بورسیه تحصیلی ایتالیا

بورسیه تحصیلی ایتالیا در 2021 را چگونه اخذ کنیم؟

مقدمه

پدیده‌ی مهاجرت، چند سالی است که تبدیل به هدف یا حداقل تصوری در گوشه‌ی ذهن هر کدام از ما شده است. از میان خیل عظیم ایرانیانی که قصد مهاجرت تحصیلی یا کاری دارند، غالباً اقبال و توجه به سمت کشورهای اروپایی به دلیل نزدیک‌تر بودن به ایران و ارزان‌تر بودن، بیشتر است. در میان کشورهای اروپایی، ایتالیا به علت بورسیه‌‌های‌ تحصیلی فوق‌العاده‌اش یکی از محبوب‌ترین‌ها نزد ایرانیان است که سالانه دانشجویان ایرانی زیادی را به سمت خود جلب می‌کند. دلیل این امر می‌تواند نزدیکی فرهنگی مردم این کشور به ما یا حتی آب و هوای آن باشد. به همین دلیل ما قصد داریم در این‌جا، شرایط لازم برای اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا را بررسی کنیم. پس اگر شما هم جزو آن دسته از دانشجویان ایرانی علاقه‌مند به تحصیل در این کشور هستید، خواندن نوشته‌ی زیر را به شما توصیه می‌کنیم.

انواع بورسیه تحصیلی ایتالیاانواع بورسیه‌ تحصیلی ایتالیا

بورسیه تحصیلی دانشگاهی

بورسیه دانشگاهی در ایتالیا نیز مانند سایر کشورها، عموماً براساس توانایی و شایستگی علمی به دانشجویان اعطا می‌شود. در نتیجه معدل، تعداد مقالات و به طور کلی، برتری دانشجو در رشته‌ی تحصیلیِ خود، می‌تواند معیار تعلق این نوع بورسیه باشد. همچنین در دانشگاه‌های ایتالیا نیز مانند دیگر دانشگاه‌ها، بورسیه‌ی تحصیلی دانشگاهی، غالباً به دانشجویان مستر و دکتری اعطا می‌شود و شانس گرفتن بورسیه دانشگاهی در مقطع لیسانس بسیار پایین است. برخی بورسیه‌های پر‌طرفدار و رقابتی در دانشگاه‌های ایتالیا در سال‌های 2019 و 2020 عبارتند از:

1) بورسیه دانشگاه بولونیا که حدود 11000 یورو در سال است. برتری این بورس علاوه بر رقم نسبتاً بالای آن، این است که به دانشجویان لیسانس نیز اعطا می‌شود. با این بورس نه تنها می‌توان شهریه‌ی دانشگاه، هزینه‌ی حمل و نقل، غذا، خوابگاه و … را پرداخت کرد، بلکه امکان پس‌انداز نیز برای شما فراهم است. پس بورسیه‌ای بسیار پرطرفدار است و دانشجویان زیادی برای کسب آن با هم رقابت می‌کنند.

2) بورسیه دانشگاه پلی‌تکنیک تورین که حدود 8000 یورو در سال است و تنها به دانشجویان مستر تعلق می‌گیرد. شرط دریافت آن هم قبولی در آزمون جی ‌آر ‌ای است.

3) بورسیه اس‌اِی‌پی که هم متعلق به دانشگاه پلی‌تکنیک تورین است و هم دانشگاه پلی‌تکنیک میلان. رقم این بورس نیز هر سال متفاوت است. اما تا حدی است که به راحتی امکان پرداخت هزینه‌ها اعم از شهریه، خوابگاه و… را فراهم می‌کند و در نهایت مبلغی نیز برای هزینه‌های شخصی یا پس‌انداز در اختیار شما قرار می‌دهد.

4) بورسیه دانشگاه پادوا که این بورس نیز حدود 8000 یورو در سال است و مزیتش نسبت به سایر بورس‌ها این است که به دانشجویان لیسانس نیز تعلق می‌گیرد.

