تحصیل رشته‌ی طراحی مد در ایتالیا

تحصیل رشته‌ی طراحی مد در ایتالیا

مقدمه

از دیرباز ایتالیا مهد هنرمندان بزرگی در زمینه‌های مختلف بوده و هنر در این کشور جایگاه ویژه‌ای داشته‎است. «لئوناردو داوینچی» و «میکل آنژ» از مشهورترین هنرمندان ایتالیایی هستند که آثار فاخری از خود به‌جاگذاشته‌اند. در گذشته، هنرهایی همچون نقاشی، مجسمه‎سازی، معماری و… در این کشور رواج داشته است و با گذشت زمان، هنرهای جدیدی همچون فشن و طراحی مد جایگاه خاصی پیداکرده‌اند؛ تاحدی‌که بسیاری از کارشناسان، تحصیل رشته‌ی طراحی مد در ایتالیا را بهترین انتخاب ممکن برای این رشته می‌دانند.

در طول تاریخ، همواره مردم کشورهای مختلف،  مطابق با آیین و فرهنگ، شرایط جغرافیایی، مذهبی و… پوشش خود را انتخاب کرده‌اند و هم اکنون نیز در بسیاری از مناطق دنیا، مردم از لباس‌های خاص آن منطقه استفاده می‎کنند؛ از این‌رو می‌توان گفت که همواره مفهوم مد و طراحی در بین جوامع مختلف وجود‌ داشته است. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تغییر شرایط، مد به یک صنعت عظیم تبدیل شده و رفته‎رفته به صورت علمی مورد تحقیق و آموزش قرارگرفته است.

تحصیل در رشته‌ی طراحی مد اولین قدم برای ورود به بازار پررونق صنعت مد و فشن دنیا به حساب می‌آید؛ به‌همین‌خاطر در مقاله‎ای که در پیش رو دارید، سعی‌کرده‎ایم شرایط ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی طراحی مد در ایتالیا را برایتان بازگو کنیم.

چرا تحصیل رشته‌ی طراحی مد در ایتالیا فرصت ویژه‌ای محسوب می‌شود

مزایای تحصیل رشته‌ی طراحی مد در ایتالیا به‎قدری زیاد است که حتی افرادی از کشورهای آمریکا و کانادا برای ادامه‌ی تحصیل به این کشور مهاجرت می‌کنند، چراکه تجربه تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دنیا از یک‌سو و ساختن پشتوانه‌ی علمی قوی و چشم‌انداز روشن شغلی از سوی دیگر در انتظار آن‌ها خواهد بود.

 نکته دیگر اینکه طراحی مد در ایتالیا جزو رشته‌های پراهمیت است و این کشور به نوعی از مهم‎ترین پایتخت‌های مد و لباس دنیا به‌شمارمی‌رود. وجود جشنواره‌های فراوان در کنار مدارس مختلف طراحی مد و لباس، بازار کار بسیار پررونقی را در این حوزه در ایتالیا ایجاد کرده‌است.

از سایر مزایای تحصیل در رشته‌ی طراحی مد در ایتالیا می‌توان به موارد زیر اشاره‎کرد:

  • مناسب بودن هزینه‌های تحصیل و زندگی در مقایسه با کیفیت ارائه شده و اعتبار مدرک تحصیلی
  • امکان تحصیل طراحی مد و لباس در ایتالیا به صورت کاملاً رایگان با وجود بورسیه‌های تحصیلی متعدد
  • امکان بهره‌مندی از کار پاره‌وقت یا دانشجویی به میزان مشخص جهت تأمین بخشی از هزینه‌های متقاضی
  • تحصیل طراحی مد در ایتالیا به‌عنوان قطب شناخته‌شده‌ی این رشته در سطح جهانی
  • بهره‌مندی از حضور در شهرهای میلان، رم، فلورانس و ونیز به‌عنوان پایتخت‌های مد در ایتالیا
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا
  • امکان دریافت اقامت ایتالیا یا سایر کشورهای پیشرفته‌ی دنیا بعد از چند سال کار دائم
  • اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا و بهره‌مندی از مزایای ویزای شنگن
  • سفر و بازدید از کشور ایتالیا به عنوان موزه‌ی زنده‌ی دنیا
  • بهره‌مندی از سیستم حمل و نقل بسیار خوب این کشور به منظور سفر به نقاط مختلف این کشور و اروپا
  • وجود اشتراکات تاریخی و فرهنگی فراوان میان دو کشور ایتالیا و ایران
  • اجتماعی و خون‌گرم بودن شهروندان ایتالیایی

