تحصیل در نروژ

شرایط تحصیل رایگان در نروژ : چگونه بار خود را برای سفر به نروژ ببندیم؟

چرا نروژ را برای تحصیل انتخاب کنیم؟

از عجایب کشور نروژ، تنها طبیعت آن نیست. یکی دیگر از جذابیت‌ها و شگفتی‌های این کشور، تحصیل رایگان در نروژ است. آموزش در نروژ رایگان است و هزینه‌ی آن همواره بر عهده‌ی دولت است. علی‌رغم اینکه نروژ در میان کشورهای اروپایی کشوری گران محسوب می‌شود، اما در کمال تعجب شما می‌توانید حتی به عنوان یک دانشجوی خارجی، کاملاً رایگان در این کشور تحصیل کنید و پس از اتمام تحصیل، با پیدا کردن کار در این کشور، از مزایای اقامت دائم نروژ نیز بهره‌مند شوید. شرایط یافتن کار در نروژ با مدرک تحصیلی نروژی، تقریباً به سادگی شرایط تحصیل رایگان در نروژ است و غالب دانشجویان، پس از اتمام تحصیلات خود می‌توانند در این کشور شغلی پیدا کنند و اقامت دائم بگیرند. حال که این کشور با نظام آموزشی ممتاز خود و دانشگاه‌های برترش، ادامه تحصیل را برای همگان رایگان در نظر گرفته است، شاید بد نباشد که شرایط تحصیل رایگان در نروژ را بدانید تا اگر قصد مهاجرت تحصیلی به اروپا را دارید، به نروژ هم به عنوان یکی از گزینه‌ها فکر کنید.

شرایط تحصیل رایگان در کشور نروژ

شرایط تحصیل رایگان در کشور نروژ :

شرایط تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی در نروژ

 

تحصیل در این مقطع به زبان نروژی و انگلیسی است. برای تحصیل در این مقطع نیاز است که دانشجو، مدرک زبان آیلتس 5.5 یا 6 (با توجه به دانشگاهی که انتخاب می‌کنید، ممکن است متفاوت باشد) و یا مدرک زبان نروژی داشته باشد که آزمون آن در ایران برگزار نمی‌شود. اما در مورد شرایط تحصیل رایگان در نروژ در مقطع کارشناسی، راه دیگری نیز وجود دارد و آن این است که سال اول ورود به کشور را به صورت رایگان، زبان نروژی می‌آموزید و سپس شروع به تحصیل می‌کنید. هرچند بسیاری از دانشگاه‌های این کشور، امکان تحصیل به زبان انگلیسی را نیز برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی فراهم کرده‌اند. مدت زمان تحصیل در این مقطع در کشور نروژ، 3 سال است.

 

شرایط تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی ارشد در نروژ

تحصیل در این مقطع نیز رایگان و غالباً به زبان انگلیسی است و با ارائه مدرک آیلتس 5/6 یا تافل معادل امکان‌پذیر است و اگر رشته شما به زبان نروژی ارائه شود، یک سال به صورت رایگان، به شما زبان نروژی آموزش داده می‌شود و سپس تحصیل خود را آغاز می‌کنید. دوره کارشناسی ارشد در کشور نروژ معمولاً 2 سال است و گاه ممکن است تا 3 سال نیز قابل‌تمدید باشد. شرایط تحصیل رایگان در نروژ ممکن است در وهله‌ی اول ساده به نظر برسد، اما شانس پذیرش شما، مانند بسیاری از دانشگاه‌های جهان، به رزومه و نمرات شما بستگی دارد.

 

شرایط تحصیل رایگان در مقطع دکترا در نروژ

بهترین مقطع برای تحصیل در کشور نروژ، مقطع دکترا است. زیرا علاوه بر این‌که شما شانس ادامه تحصیل در دانشگاه‌های نروژ (که جزو بهترین دانشگاه‌های دنیا هستند) را پیدا می‌کنید، حقوق قابل‌توجهی نیز از اساتید دریافت می‌نمایید، بدون این‌که ذره‌ای از این پول را به عنوان شهریه بپردازید. در نتیجه می‌توانید یک زندگی مرفه دانشجویی داشته باشید. مبلغی که هر دانشجوی دکترا در نروژ دریافت می‌کند، حدود 25000 کرون نروژ در ماه است (10 کرون نروژ=1 یورو). این مبلغ حتی برای دانشجویان متاهل نیز به راحتی کفاف زندگی در نروژ را می‌دهد. تحصیل در این مقطع به زبان انگلیسی و با مدرک آیلتس 7 امکان‌پذیر است. دانشگاه‌های نروژ نیز تقریباً همه رشته‌های تحصیلی را ارائه می‌دهند. مدت زمان تحصیل در مقطع دکترا ممکن است از 3 تا 5 سال طول بکشد. واضح است که به دلیل سطح آموزشی فوق‌العاده بالای دانشگاه‌های نروژ، شما باید با نمرات بالا و پایان‌نامه‌ی خوب و به طور کلی با شایستگی کامل تحصیلی، برای تحصیل در این کشور اقدام کنید.