شرایط سنی بورسیه تحصیلی دانشگاهی

در بورسیه دانشگاهی برخلاف بورسیه استانی، شرط سن بسیار مهم است. این بورسیه به دانشجویان بین 18 تا 31 سال اعطا می‌شود و در برخی مواقع ممکن است دانشجویان تا سن 35 سال نیز شانس دریافت بورسیه دانشگاهی را نیز داشته باشند. اما اصولاً قوانین مربوط به این نوع بورسیه مانند سایر دانشگاه‌ها در کشورهای دیگر است که شرط سن در کنار شروطی مثل توانایی علمی، گپ تحصیلی و… عاملی تعیین‌کننده برای برخورداری از این بورسیه است.

بورسیه استانی

تفاوتی که در مورد بورسیه تحصیلی ایتالیا با سایر کشورها وجود دارد، وجود نوع دیگری از بورسیه به نام بورسیه استانی است که تقریباً اکثر دانشجویان ایرانی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. بورسیه استانی، نوعی بورسیه است که توسط دولت و نه دانشگاه به دانشجویان تعلق می‌گیرد و برخلاف بورسیه دانشگاهی، سنجه و معیارهای علمی، ملاک اعطای این بورسیه نیست؛ یعنی وجه رقابتی در این بورسیه مطرح نیست و دانشجویان با معیارهای بضاعتی سنجیده می‌شوند. زیرا فلسفه وجودی این بورسیه، کمک مالی به دانشجویان خارجی است که بتوانند شهریه‌ی دانشگاه خود را بپردازند و کمک‌هزینه‌ای جهت رفع احتیاجات خود از قبیل غذا، خوابگاه و … داشته باشند. این بورس حدود 5000 یورو در سال است که معمولا در دو قسط در سال پرداخت می‌شود. اما با توجه به قوانین هر استان ممکن است نوع پرداخت، متفاوت باشد. همچنین با توجه به مبلغ این بورس، شهریه‌ی دانشگاه و هزینه‌ی غذا و خوابگاه به راحتی قابل‌پرداخت است و چنانچه شما فرد ولخرجی نباشید، امکان پس‌انداز نیز دارید. هزینه‌ها ممکن است در ابتدای واریز بورس از مبلغ اولیه کسر شوند و یا مبلغ به طور کامل پرداخت شود و شما خود هر بار، هزینه‌ی غذا و … را بپردازید. این مورد نیز بستگی به استان محل تحصیل شما دارد. اما نکته‌ای که در مورد بورس استانی بسیار حائز اهمیت است این است که نگهداری این بورس بسیار دشوار است. شما برای حفظ این بورس باید همواره تلاش کنید و درس بخوانید. زیرا در صورتی که نتوانید در امتحانات دانشگاه موفق شوید، نه تنها بورس خود را از دست می‌دهید بلکه موظفید مبلغی را که دریافت کرده‌اید نیز پس بدهید. همچنین باید توجه داشته باشید که این بورس ممکن است در ابتدای ورود به دانشگاه در اختیار شما قرار نگیرد. در نتیجه لازم است که شما هنگام ورود به کشور ایتالیا مبلغی را برای هزینه‌های چند ماه خود در نظر گرفته باشید. در نتیجه ارائه‌ی مدرک تمکن مالی نیز برای برخورداری از این بورس ضروری است. پولی که شما در ابتدای مهاجرت به همراه خود می‌آورید، کاملاً بستگی به روحیات شما و میزان صرفه‌جویی یا ولخرجی شما دارد. پس با توجه به سبک زندگی خود، مبلغی را برای چند ماه اولیه، به همراه داشته باشید.

شرایط اعطای بورس استانی

گفتیم که معیار در بورس استانی شایستگی‌های علمی و تحصیلی نیست و صرفاً وضعیت مالی خانوادگی شما در ایران، تعیین‌کننده این بورس است. معیاری به نام ISEE در این محاسبه نقش دارد. تعداد اعضای خانواده، استیجاری بودن یا نبودن محل سکونت و حتی متراژ منزل شما، همه با هم سنجیده می‌شوند و چنانچه عددی که در نهایت به دست می‌آید، کمتر از 24000 یورو باشد، شما می‌توانید بورسیه استانی را دریافت کنید. با توجه به ارزش پول و سطح زندگی در ایران، غالباً برای دانشجویان ایرانی، این عدد کمتر از 24000 یورو خواهد بود.

