معرفی دانشگاه های جمهوری چک

معرفی دانشگاه های جمهوری چک

جمهوری چک یکی از بهترین و معروف‌ترین مقاصد برای دانشجویان بین‌الملل است. چرا که نظام آموزش عالی چک با قدمینی در حدود 600 سال، امروزه شامل بیش از 70 دانشگاه است. تا به امروز حدود 39000 دانشجو در واحدهای مختلف در بخش‌های دانشگاهی در حال تحصیل هستند. شرایط تحصیل در کشور چک بسیار عالی بوده و شما برای ادامه تحصیل، در وهله اول باید ویزای این کشور را اخذ نمایید.

به طور کلی از 70 دانشگاه کشور چک، حدودا دو سوم آن خصوصی هستند و در مجموع این کشور دارای 10 دانشگاه برتر و عالی رتبه است. از جمله دانشگاه معروف در کشور چک می‌توان به دانشگاه چارلز، دانشگاه فنی چک در پراگ، دانشگاه ماساریک و دانشگاه فناوری برنو اشاره کرد.

5 دلیل برای تحصیل در دانشگاه‌های چک

5 دلیل برای تحصیل در دانشگاه‌های جمهوری چک

همانطور که در بالا مطالعه کردید، تحصیل در کشور چک برای دانشجویان بین‌الملل یک فرصت طلایی محسوب می‌شود. چرا که دانشگاه‌های این کشور در رتبه‌ بالایی قرار دارند و سطح کیفیت آموزش در این دانشگاه بسیار عالی است. به همین منظور یک دانشجوی بین‌الملل با تحصیل در چک می‌تواند بسیاری از رویاها و اهداف خودش را به واقعیت برساند. اما 5 دلیل اصلی برای تحصیل در چک:

  1. سابقه طولانی در آموزش (بیش از 600 سال تجربه آموزش عالی)
  2. ارائه برنامه‌های تحصیلی به دانشجویان بین‌الملل و بومی در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری
  3. ارائه برخی برنامه‌های تحصیلی به زبان انگلیسی، چکی، آلمانی و فرانسوی و همچنین وجود بیش از 37 هزار دانشجو خارجی در حال تحصیل در این کشور عالی.
  4. جهموری چک دارای تجربه فرهنگ تاریخی بالا و اندیشه‌های گوناگون است.
  5. سطح کیفیت زندگی و آموزش بالا اما هزینه زندگی و تحصیل به نسبت سایر کشورها در این کشور به نسبت ارزان‌تر است.

هزینه‌های تحصیل در چک

به طور کلی شهریه و هزینه دانشگاه چک براساس نوع دانشگاه، مقطع تحصیلی و رشته یا برنامه تحصیلی کاملا متفاوت است. هزینه دانشگاه‌های چک برای افراد به زبان چکی معمولا در اغلب موارد رایگان است. بنابراین دانشجو نباید شهریه‌ای برای تحصیل پرداخت کند. شهریه در این شرایط برای همه رایگان است و تفاوتی ندارد که ملیت شما چیست و از چه کشوری به چک مهاجرت کرده‌اید.

اما این در حالیست که تحصیل در دانشگاه چک به زبان انگلیسی شامل هزینه است. دانشجویان به زبان انگلیسی به طور سالیانه باید حدود 5 الی 16 هزار یورو پرداخت کنند.

بورسیه‌های تحصیلی جمهوری چک

بورسیه‌های تحصیلی جمهوری چک

بورسیه تحصیلی یک روش برای کاهش هزینه‌های دانشگاه برای دانشجویان است. به همین منظور دریافت بورسیه تحصیلی یکی از بزرگترین چالش‌ها و دغدغه‌های تحصیل یک دانشجوی بین‌الملل است. دولت جمهوری چک هر ساله تعدادی کمک هزینه تحصیل را در غالب بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین‌الملل ارائه می‌کند. به همین منظور بسیاری از دانشجویان می‌توانند با دریافت این بورسیه‌ها، هزینه تحصیل خودشان را کاهش دهند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید متاسفانه این بورسیه‌ها به دانشجویان بین‌الملل ایرانی تعلق نمی‌گیرد. به طور کلی تمامی بورسیه‌های تحصیلی دولت چک برای دانشجویان کشورهای کامبوج، مولداوی، صربستان، بوسنی و هرزگوین، مغولستان، اتیوپی، جورجیا، اوکراین، کوزوو و زامبیا قابل استفاده است.

خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های چک

خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های جمهوری چک

همانطور که در بالا مطالعه کردید، هر ساله تعداد زیادی دانشجوی بین‌الملل به کشور جمهوری چک سفر می‌کنند تا بتوانند تحصیلات خود را به بهترین شکل ممکن ادامه دهند. به همین منظور دانشگاه‌های این کشور، دانشجویان خارجی خود را در خوابگاه‌های جمهوری چک اسکان می‌دهند.

به طور کلی خوابگاه‌های دانشگاه‌های چک به صورت اتاق‌های دو یا چند نفره با آشپزخانه، حمام و توالت مشترک است. این خوابگاه‌ها از خدمات و امکانات رفاهی ویژه‌ای برخوردار هستند. دانشجویان بین‌الملل با اسکان در خوابگاه‌ها می‌توانند تجربه فوق‌العاده‌ای را کسب کنند. آنها می‌توانند با فرهنگ و زبان بسیاری از دانشجویان دیگر در خوابگاه آشنا شوند.

پس از ارسال درخواست و اخذ پذیرش از دانشگاه جهت دریافت اتاق برای خوابگاه، باید به سرعت به دانشگاه مربوط درخواست دهید. چرا که با وجود حجم زیادی از دانشجویان بین‌الملل ممکن است در صورت دیر کردن، نتوانید در خوابگاه بمانید. در این حالت باید به دنبال اجاره آپارتمان‌های مشترک یا شخصی برای خود باشید.

معرفی بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های جمهوری چک

همانطور که در بالا مطالعه کردید، کشور چک دارای 70 دانشگاه است و تقریبا دو سوم آنها خصوصی هستند. 18 دانشگاه از 70 دانشگاه جمهوری چک جزء 300 دانشگاه برتر در اروپا و آسیای مرکزی قرار گرفته است.

به طور کلی 5 دانشگاه از 70 دانشگاه کشور جمهوری چک جزء برترین دانشگاه‌های برتر در جهان شناخته شده‌اند که لیست آنها عبارت است از:

دانشگاه چارلز Charles University

دانشگاه چارلز Charles University جمهوری چک

یکی از برترین دانشگاه‌های جمهوری چک که در سال 1348 توسط امپراتور چارلز چهارم تاسیس شده است، دانشگاه چارلز نام دارد. دانشگاه چارلز تا به اکنون دارای 17 دانشکده است و تقریبا بیش از 49200 دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل هستند. به همین منظور دانشگاه چارلز بزرگترین دانشگاه در جمهوری چک شناخته شده است.

دانشگاه چارلز در بین کلیه دانشگاه‌های جمهوری چک بیشترین رتبه را دارد و براساس رتبه‌بندی EECA نیز پنجمین دانشگاه معتبر جهان شناخته می‌شود. به همین دلیل بسیاری از دانشجویان از سراسر دنیا برای تحصیل در این دانشگاه تمام تلاششان را می‌کنند.

دانشجویان بین‌الملل با اخذ پذیرش از دانشگاه چارلز، می‌توانند تجربه زندگی در یک شهر بزرگ و توریستی را تجربه کنند. در حقیقت در این شهر فرصت‌های کاری فوق‌العاده‌ای پیش‌روی دانشجویان خواهد بود.

دانشگاه چارلز در حال حاضر در برنامه‌های تبادل دانشجویی آراسموس شرکت کرده است. به همین منظور با بیش از 200 دانشگاه برتر دنیا در ارتباط است. دانشجویان این امکان را دارند که در این دانشگاه‌ها در سراسر دنیا نیز ادامه تحصیل دهند.

رنکینگ و اطلاعات جامع از دانشگاه چارلز:
  • رتبه ملی: 1
  • رتبه جهانی QS: 291
  • زبان تدریس: چکی و انگلیسی
  • تعداد دانشکده: 17
  • موقعیت جغرافیایی: شهر پراگ

دانشگاه ماساریک Masaryk University

دانشگاه ماساریک Masaryk University جمهوری چک

یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر کشور چک، دانشگاه ماساریک است. این دانشگاه در سال 1919 تاسیس گردید و امروزه به عنوان دومین دانشگاه دولتی بزرگ جمهوری چک آن را می‌شناسند. دانشگاه ماساریک در شهر برنو، بزرگترین شهر جمهوری چک واقع شده است. این شهر دانشجویان بسیار زیادی دارد. به همین منظور دانشجویان در این شهر می‌توانند تجربه دانشجویی فوق‌العاده‌ای داشته باشند.

