تحصیل در اروپا 2023

تحصیل در اروپا 2023

امروزه بسیاری از دانشجویان رویای تحصیل در اروپا را دارند. بسیاری برای محقق شدن این رویا هر کاری انجام می‌دهند تا به پیروزی برسند. در حقیقت تحصیل در دانشگاه‌های برتر در دنیا موجب می‌شود تا آینده بسیار درخشانی پیش روی دانشجویان بین‌الملل به خصوص ایرانیان باشد. بنابراین اگر شما هم به فکر تحصیل در اروپا هستید، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

چرا تحصیل در اروپا (مزیت + دلایل)

چرا هر ساله بر تعداد دانشجویان بین‌الملل و مهاجرت به کشورهای اروپایی بیشتر می‌شود؟ مزایای تحصیل در کشورهای اروپایی چیست؟ در ادامه برخی از دلایل و مزیت‌های تحصیل در اروپا را بیان خواهیم کرد:

تعدد دانشگاه‌ها با رتبه بسیار بالا

براساس آخرین گزارش موسسه تایمز در سال 2022، بیش از یک سوم از دانشگاه‌های برتر و عالی رتبه در جهان، در اروپا مستقر هستند. به همین منظور دانشجویان با تحصیل در این دانشگاه‌ها می‌توانند رزومه قدرتمند و فوق‌العاده‌ تحصیلی داشته باشند و به سرعت وارد بازار کار شوند. یکی از معتبرترین دانشگاه اروپایی که احتمالا بارها نام آن را شنیده باشید، آکسفورد است.

بیشترین دانشگاه‌های معتبر جهان در کشورهای انگلستان، آلمان، هلند و سوئیس قرار دارند. علاوه بر این کشورها، فرانسه، جمهوری چک، بلژیک، سوئد و دانمارک بیش از 100 دانشگاه دارند که رشته‌های متنوعی را به دانشجویان بین‌الملل ارائه می‌کنند. بنابراین اگر به دنبال تحصیل در اروپا هستید، به این کشورها بیشتر توجه کنید. زیرا این کشورها برای مهاجرت تحصیلی و دانشجویان بین‌الملل شرایط بهتری را فرآهم کرده‌اند.

شهریه پایین دانشگاه‌های اروپایی

یکی از دغدغه‌های مهم دانشجویان بین‌الملل، قبل از مهاجرت تحصیلی، هزینه‌های بالای زندگی و تحصیل در کشورهای خارجی است. بسیاری به دلیل خرج زیاد در سایر کشورها، از مهاجرت تحصیلی منصرف می‌شوند و هیچ اقدامی را در این خصوص انجام نمی‌دهند. اما همین حالا این مژده را به شما می‌دهیم که نگران نباشید. چرا که شهریه دانشگاه‌ها برای تحصیل در اروپا نسبت به سایر کشورهای آمریکایی و اقیانوسیه بسیار کمتر بوده و متقاضیان زیادی می‌توانند به راحتی در این کشورها ادامه تحصیل بدهند.

این در حالیست که در برخی از این کشورهای اروپایی امکان تحصیل رایگان نیز وجود خواهد داشت. در حقیقت شما می‌توانید در بسیاری از کشورهای شمال اروپا تحصیلات رایگان داشته باشید و فقط به فکر هزینه زندگی در این کشورها باشید. تحصیل رایگان می‌تواند یک فرصت طلایی باشد. البته جدای از تحصیلات رایگان، شما در بسیاری از دانشگاه‌های اروپایی می‌توانید از بورسیه‌ تحصیلی بهره‌مند شوید.

بورسیه تحصیلی در هر دانشگاه متفاوت بوده و شما می‌توانید با دریافت بورسیه مقدار قابل توجهی از شهریه خود را کاهش دهید و هزینه‌ها را به طور بهتری مدیریت کنید.

امنیت کشورهای اروپایی

امنیت در کشورهای اروپایی به نسبت سایر کشورهای قاره آمریکا، آفریقا و آسیای جنوب شرقی بیشتر است. بنابراین خانواده‌ها با خیال راحت‌تری می‌توانند، فرزندان خود را راهی کنند. شما با یک مطالعه دقیق متوجه خواهید شد که در کشورهای اروپایی جنایت علیه دانشجویان بین‌المللی به نسبت سایر کشورهای دیگر بسیار کم و ناچیز است. این کشورها برای دانشجو ارزش والایی قائل هستند و همه چیز را برای امنیت او فرآهم می‌کنند. بنابراین شما به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل می‌توانید به راحتی و بدون کوچکترین استرسی در این کشورها زندگی کنید و ادامه تحصیل بدهید.

