تحصیل زیست شناسی در نروژ

تحصیل زیست شناسی در نروژ

تحصیل زیست شناسی در نروژ برای دانشجویان سراسر جهان رایگان است و پس از اتمام دوران تحصیلی، موقعیت‌های شغلی فراوانی وجود دارند که هرکدام از فارغ‌التحصیلان، می‌توانند بسته به علایق و روحیات خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنند. جدا از آینده‌ی روشنی که کشور نروژ، ثروتمندترین کشور جهان برای دانشجویان زیست‌شناسی ترسیم کرده، رایگان بودن تحصیل زیست شناسی در نروژ نیز یکی دیگر از دلایل تمایل بالای دانش‌پژوهان ایرانی است. با انتخاب رشته‌ی زیست‌شناسی ، بلیطی رایگان به کاوش در دنیای بوم‌ شناسی، تکامل، ژنتیک و علوم طبیعی نصیبتان خواهد شد. دوره‌های زیست شناسی طراحی شده توسط مراکز علمی کشور نروژ، به میزانی پیشرفته است که مدارک آن در همه جای دنیا تحت عنوان یکی از معتبرترین مدارک تحصیلی شناخته می‌شود. در ادامه، قصد داریم ضمن معرفی دانشگاه‌های نروژ و رشته‌ی زیست‌شناسی، درباره شرایط تحصیل این رشته در نروژ صحبت کنیم.

چرا تحصیل زیست شناسی در نروژ  فرصت ویژه ای محسوب می شود

جدا از نظام آموزشی، ویژگی‌های مرتبط با خود کشور نروژ را نیز می‌توان به عنوان دلیلی برای تبدیل شدن تحصیل زیست شناسی در نروژ به فرصتی ویژه‌ در نظر گرفت. کشوری ثروتمند که علی‌رغم آب و هوای سرد، مناظر زیبا و چشم‌نواز آن هوش از سر هر بیننده‌ای می‌برد. موقعیت‌هایی که کشور نروژ برای پیشرفت و داشتن آینده‌ای روشن در اختیار افراد می‌گذارد، باعث شده که بسیاری از افراد، روش‌های مختلفی را از جمله اقدام برای مهاجرت تحصیلی و سرمایه گذاری برای زندگی در این کشور انتخاب کنند. رشته‌ی زیست‌شناسی نیز یکی از رشته‌های دانشگاهی درجه یک در این کشور به شمار می‌رود. با تحصیل در نروژ در رشته زیست شناسی علاوه بر به دست آوردن شانس حضور در یکی از بهترین و استانداردترین دوره‌های زیست‌شناسی دنیا و امکان اشتغال در حوزه‌های مختلف شغلی، امکانات ویژه‌ای همچون تحصیل رایگان در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

 

شرایط لازم برای تحصیل زیست شناسی در نروژ  

بسته به این که بخواهید تحصیل این رشته در نروژ را از کدام مقطع تحصیلی آغاز کنید، مسیرهای متفاوتی پیش رویتان قرار دارد. بیایید صحبتمان را از شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی شروع کنیم. همانطور که گفتیم در صورتی که بخواهید دوره تحصیلی خود را به زبان انگلیسی پشت سر بگذارید، نیازمند مدرک زبان هستید. در مقطع کارشناسی، برخی از دانشگاه‌های کشور نروژ نمره‌ی آیلتش 6.5 و برخی دیگر نمره‌ی آیلتس 5 را به عنوان شرایط تحصیل مطرح می‌کنند. به غیر از مدارک زبان، متقاضیان تحصیل رشته زیست شناسی در کشور نروژ، نیازمند در اختیار داشتن مدرک دیپلم با حداقل معدل 13 می‌باشند.

در صورتی که متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باشید، باید مدرک زبان آیلتس 6.5 یا معادل آن را کسب کنید. در این مقطع برخی از دانشگاه‌ها اقدام به برگزاری دوره‌های رایگان یک سال و نیمه به زبان نروژی برای افراد می‌کنند تا دانشجو به خوبی در فرهنگ و جامعه‌ی نروژ ادغام شود. طبیعتا برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد در کشور نروژ، پیش از هرچیزی نیازمند اخذ مدرک کارشناسی هستید. در نهایت هم متقضایان تحصیل دکترای زیست شناسی در نروژ، نیازمند اخذ مدرک آیلتس 7 یا 8 (بستگی به دانشگاه دارد) هستند. طبیعتا پیش از ورود به هرکدام از این دوره‌ها معدل شما در دوره تحصیلی پیشین نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

مانند تمام کشورهای دنیا، تحصیل در مقطع دکترای زیست شناسی در یکی از دانشگاه‌های نروژ، بیش از هرچیزی وابسته به رزومه‌ی پژوهشی شما است. در صورتی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترای زیست‌شناسی را داشته باشید، لازم است پس از انتخاب دانشگاه مورد نظرتان با یکی از اساتید دانشگاه مذکور ارتباط برقرار کنید و او را در جریان چند و چون پروژه‌های تحقیقاتی خود قرار دهید.

