پذیرش و بورسیه تحصیلی چک

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در جمهوری چک

پذیرش تحصیلی جمهوری چک

جمهوری چک یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده و دارای سیستم آموزشی بسیار مرتبی است، از این رو مقصدی مناسب برای دانشجویان بین‌المللی است که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند.

این کشور امکان تحصیل رایگان را در اختیار دانشجویان قرار داده و هزینه زندگی در آن به نسبت دیگر کشورهای اروپایی پایین‌تر است. این شرایط باعث شده است که سالانه دانشجویان زیادی قصد دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های این کشور را پیدا کرده و برای آن اقدام نمایند.

در این مقاله شرایط اخذ بورسیه تحصیلی چک، مراحل دریافت آن و… مورد بررسی قرار خواهیم داد. برای دستیابی به جواب سوال‌های خود در مورد تحصیل در جمهوری چک ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

پذیرش و بورسیه تحصیلی جمهوری چک

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی جمهوری چک

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی چک به چه صورت است؟

برای گرفتن بورسیه تحصیلی کشور جمهوری چک به چند روش می‌توانید اقدام فرمایید که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

در روش اول دانشجویان بعد از گرفتن پذیرش تحصیلی از دانشگاه مد نظر خود در این کشور، با ارائه مستنداتی دال بر این که در تحصیل استعداد دارند و دارای سطح علمی بالایی هستند و همچنین دارای شرایط خاص نظیر ثبت اختراع، کشف یک موضوع جدید، داشتن جوایز بین‌المللی و… بوده، می‌توانند برای تحصیل در جمهوری چک درخواست دهند. در این روش بعضی از دانشگاه‌ها و ارگان‌های مخصوص مسئولیت رسیدگی به پرونده شما را برعهده می‌گیرند.

در روش دوم، دریافت کمک هزینه تحصیلی از سوی اساتید در مقطع دکتری پیشنهاد می‌شود. در این روش مسئول بررسی پرونده متقاضیان، اساتید هستند. دانشجویان بایستی استاد مورد نظر را قانع کنند که هزینه‌های تحصیل آن‌ها را پرداخت نمایند. از این رو لازم است دانشجو از سطح زبان بالایی برخوردار بوده و بتواند به خوبی به زبان انگلیسی صحبت کند. همچنین برای بالا رفتن شانس متقاضی جهت گرفتن بورسیه تحصیلی، بهتر است دانشجو رزومه‌ی علمی قوی داشته و آن را ارائه دهد. از سویی دیگر معدل آخرین مدرک تحصیلی دانشجو، برای مسئولانی که پرونده‌ها را بررسی می‌کنند بسیاز حائز اهمیت است. همچنین بالا بودن نمره آزمون‌های آیلتس و تافل نیز در گرفتن بورسیه تحصیلی نقش بسزایی خواهد داشت.

مراحل دریافت بورسیه تحصیلی چک

بورسیه تحصیلی فنلاند

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی چک و مراحل آن به طور کلی به چهار مرحله تقسیم می‌شود که به شرح زیر خواهد بود:

  • مرحله اول: از اول ماه دسامبر تا آخر ماه ژانویه با ارسال روی خط برنامه‌های کاربردی جهت دریافت کمک هزینه تحصیلی.
  • مرحله دوم: از اواسط ماه فوریه تا اواسط ماه جون متقاضیان بایستی درخواست خود برای ادامه تحصیل را برای دانشگاه مربوطه ارسال نمایند.
  • مرحله سوم: از اواسط ماه می تا اواسط ماه جولای دانشجویان باید در امتحان ورودی هر دانشگاه شرکت کنند.
  • مرحله چهارم: در اواخر ماه جون زمان انتخاب نهایی دارنگان بورسیه تحصیلی است. این انتخاب از سوی معاونین در دانشگاه‌های شعبه صورت می‌گیرد.

زمان ارائه درخواست بورسیه تحصیلی چک

متقاضیان تحصیل در جمهوری چک می‌توانند در ماه‌های فوریه و آوریل درخواست خود را به دانشگاه مد نظر ارسال کرده و منتظر جواب آن بمانند.

در صورت قبولی درخواست شما، از ماه‌های ژانویه و سپتامبر ترم تحصیلی آغاز شده و می‌توانید به تحصیل در جمهوری چک بپردازید.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی چک و انواع بورسیه تحصیلی

برای حمایت از اتباع خارجی جمهوری چک بورسیه‌های متنوعی را ارائه داده و افراد با توجه به شرایط خود، برای دریافت این بورسیه‌ها می‌توانند اقدام نمایند.

