تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ

تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ

مقدمه

امنیت، شادی، ثبات اقتصادی، فرصت‌های شغلی زیاد، نظام آموزشی باکیفیت و رایگان این‌ها همه در یک کشور جمع شده اند و آن کشور نروژ است.

تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ

کمتر کشوری در جهان پیدا می‌شود که از همه‌ی این موهبت‌ها هم‌زمان برخوردار باشد. اما نروژ تمام این خصوصیات را در بالاترین سطح ممکن دارد و همین عوامل، دانشجویان ممتاز را از سراسر دنیا برای تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ، ترغیب می‌کند. اگر شما نیز با دانستن این مزایا به تحصیل در نروژ علاقه‌مند شدید، مطالب زیر را بخوانید تا با جزئیات تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ آشنا شوید.

چرا برای ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس، نروژ را انتخاب کنیم؟

  • تحصیل کاملاً رایگان در همه‌ی مقاطع تحصیلی و برای همه دانشجویان دنیا
  • تحصیل با کیفیت بسیار بالا
  • امکان تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ به زبان انگلیسی در بیشتر رشته‌ها
  • رابطه‌ی صمیمانه اساتید با دانشجویان
  • موقعیت‌ها و فرصت‌های شغلی زیاد برای کار حین و پس از تحصیل
  • ·         آرامش، امنیت، جمعیت کم و پاکیزگی کشور نروژ
  • امکانات رفاهی رایگان یا ارزان
  • سهولت در امکان اخذ اقامت دائم پس از پایان دوره‌ی تحصیلی
  • جامعه‌ی مدرن و پیشرفته

اولین قدم: انتخاب رشته و دانشگاه

در اولین مرحله برای اپلای و تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ، شما باید دانشگاه‌هایی را که رشته تحصیلی شما را ارائه می‌کنند، پیدا کنید. معمولاً به غیر از دانشگاه‌های فنی، سایر دانشگاه‌های نروژ، تقریباً تمام رشته‌های تحصیلی را دارند. هنگام جست‌و‌جو در مورد دانشگاه‌ها، به رنکینگ آن‌ها و کیفیت ارائه‌ی رشته‌ی خود در دانشگاه‌ مربوطه توجه کنید.

انواع دانشگاه‌های نروژ

  • 9 دانشگاه دولتی
  • ·        13 کالج

و تعداد زیادی دانشگاه خصوصی که با هزینه‌ی نهادهای خصوصی، خیریه‌ها و… اداره می‌شوند.

انواع دوره‌های کارشناسی ارشد در نروژ

  • دوره‌های ارشد 2 ساله: رایج‌ترین نوع کارشناسی ارشد در نروژ
  • دوره‌های ارشد پیوسته 5 ساله (Consecutive master)
  • دوره‌های ارشد یک یا یکسال و نیمه

بهترین دانشگاه‌های نروژ برای تحصیل کارشناسی ارشد

  • دانشگاه اسلو
  • دانشگاه برگن
  • دانشگاه نروژی علم و فناوری
  • دانشگاه ترومسو (The Arctic University of Norway)
  • مدرسه نروژی اقتصاد (NHH)
  • دانشگاه نروژی علوم حیات

پرطرفدارترین رشته‌ها برای تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ

  1. حسابداری
  2. مطالعات زبان
  3. معماری
  4. زیست‌شناسی
  5. مهندسی شیمی
  6. شیمی
  7. مدیریت
  8. اقتصاد
  9. مهندسی برق
  10. مهندسی محیط زیست
  11. امور مالی
  12. جغرافیا
  13. روابط بین‌الملل
  14. بازاریابی
  15. ریاضیات
  16. پزشکی
  17. علوم شناختی
  18. فلسفه
  19. فیزیک
  20. علوم ورزشی
  21. علوم غذایی
  22. هنرهای زیبا

چگونه بفهمیم کدام دانشگاه برای ما مناسب است؟

این معیار کاملاً شخصی است. بیشتر دانشجویان برای تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ، به رنکینگ دانشگاه‌های این کشور توجه می‌کنند. خوشبختانه دانشگاه‌های دولتی نروژ، همه از رتبه‌های بالای جهانی برخوردارند. اما راه‌های دیگری نیز برای پیدا کردن دانشگاه مناسب شما وجود دارد.

