ویزای دانشجویی اسپانیا

شرایط اخذ ویزای دانشجویی اسپانیا

اگر شما هم به عنوان دانشجوی بین‌الملل قصد مهاجرت به کشور اسپانیا را دارید باید قبل از هر چیزی ویزای دانشجویی اسپانیا را دریافت نمایید. مهم‌ترین شرط جهت دریافت ویزای کوتاه‌ مدت و بلند مدت اسپانیا، داشتن نامه پذیرش از یک موسسه آموزشی ویا دانشگاه های اسپانیا است. هزینه ویزا دانشجویی اسپانیا برای هر دانشجو حدودا 60 دلار است. این ویزا در اغلب موارد به صورت یک ماهه صادر می‌شود. همانطور که می‌دانید اسپانیا جزء منطقه شینگن است. به همین منظور دریافت‌کنندگان ویزای دانشجویی اسپانیا می‌توانند در حین تحصیل از کشور اسپانیا بدون دریافت ویزا به سایر کشورها نیز سفر کنند. در ادامه قصد داریم شما را با انواع ویزای دانشجویی اسپانیا و همچنین سایر موارد آشنا کنیم.

چه کسانی می‌توانند ویزای تحصیلی اسپانیا دریافت کنند؟

به طور کلی همه دانشجویان بین‌الملل از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا EEA یا سوئیس جهت مهاجرت تحصیلی باید حتما ویزای تحصیلی اسپانیا را دریافت کنند. در حقیقت همه دانشجویان از کشورهای غیراتحادیه اروپا جهت ادامه تحصیل، انجام برخی تحقیقات آموزشی و مهاجرت از نوع تحصیل، نیازمند ویزای تحصیلی دانشجویی هستند. به همین منظور آنها قبل از هر کاری برای اپلای کردن باید برای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا اقدام کنند. اما شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که ویزای دانشجویی اسپانیا چیست؟ آیا انواع مختلفی دارد؟ در ادامه درباره انواع ویزای تحصیلی اسپانیا با شما بیشتر صحبت خواهیم کرد.

کلیه متقاضیان با شرایط بالا باید حتما جهت ویزای تحصیلی اسپانیا درخواست داده و مدرکی مبنی بر اثبات تمکن مالی یا بیمه درمان را ارائه دهند. به طور کلی ویزای تحصیلی اسپانیا به سه نوع زیر تقسیم می‌شود.

انواع ویزای تحصیلی اسپانیا

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، چندین ویزای تحصیلی برای دانشجویان بین‌الملل وجود دارد که دانشجویان با هر یک از این ویزاها می‌توانند برای مدت زمان مشخصی در کشور اسپانیا اقامت داشته باشند و مطالعات تحصیلی خود را انجام دهند. هر یک از انواع ویزاهای اسپانیا به ملیت و مدت زمان برنامه آموزشی متقاضی بستگی دارد. برخی از انواع ویزای تحصیلی اسپانیا به شرح زیر است:

ویزای تحصیلی شینگن اسپانیا (کمتر از 3 ماه)

به طور کلی دانشجویان بین‌المللی از کشورهای غیر از عضو اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا EEA و سوئیس باید برای مدت زمان کوتاه هر دوره کوتاه‌تر از 90 روز یعنی 3 ماه برای ویزای تحصیلی شینگن اقدام کنند.

ویزای تحصیلی کوتاه مدت اسپانیا (3 تا 6 ماه)

به طور کلی ویزای کوتاه مدت اسپانیا یا همان ویزای 180 روزه نوع D به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا بتوانند یک دوره تحصیلی کامل را بگذرانند. البته این نوع ویزا مناسب برای دوره‌ها یا برنامه‌های تحصیلی با طول مدت زمان 3 تا 6 ماه است. ویزاهای کوتاه مدت اسپانیا به نسبت فرآیند پیچیده‌ای دارند. برخلاف تصور عموم ویزای D یا همان 180 روزه قابل تمدید نیست. پس اگر به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل قصد شرکت در برنامه یا یک دوره مشخصی را دارید. باید حتما به طول دوره توجه کنید. چرا که در صورتی که طول دوره بیش از 6 ماه باشد، باید حتما ویزای دانشجویی بلند مدت اسپانیا را دریافت کنید.