شرایط سنی بورسیه تحصیلی استانی

از دیگر مزایای بورسیه استانی این است که شرط سن در این بورسیه مطرح نیست. دانشجوی 18 ساله‌ای که در مقطع لیسانس در ایتالیا درس می‌خواند به همان اندازه شانس دریافت این بورسیه را دارد که دانشجوی 30 ساله در مقطع دکتری. حتی دانشجویانی با سنین بالای 35 سال هم می‌توانند این بورسیه را دریافت کنند. هرچند گاهی گپ تحصیلی در این فرایند مهم است؛ اما آن‌قدر تعیین‌کننده نیست که نتوان برای آن توجیهی آورد و آن را حل کرد. چرا که همان‌طور که گفتیم شرط اعطای این بورس، توان مالی خانوادگی یا فردی دانشجو است و به دلیل وجود همین بورسیه تحصیلی ایتالیا، امروزه این کشور یکی از محبوب‌ترین کشورها برای مهاجرت دانشجویان است.

بورسیه‌ تحصیلی ایتالیا در مقاطع مختلف

کارشناسی

همان طور که اشاره شد، کشور ایتالیا به دلیل داشتن بورسیه استانی -که از طرف هر استان برای دانشجویان بین‌المللی تعیین می‌شود- به عنوان معدود کشورهایی شناخته می‌شود که در آن، امکان دریافت بورسیه تحصیلی برای همه مقاطع وجود دارد. در نتیجه حتی اگر شما نتوانید بورسیه‌ای دانشگاهی نیز پیدا کنید، همواره شانس دریافت بورسیه استانی را دارید و جایی برای نگرانی نیست. اما اگر به دنبال بورسیه دانشگاهی در مقطع لیسانس باشید، باز هم دست خالی برنمی‌گردید. زیرا بعضی از دانشگاه‌های ایتالیا هر ساله، بودجه‌ای برای دانشجویان لیسانس نیز در نظر می‌گیرند. برخی از این بورسیه‌های مهم مقطع لیسانس در سال‌های 2019 و 2020 عبارتند از:

  1. بورسیه اکشن 1 و اکشن 2 دانشگاه بولونیا: بورس اکشن یک برای تخفیف دانشگاه است. پس مبلغ زیادی نیست. اما بورس اکشن دو بورسیه‌ای پرطرفدار است که هم برای دانشجویان کارشناسی و هم کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده است و مبلغ آن حدود 11000 یورو در سال است. پس بورسیه‌ای فوق‌العاده رقابتی است. زیرا با این بورس نه تنها می‌توان شهریه دانشگاه، حمل و نقل، غذا، خوابگاه و … را پرداخت کرد، بلکه امکان پس‌انداز نیز برای شما فراهم است. همچنین این بورس، تنها به افراد زیر 22 سال در مقطع کارشناسی تعلق می‌گیرد و دانشجویان این مقطع، با قبولی در آزمون اِس اِی پی، امکان دریافت این بورسیه را دارند.
  2. بورسیه دانشگاه پادووا: این بورس نیز حدود 8000 یورو در سال است.
  3. بورسیه دانشگاه بوکونی میلان: در این بورسیه نیز شانسی برای دانشجویان مقطع کارشناسی در نظر گرفته شده است و مبلغ آن حدود 12000 یورو در سال است.

همچنین دانشجوی لیسانس در این کشور، اجازه 10 ساعت کار در هفته را دارد و از این طریق نیز می‌تواند برای خود کمک‌هزینه‌ای اندک داشته باشد.