سفر و حمل و نقل آسان در زمان تحصیل در اروپا

رفت و آمد و سیستم حمل و نقل عمومی در اکثر نقاط کشورهای اروپایی توسعه یافته و پیشرفته است. به همین منظور دانشجویان حتی بدون خرید یک ماشین شخصی می‌توانند به راحتی در این کشورها زندگی کنند. علاوه بر این مورد شما با دریافت ویزای دانشجویی شینگن قادر خواهید بود به صورت آزادانه در سایر کشورهای حوزه شینگن رفت و آمد کنید و تجربه سفر خوبی به دست بیاورید. در حقیقت شما بدون درخواست ویزا می‌توانید به سایر کشورهای اروپایی سفر کنید.

فرهنگ و تاریخ غنی کشورهای اروپایی

همانطور که می‌دانید کشورهای اروپایی در اغلب موارد از تاریخ و فرهنگ طولانی برخوردار هستند. به همین منظور شما در طول سفر می‌توانید همه این مناظر و جاهای دیدنی را مشاهده کنید و از فرهنگ، تاریخ و معماری بسیار فوق‌العاده و قدیمی به وجد بیایید. در کل شما علاوه بر تحصیل می‌توانید تجربه‌های مختلف دیگری نیز به دست بیاورید و انواع و اقسام غذاهای متنوع اروپایی را در کشور مورد نظر نوش جان کنید.

10 مکان برتر اروپا برای تحصیل در خارج از کشور در سال 2023

10 مکان برتر اروپا برای تحصیل در خارج از کشور در سال 2023

یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های دانشجویان و متقاضیان بین‌الملل انتخاب کشور مناسب جهت مهاجرت تحصیلی است. براساس آخرین نظرسنجی انجام شده از دانشجویان بین‌الملل در کشورهای اروپایی، 10 کشور برتر سال 2023 شناخته و معرفی شده است. شما در لیست انتخابات خود می‌توانید دانشگاه‌های این کشور را در نظر بگیرید.

فنلاند

اگر حین تحصیل، مشتاق دیدن کوه‎های پوشیده از برف، دره‌های پوشیده از جنگل و منابع بی‌پایان دریاچه‌های کبود هستید، فنلاند می‌تواند یک انتخاب عالی برای شما باشد. بسیاری از دانشجویان بین‌الملل که در حال حاضر در این کشور تحصیل می‌کنند، از تحصیلات خود احساس رضایت کرده‌اند. بنابراین براساس تجربه آنها می‌توانید شما هم این کشور را انتخاب کنید و تجربه مهاجرت تحصیلی فوق‌‌العاده‌ای داشته باشید.

در این کشور در حالی که می‌توانید در تمام فصول به کاوش در فنلاند قطب شمال بپردازید، می‌توانید در زمستان برای دیدن شفق‌های قطبی و بازارهای کریسمس که کاملاً با محیط برفی اطراف جفت می‌شوند، همراه باشید. در طول تحصیل از هلسینکی دیدن کنید تا حسی از معماری مدرن تیز و تأثیرات منحصر به فرد آن بر فرهنگ فنلاند داشته باشید. در کنار همه این تجارب یک چیز را هرگز نباید فراموش و آن هم این است که برخی از 50000 جزیره در امتداد ساحل را کشف کنید. فنلاند به طور گسترده به عنوان شادترین کشور جهان شناخته می‌شود. این کشورها به دانشجویان بین‌الملل این امکان را می‌دهد تا تجربه فراوانی به دست بیاورد و روی توسعه شخصی خود کار کند. به همین دلیل در لیست 10 تایی ما، گزینه اول شناخته شده است.