دانشگاه ماساریک براساس آخرین رتبه‌بندی EECA رتبه هفدهم را کسب نموه و در حال حاضر با برخی از دانشگاه‌ها نظیر دانشگاه‌های کامپوستلا و شبکه اوترخت همکاری دارد. البته هدف هر دوی این دو مجموعه تقویت همکاری بین دانشگاه‌های سراسر اروپا است.

دانشگاه مساریک چک تا به امروز دارای 9 دانشکده و تقریبا 36 هزار دانشجو است. برنامه‌های تحصیلی در این دانشگاه به زبان انگلیسی و آلمانی تدریس می‌شود.

رنکینگ و اطلاعات جامع از دانشگاه ماساریک:
  • رتبه ملی: 3
  • رتبه جهانی QS: 550 تا 600
  • زبان تدریس: انگلیسی و آلمانی
  • تعداد دانشکده: 9
  • موقعیت: شهر برنو

دانشگاه صنعتی برنو Brno University of Technology

دانشگاه صنعتی برنو Brno University of Technology چک

از دیگر دانشگاه‌های برتر در جمهوری چک، دانشگاه صنعتی برنو است. این دانشگاه در سال 1899 در شهر برنو تاسیس شد و براساس آخرین رتبه‌بندی EECA توانست رتبه نوزدهم را به خود اختصاص دهد.

در گذشته در این دانشگاه تنها یک رشته مهندسی عمران به دانشجویان ارائه می‌شد. اما با گذشت زمان به تدریج با گسترش دانشکده‌های خود، به یک موسسه آموزشی و دانشگاهی بزرگ در سطح جمهوری چک تبدیل شد.

این دانشگاه در حال حاضر 8 دانشکده داشته و تقریبا 22 هزار دانشجو در دانشکده‌های آن در حال تحصیل و مطالعه هستند. دانشگاه صنعتی برنو با هدف بین‌المللی‌سازی دانشگاه در برنامه‌های تبادل دانشجویی اراسموس، تمپوس و لئوناردو شرکت کرده است.

برنامه‌های تحصیلی متنوعی در مقاطع مختلف کارشناسی و کارشناسی ارشد در این دانشگاه به دانشجویان ارائه می‌شود. البته اغلب رشته‌های ارائه شده در دانشگاه صنعتی برنو مهندسی است.

رنکینگ و اطلاعات جامع از دانشگاه صنعتی برنو:
  • رتبه ملی: 4
  • رتبه جهانی QS: 701 تا 750
  • زبان تدریس: انگلیسی
  • تعداد دانشکده: 8
  • موقعیت: شهر برنو

دانشگاه پالاتسکی Palacký University

دانشگاه پالاتسکی Palacký Universityجمهوری چک

دانشگاه پالاتسکی یکی دیگر از دانشگاه جمهوری چک و جهان است. این دانشگاه از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور جمهوری چک شناخته می‌شود که در قرن شانزدهم در موراویا چک تاسیس شد.

در حال حاضر این مرکز دانشگاهی در جمهوری چک به عنوان یکی از بهترین مراکز آموزشی و تحقیقاتی در اروپای مرکزی شناخته می‌شود.

سیستم آموزشی در دانشگاه پالاتسکی کاملا مدرن بوده و این دانشگاه دارای 8 دانشکده است. در دانشکده‌های این موسسه آموزش عالی در جمهوری چک بیش از 840 برنامه تحصیلی متنوع در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود. برخی از برنامه‌های تحصیلی ارائه شده در این دانشگاه عبارتند از: پزشکی و بهداشت، تربیت بدنی و ورزش، رشته‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر، الهیات و… .

رنکینگ و اطلاعات جامع از دانشگاه صنعتی پالاتسکی:
  • رتبه جهانی QS: 591 تا 600
  • زبان تدریس: انگلیسی و چکی
  • تعداد دانشکده: 8
  • موقعیت: منطقه موراویا

شرایط تحصیل در بهترین دانشگاههای جمهوری چک

به طور کلی کشور جمهوری چک هر ساله 35000 دانشجوی بین‌الملل را جهت تحصیل در این کشور می‌پذیرد. بنابراین شما برای تکمیل تحصیلات عالیه و مهاجرت تحصیلی باید حتما شرایط مشخصی داشته باشید. به طور کلی شرایط اخذ پذیرش و تحصیل در کشور جمهوری چک به نسبت سایر کشورهای دیگر کمی متفاوت‌تر است.

