بورسیه تحصیلی در جمهوری چک

بورسیه تحصیلی در جمهوری چک

یکی از کشورهای بسیار زیبای اروپای میانی که دارای سیستم آموزشی بسیار نظام‌مند و فوق‌العاده‌ای است، جمهوری چک نام دارد. به دلیل شرایط زندگی خوب و همچنین سیستم آموزشی بسیار قوی، هر ساله تعداد بسیاری از دانشجویان بین‌الملل از سرتاسر جهان به این کشور مهاجرت می‌کنند. دانشجویان خارجی می‌توانند به جمهوری چک مهاجرت کنند و پس از اخذ مدرک خود، آینده روشنی را برای خودشان رقم بزنند. اما آیا تا به حال به این موضوع اندیشیده‌اید که با وجود سیستم عالی آموزشی چرا برخی از دانشجویان هنوز برای مهاجرت مردد هستند؟ یکی از موانع پیش‌رو برای دانشجویان ‌بین‌الملل به ویژه ایرانیان، هزینه تحصیل در کشورهای اروپایی است. اما خبر خوب در این مطلب این است که شما با بورسیه‌ تحصیلی در جمهوری چک می‌توانید تا میزان زیادی این مشکل را حل کنید. اما شاید بپرسید چگونه؟ در ادامه قصد داریم شما را با انواع بورسیه تحصیلی در جمهوری چک آشنا کنیم. بنابراین، با ما همراه باشید.

چرا بورسیه دولتی جمهوری چک؟

چرا بورسیه دولتی جمهوری چک؟

بورسیه‌های دولتی در جمهوری چک، همانند سایر کشورها، به منظور تشویق دانشجویان بین‌المللی به تحصیل در این کشور ارائه می‌شوند. اهداف اصلی ارائه بورسیه‌های دولتی عبارتند از:

  • ترویج تحصیلات بین‌المللی: ارائه بورسیه‌های دولتی به دانشجویان بین‌المللی به عنوان یک استراتژی برای ترویج تحصیلات بین‌المللی و جلب دانشجویان با استعداد از سرتاسر جهان به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی در جمهوری چک.
  • ترویج تبادل فرهنگی: ارائه بورسیه به دانشجویان بین‌المللی فرصتی فراهم می‌کند تا با فرهنگ و جوانب مختلف جامعه جمهوری چک آشنا شوند و به تبادل فرهنگی و تعامل میان‌فرهنگی کمک کند.
  • تحقیق و توسعه: جلب دانشجویان بین‌المللی با استعداد به دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی در جمهوری چک می‌تواند به تحقیقات و توسعه در زمینه‌های مختلف علمی و فناورانه کمک کند.
  • تعزیز جامعه علمی: حضور دانشجویان بین‌المللی باعث تنوع و افزایش جذابیت جامعه علمی در دانشگاه‌ها می‌شود و به ایجاد یک محیط آموزشی و تحقیقی پویا کمک می‌کند.
  • توسعه اقتصادی: با جذب دانشجویان بین‌المللی و تربیت افراد با مهارت‌های بالا، می‌توان به توسعه اقتصادی کشور کمک کرد. این دانشجویان ممکن است پس از فارغ‌التحصیلی در حوزه‌های مختلف به بازار کار جمهوری چک یا دیگر کشورها کمک کنند.
  • تقویت ارتباطات بین‌المللی: حضور دانشجویان بین‌المللی باعث افزایش ارتباطات بین‌المللی و همکاری‌های علمی میان دانشگاه‌ها و مؤسسات در سطح جهانی می‌شود.

در نتیجه، ارائه بورسیه‌های دولتی در جمهوری چک به عنوان یک راهبرد استراتژیک به منظور تحقق اهداف آموزشی، تحقیقاتی، فرهنگی و اقتصادی ارائه می‌شود.