دانمارک

دانمارک نه تنها یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل است، بلکه به دلیل فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعات اجتماعی دنج با خانواده و دوستان، دنج‌ترین کشور جهان شناخته شده است. اگر شما هم به دنبال یک دانشجوی بین‌الملل به دنبال الهام گرفتن هستید، دانمارک یک انتخاب فوق‌العاده برای شما خواهد بود. چرا که خلاقیت و نوآوری در داخل و خارج از کلاس‌های درس دانمارک موج می‌زند. به عنوان مثال شما در رشته‌های هنری کلاس‌های درس، الهام می‌گیرید که مبلمان و طراحی مد دانمارکی منعکس‌کننده مدرنیته و پایداری پیشرفته این کشور است. شما در کلاس‌های دانشگاه‌های دانمارکی خواهید فهمید که همه چیز از یک خلاقیت کوچک شروع و توسعه پیدا می‌کند. پس تحصیل در این کشور می‌تواند خلاقیت شما را تا حد زیادی تقویت کند و در کارهای مختلف از آن بهره بگیرید.

ایتالیا

ایتالیا یکی از کشورهای عالی برای مهاجرت تحصیلی است. چرا که تحصیل در این کشور به نسبت سایر کشورهای اتحادیه اروپا ارزان‌تر بوده و شما می‌توانید بی‌دغدغه در آن ادامه تحصیل بدهید. ایتالیا همچنین یکی از بهترین نقاط اروپا برای تاریخ غنی خود است. در کولوسئوم رم به دوران باستان قدم بگذارید و کلیسای سیستین را با چشمان خود در شهر واتیکان ببینید یا به سال 79 بعد از میلاد در خرابه‌های حفاظت شده پمپئی بازگردید و شبکه باستانی کانال‌ها در ونیز را کاوش کنید. از صحنه مد در کلاس جهانی میلان الهام بگیرید و از فلورانس، “مهد رنسانس” شگفت‌زده شوید. سیستم آموزش عالی ایتالیا که قدیمی‌ترین دانشگاه جهان را در خود جای داده، جایی مناسب برای تحصیل دانشجویان بین‌الملل است. بنابراین اگر به دنبال یک کشور رویایی با تاریخ غنی و فرهنگ فوق‌العاده هستید، ایتالیا می‌تواند بهترین مکان برای شما باشد.

سوئد

این کشور اسکاندیناوی یکی از بهترین مکان‌های اروپا برای علاقه‌مندان به فضای باز است. همه شهرهای سوئد با دریا یا جنگل فاصله بسیار کمی دارند و شما می‌توانید هر وقت که دوست داشته باشید به دل طبیعت سفر کنید و از دیدن حیوانات فوق‌العاده زیبای طبیعت سوئد مانند گوزن‌ها نهایت لذت را ببرید.

شما حین تحصیل در زمستان می‌توانید در سوئد، اسکی روی کراس کانتری را تجربه کنید و از یک دورهمی دوستانه به صرف شیرینی و قهوه در کافه‌های شمعی نهایت لذت را ببرید. شاید تصور کنید تنها زمستان سوئد بسیار زیباست اما سخت در اشتباه هستید. چرا که تابستا‌ن‌ زیبایی واقعی سوئد را می‌توانید تماشاگر باشد. در تابستان روزهای سوئد بلند و طولانی‌تر می‎شوند و شما می‌توانید به شرکت در جشن‌های تابستانه مانند Midsommar نهایت لذت و حال خوب را تجربه کنید. در این کشور در تابستان متوجه خواهید شد که تفریحات قایقی و آبی و همچنین پیک نیک بخشی از زندگی و اتفاقات روزمره در تابستان هستند.

در کل چه در استکهلم، گوتنبرگ، اوپسالا یا لوند تحصیل کنید، تجربه‌ای باورنکردنی خواهید داشت. فراموش نکنید اینها تماما نظرات به ثبت رسیده در نظرسنجی است که توسط دانشجویان بین‌الملل جمع‌آوری شده و کاملا واقعی است. دانشگاه‌های فوق‌العاده و سیستم آموزشی عالی در کنار تفریحات و زندگی شاد در سوئد موجب شده تا دانشجویان زیادی هر ساله این کشور را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب کنند.

اسپانیا

شما در اسپانیا می‌توانید در کنار تحصیل، زندگی فوق‌العاده‌ای را تجربه کنید. شاید تصور قدم زدن در امتداد بلوارهای زیبا در مادرید، تنها یک دلیل کافی برای مهاجرت تحصیلی به این کشور باشد. در اسپانیا می‌توانید در دریای مدیترانه شنا کنید و از محله‌های رنگارنگ با الهام از گائودی بارسلونا کاوش نمایید. 