دانشگاه های رایگان نروژدانشگاه‌های رایگان نروژ

کلیه دانشگاه‌های دولتی در نروژ رایگان هستند. در نتیجه شما هنگام جست‌و‌جو در مورد شرایط تحصیل رایگان در نروژ با هفت دانشگاه دولتی خوب جهانی به علاوه چندین موسسه آموزش عالی دولتی مواجه می‌شوید که پذیرش در هر کدام از آن‌ها می‌تواند افق‌های جدیدی را در زمینه تحصیلی، پیش روی شما بگشاید. در زیر فهرستی از بهترین دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و رایگان نروژ را آورده‌ایم که در رتبه‌بندی‌های جهانی نیز هر ساله سرآمد هستند.

  1. دانشگاه اسلو (University of Oslo): قدیمی‌ترین دانشگاه در نروژ است که در پایتخت این کشور واقع شده است. این دانشگاه، در قرن نوزدهم تاسیس شد و تقریباً تمام رشته‌های مهم تحصیلی را می‌توانید در این دانشگاه بیابید. از الهیات و علوم انسانی و اجتماعی و حقوق تا مهندسی و پزشکی. این دانشگاه که سومین دانشگاه برتر در حوزه اسکاندیناوی است، در رده‌بندی موسسه QS در سال 2021 توانست رتبه‌ی 113 جهانی را از آن خود کند.
  2. دانشکاه علم و صنعت نروژی (Norwegian University of Science and Technology): این دانشگاه بزرگ‌ترین دانشگاه نروژ است که بالغ بر 40000 دانشجو در آن مشغول به تحصیل‌اند. ابتدا با هدف بهبود پژوهش و عملکرد بهتر در زمینه مهندسی و تکنولوژی تاسیس شد ولی امروزه نه تنها در حوزه‌های مربوط به مهندسی و تکنولوژی سرآمد است، بلکه در رشته‌های روانشناسی، پزشکی، علوم انسانی و هنر و معماری نیز از جمله دانشگاه‌های برتر جهان محسوب می‌شود.
  3. دانشگاه نورد (Nord University): این دانشگاه علاوه بر رتبه‌ی خوبی که در حوزه اسکاندیناوی دارد، بیشتر از این جهت مشهور است که خاص‌ترین رشته‌های تحصیلی را دارد. رشته‌هایی که بعضاً تنها نماینده یا ارائه‌کننده‌ی آن‌ها در کل جهان است. یکی از این رشته‌ها کشت دریایی نام دارد. اگر شما هم علاقه‌مند به تحصیل در حوزه‌های عجیب و غریب و کمتر‌شناخته‌شده هستید و رشته‌ی تحصیلی شما نیز تا حدودی با این رشته‌ها هماهنگ است، این دانشگاه را در فهرست خود برای تحصیل در نروژ قرار دهید.
  4. دانشگاه برگن (university of Bergen): این دانشگاه که در شهر برگن نروژ واقع شده است، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های این کشور محسوب می‌شود که بیش از 18000 دانشجو دارد که حدود 2000 نفر از این تعداد را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. پس به دلیل توجهی که از سمت دانشجویان بین‌المللی می‌گیرد، می‌تواند یکی از گزینه‌های شما نیز باشد. همچنین اگر به دنبال تحصیل در رشته‌هایی مانند هنرهای زیبا، علوم انسانی و روانشناسی هستید، به این دانشگاه نیز فکر کنید. هر چند دانشکده‌های ریاضی، پزشکی و علوم پایه این دانشگاه نیز بسیار فعال هستند.
  5. دانشگاه متروپولیتن اسلو(Oslo Metropolitan University) : یکی از دانشگاه‌های برتر در زمینه علوم کاربردی در نروژ، دانشگاه متروپولیتن اسلو است که با وجود این‌که چند سالی بیشتر از تاسیس آن نمی‌گذرد، بالغ بر 1400 دانشجو را در رشته‌های تکنولوژی، حوزه سلامت و مطالعات بین‌الملل و… به خود جذب کرده است.
  6. کالج دانشگاهی برگن (Bergen University College): این دانشگاه نیز مانند دانشکاه برگن، یکی از گزینه‌های تحصیل رایگان است و سه دانشکده بزرگ دارد که عبارتند از: دانشکده سلامت و علوم اجتماعی، دانشکده مهندسی و تجارت و دانشکده آموزش. دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد در این رشته‌ها با بالاترین استانداردهای جهانی آموزش می‌بینند.
  7. دانشگاه ترومسو (University of Tromso): این دانشگاه که به شمالی‌ترین دانشگاه جهان معروف است، یکی از دانشگاه‌های معروف دولتی نروژ محسوب می‌شود. همچنین به لحاظ فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی نیز جزو دانشکاه‌های برتر جهان است. حوزه‌هایی که بیشترین پژوهش‌ها را در این دانشگاه به خود اختصاص می‌دهند بیشتر مربوط به علوم فضایی، علوم کشاورزی، بیوتکنولوژی، اپیدمولوژی، زبان‌شناسی هستند. پس اگر رشته‌‌ی تحصیلی شما، نزدیک به حوزه‌های مذکور است و به زندگی در نقاط سرد علاقه دارید، این دانشگاه را در ابتدای لیست خود قرار دهید.
  8. دانشگاه استاوانگر (University of Stavanger): دانشگاهی است واقع در همین شهر که در سال 2005 تاسیس شد و در مدت زمانی کوتاه به یکی از بهترین دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقانی این کشور تبدیل شد؛ به طوری که اکنون حدود 11000 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. تمرکز بر تحقیق و پژوهش، این دانشگاه را به یکی از معروف‌ترین دانشگاه‌های اروپا تبدیل کرده است. اگر در زمینه تحصیل، به انجام کارهای پژوهشی و خلاقانه علاقه‌ی بیشتری دارید، این دانشگاه را از دست ندهید.
  9. مدرسه تجاری نروژی (BI Norwegian Business School): کالجی دولتی است که همان طور که از نامش نیز پیداست، با تمرکز بر حوزه تجارت و آموزش در این زمینه، تاسیس شد و اکنون بزرگترین مدرسه تجاری نروژ و دومین مدرسه تجاری معروف دنیا محسوب می‌شود و حدود 20000 دانشجو در این کالج مشغول به تحصیل‌اند. اگر به حوزه تجارت علاقه دارید، به جرات می‌توان گفت که این کالج، بهترین انتخاب شما خواهد بود.

