زندگی دانشجویی در اسپانیا

زندگی دانشجویی در اسپانیا

کشور اسپانیا یکی از بهترین کشورهای اروپایی است که هر ساله تعداد زیادی گردشگر و توریست برای بازدید به این کشور سفر می‌کنند. اسپانیا یکی از مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین‌الملل است. چرا که شما با اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا می‌توانید در بهترین دانشگاه‌های جهان و مدارس اسپانیایی شروع به تحصیل کنید. اما یکی از بزرگترین دغدغه و چالش‌های دانشجویان برای مهاجرت تحصیلی به اسپانیا، هزینه زندگی و تحصیل در اسپانیا است. هزینه زندگی در این کشور به نسبت سایر کشورهای دیگر پایین‌تر است. به همین منظور شما نیازی نیست نگران هزینه زندگی دانشجویی در اسپانیا باشید. در ادامه قصد داریم درباره هزینه زندگی و هزینه دانشگاه‌های اسپانیا با شما بیشتر صحبت کنیم.

چرا مهاجرت تحصیلی به کشور اسپانیا؟

شاید بپرسید مزیت زندگی دانشجویی در کشور اسپانیا چیست و چرا باید اسپانیا را به عنوان مقصد نهایی جهت ادامه تحصیل انتخاب کرد؟ همانطور که در بالا مطالعه کردید، مهم‌ترین مزیت زندگی دانشجویی در اسپانیا هزینه زندگی پایین به نسبت سایر کشورهای دیگر است که در ادامه درباره همه هزینه‌های اطلاعات جامع و مفیدتری را در اختیار شما قرار داده‌ایم. اما به طور کلی برخی از مزایای زندگی دانشجویی در کشور اسپانیا و تحصیل در این کشور به شرح زیر است:

مهاجرپذیر بودن

هر ساله تعداد بسیار زیادی از مهاجران از سایر نقاط جهان با اهداف متفاوت به اسپانیا مهاجرت می‌کنند. چرا که دولت و مردمان این کشور با مهاجران بسیار خوب رفتار می‌کنند و همانند سایر کشورها نظیر آمریکا و آلمان رفتار نژادپرستانه ندارند. همچنین دولت این کشور از کلیه دانشجویان بین‌الملل به سبک متفاوتی حمایت می‌کند. در حقیقت شما به محض ورود به اسپانیا درهای موفقیت زیادی به رویتان گشوده می‌شود و می‌توانید روز به روز پیشرفت کنید.

ارزان بودن زندگی و تحصیل در اسپانیا

همانطور که اشاره شد، کشور اسپانیا از نظر هزینه زندگی و همچنین شهریه دانشگاه به نسبت سایر کشورهای اروپایی ارزان‌تر است. به طور کلی شما دو تا سه برابر هزینه‌ای که در اسپانیا خرج می‌کنید را باید در کشورهایی مثل کانادا، استرالیا، آمریکا یا آلمان خرج کنید. پس برای یک دانشجو همه چیز اعم از خرید کالای اساسی، مسکن و حمل‌ونقل ارزان است.

کیفیت بالای زندگی دانشجویی

اسپانیا یکی از جذاب‌ترین کشورهای اروپایی در جهان شناخته شده است. به همین منظور شما به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل می‌توانید در این کشور تفریحات متنوعی داشته باشید. با برنامه‌ریزی می‌توانید در روزهای تعطیل به بازدید از موزه‌های تاریخی شهر بروید یا در طبیعت از هوای فوق‌العاده زیبا و پاک لذت ببرید.

شما با دارا بودن کارت دانشجویی برای بازدید از مکان‌های دیدنی و موزه‌های تاریخی شامل تخفیف خواهید شد. همچنین هزینه حمل و نقل و سایر هزینه‌ها با استفاده از کارت دانشجویی ارزان‌تر برایتان تمام می‌شود. در کنار همه این موارد دانشجوی بین‌الملل در کشور اسپانیا می‌تواند ساعتی 10 یورو از کار دانشجویی درآمد داشته باشد. با این 10 یورو می‌تواند مایحتاج روزانه‌اش را به راحتی تامین کند.

