تحصیل جامعه‌‌شناسی در ایتالیا

تحصیل جامعه‌‌شناسی در ایتالیا

مقدمه

یکی از فرصت‌های ویژه برای دانشجویان بین‌المللی، تحصیل جامعه‌‌شناسی در ایتالیاست. جامعه‌شناسی، به دانشجویان نحوه‌ی صحیح فکرکردن را می‌آموزد. این رشته طیف وسیعی از موضوعات را شامل می‌شود؛ از جمله رفتارهای انسان به عنوان یک عنصر از جامعه، الگوهای روابط انسانی و شیوه‌های تعامل انسان‌ها با یکدیگر و همچنین شناخت جنبه‌های مختلف جامعه از طریق سایر علوم‌اجتماعی نظیر تاریخ، روانشناسی و اقتصاد. جامعه‌شناسی در ایتالیا از سال 1960 به عنوان یک رشته‌ی تحصیلی وارد سیستم دانشگاهی ایتالیا شد. با ورود این رشته به دانشگاه، فرهنگ‌نامه‌های جامعه شناسی تدوین شدند که محتوای آن‌ها در زمینه‌ی فرهنگ‌ها و علایق ساکنان بخش‌های مختلف ایتالیا بود. علت توجه ویژه‌ی ایتالیایی‌ها به دانش جامعه‌شناسی، گسستگی اجتماعی است که پس از جنگ‌جهانی‌دوم، در قسمت‌های مختلف ایتالیا اتفاق افتاد. درحال‌حاضر علم جامعه‌شناسی یکی از شاخه‌های اصلی علوم انسانی است که در اغلب دانشگاه‌های ایتالیا تدریس می‌شود. اگر شما نیز به تحصیل جامعه‌‌شناسی در ایتالیا علاقه‌مند هستید، بهتر است این مقاله را مطالعه کنید.

چرا تحصیل جامعه‌‌شناسی در ایتالیا فرصت ویژه‌ای محسوب می‌شود

تحصیل جامعه‌‌شناسی در ایتالیا، امروزه متقاضیان زیادی دارد؛ زیرا مطالعات حوزه‌ی رفتار انسانی و جامعه‌شناختی در بسیاری از زمینه‌های کاری اعم از تولید، خدمات و بازاریابی نقش پررنگی ایفا می‌کنند.

بسیاری از سازمان‌های دولتی و غیردولتی به دنبال متخصصانی در حوزه‌ی جامعه‌شناسی هستند که بتوانند در زمینه‌های مختلف حقوقی، اقتصادی، تاریخی و سیاسی اطلاعات جامعی داشته باشند. اغلب سازمان‌های صنفی، انجمن‌های مصرف‌کننده، سازمان‌های غیردولتی‌ ملی و بین‌المللی تمایل به جذب فارغ‌التحصیلان رشته‌ی جامعه‌شناسی دارند.

انواع دوره‌های رشته‌ی جامعه‌شناسی در ایتالیا

رشته‌ی جامعه‌‌شناسی شامل زمینه‌های تحقیقاتی مختلفی در حوزه‌ی رفتار انسانی و اجتماعی از جنبه‌های سیاسی، تاریخی و فرهنگی است. از جمله دوره‌های جامعه‌‌شناسی در ایتالیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • علوم اقتصادی و اجتماعی
  • مطالعات تحرک
  • تأثیرات عوامل آسیب‌زا و استرس‌زا
  • استراتژی‌های پیشگیری و مداخله
  • روانشناختی رفتاری
  • همکاری و توسعه

شرایط لازم برای تحصیل جامعه‌‌شناسی در ایتالیا در مقاطع مختلف

برای تحصیل جامعه‌شناسی یک سری شرایط عمومی مربوط به تمام دانشجویان بین‌المللی متقاضی تحصیل در این کشور وجود دارد، از جمله:

  • گذرنامه‌ی معتبر
  • گرفتن نامه‌ی پذیرش از دانشگاه
  • اثبات تمکن مالی برای تأمین هزینه‌های زندگی و شهریه (برای اطلاع بیشتر در مورد تمکن مالی به مقاله «تمکن مالی ویزای تحصیلی ایتالیا» مراجعه کنید)
  • تسلط به زبان ایتالیایی یا انگلیسی (بستگی به دانشگاه دارد)

علاوه بر این شرایط عمومی، دانشجو برای تحصیل در رشته‌ی جامعه‌‌شناسی باید نمرات بالایی در مقاطع قبلی و همین‌طور آزمون ورودی دانشگاه‌ کسب کرده‌باشد.

