بورسیه تحصیلی در اسپانیا

بورسیه تحصیلی در اسپانیا

بورسیه تحصیلی یک روش جهت کاهش هزینه‌ها و همچنین شهریه دانشجویان به ویژه دانشجویان بین‌الملل است. بنابراین افراد با اخذ بورسیه می‌توانند تا حد زیادی از مبلغ شهریه خود را کاهش دهند. در ادامه قصد داریم شما را با بورسیه تحصیلی اسپانیا بیشتر آشنا کنیم. علاوه بر این دریافت بورسیه در اسپانیا و سایر کشورهای اروپایی دیگر شامل برخی شرایط است. در واقع شما با داشتن این شرایط می‌توانید بورسیه مناسب را دریافت نمایید.

اسپانیا یک کشور توسعه یافته اروپایی است که برای بسیاری از دانشجویان یک گزینه و مقصد عالی مهاجرتی محسوب می‌شود. آب‌وهوای مناسب، طبیعت و جاذبه‌های دیدنی، مهاجران بسیار زیاد، برنامه‌های تحصیلی به زبان انگلیسی و همچنین هزینه زندگی و تحصیل پایین و مقرون به صرفه همگی دست به دست هم داده تا بسیاری از دانشجویان از سرتاسر جهان اسپانیا را به عنوان یک کشور عالی برای تحصیل بشناسند و آن را انتخاب کنند. اگر شما هم به دنبال دریافت بورسیه تحصیلی اسپانیا جهت ادامه تحصیل در این کشور هستید با ما همراه باشید.

معرفی کامل بورسیه تحصیلی اسپانیا

امروزه اسپانیا جزء کشورهای بسیار خاص و توسعه یافته در صنعت آموزش در اروپا است. این کشور روز به روز در حال ارتقا سیستم آموزشی خود بوده و به نسبت سالهای گذشته بین سایر کشورهای اروپایی رشد چشمگیری و رشد فوق‌العاده‌ای داشته است. این کشور اقتصاد پنجم در جهان را دارد و شما با این اوصاف می‌توانید در این کشور به راحتی زندگی، تحصیل و کار کنید. بنابراین همه چیز برای دلگرمی و دریافت بورسیه تحصیلی اسپانیا وجود دارد.

با توجه به اقتصاد توسعه یافته، این کشور نیاز مبرمی به نیروی کار متخصص و آکادمیک دارد و همین امر سبب شده تا روی دانشجویان اروپایی و بین‌المللی سرمایه‌گذاری سخاوتمندانه و قابل توجهی داشته باشد. در نهایت برای مهاجرت تحصیلی به اروپا، اسپانیا یک قطب مهم محسوب می‌شود. به طور کلی بورسیه تحصیلی اسپانیا را برای سه مقطع زیر می‌توان در نظر گرفت:

  • بورسیه تحصیلی کارشناسی
  • بورسیه تحصیلی کارشناسی ارشد
  • بورسیه تحصیلی دکتری

در ادامه درباره هر کدام از سه بورسیه بالا به طور مفصل اطلاعات جامع و کامل‌تری را در اختیارتان قرار خواهیم داد. تنها نکته مهم و قابل توجه این است که شانس افراد در دریافت بورسیه تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری به نسبت مقطع کارشناسی (لیسانس) همیشه بیشتر است. همچنین پذیرش در مقطع دکتری در اسپانیا به نسبت سایر مقاطع نیز بیشتر خواهد بود. اما چرا؟ این موضوع از سیاست کشور جهت جذب نیروهای متخصص آب می‌خورد.

مزایای بهره از بورسیه تحصیلی اسپانیا

مزایای بهره از بورسیه تحصیلی اسپانیا

تحصیل در کشور اسپانیا می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برای دانشجو داشته باشد. تعداد زیاد برنامه‌ها و کورس‌های تحصیلی به زبان انگلیسی یکی از مزیت‌های مهم و عالی تحصیل در کشور اسپانیا است. چرا که ارائه دروس و برنامه‌ها به زبان انگلیسی بار دغدغه آموختن زبان اسپانیایی را از روی دوش دانشجویان برمی‌دارد. تقویت زبان انگلیسی همیشه به نسبت سایر زبان‌ها برای دانشجویان بسیار آسان‌تر خواهد بود.

