نگاهی به تاریخ، آب‌وهوا، مردم و فرهنگ در اسپانیا

نگاهی به تاریخ، آب‌وهوا، مردم و فرهنگ در اسپانیا

پادشاهی اسپانیا، تقریباً تمام سطح شبه‌جزیره ایبری در جنوب غربی اروپا را پوشش می‌دهد. اسپانیا یک کشور مستقل و از سال 1986 عضو اتحادیه اروپا است. این کشور یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرت تحصیلی برای دانشجویان محسوب می‌شود. معمولا هرکس به فکر مهاجرت تحصیلی به اروپا باشد، تحصیل در اسپانیا یکی از گزینه‌های جدی او خواهد بود. در این مطلب نگاهی به تاریخ و فرهنگ اسپانیا خواهیم داشت. با ما همراه شوید.

نگاهی به تاریخ اسپانیا

نگاهی به تاریخ اسپانیا

مهاجران انسانی 35 هزار سال پیش وارد خاک اسپانیا شدند. هیسپانیا، همان‌طور که در ابتدا اسپانیا نام‌گذاری شد، بیشتر ساکنان ایبری، باسک و سلت‌ها بودند. باستان شناسان نقاشی‌هایی در غار آلتامیرا کشف کردند که سکونتگاه‌های اولیه انسان را در این منطقه ثابت می‌کند.

با رشد امپراتوری روم در این قلمرو، اسپانیا در سال 200 قبل از میلاد مسیح تحت فرمانروایی آن قرار گرفت. اگرچه رومیان برای تسخیر این سرزمین تلاش زیادی کردند، اما پس از به دست آوردن آن، بیش از شش قرن حکومت کردند. در این مدت ساکنان محلی را با روش‌های خود سازگار کردند. به غیر از زبان لاتین، قانون و همچنین جاده‌های رومی اجرا شد. درواقع رومی‌ها فقط نمی‌خواستند ساکنان محلی را آموزش دهند، بلکه می‌خواستند از قابلیت‌های دریایی آن‌ها بهره‌برداری کنند. محصولاتی مانند طلا، شراب، پشم و روغن‌زیتون از بنادر اسپانیا صادر می‌شد. کشاورزی آن‌ها با نصب مکانیسم‌های آبیاری رومی‌ها که هنوز هم قابل مشاهده است، رشد کرد. مسیحیت به‌عنوان یکی از ارکان امپراتوری روم، در قرن اول پس از میلاد به اسپانیایی‌ها معرفی شد. قوانین، مذهب و زبان اسپانیایی، همان‌طور که امروزه شناخته می‌شود، ریشه در این دوره خاص دارد. در سال 409 امپراتوری روم شروع به تضعیف کرد. در همان سال ژرمانیکو سوئیبی، وندال‌ها و آلان‌های سرمتی به تصرف اسپانیا برخاستند. وضعیت اجتماعی و اقتصادی تغییر کرد و ساده‌تر شد. بااین‌حال، بسیاری از نهادهای آورده شده توسط رومیان، ازجمله مسیحیت، هنوز باقی مانده است.

در قرن هشتم، اسپانیا عمدتاً توسط مسلمانان مور تسخیر شد که یک ارتش اسلامی از شمال آفریقا بود. آن‌ها مسیحیان را طبق شریعت اسلامی خود تابع کردند. مسیحیان ملزم به پرداخت مالیات بودند و از حقوق قانونی و اجتماعی کمتری نسبت به بقیه جمعیت آن زمان برخوردار بودند. به آهستگی اما مطمئناً گرویدن به اسلام تا قرن دهم ادامه یافت و در زمان سلطنت آن‌ها، شهر کوردوبا به‌عنوان ثروتمندترین و زیباترین شهر در این بخش از اروپا رشد کرد. فرهنگ‌ها باهم ادغام شدند و مسلمانان سنت‌های خود را از سرزمین خود در شرق و شمال آفریقا آوردند.

دوره Reconquista مسیحیت را به شبه‌جزیره ایبری بازگرداند. کووادونگا شهری بود که نبرد اولیه در سال 722 در آن انجام شد. این دوره با حکومت مسلمانان همپوشانی داشت و نبردها برای قرن‌ها ادامه داشت تا اینکه همه مهاجمان مسلمان در خارج از شبه‌جزیره مستقر شدند. پالنسیا و سالامانکا اولین شهرهایی بودند که در سال 1200 دانشگاه تاسیس کردند. بااین‌حال، قرن 14 اسپانیا طاعون را به همراه داشت و شبه‌جزیره را ویران کرد. در سال 1469 ایزابلا اول کاستیلی با فردیناند دوم آراگون ازدواج کرد. این ازدواج دو پادشاهی شبه‌جزیره، پادشاهی کاستیل و پادشاهی آراگون را متحد کرد. سال 1492 تولد تفتیش عقاید اسپانیا بود که به یهودیان اسپانیا دستور داد به مسیحیت روی آورند یا از قلمرو اسپانیا تبعید شوند. قدرت سلطنتی ایزابلا و فردیناند متمرکز بود. سپس آن‌ها شروع به نامیدن سرزمین خود کردند. در این زمان، اصلاحات سیاسی و مذهبی اسپانیا، این سرزمین را به‌عنوان اولین قدرت جهان معرفی کرد.