هزینه‌ی زندگی و تحصیل جامعه‌‌شناسی در ایتالیا

هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه براساس نوع دانشگاه، رشته و بورسیه‌ی تحصیلی متفاوت است. اما به‌طور متوسط هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا تا سقف 5000 یورو در سال و در دانشگاه‌های خصوصی چیزی بین 3000 تا 35000 یورو در سال است.

ایتالیا جزء ارزان‌ترین کشورهای اروپای مرکزی برای زندگی است. هزینه‌های زندگی در این کشور نظیر اقامت، حمل‌و‌نقل، غذا و سرگرمی برای یک دانشجو حدود 700 تا 1000 یورو در ماه است که البته بیشتر این هزینه صرف اجاره‌ی خانه می‌شود.

بورسیه‌های موجود برای تحصیل جامعه‌شناسی در ایتالیا

دولت و دانشگاه‌های ایتالیا به منظور رفع نیازهای مالی دانشجویان بین‌المللی سالانه بورسیه‌های تحصیلی متعددی را برای آنان در نظر می‌گیرند. این بورسیه‌ها در سطح دانشگاهی و منطقه‌ای وجود دارند و دانشجویان می‌توانند برای درخواست آن اقدام کنند. از جمله مهم ترین این بورسیه‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • بورسیهی تحصیلی دولت ایتالیا برای دانشجویان خارجی

این بورسیه هم به اتباع خارجی و هم شهروندان ایتالیایی مقیم خارج پرداخت می‌شود و شامل هزینه‌های شهریه‌ی دانشگاه، بیمه‌ی درمانی و کمک هزینه‌های زندگی در ایتالیا است. بورسیه دولتی فقط برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌شود و دوره پرداخت آن سه، شش و نه ماهه است.

  • بورس تحصیلی EDISU Piemonte

بورسیه‌ی تحصیلی EDISU مختص دانشجویان دانشگاه‌های گروه پیمونت است (به عنوان مثال دانشگاه پلی تکنیک تورینو، دانشگاه تورینو، دانشگاه پیمونت شرقی). در صورت قبولی در مسابقات دریافت این بورسیه و داشتن شرایط اقتصادی، می‌توانید برای گرفتن بورسیه‌ی EDISU اقدام کنید. مبلغ بورسیه براساس نوع دانشگاه، رشته و محل اقامت دانشجویان متغیر است و برای دانشجویان غیر مقیم شامل هزینه‌های اقامت نیز می‌شود.

  • بورسیهی تحصیلی دانشگاه بولونیا

این بورسیه به دانشجویان بین‌المللی با سطح مالی پایین تعلق می‌گیرد و شامل کمک هزینه‌های تحصیلی یک سال به‌علاوه‌ی 11000 یورو در سال هزینه‌های زندگی است.

بهترین دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیل در رشته‌ی جامعه‌شناسی

دانشگاه‌های ایتالیا همواره جزء بهترین دانشگاه‌های اروپا هستند. خصوصاً دانشگاه‌های دولتی ایتالیا به‌واسطه قدمت و اعتباری که دارند همواره جزء بالاترین دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی جهانی محسوب می‌شوند. از جمله بهترین دانشگاه‌های دولتی این کشور برای مطالعات جامعه‌شناسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه Bologna: بیش از 33 رشته به زبان انگلیسی در آن تدریس می‌شود و جامعه‌شناسی جزء شاخه‌های اصلی این دانشگاه محسوب می‌شود.
  • دانشگاه Scuola Normale Superior di Pisa (SNS): این دانشگاه در مقطع دکترا بورسیه‌هایی در حوزه‌ی علوم‌سیاسی و جامعه‌شناسی به دانشجویان ارائه می‌دهد و رشته‌ی جامعه‌شناسی یکی از رشته‌های اصلی آموزش در دانشگاه SNS است.
  • دانشگاه Trento: رشته‌های زیادی از این دانشگاه، به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. علوم‌شناختی و مطالعات‌اجتماعی از مهم‌ترین شاخه‌های تحصیلی دانشگاه ترنتو است.

