تحصیل در ترکیه

در ترکیه چه رشته‌ای بخوانیم؟

ترکیه، کشوری نیمه‌اروپایی است که در همسایگی کشور خودمان ایران قرار دارد. اما با وجود این‌که نیمی از این کشور در اروپا قرار دارد، هزینه‌ی سفر یا تحصیل در آن در مقایسه با اروپا کمتر است.

برای مثال، اگر برای مهاجرت تحصیلی، کشوری مثل انگلیس را انتخاب کنید، قطعا موظف به پرداخت هزینه‌های بسیار بالایی خواهید شد. اما تحصیل در ترکیه مطمئنا مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود.

البته لازم نیست یاد این خاطره بیفتید که در سفر قبلی به ترکیه، پول زیادی پرداخت کرده‌اید. معمولا در سفرهای خارج از کشور «ولخرجی» از قلم نمیفتد. اما اگر برای تحصیل به این کشور سفر کنید، پول خیلی کمتری پرداخت خواهید کرد.

برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه، حتی نیازی نیست که تمکن مالی خیلی زیادی داشته باشید! علاوه بر این، می‌توانید از دانشگاه‌های برتر ترکیه‌ای بورسیه بگیرید و دیگر نگران پرداخت چیزی نباشید.

ترکیه: مقصد این روزهای دانشجویان ایرانی

از آنجا که این کشور در نزدیکی ایران قرار دارد، امکان برقراری ارتباط با اعضای خانواده نیز راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد بود. چون سایر کشورهای اروپایی یا کانادا، به این راحتی‌ها به کسی ویزا نمی‌دهند.

برای مثال، اگر خانواده‌ی شما یک سفر به اروپا نرفته باشند، نمی‌توانند از کانادا ویزای توریستی بگیرند. علاوه بر این، باید نزدیک 22 میلیون تومان بابت هر بلیط بپردازند. برای اخذ ویزا نیز باید به کشور ترکیه سفر کنند و در سفارت کانادا، انگشت‌نگاری شوند.

در مقابل اگر کشور ترکیه را در نظر بگیرید، متوجه کاهش چشم‌گیر هزینه‌ها خواهید شد. برای مثال، ایرانی‌ها برای ورود به ترکیه نیازی به اخذ ویزا ندارند.

پس اگر خدایی نکرده دچار مشکل شوید نیز به راحتی می‌توانید خانواده‌ی خود را ملاقات کنید و نهایتا، سه میلیون تومان بابت بلیط‌ها بپردازید.

البته کاهش هزینه‌ها، به معنی کاهش کیفیت سیستم آموزشی نیست. سیستم آموزشی دانشگاه‌های ترکیه درست شبیه سیستم آموزشی دانشگاه‌های اروپایی عمل می‌کند.

بنابراین، هر دانشجویی که بتواند از این دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شود؛ آینده‌ی درخشانی خواهد داشت.

حتی نیازی نیست که نگران یادگیری زبان ترکی استانبولی باشید. چون دانشگاه‌های ترکیه‌ای، بسیاری از رشته‌های تحصیلی را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند.

بنابراین شما می‌توانید با خیالی راحت به ادامه‌ی تحصیل در ترکیه بپردازید. البته بهتر است تا حدی زبان ترکی را بلد باشید تا بتوانید به امرار معاش بپردازید.

تحصیل در ترکیهمحبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در کشور ترکیه

اما برای تحصیل در ترکیه، چه رشته‌ای بخوانیم؟ شاید این سوال ذهن تعداد زیادی از دانشجویان را به خود مشغول کند.

چون اکثر دانشجویان به ترکیه به شکل مقصدی توریستی نگاه می‌کنند و راجع به موقعیت‌های شغلی و بازارکار آن، چیز زیادی نمی‌دانند.

برای مثال، تقریبا همه می‌دانند که در کشور آلمان چه رشته‌ای بخوانند. از آنجا که کشور آلمان، یکی از بزرگترین کشورهای صنعتی در دنیا است، پس بهتر است تحصیل در رشته‌ی مهندسی را انتخاب کنید.