آب و هوای خوب مدیترانه‌ای

از دیگر مزیت‌های مهاجرت به اسپانیا، دارا بودن آب‌وهوای خوب مدیترانه‌ای است. به طور کلی شما در اسپانیا همیشه یک هوای نرمال و معتدل را مشاهده می‌کنید و آب‌وهوای این کشور در زمستان خیلی سرد یا در تابستان خیلی گرم نخواهد شد. شما در کل روزهای سال می‌توانید تفریحات‌تان را داشته باشید و از هوا نهایت لذت را ببرید.

هزینه زندگی و تحصیل در اسپانیا

هزینه زندگی و تحصیل در اسپانیا

همانطور که در بالا مطالعه کردید، هزینه‌های زندگی و تحصیل در اسپانیا نسبت به سایر کشورهای دیگر پایین‌تر است. به همین منظور شما به نسبت سایر کشورهای دیگر بهترین زندگی دانشجویی را تجربه خواهید کرد. هزینه تحصیل برای مقطع لیسانس در اسپانیا به طور میانگین در سال برابر با 750 یورو تا 2500 یورو است. این در حالیست که هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به نسبت بیشتر بوده و سالیانه تقریبا برابر با 1000 تا 3500 یورو است. بنابراین احتمالا تا به اینجا متوجه شده‌اید که هزینه تحصیل برای دانشجویان بین‌الملل کاملا مقرون به صرفه و ارزان‌تر است.

اما هزینه زندگی در کنار تحصیل را نباید نادیده گرفت. هزینه زندگی در اسپانیا نسبت به جایی که زندگی می‌کنید، متفاوت است. در حقیقت یک دانشجو باید علاوه بر هزینه تحصیل به فکر سایر هزینه‌های ضروری اعم از خوراک، پوشاک، درمان و… نیز باشد.

شاید کمی برایتان عجیب به نظر برسد اما هزینه خوراک و غذا در این کشور به نسبت ارزان و مقرون به صرفه است. بنابراین شما می‌توانید به راحتی از پس هزینه‌های غذا و خوراک بربیایید.

برای خرید پوشاک به عنوان یک دانشجو می‌توانید از مغازه‌های ارزان‌تر خرید کنید. در این کشور معمولا لباس‌های مارک و برند به نسبت گران‌تر هستند.

به طور کلی زندگی در شهرهای بزرگ نظیر مادرید و بارسلون به نسبت سایر شهرها دشوارتر و گران قیمت‌تر است. بنابراین شما به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل می‌توانید شهرهای ارزان‌تر مانند والنسیا یا سویا را برای زندگی انتخاب کنید. در هر صورت لازم است بدانید که هزینه حمل و نقل در کلیه شهرهای کشور اسپانیا بسیار ارزان است. بنابراین شما برای رسیدن به هر کجای اسپانیا می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی بهره بگیرید. 

میانگین هزینه زندگی در اسپانیا؛ چقدر باید پول داشت تا زندگی خوبی داشت؟

میانگین هزینه زندگی در اسپانیا؛ چقدر باید پول داشت تا زندگی خوبی داشت؟

دانشجویان بین‌الملل با توجه به سبک زندگی، هزینه زندگیشان در این کشور متفاوت است. به طور میانگین و متوسط یک دانشجو برای زندگی در اسپانیا ماهانه به 900 الی 1000 یورو نیاز دارد. البته این مقدار با در نظر گرفتن خدمات آب و برق، غذا و سایر فعالیت‌های تفریحی یا ورزشی است.

براساس آمارهای به دست آمده، هزینه زندگی در کشور اسپانیا برای دانشجویان و همچنین سایر مهاجران به نسبت سایر کشورها 20 درصد کمتر است.

یک دانشجو در ماه چه هزینه‌های را باید پرداخت کند؟

همانطور که در بالا بیان شد، یک دانشجو علاوه بر شهریه دانشگاه باید به سایر هزینه‌های زندگی خود نیز توجه کنید. به عنوان مثال دانشجویان باید یک اقامتگاه مناسب برای ماندن در این کشور داشته باشند و هزینه سلامت خود را نیز پرداخت کنند. برخی از این هزینه‌ها عبارت است از:

هزینه اجاره مسکن و اقامتگاه

بیشترین هزینه‌ای که به عنوان یک دانشجو در اسپانیا پرداخت می‌کنید، هزینه مربوط به اجاره مسکن و اقامتگاه است. شاید کمی استرس بگیرید و احساس کنید هزینه اجاره مسکن به شدت گران است. اما نگران نباشید. شما با مراجعه به وبسایت Student’s Mobility می‌توانید مسکن مورد نیاز خود را پیدا کنید. با توجه به بودجه و خدمات آب و برق می‌توانید بهترین مسکن دانشجویی را در اسپانیا پیدا کنید.