کارشناسی ارشد

بهترین بورسیه‎‌ها را می‌توان در مقطع کارشناسی ارشد یا مستر در دانشگاه‌های ایتالیا یافت. علاوه بر این‌که شما همواره شانس دریافت بورسیه استانی را دارید، در صورت داشتن رزومه موفق، نمرات بالا و مقالات علمی، می‌توانید به بورسیه‌های خوب دانشگاهی در ایتالیا فکر کنید. البته ذکر این نکته ضروری است که شما تنها می‌توانید از یکی از این بورسیه‌ها برخوردار شوید. طبیعی است، چنانچه شما بتوانید بورسیه دانشگاهی را دریافت کنید، امکان اخذ بورسیه استانی از شما سلب خواهد شد. همان طور که در بالا نیز اشاره شد، بورسیه‌های دانشگاه‌های پلی‌تکنیک تورین و میلان و همچنین بورسیه دانشگاه بولونیا، بورسیه‌هایی با مبالغ قابل‌توجهی هستند که هر ساله به دانشجویان مستر ممتاز بین‌المللی تعلق می‌گیرند. به علاوه، دانشجویان در این مقطع، اجازه 20 ساعت کار در هفته را نیز دارند و چنانچه شما به زبان ایتالیایی مسلط باشید در طول 2 سال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، می‌توانید برای خود کاری نیز پیدا کنید و بخشی از هزینه‌های زندگی خود را از این طریق تامین نمایید. برخی از بورس‌های مهم در سال‌های 2019 و 2020 عبارتند از:

  1. بورسیه اکشن 1 و اکشن 2 دانشگاه بولونیا: همان طور که در بالا نیز ذکر شد، بورسیه اکشن 2 بورسیه‌ای فوق‌العاده برای دانشجویان کارشناسی ارشد است. اما تفاوتش با شرایط بورسیه کارشناسی این است که به دانشجویان زیر 30 سال تعلق می‌گیرد و دانشجویان در این مقطع، به جای آزمون اِس اِی پی، در آزمون جی آر ای شرکت می‌کنند.
  2. بورسیه دانشگاه پلی‌تکنیک تورین: حدود 8000 یورو در سال است و تنها به دانشجویان کارشناسی ارشد تعلق می‌گیرد. شرط دریافت آن هم قبولی در آزمون جی‌ آر ‌ای است.
  3. بورسیه اِی پی اس: این بورسیه، هم متعلق به دانشگاه پلی‌تکنیک تورین است و هم دانشگاه پلی‌تکنیک میلان. رقم این بورس نیز هر سال متفاوت است. اما تا حدی است که به راحتی امکان پرداخت هزینه‌ها اعم از شهریه، خوابگاه و… را فراهم می‌کند و در نهایت مبلغی نیز برای هزینه‌های شخصی یا پس‌انداز در اختیار شما قرار می‌دهد.
  4. بورسیه اِنی: بورسیه‌ای فوق‌العاده که فقط متعلق به دانشجویان کارشناسی ارشد رشته نفت دانشگاه پلی‌تکنیک تورین است. 10000 هزار یورو در سال به اضافه کلاس خصوصی زبان ایتالیایی رایگان، بلیط رفت و برگشت رایگان سالانه به کشور دانشجو و شانس موقعیت‌های کارآموزی و شغلی ممتاز برای دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی از مزایای این بورس است.
  5. بورسیه دانشگاه پادووا: همان طور که در بالا هم ذکر این بورسیه رفت، این بورس حدود 8000 یورو در سال است که به دانشجویان کارشناسی ارشد نیز تعلق می‌گیرد. همچنین این دانشگاه بورسیه‎‌های دیگری نیز دارد که به دانشجویان با وضعیت مالی خانوادگی ضعیف ( درآمد کمتر از 23000 یورو در سال)، اعطا می‌گردد.
  6. بورسیه دانشگاه بوکونی میلان: حدود 13000 یورو در سال برای دانشجویان کارشناسی ارشد در نظر می‌گیرد.
  7. بورسیه دانشگاه تورین: حدود 9000 یورو در سال است و دانشجویان کارشناسی ارشد برای دریافت این بورسیه باید در آزمون جی آر ای شرکت کنند.
  8. بورسیه دانشگاه پاویا: به پنج نفر دانشجوی کارشناسی ارشد و با مبلغی حدود 8000 یورو در سال اعطا می‌شود.