انواع دوره‌های رشته‌ی طراحی مد در ایتالیا

این هنر، همان‌طورکه قبلاً هم ذکر شد از آداب و رسوم و فرهنگ جوامع نشأت می‌گیرد و به واسطه‌ی تنوع فرهنگ‌ها و سلایق، هنری نامحدود شناخته می‌شود. اگر بیشتر وارد جزئیات شویم، می‌بینیم که این رشته خود به شاخه‌های متعددی همچون طراحی مد و لباس مردانه، لباس زنانه، لباس کودکان، البسه ورزشی، طراحی زیورآلات، مدیریت برند، بازاریابی، فروش و رشته‌های متعدد دیگری تقسیم می‌شود و افراد به‌صورت حرفه‌ای در زمینه تخصصی خود آموزش می‌بینند. از این‌رو افراد می‌توانند در هر کدام از موارد ذکرشده تحصیل کرده و با داشتن مدرک تحصیلی شانس خود را برای پیدا کردن کار مناسب بالا ببرند.

مدارک و شرایط لازم برای تحصیل در رشته‌ی طراحی مد در ایتالیا

شرایط تحصیل در رشته‌ی طراحی مد در ایتالیا در مقطع کارشناسی:

تحصیل در رشته‌ی طراحی مد در ایتالیا در مقطع کارشناسی با نام دوره‌ی Laurea شناخته می‌شود و علاوه بر مدارک تحصیلی دیپلم 12 ساله و ریزنمرات مربوطه، متقاضی باید به زبان ایتالیایی تسلط داشته باشد و مدرک مرتبط ارائه دهد.

این موضوع نه تنها به بالارفتن شانس اخذ بورس تحصیلی و یافتن شغل مناسب در این کشور کمک می‎کند، بلکه بدین‌وسیله می‌توان در رشته‌ی طراحی مد در ایتالیا به‌صورت رایگان تحصیل کرد.

از دیگر شرایط تحصیل طراحی مد در ایتالیا در مقطع کارشناسی، می‌توان به امکان انجام کار پاره‌وقت یا دانشجویی به میزان حداقل 10 ساعت در هفته اشاره کرد.

تحصیل در رشته‌ی طراحی مد در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد[WU3] 

تحصیل در رشته‌ی طراحی مد در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد با نام Laurea Magistrale شناخته می‌شود. در این مقطع برنامه‌های آموزشی به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شود و در نتیجه امکان تحصیل به زبان انگلیسی با داشتن سطح کافی از دانش زبان انگلیسی و ارائه‌ی یک مدرک زبان معتبر بین‌المللی مانند آیلتس با نمره 6 یا بالاتر، وجود دارد.

معمولاً مقطع کارشناسی ارشد، برای دانشجویان یک فرصت طلایی محسوب می‌شود؛ چراکه هم طول این دوره کوتاه‌تر است و هم فرصت‌های شغلی متعددی برای افراد در این دوره مهیا می‌شود. مدت زمان مجاز کار پاره وقت یا دانشجویی در این مقطع برای متقاضیان تحصیل در رشته‌ی طراحی مد در ایتالیا حدود 20 ساعت در هفته است. از دیگر نکات مثبت این مقطع می‌توان به امکان اخذ بورسیه‌ی تحصیلی و همچنین کمتر بودن هزینه‌های تحصیل و زندگی به واسطه کوتاه بودن این دوره اشاره کرد.

 با توجه به اینکه قوانین آموزشی و پذیرش دانشگاه‌ها و همچنین قوانین مهاجرتی کشور ایتالیا هر ساله دستخوش تغییرات می‌شود، بهتر است متقاضیان همواره از آخرین تغییرات مهاجرت تحصیلی به ایتالیا اطلاع داشته باشند. اگر نمی‌دانید از کجا به این اطلاعات دست پیدا کنید، کارشناسان ما شما را راهنمایی خواهند کرد.

تحصیل در این رشته در مقطع دکترا

تحصیل در رشته‌ی طراحی مد در ایتالیا در مقطع دکترا، هم به زبان ایتالیایی و هم انگلیسی امکان‌پذیر است. طول مدت زمان این دوره حدود 3 تا 5 سال است و معمولاً دانشجویان در این دوره بیشتر مشغول به کار روی پروژه یا رساله‌ی دکترا هستند. برنامه‌های آموزشی در رشته‌ی طراحی مد در ایتالیا یا سایر رشته‌ها در این کشور در مقطع دکترا با عنوان Dottorato di Ricerca شناخته می‌شود.