مثلاً مدارکی که هر دانشگاه برای تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ از دانشجویان می‌خواهد. اگر مدارک مورد نیاز یک دانشگاه را ندارید، به سرعت دور آن دانشگاه را قلم بگیرید و وقت خود را هدر ندهید. همچنین گاه ممکن است بورسیه خوبی در یک دانشگاه برای رشته‌ی شما وجود داشته باشد. این گزینه نیز می‌تواند در انتخاب دانشگاه مناسب به شما کمک کند.

هزینه‌های هر شهر در نروژ نیز یکی دیگر از فاکتورهایی است که دانشجویان می‌توانند براساس آن، دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنند. اگر با خواندن این پاراگراف سوالاتی در ذهن شما شکل گرفته است، خیالتان راحت باشد. به همه‌ی سوالات شما در این متن پاسخ خواهیم داد.

طول مدت تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ

نروژ نیز مانند بسیاری از کشورهای اروپایی سیستم بولونیا (3+2+3) را اجرا می‌کند و دوره‌های کارشناسی ارشد در این کشور 2 ساله است. اما همان طور که در بالا هم اشاره شد، بعضی از دوره‌های کارشناسی ارشد در نروژ، ممکن است بیشتر یا کمتر باشند.

دومین قدم: استعلام شرایط لازم برای تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ

در گام دوم، پس از انتخاب دانشگاه با معیارهای مد نظر خود، باید به جست‌و‌جوی مدارک و شرایط لازم برای پذیرش در آن دانشگاه بپردازید. سپس به سایت NOKUT سر بزنید تا از شرایط خاص هر ملیت هنگام پذیرش، مطمئن شوید. اگر در کسب اطلاعات در این زمینه مشکلی داشتید با ما تماس بگیرید. ممکن است هر سال برای دانشجویان هر کشور، شرایط متفاوتی وجود داشته باشد. اما معمولاً مدراکی که به طور کلی برای هر دانشگاه نیاز است عبارت است از:

مدارک لازم برای تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ

  • مدرک تحصیلی لیسانس معتبر و مرتبط با رشته‌ی کارشناسی ارشد
  • مدرک زبان انگلیسی
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه
  • پاسپورت

سومین قدم: مهارت زبانی لازم

اگر رشته شما برای تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ، به زبان نروژی ارائه می‌شود، باید مدرک زبان نروژی داشته باشید. مدارک زبان انگلیسی مورد تایید برای تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ:

IELTS

TOEFL

PTE academic

C1 advanced

چهارمین قدم: ارسال درخواست

پس از آماده کردن و ترجمه‌ی مدارک، مدارکتان را ارسال کنید. معمولاً کالج‌ها شرایط خاص خود را برای پذیرش دارند. اگر برای کالج‌های دانشگاهی اقدام می‌کنید، شرایط را به دقت بخوانید. نکته‌ی مهم در این گام، این است که ددلاین دانشگاه‌ها را به یاد داشته باشید و از آن‌ها غافل نشوید.

ددلاین‌ها

ددلاین اپلای برای دانشگاه‌های نروژ معمولا بین 1 دسامبر تا 15 مارس است. شروع ترم تحصیلی نیز از آگوست است.

بعضی دانشگاه‌ها ددلاینی به نام «pre-qualification» دارند که زودتر از ددلاین‌های همیشگی است. به این تاریخ نیز باید توجه کنید.

پنجمین قدم: گرفتن نامه پذیرش

گام پنجم، گام انتظار است. در این مرحله مجبور هستید مرتب ایمیل خود را چک کنید تا از پذیرش خود باخبر شوید. ولی حواستان باشد در این وضعیت دچار وسواس نشوید. مهم‌ترین بخش فرآیند اپلای امیدواری است. اگر از یک دانشگاه پذیرش نگرفتید، دلسرد نشوید. دنیا به آخر نیامده است. اگر فرصت هست دانشگاه‌های دیگر را امتحان کنید یا خود را برای سال بعد آماده نمایید و رزومه‌ی قوی‌تری بسازید. ما نیز همراه شما هستیم.

