تحصیل در روسیه

شرایط تحصیل مهندسی کامپیوتر در روسیه

در حال حاضر، کشور روسیه یکی از بزرگ‌ترین‌ کشورهای صنعتی است که نیمی از آن در اروپا  و نیمی دیگر در آسیا قرار دارد. با توجه به این مورد، تحصیل در روسیه و در رشته‌های مهندسی می‌تواند گزینه‌ی بسیار مناسبی باشد.

برای مثال می‌توان به رشته‌ی مهندسی کامپیوتر اشاره کرد. رشته‌ای که در گذشته محبوبیت و بازارکار جالبی نداشت، ولی امروزه به یکی از پولسازترین و بهترین رشته‌های دنیا تبدیل شده است.

در حقیقت روسیه کشوری با دانشگاه‌های بزرگ در زمینه‌ی فنی مهندسی است. پس در صورتی که بخواهید این رشته را در روسیه مطالعه کنید، قطعا از دانش  و اطلاعات زیادی برخوردار خواهید شد.

کشور روسیه که یک کشور کاملا صنعتی  و بزرگ است، قطعا به مهندس کامپیوتر متخصص نیاز دارد. پس چرا در این رشته تحصیل نکنید و آینده‌ی خود را در این کشور سرد و زیبا نسازید؟‌ در این مقاله قرار است راجع به برترین دانشگاه‌های روسیه جهت مهندسی کامپیوتر، بازار کار و … صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.


محبوبیت رشته‌ی نرم‌افزار در روسیه

رشته‌ی نرم‌افزار از گرایش‌های رشته‌ی مهندسی کامپیوتر است که امروزه در روسیه طرفداران بسیار زیادی دارد.

در حال حاضر، رشته‌ی مهندسی کامپیوتر یکی از مدرن‌ترین رشته‌های دنیا است و گرایش آن نیز کاربرد بالایی دارد.

در صورتی که قصد تحصیل در رشته‌ی نرم‌افزار یا مهندسی کامپیوتر داشته باشید، می‌توانید در دانشگاه مسکو، دانشگاه سن‌پترزبورگ یا دانشگاه صنعتی روسیه درس بخوانید.

شرایط تحصیل در رشته‌ی مهندسی کامپیوتر در روسیه

اگر قصد تحصیل در اروپا را داشته باشید، به راحتی می‌توانید از دانشگاه‌های روسیه پذیرش بگیرید.

در حقیقت اخذ پذیرش تحصیلی در روسیه ساده‌تر از سایر کشورهای اروپایی است. خوشبختانه شما می‌توانید رشته‌ی مهندسی کامپیوتر را در تمام مقاطع تحصیلی در روسیه مطالعه کنید.

برای اخذ پذیرش در این رشته، شما باید در رشته‌ی دبیرستانی مرتبطی درس خوانده باشید. یا اگر قصد تحصیل در مقاطع بالاتری دارید، باید قبلا در گرایش مشابهی تحصیل کرده باشید.

داشتن مدارک کامل، آخرین  مدرک تحصیلی، ریز نمرات ترجمه شده، توصیه‌نامه، انگیزه‌نامه و … نیز جزء موارد مورد نیاز اخذ پذیرش است. در ادامه برترین دانشگاه‌های فنی مهندسی روسیه را جهت تحصیل در رشته‌ی مهندسی کامپیوتر معرفی می‌کنیم.

  • دانشگاه فیزیک و تکنولوژی مسکو
  • دانشگاه دولتی تحقیقات هسته‌ای   ‌MEPHI
  • دانشگاه سامارا
  • دانشگاه تحقیقات ملی آیتمو
  • دانشگاه پلی تکنیک پیتر کبیر
  • دانشگاه فدرال خاور دور
  • دانشگاه دولتی نووسیبریسک
  • دانشگاه فدرال اورال
  • دانشگاه ملی علم و فناوری MISIS

تحصیل در روسیه

بورسیه‌ی تحصیلی رشته‌ی مهندسی کامپیوتر در روسیه

شما برای اخذ بورسیه‌ی تحصیلی از هر دانشگاه و هر کشوری، باید نمرات بالایی داشته باشید.