همچنین دانشگاه پلی‌تکنیک میلان، هر ساله بورسیه‌هایی موسوم به بورسیه پلاتینیوم (10000 یورو در سال)، بورسیه گلد (5000 یورو درسال) و بورسیه سیلور (تنها پرداخت شهریه و کمک‌هزینه تحصیل) در نظر می‌گیرد که در زمینه بورسیه تحصیلی ایتالیا، از این بورسیه‌ها نیز نباید غافل شد.

بورسیه تحصیلی دکترای ایتالیادکتری

واضح است که بالاترین مبالغ بورسیه در همه کشورها متعلق به دانشجویان دکتری است. چرا که مقطع دکتری به خودی خود نوعی شغل تمام‌وقت محسوب می‌شود و دانشجو به همراه استاد راهنمای خود موضوعی را برای پژوهش انتخاب می‌کند و استاد موظف است بابت این همکاری به دانشجو حقوق بدهد. کشور ایتالیا نیز از این قاعده مستثنی نیست. علاوه بر این‌که بورسیه‌های استانی دانشجویان دکتری نیز بیشتر از مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است و گاه تا 8000 یورو در سال نیز می‌رسد. در این مقطع نیز رزومه شما عامل اصلیِ بالا بردن شانس دریافت بورسیه دانشگاهی است. بورسیه‌های دانشگاهی ایتالیا در مقطع دکتری بسیار متنوع‌اند و تقرباً همه دانشگاه‌های مطرح ایتالیا، هر ساله بودجه‌ای را بدین منظور در نظر می‌گیرند. باز هم با مراجعه به  بالاتر، می‌توانید دانشگاه‌های مهمی را که هر ساله بورسیه‌های خوب برای دانشجویان بین‌المللی در نظر می‌گیرند، ببینید. مبالغ این بورسیه‌ها نیز با توجه به هزینه‌های زندگی در ایتالیا، کاملاً کفاف هزینه‌ی دانشگاه و خرج‌‌های جانبی آن را می‌دهد؛ همچنین امکان پس‌انداز را نیز برای دانشجو فراهم می‌کند. . بعضی بورسیه‌های خوب در این مقطع در سال‌های 2019 و 2020 به شرح زیر است:

  1. بورسیه دانشگاه گران‌ساسو: بورسیه‌ای فوق‌العاده برای دانشجویان بین‌المللی ممتاز در رشته‌های ریاضی، مهندسی و… که کمک‌هزینه‌ای حدود 16000 یورو در سال است و این مبلغ غیر از شهریه دانشگاه است. یعنی شما با دریافت این بورسیه، علاوه بر این‌که شهریه دانشگاه خود را صفر می‌کنید، 16000 یورو در سال نیز برای مخارج شخصی دریافت می‌نمایید.
  2. بورسیه دانشگاه بولزانو: این بورسیه نیز حدود 16000 یورو در سال است و بورسیه‌ای بسیار خوب محسوب می‌شود.
  3. بورسیه دانشگاه بوکونی میلان: این دانشگاه هر سال بورسیه‌هایی با عناوین مختلف ارائه می‌دهد و برای سال پیش رو نیز بورسیه‌ای به نام بورسیه ادیسون برای دانشجویان فیزیک در نظر گرفته است که مبلغ آن حدود 10000 یورو است.

همان طور که گفتیم بورسیه‌های این دانشگاه بسیار زیاد است و هر سال برای مقاطع مختلف، گزینه‌هایی دارد. یکی دیگر از بورسیه‌های این دانشگاه برای سال 2021 بورسیه‌ای به نام بورسیه لائورا باسی است که حدود 8000 یورو است و به دانشجویان رشته‌های هنر اعطا می‌شود.

