تحصیل فیزیک در نروژ

تحصیل فیزیک در نروژ

مقدمه

قصه سیب و نیوتن را همه می‌دانند. سیبی که از درخت روی سر نیوتن می‌افتد و داستان کشف جاذبه زمین را با خود می‌آورد. این مثال برای آشنایی با رشته‌ی فیزیک، مثال خیلی خوبی است. نشان می‌دهد که فیزیک و قوانین فیزیک تا چه اندازه با زندگی روزمره‌ی ما عجین شده‌اند. فیزیک رشته‌ای انتزاعی نیست که از قوانین به‌درد‌نخور و غیرکاربردی حرف بزند. چه بخواهیم و چه نخواهیم، فیزیک همیشه با ماست. از سیبی که توی سرمان می‌خورد تا هزار چیز دیگر.

شاید شما به عنوان یک دانشجوی فیزیک دوست داشته باشید این رشته‌‌ی خاص، کاربردی و سخت را در دانشگاه‌های برتر دنیا ادامه دهید. چون همه با سختی‌های رشته‌های علوم پایه و در عین حال بازار کار کساد این رشته‌ها در ایران آشناییم. برای همین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته دوست دارند بعد از تحمل سختی‌های چنین رشته‌ای‌، به شغلی برسند که لایقش هستند. ما در این مقاله شما را با شرایط تحصیل فیزیک در نروژ آشنا می‌کنیم تا با طی کردن مراحل لازم بتوانید این رشته را بدون دغدغه‌ی شغل در یک کشور پیشرفته ادامه دهید.

چرا تحصیل فیزیک در نروژ فرصت ویژه‌ای محسوب می‌شود؟

  • نروژ کشوری پیشرفته و توسعه‌یافته است. شما با تحصیل فیزیک در نروژ می‌توانید کارهای بسیار پردرآمدی در حوزه‌های صنعت، تحقیقات و… پیدا کنید.
  • شاید اگر بدانید که تحصیل در دانشگاه‌های دولتی نروژ برای همه دانشجویان دنیا رایگان است، بیشتر ترغیب شوید که نروژ را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید.
  • این تحصیل رایگان فقط برای رشته‌هایی با زبان نروژی نیست. بلکه شما با تحصیل به زبان انگلیسی هم باز از امکان تحصیل رایگان برخوردارید و این جزو ویژگی‌های منحصر به فرد نروژ است.
  • پیدا کردن کار در نروژ آسان است. چون در عین این‌که جمعیت کمی دارد، کشوری بسیار پیشرفته و صنعتی است. پس از همین الان خیالتان از بابت گرفتن اقامت دائم نروژ راحت باشد. چون با سه سال کار کردن می‌توانید به آن برسید.
  • هر سال اسم دانشگاه‌های اسلو، برگن، ترومسو و… را در لیست رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های جهان می‌بینیم. این یعنی نروژ علاوه بر اینکه بسیار پیشرفته، ثروتمند و مرفه است، در زمینه‌ی آموزشی و تحصیلی هم حرفی برای گفتن دارد.

مدارک لازم برای تحصیل فیزیک در نروژ

  • ارائه‌ی آخرین مدرک تحصیلی
  • مدرک زبان IELTS، TOEFL، PTE و Advanced C1 (نمره‌ی آن بستگی به دانشگاه دارد)
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه (در صورت لزوم)
  • رزومه‌ی قوی
  • پاسپورت معتبر
  • رسید هزینه‌ی سفارت (485 یورو)
  • ارائه‌ی گواهی تمکن مالی
  • نامه‌ی پذیرش دانشگاه

هزینه زندگی و تحصیل فیزیک در نروژ

برای این‌که با سوراخ و سمبه‌های هزینه‌های زندگی و تحصیل فیزیک در نروژ بیشتر و دقیق‌تر آشنا شوید، به مقاله «هزینه تحصیل در نروژ» مراجعه کنید. در آن‌جا لیست هزینه‌ها و قیمت‌ها را با جزئیات کامل می‌توانید ببینید. اما به طور کلی هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های دولتی نروژ رایگان است. هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی نروژ هم از 7000 تا 9000 یورو در سال برای مقطع کارشناسی و از 9000 تا 19000 یورو برای مقطع کارشناسی ارشد ممکن است متغیر باشد.

هزینه زندگی در نروژ هم به مخارج خودتان و شهری که زندگی می‌کنید، بستگی دارد. مثلا در اسلو، پایتخت نروژ هزینه بین 1800 تا 2000 یورو در ماه است. در کل نروژ کشور گرانی است و هزینه‌های ماهانه را باید چیزی حدود 2000 یورو در ماه در نظر گرفت.