مزایای بورسیههای دولت جمهوری چک

دریافت بورسیه‌های تحصیلی دولت جمهوری چک مزایای بسیار زیادی برای دانشجو دارد. برخی از این مزایا به شرح است:

  • بورسیه تحصیلی، هزینه‌ها مرتبط با اقامت و تحصیل دانشجو در جمهوری چک را تامین می‌کند. میزان بورسیه تحصیلی جمهوری چک مرتبا در حال تغییر است. بنابراین شما قبل از هرگونه اقدام باید حتما با دانشگاه یا مراکز معتبر در ارتباط باشید و از میزان بورسیه مطلع شوید.
  • به طور کلی در حال حاضر مبلغ پرداخت شده به دانشجویان برنامه کارشناسی، کارشناسی ارشد یا برنامه‌های تحصیلی بعد از کارشناسی ارشد، 14000 کرون در ماه تعلق می‌گیرد.
  • البته این در حالیست که مبلغ بورسیه برای دانشجویان مقطع دکتری بیشتر و در ماه تقریبا 15000 کرون است.

مبلغ بورسیه تحصیلی بالا شامل مبلغی است که برای پرداخت هزینه‌های اقامت تعیین شده است. هزینه‌های اقامت، غذا و حمل‌ونقل همگی تحت پوشش همین بورسیه هستند اما خدمات درمانی بیشتر نظیر مراقبت‌های استاندارد و پوشش هزینه‌های جانبی برای عهده دانشجو است. الویت بورسیه تحصیلی با دانشجویانی است که قبلا امکان تحصیل در خارج از کشورشان را نداشته‌اند.

شرایط عمومی بورسیه تحصیلی جمهوری چک

همانطور که در بالا نیز مطالعه کردید، کشور جمهوری چک یک کشور اروپایی بوده که امکان تحصیل رایگان را برای بسیاری از دانشجویان به ویژه دانشجویان بین‌الملل فرآهم می‌کند. کلیه افرادی که شهروند یا مقیم جمهوری چک هستند و همچنین دانشجویان بین‌المللی که به زبان چکی مسلط هستند می‌توانند از بورسیه تصحیلی رایگان بهره‌مند شوند.

دانشجویانی که به زبان انگلیسی مسلط هستند و قصد تحصیل در برنامه‌های انگلیسی زبان را دارند باید بتوانند هزینه تحصیل در دانشگاه مقصد را نیز پرداخت نمایند. البته همانطور که مطالعه کردید، هزینه تحصیل به نسبت سایر کشورهای اروپایی به نسبت کمتر بوده و شرایط تحصیل برای دانشجو سخت نیست.

لازم به ذکر است که بدانید برخی از دانشجویان بسیار خاص نیز تحت شرایطی می‌توانند از بورسیه تحصیلی کشور جمهوری چک نیز برخوردار شوند. این بورسیه شامل مواردی همچون هزینه زندگی یا هزینه تحصیل دانشجویان است.

شرایط گرفتن بورسیه تحصیلی رایگان

شرایط گرفتن بورسیه تحصیلی رایگان

اما چطور می‌توان جهت دریافت بورسیه تحصیلی رایگان جمهوری چک اقدام نمود؟ اگر شما هم به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل به دنبال گرفتن بورسیه تحصیلی رایگان هستید باید مراحل زیر را انجام دهید.

در گام اول دانشجویان پس از دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود در چک، باید مستنداتی را در خصوص اینکه دانشجوی مستعد و با استعدادی هستند و سطح علمی بالایی دارند را به دانشگاه ارائه کنند. تمامی مدارک مربوط به ثبت اختراع، اکتشاف جدید، جوایز بین‌الملل و… برای دریافت و درخواست بورسیه تحصیلی لازم است. چرا که این مستندات می‌توانند روی پذیرش و اخذ بورسیه تاثیر مثبت بگذارند.

در این حالت دانشگاه‌ها و ارگان خاص مربوطه درخواست متقاضی را بررسی می‌کند و در صورت توافق به او بورسیه را اعطا می‌کند.

بورسیه در مقطع دکتری کمی متفاوت است. چرا که مسئول رسیدگی به مدارک و درخواست شما، به اساتید مرتبط می‌شود. دانشجویان در این حالت باید استاد مربوطه را متقاعد کنند تا او با درخواست آنها موافقت کند. به همین منظور در این حالت دانشجویان باید حتما سطح زبان قابل قبولی داشته باشند. دانشجو در این حالت برای شانس بیشتر خود باید به استاد یک رزومه علمی قوی ارائه کند.