شما به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل می‌توانید به جنوب اسپانیا بروید و از شنیدن موسیقی خاص فلامنکو و موری‌ها تحت تاثیر قرار بگیرید. اسپانیا دارای دانشگاه‌های بسیار قدیمی و همچنین فرهنگ متمایزی است که شما می‌توانید تحصیلات عالی خود را در این دانشگاه‌ها به بهترین نحو ممکن بگذرانید و زندگی دانشجویی فوق‌العاده‌ای را تجربه نمایید.

سوئیس

سوئیس یکی از کشورهای اروپایی فوق‌العاده زیباست. شما با انتخاب این کشور می‌توانید در شهری شاهانه و زیبا زندگی و غذاهای مشهور جهان را امتحان کنید. سوئیس یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل در خارج از کشور محسوب می‌شود. در سوئیس شما علاوه بر مشاهده مناظر خیره‌کننده فوق‌العاده، می‌توانید اسکی روی کوه‌های آلپ را نیز تجربه کنید. این کشور به عنوان کشوری با رتبه بالا برای دستیابی به اهداف شغلی، به داشتن یکی از پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین اقتصادهای جهان نیز معروف است. بنابراین شما پس از تحصیل می‌توانید برای کار در سوئیس نیز اقدامات لازم را انجام دهید.

هلند

هلندی‌ها با فرهنگ کارآفرینی و مهندسی، ذهنی باز و آزاد و همچنین نگرش حل مسئله دارند. هلند همچنین یکی از بهترین مکان‌ها برای تحصیل در اروپا است اگر به یادگیری تاریخ و هنر علاقه دارید، موزه Rijksmuseum، موزه ون گوگ، و موزه آن فرانک از نقاط برجسته فرهنگی هستند که باید حتما ببینید. هلند با سیستم آموزش عالی معتبر و اقتصاد رقابتی، مکانی عالی برای پیشرفت شغلی شما در طول تحصیل و بعد از آن است. نه تنها این، بلکه مطمئناً در طول اقامت خود یک عمر سرگرم‌کننده خواهید داشت! چرا که شما می‌توانید در برنامه‌های ورزشی فوق‌العاده در باشگاه‌های مختلف ثبت نام کنید و لذت ببرید. همچنین سرگرمی‌های دیگری وجود دارند که شما بسته به سن می‌توانید در هلند هر یک از آنها را نیز انجام دهید.

آلمان

آلمان به طور مداوم به عنوان یکی از بهترین کشورها برای دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در خارج از کشور در اروپا هستند هر ساله نامیده می‌شود. آلمان با به اشتراک گذاشتن مرزهای خود با یازده کشور دیگر، مرکز همه چیز است. در آلمان می‌توانید تجربه‌های رویایی نظیر مشاهده کوه‌های افسون‌کننده باواریا، قلعه‌های افسانه‌ای در امتداد راین، سواحل آرام بالتیک و دریاچه‌های مکلنبورگ را داشته باشید. حتی در این کشور می‌توانید از زندگی شبانه و موزه‌های جذاب برلین، کانال‌های زیبا و هنر خیابانی هامبورگ لذت ببرید. در باغ‌های سرسبز و معماری منحصربه‌فرد مونیخ، مطمئناً اوقاتی فراموش‌نشدنی خواهید داشت. در آلمان یک عمر می‌توانید زندگی فوق‌العاده‌ای داشته باشید. همچنین فرصت پس از تحصیل برای شما در این کشور بسیار زیاد است.

فرانسه

این کشور برای هر علاقه‌مند به تاریخ، آشپزی یا هنر رویایی است. فرانسه میزبان بزرگترین و پربازدیدترین موزه هنر جهان، بسیاری از خانه‌های مد پیشرفته و برخی از بهترین دانشگاه‌های جهان است. فرهنگ و تاریخ را در جای جای کشور فرانسه می‌توانید مشاهده کنید. بنابراین فرقی نمی‌کند در وسط پاریس زندگی می‌کنید یا در لیون یا تولوز تحصیلات خود را ادامه می‌دهید. فرانسه یک کشور غنی با غذاهای بسیار خاص و خوشمزه است. شما در این کشور می‌توانید از دیدن غروب زیبا در سواحل Bretagne لذت ببرید و عمق زندگی را با پوست استخوان خود احساس کنید. شاید فرانسه رویای بسیاری از دانشجویانی باشد که به فکر مهاجرت تحصیلی در اروپا هستند. در هر صورت اگر شرایط تحصیل دارید، فرانسه مقصد مناسبی برای شما خواهد بود.