ویزای تحصیلی بلند مدت اسپانیا (بیش از 6 ماه)

ویزای تحصیلی بلند مدت به دانشجویان بین‌الملل این امکان را می‌دهد تا بتواند در دوره‌های بیش از 6 ماه شرکت کند. این ویزا مناسب برای متقاضیان ثبت نام در دوره‌های کارشناسی یا کارشناسی ارشد است. در این مدت زمان، دانشجویان می‌توانند به راحتی در کشور اسپانیا اقامت داشته باشند و تجربه دانشجویی فوق‌العاده‌ای را کسب کنند.
برای دریافت ویزای تحصیلی بلند مدت اسپانیا، متقاضیان باید مدارک بیشتری را ارائه کنند. چرا که مدت زمان بیشتری قصد ماندن و اقامت در کشور اسپانیا را دارند. دانشجویان بین‌المللی باید برای درخواست ویزای بلند مدت، مدرکی را مبی بر اثبات تمکن مالی و بیمه درمانی را ارائه کنند.
پس از دریافت ویزای بلند اسپانیا، متقاضی باید ظرف مدت زمان یک ماه جهت دریافت کارت اقامت دانشجویی student residence card اقدامات لازم را انجام دهد.

چگونه برای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا اقدام کنیم؟

دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا

احتمالا این سوال برای شما هم همین حالا پیش آمده است که جهت دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا باید چگونه اقدام کرد؟ آیا برای درخواست ویزا نیاز به مدارک خاصی است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که جهت دریافت ویزای دانشجویی اسپانیا باید قبل از هر چیزی در یک دوره یا برنامه انتخابی در اسپانیا از یک موسسه آموزشی یا دانشگاه پذیرش اخذ کنید. در واقع همانطور که در ابتدا این مطلب مطالعه کردید، نامه پذیرش یکی از الزامات ویزای دانشجویی است.

پس از اخذ پذیرش از یک موسسه آموزشی معتبر، حال باید با سفارت یا کنسولگری اسپانیا در کشور خود یا نزدیک‌ترین کشور به کشور مبدا (خود) تماس بگیرید. پس از تماس حال باید مدارک و درخواست خود را ارسال نمایید. البته ناگفته نماند که قبل از دریافت ویزای تحصیل باید برخی از شرایط را دارا باشید. در ادامه شرایط جهت ثبت درخواست ویزای تحصیلی اسپانیا را آورده‌ایم.

شرایط و مدارک متقاضی جهت اخذ و درخواست ویزای تحصیلی اسپانیا

برای درخواست و اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا دانشجویان باید شرایط مخصوص به خود را داشته باشند. البته شرایط ویزای دانشجویی به عوامل مختلفی وابسته است. برخی از مدارک و شرایط اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا به شرح زیر است:

  • تکمیل و ارائه دو فرم درخواست ویزای تحصیلی
  • پاسپورت معتبر
  • کارت شناسایی معتبر
  • دو قطعه عکس در اندازه پاسپورت که به تازگی گرفته شده باشد.
  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه منتخب
  • ارائه گواهی بیمه سلامت.
  • اثبات تمکن مالی :
    • ارائه صورت حساب بانکی
    • ارائه مدرکی دال بر دریافت کمک هزینه مالی و بورسیه تحصیلی
  • ارائه نامه محضری از والدین / قیم قانونی (با فرض قبول مسئولیت مالی متقاضی)
  • ارائه نامه از دانشگاه (با فرض قبول مسئولیت مالی از سوی دانشگاه).
  • اثبات پرداخت هزینه درخواست ویزای تحصیلی
  • ارائه گواهی پزشکی (ارائه گواهی پزشک تنها برای اخذ ویزای تحصیلی بلند مدت نیاز است.)
  • ارائه گواهی سابقه کیفری (حداکثر سه ماهه)

