تحصیل حقوق در نروژ

تحصیل حقوق در نروژ

مقدمه

رشته‌ی حقوق یکی از رشته‌های سخت، پرطرفدار، پردرآمد، پرچالش و جذاب است. کمترین رشته‌ای را در بین رشته‌های تحصیلی می‌توانید پیدا کنید که همه‌ی این ویژگی‌ها را با هم داشته باشد. تحصیل در این رشته یعنی شما دائما با قوانین (ادرای و غیراداری) یک کشور سروکار دارید. خود این موضوع می‌تواند در درازمدت برای شما حالت فرسایشی ایجاد کند، درصورتی‌که نظام اداری و قضایی یک کشور ناکارآمد باشد. به همین دلیل بسیاری از دانشجویان رشته‌ی حقوق علاقه دارند که این رشته را در کشورهای اروپایی ادامه دهند. چون هم با ریشه‌های حقوق رومی- اروپایی (به عنوان اولین قوانین حقوقی) آشنا می‌شوند و هم بعدها موقعیت‌های  شغلی بیشتری در این کشورها خواهند داشت. تحصیل حقوق در اروپا به طور کلی خواهان زیادی دارد. اما این‌که شما کدام کشور را برای تحصیل حقوق انتخاب کنید، در آینده تحصیلی و شغلی‌تان تاثیر زیادی خواهد داشت. شما باید برای انتخاب رشته حقوق، هم دانشگاه را در نظر بگیرید و هم کشور را. چون شغل شما در این رشته به شکلی است که دائما با قوانین آن کشور سر و کار خواهید داشت. با توجه به این توضیحات ما در این مقاله تحصیل حقوق در نروژ را به شما معرفی می‌کنیم. در ادامه با مزایای تحصیل حقوق در نروژ آشنا می‌شوید.

چرا تحصیل حقوق در نروژ فرصت ویژه‌ای محسوب می‌شود؟

  • نظام حقوقی و قضایی نروژ از جمله سالم‌ترین و قابل‌اعتمادترین نظام‌های حقوقی دنیاست.
  • قوانین اساسی نروژ به طور کامل در جهت احترام به حقوق شهروندی و رفع تبعیض نژادی و جنسیتی گام برمی‌دارند.
  • رنکینگ دانشگاه‌های نروژ بالاست و بیشتر دانشگاه‌های این کشور اعتبار جهانی دارند.
  • به دلیل جمعیت کم، فرصت‌های شغلی برای افراد تحصیل‌کرده در این کشور زیاد است.
  • تحصیل در نروژ برای همه‌ی دانشجویان و در همه‌ی مقاطع تحصیلی رایگان است.
  • شما می‌توانید به زبان انگلیسی به تحصیل حقوق در نروژ بپردازید.
  • شما می‌توانید پس از سه سال کار ثابت، اقامت دائم نروژ را بگیرید.

دوره‌های جانبی رشته‌ی حقوق در نروژ

رشته‌ی حقوق برخلاف بسیاری از رشته‌ها، دوره‌های کوتاه‌مدت و دوره‌هایی مثل مدارس تابستانه و… ندارد. شما برای تحصیل در رشته حقوق باید فقط تحصیلات لیسانس، فوق لیسانس و دکترا را در دانشگاه بگذرانید و تعدادی واحد مشخص را پاس کنید تا بتوانید فارغ‌التحصیل شوید.

معمولا دانشجویان رشته‌ی حقوق یک دوره‌ی 5 ساله را به صورت پیوسته می‌گذرانند که معادل فوق لیسانس است و به آن L.L.M می‌گویند.

آزمون‌های لازم برای تحصیل حقوق در نروژ

مهم‌ترین آزمون برای تحصیل حقوق در نروژ مثل بیشتر کشورهای دنیا، آزمون وکالت است. دانشجویان رشته‌ی حقوق پس از 5 سال تحصیل حقوق در نروژ (تا مقطع کارشناسی ارشد) می‌توانند در این آزمون شرکت کنند (برخلاف تحصیل حقوق در ایران که شما پس از مقطع لیسانس هم می‌توانید برای وکالت اقدام کنید). قبلا مدرک معتبر حقوق در نروژ نام‌اش Candidate of Law بود. اما الان مدرک 5 ساله حقوق برای کار وکالت در نروژ master i rettsvitenskap (Master of Jurisprundence/ Master of Law) نام دارد.

