تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان

تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان

مقدمه

تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان، مسئله‌ای است که بسیاری از دانشجویان بین‌المللی به‌دنبال آن هستند. دانشگاه‌های کشور ایتالیا، از معتبرترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های دنیا هستند که همواره در رتبه‌بندی‌های جهانی، در لیست برترین‌های دنیا قرار می‌گیرند. کشور ایتالیا به مهد تاریخ و تمدن اروپا معروف است و در زمینه‌ی غذا و مد، می‌توانید تجربیات جدیدی را در آن به‌دست آورید. یکی از دلایل گرایش دانشجویان بین‌الملل به این کشور این است که دانشجویانی با شرایط مشخص شده، نیازی ندارند که به‌دنبال گرفتن مدرک زبان مجزا باشند. در این مقاله می‌خواهیم به این مسئله بپردازیم که تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان، چه شرایطی دارد و آیا می‌توانیم بدون اخذ این مدرک، از دانشگاه‌های این کشور پذیرش بگیریم؟

چرا از بین این همه کشور تحصیل در ایتالیا را انتخاب کنیم؟

 ایتالیاسایر کشورها
رشته‌های انگلیسی زباندر دانشگاه‌های ایتالیا تعداد زیادی رشته، به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و دانشجویان بین‌المللی حق انتخاب زیادی دارند.در بسیاری از کشورهای اروپایی،  تعداد رشته‌های انگلیسی‌زبان خیلی محدودند و دانشجویان بین‌الملل فقط می‌توانند در چند رشته‌ی خاص تحصیل کنند.
تحقیقات علمیسیستم آموزش عالی ایتالیا، در زمینه‌های مختلفی نظیر تغییرات اقلیمی، نجوم، چرخه‌ی سلولی، حفاظت دلفین، تکنولوژی‌های خورشیدی، درمان سرطان و… زمینه‌های تحقیقاتی گسترده‌ای را برای دانشجویان فراهم می‌ کند.بسیاری از کشورها، کمتر به تحصیل پژوهش‌محور تاکید دارند و صرفا آموزش را از طریق مباحث تئوریک دنبال می‌کنند.
سیستم آموزشیبیشتر دانشگاه‌های کشور ایتالیا جزء برترین‌‌های اروپا هستند تا جایی‌که 12 دانشگاه از این کشور، در لیست 500 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند.کمتر کشوری را می‌توان در اروپا پیدا کرد که چنین سیستم‌ آموزشی درخشانی داشته باشد و دانشگاه‌های بزرگی را در خود جای داده باشد.
فرهنگایتالیا به‌عنوان یکی از زادگاه‌های تمدن غربی، عنوان ابرقدرت فرهنگی را از آن خود کرده است؛ چون میراث‌دار گنجینه‌ای عظیم از هنر، معماری، ادبیات، موسیقی، مجسمه‌سازی و… است.کمتر کشوری در اروپا به‌اندازه‌ی ایتالیا، فرهنگ و تمدن غنی‌‌ای دارد.
هزینه‌های زندگیایتالیا یکی از ارزان‌ترین کشورهای اروپایی است که می‌تواند یک مقصد ایده‌آل برای دانشجویان  ایرانی باشد. از طرف دیگر، دولت ایتالیا توجه ویژه‌ای به وضعیت رفاهی دانشجویان خارجی دارد که خود یک امتیاز بزرگ برای این کشور محسوب می‌شود.کشورهای زیادی از اروپا، به‌لحاظ اقتصادی برای تحصیل دانشجویان ایرانی مقرون‌به‌صرفه نیستند و دانشجویان بین‌المللی چندان تحت حمایت دولتی قرار نمی‌گیرند.

 

چرا تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان اشتباه است

اگر شما به یک کشور دیگر بروید ولی نتوانید به زبان مردم آن کشور صحبت کنید، به همان اندازه‌ای آن کشور را خواهید شناخت که یک توریست خارجی‌زبان می‌تواند کشور ایران را به‌تنهایی بشناسد. در واقع در زمان تحصیل شما هیچ لیدری ندارید که زبان عامیانه‌ی مردم را برایتان ترجمه کند و همه‌چیز برعهده‌‌ی خود شماست. البته در سطح شهرهای ایتالیا، می‌توانید افرادی را پیدا کنید که به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند؛ ولی اغلب افراد خصوصا افراد مسن‌تر در این کشور فقط به زبان ایتالیایی حرف می‌زنند. مسلما کشوری مثل ایتالیا همه‌ی دانشجویان بین‌المللی را عاشق خودش خواهد کرد و اگر نتوانید با مردم آن ارتباط برقرار کنید، علاوه بر این‌که برای انجام امور روزمره‌ی خود دچار دردسر خواهید شد، از بسیاری تجربیات جذاب زندگی در این کشور نیز باز می‌مانید؛ مثلا:

  • درک تاریخ ایتالیا و فرهنگ رایج مردم این کشور
  • شناخت و درک درست موسیقی ایتالیایی
  • شناخت غذاهای این کشور
  • اشتغال در حین یا بعد از تحصیل
  • شناخت فرهنگ مد و طراحی کشور ایتالیا
  • درک فیلم‌های ایتالیایی

چرا تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان ممکن نیست

تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان کار چندان راحتی نیست؛ چون شما تا زمانی‌که مهارت زبانی خود را اثبات نکنید، نمی‌توانید در دانشگاه‌های ایتالیا به تحصیل بپردازید. زمانی‌که شما برای اخذ ویزا به سفارت ایتالیا مراجعه کنید، اگر نامه‌ی پذیرش دانشگاه داشته باشید، باید بتوانید مهارت زبانی خود را به افسر ویزا نشان دهید. در سفارت ایتالیا، طی یک مصاحبه‌ی خاص تسلط شما به زبان انگلیسی یا ایتالیایی، سنجیده می‌شود. معمولا کارکنان کنسولگری ایتالیا اهمیت زیادی به زبان ایتالیایی می‌دهند و اگر بتوانید حداقل به‌اندازه‌ی یک مکالمه‌ی کوتاه در حد معرفی خودتان به زبان ایتالیایی صحبت کنید، یک امتیاز مثبت برای گرفتن ویزا به‌دست خواهید آورد. برای ورود به دانشگاه‌های ایتالیایی در هر سه مقطع دانشگاهی، باید مدرک زبان معتبر داشته باشید که این مدرک می‌تواند یکی از مدارک آیلتس، تافل یا PTE برای انگلیسی و CELI  یا CILS برای زبان ایتالیایی باشد. شما هم‌چنین می توانید بعد از گذراندن دوره‌های آموزش زبان انگلیسی یا ایتالیایی در دانشگاه‌های این کشور و کسب نمره‌ی قبولی و دریافت مدرک زبان معتبر، به تحصیل در این دانشگاه‌ها بپردازید. به‌طورکلی افراد زیر واجد شرایط تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان هستند:

  • کسانی‌که مدرک زبان قبلی خود را در یک موسسه‌ی ایتالیایی یا انگلیسی زبان اخذ کرده‌‌اند.
  • کسانی‌که زبان مادری آن‌ها انگلیسی است.

برای تحصیل در ایتالیا به چه نمره زبانی احتیاج داریم

می‌توان گفت تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان رویایی بیش نیست؛ چون چه قبل از تحصیل و چه در حین تحصیل، شما باید مهارت زبانی خود را نشان دهید.

زبان ایتالیایی

اگر بخواهید به زبان ایتالیایی تحصیل کنید، در تمامی مقاطع و تمامی رشته‌ها امکان تحصیل برای شما فراهم است. سطوح زبان  به C2، C1، B2، B1، A2 و A1 تقسیم می‌شود که به طور کلی برای تحصیل به زبان ایتالیایی در دانشگاه‌های ایتالیا در هر سه مقطع، باید حداقل مدرک B2 را داشته باشید.

زبان انگلیسی

برای تحصیل به زبان انگلیسی شما به اندازه‌ی زبان ایتالیایی آزادی ندارید؛ چون برخی رشته‌ها در کارشناسی، تنها به زبان ایتالیایی تدریس می‌شوند و برای تحصیل به زبان انگلیسی در این مقطع فقط در برخی رشته‌های خاص می‌توانید درس بخوانید. رایج‌ترین مدرک زبانی معتبر برای دانشگاه‌های ایتالیا، مدرک آیلتس است که به طور کلی در هر سه مقطع تحصیلی باید حداقل نمره‌ی 6 را در این آزمون در آن کسب کرده باشید.

 برای تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان چه مراحلی را باید طی کنیم

برای تحصیل در ایتالیا باید یکسری مراحل را طی کنید که اطلاعات کامل آن را می‌توانید با مراجعه به مقاله‌ی تحصیل در ایتالیا مطالعه کنید. در ادامه قصد داریم به این مسئله بپردازیم که برای تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان چه مسیری را باید طی کنیم.

گام اول: فرایند درخواست برای تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان

اگر شما مدرکی دال بر تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع قبلی ارائه دهید، می‌توانید از امتیاز تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان، بهره‌مند شوید. در زمان انتخاب رشته در وبسایت‌های دانشگاه‌ها، شما باید مشخص کنید که می‌خواهید بدون مدرک آیلتس به تحصیل بپردازید.