بورسیه تحصیلی جمهوری چک در مقاطع مختلف

همانطور که بیان شد، بورسیه‌های تحصیلی متنوعی در کشور جمهوری چک وجود دارد که دانشجویان بین‌الملل می‌توانند از آنها بهره‌مند شوند. برخی از بورسیه‌های تحصیل جمهوری چک در مقاطع مختلف به شرح زیر است:

بورسیه تحصیلی جمهوری چک در مقطع کارشناسی

تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های جمهوری چک به دلیل امکان تحصیل رایگان یکی از پرطرفدارترین گزینه‌ها برای دانشجویان خارجی است. بسیاری از دانشگاه‌ها این امکان را فراهم کرده‌اند که دانشجویان خارجی در این کشور به مدت یک سال زبان چکی را یاد بگیرند، که این اقدام امکان استفاده از تحصیل رایگان در چک را فراهم می‌کند. حتی دانشگاه‌های با رتبه بندی بالا نیز در رشته‌های معتبر مانند پزشکی این امکان را ارائه می‌دهند. هزینه‌های تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور معمولاً حدود 4 تا 11 هزار یورو در سال است و ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره حداقل 6 الزامی است.

در کشور چک به منظور حمایت از دانشجویان، بورسیه‌های تحصیلی مختلفی در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود که دو نمونه از آنها به شرح زیر است:

  • بورسیه تحصیلی Hach & Rose LLP: بورسیه تحصیلی Hach & Rose LLP یکی از معروف‌ترین بورسیه‌ها در این مقطع می‌باشد که تا 5 هزار دلار در سال از دانشجویان واجد شرایط حمایت مالی می‌کند.
  • بورسیه تحصیلی Spaniards: بورسیه تحصیلی Spaniards نیز برای برخی از دانشجویان اسپانیایی زبان هزینه‌های تحصیل و کتب درسی را تامین می‌کند.

این موارد نشان‌دهنده این است که تحصیل در مقطع کارشناسی در جمهوری چک نه تنها امکان تحصیل رایگان را فراهم می‌کند بلکه از طریق بورسیه‌ها نیز از حمایت مالی برخوردار می‌شوید.

بورسیه تحصیلی جمهوری چک در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در جمهوری چک به زبان انگلیسی نسبت به مقطع لیسانس رایج‌تر است. برای دریافت پذیرش در این مقطع، ارائه مدرک زبان با نمره حداقل 6.5 و ارائه مدارک تحصیلی مقطع کارشناسی از اهمیت ویژه برخوردار است. هرچند که دانشجویانی که لیسانس خود را در جمهوری چک گرفته‌اند، می‌توانند همچنان به زبان چکی و به صورت رایگان در این کشور ادامه تحصیل دهند.

هزینه تحصیل در این مقطع به زبان انگلیسی معمولاً حدود 5 تا 12 هزار یورو در سال است. به همین دلیل، برخی دانشجویان به دنبال دریافت بورسیه تحصیلی جمهوری چک می‌باشند. همچنان که در مقطع کارشناسی لیسانس بود، در این مقطع نیز فقط دانشجویان خاص با شرایط خاصی می‌توانند از بورسیه‌های تحصیلی بهره‌مند شوند.

بورسیه IBG-2019 یکی از بورسیه‌های معتبر در این مقطع است که سالیانه تا سقف حدود 3 هزار یورو را به دانشجویان برگزیده اختصاص می‌دهد.

همچنین، بورسیه تحصیلی Servicescape نیز یکی دیگر از گزینه‌های حمایت مالی است که سقف کمک‌های تحصیلی آن تا 1000 دلار در سال است.

بورسیه تحصیلی جمهوری چک در مقطع دکتری

دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع دکترا در جمهوری چک را دارند، نسبت به سایر دانشجویان امید بیشتری به دریافت کمک هزینه تحصیلی و بورسیه دارند. در این مقطع، بیشترین کمک‌های مالی به دانشجویان اختصاص می‌یابد، زیرا تمرکز اصلی دانشجویان بر پروژه‌های تحقیقاتی با اهمیت علمی، فرهنگی و اقتصادی است. این پروژه‌ها معمولاً ارتباط مستقیم با مسائل مهم و پیشرفته در حوزه تحقیقات دارند.