انگلستان

بریتانیا خانه برخی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان است. به همین منظور دانشجویان بین‌الملل بسیار زیادی در این کشور در حال ادامه تحصیل هستند. از پریدن به قلعه در ولز گرفته تا جستجوی هیولاهای دریاچه نس در اسکاتلند و از قدم زدن در گذرگاه غول پیکر در ایرلند شمالی تا ورود به خانه ویلیام شکسپیر در انگلستان، زندگی دانشجویی در این کشور را خاص و جذاب کرده است. در انگلستان می‌توانید در یک روز چای بنوشید، در خرابه‌های تاریخی باستانی قدم بزنید و از موزه‌های درجه یک دیدن کنید. وجود برخی از ورزش‌های جهانی، صحنه‌های اجتماعی بسیار پرهیاهو، دسترسی آسان برای سفر به سراسر جهان، این کشور را به عنوان یک کشور اروپایی عالی برای تحصیل در خارج از کشور تبدیل کرده است.

شرایط و نحوه اخذ پذیرش تحصیلی در اروپا

شما به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل قبل از انجام هر کاری جهت اخذ پذیرش تحصیلی در اروپا، ابتدا باید راجع کشورهای اروپایی مختلف تحقیق کنید. به عنوان مثال لیست کشورهایی که در چندین سطر قبل برایتان آوردیم را به خوبی مطالعه کنید. سپس همه این کشورها را از نظر هزینه‌ها، وضعیت اقتصادی، بازار کار و… مورد بررسی قرار دهید. حالا با انجام این کار بهترین و مناسب‌ترین کشور اروپایی مناسب خود را پیدا کنید. پس از انجام این کار، نوبت به انتخاب دانشگاه مورد نظر و رشته تحصیلی مورد علاقه خود است. پس از انجام اقدامات قبل، باید مدارک مورد نیاز را جهت اخذ پذیرش تحصیلی آماده کنید. این مدارک برای هر رشته تحصیلی و هر دانشگاه در هر کشور می‌تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی برخی از مدارک عمومی مورد نیاز عبارتند از:

  • پاسپورت رسمی
  • عکس پرسنلی
  • وجه دریافت ویزا
  • نامه اخذ پذیرش
  • گواهی تمکن مالی
  • گواهی شناسایی در کشور مبدا
  • بلیط و محل اقامت موقت در کشور مقصد
  • مدارک تحصیلی ترجمه شده
  • انگیزه نامه
  • نامه معرفی از اساتید
  • ریز نمرات آخرین دوره تحصیل
  • رزومه کاری در صورت وجود
  • مدرک معتبر زبان
  • گواهی ازدواج یا طلاق (در صورت وجود)
  • ارائه مدارک هویتی فرزندان (در صورت وجود)

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در اروپا

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در اروپا

شما در هر مقطع تحصیلی که باشید، می‌توانید در اروپا ادامه تحصیل بدهید. شرایط هر مقطع بسته به کشور و رشته می‌تواند متفاوت باشد. شرایط تحصیل در برخی از کشورها عبارتند از:

تحصیل در مدارس اروپایی

در مدارس اروپایی از جمله انگلیس، بهترین و برترین سیستم آموزشی برپا است. به طور کلی سیستم مدارس اروپایی 2 سال پیش دبستانی، 5 سال دبستان و 7 سال دبیرستان است. شاید تحصیل در مدارس اروپایی بسیار گران به نظر برسد. اما بر خلاف تصور شما، تحصیل در برخی مدارس کاملا رایگان خواهد بود. برای پیدا کردن این مدارس شما به تحقیقات گسترده‌ای نیاز دارید. اما در صورتی  که بتوانید از این مدارس برای فرزندتان پذیرش بگیرید، زندگی و آینده‌ او را تا آخر عمر، تضمین خواهید کرد.

تحصیل در مقطع کارشناسی در اروپا

شما می‌توانید در برخی کشورها، این مقطع را به زبان انگلیسی سپری کنید. مقطع کارشناسی در اروپا  معمولا ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد.