اما برای کشوری مثل ترکیه، چه رشته‌ای بخوانید که آینده‌ای روشن انتظارتان را بکشد؟

اگر قصد  دارید بعد از فارغ‌التحصیلی، در کشور ترکیه بمانید؛ پس بهتر است رشته‌ای را بخوانید که در ترکیه بازار کار خوبی داشته  باشد.

اگر قصد ماندن ندارید نیز می‌توانید هر رشته‌ای که دوست دارید را بخوانید. چون در دانشگاه‌های ترکیه، انواع و اقسام رشته‌ها تدریس می‌شود و از این نظر محدودیتی وجود ندارد.

ما در ادامه لیستی از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در ترکیه را نام می‌بریم و بعد، به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

  • رشته‌ی مدیریت
  • رشته‌ی مهندسی پزشکی
  • رشته‌ی معماری
  • رشته‌ی خبرنگاری و رسانه

آخر و عاقبت مدیرها در ترکیه

حتی اگر یک سریال ترکی نیز تماشا کنید، به این نتیجه می‌‌رسید که وضع مدیرها و رئیس‌های ترکیه‌ای خیلی خوب است. پس چرا شما در آینده یک مدیر پولدار نشوید؟

شما می‌توانید در زمینه‌های مختلفی به مدیریت در این کشور بپردازید. در دانشگاه‌های ترکیه‌ای معمولا اکثر شاخه‌های مدیریت از جمله مدیریت مالی و مدیریت حساب‌داری تدریس می‌شود.

تحصیل در ترکیههمنشین‌شدن با رئیس‌جمهور اردوغان!

بدون شک، با تحصیل در رشته‌ی علوم سیاسی و روابط بین‌الملل می‌توانید به مرحله‌ای خوبی برسید. اگر شما کسی هستید که آینده‌ی خود را در کادر ریاست جمهوری، مجلس و … تصور می‌کند، پس حتما باید به تحصیل در این رشته بپردازید.

جالب است بدانید که رشته‌ی روابط بین‌الملل، اخیرا طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. چون حتی اگر این رشته را در کشور خودتان هم بخوانید، آینده‌ی درخشانی خواهید داشت.

البته برای اینکه بتوانید در این رشته پذیرش تحصیلی بگیرید، باید تا حد زیادی تلاش کنید. برای مثال، بازگوشی در دوره‌ی کارشناسی را کنار بگذارید و معدل خود را بالاتر ببرید. چون رشته‌ی روابط بین‌الملل، سختی‌های زیادی دارد و باید با ذهنی باز با آن مواجه شوید.

اما اگر بتوانید در اخذ پذیرش تحصیلی موفق شوید، بدون شک جایگاه خوبی در کلان‌شهرها یا پایتخت  ترکیه خواهید داشت. اگر می‌خواهید شانس پذیرش خود را بالاتر ببرید؛ سعی کنید مقالات ISI خوبی ارائه دهید.

این رشته علاوه بر معدل بالا، تا حد زیادی پذیرای ایده‌‌های تحقیقاتی و پژوهشی است. پس اگر دانشجوی خلاق و پرتلاشی هستید، حتما شانستان را امتحان کنید. بدون شک این  رشته آینده‌ی بسیار خوبی در ترکیه به همراه دارد.

مهندسی پزشکی، رشته‌ی باکلاس ترکیه‌ای

اولین نکته‌ای که باید بدانید این است که شما برای تحصیل در رشته‌ی مهندسی پزشکی، سختی‌های زیادی پیش رو دارید. به همین ترتیب نسبت به سایر دانشجویان اطلاعات بیشتری خواهید داشت.

چون قرار است تجهیزات پزشکی بسازید و این کار دقت بسیار زیادی نیاز دارد. پس برای یادگیری آن باید زحمت زیادی بکشید. اما تمام این سختی‌ها نتیجه‌ی بسیار خوبی در پی دارد. شما با تحصیل در رشته‌ی مهندسی پزشکی در ترکیه، از جایگاه بسیار خوبی برخوردار خواهید شد.