بورسیه‌های موجود برای تحصیل فیزیک در نروژ

بورسیه‌های نروژ ممکن است شما را ناامید کند. چون بورسیه‌ی زیادی برای دانشجویان خاورمیانه‌ای و مخصوصا ایرانی نیست. ولی باز هم می‌توانید روی بورسیه‌های دولتی حساب باز کنید که در ادامه به توضیح این نوع بورسیه می پردازیم  :

علاوه بر بورسیه‌ی ERASMUS MUNDUS که تقریبا همه دانشگاه‌های نروژ آن را ارائه می‌کنند، بورسیه‌های دیگری هم از طرف دولت و وزارت امور خارجه نروژ برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد که به صورت کمک‌هزینه است و تا حدی کارتان را راه می‌اندازد. مثل بورسیه‌ی USN.

بهترین دانشگاه‌های نروژ برای تحصیل فیزیک

Top Universities Ranking2021THE2021QS2020رتبه جهانی نام دانشگاه
113127113دانشگاه اسلو
194201194دانشگاه برگن
360401360دانشگاه علوم و فناوری نروژی )NTNU(
416351416دانشگاه ترومسو

شاید برایتان جالب باشد که بدانید دانشگاه اسلو در رشته فیزیک رتبه 146 جهان، دانشگاه برگن در این رشته رتبه 268 و دانشگاه NTNU در رشته فیزیک رتبه 525 را دارند. این یعنی سطح تحصیل فیزیک در نروژ بسیار بالاست.

شرایط کار پس از تحصیل فیزیک در نروژ

گفتیم که در نروژ چیزی که زیاد است، کار است. آن هم برای رشته‌هایی مثل فیزیک. در این‌جا چند موسسه و کمپانی معروف را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید بعد از تحصیل فیزیک در نروژ به همکاری با آن‌ها فکر کنید. این لیست بلندبالا بسیار هیجان‌انگیز است و هر دانشجویی را وسوسه می‌کند که به تحصیل فیزیک در نروژ فکر کند.

  1. Aexon
  2. CGG
  3. CNRS
  4. Eramet
  5. ESA
  6. Helmholz Centre Berlin
  7. Helse Møre og Romsdal
  8. Illumina Cambridge Ltd.
  9. NASA Goddard space flight center
  10. NTNU
  11.  و ده‌ها موسسه‌ی دیگر…

سوالات متداول

1. آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در رشته فیزیک در نروژ وجود دارد؟

بله. دانشگاه‌های نروژ هر سال گرایش‌های مختلف رشته فیزیک را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. در مقطع فوق لیسانس شما گزینه‌های بیشتری برای تحصیل به زبان انگلیسی دارید. ما در زیر به برخی از این رشته‌ها و ددلاین ارسال درخواست برای آن‌ها اشاره کرده‌ایم‌:

  1. فیزیک مخزن- دانشگاه برگن (تا دسامبر)
  2. فیزیک هسته‌ای و اتمی نظری- دانشگاه برگن (تا نوامبر)
  3. تفکیک- دانشگاه برگن (تا دسامبر)
  4. ستاره‌شناسی- دانشگاه اسلو (تا دسامبر)
  5. فیزیک- دانشگاه ترومسو (UIT) (تا دسامبر)
  6. اپتیک (فیزیک نور)- دانشگاه برگن (تا دسامبر)
  7. فیزیک جزیی و هسته‌ای تجربی- دانشگاه برگن (تا مارس)
  8. فیزیک- دانشگاه اسلو (تا دسامبر)
  9. تکنولوژی اندازه‌گیری و نانوفیزیک- دانشگاه برگن (تا نوامبر)

2. آیا می‌توان بدون مدرک زبان برای تحصیل فیزیک در نروژ اقدام کرد؟

خیر. تحصیل در نروژ هم به زبان انگلیسی و هم به زبان نروژی ممکن است. اما شما حتما باید مدرک زبان انگلیسی (مدارکی که در بالا نام بردیم) و یا مدرک زبان نروژی داشته باشید.

4. آیا سن و گپ تحصیلی برای تحصیل فیزیک در نروژ مهم است؟

سن و گپ تحصیلی ممکن است در رشته‌های مختلف، قوانین متفاوتی داشته باشد. اما معمولا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نباید بیش از 5 سال گپ تحصیلی داشته باشید. حتی در بعضی دانشگاه‌ها و برای بعضی رشته‌ها این زمان فقط تا 3 سال است. اما اگر هم گپ تحصیلی داشتید، نگران نباشید. شما با داشتن رزومه و مقاله‌های خوب و درست و حسابی و یا رزومه‌ی شغلی خود در این رشته می‌توانید نظر موافق اساتید و افسر ویزا را جلب کنید.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button