شما جهت اخذ پذیرش در این مقطع، باید تمام مدارک لازم را ارائه دهید. ولی در صورتی که نمی‌توانید در آزمون زبان بین‌المللی شرکت کنید، می‌توانید بدون مدرک زبان نیز درخواستتان را ارسال نمایید.

در چنین حالتی، می‌توانید در دوره‌های یک ساله که توسط همان دانشگاه برگذار می‌شود شرکت کنید و به یادگیری زبان انگلیسی یا زبان بومی همان کشور بپردازید.

بعد از گذشت یک سال، می‌توانید تحصیل در مقطع کارشناسی را آغاز نمایید.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اروپا

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اروپا  معمولا یک تا دو سال طول می‌کشد. برخلاف مقطع کارشناسی، بیشتر رشته‌ها در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. پس نیازی نیست که برای یادگیری زبان بومی کشور مورد نظر وقت زیادی صرف کنید.

معمولا کشورهایی چون دانمارک، هلند، انگلیس، سوئیس و آلمان جزو محبوب‌ترین کشورها جهت تحصیل در مقطع کارشناسی هستند.

در این میان، امکان تحصیل رایگان در کشور اتریش، آلمان، نروژ و فرانسه نیز وجود دارد.

 تحصیل در مقطع دکترا در اروپا

معمولا اخذ پذیرش در مقطع دکترا از دانشگاه‌های اروپایی سخت‌تر است. چون برای انجام اینکار باید رزومه‌ی علمی کاملی را ارسال نمایید. معمولا تحصیل در این مقطع ۳ تا ۵ سال طول می‌کشد. از آنجا که دانشجویان بیشتر وقت خود را به تحقیق و پژوهش می‌پردازند، زمان بیشتری جهت کار دانشجویی نیز خواهند داشت.

به یاد داشته باشید که دانشجویان مقطع دکترا، به خاطر کمک به انجام امور تحقیقاتی حقوق نیز دریافت خواهند کرد.

مقایسه تحصیلی در کشورهای مختلف

همانطور که در ابتدای این مطلب نیز مطالعه کردید، تحصیل در هر کشور با کشور دیگر و هر رشته و هر دانشگاه متفاوت است. اما به طور کلی در جدول زیر می‌توانید نگاهی کلی به تحصیل در کشورهای مختلف بیندازید. با مقایسه این کشورها و مطالعات انجام شده در ابتدای این مطلب می‌توانید انتخاب درست و دقیق‌تری داشته باشید. 

کشور

هزینه تحصیل در سال

هزینه زندگی
دانشجویی در ماه

زبان تحصیل

حداقل تمکن مالی در سال

ساعت مجاز کار
دانشجویی در هفته

آلمان

۲۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو

۸۶۱ تا ۱۲۰۰ یورو

آلمانی و انگلیسی

۱۰۳۳۲ یورو

۵۶ ساعت

اتریش

۱۴۵۳.۴۴ یورو

۱۰۰۰ یورو

آلمانی و انگلیسی

۱۲۰۰۰ یورو

۲۰  ساعت

اسپانیا

۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو

۹۰۰ تا ۱۱۰۰ یورو

اسپانیایی و انگلیسی

۱۰۸۰۰ یورو

۲۰  ساعت

ایتالیا

 ۹۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو

۴۰۰ تا ۷۰۰ یورو

ایتالیایی و انگلیسی

۷۵۰۰ یورو

۲۰  ساعت

فرانسه

 ۱۰۰ تا ۱۵۰۰۰ یورو

۸۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو

فرانسوی و انگلیسی

۷۳۸۰ یورو

۲۰  ساعت

مجارستان

 ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ یورو

۳۷۵ تا ۷۰۰ یورو

مجاری، آلمانی، انگلیسی

۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ یورو

۲۰  ساعت

نروژ

 رایگان در تمام مقاطع

۸۰۰ تا ۱۴۰۰ یورو

نروژی و انگلیسی

۱۴۴۰۰ یورو

۲۰  ساعت

لیتوانی

 ۱۰۰۰ تا ۸۴۰۰ یورو

۳۵۰ تا ۷۰۰ یورو

لیتوانیایی و انگلیسی

۱۵۰۰۰ یورو

۲۰  ساعت

سوئد

مقطع دکترا: رایگان
بقیه مقاطع: ۷۹۱۵ تا ۲۹۴۹۰ یورو

۷۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو

سوئدی و انگلیسی

۱۰۰۰۰ یورو

بدون محدودیت

انگلستان

۴۸۰۰ تا ۳۶۹۸۴ یورو

۸۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو در شهرهای کوچک و ۱۵۰۰ یورو در لندن

