هزینه تحصیل در فنلاند

هزینه تحصیل در فنلاند

مقدمه

کشور فنلاند در شاخص‌های کیفیت زندگی مثل شادی، رفاه، امنیت و آرامش همیشه در صدر بوده است . گویی این کشور کوچک و خلوت در شمالی‌ترین نقطه‌ی کره‌ی زمین، راه خودش را می‌رود و مردمش از هیاهوی جهان بی‌خبرند.

هزینه تحصیل در فنلاند

این ویژگی، برای بسیاری از افراد جهان بی‌نهایت جذاب است‌. به همین دلیل در سال‌های اخیر، توجه دانشجویان برای ادامه تحصیل به سمت فنلاند جلب شده است. دانشگاه‌های فنلاند، اگرچه قدمتی مانند دانشگاه‌های ایتالیا، انگلستان و آلمان ندارند، اما در سطح جهانی بسیار معتبرند و از رتبه‌های بالایی برخوردارند. شما در تحصیل در فنلاند دو راه پیش رو دارید:

  • می‌توانید به زبان انگلیسی تحصیل کنید و شهریه‌ی دانشگاه را خودتان پرداخت کنید.
  • زبان فنلاندی را یاد بگیرید و به صورت رایگان در این کشور به ادامه تحصیل بپردازید.

فنلاند به دلیل جمعیت کمی که دارد، از نیروهای متخصص به خوبی استقبال می‌کند و شما پس از فراغت از تحصیل نگران پیدا کردن کار در این کشور نخواهید بود. همه‌ی این‌ها دلایل قانع‌کننده‌ای است که یک دانشجوی ممتاز تصمیم بگیرد فنلاند را برای ادامه تحصیل انتخاب کند تا هم بتواند در یک دانشگاه مطرح جهانی و با استانداردهای بالا درس بخواند و هم شغل و درآمد مطمئن داشته باشد و از همه مهم‌تر، یک زندگی آرام را تجربه کند. اگر شما هم به دنبال چنین دستاوردهایی هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را بخوانید تا از جزییات و هزینه‌ تحصیل در فنلاند باخبر شوید.

مقایسه هزینه تحصیل در فنلاند با کشورهای دیگر

فنلاند کشور ارزانی نیست. تحصیل در فنلاند هم رایگان نیست. شما بابت زندگی در فنلاند باید مبلغی حدود 700-900 یورو در ماه را بدون احتساب هزینه‌ی مسکن در نظر بگیرید. همچنین هزینه تحصیل در این کشور برای دانشجویان بین‌المللی بین 4000 تا 16000 یورو در سال است. اما اگر شما کشورهای اسکاندیناوی را برای ادامه تحصیل می‌پسندید، فنلاند گزینه‌ی خوبی محسوب می‌شود. چراکه هزینه‌ی زندگی در آن در مقایسه با جایی مثل نروژ (1800 تا 3800 یورو در ماه)  کمتر است.

هر چند که حداکثر هزینه‌ی تحصیل در بسیاری از کشورهای اروپایی از فنلاند کمتر است. اما شما در فنلاند می‌توانید با امنیت بیشتر و دغدغه‌ی کمتر در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی درس بخوانید و کار کنید. از طرفی دیگر شما برای هزینه تحصیل در فنلاند از بورسیه‌های متنوع این کشور برخوردار خواهید شد. با دو مثال این مساله را بیشتر برای شما باز می‌کنیم:

  • برای تحصیل در فرانسه باید بین 3000-4000 یورو در سال شهریه‌ پرداخت کنید. هزینه زندگی در این کشور نیز کمتر از 1000 یورو در ماه نیست (در شهرهای بزرگ فرانسه).  اما تحصیل در فرانسه یک مشکل دارد؛ دائماً باید نگران پیدا کردن شغل حین تحصیل یا پس از فراغت از تحصیل باشید. در حالی‌که با همین هزینه‌ها می‌توانید در یکی از دانشگاه‌های ممتاز فنلاند درس بخوانید و از بابت شغل هم خیالتان راحت باشد.
  • هزینه تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی ارشد، بین 9000 تا 12000 یورو در سال است هزینه‌ی اجاره‌ی یک آپارتمان یک‌خوابه نیز در شهرهای بزرگ و در مرکز شهر حدود 1000 یورو است. اما در هلند نیز با مشکل پیدا کردن کار روبرو هستید. در حالی که در فنلاند این طور نیست.  

آیا انتخاب شما هنوز هم فنلاند است؟ اگر جواب شما بله است، ادامه‌ی مقاله را بخوانید.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی فنلاند

هزینه تحصیل در فنلاند در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس برای دانشجویان بین‌المللی ممکن است از 4000  تا 16000 یورو در سال متغیر باشد. اما در مقطع دکترا، دانشگاه‌های فنلاند، هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند. همان طور که گفتیم، این شرایط برای دانشجویانی است که قصد تحصیل به زبان انگلیسی دارند. اگر شما به زبان فنلاندی مسلط باشید، می‌توانید در دانشگاه‌های این کشور به صورت رایگان درس بخوانید.