اگر شما به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل به زبان چکی به طور کامل مسلط هستید، می‌توانید در یکی از دانشگاه‌های دولتی این کشور به راحتی ثبت نام کنید و به صورت کاملا رایگان ادامه تحصیل دهید. اما اگر مهارت زبان انگلیسی قوی‌تری دارید، باید جهت تحصیل در دانشگاه‌های چک، شهریه و هزینه پرداخت کنید.

کاملا طبیعی و بدیهی است که دانشجویان بومی چک به نسبت دانشجویان بین‌الملل هزینه کمتری را برای تحصیل پرداخت می‌کنند. یکی از شرایط ورود به دانشگاه‌های جمهوری چک داشتن مدرک معتبر از دوره دبیرستان یا معادل آن است. در ادامه درباره اخذ پذیرش و همچنین ویزای کشور چک اطلاعات جامع‌تری را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

اخذ پذیرش برای تحصیل در چک

پذیرش برای تحصیل در چک

جهت اخذ پذیرش برای تحصیل در دانشگاه‌های جمهوری چک در مقطع کارشناسی، باید حتما دوره متوسط را تمام کرده باشید و مدرک معتبر دیپلم یا پیش دانشگاهی خود را برای دانشگاه ارسال کنید. اما این در حالیست که دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد باید حتما برای شرکت در دوره کارشناسی ارشد، یک مدرک کارشناسی معتبر از دانشگاه‌ داشته باشند.

چنانچه شما دانشجوی دکتری باشید، باید مدرک کارشناسی ارشد مربوطه را به دانشگاه ارائه دهید. دانشجویان با ارسال درخواست و مدارک ممکن است در چندین دوره در موسسات آموزشی و دانشکده‌های مختلف پذیرفته شوند. در نهایت باید یکی از آنها را انتخاب کنند.

آخرین مهلت ارسال درخواست برای دانشجویان معمولا در پایان ماه فوریه یا مارس است. دانشگاه‌های جمهوری چک در اغلب موارد فرم‌های درخواست را به صورت آنلاین و کاملا الکترونیک در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. به همین منظور فرآیند تکمیل فرم برای دانشجویان به نسبت آسان است.

برخی از دانشگاه‌های جمهوری چک جهت پذیرش از شما یک امتحان ورودی می‌گیرند. تنها با قبولی در این آزمون می‌توانید درخواست خود را برای دانشگاه مورد نظر ارسال کنید. معمولا آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های چک در بین ماه‌های ژوئن و سپتامبر برگزار می‌گردد. بنابراین شما در طی این ماه‌ها می‌توانید در این امتحانات شرکت کنید و مورد ارزیابی قرار بگیرید. آزمون ورودی کاملا به دانشگاه و همچنین رشته انتخابی شما بستگی دارد و برای همه دانشگاه‌ها این شرایط وجود نخواهد داشت.

ویزای دانشجویی چک

همانطور که احتمالا می‌دانید کشور جمهوری چک عضو اتحادیه اروپا است. بنابراین تمامی دانشجویانی که در کشورهای عضو اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند، بدون هیچگونه اخذ ویزایی می‌توانند برای تحصیل و زندگی به چک مهاجرت کنند. اما دانشجویان بین‌الملل خارج از اتحادیه اروپا، برای سفر و مهاجرت تحصیلی به جمهوری چک باید حتما ویزای دانشجویی دریافت کنند.

برای اخذ ویزای دانشجویی چک باید مدارک خود نظیر نامه پذیرش، ترجمه مدارک تحصیلی، گواهی تمکن مالی و پاسپورت خود را به سفارت کشور چک ببرید و برای دریافت ویزای دانشجویی چک درخواست دهید.

همچنین می توانید برای تحصیل در چک با مشاوران ما در گروه آریا تماس بگیرید.

همچنین پیشنهاد می کنیم برای تحصیل در این کشور با کالج ISN آشنا شوید.

در پایان

همانطور که در این مطلب مطالعه کردید، شما برای تحصیل در هر مقطعی می‌توانید به کشور چک مهاجرت کنید. برای مهاجرت تحصیلی باید حتما ویزای دانشجویی دریافت نمایید. چک دارای دانشگاه‌های عالی رتبه بسیار زیادی است که شما به عنوان یک متقاضی می‌توانید به آنها درخواست دهید. در این مطلب 5 دانشگاه برتر جمهوری چک را به همراه رنکینگ و اطلاعات دقیق در اختیار شما قرار داده‌ایم. با توجه به شرایط خود می‌توانید این دانشگاه‌های برتر را در لیست انتخابات خود قرار دهید.

برای مشاوره دریافت ویزا، پذیرش و تحصیل در جمهوری چک با ما تماس بگیرید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button