برای دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری، دانشجویان باید با اساتید مختلف در دانشگاه‌های جمهوری چک تماس بگیرند و رزومه‌ی تحصیلی خود را ارائه دهند. این رزومه باید حاوی مقاله‌های علمی بین‌المللی، مشارکت در کنفرانس‌های معتبر جهانی، و همچنین نمره زبان انگلیسی آیلتس با حداقل 7 باشد. دوره تحصیل در این مقطع معمولاً مدت زمانی از سه تا پنج سال طول می‌کشد.

بورسیه تحصیلی SeniorAdvice یکی از بورسیه‌های متداول در این مقطع است که تا 2 هزار دلار هزینه‌های تحصیلی را پوشش می‌دهد.

همچنین، بورسیه تحصیلی CardRates نیز در رشته‌های تجارت و ریاضیات ارائه می‌شود و تا 1000 دلار از دانشجویان حمایت می‌کند.

مدارک مورد نیاز بورسیه تحصیلی جمهوری چک

مدارک مورد نیاز بورسیه تحصیلی جمهوری چک

در بخش‌های قبل به‌طور جامع توضیح داده شد که برای دریافت بورسیه تحصیلی جمهوری چک، می‌توان از دو روش مختلف استفاده کرد. روش اول، که بیشتر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد استفاده قرار می‌گیرد، شامل برقراری ارتباط با دانشگاه‌ها و ارگان‌های مربوط می‌شود. در این روش، تمرکز بیشتر بر ارتباط مستقیم با مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی قرار دارد.

روش دوم، که بیشتر در مقطع دکتری توصیه می‌شود، شامل برقراری ارتباط و مکاتبه با اساتید راهنما جهت دریافت کمک هزینه تحصیلی می‌باشد. در این روش، دانشجویان باید از طریق تبادل نظر مستقیم با اساتید به عنوان راهنما، دلایل و اهمیت تحقیقات خود را مورد توضیح قرار داده و نقاط قوت رزومه خود را ابراز کنند.

در هر دو روش مذکور، ارائه مدارکی از اهمیت بسیاری برخوردار است. مدارک زیر برای درخواست بورسیه تحصیلی لازم است:

  1. رزومه تحصیلی و حرفه‌ای با تاکید بر فعالیت‌ها و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی.
  2. مقاله‌های علمی بین‌المللی و مشارکت در کنفرانس‌های معتبر.
  3. نمره زبان انگلیسی آیلتس با حداقل امتیاز مشخص.
  4. نامه توصیه از اساتید یا مؤسسات معتبر.
  5. هر مدرک یا گواهی ارزشمندی که نشان‌دهنده توانایی و تعهد دانشجو باشد.
  6. مدارک هویتی و عکس

چرا تحصیل در جمهوری چک؟

مزیت‌های مهاجرت تحصیلی به کشور چک چیست؟

تحصیل در جمهوری چک، که یک کشور واقع در قلب اروپا است، می‌تواند یک تجربه آموزشی جذاب باشد. در زیر، چند نکته در مورد تحصیل در این کشور آورده شده است:

زبان

زبان رسمی جمهوری چک، چکی است. برخی از دوره‌های تحصیلی به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شوند. قبل از اقدام به تحصیل، مهم است که مهارت زبانی خود را بررسی کرده و در صورت نیاز، بهبود آن را برنامه‌ریزی کنید. بنابراین نگران زبان نباشید. چرا که می‌توانید در دوره‌های تحصیلی زبان انگلیسی شرکت نمایید.

سیستم آموزشی با کیفیت

جمهوری چک دارای سیستم آموزشی با کیفیت و متنوعی است. دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی معتبر بسیار زیادی در جمهوری چک وجود دارند که شما برای هر یک از آنها می‌توانید درخواست پذیرش دهید. با تحصیل در دانشگاه‌های جمهوری چک می‌توانید به رویاهای خود دست پیدا کنید و همه آنها را محقق نمایید.

هزینه تحصیل

هزینه تحصیل در جمهوری چک معمولاً به نسبت سایر کشورهای اروپایی ارزان‌قیمت و مقرون به صرفه است. علاوه بر این دولت چک و بسیاری از دانشگاه‌های این کشور جهت رفاه بیشتر، به دانشجویان بین‌الملل تخفیف‌های مختلف و بورسیه اعطا می‌کنند. بنابراین بازهم هزینه و شهریه‌های تحصیل کاهش پیدا می‌کند.