تحصیل رایگان در نروژ شامل چه مواردی می‌شود؟

شرایط تحصیل رایگان در نروژ به این صورت است که شما خیالتان از پرداخت شهریه دانشگاه راحت است. چرا که دانشگاه‌های دولتی اساساً شهریه‌ای ندارند و رایگان هستند. پس در واقع شما تنها تحصیل رایگان دارید و هزینه زندگی در نروژ بر عهده خودتان است و چنین نیست که بتوانید بورسیه‌ای از دانشگاه بگیرید که کمک‌هزینه‌ای برای گذران زندگی باشد. هر چند دانشگاه‌های نروژ برای بعضی دانشجویان بین‌المللی بورسیه‌هایی نیز در نظر می‌گیرند، اما این بورسیه‌ها به دانشجویان ایرانی تعلق نمی‌گیرد. البته چنین نیست که شما نتوانید در نروژ از پس هزینه‌های شخصی خود برآیید. قوانین کار و شرایط تحصیل رایگان در نروژ به دانشجوی مقطع کارشناسی، اجازه 10 ساعت کار در هفته و به دانشجوی کارشناسی ارشد، اجازه 20 ساعت کار در هفته را می‌دهد. همچنین دانشجویان دکترا نیز می‌توانند علاوه بر حقوقی که برای کار تحقیقاتی از استاد خود می‌گیرند، تا 30 ساعت کار در هفته نیز انجام دهند. با توجه به هزینه‌های زندگی در نروژ و میزان درآمدی که دانشجویان با انجام کارهای دانشجویی و پاره‌وقت انجام می‌دهند (حدود 10 یورو در ازای هر یک ساعت کار)، می‌توانند بدون دغدغه مالی در این کشور به تحصیل بپردازند. در نتیجه می‎بینیم که شرایط تحصیل رایگان در نروژ، تا چه اندازه تحصیل را برای دانشجویان بین‌المللی سهل و ساده کرده است.

مدارک لازم مدارک لازم برای تحصیل رایگان در نروژ

در اینجا ما مدارک کلی لازم برای ارائه‌ی درخواست را برای شما بازگو می‌کنیم. اما بعضی از دانشگاه‌های نروژ، آزمون ورودی خاص خود را دارند و قبولی در این آزمون‌ها، از جمله شرایط تحصیل رایگان در نروژ است.