درواقع از آنجایی که اکثر پروژه‌های این دوره براساس نیاز واقعی و با همکاری صنعت و دانشگاه تعریف می‌شود، تحصیل در ایتالیا در مقطع دکترا را می‌توان نوعی شغل به‌حساب‌آورد.

شرایط تحصیل در رشته‌ی طراحی مد در ایتالیا در مقطع دکترا  با مقاطع دیگر تحصیلی تا حد زیادی متفاوت است. اخذ پذیرش تحصیلی همراه با بورسیه در مقطع دکترای رشته‌‌ی طراحی مد در ایتالیا به‌راحتی امکان پذیر نیست و متقاضیان باید از شرایط خوبی در این زمینه برخوردار باشند، از جمله داشتن رزومه‎ی علمی بسیار قوی، نگارش مقالات بین‎المللی در سطح ISI، اخذ مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره‎ی 5/6 یا بالاتر، داشتن توصیه‎نامه از اساتید مطرح در سطح بین‌المللی و همچنین ارائه‎ی انگیزه‌نامه و پروپوزال مناسب در دریافت بورسیه‌ی تحصیلی مقطع دکترا بسیار مؤثر هستند.

دانشجویان در مقطع دکترای رشته‌ی طراحی مد در ایتالیا مانند بسیاری از کشورهای دیگر اجازه کار پاره‌وقت و دانشجویی حدود 30 ساعت در هفته را دارند و با اخذ بورسیه‌های تحصیلی امکان تجربه‌ی لذت تحصیل در ایتالیا به صورت کاملاً رایگان را خواهند داشت. درنتیجه توصیه می‌شود متقاضیان تحصیل دوره دکترای رشته‌ی طراحی مد در ایتالیا، از ابتدای دوره‌ی کارشناسی ارشد به دنبال ساختن رزومه‌ی قوی به همراه اخذ مدرک زبان انگلیسی معتبر باشند. همچنین ایجاد یک رابطه‌ی پویا و سازنده با یکی از اساتید مطرح در دانشگاه می‌تواند برای اخذ بورسیه‌ی تحصیلی در مقطع دکترا سودمند باشد.

هزینه‌ی تحصیل در رشته‌ی مد در ایتالیا

در میان کشورهای اروپایی، تنها ایتالیا می‎تواند ادعا کند که هزینه‎ های تحصیل در این کشور بسیار ناچیزبوده یا با استفاده از انواع بورسیه‎های دولتی، دانشگاهی و… رایگان است. به طورکلی هزینه‌های تحصیلی در مقاطع مختلف یکسان نیست ولی  در مجموع می‎توان گفت میزان شهریه‌ی دانشگاه‎ها به منظور تحصیل در رشته‌ی طراحی مد در ایتالیا از 500 تا 5000 یورو در هر سال متغیر است.

برای اطلاع از هزینه زندگی در ایتالیا به مقاله‌ی «هزینه تحصیل در ایتالیا» مراجعه کنید.

بورسیه‌های موجود برای این رشته در ایتالیا

به طور کلی می‌توان گفت بورسیه‌ی ایتالیا یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش روزافزون متقاضیان دریافت اقامت ایتالیا از طریق تحصیل بوده که موجب شده در سال‌های اخیر افراد بسیار زیادی حتی از کشورهای آمریکایی و اروپایی خواهان اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا و گذراندن حداقل یک دوره‌ی تحصیلی در این کشور باشند. هر ساله دولت ایتالیا، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی ایتالیا و مراکز صنعتی مختلف این کشور بورسیه‌های مختلفی را به افراد واجد شرایط اعطا می‌کنند. این بورسیه‌هاکه در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم، ممکن است شامل هزینه‌ی تغذیه، اسکان، لوازم آموزشی و شهریه‌ی دانشگاه شده یا حتی مبالغی نیز به عنوان هزینه‌ی زندگی به متقاضیان دارای صلاحیت پرداخت شود:

  • بورسیه‌ی دولتی ایتالیا
  • بورسیه‌ی استانی ایتالیا
  • بورسیه‌ی دانشگاهی ایتالیا

برای اطلاعات بیشتر به مقاله «بورسیه تحصیلی ایتالیا» مراجعه کنید.

