تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه از آن‌چه فکرش را می‌کنید هم ارزان‌تر است!

در این مقاله قرار است راجع‌به هزینه‌های تحصیل در ترکیه صحبت کنیم. کشوری مسلمان‌نشین و توریستی که در همین نزدیکی قرار دارد.

البته شاید بهتر باشد به جای اینکه راجع‌به «هزینه‌های تحصیل در ترکیه» صحبت کنیم، راجع به «تحصیل ارزان در ترکیه» حرف بزنیم!

تحصیل در ترکیه برای بسیاری از دانشجویان خارجی به معنای شهریه مقرون‌به‌صرفه و همچنین دسترسی به آموزش باکیفیت است.

این شرایط برای یک دانشجوی ایرانی، ارزان‌تر هم تمام خواهد شد. چون از یک جهت کشور ما در همسایگی کشور ترکیه قرار دارد و از جهتی دیگر، نرخ لیر برای ایرانی‌ها ارزان‌تر است. به عبارت ساده‌تر، لیز سه هزار تومانی کجا، دلار پانزده‌ هزار تومانی کجا؟

علاوه‌بر این، شما برای ورود به کشور ترکیه به ویزا نیازی ندارید. پس طبیعتا ملاقات با اعضای خانواده بسیار آسان‌تر خواهد بود. نرخ بلیط‌ها نیز حداقل سه میلیون و حداکثر پنج میلیون است! مگر اینکه بخواهید برای یک سفر ساده، بلیط بیزنس کلس بخرید که قطعا چنین کاری نمی‌کنید. با توجه به این موارد، چه دلیل دیگری نیاز دارید تا تحصیل در ترکیه را یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها جهت مهاجرت تحصیلی بدانید؟‌

ما در این مقاله قرار است شهریه‌ی دانشگاه‌ها در تمام مقاطع تحصیلی،‌ هزینه‌های زندگی و … را بایکدیگر بررسی کنیم. در این حالت شما بهتر می‌توانید راجع به مقصد مهاجرت تحصیلی خود تصمیم بگیرید.

تحصیل در ترکیه

شهریه‌ی دانشگاه‌های ترکیه‌ مناسب و مقرون‌به‌صرفه

جالب است بدانید که برای تحصیل در ترکیه دانشگاه‌های بسیار ارزان قیمتی پیدا می‌شوند. دانشگاه‌هایی که خدمات آموزشی بی‌نظیری ارائه می‌کنند، اما شهریه‌ی اندکی برای دانشجویان در نظر گرفته‌اند.

شهریه‌ی برخی دانشگاه‌ها سالانه فقط 600 تا 1500 است. این در مقایسه با شهریه‌های سی هزاردلاری دانشگاه‌های کانادایی، اصلا گران به نظر نمی‌رسد.

در ادامه راجع به شهریه‌ی دانشگاه‌های خصوصی و دولتی برای تحصیل در ترکیه صحبت می‌کنیم. شهریه‌ی هر مقطع تحصیلی نیز تفکیک شده است.

تحصیل در ترکیه و شهریه‌ی مقطع کارشناسی

  • دانشگاه‌های دولتی که دروس را به زبان ترکی تدریس می‌کنند:

شهریه‌ برای اتباع ترکیه: 80 – 250 دلار

شهریه برای اتباع خارجی: 240 – 750 دلار

  • دانشگاه‌های دولتی که دروس را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند:

شهریه برای اتباع ترکیه: 150 دلار – 500 دلار

شهریه برای اتباع خارجی: 450 دلار – 1500 دلار

  • دانشگاه‌های غیر انتقاعی و خصوصی:

5.000 – 20.000 دلار

تحصیل در ترکیه مقطع کارشناسی ارشد

  • دانشگاه‌های دولتی که دروس را به زبان ترکی تدریس می‌کنند:

شهریه برای اتباع ترکیه: 100 – 200 دلار

شهریه برای اتباع خارجی: 300 – 600 دلار

  • دانشگاه‌های دولتی که دروس را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند:

شهریه برای اتباع ترکیه: 200 – 300 دلار

شهریه برای اتباع خارجی: 600 – 900 دلار

  • دانشگاه‌های خصوصی و غیر انتقاعی:

5000 تا 20.000 دلار

شهریه‌ی دانشگاه‌های پزشکی در ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی

تحصیل در رشته پزشکی در خارج از ایران، برای خیلی از دانشجویان شبیه یک رویا است. برای بسیاری از دانشجویان این امر غیرممکن است و شرایط مالی جالبی ندارند. بنابراین بسیاری از دانشجویان از رویای تحصیل در پزشکی خودداری می‌کنند. چون هزینه‌های تحصیل در این رشته را با شهریه‌‌ی دانشگاه آزاد ایران مقایسه می‌کنند. اما در ترکیه، همه چیز برخلاف انتظار شما پیش می‌رود.

فقط کافی است که چند جستجوی ساده انجام دهید تا ارزان‌ترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه را پیدا کنید. حتی اخذ پذیرش از این دانشگاه‌ها نیز ساده است. البته قرار نیست به خاطر شهریه‌ی کم، بار آموزشی دانشگاه را زیر سوال ببرید.

سیستم آموزشی دانشگاه‌های ترکیه درست مطابق سیستم آموزشی اروپا پیش می‌رود و امکان تحصیلات عالی را برای دانشجویان فراهم می‌کند. مدرک صادره از این دانشگاه‌ها نیز اعتبار بسیار بالایی دارد و به کمک آن‌ها می‌توانید در بزرگترین‌ سازمان‌ها مشغول به کار شوید.

