هایی نظیر زیست‌شناسی، مدیریت حمل‌ونقل، بازاریابی، حقوق و توسعه‌ی بین‌الملل علاقه‌مندند.

البته ناگفته نماند که انواع مهندسی‌ها به ویژه مهندسی مکانیک و مهندسی برق نیز از پرطرفدار‌ترین رشته‌های دانشگاهی است که سالانه افراد بسیاری را وارد بازار کار پویا و فعال نروژ کرده و بسیاری از دانش آموزان مقاطع پایین‌تر، رویای فراگیری این رشته‌ها در دانشگاه‌های برتر نروژ و ورود پرقدرت به عرصه‌ی کاری را دارند.

به سبب برخی از سیاست‌های کاری و شرایط تحصیل در نروژ، افراد پس از اتمام دوران تحصیل جذب بازار کار شده و به این جهت هر رشته‌ای طرفداران خاص خود را داشته و افراد صرفا به خاطر به دست آوردن شغل به آن‌ها روی نمی‌آورند.

شرایط و مدارک جدید اخذ ویزای تحصیلی نروژ در سال 2021

بر طبق قانون مهاجرتی کشور نروژ، افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های این کشور را دارند باید مدارک زیر را مهیا کرده و تحویل سفارت نروژ در کشور خود بدهند تا درصورت صحت مدارک و موافقت دولت این کشور، بتواند وارد خاک نروژ شوند:

1 ) مدارک هویتی؛

2 ) نامه‌ی پذیرش از سوی دانشگاه یا کالج مورد نظر؛

3 ) ارائه‌ی انگیزه‌نامه تحصیلی؛ این مورد باید توسط شخص متقاضی آماده شود؛

4 ) ارائه‌ی مدارک تحصیلی ترجمه‌شده 

5 ) ارائه‌ی مدرک زبان (نروژی یا انگلیسی)؛ این قسمت به دانشگاه و رشته‌ی موردنظر شما بستگی دارد.

6 ) اثبات تمکن مالی

7 ) تکمیل فرم‌های مصاحبه‌ی سفارت

آخرین رقم تمکن مالی برای ویزای تحصیلی نروژ در سال 2021

تمکن مالی، به معنای این است که فرد از لحاظ مالی، در سطحی قرار دارد که بتواند یک سال در کشور مقصد گذران عمر کند؛ به عبارت دیگر، پس از آن که بسیاری از افراد مهاجر از کشورهای فقیر، راهی کشور دیگری می‌شدند و چون نمی‌توانستند بلافاصله کار و حرفه‌ی مناسبی دست‌وپا کنند، به مشاغل کاذب و گاها غیرقانونی روی آورده و به جامعه‌ی کشور مقصد آسیب می‌زدند. کشورهای مرفه که به انتخاب مهاجران زیادی تبدیل شده‌اند، با وضع قوانین سخت‌گیرانه مانع از وقوع مجدد حوادث گذشته و مشکلات مدنی مهاجران شده اند که یکی از آن‌ها همین مسئله‌ی تمکن مالی است.

اگر تمام فاکتورها و شرایط تحصیل در نروژ را داشته باشید، حال با آخرین چالش روبه‌رو خواهید شد که در صورت گذر از آن، می‌توانید به رویای خود نزدیک شده و حتی با چند گام دیگر، آن را لمس کنید!

مبلغ تمکن مالی، 12000 یورو برآورد شده که از طرق مختلف قابل پرداخت است. اما برای دانشجویان اعزامی به نروژ، بهترین گزینه واریز این پول به حساب دانشگاه و ارائه‌ی پرینت واریز به سفارت نروژ است؛ البته ناگفته نماند که این وجه، در اولین فرصت پس از ثبت‌نام نهایی و انجام مراحل، به حساب شخص بازگردانده خواهد شد.