انگلیسی

۱۴۴۰۰ یورو برای خارج از لندن و ۱۸۸۰۰ یورو برای لندن

۲۰  ساعت

اوکراین

۱۱۵۰ تا ۵۲۰۰ یورو

۷۶۰ تا ۱۱۵۰ یورو

اوکراینی، روسی، فرانسوی، زبان انگلیسی

۱۵۰۰۰ یورو

۱۰ تا ۳۰ ساعت

تحصیل رایگان در اروپا

تحصیل رایگان در اروپا

تحصیل رایگان در اروپا با اخذ بورسیه‌ی تحصیلی متفاوت است. یعنی شما بدون اخذ بورسیه نیز می‌توانید به صورت رایگان در دانشگاه‌های اروپایی تحصیل کنید. البته این  فقط در برخی کشورها برای دانشجویان بین‌المللی دایر است. معمولا تحصیل در دانشگاه‌های نروژ،‌ فرانسه، اتریش و آلمان رایگان است. اما باید زبان بومی آن کشور را یاد بگیرید و مدرک زبان خود را ارسال نمایید.

در برخی کشورهای اروپایی نیز می‌توانید با هزینه‌ای بسیار کم به تحصیل مشغول شوید. برای مثال می‌توان به مجارستان، جمهوری چک، فنلاند و … اشاره کرد.

فقط به یاد داشته باشید که در مدارک شما نباید هیچ نقصی وجود داشته باشد. پس قبل از هر چیز، تحقیقات کاملی انجام دهید؛ سایت دانشگاه را چک کنید و جهت ارسال درخواست آماده شوید.

اخذ بورسیه‌ی تحصیلی در اروپا

شما می‌توانید در مقطع  کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در اروپا بورسیه بگیرید. هیچ محدودیتی نیز برای دانشجویان ایرانی وجود ندارد.

پس شایعاتی که تا به حال راجع به اخذ بورسیه شنیده‌اید را دور بریزید. بعد از اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی اروپا، می‌توانید با مدارک خود به اداره‌ی بورس اروپا مراجعه کنید.

برای مثال می‌توان  به بورسیه‌ی استانی ایتالیا اشاره کرد. این بورسیه بر اساس وضعیت مالی دانشجو به او تعلق می‌گیرد.

شما برای اخذ بورسیه‌ی تحصیلی از اروپا باید کاملا واجد شرایط باشید. یعنی رزومه‌ی تحصیلی قوی‌ای داشته باشید؛ معدل شما بالا باشد؛ مقالات علمی  مختلفی ارائه دهید و یا در دانشگاه معتبری تحصیل کرده باشید. البته گزینه‌ی‌آخر، تاثیر چندانی در اخذ بورسیه ندارد.

میزان بورسیه در کشورهای مختلف

همانطور که در بالا مطالعه کردید، شما با بهره و دریافت بورسیه تحصیلی می‌توانید هزینه تحصیل خود را تا حد زیادی پوشش دهید. میزان بورسیه تحصیلی برای هر دولت از یک کشور با کشور دیگر متفاوت است. به طور میانگین میزان بورسیه در کشورهای مختلف به شرح زیر است:

کشور

میزان بورسیه تحصیلی (یورو در سال)