علاوه بر ارائه برنامه‌های تحصیلی متنوع در مقاطع مختلف به زبان انگلیسی، دولت اسپانیا به دانشجویان بین‌الملل بورسیه‌های مختلفی را نیز اعطا می‌کند. این بورسیه‌ها برای دانشجویان بین‌الملل مزیت‌های بسیار زیادی دارد که برخی از آنها به شرح زیر است:

  • کاهش هزینه شهریه، بورسیه‌های تحصیلی معمولا کل شهریه یا بخش قابل توجهی از آن را پرداخت می‌کنند.
  • تامین سایر خرج‌های دانشجویی نظیر مخارج خرید کتب، دفتر و ملزومات تحصیلی
  • کمک هزینه خرید بلیط هواپیما
  • پوشش بیمه درمان
  • کمک هزینه اسکان دانشجویی نظیر تسهیلات مربوط به خوابگاه و پانسیون
  • کمک هزینه شرکت در کنفرانس‌های بین‌الملل
  • پرداخت یک حقوق ماهیانه اندک به دانشجو جهت گذراندن امور زندگی
  • پس از فارغ‌التحصیلی دانشجویان می‌توانند در شرکت‌های بین‌المللی و معتبر شروع به کار کنند.
  • سهولت مهاجرت به سایر کشورهای اسپانیایی زبان

به طور کلی دولت اسپانیا هر ساله از طریق وزرات آموزشی برای دانشجویان بومی (داخلی) و دانشجویان بین‌الملل (خارجی) برنامه‌های متنوع و بی‌شماری را در نظر می‌گیرد. این بدان معناست که حتی دانشجویان در مقاطع پایین‌تر هم می‌توانند مشمول دریافت بورسیه تحصیلی یا همان بورسیه دانش‌آموزی باشند. در ادامه به بورسیه‌های تحصیل در سه مقطع اصلی و دانشگاهی و همچنین نحوه دریافت آنها اشاره خواهیم کرد.

بورسیه کارشناسی اسپانیا

بورسیه کارشناسی اسپانیا

 همانطور که در بالا نیز مطالعه کردید، دریافت بورسیه تحصیلی اسپانیا به نسبت سایر مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری کمی سخت‌تر و دشوارتر است. اما فراموش نکنید غیرممکن نیست. داشتن شرایط و آمادگی‌های لازم امکان پذیرش در این مقطع چهارساله را تا حد بسیار زیادی بالا می‌برد. یکی از شروط سخت که شاید برای بسیاری از دانشجویان دریافت بورسیه کارشناسی را دور ذهن و غیرممکن می‌کند، آموختن زبان اسپانیایی و دریافت مدرک آن است. پس اگر شما هم به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل به مهاجرت تحصیلی در مقطع کارشناسی (لیسانس) فکر می‌کنید، باید حتما روی آموختن زبان اسپانیایی سرمایه‌گذاری کنید.

برای برخی از دانشگاه‌های اسپانیایی وجود مدرک زبان اسپانیایی مهم نیست. اما با این وجود، شما با آموختن زبان اسپانیایی و دریافت مدرک آن، یک سروگردن از سایرین بالاتر قرار می‏گیرید و تاثیر مستقیمی روی دریافت ویزا تحصیلی اسپانیا خواهد داشت.

دانشجویان در مقطع کارشناسی و دانشجویی اجازه 20 ساعت کار در طول هفته را دارند. بنابراین آنها به ازای 20 ساعت حدودا 10 یورو دستمزد دریافت می‌کنند که با این وجود می‌توانند برخی از مخارج زندگی دانشجویی خود را تامین کنند.

برخی از دانشگاه‌های اسپانیا شرایط سختگیرانه‌تری نسبت به سایر دانشگاه‌های این کشور دارند. آنها قبل از پذیرش کامل دانشجو، او را به یک دوره کالج یا پیش‌نیاز دعوت می‌کنند. دوره کالج معمولا تا 9 ماه طول می‌کشد.