به طور کلی هزینه مسکن در اسپانیا بین 450 تا 1000 یورو (1100 تا 1200 دلار) در ماه است. اگر برایتان این هزینه سنگین است، آپارتمان‌های مشترک بهترین انتخاب برای شما محسوب می‌شود.

به طور میانگین اجاره ماهانه آپارتمان 1 خواب در مرکزیت شهر تقریبا 738.85 یورو و در خارج از مرکز شهر تقریبا برابر با 599.09 یورو در ماه است.

دانشجویان بین‌الملل به محض ورود به اسپانیا معمولا برای اقامت از آپارتمان‌های اشتراکی استفاده می‌کنند. این آپارتمان‌ها مقرون به صرفه است و هزینه کمتری را باید پرداخت کنید. برخی از انواع آپارتمان‌های اشتراکی عبارتند از:

  • خوابگاه دانشجویی
  • خوابگاه خصوصی
  • اشتراک واحد آپارتمانی با سایر دانشجویان

هزینه زندگی براساس نوع مسکن انتخابی در اسپانیا به شرح زیر است:

خوابگاه دانشجویی

خوابگاه‌های دانشجویی به نسبت سایر اقامتگاه‌های موجود در اسپانیا برای دانشجویان بسیار ارزان و مقرون به صرفه‌تر است. به همین منظور در ابتدای امر پس از دریافت پذیرش، اغلب دانشجویان سعی بر رزرو خوابگاه دارند. بنابراین اگر شما هم علاقه‌مند به اقامت در خوابگاه دانشگاه هستید با سرعت باید شرایط رزرو را از دانشگاه خود استعلام بگیرید. به طور کلی حداقل هزینه خوابگاه در اسپانیا برای دانشجویان برابر با 400 یورو است. اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی می‌تواند برای دانشجویان مزیت‌های فراوانی داشته باشد.

زندگی با یک خانواده اسپانیایی  (Family Housing)

این روش نیز به نسبت مقرون به صرفه است. در این روش دانشجو می‌تواند در کنار یک خانواده اسپانیایی که خانه بزرگی دارند، زندگی کند و به آنها اجاره بدهد. در حقیقت در این حالت دانشجو یک اتاق مجزا از خانه را اجاره می‌کند و می‌تواند در آن زندگی نماید. اجاره ماهیانه اتاق و زندگی با یک خانواده اسپانیایی به طور میانگین بین 450 تا 600 یورو است. در این حالت شما با فرهنگ اسپانیایی به نسبت زودتر آشنا خواهید شد.

آپارتمان اشتراکی (Shared Apartments)

در این روش دانشجویان باهم توافق می‌کنند و به صورت مشترک یک آپارتمان را اجاره می‌کنند. در این حالت معمولا هر فرد برای خودش یک اتاق خواب را برمی‌دارد و وسایل شخصی خودش را در آنجا می‌گذارد. اجاره آپارتمان اشتراکی به نسبت دو روش قبل کمی گران‌تر است. چرا که دانشجو برای اجاره باید به صورت هفتگی بین 150 تا 300 یورو پرداخت کند. اگر سال اول مهاجرت تحصیلی شما است این روش مناسب‌تان نیست.

آپارتمان خصوصی (Private Apartment)

اجاره یک آپارتمان خصوصی، ایده‌آل‌ترین حالت زندگی یک دانشجو است. چرا مسئولیت صفر تا صد زندگی و منزل دست خودش است. اجاره یک آپارتمان خصوصی به نسبت سایر روش‌های بسیار گران‌تر است. شما با اجاره یک واحد خصوصی علاوه بر اجاره خانه در هر ماه که تقریبا برابر با 600 تا 1000 یورو است باید قبض برق یا شارژ ساختمان هم پرداخت کنید. بنابراین در صورت کسب درآمد بیشتر اقدام به اجاره آپارتمان خصوصی بکنید.

هزینه مراقبت‌های بهداشتی در اسپانیا

هزینه مراقبت‌های بهداشتی در اسپانیا

هزینه‌های مراقبت بهداشتی در اسپانیا اغلب توسط دولت حمایت و پشتیبانی می‌شود. به همین منظور شما به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل یا مهاجر نیازی به پرداخت هزینه هنگفت و زیاد مراقبت بهداشتی ندارید.