هزینه تحصیل در رشته‌های مختلف در فنلاند

هزینه تحصیل در فنلاند به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی در رشته‌های مختلف به شرح زیر است:

رشته‌های حوزه آموزش: حدود 10000 یورو در سال

رشته‌های مهندسی برق، کامپیوتر، الکترونیک، بیومدیکال، بیوتکنولوژی، مهندسی شیمی، مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر: حدود 12000 یورو در سال

رشته‌های مهندسی آب، محیط زیست، مکانیک، انرژی و …: حدود 15000 یورو در سال

رشته‌های حوزه‌ی مدیریت، تجارت، امور مالی، حسابداری، بازاریابی و اقتصاد: حدود 15000 یورو در سال 

رشته‌های حوزه‌ی علوم اجتماعی، حقوق و عمده‌ی رشته‌های علوم انسانی: حدود 10000 یورو در سال

رشته‌‌های زبان‌ و زبان‌شناسی: حدود 8000 یورو در سال

رشته‌های هنری: حدود 5000 یورو در سال

*هزینه‌های بالا برای مقطع کارشناسی ارشد ذکر شده است. در مقطع لیسانس در بسیاری از رشته‌ها مثل هنر هزینه تحصیل با مقطع فوق لیسانس این رشته تفاوتی نمی‌کند.

گران‌ترین دانشگاه‌های فنلاند

یافتن ارزان‌ترین و گران‌ترین دانشگاه‌های فنلاند سخت است. چون هر کدام در رشته‌های مختلف، شهریه‌های مختلفی دارند. در این‌جا به چند دانشگاه فنلاند اشاره می‌کنیم:

دانشگاه آلتو: 15000 یورو در سال

دانشگاه هلسینکی: 13000 یورو در سال

ارزان‌ترین دانشگاه‌های فنلاند

دانشگاه Vaasa: 10800 تا 13000 یورو در سال

دانشگاه فنلاند شرقی: 8650-16000 یورو در سال

دانشگاه تامپره: 6500-13000 یورو در سال

دانشگاه علمی‌کاربردی آرکادا: 5500-11900 در سال

دانشگاه اوولو: 10800-14000 یورو در سال

هزینه مسکن در فنلاند

خوابگاه‌های دانشجویی: 250-350 یورو در ماه

اجاره آپارتمان یک خوابه به طور کلی 400-800 یورو در ماه است که با توجه به شهر محل زندگی شما، متفاوت است:

هلسینکی: حداقل 800 یورو

تامپره: از 200-900 یورو

جیواسکیلا: حداقل 540 یورو

اوولو: حداقل 450 یورو

تورکو: 300-370 یورو

هزینه خورد و خوراک

خریدهای سوپر مارکتی، به طور متوسط بین 200-250 یورو در ماه هزینه دارد که این هزینه نیز شهر به شهر متفاوت است. اما به طور کلی فروشگاه‌هایی مثل Lidle، Sale، Alepa و K-Market در فنلاند و بسیاری کشورهای اروپایی وجود دارند که شما می‌توانید از تخفیف‌های همیشگی آن‌ها استفاده کنید و هزینه‌ی خورد و خوراک را نصف کنید.

هزینه حمل و نقل

هزینه‌ی وسایل نقلیه عمومی در شهرهای فنلاند، بین 35 یا 50 یورو در ماه است. هزینه‌ی تاکسی هر یک کیلومتر، 1.60 یورو محاسبه می‌شود.

هزینه رستوران و تفریح

یک وعده غذا در یک رستوران متوسط در فنلاند، حدود 13 یورو است. هزینه‌ی یک بطری آب معدنی، نزدیک به 1.6 یورو است.

هزینه‌ی باشگاه ورزشی ماهیانه حدود 39 یورو و هزینه‌ی یک بلیت سینما در فنلاند نیز 14 یورو است.

هزینه کتاب و لوازم تحریر

بین 80 تا 100 یورو را باید هزینه‌های جانبی تحصیل مثل خرید لوازم التحریر، کتاب و … در نظر گرفت. همچنین هزینه‌های مربوط به کارت دانشجویی و … نیز چیزی در همین حدود است.

هزینه آب، برق، تلفن و گاز

هزینه قبوض ممکن است حدود 101 یورو در ماه و یا بیشتر باشد

هزینه بیمه درمانی

بیمه‌ی دانشجویی در فنلاند همه‌ی هزینه‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، مشاوره و روانشناسی و دارو را پوشش می‌دهد. شما فقط باید سالانه 100 تا 300 یورو کارت بیمه‌ی خود را شارژ کنید (بستگی به دولتی یا خصوصی بودن بیمه دارد).