در حقیقت بورسیه‌های تحصیلی معمولا به دانشجویان با استعداد و پرتلاش اعطاء می‌گردد. برای اخذ این  بورسیه‌ی تحصیلی از دانشگاه‌های روسیه نیز باید معدل بالایی داشته  باشید و ریز نمرات تحصیلی شما مناسب باشد.

علاوه بر این، جهت اخذ بورسیه‌های مختلف تحصیلی، شرایط سنی مشخصی تعریف شده است. این شرایط سنی به مقطع تحصیلی مورد نظر نیز بستگی دارد.

حداکثر سن مورد نظر جهت اخذ بورسیه، 35 سال و حداقل معدل نیز باید 14 باشد.

البته این به دانشگاه مربوطه نیز بستگی دارد. پس حتما با اساتید دانشگاه صحبت کنید یا لیست مدارک را بررسی نمایید.

در این میان، دانشگاه سن پترزربورگ یکی از معروف‌ترین دانشگاه‌ها در زمینه‌ی اعطای بورسیه‌ی تحصیلی در رشته‌ی مهندسی کامپیوتر است.

در ادامه یکی از معروف‌ترین بورس‌های تحصیلی روسیه که علوم کامپیوتر را نیز پوشش می‌دهد را معرفی می‌کنیم:

بورسیه‌ی عمومی روسیه در سال 2020

مهلت درخواست: 18 دسامبر 2019

سازمان پشتیبان: وزارت آموزش و علوم فدراسیون روسیه

مخصوص دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد

مبلغ بورسیه: این بورسیه هزینه‌های دانشگاه را به صورت کامل و صد درصدی پوشش می‌دهد.

تعداد بورسیه‌: این بورسیه در سال به 300 نفر تعلق می‌گیرد.

دانشجویان واجد شرایط: تنها دانشجویان بین‌المللی می‌توانند موفق به اخذ این بورسیه‌ی تحصیلی شوند.

رشته‌های تحصیلی تحت پوشش: زیست شناسی، علوم کامپیوتر و داده‌ها، ریاضیات و هوش مصنوعی، تجارت و مدیریت، سیاست و روابط بین‌الملل، روانشناسی، فیزیک، زبانشناسی، آموزش زبان‌های مختلف، شیمی، اقتصاد، مهندسی و فناوری اطلاعات (IT) اعطا می‌شود.

معیارهای قابل قبول: این بورسیه‌ی تحصیلی برای همه دارندگان مدارک لیسانس بجز شهروندان روسی آزاد است.

نحوه درخواست بورسیه: این بورسیه برای متقاضیان کارشناسی ارشد طراحی شده است. پس قبل از هرچیز باید رشته‌ی مورد نظر را انتخاب کنند. پس از آن می‌توانند از طریق فرم درخواست آنلاین اقدام نمایند.

مدارک مورد نیاز: یکی از اصلی مدارک مورد نیاز جهت اخذ این بورسیه، رزومه‌ی علمی و توصیه‌نامه است. توصیه نامه‌ای که توسط استاد پشتیبان ارسال شده  باشد. علاوه بر این، دانشجو قطعا باید در مقطع لیسانس فارغ‌التحصیل شده باشد.

شرایط زبان: شرکت کنندگان مسلط به زبان روسی یا انگلیسی می‌توانند جهت اخذ این بورسیه اقدام نمایند.

فواید این بورسیه‌ی تحصیلی: کسانی که بتوانند موفق به اخذ این بورسیه‌ی تحصیلی بشوند، از آن می‌توانند جهت شرکت در هر دانشگاهی استفاده کنند. این بورسیه صد در صد هزینه‌های دانشگاه را پوشش می‌دهد.

برای درخواست این بورسیه‌ی تحصیلی می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید:

https://od.globaluni.ru/en/

تحصیل در روسیه

وضعیت بازار کار رشته‌ی مهندسی کامپیوتر در روسیه

همانطور که گفتیم، کشور روسیه یک کشور کاملا صنعتی است. از این رو فرصت رشد زیادی برای تمام دانشجویان مهندسی وجود دارد.

