هزینه تحصیل در نروژ

هزینه تحصیل در نروژ

مقدمه

کشور نروژ به دلیل اقتصاد پویا و رفاهی که دارد، چند سالی است تبدیل به یکی از مقاصد پرطرفدار برای مهاجرت کاری یا تحصیلی شده است. تعداد دانشگاه‌های نروژ در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی زیاد نیست. اما همان تعداد کم نیز هر سال در رتبه‌بندی‌های جهانی، رتبه‌های بالا کسب می‌کنند.

هزینه تحصیل در نروژ

به دلیل همین کیفیت بالای آموزشی، دانشجویان بین‌المللی زیادی هر سال برای ادامه تحصیل به نروژ می‌روند. اما دلیل مهم‌تر این است که دانشگاه‌های نروژ برای همه دانشجویان (نروژی و خارجی) رایگان هستند و این ویژگی منحصر به فرد، تنها خاص کشور نروژ است. تحصیل رایگان با کیفیت بالا، خواست هر دانشجویی است.

همچنین اخذ اقامت دائم این کشور، پس از فراغت از تحصیل نیز کار سختی نیست. اگر این ویژگی‌های نروژ، شما را به ادامه تحصیل در این کشور ترغیب کرده است، با ما همراه شوید تا بیشتر در مورد هزینه تحصیل در نروژ و جزییات آن به شما بگوییم.

مقایسه هزینه تحصیل در نروژ با کشورهای دیگر

همان طور که گفتیم، آموزش در نروژ در همه مقاطع تحصیلی و برای همه افراد، رایگان است. این ویژگی در هیچ کشور اروپایی دیده نمی‌شود. بنابراین بدون مقایسه می‌توان نتیجه گرفت که نروژ از این زاویه، بهترین گزینه برای ادامه تحصیل است. اما هزینه تحصیل در نروژ، برای شما به عنوان دانشجو، فقط در شهریه‌ی دانشگاه خلاصه نمی‌شود. شما باید در این کشور، هزینه‌های زندگی را خودتان بپردازید و کشور نروژ از نظر مخارج زندگی، کشور گرانی محسوب می‌شود، اما نگران نباشید. پیدا کردن کار در این کشور آن‌قدرها هم سخت نیست و شما می‌توانید با کار دانشجویی از پس هزینه‌های زندگی برآیید.

هزینه تحصیل در فرانسه در دانشگاه‌های دولتی حدود 2800-3800 یورو در سال و هزینه‌ی زندگی بین 1000-1300 یورو یا بیشتر در ماه است. (بدون احتساب هزینه‌ی مسکن)

هزینه تحصیل در آلمان در دانشگاه‌های دولتی بین 300-500 یورو در سال و هزینه زندگی در این کشور بین 750-850 یورو در ماه است. (بدون احتساب هزینه‌ی مسکن)

هزینه زندگی در نروژ را باید به طور متوسط 800 تا 1400 یورو در ماه در نظر بگیرید. اما لازم به ذکر است که نروژ به دلیل اقتصاد سالم‌ و فرصت‌های شغلی زیادی که دارد، به راحتی به شما این امکان را می‌دهد که در این کشور، کار کنید و در آمد داشته باشید. این ویژگی در بسیاری از کشورهای اروپایی وجود ندارد. ممکن است شما در کشورهای ارزان درس بخوانید اما با مشکل بیکاری مواجه باشید و در نهایت به دلیل پیدا نکردن کار، نتوانید پس از فراغت از تحصیل در آن کشور بمانید. در نتیجه در یک جمع‌بندی کلی و مقایسه هزینه‌ی تحصیل در نروژ با دیگر کشورها، می‌توان نروژ را انتخاب عاقلانه‌ای برای ادامه تحصیل دانست.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های نروژ

گفتیم که تحصیل در دانشگاه‌های دولتی نروژ رایگان است. کل هزینه تحصیل در نروژ چیزی بین 30-60 یورو در هر ترم است که شما باید برای انجام کارهای ثبت نام بپردازید.

هزینه تحصیل در نروژ در مقطع کارشناسی

هزینه تحصیل در نروژ در دانشگاه‌های خصوصی و در مقطع کارشناسی، حدود 7000-9000 یورو در سال است.

هزینه تحصیل در نروژ در مقطع کارشناسی ارشد

هزینه تحصیل در نروژ در دانشگاه‌های خصوصی و در مقطع کارشناسی ارشد بین 9000-19000 یورو در سال است.

هزینه مسکن در نروژ

خوابگاه: بین 300-700 یورو

اتاق‌ها و خانه‌های دانشجویی:

یک خوابه در مرکز شهر: 970 یورو در ماه

هزینه خورد و خوراک

بین 250 تا 400 یورو هزینه غذا و خورد و خوراک در نروژ است. سوپرمارکت‌های Rama 1000، Rimi، Kiwi، Bunnpris، Meny، Ultra و Ica سوپرمارکت‌های ارزان قیمت نروژ هستند که پیشنهاد می‌کنیم به عنوان دانشجو، خریدهای خود را از این سوپرمارکت‌ها انجام دهید.

هزینه حمل و نقل

هزینه حمل و نقل عمومی در نروژ برای دانشجویان بین 55 تا 72 یورو است.

بلیت تک سفره: 3.7 یورو

هزینه تاکسی به طور متوسط 10 یورو (هر کیلومتر 1.5 یورو)

دوچرخه اجاره‌ای بین 12-25 یورو در روز است.

هزینه رستوران و تفریح

رستوران‌های ارزان در نروژ 20 یورو و رستوران‌های متوسط برای دو نفر در یک شب 70 یورو هزینه دارد. نوشیدنی و کوکا حدود3 الی 4 یورو است. فست فود و مک دونالد 11 یورو و آب معدنی 2.5 یورو است.