گران‌ترین شهرهای فنلاند

به طور متوسط، هزینه زندگی در شهرهای فنلاند، بین 700 تا 900 یورو در ماه است.

هلسینکی: 980 تا 1580 یورو در ماه

تامپره: 870 تا 1300 یورو در ماه

جیواسکیلا: 700 تا 1100 یورو در ماه

اوولو: 660 تا 1000 یورو در ماه

ارزان‌ترین شهرهای فنلاند

لاپرتانتا و پوری جزو ارزان‌ترین شهرهای فنلاند هستند که هزینه زندگی در آن‌ها بسیار پایین‌تر از سایر شهرهای فنلاند است.

انواع بورسیه‌های موجود برای تحصیل در فنلاند

بورسیه‌های تحصیلی در فنلاند به دو نوع دانشگاهی و دولتی تقسیم می‌شوند.

  • بورسیه‌های دانشگاهی دو نوع هستند: بورسیه دانشگاه‌های عادی و بورسیه‌ی دانشگاه‌های علمی و کاربردی فنلاند. بورسیه‌های دانشگاهی، هر سال از طرف دانشگاه‌های معتبر فنلاند مثل دانشگاه هلسینکی، اوولو، تامپره و آلتو و… به دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌شوند. حتی در مقطع لیسانس نیز شما می‌توانید در این دانشگاه‌ها بورسیه‌ای برای خود پیدا کنید که اگر چه مبلغ آن زیاد نیست اما 25 تا 50 درصد شهریه را پوشش می‌دهد. در مقاطع بالاتر وضعیت بورسیه‌های دانشگاهی فنلاند بسیار بهتر است. بورسیه‌های دانشگاهی در فنلاند ممکن است از 1000 یورو در ماه تا حتی 7000 یورو نیز باشد. برای مثال بورسیه‌های مختلف دانشگاه هلسینکی که به چند صورت ارائه می‌شوند: از صفر کردن شهریه و کمک‌هزینه تا کمک‌هزینه‌ی تنها و… .
  • بورسیه‌های دولتی نیز هر سال به دانشجویان خارجی (اروپایی و خارج از اتحادیه‌ی اروپا) اعطا می‌گردد. این بورسیه‌ها معمولاً از طرف نهادهایی مثل CIMO، EDUFI و… است و حدود 1500 یورو در ماه به حساب دانشجو واریز می‌شود.

درآمد کارهای حین تحصیل در فنلاند

شما هنگام تحصیل در فنلاند در مقطع دکتری، مانند همه‌ی دانشجویان‌ی دکترا، می‌توانید با تدریس و پژوهش، حقوق بگیرید. حقوق‌های این مقطع بسیار مناسب و مکفی هستند و یک دانشجوی دکترا به راحتی می‌تواند هزینه‌ی زندگی خود را از این طریق تامین کند. اما در مقاطع دیگر نیز شما می‌توانید خارج از دانشگاه تا سقف 25 ساعت در هفته کار کنید و مانند بیشتر کشورهای اروپایی، تا ساعتی 10 یورو نیز می‌توانید درآمد داشته باشید.

کارهای تابستانی، برای دانشجویان تنوع بیشتری دارند و به دلیل آزاد بودن وقت دانشجویان، درآمد شما از کار تابستانی بیشتر نیز خواهد بود. شما می‌توانید به صورت آنلاین به شرکت‌های فنلاندی درخواست کار بدهید و آن‌ها با دیدن رزومه و توانایی‌های شما، شما را استخدام می‌کنند. همچنین دانشجویان، کار در کافه‌ها و رستوران‌ها و یا کارهای فریلنسری را نیز در فنلاند انجام می‌دهند. صد البته که دانستن زبان فنلاندی به شما کمک خواهد کرد.

سخن پایانی

حال که با فنلاند، هزینه تحصیل در فنلاند و شرایط آن آشنا شدید، شاید تنها سختی تحصیل در کشور فنلاند، یادگیری زبان آن برای کار و زندگی در این کشور باشد. شانس دریافت بورسیه برای دانشجویان خارجی در فنلاند نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی بالاتر است.

همچنین یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کشور به خصوص برای ما ایرانیان، آرامش، شادی و ثبات اقتصادی فنلاند است که می‌تواند وسوسه‌برانگیز باشد. حالا وقت آن است که دست به کار شوید. اگر در زمینه تحصیل در فنلاند هنوز در ذهن شما سوالاتی باقی مانده، می‌توانید در زیر همین مقاله سوالات خود را بپرسید، یا با ما تماس بگیرید تا 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button