محیط زندگی

جمهوری چک یک کشور با محیط زیست زیبا، تاریخ غنی و فرهنگ متنوع است. پایتخت پراگ به عنوان یکی از شهرهای زیبا و تاریخی اروپا شناخته می‌شود. بنابراین شما در این کشور می‌توانید تجربه‌های زیادی را در دوران دانشجویی خود کسب کنید.

رشته‌های تحصیلی

جمهوری چک دارای دانشگاه‌های معتبر در بسیاری از رشته‌های تحصیلی است. از رشته‌های مهندسی و علوم کامپیوتر تا هنرها و علوم انسانی، گسترده وسیعی از رشته‌ها در دسترس در این کشور است.

ویزا و اقامت

برای تحصیل در جمهوری چک، نیاز به ویزا و اقامت دارید. دانشگاه یا مؤسسه آموزشی مورد نظر می‌تواند در مراحل اخذ ویزا و اقامت به شما کمک کند.

فرهنگ و جامعه

جمهوری چک یک جامعه چندفرهنگی با فرهنگ و هنرهای متنوع است. شما فرصت خواهید داشت تا با دانشجویان از سرتاسر جهان آشنا شده و تجربیات بین‌المللی متنوعی را به دست آورید.

قبل از اقدام به تحصیل در جمهوری چک، توصیه می‌شود که با دقت اطلاعات مربوط به دوره‌ها، هزینه‌ها، و نیازهای ویزا و اقامت را بررسی کرده و با مشاوران تحصیلی یا نمایندگی‌های دانشگاه‌ها تماس بگیرید. اما در ادامه ما اطلاعات جامع و دقیق‌تری از شرایط عمومی و ویژه دریافت بورسیه‌های چک را بیان خواهیم کرد.

کالج ISN

کالج ISN به عنوان یک موسسه یاری‌دهنده به شما است. به عبارتی دانشجویان بین‌الملل می‌توانند از طریق نمایندگان ISN خودشان را به قلب اروپا یعنی پراگ برسانند.

اما چطور این کالج به شما کمک می‌کند و چه خدماتی ارائه می دهد؟

  • تحصیل سریع و آسان: اگر شما هم به دنبال پذیرش سریع و راحت هستید و قصد دارید با سرعت تحصیل خود را در یک کشور دیگر آغاز کنید، ISN بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. چرا که ISN یک راه آسان و موثر برای پذیرش در موسسه آموزشی مورد نظر شماست.
  • حمایت بلند مدت: ISN از همان ابتدا و حتی پس از فارغ‌التحصیلی شما را همراهی خواهد کرد.
  • پشتیبانی ۲۴/۷: شما هر زمان که سوال داشته باشید، می‌توانید از پشتیبانان این کالج بپرسید. چرا که کالج ISN دارای پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته است.
  • ارائه خدمات بیش از انتظار: این کالج همیشه یک پیشنهاد خاص برای شما دارد. این پیشنهاد می‌تواند یک سفر، مهمانی و… برای شما باشد. بنابراین در این کالج علاوه بر تحصیل می‌توانید از زندگی نهایت لذت رو ببرین.
  • جامعه بین‌المللی: ISN دانشجویان بین‌المللی را از بیش از 30 کشور در سراسر جهان به هم متصل می‌کند.
  • کسب اطلاعات سریع بدون نیاز به جستجو: ما اطلاعات کاملی در مورد دانشگاه انتخابی، پذیرش، ویزا و غیره در اختیار شما قرار خواهیم داد.

گروه آریا نماینده کالج ISN در ایران است و برای استفاده از خدمات این کالج شما را راهنمایی می کند. برای اطلاعات بیشتر به صفحه کالج ISN مراجعه و یا با ما تماس بگیرید.

یادداشت پایانی

همانطور که در این مطلب مطالعه کردید، کشور جمهوری چک یکی از کشورهای اروپایی است که به دانشجویان بین‌الملل آموزش با کیفیت بسیار بالا را ارائه می‌کند. این کشور به دلیل رفاه حال دانشجویان بین‌الملل برای آنها بورسیه‌های مختلفی را در نظر گرفته که به طور کامل در این مطلب درباره بورسیه تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی با شما صحبت کردیم. در صورت نیاز و اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید.

برای مشاوره دریافت ویزا، پذیرش و تحصیل در جمهوری چک و کالج ISN با ما تماس بگیرید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button