ششمین قدم: گرفتن بیمه درمانی

به محض این‌که شما دانشجوی این کشور شوید، می‌توانید از سیستم بیمه‌ی نروژ استفاده کنید. بیمه‌ی درمانی در نروژ همه امور را پوشش می‌دهد و شما با توجه به نوع بیمه‌ای که انتخاب می‌کنید، سالانه از 50 تا 200 یورو باید بپردازید. نکته‌ی جالب در خصوص بیمه‌ی نروژ این است که شما به عنوان یک دانشجوی خارجی، به محض دریافت ویزای تحصیلی به صورت خودکار عضو سیستم ملی بیمه‌ی سلامت این کشور می‌شوید و اعتبار بیمه‌ی شما تا یک سال پس از پایان تحصیلات شماست.

هفتمین قدم: آماده کردن منابع مالی

شما برای تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ، به گواهی تمکن مالی به مبلغ 121220 کرون یا  11468.45 یورو در سال نیاز دارید. همچنین اگر از دانشگاه‌های خصوصی در نروژ پذیرش گرفته‌اید، باید علاوه بر این گواهی تمکن مالی، اثبات کنید که توانایی پرداخت شهریه را نیز دارید. همچنین اگر کار پاره‌وقتی نیز در نروژ پیدا کرده‌اید، حقوق آن کار از مبلغ تمکن مالی شما کم می‌شود.

هزینه زندگی و تحصیل در نروژ در مقطع کارشناسی ارشد

هزینه زندگی به طور کلی در کشور نروژ بین 1900 تا 3800 یورو در سال است. همان طور که گفتیم دانشگاه‌های دولتی نروژ برای همه‌ی دانشجویان رایگان هستند. اما دانشگاه‌های خصوصی ممکن است از 9000 تا 19000 یورو در سال شهریه دریافت کنند. شهریه بعضی از معتبرترین دانشگاه‌های خصوصی نروژ عبارتند از:

  • مدرسه تجاری نروژی (BI): حدود 14000 کرون (1300 یورو) در سال
  • کالج دانشگاهی کریستینا: حدود 50000 کرون (4650 یورو) در سال
  • دانشگاه تخصصی VID: ارزان‌تر از باقی دانشگاه‌های خصوصی است و حدود 4600 کرون (430 یورو) در سال شهریه دارد.

بورسیه‌های موجود برای تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ

به دلیل این‌که دانشگاه‌های نروژ رایگان هستند، بورسیه‌های کمی برای تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ ارائه می‌شود. معروف‌ترین بورسیه‌های دانشگاه‌های نروژ، بورسیه‌های اراسموس، بورسیه‌های کانادایی، امریکایی، روسی و… است. برای دانشجویان ایرانی و خاورمیانه‌ای بورسیه‌های زیادی در مقطع کارشناسی ارشد وجود ندارد. اما در دو صورت شما می‌توانید از بورسیه‌های تحصیلی حین تحصیل در نروژ استفاده کنید:

1. بورسیه‌های دولتی که نه از طرف دانشگاه بلکه از طرف دولت به دانشجویان مهاجر و یا دانشجویان با وضعیت مالی ضعیف، اعطا می‌شود.

2. چنانچه شما در رشته‌های زبان و ادبیات نروژی تحصیل کنید، می‌توانید از بورسیه‌های دانشگاه‌های نروژ برخوردار شوید.

شرایط کار حین تحصیل در نروژ

دانشجویان بین‌المللی خارج از اتحادیه اروپا، حین تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ، اجازه‌ی 20 ساعت کار قانونی را در طول هفته دارند. این دانشجویان برخلاف دانشجویان کشورهای اتحادیه‌ی اروپا، باید برای انجام کار پاره‌وقت حین تحصیل در نروژ، روند اداری را طی کنند. مهم‌ترین عامل در پیدا کردن کار پاره‌وقت، دانستن زبان نروژی است. زبان نروژی، شما را در پیدا کردن کار، چندین قدم جلو می‌اندازد.