شرایط کار پس از تحصیل بعد از فارغ‌التحصیل‌شدن از رشته‌ی جامعه‌شناسی

فارغ‌التحصیلان رشته‌ی جامعه‌شناسی با توجه به گرایشی که در این رشته دارند، معمولاً در یکی از این زمینه‌ها مشغول به‌کار می‌شوند: تحقیق و پژوهش، ارائه‌ی خدمات انسانی و روانشناختی، سیاست‌گذاری و عدالت کیفری. مشاغلی که برای این افراد برحسب زمینه‌ی کاری آن‌ها وجود دارد به شرح زیر است:

  • نماینده‌ی روابط‌عمومی در سازمان‌ها
  • مشاور توانبخشی و رفتارشناسی
  • پژوهش‌گر و روزنامه‌نگار
  • کارشناس وکالت حوزه‌ی جرایم رفتاری
  • نماینده‌ی ایالتی و موارد دیگر

سؤالات متداول

  • ؟

بله، برخی از دانشگاه‌ها امکان تحصیل جامعه‌‌شناسی در ایتالیا به زبان انگلیسی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا فراهم کرده‌اند.

  • آیا می‌توان بدون مدرک زبان برای تحصیل جامعه‌شناسی در ایتالیا اقدام کرد؟

خیر، برای تحصیل جامعه‌‌شناسی در ایتالیا، شما نیاز به یک مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی دارید و بدون مدرک زبان امکان ثبت‌نام در دانشگاه برای شما وجود ندارد.

  • دریافت بورسیه برای تحصیل جامعه‌شناسی در ایتالیا چه شرایط سنی دارد؟

شرایط سنی دریافت بورسیه براساس نوع بورسیه متفاوت است، مثلاً برای بورسیه‌ی دولتی، شرط سنی حداکثر 28 سال برای مقطع کارشناسی‌ارشد و 30 سال برای مقطع دکترا وجود دارد. اما در برخی از دانشگاه‌ها این شرط سنی برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد تا 30 سال نیز می‌رسد. پیش از درخواست هر بورسیه‌ای باید شرایط دریافت آن را به دقت بررسی کنید.

  • تمکن مالی برای ویزای تحصیلی ایتالیا چقدر است؟

برای اثبات تمکن مالی شما باید مبلغ 5800 یورو در سال در اختیار داشته باشید.  اگرچه ممکن است این مبلغ برای مقاطع تحصیلی مختلف، یکسان نباشد اما به‌طورکلی باید بتوانید این مبلغ را تأمین کنید. بد نیست بدانید که این مبلغ در حساب شما بلوکه نخواهد شد و پس از تأیید ویزا قابل برداشت است. برای اطلاعات بیشتر به مقاله «تمکن مالی ویزای تحصیلی ایتالیا» مراجعه کنید.

سخن پایانی

جامعه‌شناسی از جمله علومی است که به مهارت‌های پیچیده‌ی روانشناختی برای درک رفتار و تعاملات انسانی در حوزه‌های مختلف نیاز دارد. تحصیل جامعه‌‌شناسی در ایتالیا برای شما این مزیت را دارد که با فرهنگ‌های گوناگون در بخش‌های مختلف این کشور آشنا شوید. بسیاری از سازمان‌ها به‌دنبال افرادی هستند که بتوانند به‌وسیله‌ی آن‌ها شناخت کاملی از الگوهای رفتاری به‌دست آورند و براساس آن، اهداف و رویه‌ی خود را تنظیم کنند. جامعه‌شناسی نه تنها در خود کشور ایتالیا بلکه در سایر کشورهای پیشرفته، جزء رشته‌های پرکاربرد محسوب می‌شود؛ بنابراین اگر شما هم به‌دنبال یک رشته‌ با آینده‌ی کاری درخشان در یک دانشگاه خوب هستید، بهتر است به تحصیل جامعه‌‌شناسی در ایتالیا به‌صورت جدی فکر کنید.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button