هزینه زندگی و تحصیل زیست شناسی در نروژ  

اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی درباره‌ی این بخش کسب کنید، به مقاله «هزینه تحصیل در نروژ» مراجعه کنید، در این مقاله صرفا خلاصه‌ای از آن چه به دردتان خواهد خورد را بار دیگر تکرار می‌کنیم. بسیاری از دانشگاه‌های دولتی کشور نروژ، هزینه‌ای بابت دوره‌های آموزشی از دانشجویانشان در مقاطع دکترا، فوق‌لیسانس و لیسانس دریافت نمی‌کنند. با این حال، هر دانشجو موظف است حق ورود خود که معادل مبلغی بین 300 تا 600 کرون (30 تا 60 یورو) است را هر ترم به دانشگاه پرداخت کند. بر اساس برآوردهای دولت کشور نروژ، هر دانشجو با در اختیار داشتن حداقل 123 هزار کرون (12300 یورو) در هر سال، می‌تواند شرایط زندگی شاد و مناسبی برای خود فراهم کند.

بهترین دانشگاه های نروژ برای تحصیل در رشته زیست شناسی

دانشگاه اسلو را می‌توان بهترین دانشگاه برای تحصیل زیست شناسی در نروژ دانست. پژوهشگران این دانشگاه تاکنون 5 بار موفق به اخذ جایزه نوبل شده‌اند و این موضوع در تاریخ 200 ساله این دانشگاه یک نقطه‌ی عطف محسوب می‌شود.

دانشگاه بعدی، دانشگاه برگن است. این دانشگاه در شهر برگن واقع شده و از سال 1825 پژوهشگران بسیاری را در دل خود پرورانده است.

سومین دانشگاه برتر سوئد در زمینه زیست‌شناسی دانشگاه Life sciences است. این دانشگاه در بخش جنوبی شهر اسلو قرار دارد و دومین مرکز علمی قدیمی کشور نروژ است. هفده درصد دانشجویان این دانشگاه را مهاجران تشکیل می‌دهند. به گفته مسئولان این دانشگاه، مخارج زندگی سالیانه دانشجویان مهاجر به طور میانگین برابر با صد و هشت هزار کرون (18000 یورو) است.

شرایط کار پس از تحصیل بعد از فارغ التحصیل شدن از رشته زیست شناسی

فارغ‌التحصیلان رشته زیست شناسی در نروژ، ماهیانه 108 هزار کرون (10800 یورو) درآمد خواهند داشت. این مبلغ بسته به سابقه و موقعیت شغلی ممکن است به بیش از دو برابر هم برسد و حقوق سالیانه این افراد را به دو میلیون کرون (200000 یورو) برساند. افراد می‌توانند صرفا با کمک مدرک لیسانس خود، به درآمد سالیانه 780 هزار کرون برسند. عنوان شغلی این افراد، با توجه مهارت‌ها و رزومه‌شان از محقق تا مدیرعامل متفاوت خواهد بود.

سوالات متداول

1-آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در رشته زیست شناسی در نروژ  وجود دارد؟ 

بله. بسیاری از دانشگاه‌ها دوره‌های تحصیلی خود را صرفا به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند و در اختیار داشتن مدرک زبان انگلیسی، شانس شما برای اخذ پذیرش در این رشته‌ها را افزایش می‌دهد.

2-آیا می توان بدون مدرک زبان برای تحصیل زیست شناسی در نروژ اقدام کرد؟ 

طبیعتا لازم است پیش از اقدام برای اخذ پذیرش، مهارت‌های زبان خود را ارتقا دهید. با این حال، همیشه هم لازم نیست در آزمون‌های زبان یک نتیجه شاهکار به دست بیاورید. بسیاری از دانشگاه‌ها پس از اطمینان از تسلط شما به پایه‌های زبان، شما را در دوره‌های آموزش زبان خود عضو می‌کنند.

3-آیا می‌توان پس از اتمام تحصیل در نروژ مشغول به کار شد؟

بله، شما فرصت جست‌وجو برای مشاغل مختلف را پیدا خواهید کرد و پس از استخدام، نوع اقامتتان به اقامت کاری تغییر پیدا خواهد کرد.

سخن پایانی

اقدام برای تحصیل زیست شناسی در نروژ را می‌توان حرکتی هوشمندانه دانست. به عنوان یک دانشجوی زیست‌شناسی، اطمینان از این که آینده‌ی شغلی، تحصیلی و فردی مناسبی در انتظارتان است در کم‌تر کشوری نصیبتان می‌شود. اما نروژ یکی از کشورهایی است که شما را از تمام این جنبه‌ها مطمئن می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button