شما به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل باید کارت سلامت اروپا (EHC) را دریافت نمایید. با دریافت این کارت هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی شما کاهش پیدا می‌کند و در برخی موارد بدون هزینه خدمات دریافت می‌کنید.

اگر در اسپانیا بیمه‌ای دریافت نکرده باشید تقریبا میانگین ویزیت پزشک برابر با 50 یورو است. دولت اسپانیا تقریبا 60 درصد از هزینه درمان و نسخه هر فرد بیمار را تقبل کرده و افراد تنها باید 40 درصد را پرداخت کنند.

هزینه خرید خوراک و مواد غذایی در اسپانیا

هزینه خرید خوراک و مواد غذایی در اسپانیا

شما قطعا باید در اسپانیا به فکر تغذیه مناسب و خرید مواد غذایی نیز باشید. یک دانشجو برای خرید مایحتاج زندگی خود مانند شیر، نان و تخم مرغ و… باید هزینه‌ای بین 70 تا 200 یورو در ماه را در نظر بگیرد. به طور کلی هزینه خرید مواد غذایی و همچنین نوشیدنی‌هایی نظیر شراب و آب جو در کشور اسپانیا به نسبت سایر کشورهای اروپایی مقرون به صرفه است.

اگر شما به عنوان یک دانشجو عادت به خرید غذا از بیرون دارید و فرصت تهیه غذا را در منزل ندارید، بازهم نیازی به نگرانی نیست. چرا که هزینه خرید غذا نیز به نسبت ارزان بوده و شما حدودا برای یک نفر در یک رستوران معمولی بین 10 تا 15 یورو باید هزینه کنید. این هزینه در یک رستوران شیک و لاکچری حدودا 40 یورو خواهد بود.

هزینه خرید سیم کارت برای دانشجو

دانشجویان به محض ورود به خاک اسپانیا می‌توانند سیم کارت اعتباری برای خود تهیه کنند. خرید سیم کارت با بهره از Pay as you go نیازمند پرداخت اولیه به مبلغ 5 یورو تا 10 یورو است. برای خرید کارت شارژ یا همان کوپن باید 15 تا 20 یورو نیز هزینه پرداخت کنید. برای خرید سیم کارت اعتباری می‌توانید از طریق فروشگاه‌های تلفن، سوپرمارکت‌ها و فرودگاه اقدام نمایید.

هزینه اضافی تحصیل

همانطور که می‌دانید تنها با شهریه دانشگاه نمی‌توانید درس بخوانید. شما به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل باید کتاب، دفتر، خودکار و… را برای ادامه تحصیل پرداخت کنید. این هزینه به طور کلی به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • کتاب، لوازم و سایر موارد آموزشی: 900 یورو در سال
  • کلاس‌های ویژه با هزینه‌های مختلف : از 30 تا حدود 200 یورو

هزینه زندگی در شهرهای مختلف اسپانیا

هزینه زندگی در شهرهای مختلف اسپانیا

در نهایت، همانطور که در بالا مطالعه کردید، هزینه زندگی در هر شهر از اسپانیا با شهری دیگر از این کشور متفاوت است. به همین منظور شما برای داشتن یک زندگی ساده و کم هزینه می‌توانید در شهرهای کوچکتر اقامت داشته باشید. برخی از هزینه‌های زندگی در شهرهای پرطرفدار اسپانیا به شرح زیر است:

  • بارسلونا: 650 یورو
  • مادرید: 645 یورو
  • والنسیا: 575 یورو
  • سویا: 560 یورو
  • مالاگا: 550 یورو

این هزینه همگی برای یک نفر بوده و کلیه هزینه دانشجو اعم از اجاره مسکن را در برمی‌گیرد.

یادداشت پایانی

همانطور که در این مطلب مطالعه کردید، شما به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل می‌توانید با مدیریت هزینه‌ها در اسپانیا بهترین زندگی دانشجویی را تجربه کنید. چرا که هزینه زندگی و دانشگاه در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. بنابراین اگر شما هم به دنبال یک کشور برای مهاجرت تحصیلی هستید، اسپانیا می‌توانید بهترین انتخاب برای شما محسوب شود.

برای مشاوره تحصیل در اسپانیا با ما تماس بگیرید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button