 

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی چک و بورسیه توافقنامه دوجانبه بین‌المللی

در این نوع از بورسیه تحصیلی چک، وزارت آموزش و پرورش جمهوری چک به مدت یک سال کمک هزینه تحصیلی دانشجویان را طبق توافقنامه‌ای که بین دولت چک و بعضی از کشورها منعقد شده است، به دانشجویان در مقاطع تحصیلی فوق لیسانس یا دکتری که مشغول به تحصیل و پژوهش در زمینه‌های مختلف و مربوط به رشته تحصیلی خود هستند به مدت 2 تا 10 ماه اعطا می‌کند.

 

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی چک و بورسیه‌های دولتی

کشور چک در یک چارچوب معین کمک‌های دولتی خود را به اتباع خارجی به جهت حمایت از آن‌ها برای تحصیل و پژوهش به مدت یک سال اعطا می‌کند. البته این طرح به افرادی تعلق می‌گیرد که دوره دبیرستان خود را نیز در کشور چک گذرانده‌اند. متقاضیانی که دوره دبیرستان خود را در جمهوری چک نبوده‌اند، در صورتی که قصد دریافت این بورسیه را دارند، لازم است که در آزمون‌های موسسات آموزشی شرکت نمایند و بعد از پشت سر گذاشتن آزمون، در صورتی قبولی با یک نمره عالی می‌توانند جهت دریافت این بورسیه تحصیلی اقدام نمایند.

 

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی چک و بورسیه مرکز موراویا جنوبی برای تحرک بین‌المللی

این نوع از بورسیه تحصیلی از سوی سازمان غیردولتی موراویا جنوبی ارائه می‌شود. اگر شما هم قصد ادامه تحصیل دارید، می‌توانید در جنوب موراویا به ادامه تحصیل پرداخته و از این بورسیه استفاده کنید. دانشجویانی که شرایط تحصیلی خوبی داشته و مستعد هستند می‌توانند از این بورسیه استفاده نمایند. از سوی دیگر برای دریافت بورسیه موراویا بایستی دانشجو در مقاطع تحصیلی فوق لیسانس یا دکتری به تحصیل بپردازد. شایان ذکر است تنها دانشجویانی که در کشورهای خارج از اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند قادر به دریافت بورسیه موراویا هستند.

 

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی چک و اسکالرشیپ برای دانشجویان دانشگاه‌های بین‌المللی

به طور کلی اسکالرشیپ به متقاضیان دارای شرایط گفته شده در زیر اعطا می‌شود که عبارتند از:

  • متقاضیانی که درخواست بورسیه تحصیلی خود را از تاریخ اول ماه دسامبر تا آخر ماه ژانویه ارسال کرده‌اند.
  • افرادی که به زبان چکی تسلط کامل دارند.
  • متقاضیانی که در خارج از اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند و خواستار ادامه تحصیل در مقاطع فوق لیسانس یا دکتری در کشور جمهوری چک هستند.
  • این بورسیه 7000 چک تاچ معادل 250 یورو است که ماهیانه به دانشجویان تعلق می‌گیرد.

 

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی چک و بورسیه صندق ویشگرد

در سال 2000 میلادی صندوق بین‌المللی ویشگرد به دست اعضای ویشگرد که شامل کشورهای جمهوری چک، اسلواکی، مجارستان و لهستان است به وجود آمد. این صندوق به مقاطع فوق لیسانس و همچنین مقاطع بالاتر از فوق لیسانس برای ترم‌های 1 یا 2 متقاضیان کمک هزینه‌های مالی به آن‌ها اعطا می‌کند. شایان ذکر است که تنها شهروندان تعدادی از کشورها قادر به دریافت این نوع بورسیه تحصیلی هستند که عبارتند از: ارمنستان، آلبانی، جمهوری آذربایجان، گرجستان، بوسنی هرزگوین، اوکراین، صربستان، مولدووا، مقدونیه، کوزوو، مونته نگرو و روسیه.

 

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی چک و بورسیه اراسموس پلاس

اراسمومس پلاس یک برنامه جامع تحصیلی برای ارائه بورسیه تحصیلی به دانشجویان در سرتاسر دنیا بوده و بری حمایت از آموزش و پرورش در اروپا احداث شده است. این نوع بورسیه به دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری را در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را دارند اهدا می‌شود. به همین جهت افراد برای تحصیل در کشور چک می‌توانند از این بورسیه تحصیلی استفاده کنند. بورسیه اراسموس پلاس از راه‌های مختلف به دانشجویان اعطا می‌شود. به عنوان نمونه می‌توانید از وام‌های مقاطع فوق لیسانس که تحت بورسیه ارائه می‌شوند استفاده کنید.