بورسیه‎‌های مقطع دکتری متنوع‌اند و بهترین راه برای آگاهی از آن‌ها، تماس با کارشناسان موسسه‌ی مشاوره‌ی آریا است. به علاوه بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا هر ساله با همکاری موسسات مختلف، بورسیه‌هایی برای دانشجویان دکتری و یا دوره‌های پست‌دکتری در نظر می‌گیرند که بسیار ارزشمندند. برای مثال در سال پیش رو می‌توان از بورسیه دانشگاه بولونیا با همکاری انستیتو مطالعات پیشرفته ایتالیا نام برد که شرایط دریافت آن در سایت دانشگاه بولونیا به تفصیل آمده است. همچنین وزارت خارجه ایتالیا نیز هر ساله بورسیه‌هایی با مبالغ خوب برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری کشورهای درحال‌توسعه در نظر می‌گیرد که علاوه بر این‌که شهریه دانشگاه این دانشجویان را صفر می‌کند، کمک‌هزینه ماهانه‌ای در حدود 1000 یورو نیز به ایشان اعطا می‌نماید. اما این بورسیه شرایطی دارد که مهم‌ترین آن، شرطِ سن است. (28 سال برای دانشجوی کارشناسی ارشد و 30 سال برای دانشجوی دکتری).

بورسیه‌های تحصیلی در ایتالیا چه مواردی را پوشش می‌دهند؟

همان طور که گفتیم بورسیه تحصیلی ایتالیا -خواه بورسیه دانشگاهی باشد و خواه استانی- شهریه‌ی دانشگاه شما را صفر می‌کند. زیرا شهریه دانشگاه‌های دولتی ایتالیا معمولاً بیش از 1000 یورو در سال نیست. هر چند گاه ممکن است شهریه دانشگاه‌های مطرح این کشور از این مبلغ تجاوز کند. برای مثال متوسط شهریه دانشگاه بولونیا حدود 2000 یورو و شهریه‌ی دانشگاه پلی‌تکنیک میلان حدود 3000 یورو در سال است. اما در هر صورت، با در نظر گرفتن حداقل بورس (بورس استانی که حدود 5000 یورو در سال است)، این مبلغ به راحتی قابل‌پرداخت است. در نتیجه با اطمینان می‌توان گفت که بورسیه‌ی تحصیلی در ایتالیا، از هر نوع که باشد، خیال شما را از بابت پرداخت شهریه‌ی سالانه آسوده می‌کند. اما در مورد سایر هزینه‌ها چطور؟ عموم دانشجویان با دریافت حداقلِ بورسیه استانی، می‌توانند هزینه حمل و نقل، غذا، خوابگاه و… را نیز تامین کنند. واضح است که اگر مبلغ بورس بیشتر باشد، سایر هزینه‌های زندگی نیز به راحتی تامین می‌شود. گاه بورسیه‌هایی با مبالغ بالاتر، امکان پرداخت هزینه‌های درمانی دانشجو را نیز فراهم می‌کنند و این امر با توجه به قوانین هر دانشگاه یا استان، می‌تواند از مبلغ اولیه بورسیه کسر شود و یا کامل در اختیار دانشجو قرار بگیرد و دانشجو با بورسیه‌ی دریافتی، این هزینه‌ها را پرداخت نماید. به طور کلی و در جمع‌بندی نهایی، می‌توان گفت، بورسیه تحصیلی در این کشور، شهریه دانشگاه، غذا، خوابگاه، حمل و نقل و کتاب و… را به راحتی تامین خواهد کرد.

مدارک لازم برای بورسیه مدارک مورد نیاز برای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا

توجه به این نکته ضروری است که قوانین دانشگاهی ایتالیا، دیپلم یازده ساله‌ی ایران را برای ورود به مقطع کارشناسی نمی‌پذیرند و ارائه گواهی پایان دوره پیش‌دانشگاهی یا مدرک دیپلم 12 ساله در کنار سایر مدارک (پاسپورت، انگیزه‌نامه و…) الزامی است.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا مستر