تحصیل در ترکیه

هزینه زندگی در ترکیه

شکی نیست که ترکیه مکان مناسبی است تا در آن هم از آموزش عالی بهره ببرید هم یک زندگی باکیفیت را تجربه کنید.  آنچه زندگی در ترکیه را بهتر می‌سازد، قیمت‌های پایین و نرخ پایین ارز آن کشور است.

هزینه زندگی برای دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند، ماهیانه بین 300 تا 500 دلار تخمین زده شده است. البته این هزینه موارد زیادی را پوشش می‌دهد. این هزینه از اقامت گرفته تا شارژ اینترنت، حمل‌ و نقل و کتاب‌های دانشگاهی را شامل می‌شود. پس با توجه به تمام این موارد، ماهی 300 تا 500 دلار هزینه‌ی زیادی به نظر نمی‌رسد.

البته این هزینه تخمینی ممکن است با توجه به سبک زندگی فردی، محل زندگی و مقطع تحصیلی شما تفاوت داشته باشد. ما در ادامه به صورت تقریبی هزینه‌ی آیتم‌های مختلف و پرکاربردی را ذکر کرده‌ایم. آیتم‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم، جزء مواردی هستند که در طول زندگی حتما خریداری می‌شوند. به یاد داشته باشید که هزینه‌های یادداشت شده، مربوط به یک نیم‌سال تحصیلی هستند.

  • هزینه‌ی مسکن: 1،500 – 2000 دلار (این هزینه شامل مالیات خانه نیز می‌شود)
  • هزینه‌ی غذا: 1100 دلار
  • هزینه‌ی حمل و نقل: 300 دلار
  • هزینه‌ی خرید کتاب‌ها: 150 دلار

اگر بخواهیم راجع به هزینه‌های زندگی با جزئیات بیشتری صحبت کنیم، می‌توانیم شما را به مطالعه‌ی جدول زیر دعوت کنیم. به یاد داشته باشید که قیمت‌ها به دلار آمریکا هستند.

یک وعده غذا در رستوران معمولی 4.10
بک بطری  آب معدنی  0.23
یک لیتر شیر 0.75
نان سفید 500 گرمی 0.42
یک کیلوگرم برنج سفید 1.46
یک کیلوگرم مرغ 3.49
یک کیلو سیب سرخ 0.82
یک کیلو موز 1.92
بلیط تک سفره‌ی مترو و اتوبوس 0.49
کارت بلیط یک ماهه 32.83
اجاره‌ی ماهیانه‌ی آپارتمان در مرکز شهر 236.66

 

مدارک مورد نیاز جهت تحصیل در ترکیه

شما جهت تحصیل در ترکیه باید مدارک خاصی را آماده کنید و برای دانشگاه بفرستید. به این نکته دقت داشته باشید که دانشگاه‌های ترکیه معمولا جهت پذیرش دانشجو یک آزمون ورودی برپا می‌کنند. آزمونی که معمولا باید به صورت حضوری در آن شرکت کنید. اما به طور کلی، باید مدارک زیر را برای دانشگاه بفرستید:

  • فرم درخواست پذیرش از دانشگاه
  • کارت ملی و شناسنامه‌ی ترجمه شده
  • آخرین مدرک تحصیلی ترجمه شده
  • ریز نمرات تحصیلی ترجمه شده
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • عکس
  • تمکن مالی
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  • مدرک زبان بین‌المللی (ترکی یا انگلیسی)

آیا تمام دانشگاه‌های ترکیه آزمون ورودی می‌گیرند؟

اگر شما قصد تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه را داشته باشید، باید در آزمون ورودی شرکت کنید. ولی برای ورود به موسسه‌های خصوصی و آزاد، نیازی به شرکت در آزمون ورودی نیست. اما همانطور که می‌دانید، این موسسات شهریه‌های سنگینی جهت تحصیل مطرح کرده‌اند. اما خوشبختانه امکان تحصیل در هر رشته‌ای نیز وجود دارد. پس اگر تمکن مالی لازم را دارید و نمی‌خواهید در آزمون ورودی شرکت کنید؛ موسسات خصوصی در ترکیه، در مسیر شما قرار دارند.

سخن آخر

معمولا بزرگترین دغدغه‌ی دانشجویان بین‌المللی، هزینه‌های بالای زندگی است. چون بیشتر آن‌ها  یکباره وارد یک زندگی کاملا مستقل می‌شوند و باید به تنهایی برای آن تلاش کنند. علاوه بر فشار تحصیلی، هزینه‌ها نیز به آن‌ها فشار میاورد و حتی اگر بورسیه‌ی تحصیلی بگیرند، باید برای بالا نگه داشتن نمره‌های خود حسابی تلاش کنند.

مهاجرت تحصیلی درست است که شبیه یک رویا به نظر می‌رسد، اما اگر از پس هزینه‌های کشورهای خارجی برنیاید، این رویا شبیه یک کابوس خواهد شد. اما این نباید جلوی آرزوهای شما را بگیرد و شما را متوقف کند. اگر تمکن مالی بالایی ندارید، ولی می‌خواهید که در خارج از کشور تحصیل کنید، مهاجرت تحصیلی به ترکیه را فراموش نکنید.

کشور ترکیه، علاوه بر جاذبه‌های توریستی زیبا و امکانات آموزشی بی‌نظیر، کشوری مقرون به صرفه است. شما بعد از تحصیل در ترکیه، هم می‌توانید به کشور دیگری مهاجرت کنید، هم از همین کشور زیبا و صمیمی اقامت دائم بگیری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button