مدارک مورد نیاز برای بورسیه تحصیلی چک

در صورتی که دانشجو موفق به دریافت بورسیه تحصیلی از سوی استاد راهنما بشود، لازم است که مدارکی را برای استاد راهنمای خود ارسال نماید. داشتن سابقه علمی خوب و پربار در گرفتن بورسیه تحصیلی کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد مانند ارائه مقالات معتبر بین‌المللی، داشتن فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی در دوره تحصیلی قبلی و همچنین داشتن معدل بالا. در ادامه مدارک مورد نیاز برای دریافت بورسیه تحصیلی کشور جمهوری چک را برای شما بیان خواهیم کرد که به شرح زیر است:

  • ارائه گواهی مدارک تحصیلی تمامی دوره‌های قبلی همراه با ریز نمرات
  • ارائه تاییدیه دانشگاه یا استاد راهنما
  • ارائه مقالات و سوابق علمی معتبر که ثبت شده است
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی با نمره بالای 6.5
  • ارائه کلیه مدارک هویتی
  • ارائه چند قطعه عکس
  • ارائه مستندات شرکت در المپیادهای علمی بین‌المللی در صورت وجود
  • ارائه ریز نمرات مدک دیپلم
مدارک مورد نیاز برای بورسیه چک

مدارک لازم برای دریافت ویزای چک

مدارک لازم برای دریافت ویزا جمهوری چک

مدارک لازم برای دریافت ویزای چک عبارتند از:

  • ارائه فرم درخواست ویزای جمهوری چک
  • ارائه برگه تعیین وقت قبلی سفارت
  • ارائه 2 قطعه عکس 3 در 4
  • ارائه گذرنامه فعلی شخص همراه با کلیه مدارک گذرنامه قبلی
  • ارائه اصل شناسنامه و کارت ملی همراه با ترجمه‌های آن‌ها
  • ارائه اصل مدارک اسناد ملی همراه با ترجمه
  • ارائه رسید رزرو بلیط رفت و برگشت هواپیما
  • ارائه دعوتنامه در صورت داشتن آن
  • داشتن بیمه مسافرتی تا سقف 30 هزار یورو

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی چک و شرایط سنی آن

یکی دیگر از شرایط اخذ بورسیه تحصیلی چک، شرایط سنی است که می‌توان به آن اشاره نمود. در حالت کلی گرفتن پذیرش از سوی دانشگاه‌ها محدودیت سنی نخواهد داشت ولی سفارت جمهوری چک محدودیتی را برای افراد اعمال می‌کند.

مثلا برای تحصیل در مقطع لیسانس در این کشور تنها تا سن 26 سال افراد قادر به اقدام برای دریافت پذیرش تحصیلی و بورسیه تحصیلی خواهند بود. اما شایان ذکر است که بیشتر کشورهای اروپایی در مورد گپ تحصیلی و سن دانشجویان چندان سخت‌گیری نمی‌کنند.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی چک مقاطع مختلف

برای دریافت بورسیه تحصیلی در ابتدا لازم است که با مقاطع مختلف تحصیل و شرایط اخذ بورسیه تحصیلی چک آشنا شوید. در ادامه به بررسی مقاطع تحصیلی در چک و شرایط تحصیل در آن خواهیم پرداخت.

 

تحصیل در مقطع لیسانس در کشور جمهوری چک

برای این که در مقطع لیسانس در جمهوری چک بخواهید مشغول به تحصیل شوید، در ابتدا لازم است بدانید که دوره کارشناسی در این کشور 3 ساله است و پس از پایان این دوره مدرک لیسانس به شما اعطا می‌گردد. در کشور چک تدریس بیشتر به صورت تحقیق و پژوهش بوده و بر مبنای آکادمیک دانشجویان را به دانش تخصصی آشنا می‌کنند که در پایان دوره کارشناسی خود بایستی که پروژه نهایی ارائه بدهند تا بتوانند مدرک خود را از دانشگاه دریافت نمایند.

دانشگاه‌های دولتی که تدریس در آن‌ها به زبان چکی صورت می‌گیرد هزینه‌ای برای تحصیل دانشجویان دریافت نکرده و به طور کاملا رایگان دوره برگزار می‌شود. اما در دانشگاه‌های خصوصی جمهوری چک هزینه تحصیل در مقطع لیسانس به صورت میانگین بین 1000 تا 4000 یورو است و در دانشگاه‌هایی که به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند این مقدار به بالای 5000 یورو در سال خواهد رسید. البته شایان ذکر است که دریافت بورسیه تحصیلی در این مقطع کار ساده‌ای نبوده و تنها شامل دانشجویان ممتاز و افراد با دانش علمی بالا می‌شود. مهم‌ترین بورسیه‌های تحصیلی در مقطع لیسانس عبارتند از:

  • بورسیه تحصیلی نسل بعدی
  • بورسیه تحصیلی سالانه کالج Hach & Rose LLP

تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کشور جمهوری چک

دوره فوق لیسانس که به آن دوره مستمر نیز می‌گویند، شامل یک دوره 2 ساله بوده که اساس تدریس در این دوره بر مبنای تحقیق است. در مقطع فوق لیسانس دانشجویان دانش نظری خود را ارائه می‌دهند و زمنیه کاربرد عملی آن را افزایش خواهند داد. در پایان دوره فوق لیسانس یا همان مستر در بعضی از رشته‌ها دانشجویان موظف به ارائه پایان‌نامه هستند.

هزینه تحصیل در این مقطع در کشور جمهوری چک به طور میانگین بین 6000 تا 10000 یورو است. این هزینه با توجه به دانشگاهی که در آن مشغول به تحصیل هستید متغیر خواهد بود. دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد می‌تواند کمک بسیار زیادی در هزینه‌های تحصیل شما در این دوره به شما ارائه دهد. البته گرفتن بورسیه تحصیلی در مقطع فوق لیسانس نیز چندان آسان نخواهد بود و مهم‌ترین شرط برای گرفتن بورسیه تحصیلی در این دوره داشتن نمره آیلتس بالای 6.5 است. مهم‌ترین بورسیه‌های تحصیلی در دوره فوق لیسانس عبارتند از:

  • کمک هزینه تحصیلی Servicescape
  • بورسیه تحصیلی Photo
  • کمک هزینه تحصیلی IBG-2019

 

تحصیل در مقطع دکتری در کشور جمهوری چک

دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع دکتری را در جمهوری چک دارند، می‌توانند به آسانی بورسیه تحصیلی دریافت کنند و به تحصیل مشغول شوند چرا که بیشتر بورسیه‌های تحصیلی کشور جمهوری چک در مقطع دکتری متمرکز است. برای دریافت بورسیه تحصیلی لازم است که رزومه‌ی قابل قبولی داشته و با استاد راهنما صحبت نمایید، زیرا تایید او در گرفتن بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری بسیار مهم خواهد بود. از دیگر شروط مهم برای دریافت بورسیه تحصیلی در این مقطع، داشتن نمره آیلتس بالای 7 و ارائه مقالات ISI است. در دوره دکتری دانشجو حتی حقوق هم دریافت می‌کند و در مقابل نیازی به پرداخت شهریه دانشگاهی نخواهد داشت. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های چک در مقطع دکتری ارائه پروپوزال یا طرح دکتری و همچنین پیدا کردن یک استاد راهنما در دپارتمان مربوطه ضروری است. مهم‌ترین بورسیه‌های تحصیلی در مقطع دکتری به شرح زیر است:

  • بورسیه تحصیلی آینده Com
  • کمک هزینه تحصیلی DAAD Germany
  • بورسیه تحصیلی Com

بورسیه تحصیلی چک و الزام مدرک زبان

یکی دیگر از شرایط اخذ بورسیه تحصیلی چک، داشتن مدرک زبان است. تدریس در دانشگاه‌های چک به زبان چکی خواهد بود.

البته بیش از 1000 برنامه تحصیلی در کلیه دوره‌های تحصیلی و برای تمامی رشته‌ها به زبان انگلیسی برنامه‌ریزی شده است. از این رو با توجه به برنامه تحصیلی و دوره‌ای که متقاضی انتخاب می‌نماید، شخص می‌تواند به زبان چکی، زبان انگلیسی و حتی دیگر زبان‌ها در جمهوری چک به ادامه تحصیل بپردازد.

برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور به زبان انگلیسی، داشتن مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 6 الزامی است.

سخن پایانی

کشور جمهوری چک واقع در مرکز اروپا یکی از بهترین گزینه‌ها برای ادامه تحصیل دانشجویانی است که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند. ما در این مقاله به بررسی شرایط اخذ بورسیه تحصیلی چک، مدارک لازم جهت اقدام برای دریافت بورسیه، زمان ارائه درخواست و… پرداختیم.

برای اخذ ویزا و بورسیه تحصیلی پیشنهاد می شود از موسسات مجاز اعزام دانشجو کمک بگیرید. این موسسات با تجربه و تخصص خود، مسیر را برای شما هموارتر خواهند کرد.

مطالب آشنایی با جمهوری چک و تحصیل در چک را هم بخوانید

برای مشاوره دریافت ویزا و تحصیل در جمهوری چک با ما تماس بگیرید

Call Now Button