تحصیل تئاتر در ایتالیا

تحصیل تئاتر در ایتالیا

مقدمه

می‌توان گفت علم  تئاتر و نمایش مجموعه‌ای است از هنرهای دیگری مثل ادبیات، موسیقی، رقص، طراحی لباس و صحنه و… . یعنی همه‌ی این‌ها باید به بهترین شکلِ خود کنار هم قرار بگیرند تا یک اثر نمایشی خلق شود. به همین دلیل است که هم در ایران و هم در دانشگاه‌های خارجی، گرایش‌های رشته‌ی تئاتر زیاد است؛ از بازیگری تئاتر تا کارگردانی و ادبیات نمایشی در ایران گرفته تا طراحی صحنه و لباس و مدیریت صحنه و… در بعضی از دانشگاه‌های دنیا. منظور ما از تحصیل تئاتر در ایتالیا هم در این مقاله، تحصیل در گرایش‌های مختلف این رشته و نه صرفاً بازیگری است. پس اگر به تئاتر علاقه دارید و یا دانشجوی رشته‌ی تئاتر در ایران هستید و قصد دارید آینده‌ی هنری متفاوتی نسبت به هم‌کلاسی‌های خود داشته باشید، این مقاله را بخوانید تا با شرایط تحصیل این رشته در ایتالیا –به‌عنوان مهد هنر دنیا- آشنا شوید.

چرا تحصیل تئاتر در ایتالیا فرصت ویژه‌ای محسوب می‌شود؟

  • ایتالیا یکی از مهم‌ترین کشورهای دنیا در زمینه‌ی هنرهای زیباست. وجود نمایشنامه‌نویسانی مثل پیراندلو و داریو فو و… در این کشور، حاکی از آن است که تحصیل تئاتر در ایتالیا تا چه اندازه رشک‌برانگیز است.
  • تحصیل تئاتر در ایتالیا ارزان است و در عین حال بسیار باکیفیت و استاندارد. به طوری که از سراسر دنیا برای تحصیل تئاتر در ایتالیا اقدام می‌کنند.
  • شرایط کاری برای دانشجویان، پس از تحصیل این رشته در ایتالیا بسیار خوب است و به دلیل رونق نمایش تئاتر در ایتالیا، دستمزدهای افراد در این رشته، از بسیاری از کشورهای دنیا بیشتر است.
  • هزینه‌ی زندگی در ایتالیا ارزان و به‌صرفه است و شما با کمترین هزینه نسبت به دیگر کشورهای اروپایی می‌توانید در این کشور درس بخوانید و کار و زندگی کنید.
  • بورسیه‌های تحصیلی ایتالیا زیاد است و شما همیشه در دانشگاه یا آکادمی خود می‌توانید بورسیه‌ای پیدا کنید و یا از بورسیه‌های استانی و دولتی بهره‌مند شوید.

انواع دوره‌های تئاتر در ایتالیا

تحصیل تئاتر در ایتالیا تنوع زیادی دارد و شما می‌توانید گرایش‌های مختلفی را در این حوزه انتخاب کنید که همه زیرمجموعه رشته تئاتر یا نمایش محسوب می‌شوند. از خوانندگی و اپرا تا رقص و باله و از کارگردانی تا بازیگری تئاتر و نمایشنامه‌نویسی و ادبیات دراماتیک و… .

آزمون‌‎های لازم برای تحصیل این رشته در ایتالیا

مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین آزمون شما برای تحصیل تئاتر در ایتالیا، آزمون عملی یا مصاحبه‌ی شماست. بعضی از دانشگاه‌ها یا آکادمی‌ها ممکن است در دو مرحله اقدام به پذیرش دانشجو کنند (مرحله‌ی آزمون نظری و مرحله عملی) و در بعضی دانشگاه‌ها هم شما پس از فرستادن مدارک و گرفتن پذیرش، یک مصاحبه یا تست بازیگری (اگر رشته بازیگری تئاتر را انتخاب کرده باشید) می‌دهید و همین آزمون عملی می‌تواند کلید ورود شما به جهان تئاتر در ایتالیا باشد.

آزمون‌های عمومی‌ای که معمولاً برای این رشته‌ها در ایتالیا برگزار می‌شوند و معتبرند عبارت‌اند از SAT، ACT و … که این مورد هم‌بستگی به دانشگاه شما دارد. برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل تئاتر در ایتالیا

  • داشتن 18 سال سن
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی IELTS، TOEFL، TOEIC، C1 Advanced، PTE و… یا مدرک ایتالیایی در صورت لزوم (CHILS یا CHELI تا سطح B2 یا بالاتر)
  • ارائه گواهی تمکن مالی (مبلغ آن با توجه به دانشگاه و میزان شهریه شما متفاوت است)
  • قبولی در مصاحبه یا تست دانشگاه
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • انگیزه نامه
  • پورتفولیو
  • پاسپورت معتبر
  • توصیه‌نامه (در صورت لزوم)
  • پرداخت هزینه سفارت
  • ارائه مدرک محل اسکان (برای سفارت)
  • عدم سوءپیشینه کیفری و اجازه‌ی ورود به ایتالیا (برای سفارت)

هزینه زندگی و تحصیل تئاتر در ایتالیا

هزینه زندگی در ایتالیا همان‌طور که در بالا هم اشاره شد، زیاد نیست و بین 700-900 یورو در ماه است (برای اطلاعات بیشتر به مقاله «هزینه تحصیل در ایتالیا» مراجعه کنید).