اتریش

۰-۱۲۰۰۰

بلژیک

۰-۱۵۰۰۰

بلغارستان

۰-۳۰۰۰

کرواسی

۰-۱۰۰۰

قبرس

۰-۵۰۰۰

چک

۰-۲۵۰۰

دانمارک

۰-۲۵۰۰۰

استونی

۰-۵۰۰۰

فنلاند

۰-۱۸۰۰۰

فرانسه

۰-۱۲۰۰۰

آلمان

۰-۱۵۰۰۰

یونان

۰-۲۰۰۰

مجارستان

۰-۵۰۰۰

ایتالیا

۰-۱۵۰۰۰

لتونی

۰-۴۰۰۰

هزینه‌های زندگی در اروپا

با وجود اینکه شما می‌توانید در کشورهایی نظیر نروژ، سوئد، آلمان و … به تحصیل رایگان بپردازید؛ باید تمکن مالی بالایی داشته باشید. برای مثال، باید نزدیک ده هزار یورو تمکن مالی داشته باشید تا بتوانید به زندگی و تحصیل در اروپا بپردازید. البته اگر بتوانید از دانشگاه بورسیه بگیرید، دیگر نیازی به ارائه‌ی تمکن مالی بالا نیست. چون از سوی دولت حقوق ماهیانه دریافت می‌کنید و هزینه‌های اقامت و تحصیل، صفر خواهد شد.

شرایط کار دانشجویی در اروپا

کار دانشجویی در اروپا

در صورتی که از دانشگاه پذیرش بگیرید و ویزای تحصیلی داشته باشید؛ می‌توانید به کار دانشجویی بپردازید. بسته به کشور مورد نظر، هفته‌ای ده تا سی ساعت می‌توانید کار کنید و به صورت ساعتی یا پروژه‌ای حقوق بگیرید. در صورتی که رزومه‌ی شغلی مناسبی دارید، حتما آن را برای کارفرما ارسال کنید تا راحت‌تر استخدام شوید.

شرایط سنی مهاجرت تحصیلی به اروپا

جهت تحصیل در هر مقطع در اروپا، باید شرایط مورد نظر مانند شرایط سنی را رعایت کنید. شرایط سنی برای هر دانشگاه در هر مقطعی متفاوت بوده اما در بسیاری از دانشگاه‌ها شرایط سنی برای مقطع دکتری تا 40 سال هم می‌باشد. به طور کلی بسیاری از دانشگاه‌ها در کشورهای اروپایی به دانشجویان بین‌الملل تا سن 30 سالگی اجازه تحصیل در مقطع ارشد و تا 24 سالگی اجازه تحصیل در دوره لیسانس را می‌دهند. البته این شرایط جهت تحصیل رایگان و همچنین در برخی از کشورها کاملا متفاوت است.

زمان ثبت نام دانشگاه‌ها در کشورهای اروپایی چه زمانی است؟

به طور کلی زمان ثبت نام هر دانشگاه در هر کشور می‌تواند کاملا متفاوت باشد. اما در اغلب موارد در بیشتر کشورها زمان ثبت نام دانشگاه در ماه‌های سپتامبر یا اکتبر است. بنابراین شما می‌توانید قبل از این تاریخ درخواست خود را جهت اخذ پذیرش تحصیلی برای دانشگاه ارسال و سپس فرآیند ثبت نام خود را انجام دهید.

ارزان‌ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل

ارزان‌ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل

همانطور که می‌دانید، یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های دانشجویان بین‌الملل همیشه هزینه زندگی و تحصیل در اروپاست. برخی از کشورهای ارزان جهت تحصیل برای دانشجویان بین‌الملل به شرح زیر است:

  • نروژ
  • هلند
  • اسپانیا
  • لوکزامبورگ
  • فنلاند
  • آلمان
  • ایتالیا
  • مجارستان

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در اروپا

اغلب دانشگاه‌ها و کالج‌های اروپایی برنامه‌های تحصیلی را به زبان انگلیسی به دانشجویان بین‌الملل ارائه می‌کنند. بنابراین این دانشگاه‌ها معمولا مدرک آزمون آیلتس را ملاک قرار می‌دهند. اما با این حال برخی مدرک زبان آزمون تافل یا PTE را نیز قبول دارند.

یادداشت پایانی

همانطور که در این مطلب مطالعه کردید، شما می‌توانید در دانشگاه‌های اروپایی به راحتی پذیرش تحصیلی اخذ کنید. اما باید قبل از هر کاری ابتدا با شرایط و قوانین موجود در آن کشور به خوبی آشنا باشید. ما در این مطلب سعی بر آن داشتیم که شما را به طور کامل با شرایط و قوانین اخذ پذیرش تحصیلی در کشورهای اروپایی اعم از هزینه، شرایط سنی، مدارک مورد نیاز، مدرک زبان، بورسیه و… بیشتر آشنا کنیم.

برای مشاوره دریافت ویزا، پذیرش و تحصیل در دانشگاه‌های اروپا با ما تماس بگیرید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button