به طور کلی شما در کشور اسپانیا در مقطع کارشناسی می‌توانید بورسیه‌های دولتی یا دانشگاهی دریافت کنید که عبارتند از:

بورسیه‌های دولتی:

دولت اسپانیا و سایر سازمان‌ها و نهادهای دولتی این کشور معمولا به دانشجویان بین‌الملل یا خارجی بورسیه‌هایی را تحت عنوان بورسیه دولتی اعطا می‌کنند. برخی از بورسیه‌های دولتی اسپانیا در مقطع کارشناسی عبارت است از:

  • Beca MaEC-AECID: چنین بورس‌هایی توسط وزارت خارجه و همکاران آژانس همکار تعليمي و همكاري‌هاي فني (AECID) فراهم و به دانشجویان خارجی یا همان بین‌الملل تعلق می‌گیرد.
  • :Beca de Colaboración de la Universidad de Granada این بورسیه را جامعه گرانادا برای دانشجویان بین‌الملل فراهم می‌کند.
  • Beca de Colaboración del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte: این مدل بورسیه دولتی برای دانشجویان بین‌الملل توسط جامعه آلکالا فراهم می‌شود.
بورسیه‌های دانشگاهی:

علاوه بر بورسیه‌های دولتی، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کشور اسپانیا نیز بورسیه‌های تحصیلی مختلفی را به دانشجویان بین‌الملل ارائه می‌کنند. برخی از بورسیه‌های دانشگاهی در کشور اسپانیا در مقطع کارشناسی به شرح زیر است:

  • Universidad de Barcelona
  • Universidad Autónoma de Madrid
  • Universidad Complutense de Madrid

بورسیه کارشناسی ارشد اسپانیا

بورسیه کارشناسی ارشد اسپانیا

همانطور که مطالعه کردید، مسیر برای دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد به نسبت مقطع کارشناسی بهتر و هموارتر است. بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت‌تری جهت دریافت بورسیه کارشناسی ارشد اقدام کنید. مخصوصا اگر سن شما هنوز به 30 سال نرسیده باشد.

یکی از مزیت‌های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، وجود برنامه‌های متنوع تحصیلی به زبان انگلیسی است. وجود برنامه‌ها به زبان انگلیسی کار را برای دانشجویان آسان‌تر کرده و آنها را از یادگیری زبان اسپانیایی و دریافت مدرک آن بی‌نیاز کرده است.

البته فراموش نکنید که شما به هر حال باید در کشوری زندگی کنید که همه آنها به زبان اسپانیایی مسلط هستند و صحبت می‌کنند. بنابراین قطعا باید به مرور زمان برای درک مطالب و مکالمه روزانه در سطح شهر این زبان را آموزش ببینید. اما به هر حال جهت دریافت بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد به آن نیاز نخواهید داشت.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اسپانیا بین 10 تا 24 ماه است. رشته‌های انسانی و علوم پایه معمولا 10 ماهه و رشته‌های فنی و مهندسی معمولا 24 ماهه هستند. همچنین سن درخواست‌کننده روی شانش پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد تاثیر مستقیم دارد. بنابراین افراد با سن بالای 30 سال باید حتما از نظر شرایط علمی و همچنین رزومه کاری حرفی برای گفتن داشته باشند. چرا که در این حالت می‌توانند از دولت اسپانیا پذیرش اخذ کنند.

بورسیه دکتری اسپانیا

بورسیه دکتری اسپانیا

اخذ و دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری در اسپانیا به نسبت مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به نسبت آسان‌تر و راحت‌تر است. چرا که دولت اسپانیا کاملا درک می‌کند که دانشجویان برای دسترسی به مقطع دکتری، مسیر طولانی و چالش‌برانگیزی را طی کرده‌اند. پذیرش و بورسیه در مقطع دکتری دارای شرایط و محدودیت سنی نیست. تنها یک پیش زمینه تحصیلی و تحقیقاتی قابل توجه نظیر داشتن مقالات بین‌المللی و نمره مناسب در زبان، کافیست.

تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه‌های اسپانیا معمولا رایگان است. یک دانشجوی خارجی مقطع دکتری حین تحصیل به عنوان استادیار می‌تواند مشغول به کار شود و تقریبا ماهانه تا 1500 یورو دستمزد دریافت کند. برای آنکه دانشجویان بتوانند به سمت استادیاری دست پیدا کنند باید حتما رزوکه کافی داشته باشند و از نظر علمی، دل استاد راهنمای خودشان را به دست بیاورند و نظرش را جلب کنند.