اسپانیا در قرون 16 و 17

اسپانیا در قرون 16 و 17

در طول قرن 16 و 17، اسپانیا از طریق ثروت و سرزمین‌های استعماری خود بر اروپا حکومت می‌کرد. این‌ها شامل سرزمین‌های آمریکا، بخش‌هایی از ایتالیا، شهرهای شمال آفریقا و برخی از قلمروهای امروزی هلند، فرانسه، بلژیک، آلمان و لوکزامبورگ بود. اتحاد اسپانیا دوره‌ای از اکتشاف را به همراه داشت که اسپانیایی‌ها از طریق خشکی و دریا به آن سفر کردند. این امر آن‌ها را به مسیرهای تجاری جدید باز کرد و خود را با فلزات گران‌بها، گیاهان جدید کشاورزی و ادویه‌جات دیگر آشنا کرد. کاشفان اسپانیایی با دانستن دنیای جدید بازگشتند و درنتیجه آنچه اروپا تصور می‌کرد دنیا را تغییر داد.

در طول قرن هفدهم، اسپانیا به دلیل درگیری‌های مذهبی-سیاسی از منابع خود خالی شد و فرانسه در حال به دست آوردن قدرت و سلطه بر رهبری اسپانیا است. بااین‌حال، قرن هجدهم شاهد ظهور شورش اسپانیایی‌ها علیه الگوی حکومت فرانسه بود. جنگ‌های ناپلئون انجام شد و اسپانیا را ویران و ویران‌تر کرد. ازآنجایی‌که اسپانیا ازنظر سیاسی ناپایدار بود، مستعمرات آمریکایی اسپانیا اعلام استقلال کردند و به کنترل اسپانیایی‌ها بر مستعمرات آمریکایی پایان دادند.

قرن 19 و 20

حتی با وجود اینکه در اواخر قرن نوزده، اسپانیا در حال افزایش رفاه بود، قرن بیستم با جنگ داخلی اسپانیا در سال 1936 شروع شد و 500 هزار نفر کشته و بیش از نیم میلیون نفر از کشور فرار کردند. ژنرال فرانسیسکو فرانکو موردحمایت ایتالیای فاشیست و آلمان نازی قرار گرفت و در جنگ پیروز شد و خود را به‌عنوان دیکتاتور تثبیت کرد. در دوران فرانسیسکو فرانکو، اسپانیا به رشد اقتصادی زیادی رسید که به معجزه اسپانیایی معروف شد.

پس از مرگ فرانسیسکو فرانکو در سال 1975، خوان کارلوس سمت پادشاه اسپانیا و رئیس دولت را بر عهده گرفت. از آن زمان به بعد، اسپانیا به غیر از پادشاه باقیمانده خود، رئیس دولت را در قالب نخست‌وزیر و کابینه متشکل از شورای وزیران معرفی کرد.

آب‌وهوا و جمعیت در اسپانیا

آب‌وهوا و جمعیت در اسپانیا

در طول اعصار، دولت‌ها ممکن است تغییر کرده باشند، اما آب‌وهوای ایالت یکسان باقی مانده است. سه نوع منطقه آب و هوایی در شبه‌جزیره ایبری وجود دارد. آب‌وهوای مدیترانه‌ای با تابستان‌های گرم و خشک که آب‌وهوای غالب در اسپانیا است. اگرچه طبیعت معتدل دارد، اما آب‌وهوای مدیترانه‌ای در مرکز و شمال مرکزی اسپانیا شدیدتر است، در تابستان گرم و در زمستان سرد است. فصل خشک در بخش جنوب شرقی کشور به دلیل آب‌وهوای نیمه‌خشک فراتر از تابستان است. در شمال کشور، فصول زمستان و تابستان تحت تأثیر آب‌وهوای اقیانوسی است که منطقه را از خشک‌سالی فصلی رها می‌کند. بخش‌هایی از اسپانیا مانند پیرنه سیرا نوادا و جزایر قناری تابع آب‌وهوای آلپ و نیمه گرمسیری هستند.

اب و هوا در اسپانیا

تا آنجا که به جمعیت مربوط می‌شود، در سال 2008، این تعداد به 46 میلیون نفر رسید. با تراکم جمعیت 91/km2، جمعیت اسپانیا کمتر از اکثر کشورهای اروپای غربی است. بومیان اسپانیا 80 درصد از کل جمعیت اسپانیا را تشکیل می‌دهند. بسیاری از دانشجویان بین‌المللی نیز در اسپانیا یافت می‌شوند. حدود 10 درصد از این دانش‌آموزان از کشورهای اروپایی هستند و تعداد دانش‌آموزان از کشورهای دیگر، ازجمله ایالات‌متحده، سال‌به‌سال به‌سرعت در حال افزایش است.

تحصیل در اسپانیا

به‌عنوان یک دانش‌آموز یا دانشجو در اسپانیا، مطمئناً می‌توانید دنیای خود را با بسیاری از تاریخ هیجان‌انگیز اسپانیا روشن کنید. چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. اسپانیا کشوری زیبا با مردمان زیبا و تاریخی جالب است. دانشگاه‌های باکیفیت و فرهنگ غنی عاملی است که هرساله هزاران دانشجو کشور خود را به‌قصد تحصیل در اسپانیا ترک کرده و راهی دانشگاه‌های باکیفیت این کشور می‌شوند. برای طی کردن مسیر مهاجرت تحصیلی به اسپانیا با مشاوران ما در آریا استادی در تماس باشید.

برای آشنایی بیشتر با کالج Campus spain اسپانیا می توانید لینک زیر را مطالعه کنید و یا با مشاوران ما تماس بگیرید. گروه آریا نماینده رسمی کالج ISN در ایران است.

معرفی CampusSpain اسپانیا

برای مشاوره دریافت ویزا، پذیرش و تحصیل در اسپانیا با ما تماس بگیرید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button