چگونه باید جهت دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا اقدام کرد؟

مراحل اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا

همانطور که در بخش قبل مطالعه کردید، ابتدا متقاضی باید درخواست ویزای دانشجویی خود را به سفارت یا کنسولگری اسپانیا در کشور خود ارسال نماید. چنانچه حین درخواست ویزای تحصیلی اسپانیا در این کشور اقامت دارید، باید مجوز اقامت در اسپانیا را برای ادامه تحصیل از هیات نمایندگان دولتی Government Delegation یا نهادهای زیر مجموعه دریافت نمایید.

زمان ثبت درخواست بسیار مهم و حائز اهمیت است. بنابراین اطمینان حاصل کنید که در خواست را به موقع و در زمان مقرر (حداقل دو تا سه ماه قبل از تاریخ سفر به اسپانیا) ارسال کرده‌اید.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا

  • انتخاب موسسه آموزشی
  • مکاتبه و برقراری ارتباط با موسسه
  • دریافت نامه پذیرش تحصیلی
  • آماده کردن مدارک موردنیاز ویزای اسپانیا
  • دریافت و تکمیل فرم مربوط به ویزای تحصیلی اسپانیا
  • گرفتن نوبت از سفارت اسپانیا
  • انتظار برای جواب ویزای اسپانیا

مدت زمان پردازش ویزای تحصیلی اسپانیا چقدر است؟

مدت زمان پردازش ویزای تحصیلی و اعلام نتیجه براساس حجم کاری کنسولگری یا سفارت متفاوت بوده و تقریبا بین 1 تا 3 ماه زمان می‌برد. در بسیاری از موارد دانشجویان بین‌الملل از شانس بالایی برخوردار هستند و در مدت زمان کوتاه 15 روزه، پاسخ درخواست ویزای تحصیلی خود را دریافت می‌کنند.

به هر حال با توجه به مهم بودن زمان، باید همه عواقب را در نظر بگیرید و زودتر درخواست خود را برای کنسولگری یا سفارت مربوطه ارسال کنید.

فراموش نکنید که در اسرع وقت پس از دریافت نامه پذیرش، باید حتما مدارک خود را آماده کنید. در این حالت فرآیند اپلای کردن و مهاجرت‌تان با سرعت بیشتر و در زمان مقرر انجام خواهد شد.

هزینه ویزای تحصیلی اسپانیا چقدر است؟

هزینه ویزای تحصیلی اسپانیا

اما سوال مهم و رایج در بین متقاضیان درخواست ویزای تحصیلی اسپانیا این است که هزینه ویزای تحصیلی اسپانیا چقدر است؟ به طور کلی هزینه ویزای تحصیل به عوامل مختلف نظیر نوع ویزا و کشور مبدا متقاضی متفاوت است. اما به طور کلی هزینه دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا تقریبا 60 یورو است. اما این در حالیست که هزینه ویزای دانشجویی شینگن اسپانیا برابر با 80 یورو است.

شاید برایتان کمی عجیب و جالب به نظر برسد که شهروندان ایالات متحده باید جهت دریافت ویزای دانشجویی اسپانیا 132 یورو و برای اخذ ویزای دانشجویی شینگن به اسپانیا 140 دلار پرداخت کنند.

دانشجویان بین‌الملل کانادایی جهت ادامه تحصیل در کشور اسپانیا و دریافت ویزای دانشجویی اسپانیا باید 97 یورو و برای دریافت هزینه ویزای دانشجویی شینگن اسپانیا باید 97 یورو پرداخت کنند.