در مقطع کارشناسی:

  1. ارائه مدرک دیپلم دوازده‌ساله با حداقل معدل 15 و یا دیپلم یازده‌ساله به همراه مدرک فوق‌دیپلم
  2. ارائه مدرک زبان انگلیسی با حداقل نمره 5.5 یا 6 و یا مدرک زبان نروژی

در مقطع کارشناسی ارشد:

  1. ارائه مدرک لیسانس با معدل بالای 14
  2. ارائه مدرک زبان با حداقل نمره 6
  3. انگیزه‌نامه و رزومه

در مقطع دکترا:

  1. ارائه مدرک کارشناسی ارشد و ریز‌نمرات
  2. ارائه پایان‌نامه (بسیاری از دانشگاه‌های نروژ، ماه‌ها پایان‌نامه دانشجو را بررسی می‌کنند و چنانچه موضوع پایان‌نامه با دغدغه‌های پژوهشی ایشان و یا مسائل مورد نیاز کشورشان مطابق بود، دانشجو را می‌پذیرند).
  3. ارائه پروپوزال با موضوعی بکر و غیرتکراری برای تز دکترا
  4. ارائه مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 7

این مدارک و الزامات نشان می‌دهد که شرایط تحصیل رایگان در نروژ و پذیرفته‌شدن در دانشگاه‌های آن، تا چه حد به توانایی‌های علمی شما بستگی دارد. پس اگر در آماده کردن این مدارک با مشکل مواجه هستید و نمی‌توانید رزومه، انگیزه‌نامه یا پروپوزال قابل قبولی بنویسید. ما می‌توانیم در این راه شما را همراهی کنیم. کارشناسان آریا با سابقه‌ای 15 ساله در زمینه‌ی مهاجرت تحصیلی می‌توانند با گنجاندن مدارک و دلایل قانع‌کننده در پرونده‌ی شما، شانس قبولی درخواستتان را برای دانشگاه‌های نروژی افزایش دهند.

تحصیل رایگان در نروژ شامل چه مواردی می شود؟

شرایط کار پس از تحصیل رایگان در نروژ

یکی دیگر از محاسن تحصیل در نروژ، علاوه بر آنچه در مورد شرایط تحصیل رایگان در نروژ خواندیم، امکان پیدا کردن کار پس از اتمام تحصیلات است. بدین منظور، دولت نروژ، قوانینی را برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

دانشجویان پس از اتمام تحصیلات خود تا 6 ماه فرصت دارند که در نروژ بمانند و برای خود کار پیدا کنند تا بتوانند اقامت بگیرند. نروژ به دلیل جمعیت کمی که دارد، شانس پیدا شدن کار برای دانشجویان در آن زیاد است و از آن‌جایی که به شدت از وجود نیروهای متخصص در کشور استقبال می‌کند، بسیاری از دانشجویان بین‌المللی، حین کار پاره‌وقت در شرکت‌ها، می‌توانند اعتماد کارفرما را جلب کنند و پس از پایان تحصیلات خود استخدام شوند. در واقع یکی دیگر از مزایای فوق‌العاده نروژ علاوه بر شرایط تحصیل رایگان در نروژ، بازار کار پر‌رونق آن است. همچنین شما پس از سه سال کار کردن در نروژ، می‌توانید اقامت دائم بگیرید. البته ذکر این نکته ضروری است که شما تنها با سه سال کار کردن می‌توانید این اقامت را اخذ کنید و برای مثال اگر سه سال دانشجوی کارشناسی ارشد باشید، نمی‌توانید پس از پایان تحصیلاتتان، اقامت دائم بگیرید چراکه ویزای شما در طول این سه سال تحصیلی بوده است. اما دانشجوی دکترا به دلیل این‌که از همان ابتدای تحصیل شاغل محسوب می‌شود، پس از پایان تحصیل به راحتی می‌تواند اقامت دائم بگیرد. پس شرط اخذ اقامت دائم نروژ، داشتن سه سال سابقه کار تمام‌وقتی است که مالیات آن را پرداخته باشید.

 

سخن پایانی

با توجه به نکاتی که در مورد شرایط تحصیل رایگان در نروژ عنوان شد، می‌بینیم که نروژ یکی از بهترین انتخاب‌های ما برای مهاجرت تحصیلی به اروپا خواهد بود. چرا که با انتخاب نروژ، نه تنها می‌توان در بهترین دانشگاه‌های جهان درس خواند و پژوهش کرد، بلکه به راحتی پس از اتمام تحصیل می‌توان در این کشور ماندگار شد. کشوری که از نظر اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و … یکی از بهترین‌ها در جهان است و اخذ اقامت دائم این کشور پس از تحصیل، می‌تواند یک جهش بزرگ در زندگی یک دانشجو باشد.

اگر از این مطلب خوشتان آمده، شاید مطالب دیگر ما هم درباره تحصیل در اروپا نیز نظر شما را جلب کند:

مهاجرت تحصیلی به اروپا؛ از  رویا تا واقعیت
10 دانشگاه برتر اروپا در سال 2020

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button