جهت دریافت اخذ پذیرش و همچنین دریافت بورسیه در مقطع دکتری باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • نمره آیلتس بالای 6
  • معدل عالی و بالای 17
  • ارائه سوابق و کلیه مدارک مرتبط با مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • ارائه سوابق کاری عالی در زمینه رشته تحصیلی دکتری
  • ارائه مقالات معتبر یا تالیف و ترجمه کتاب
  • سابقه شرکت در دوره‌های علمی مختلف
  • توصیه نامه معتبر از دو استاد
  • ارائه مدارک شناسایی و همچنین تمکن مالی
  • داشتن گزارش سوء‌پیشینه و گواهی سلامت
  • انگیزه‌نامه

برای تحصیل آسان در اسپانیا، تحصیل از طریق Campus Spain اسپانیا مسیر همواری است.

گروه مهاجرت تحصیلی آریا با 18 سال سابقه در زمینه اعزام دانشجو و مهاجرت تحصیلی، نماینده این موسسه در ایران بوده و به شما در شروع مسیر کمک می کند.

برای اطلاعات بیشتر با مشاوران ما رایگان مشاوره بگیرید.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در سال 2024 - 2025

همانطور که در بخش‌های قبل اشاره شد، دریافت و اخذ بورسیه دانشجویی از دانشگاه‌های اسپانیا یا دولت آن مزیت‌های فراوانی برای دانشجویان دارد. اما به طور کلی شرط اخذ بورسیه تحصیلی در سال 2024 در کشور اسپانیا چیست؟ برای اخذ بورسیه تحصیلی بسته به شرایط و عوامل مختلف باید شرایط زیر را دارا باشید:

  • معدل تحصیلی بالا: جهت اخذ بورسیه تحصیلی به ویژه در مقطع کارشناسی شما به معدل بسیار بالا (معدل 17 به بالا) نیاز خواهید داشت. شانس شما با معدل بالا، بیشتر خواهد بود.
  • رده سنی: به طور کلی سن در فرآیند اخذ پذیرش و همچنین بورسیه یک عامل یا فاکتور بسیار مهم و تاثیرگذار است. افراد جوان در این رقابت طلایی برای اخذ بورسیه تحصیلی، از شانس بالاتری برخوردار هستند.
  • زبان: زبان یک چالش مهم است. برای دریافت بورسیه در مقطع کارشناسی و همچنین سایر دوره‌هایی که به زبان اسپانیایی تدریس می‌شوند، نیاز به دریافت مدرک زبان اسپانیایی دارید.
  • تخصص و مهارت: برخی از بورسیه‌های اسپانیایی تنها برای یک رشته خاص در دسترس هستند. بنابراین، تخصص و مهارت نقش مهمی در دریافت این بورسیه‌ها دارد.
  • سابقه تحصیلی و پژوهش: سوابق تحصیلی و پژوهشی، شانس شما را جهت اخذ پذیرش و همچنین دریافت بورسیه تحصیلی بالا می‌برد. سابقه بالاتر و قوی‌تر فرصت طلایی بیشتری را در اختیار دانشجویان بین‌الملل قرار می‌دهد.
  • توصیه‌نامه قوی: گاها در برخی مواقع لازم است جهت اخذ بورسیه تحصیلی اسپانیا به یک توصیه نامه با کیفیت تحصیلی یا کاری نیاز خواهید داشت.

مدارک مورد نیاز اخذ بورسیه تحصیلی اسپانیا

مدارک مورد نیاز برای اخذ بورسیه تحصیلی اسپانیا

با توجه به شرایط هر فرد مدارک مورد نیاز جهت اخذ بورسیه تحصیلی می‌تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی مدارک زیر برای دریافت هر نوع بورسیه تحصیلی اسپانیا نیاز خواهد بود:

  • فرم درخواست بورسیه
  • رزومه
  • توصیه نامه
  • معرفی نامه
  • پروپوزال تحقیقات
  • آثار علمی
  • مدرک زبان
  • مدارک تحصیلی
  • پاسپورت
  • عکس
  • سایر مدارک