گام دوم: تست آنلاین یا مصاحبه‌ی ویدیویی

زمانی‌که درخواست‌تان را ارسال می‌کنید، دانشگاه یک آزمون آنلاین یا مصاحبه‌ی تصویری از شما می‌گیرد تا اشتیاق شما برای تحصیل و مهم‌تر از آن، مهارت شما در زبان انگلیسی را ارزیابی کند. این مصاحبه تنها فرصت شما برای گرفتن یک صندلی در دانشگاه‌های ایتالیا خواهد بود، پس آن را دست‌کم نگیرید. دانشگاه‌های زیر امکان تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده‌اند:

  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه میلان
  • دانشگاه فلورانس
  • دانشگاه پیزا
  • دانشگاه Padua
  • دانشگاه ناپل فدریکو II
  • دانشگاه ترنتو
  • دانشگاه جان کابایت
  • دانشگاه ساپینزا رم
  • دانشگاه ورونا

گام سوم: تامین هزینه‌های تحصیل و زندگی در ایتالیا

اگر در مصاحبه‌ی مرحله‌ی پذیرفته شوید، یک نامه‌ی پذیرش از سوی دانشگاه برای شما ارسال خواهد شد. بعد از این مرحله اولین چیزی که باید برای تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان، برنامه‌ریزی کنید، تامین هزینه‌هاست. معمولا بین 3000 تا 35000 یورو در سال هزینه‌ی تحصیل دانشجویان در ایتالیا خواهد بود.

گام چهارم: گرفتن بورسیه‌ی تحصیلی

بورسیه‌های تحصیلی مختلفی از سمت دانشگاه‌ها و دولت ایتالیا، برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته شده است که می‌توانید در هر سه مقطع تحصیلی برای آن درخواست دهید. برای اطلاعات بیشتر به مقاله «بورسیه تحصیلی ایتالیا» مراجعه کنید.

گام پنجم: درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا

حتما از خود می‌پرسید که ویزای تحصیلی بدون مدرک زبان به دانشجویان تعلق  می‌گیرد یا خیر؟ خوشبختانه اگر نامه‌ی پذیرش دانشگاه را داشته باشید، الزامی به ارائه‌ی مدرک زبان در سفارت نخواهید داشت و تنها کافی است که مدارک موردنیاز برای ویزای خود را به سفارت تحویل دهید. این مدارک عبارتند از:

  • گذرنامه معتبر
  • نامه‌ی پذیرش از دانشگاه مقصد در ایتالیا بدون آیلتس
  • فرم درخواست ویزا تکمیل شده
  • اثبات نداشتن سابقه‌ی کیفری
  • اثبات تمکن مالی
  • مدارکی دال بر داشتن مسکن مناسب در ایتالیا و بیمه‌ی‌ درمانی
  • رزومه‌ی علمی

 سوالات متداول

آیا امکان تحصیل در ایتالیا به‌صورت آنلاین وجود دارد؟

بله، شما می‌توانید روند تحصیل خود را در برخی رشته‌ها و برخی دانشگاه‌ها، به‌صورت آنلاین پیگیری کنید. درحال حاضر نیز به‌علت شیوع ویروس کرونا، تحصیل دانشجویان کاملا به‌شکل آنلاین برگزار می‌شود.

دانشجویان دانشگاه‌های ایتالیا، بیشتر از چه ملیت‌هایی هستند؟

اکثر دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های ایتالیا از کشورهای اروپایی، آمریکا و استرالیا هستند و درصد کمی از دانشجویان از آسیا به این کشور می‌روند.

میانگین سنی دانشجویان دانشگاه‌های ایتالیا چقدر است؟

 در دانشگاه‌های این کشور افراد گوناگونی در سنین مختلف و در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند؛ اما، میانگین سن تحصیل دانشجویان بین 30 تا 40 سال است.

 سخن پایانی

ایتالیا یکی از اصیل‌ترین کشورهای اروپایی است که تاریخی گسترده دارد و دانشگاه‌های آن نیز جزء قدیمی‌ترین دانشگاه‌های دنیا هستند. با مطالعه‌ی تاریخ این کشور درمی‌یابید که ایتالیایی‌ها توجه ویژه‌ای به دانش و فرهنگ دارند و همین مسئله، اصلی‌ترین دلیل برای وجود یکی از قوی‌ترین سیستم‌های آموزشی اروپایی در کشور ایتالیاست. همان‌‌طور که می‌دانید، یکی از ملزومات تحصیل در کشورهای دیگر، داشتن مدرک زبان معتبر است. در دانشگاه‌های ایتالیا، در صورتی‌که شما بتوانید مهارت زبانی خود را از طریق دیگری اثبات کنید، نیازی به ارائه‌ی مدرک زبان نخواهید داشت؛ اگرچه در بدو ورود به دانشگاه باید این مدرک را از طریق آزمون‌های داخلی بگیرید. در این مقاله بررسی کردیم که چه کسانی مجوز تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان را دارند و برای این‌کار چه مراحلی باید طی شود. پس معطل نکنید و همین حالا خود را آماده‌ی این سفر طولانی کنید. اگر هم در این راه نیاز به کمکی داشتید، کارشناسان ما کنار شما خواهند بود.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button