برترین دانشگاه‌ها برای تحصیل طراحی مد در ایتالیا

لیست برترین دانشگاه‎ها برای تحصیل در رشته‌ی طراحی مد در ایتالیا، همه ساله و به وسیله مؤسسات معتبر و بر اساس پارامترهای مختلفی از قبیل تعداد دانشجوی بین‎المللی، تعداد هیأت علمی بین‎المللی، وجود بورسیه‎های تحصیلی، نسبت استاد به دانشجو، انتشار کتب و مقالات علمی و… دردسترس عموم قرار می‎گیرد. بر اساس آخرین لیست منتشر شده توسط وب‌سایت معتبر QS، برترین دانشگاه‌های این کشور برای تحصیل در این رشته در ایتالیا در جدول زیر قابل مشاهده است:

ردیفنام دانشگاهرتبه بندی جهانی در سال 2021
1دانشگاه پلی‌تکنیک میلان137
2دانشگاه ساپینزای رم171
3دانشگاه میلان301
4دانشگاه پلی‌تکنیک تورینو308
5دانشگاه پیزا383
6دانشگاه ناپل فدریکو392
7دانشگاه فلورانس432

شرایط کار پس از تحصیل بعد از فارغ التحصیل شدن از رشته‌ی طراحی مد در ایتالیا

بسیاری از مشاغل موجود در گرایش مد به صورت رقابتی هستند و اخذ مدرک کارشناسی برای استخدام در آن‌ها ضروری است. مسلماً داشتن مدارک بالاتر مانند کارشناسی ارشد و دکترا در کنار ارائه‌ی سوابق کاری مناسب، شانس اشتغال در حوزه‌ی مد و فشن در ایتالیا را افزایش می‌دهد. از جمله مشاغلی که با گذراندن رشته‌ی تحصیلی طراحی مد در ایتالیا می‌توان در آن‌ها مشغول به کار شد، عبارتند از:

  • طراحی مد
  • عکاسی مد
  • مدیریت در مد
  • روزنامه‎نگاری مد و…

سؤالات متداول

  • آیاهزینه‌های تحصیل در رشته‌ی طراحی مد در ایتالیا رایگان است؟

خیر، تحصیل در ایتالیا رایگان نیست. اما دانشجویان می‌توانند از بورسیه‌های تحصیلی متعددی که برای جبران هزینه‌های تحصیلی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است، استفاده کنند.

  • آیا دانشجویان ایرانی اجازه‌ی کار دانشجویی در ایتالیا را دارند؟

دانشجویان خارج از اتحادیه‌ی اروپا از ابتدای ورودشان اجازه کار ندارند و تنها با یافتن کارفرما و دریافت اجازه کار از اداره کار ایتالیا می‌توانند به کار دانشجویی به صورت نیمه‌وقت مشغول شوند.

  • آیا رشته‌ی طراحی مد بازار کار خوبی در ایتالیا دارد؟

بله، یکی از صنایع پررونق ایتالیا صنعت مد و فشن است که وجود برندهای معروفی همچون گوچی، دولچه اند گابانا، آرمانی، ورساچه و… گواهی بر این ادعاست. اما دانشجویان باید بتوانند در دوران تحصیل، رزومه‌ی موفقی تهیه کنند تا پس از فارغ التحصیلی شانس بالایی برای یافتن کار داشته باشند.

  • دوره‌های کار حین تحصیل برای رشته‌ی طراحی مد در ایتالیا به چه صورت است؟

برخی دانشگاه‌ها دوره‌هایی را دارند که دانشجو پس از 2 سال تحصیل، 1 سال را در شرکت‌های معتبر مد، فشن یا کمپانی‌های بزرگ تولید البسه در زمینه‌های مختلف کار می‌کند و پس از آن تحصیل خود را به پایان می‌رساند.

نتیجه‌گیری

رشته‌ی طراحی مد در ایتالیا یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در دنیاست، به‌ویژه که شهر میلان به‌عنوان یکی از پایتخت‌های مهم مد در جهان شناخته می‌شود و شهرهای رم، فلورانس و ونیز هم دست‌کمی از آن ندارند؛ همچنین برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های متعدد مد و وجود دانشکده‎های طراحی مد به تعداد فراوان، بازار کار نسبتاً مناسبی در این حوزه، در ایتالیا ایجاد کرده است. علاوه‎برآن، برخورداری از یک نظام آموزشی استاندارد در سطح بین‎المللی به همراه دانشگاه‌های معتبر با رنکینگ بالا، موجب افزایش تقاضای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا و مهاجرت به این کشور شده است. نکته مثبت دیگر، هزینه‌های بسیار مناسب زندگی و تحصیل در مقایسه با کیفیت ارائه شده در ایتالیاست؛ همچنین استفاده از انواع بورسیه‎ها‎‌ی تحصیلی در ایتالیا از جمله بورسیه‌ی استانی یا DSU امکان تحصیل رایگان را برای متقاضیان تحصیل در رشته‌ی طراحی مد در ایتالیا فراهم‎آورده است.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button