هزینه تحصیل تئاتر در ایتالیا: هزینه و شهریه دانشگاه‌ها با توجه به خصوصی یا دولتی بودن دانشگاه‌ها یا آکادمی‌ها متفاوت است:

  • شهریه دانشگاه‌های دولتی برای تحصیل این رشتهدر ایتالیا: کمتر از 4000 یورو در سال
  • شهریه آکادمی‌های دولتی برای تحصیل تئاتر در ایتالیا: 10000-20000 یورو در سال
  • شهریه آکادمی‌های خصوصی برای تحصیل تئاتر در ایتالیا: بالای 20000 یورو در سال (ممکن است تا 30000 یورو هم باشد)

بورسیه‌های موجود برای تحصیل تئاتر در ایتالیا

بورسیه  Merit: ویژه آکادمی‌های هنری است که هرسال به دانشجویان ممتاز بین‌المللی ارائه می‌شود.

بورسیه استانی: اگر تمکن مالی شما کم باشد، می‌توانید از بورسیه استانی تحصیل در ایتالیا هم بهره‌مند شوید (برای اطلاعات بیشتر به مقاله «بورسیه تحصیلی ایتالیا» مراجعه کنید).

بهترین دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیل تئاتر

علاوه بر دانشگاه‌های معروف ایتالیا که شما در آن‌ها می‌توانید به تحصیل تاین رشته در ایتالیا در حوزه‌ها و شاخه‌های نظری تئاتر (مطالعات تئاتر و موسیقی و…) بپردازید، مؤسسات و آکادمی‌های هنری نیز در این کشور هستند که شهرت بین‌المللی دارند و هرساله دانشجویان را برای تحصیل این رشته در ایتالیا به‌سوی خود جذب می‌کنند. در این آکادمی‌ها شما می‌توانید گرایش‌های مختلف رشته‌ی تئاتر را با بالاترین سطح آموزشی و به‌صورت کارگاه‌های بسیار استاندارد بخوانید. برای اطلاع کامل از نام این آکادمی‌ها و مؤسسات به مقاله «تحصیل هنر در ایتالیا» و «تحصیل طراحی لباس در ایتالیا» مراجعه کنید. اما ما در اینجا چند آکادمی مهم را در زمینه‌ی تخصصی تئاتر به شما معرفی می‌کنیم:

1. European Union Academy of Theatre and Cinema

2. ACCADEMIA DELLARTE

3. International Acting School Rome

4. New York Film Academy

5. MICHAEL RODGERS ACTING STUDIO MILAN

6. Rome University of Fine Arts (RUFA)

شرایط کار پس از تحصیل تئاتر در ایتالیا

همان‌طور که می‌دانید و در این مقاله هم به آن اشاره کردیم، امکان‌های شغلی برای دانشجویان رشته‌های هنر در ایتالیا بسیار زیاد و متنوع است. تحصیل تئاتر در ایتالیا نیز موقعیت‌های شغلی زیادی را پس از فارغ‌التحصیلی در برابر شما می‌گذارد که هم به لحاظ تنوع شغلی و هم درآمد زمین تا آسمان با تحصیل تئاتر در ایران و موقعیت‌های دانشجویان تئاتر در ایران فرق می‌کند. از جمله شغل‌های یک فارغ‌التحصیل تئاتر در ایتالیا:

1. بازیگری

2. مدیریت صحنه

3. کارگردانی تئاتر

4. دستیاری کارگردان

5. عروسک‌گردانی

6. خوانندگی تئاتر

7. مدرس تئاتر

8. نمایشنامه‌نویس

9. مدرس نمایشنامه‌نویسی و ادبیات نمایشی

10. تهیه‌کننده

و…

این مشاغل و فرصت‌های شغلی با توجه به گرایش تحصیلی شما در رشته‌ی تئاتر و علاقه‌مندی‌های شما می‌توانند پیش روی شما قرار گیرند.

سؤالات متداول

1. آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در رشته تئاتر در ایتالیا وجود دارد؟

بله. البته این امکان در مقاطع ارشد و دکترا گسترده‌تر است؛ اما برای مقطع لیسانس هم در بعضی آکادمی‌ها می‌توان به تحصیل تئاتر در ایتالیا به زبان انگلیسی پرداخت. مثلاً برای سال تحصیلی 2021-2022 چند دانشگاه و آکادمی معروف در مقطع لیسانس این گرایش‌ها را ارائه می‌کنند:

1. هنرهای نمایشی- Link Campus University

2. نمایش- Link Campus University

3. مطالعات موسیقی و تئاتر- دانشگاه بولونیا

4. صحنه‌گردانی- New Academy of Fine Arts

5. صحنه‌گردانی- Naples Academy of Fine Arts

2. آیا می‌توان بدون مدرک زبان برای تحصیل تئاتر در ایتالیا اقدام کرد؟

خیر. شما برای تحصیل تئاتر در ایتالیا و موفقیت در این زمینه، باید به زبان انگلیسی یا ایتالیایی تسلط داشته باشید. در گام اول نیاز شما به زبان برای پذیرش و مصاحبه دانشگاه است. در مرحله بعد برای گرفتن ویزا و در نهایت برای موفقیت شغلی در این حوزه و رفتن روی صحنه، شما یک ابزار مهم دارید که آن زبان است.

3. آیا از هر رشته‌ای، می‌توان برای تحصیل تئاتر در ایتالیا اقدام کرد؟

بله. اگر در رشته دیگری غیر از تئاتر درس‌خوانده‌اید و به این رشته علاقه دارید، شما می‌توانید برای تحصیل تئاتر در ایتالیا در مقطع لیسانس اقدام کنید و گرفتن پذیرش، بستگی به میزان توانایی‌ها و رزومه‌ی شما دارد.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button