هشتمین قدم: گرفتن ویزای دانشجویی نروژ

اگر شما بخواهید بیش از سه ماه در نروژ بمانید، باید برای ویزای دانشجویی اقدام کنید. مدارک لازم برای اخذ ویزای دانشجویی نروژ: 

  • پرداخت مبلغ 4900 کرون نروژی (حدود 468 یورو)
  • ارائه گواهی تمکن مالی (بین 121000 تا 123000 کرون) (بین 11550 تا 11740 یورو)
  • نامه‌ی پذیرش دانشگاه
  • ارائه مدارکی دال بر داشتن محل اقامت

شرایط کار پس از تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ و نحوه‌ی اخذ اقامت دائم

جمعیت کم نروژ و پیشرفته‌بودن و صنعتی‌بودن آن باعث شده است که موقعیت‌های شغلی زیادی در این کشور وجود داشته باشد و شرکت‌ها از نیروهای متخصص بین‌المللی استقبال کنند. به همین دلیل دانشجویان بین‌المللی معمولاً پس از اتمام تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ، می‌توانند جذب بازار کار شوند و اگر در این مدت زبان نروژی را به خوبی یاد گرفته باشند، قطعا موقعیت‌های بهتر و بیشتری پیش‌ِرو دارند. قوانین کشور نروژ به همه دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهد که پس از سه سال کار تمام‌وقت و پرداخت مالیات، برای اخذ اقامت دائم اقدام کنند.

سوالات متداول

ویزای همراه دانشجو در نروژ چه شرایطی دارد و نحوه اخذ آن به چه صورت است؟

برای ویزای همراه دانشجو در نروژ، اگر همراه شما، همسرتان است، داشتن شرایط زیر لازم است:

  • هر دو بالای 24 سال داشته باشید.
  • ارائه عقدنامه معتبر
  • عکس، شناسنامه و پاسپورت معتبر
  • ارائه گواهی تمکن مالی
  • حداقل یک سال از پایان تحصیلات شما در نروژ باقی مانده باشد.
  • پرداخت 10500 کرون (1002 یورو) برای اولین اقدام جهت اخذ ویزای همراه

برای اخذ ویزای فرزند زیر 18 سال نیاز به پرداخت هزینه نیست.

آیا برای تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ، شرط سنی وجود دارد؟

مساله شرط سنی، امری نسبی است. در بیشتر دانشگاه‌های دنیا شما می‌توانید با ارائه مدارکی دال بر شاغل بودن در رشته‌ی تحصیلی خود، مساله سن و گپ تحصیل را توجیه کنید. معمولاً دانشگاه‌های برتر دنیا مانند دانشگاه‌های نروژ تا 30 سال را شرط سنی مناسب برای تحصیل کارشناسی ارشد در نظر می‌گیرند. اما این شرط، شرطی انعطاف‌پذیر است. هر چند ممکن است قانع‌کردن افسر ویزا مشکل باشد، اما مساله‌ی غیرقابل‌حلی نیست.

آیا امکان تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ، به زبان انگلیسی وجود دارد؟

بله، تقریباً همه‌ی دانشگاه‌ها و کالج‌ها در نروژ، امکان تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ به زبان انگلیسی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده‌اند. رشته‌هایی که به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شوند بسیار زیاد و متنوع‌اند. می‌توان گفت تقریباً در همه‌ی رشته‌ها، امکان تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ به زبان انگلیسی وجود دارد.

سخن پایانی

تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ، از ابتدا تا انتها فایده و سود است. از تحصیل رایگان تا اخذ اقامت دائم و پیدا کردن کار بدون دغدغه و در نهایت زندگی در یکی از بهترین کشورهای دنیا با استانداردها و کیفیت بالای زندگی. از همه مهم‌تر دانشگاه‌های این کشور، همواره جزو دانشگاه‌هایی هستند که دانشجویان ممتاز جهان آرزو می کنند که در آ‌ن‌ها درس بخوانند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button