مراحل اخذ بورسیه تحصیلی اسپانیا در سال 2024

به طور کلی مراحل اخذ بورسیه تحصیلی اسپانیا با توجه به نوع دولتی یا دانشگاهی بودن آن، می‌تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی برای اخذ بورسیه تحصیلی اسپانیا باید مراحل عمومی زیر را طی کنید:

جستجو و انتخاب دانشگاه یا موسسه

ابتدا قبل از هر چیزی باید سازمان یا دانشگاه مناسب خود را جهت تحصیل در اسپانیا در هر مقطعی پیدا کنید. برای آنکه بتوانید انتخاب و تصمیم درستی داشته باشید، مطالعه و تحقیق درباره دانشگاه‌های مختلف و همچنین شرایط اخذ پذیرش آنها بسیار مهم و حائز اهمیت است.

اعلامیه‌های بورسیه

پس از آنکه سازمان و موسسه آموزشی مورد نظرتان را انتخاب کردید باید اطلاعیه و آگهی‌های مرتبط با بورسیه‌های تحصیلی مرتبط با سازمان یا دانشگاه را مطالعه کنید. شاید بپرسید چگونه؟ معمولا اطلاعات مهم درباره بورسیه تحصیلی در وبسایت دانشگاه مورد نظر و همچنین وبسایت آموزش و پرورش و سایت‌های بین‌المللی معتبر وجود دارد. بنابراین پیدا کردن آنها کار سختی نیست.

بررسی شرایط و الزامات

پس از پیدا کردن اطلاعیه‌های بورسیه حال باید شرایط و الزامات دریافت بورسیه را با دقت مطالعه کنید. باید بدانید که جهت دریافت بورسیه تحصیلی به چه مدارک، نمرات حداقلی، تجربه کاری، زبان و سایر الزامات نیاز دارید.

ثبت نام

پس از بررسی‌های لازم و آمادگی مدارک و الزامات مورد نیاز، حال باید فرم ثبت نام مربوطه را تکمیل کنید. این فرم به صورت آنلاین نیز در دسترس خواهد بود.

برترین بورسیه‌های تحصیلی در اسپانیا

در نهایت همانطور که مطالعه کردید، اسپانیا بهترین مقصد برای مهاجرت تحصیلی است. چرا که این کشور توسعه یافته، بورسیه‌های مختلفی را به دانشجویان بین‌الملل ارائه می‌کند و همچنین شرایط تحصیلی فوق‌العاده‌ای را برای دانشجویان فرآهم کرده است. بنابراین شما به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل اگر به دنبال تحصیل و مهاجرت تحصیلی به کشور اسپانیا هستید، می‌توانید این کشور اروپایی را در لیست انتخابات خود قرار دهید. برخی از برترین بورسیه‌های تحصیلی در کشور اسپانیا به شرح زیر است:

  • بورسیه دانشگاه اروپایی آتلانتیک
  • بورسیه کارشناسی ارشد اراسموس موندوس
  • بورسیه دانشگاه بین‌المللی کاتالونیا – بارسلونا
  • بورسیه تحصیلی ماری کوری اسپانیا
  • بورسیه مدرسه تحقیقاتی EADA
  • بورسیه دانشگاه گرانادا اسپانیا
  • بورسیه مرکز تحقیقات ژنومی اسپانیا
بورسیه‌های تحصیلی زبان انگلیسی:
  • Madrid Stock Exchange (Bolsa de Madrid)
  • Barcelona Stock Exchange (Bolsa de Barcelona)
  • Valencia Stock Exchange (Bolsa de Valencia)
  • Bilbao Stock Exchange (Bolsa de Bilbao)
  • Málaga Stock Exchange (Bolsa de Málaga)
  • Zaragoza Stock Exchange (Bolsa de Zaragoza)
  • Vigo Stock Exchange (Bolsa de Vigo)

برای اخذ کلیه بورسیه‌های در اسپانیا می‌توانید قبل از هر چیزی تمامی آگهی‌ها و اطلاعیه‌های مهم را درباره آن بورسیه در وبسایت دانشگاه موردنظر مطالعه کنید.

برای مشاوره دریافت ویزا، پذیرش و تحصیل در دانشگاه‌های اسپانیا با ما تماس بگیرید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button