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل حقوق در نروژ

  • داشتن سن 18 سال به بالا
  • آخرین مدرک تحصیلی (برای تحصیلات تکمیلی نیاز به ارائه مدرک مرتبط است)
  • مدرک زبان IELTS، TOEFL، PTE و Advanced C1
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه (در صورت لزوم)
  • رزومه خوب
  • پروپوزال خوب (برای مقطع دکتری)
  • پاسپورت معتبر
  • هزینه سفارت (4900 کرون)
  • ارائه گواهی تمکن مالی

هزینه زندگی و تحصیل حقوق در نروژ

هزینه زندگی در نروژ نسبت به کشورهای اروپایی بالاتر  است و به طور متوسط در حدود 2000-3000 یورو در ماه است. البته این مبلغ شهر به شهر متفاوت است (برای اطلاع از جزییات هزینه‌ها به مقاله «هزینه تحصیل در نروژ» مراجعه کنید).

دانشگاه‌های دولتی نروژ رایگانند. اما دانشگاه‌های خصوصی ممکن است از 7000-9000 یورو برای لیسانس و از 9000-19000 یورو برای فوق لیسانس، شهریه داشته باشند (باز هم برای اطلاعات بیشتر به مقاله‌ی «هزینه تحصیل در نروژ» سر بزنید).

بورسیه‌های موجود برای تحصیل حقوق در نروژ

بورسیه‌های تحصیلی نروژ تنوع زیادی ندارند؛ چون تحصیل در نروژ رایگان است. اما باز هم شما می‌توانید بورسیه‌ی دولتی برای خود پیدا کنید. اگر هم در دانشگاه‌های خصوصی درس بخوانید می‌توانید از بورسیه‌های آن موسسات نیز استفاده کنید.

چند بورسیه دولتی معروف:

1. بورسیه ERASMUS MUNDUS : این بورسیه از سال 2003 جهت کمک به دانشجویانی شکل گرفته که قصد تحصیل در اروپا را دارند ولی هزینه‌ی لازم برای تحصیل را ندارند. برای اینکه این بورسیه شامل حال شما بشود، باید نمره‌ی بالایی در آزمون‌‌های GRE یا GMAT، زبان کسب کنید و رزومه‌ی قوی‌ای داشته باشید.

2. بورسیه USN: بورسیه‌ای دولتی است که به عنوان کمک‌هزینه برای دانشجویان دکتری در نظر گرفته شده است تا زمانی که بتوانند وارد بازار کار شوند (معمولا این بورسیه 3 ماهه است).

چند بورسیه دانشگاهی برای سال تحصیلی جدید:

1. بورسیه BI Norwegian Business School: بورسیه‌های این دانشگاه برای رشته‌های حسابداری، حقوق، تجارت و اقتصاد زیاد است و مبلغ خوبی هم به دانشجویان تعلق می‌گیرد. مثلا برای دانشجویان لیسانس و فوق لیسانس پوشش کامل شهریه (در بعضی موارد هم 50 درصد یا بیشتر) و برای دانشجویان دکتری تا 44000 یورو بورسیه در نظر می‌گیرد.

2. بورسیه دانشگاه اسلو: برای دانشجویانی که در اثر شرایط کرونا دچار آسیب مالی جدی‌ شده‌اند.

بهترین دانشگاه‌های نروژ برای تحصیل حقوق

Top Universities Ranking2021THE2021QS2020رتبه جهانی نام دانشگاه
113127113دانشگاه اسلو Oslo University  
194201301دانشگاه برگن Bergen University  
360401101دانشگاه علوم و فناوری نروژی Norwegian University of Science and Technology (NTNU)  
416351501دانشگاه ترومسو The Arctic University of Norway  
 بدون رتبه601601دانشگاه علوم حیات نروژی

این دو دانشگاه هم دو دانشگاه خوب خصوصی در نروژ هستند که رشته‌های مربوط به حقوق تجارت و گرایش‌های جزئی‌تر را ارائه می‌دهند:

  • Norwegian business school
  • University of Agder(UiA)

به طور کلی دانشگاه‌هایی مثل NTNU و… که بیشتر به عنوان دانشگاه‌های خوب برای رشته‌های فنی و مدیریت شناخته می‌شوند، گرایش‌هایی که برای رشته‌ی حقوق دارند، بیشتر در حوزه‌ی حقوق تجارت است.