  1. مدرک لیسانس معتبر به همراه ریز‌نمرات ترجمه‌شده
  2. رزومه تحصیلی
  3. دو توصیه‌نامه از اساتید برتر دانشگاه
  4. انگیزه‌نامه تحصیلی
  5. پاسپورت معتبر
  6. حداقل نمره آیلتس 5/5 برای دانشگاه‌های غیر پلی تکنیک و حداقل نمره آیلتس 6 برای دانشگاه‌های پلی‌تکنیک

مدارک مورد نیاز برای تحصیل درمقطع دکتری

  1. پروپوزال به زبان انگلیسی
  2. دو توصیه‌نامه از اساتید برتر دانشگاه
  3. مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس معتبر به همراه ریز‌نمرات ترجمه‌شده
  4. انگیزه‌نامه تحصیلی
  5. پاسپورت معتبر

این مدارک برای تحصیل در مقاطع مختلف ضروری است. اما ممکن است شما قصد دریافت بورسیه تحصیلی استانی را نیز داشته باشید که به این منظور لازم است پس از انجام مراحل اپلای، به صورت جداگانه در تاریخ مشخص آن برای اخذ این بورسیه نیز اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ بورسیه استانی

  1. مدارک مرتبط با درآمد سرپرست خانواده و یا همسر (در صورت تاهل)
  2. مدارک مرتبط با محل سکونت
  3. مدارک هویتی سرپرست خانواده و …

در اینجا مدارک کلی مورد نیاز برای بورسیه‌ی استانی برای شما بازگو کردیم. اما بر حسب مورد ممکن است برای اخذ این بورسیه به مدارک دیگری نیز نیاز باشد. تمامی مدارک باید به ایتالیایی ترجمه شوند.

اگر برای آماده کردن مدارک با مشکل مواجه هستید، یا نمی‌دانید چطور رزومه، انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه و پروپوزال دانشگاه پسندی بنویسید. می‌توانید با تماس با ما و ارتباط با کارشناسان گروه آریا راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. ما با 15 سال تجربه در زمینه‌ی مهاجرت تحصیلی و آماده‌کردن مدارک شما طبق استاندارد، می‌توانیم احتمال قبول درخواست شما در بورسیه‌ی دانشگاهی یا استانی را بیشتر کنیم.

آیا برای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا، داشتن مدرک زبان الزامی است؟

نکته مهم در مراحل اپلای و دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا این است که داشتن مدرک زبان در این فرایند، الزامی نیست. اما در مراحل دریافت ویزا و انجام کارهای سفارت، ارائه مدرک زبان، ضروری است. پس چنانچه هنوز برای مدرک زبان خود اقدام نکرده‌اید، نگران نباشید. ایمیل زدن و امور مربوط به اپلای را شروع کنید و سپس تا رسیدن به مرحله سفارت، برای مدرک زبان خود اقدام کنید.

شرایط مورد نیاز برای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا

در جمع‌بندی نهایی، می‌توان گفت برای دریافت بورسیه دانشگاهی در ایتالیا، دانشجو باید واجد شرایط زیر باشد:

  1. داشتن ریز‌نمرات بالا
  2. داشتن انگیزه‌نامه قوی برای ادامه تحصیل
  3. داشتن توصیه‌نامه
  4. داشتن مقالات علمی
  5. نداشتن گپ تحصیلی (فاصله بین مقاطع تحصیلی نباید زیاد باشد).
  6. دارا بودن 18 تا 35 سال سن

اما در مورد دریافت بورسیه استانی، شرط خاصی وجود ندارد و دانشجو با ارائه مدارک مربوط به حقوق و درآمد و در ایران و دیگر اطلاعات لازم می‌تواند از این بورس برخوردار شد.