مهارت زبانی مورد نیاز برای تحصیل در نروژ در سال 2021

همان‌گونه که ذکر شد، سطح مدرک زبان و حداقل‌های آن را، سطح رشته و دانشگاه شما و در کل شرایط تحصیل در نروژ مشخص خواهد نمود؛ به عنوان مثال اگر رشته‌ی مد نظر شما کارشناسی باشد، از آن‌جا که اکثر دروس، به زبان نروژی تدریس می‌شوند، لذا شما مجبور به یادگیری این زبان خواهید بود. حتی اگر به زبان نروژی تسلط نداشته باشید، در این حالت دانشجویان بین‌المللی می‌توانند یک دوره‌ی یک ساله جهت آموزش زبان نروژی گذرانده و سپس به تحصیل در دانشگاه خود و رشته‌ی موردعلاقه‌شان بپردازند. ضمنا حداقل نمره‌ی آیلتس 5/5 نیز برای تحصیل فرد در این مقطع امری ضروری است.

همچنین برای مقطع کارشناسی ارشد، که دروس به زبان انگلیسی و نروژی تدریس می‌شوند، به حداقل نمره‌ی آیلتس 5/6 و یا مدرک زبان نروژی با حداقل نمره‌ی 3 و برای مقطع دکترا، به حداقل نمره‌ی آیلتس 7 نیاز است تا مجوز حضور فرد در دانشگاه صادر شود.

ددلاین‌های تحصیل در نروژ در سال 2021

درخواست: 15 آوریل

ارسال مدارک ( در صورت گذراندن دوره‌ی لیسانس و دوره‌های دیگر در ترم بهار ) : 15 آوریل یا 1 ژوئیه

همچنین برای اقدام به تحصیل در نروژ در سال 2022 نیز باید به تاریخ‌های زیر توجه کنید:

  1. یک اکتبر پورتال باز می‌شود؛
  2. یک نوامبر آخرین مهلت ارائه‌ی درخواست است؛
  3. یک دسامبر آخرین مهلت ارسال مدارک است.

سخن پایانی

به جرئت می‌توان گفت که به سبب امکانات و شرایط تحصیل در نروژ، این کشور به یکی از بهترین مقاصد افرادی که برای لحظه‌به لحظه‌ی آینده‌ی خود برنامه دارند، شناخته می‌شود. اما مانند هر اقدام بزرگ دیگری، مهاجرت به هر قصد و نیت به کشوری دیگر، سختی‌ها و چالش‌های خاص خود را دارد که با مشورت با افرادی که تجربه‌ی مهاجرت داشته و یا مشاوره از موسسه‌های مهاجرتی، می‌توان سختی و ریسک آن را تا حد قابل توجهی کاهش داد و از تجربه‌ی تحصیل و سپس کار و حتی ازدواج و تشکیل خانواده در کشور سرسبز نروژ، لذت برد.

سوالات متداول

1 ) آیا شرایط تحصیل در نروژ به من اجازه می‌دهد که به عنوان یک دانشجو کار کنم؟

بله. دانشجویان مجاز هستند تا حداکثر 20 ساعت در هفته کار کنند اما باید توجه داشت که در برخی موارد ساعات کاری دانشجویان شامل محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای خواهد شد.

2 ) هزینه‌های زندگی دانشجویی در نروژ چقدر است؟

پاسخ به این سوال کمی دشوار است؛ چون هر فرد مطابق سبک زندگی خود و روحیاتش، ممکن است مقادیر مختلفی طی زمانی معین خرج کند که با فردی دیگر متفاوت است. اما به طور میانگین، می‌توان گفت برای یک دانشجو در نروژ، هزینه‌ای بین 700 تا 900 یورو در ماه کفایت می‌کند.

3 ) آیا محیط جامعه، دانشگاه و در کل شرایط تحصیل در نروژ، مناسب افراد با نژاد‌ها و ادیان مختلف می‌باشد؟

بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی و مشکلات جوامع، ناشی از مشکلات اقتصادی و دوری آن جامعه از کتاب و مطالعه است؛ چون نروژ هم از نظر شرایط اقتصادی و هم فرهنگ عمومی جامعه، در سطح بسیار مناسبی قرار دارد، پس امکانش کم است که محیط جامعه و شرایط تحصیل در نروژ به گونه‌ای پیش برود که فرد در معرض رفتارها و شعارهای نژادپرستانه قرار گرفته و از تحصیل در نروژ منصرف شود.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button