علت ریجکتی ویزای تحصیلی اسپانیا چیست؟

شاید با مطالعه مطالب بالا تا به اینجا همه چیز برایتان جذاب به نظر برسد. اما متاسفانه در برخی شرایط سفارت یا کنسولگری درخواست اخذ ویزای متقاضی را رد یا به اصطلاح ریجکت می‌کند. بنابراین جهت درخواست مجدد فرآیند کمی پیچیده و دشوارتر می‌شود. اما دلایل ریجکت یا رد شدن ویزای تحصیلی اسپانیا چیست؟ برخی از دلایل اصلی ریجکت شدن ویزای تحصیلی اسپانیا به شرح زیر است:

  • عدم حمایت مالی
  • اسناد نادرست و ناقص (یا اسناد مفقود شده)
  • عدم ارائه پاسخ مناسب به افسر کنسولی در هنگام مصاحبه
  • مقامات اسپانیایی در مورد اهدف و قصد متقاضیان برای تحصیل در اپانیا متقاعد نشده باشند.

بنابراین اگر به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل دوست ندارید که توسط کنسولگری یا سفارت ریجکت شوید، باید مدارک را به طور صحیح به سفارت ارائه دهید. فراموش نکنید که برای مصاحبه باید به خوبی آماده باشید و اهداف خود از تحصیل در اسپانیا را مشخص کنید و واضح توضیح دهید. در این صورت امکان ریجکتی کمتر خواهد بود.

آیا امکان کار با ویزای تحصیلی اسپانیا وجود دارد؟

بسیاری از دانشجویان بین‌الملل این سوال برایشان وجود دارد که آیا با اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا می‌توان کار کرد یا خیر؟ در پاسخ به این عزیزان باید بگوییم بله. شما با دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا می‌توانید حداکثر 20 ساعت در هفته در کنار تحصیل کار کنید و هزینه دانشجویی خود را در بیاورید. بیش از 20 ساعت در هفته دانشجو مجاز به کار به صورت تمام وقت نیست و این خلاف قانون دولت اسپانیا برای دانشجویان است. همچنین کارفرمایان در اسپانیا باید برای کار کردن دانشجو، از وزارت خارجه درخواست مجوز کار کنند.

البته اگر شما به عنوان یک دانشجو قصد کارآموزی در اسپانیا را داشته باشید -کارآموزی بدون حقوق دریافتی- تنها ارائه شناسه دانشجویی کافی است.

ویزای تحصیلی اسپانیا چقدر اعتبار دارد؟

همانطور که در بالاتر مطالعه کردید، اعتبار ویزای دانشجویی اسپانیا به طور دوره آموزشی وابسته است. بنابراین اگر متقاضی یک دوره شش ماهه را انتخاب کند، ویزای تحصیلی شش ماهه دریافت می‌کند و اعتبار ویزا پس از 6 ماه منقضی می‌شود. به همین ترتیب برای برنامه تحصیلی یک ساله نیز به ویزای تحصیلی یک ساله نیاز خواهید داشت و پس از یک سال اعتبار یا تاریخ انقضای ویزا تمام خواهد شد.

یادداشت پایانی

ما در این مقاله سعی بر آن داشتیم که شما را با ویزای تحصیلی اسپانیا، انواع و هزینه‌های آن به خوبی آشنا کنیم. همانطور که مطالعه کردید، صدور ویزای تحصیلی برای دانشجویان بین‌الملل از حساسیت‌های خاصی برخوردار است. بنابراین برای عدم ریجکتی و اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا باید کلیه ضوابط و قوانین را رعایت کنید.

پیشنهاد میکنیم برای اطلاعات بیشتر مطلب تحصیل در اسپانیا و همچنین مطلب موسسه Campus Spain اسپانیا را هم مطالعه کنید.

برای مشاوره دریافت ویزا، پذیرش و تحصیل در اسپانیا با ما تماس بگیرید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button