شرایط کار پس از تحصیل حقوق در نروژ

همه می‌دانیم که بهترین و پرطرفدارترین شغل برای دانشجویان حقوق، وکالت است. اما رشته حقوق فقط در وکالت خلاصه نمی‌شود. خصوصا در نروژ شما با رشته حقوق علاوه بر وکالت بسیاری از کارهای تجاری و اقتصادی را می‌توانید انجام دهید و درآمد بالایی هم داشته باشید. از جمله:

1. مشاور حقوقی و تجاری

2. امور حقوقی دریاها (به دلیل رونق این صنعت در نروژ)

3. امور حقوقی انرژی و نفت و گاز و… (به دلیل رونق این صنعت در نروژ)

4. امور حقوقی در حوزه محیط زیست

5. قضاوت

6. کار در حوزه اسناد

7. تدریس

سوالات متداول

1. آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در رشته حقوق در نروژ وجود دارد؟

بله. دانشگاه اسلو و دیگر دانشگاه‌های نروژ هر سال گرایش‌های مختلف حقوق را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند. این گرایش‌ها در سال جدید عبارتند از:

  • جرم‍شناسی و جامعه‌شناسی حقوق- دانشگاه اسلو
  • حقوق تکنولوژی (اطلاعات و ارتباطات)- دانشگاه اسلو
  • حقوق بشر بین‌المللی- دانشگاه اسلو
  • حقوق دریاها- دانشگاه ترومسو
  • حقوق محیط زیست- دانشگاه ترومسو

2. انواع گرایش‌های رشته حقوق در نروژ کدام است؟

حقوق تطبیقی اروپایی- لیسانس

حقوق بین‌الملل انسانی

منظرهای تاریخ حقوقی، جامعه‌شناسی حقوق، حقوق و اقتصاد

حقوق دریایی

حقوق محیط زیست بین‌الملل

حقوق بین‌الملل عمومی

حقوق بین‌الملل تجاری

قوانین انرژی دریای شمال

جرم‍شناسی و جامعه‌شناسی حقوق

حقوق تکنولوژی (اطلاعات و ارتباطات)

حقوق بشر بین‌المللی

حقوق دریاها

حقوق محیط زیست

3. آیا می‌توان بدون مدرک زبان برای تحصیل حقوق در نروژ اقدام کرد؟

خیر. رشته حقوق و دیگر رشته‌های علوم انسانی با مدرک زبان سر و کار زیادی دارند و نمره‌ی زبان شما هم در پذیرشتان موثر است. پس مدرک زبان (انگلیسی یا نروژی) را جدی بگیرید.

3. آیا از هر رشته‌ای، می‌توان برای تحصیل حقوق در نروژ اقدام کرد؟

برای لیسانس این کار در بعضی دانشگاه‌ها ممکن است. اما برای تحصیل در دور‌ه‌ی 5 ساله و یا مقطع ارشد و بالاتر، این امکان وجود ندارد.

4. آیا برای تحصیل حقوق در نروژ سن و گپ تحصیلی مهم است؟

سن و گپ تحصیلی در بعضی مواقع مهم است. مثلا زمانی که شما پس از پایان لیسانس، از رشته خود در کار و تحصیل فاصله گرفته باشید و بعد از مثلا 5-6 سال قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد داشته باشید. در این مورد، گپ تحصیلی تاثیر منفی در رزومه‌ی شما دارد. اما اگر با رشته‌ی خود کار کرده باشید و یا مقاله‌های متعدد و رزومه‌ی خوبی داشته باشید، می‌توانید به راحتی این گپ تحصیلی را پوشش دهید.

سخن پایانی

تحصیل حقوق در نروژ به دلیل سیستم قضایی درست و سالم، فرصت‌های شغلی زیاد به خصوص در حوزه حقوق تجارت، استانداردهای بالای زندگی در نروژ، و دانشگاه‌های بسیار خوب می‌تواند یک فرصت و شانس در زندگی شما باشد که نباید آن را از دست داد. پس همین حالا دست به کار شوید و مدارک خود را برای ارسال آماده کنید. اگر نیاز به کمک داشتید نیز ما تا انتهای این مسیر کنارتان هستیم.


1 دیدگاه دربارهٔ «تحصیل حقوق در نروژ»

  1. سلام و خسته نباشید خدمت شما بزرگواران
    من ارشد حقوق تجارت بین الملل دارم
    میخواستم بدونم برای اینکه بتونم توی کشور نروژ وکیل بشم، باید از اول لیسانس بخونم یا اگر برای مقطع ارشد هم اقدام کنم میتونم آزمون وکالت بدم
    پیشاپیش از راهنماییتون ممنونم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button