با توجه به روحیات شما، بین 50-120 یورو در ماه باید برای هزینه‌ی تفریح در نروژ کنار بگذارید. هزینه باشگاه ورزشی 41-42 یورو و بلیت سینما 13.5 یورو است.

هزینه کتاب و لوازم تحریر

هزینه‌ی کتاب و لوازم تحریر حدود 50 یورو در ماه است.

هزینه آب، برق، گاز و تلفن

هزینه‌ی قبوض در نروژ، 165-170 یورو در ماه است.

هزینه‌ی اینترنت: 50 یورو

هزینه بیمه درمانی

هزینه‌ی درمان برای کودکان زیر 16 سال، زنان باردار و پرستاران در نروژ رایگان است. باقی افراد کارتی به ارزش 200 یورو می‌خرند که حکم بیمه را دارد و هر سال باید آن را شارژ کنند. همچنین می‌توانید بیمه‌های دولتی 50 یورویی نیز پیدا کنید.

گران‌ترین دانشگاه های نروژ

مدرسه تجاری نروژی (BI): خصوصی

مدرسه الهیات، دین و جامعه نروژ (MF): خصوصی

کالج دانشگاهی NLA: خصوصی

دانشگاه تخصصی VID: خصوصی

همان طور که گفتیم دانشگاه‌های دولتی در نروژ رایگان هستند.

گران‌ترین شهرهای نروژ

هزینه زندگی در نروژ را بین 2000 تا 3000 یورو در ماه در نظر بگیرید. این رقم در هر شهر متفاوت است. گران‌ترین شهرهای نروژ عبارتند از:

اسلو: 1200-2000 یورو در ماه

برگن: 1100-1800 یورو در ماه

ترومسو و تروندهایم: 1000-1600 یورو در ماه

ارزان‌ترین شهرهای نروژ

ارزان‌ترین شهرهای نروژ عبارتند از Hedmark، Telemark، Oppland . این شهرها بین 800 تا 1000 یورو در ماه هزینه دارند.

انواع بورسیه‌های موجود برای تحصیل در نروژ

به دلیل تحصیل رایگان، دانشگاه‌های نروژ معمولاً بورسیه تحصیلی برای دانشجویان در نظر نمی‌گیرند. اما چنین نیست که نتوانید هیچ بورسیه‌ای پیدا کنید. بلکه تنوع بورسیه‌ها در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار کم است و معمولاً نیز به دانشجویان ایرانی تعلق نمی‌گیرد. بورسیه‌های تحصیلی نروژ را می‌توان به این صورت تقسیم‌بندی کرد:

  • بورسیه اسموس : (Erasmus)
  • بورسیه‌های دانشگاه‌های نروژ برای دانشجویان دکتری: شما در این مقطع، دانشجو نیستید و شاغل محسوب می‌شوید. در نتیجه از استاد و دانشگاه خود حقوق دریافت می‌کنید. مبلغ بورسیه‌های دکتری دانشگاه‌های نروژ بسیار خوب و بین 20000-30000 کرون نروژی در ماه (1800 تا 2800 یورو) است.
  • سایر بورسیه‌ها: گاه ممکن است بورسیه‌هایی از طرف دولت برای دانشجویان مهاجر و با وضعیت مالی ضعیف در نروژ در نظر گرفته شود.

درآمد کارهای حین تحصیل در نروژ

شما به عنوان دانشجوی لیسانس، اجازه‌ی 10 ساعت کار در هفته، به عنوان دانشجوی فوق لیسانس، اجازه 20 ساعت کار در هفته و به عنوان دانشجوی دکتری، اجازه 30 ساعت کار در هفته را (به جز کاری که در دانشگاه انجام می‌دهید) به صورت قانونی دارید. درآمد این کارهای دانشجویی چیزی در حدود 10 یورو در ساعت است. این میزان ساعت، به صورت قانونی برای شما در نظر گرفته شده است. توجه به این نکته ضروری است که شما برای سهولت در پیدا کردن کار در نروژ و تامین هزینه‌ی تحصیل در نروژ، بهتر است که زبان نروژی را به خوبی بیاموزید.

سخن پایانی

دیدیم که کشور نروژ با تحصیل رایگان، چه امکان‌های خوب و مفیدی را برای ادامه تحصیل در اختیار دانشجویان قرار داده است. از همه این‌ها مهم‌تر این است که شما پس از اتمام تحصیلات خود می‌توانید تا شش ماه در نروژ بمانید و کار پیدا کنید. نگران پیدا کردن کار در نروژ نباشید. شرکت‌های این کشور از نیروهای متخصص و تحصیل‌کرده‌ی خارجی به شدت استقبال می‌کنند.

پس از آن تا سه سال در این کشور کار کنید و سپس برای اخذ اقامت دائم اقدام کنید. این روند برای دانشجویان دکتری به مراتب راحت‌تر است. زیرا به دلیل دریافت حقوق، مدت زمان تحصیل سه الی چهار ساله آن‌ها در واقع شغل محسوب می‌شود و این دانشجویان بلافاصله پس از فراغت از تحصیل می‌توانند اقامت دائم این کشور را که یکی از بهترین کشورهای اروپایی است، کسب کنند.

 در پایان باید بگوییم که هر چند تحصیل در نروژ رایگان است، اما این موضوع به معنی راحت بودن گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های این کشور نیست.شما باید با ارائه‌ی مدارکتان به دانشگاه مورد نظر شایستگی خود را اثبات کنید. پس در آماده‌کردن مدارک خود به این موضوع توجه داشته باشید و اگر نیاز به کمک داشتید، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button