رشته‌هایی چون مهندسی الکترونیک، مهندسی هوا فضا، مهندسی عمران و … نیز طرفداران زیادی در روسیه دارد. رشته‌ی مهندسی کامپیوتر نیز  جزء آن دسته رشته‌هایی است که کاربرد‌های مختلفی دارد.

یعنی شما با این مدرک می‌توانید در زمینه‌ها و شرکت‌های مختلفی مشغول به کار شوید.

در حال حاضر، بازار کار برای گرایش نرم‌افزار از گرایش سخت‌افزار بیشتر است. پس کسانی که در گرایش نرم‌افزار تحصیل می‌کنند به راحتی می‌توانند در شرکت‌های مختلف مشغول به کار شوند.

سمت‌های شغلی مختلفی در این زمینه وجود دارد که از آن‌ها می‌توان به مدیر IT یا کارمند بخش IT اشاره کرد. برنامه‌نویسی نیز یکی دیگر از فعالیت‌های محبوب در این زمینه است که بازار کار بسیار خوبی دارد.

جالب اینجاست که با این رشته می‌توانید در بانک‌ها نیز شغل ثابتی داشته باشید. بانک‌های روسیه شدیدا به متخصصین کامپیوتر نیاز دارند.

مصدی‌های بانک نیز باید تا حد زیادی اطلاعات کامپیوتری داشته باشند.

با تحصیل در این رشته حتی می‌توانید کار و تجارت خودتان را راه بیندازید و برای کسی کار نکنید. برای مثال می‌توانید خدمات طراحی وب‌سایت، سئو، برنامه‌نویسی و تعمیرات موبایل و کامپیوتر راه بیندازید.

حتی می‌توانید به عنوان پشتیبان فنی یا مسئول سئو در سازمان‌های دولتی و خصوصی مشغول به کار شوید.

قوانین و درآمد کار در رشته‌ی مهندسی کامپیوتر

در کشور روسیه، خانم‌ها در سن 55 سالگی و آقایان در سن 60 سالگی بازنشسته می‌شوند. این قانون شامل کار در رشته‌ی مهندسی کامپیوتر نیز می‌شود.

میانگین درآمد ماهانه برای کسی که در زمینه‌ی کامپیوتر کار می‌کند،‌ 39255 روبل است.

در نگاه اول، شاید این درآمد نسبت به شغل‌هایی چون گردشگری و توریسم که ماهی 70000 روبل درآمد دارند، خیلی کم باشد.

اما در هر حال، درآمد ماهانه‌ی شما برای یک زندگی ایده‌آل کافی خواهد بود.

سخن آخر

از آنجا مهاجرت تحصیلی برای  دانشجویان ایرانی کمی سخت‌تر است، معمولا تعداد زیادی از آن‌ها از این گزینه صرف نظر می‌کنند.

چون به خاطر وضعیت ارز ایران، هزینه‌ی رفت‌وآمد، هزینه‌ی شرکت در آزمون‌ها و تحریم‌های مختلف، اخذ پذیرش یا بورسیه‌ی تحصیلی از دانشگاه‌های اروپایی یا آمریکایی سخت‌‌تر است.

اما مهاجرت تحصیلی به روسیه، گزینه‌ی بسیار مناسبی برای دانشجویان ایرانی است. با وجود اینکه این کشور برای ورود ایرانیان ویزای توریستی تایین کرده است، اما اخذ این ویزا اصلا کار مشکلی نیست.

علاوه بر این، کشور روسیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی یا کانادا ارزان‌تر است و در اخذ دانشجویان ایرانی، سختگیری‌های کمتری وجود دارد. پس اگر قصد ادامه‌ی تحصیل در اروپا را دارید، می‌توانید از طریق روسیه اقدام کنید و آینده‌ی خوبی داشته باشید.

2 دیدگاه دربارهٔ «شرایط تحصیل مهندسی کامپیوتر در روسیه»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button