برای بورسیه ایتالیا همین حالا اقدام کنیدسخن پایانی

با توجه به همه نکاتی که ذکر شد، تحصیل در ایتالیا یکی از گزینه‌های مطلوب برای دانشجویان ایرانی است. زیرا با توجه به وضعیت حقوق و درآمد و ارزش پول ایران، دانشجویان به راحتی می‌توانند حداقل از بورسیه استانی بهره‌مند شوند و دغدغه تامین معاش را در فرآیند مهاجرت نداشته باشند. به علاوه روابط ایتالیا با کشورهای اروپایی، امریکا و کانادا صلح‌آمیز است و از این طریق، راه برای ورود دانشجو به کشورهای دیگر نیز باز خواهد شد. شما به راحتی می‌توانید برای اپلای در هر مقطعی، کشور ایتالیا را انتخاب کنید و پس از تحصیل در مقطع مورد نظر، برای مقاطع بالاتر، کشورهای دیگر را مد نظر قرار دهید. این روش، یکی از راحت‌ترین و نتیجه‌بخش‌ترین روش‌ها برای موفقیت در زمینه‌ی تحصیل در اروپا است. همچنین شما پس از تحصیل در ایتالیا، به راحتی می‌توانید برای کار، به سایر کشورها فکر کنید و از این طریق مسیر مهاجرت خود را به کشورهای اروپایی، آمریکا و یا کانادا هموارتر کنید.

با همه این توضیحات، ذکر مجدد این نکته ضروری است که چنانچه، مدارک تحصیلی شما ناقص است، مقاله‌تان آماده نیست و یا هنوز برای مدرک زبان خود اقدام نکرده‌اید، فرایند اپلای را به تعویق نیندازید. مهم‌ترین عنصر در پیش‌برد این فرایند، نوشتن انگیزه‌نامه قوی و شروع مکاتبات با اساتید و دانشگاه‌هاست. به علاوه، اقدام سریع و به موقع، غالباً نتیجه‌بخش‌تر است. شانس پذیرش و اخذ بورسیه شما در بسیاری مواقع، به اقدام فوری و به موقع بستگی دارد. به تاریخ ددلاین دانشگاه‌ها دقت کنید. گاهی اوقات دانشجویی با رزومه‌ی متوسط در روزهای ابتدایی برای اخذ بورسیه اقدام می‌کند و بورسیه به وی اعطا می‌شود و دانشجویی دیگر با رزومه‌ی قوی‌تر تنها به دلیل اقدام دیرتر، این شانس را از دست می‌دهد. در عرصه‌ی دریافت بورسیه تحصیلی، رقابت بالایی وجود دارد و بورسیه تحصیلی ایتالیا نیز به دلیل اقبال کنونی‌ای که این کشور در بین دانشجویان ایرانی پیدا کرده، تبدیل به عرصه‌ای پرتنش و رقابتی شده است. پس از همین امروز دانشگاه مورد نظر خود را پیدا کنید. مکاتبات را آغاز کنید. برای نوشتن انگیزه‌نامه خود وقت زیاد صرف کنید و نگران نمره‌ی زبان خود نباشید. پس ابتدا انرژی خود را صرف پیدا کردن دانشگاه خوب، نوشتن انگیزه‌نامه قوی، تلاش برای قبولی در آزمون‌هایی مثل جی‌آر‌ای و جمع‌آوری رزومه‌ی علمی مناسب کنید تا بتوانید امکان‌های خود را برای دریافت بورسیه‌های دانشگاهی این کشور وسعت ببخشید.

اگر در زمینه‌ی اخذ بورسیه‌ی تحصیلی ایتالیا نیاز به کمک دارید، موسسه‌ی مشاوره‌ی آریا با داشتن 15 سال سابقه در زمینه‌ی مهاجرت تحصیلی در تمامی مراحل اخذ بورسیه اعم از نوشتن انگیزه‌نامه‌ی قوی، آماده‌کردن رزومه‌ی حرفه‌ای و اخذ ویزا در کوتاه‌ترین زمان ممکن همراه شما خواهد بود.


اگر از این مقاله خوشتان آمده، می‌توانید مقاله‌های دیگر ما در مورد تحصیل در ایتالیا و اروپا را نیز مطالعه کنید:

بهترین دانشگاه های ایتالیا در سال تحصیلی 2021 – 2020
بهترین رشته‌ ها برای تحصیل در ایتالیا
مهاجرت تحصیلی به اروپا؛ از  رویا تا واقعیت
10 دانشگاه برتر اروپا در سال 2020

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button