دانشگاه‌های ترکیه‌ای این رشته را به نوعی تدریس می‌کنند که شما شخصی خلاق و خوش‌فکر بار بیایید.

چون شما باید خلاقیت داشته باشید و از نیاز بیماران و پزشکان سردربیاورید. سپس بر اساس همین نیازها، ابزار جدیدی اختراع کنید که به فکر شخصی دیگر خطور نکرده باشد. به طور کلی، این رشته به دانشجویانی پرانگیزه، پرتلاش و خوش فکر نیاز دارد.

دانشگاه‌های ترکیه‌ای، با سیستم آموزشی برتر اروپایی و آمریکایی می‌توانند این رشته را به بهترین نحو به شما آموزش دهند. چه بسا بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانید برند مخصوص خودتان را داشته باشید و علاوه بر یک مهندس حرفه‌ای، یک تاجر موفق شوید.

معماری را از نسل سازندگان مسجد ایاصوفیه یاد بگیرید

کافی است نگاهی بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری ترکیه بیندازید تا به اصل هنر معماری آن‌ها پی ببرید. برای مثال می‌توان به مسجد ایاصوفیه و مسجد سلطان احمد اشاره کرد. سیستم آموزشی برتر دانشگاه‌های ترکیه‌ای، امکان تحصیلات عالی در این رشته را فراهم آورده‌اند.

به این ترتیب، شما می‌توانید انواع و اقسام هنرهای معماری را یادبگیرید و در جهت ساخت بناهای زیباتر و جدید‌تر، تلاش کنید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که کسی مجبورتان نمی‌کند حتما از طرح‌های نئوکلاسیک استفاده کنید!

شما می‌توانید  یک پست مدرنیست فوق‌العاده باشید و با شرکت‌های ترکیه‌ای زیادی کار کنید. بدون شک در کشوری توریستی مثل ترکیه، یک معمار جایگاه ویژه‌ای دارد. فقط کافی است درس‌ها را به خوبی یاد بگیرید و فکرتان را نیز به کار بیندازید.

نیاز ترکیه به خبرنگارهای باهوش

شاید بازار کار روزنامه نگاری و خبرنگاری در کشور ما جالب نباشد. اما در کشوری مثل ترکیه، این رشته طرفداران بسیار زیادی دارد. چون در ساده‌ترین حالت ممکن، شما می‌توانید خبرنگار تعداد زیادی از سلبریتی‌های ترکیه‌ای شوید و از این راه پول خوبی در بیاورید.

دانشگاه‌های ترکیه، جدیدترین روش‌ها را جهت تحصیل رشته‌ی خبرنگاری به کار می‌گیرند. پس اگر به این رشته علاقه دارید، دست بجنبانید و ناامید نشوید.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم راجع به برخی از رشته‌های محبوب و پرطرفدار در ترکیه صحبت کنیم. اما این دلیل نمی‌شود که علایق خود را نادیده بگیرید یا تصور کنید که اگر رشته‌ی دیگری در ترکیه بخوانید، آینده‌ای نخواهید داشت.

در کشور ترکیه، هر رشته‌ای آینده‌ی مخصوص به خودش را دارد. پس نگران این قضیه نباشید که اگر «تربیت معلمی» بخوانید، بیکار خواهید ماند.

همانطور که در تمام کشورهای دنیا، پزشکی، پرستاری و حقوق از اهمیت زیادی برخوردار هستند. در کشور ترکیه نیز برخی رشته‌ها پرطرفدارتر است.

شما فقط کافی است که در کار خود یک حرفه‌ای باشید. در چنین حالتی، همه استخدامتان می‌کنند. فرقی هم نمی‌کند که در دانشگاه، چه رشته‌ای خوانده باشیدJ پس موفق باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button